ANOTĀCIJA

ANOTĀCIJA

Likumprojektam “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam””

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam” izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta sēdēs nolemtajam, paredzot šādus grozījumus:

precizēts valsts budžeta ieņēmumu plāns;

iekļauti virsplāna ārvalstu finansu palīdzības līdzekļi, kas jau ir novirzīti papildu izdevumu finansēšanai saskaņā ar Finansu ministrijas š.g. 16.februāra rīkojumu Nr.144 “Par valsts budžeta papildu izdevumiem”;

veikta iekšēja līdzekļu pārdale starp vienas ministrijas programmām (apakšprogrammām);

atbilstoši sagaidāmajām prognozēm precizēti ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem;

izdevumu finansēšanai novirzīti atsevišķu ministriju neizlietotie naudas līdzekļu atlikumi uz gada sākumu valsts pamatbudžetā un valsts speciālajā budžetā;

paredzēts papildu finansējums atsevišķiem neatliekamiem pasākumiem, lai nodrošinātu pieņemto tiesību aktu un uzņemto saistību izpildi.

Bez tam, grozījumu projektā palielināts valsts galvojumu apjoms, papildus paredzot valsts galvojumu Jelgavas pašvaldības uzņēmumam “Ūdens un kanalizācijas saimniecība”, kurš realizē Valsts investīciju programmā iekļauto projektu Ūdenssaimniecības attīstība Jelgavā (Valsts programmas “Ūdenssaimniecības attīstība Latvijas pilsētās 800+” sastāvdaļa) 1,5 milj. latu apmērā. Šis projekts pretendē saņemt arī ISPA finansējumu. Ministru kabineta 29.05.2001. sēdē tika akceptēts noteikumu projekts "Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem ar valsts galvojumu", kas paredz ar 2001./2002. akadēmisko gadu uzsākt studiju un studējošo kreditēšanu no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu. Atbilstoši iepriekš minētajiem Ministru kabineta noteikumiem, studiju un studējošo kreditēšanai no kredītiestāžu līdzekļiem tiek plānots valsts galvojums 90% apmērā no kopējās izsniegto kredītu summas, t.i., 7 776 000 latu apmērā.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saskaņā ar likumā “Par budžetu un finansu vadību “ noteikto budžets ir līdzeklis valsts politikas realizācijai ar finansiālām metodēm. Tas ir valdības finansiālās darbības un vadības pamatā. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana ir noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši resursi.

Visi maksājumi, kas saskaņā ar likumu vai citu normatīvo aktu vai līgumu ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos, ir valsts budžeta līdzekļi, kurus saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktu apropriāciju apropriē valsts mērķim.

Valsts budžeta līdzekļus var piešķirt vai saņemt vienīgi ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju.

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

 

Likumprojekts izstrādāts, ņemot vērā valsts ekonomisko stāvokli un tautsaimniecības attīstības tendences turpmākajiem gadiem un lai nodrošinātu stabilu finansiālo situāciju.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Sekmē uzņēmējdarbības attīstību, paredzot valsts galvojumu Jelgavas pašvaldības uzņēmumam “Ūdens un kanalizācijas saimniecība” .

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

1. Izmaiņas valsts budžeta ieņēmumos

Valsts pamatbudžetā, tajā skaitā

7 531,5

Ieņēmumi no akcīzes nodokļa (atbilstoši grozījumu projektam likumā “Par akcīzes nodokli”)

-133,0

Atbilstoši sagaidāmajām prognozēm palielināti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi

1 466,6

Precizēti ārvalstu finansu palīdzības līdzekļi kopumā par

5 709,5

Ieņēmumi no valsts nodevas par valsts valodas prasmes atestāciju profesionālo un amata pienākumu veikšanai

118,9

Ieņēmumi no nodevas par dārgmetālu provēšanu un zīmogošanu

189,5

Ieņēmumi no valsts rezervēs esošo materiālo vērtību realizācijas

180,0

Valsts speciālajā budžetā, tajā skaitā

2 542,5

Ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa

900,0

Pārapdrošināšanas maksājumi (Transportlīdzekļu īpašnieku Zaļo karšu apdrošināšanas garantijas fondā)

70,0

Ārvalstu finansu palīdzības palielinājums

926,9

Atskaitījumi no ostas maksām

122,0

Ieņēmumi no izlidošanas nodevas

100,0

Valsts pamatbudžeta dotācija

221,1

Maksas pakalpojumi un citi pašu ieņēmumi

2,4

2. Izmaiņas valsts budžeta izdevumos

Valsts pamatbudžetā

15 478,1

Precizēti ārvalstu finansu palīdzības izdevumi

5 709,5

Paredzēts papildu finansējums atsevišķiem neatliekamiem pasākumiem, lai nodrošinātu pieņemto tiesību aktu un uzņemto saistību izpildi:

Valsts prezidenta kancelejai - 134 460 lati sakarā ar Valsts prezidentes ārpolitiskajām aktivitātēm, Rīgas 800 gadu jubilejas svinībām un ņemot vērā precizētos Ārlietu ministrijas vizīšu grafikus - tiek plānotas papildus 23 ienākošās (valsts, darba un amatpersonu) vizītes un 18 160 lati, lai Valsts eksprezidenta pašreizējo automašīnu pārdotu un iegādātos jaunu.

152,6

Ekonomikas ministrijai - 1 300 000 latu papildus paredzēti programmai 03.00.00 “Centrālā statistikas pārvalde” skaitīšanas pasākumu veikšanai lauksaimniecībā un 111 300 latu tautas skaitīšanā iegūto datu apstrādei un publicēšanai;

1 610,7

139 440 latu novirzīti naftas darbu vadības, administrēšanas, uzraudzības un valsts naftas kompānijas izveidošanas nodrošināšanai.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 27.marta sēdē nolemto, dotācija 60 000 latu apmērā novirzīta 01.07.00 apakšprogrammai “Baltijas jūras partneriāts” 2000.gadā iesāktā projekta pabeigšanai un foruma organizēšanai Rīgā.

Finansu ministrijai - 56 541 latu apmērā paredzēta papildu dotācija no vispārējiem ieņēmumiem apakšprogrammai 03.03.00 “Dārgmetālu proves uzraudzība”, lai nodrošinātu prasības, kuras izvirzījusi Starptautiskā dārgmetālu kontroles un zīmogošanas konvencija, t.i., nodrošināt atsevišķas telpas inspicēšanas un testēšanas procesa veikšanai. Lai atrisinātu radušos situāciju VTUI ir iespēja īrēt neizbūvētas mansarda telpas Teātra ielā 9 (6.stāvā). Papildus paredzēto finansējumu paredzēt segt no papildus iemaksām valsts pamatbudžetā no nodevas par dārgmetālu provēšanu un zīmogošanu;

690,6

134 090 latu - laika posmā 1998.-2000.gadam uzcelto un nodoto ekspluatācijā četru jaunu robežkontroles punktu “Terehova”, “Grebņeva”, “Pāternieki”, “Silene” uzturēšanai;

500 000 latu - kompensāciju izmaksai reabilitētajiem pilsoņiem saskaņā ar Ministru Padomes 26.05.1992 lēmumu Nr.191 un Ministru Kabineta 30.12.1997. noteikumiem Nr.443;

Iekšlietu ministrijai – 337 665 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, t.sk.:

337,7

programmā 05.00.00 “Autotransporta uzturēšana” par 180 000 latiem papildu degvielas iegādei, pamatojoties uz Ministru kabineta š.g. 13.marta sēdes protokola Nr.11 34.§, paredzot, ka valsts uzņēmums “Materiālās rezerves “ pārskaita minēto summu valsts budžeta nenodokļu ieņēmumos no ieņēmumiem, kas iegūti, realizējot valsts rezervēs esošās materiālās vērtības;

programmā 10.00.00 “Robežsardze” par 33 270 latiem Silenes robežkontroles punkta uzturēšanas un ekspluatācijas izdevumiem.

programmā 06.00.00 “Valsts policija” (06.01.00 ”Valsts policijas pārvalde”) par 124 395 latiem Dobeles rajona policijas pārvaldes īslaicīgās aizturēšanas izolatora būvniecības pabeigšanai, lai novērstu nelietderīgu līdzekļu izmantošanu veicot aizturēto pārvadāšanu un citu rajonu izolatoriem;

Izglītības un zinātnes ministrijai – 128 508 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem apakšprogrammai 06.14.00 "Iestādes izglītības satura un eksaminācijas attīstības nodrošināšanai" valsts valodas atestācijas funkcijas nodrošināšanai;

503,2

03.09.00 "Dotācija Rīgas Juridiskajai augstskolai" – saskaņā ar 14.07.1997 noslēgto Latvijas Republika valdības un Zviedrijas Karalistes līgumu "Par Rīgas Juridiskās augstskolas dibināšanu" augstskolas finansēšanai paredzēts papildu finansējums 132 000 latu apmērā;

Ņemot vērā, ka Ministru kabineta komitejas 23.04.2001. sēdē tika akceptēts noteikumu projekts "Kārtība, kādā studējošie saņem kredītus no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu", kas paredz ar 2001./2002. akadēmisko gadu uzsākt studiju un studējošo kreditēšanu no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu, 242 736 latu apmērā palielināta dotācija speciālajam budžetam studiju un studējošo kredītu procentu starpības segšanai un kredītu administrēšanai;

Labklājības ministrijai - 6 600 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem programmas 05.00.00 “Sociālā palīdzība” apakšprogrammā 05.02.00 “Materiālais atbalsts mantisko un naudas pabalstu veidā”, lai pildītu 2001.gada 18. janvārī pieņemto likumu “Par valsts speciālo pabalstu Latvijas neatkarības atgūšanas procesā bojā gājušo personu bērniem”;

3 192,8

26 000 latu atbilstoši 2001.gada 27.februāra Ministru kabineta sēdes protokola Nr.9 43.§ “Par nacionālsociālistiskā režīma spaidu darbos nodarbinātajām personām Vācijas Federatīvās Republikas piešķirtās kompensācijas pieprasīšanas un izmaksas mehānismu, kā arī nepieciešamā finansējuma apmēru”.

2 636 735 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem programmas 05.00.00 “Sociālā palīdzība” apakšprogrammā 05.02.00 “Materiālais atbalsts mantisko un naudas pabalstu veidā”, lai nodrošinātu esošā likuma “Par sociālo palīdzību” (16.,17.pants) ietvaros kontingeta izmaiņas, MK noteikumi Nr.381,384, 325, 87, 193;

23 477 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem programmas 03.00.00.Veselības aprūpe” apakšprogrammā 03.17.00.”Dotācija speciālajam veselības aprūpes budžetam”, atbilstoši 2001.gada 20. aprīļa Ministru kabineta sēdes protokollēmuma Nr.19 1.paragrāfam “Par nepieciešamo finansējumu medicīnas māsu darba algām” 2.2. punktam, pārdalot līdzekļus no Finansu ministrijas pamatbudžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

200 000 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 03.00.00 programmas ‘’Veselības aprūpe’’ apakšprogrammā 03.17.00 ‘’Dotācija speciālajam veselības aprūpes budžetam’’, lai nodrošinātu Ārstniecības likumā paredzēto bērnu atbrīvošanu no pacientu iemaksas;

300 000 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem medicīnas māsu atalgojuma palielināšanai 03.00.00 programmas ‘’Veselības aprūpe’’ apakšprogrammās 03.10.00 ‘’Katastrofu medicīnas programma’’, 03.27.00 ‘’Psihiatrija (piespiedu ārstēšana)’’, 05.00.00 programmas ‘’Sociālā palīdzība’’ apakšprogrammā 05.01.00 ‘’Sociālā un profesionālā rehabilitācija’’, 05.03.00 ‘’Aprūpe iestādēs’’, 05.04.00 ‘’Sociālās palīdzības administrēšana’’, 05.13.00 ‘’No vardarbības cietušo bērnu sociālā rehabilitācija’’, programmas 10.00.00 ‘’Sabiedrības veselības veicināšana’’ apakšprogrammā 10.03.00 ‘’Valsts higiēniskā un epidemioloģiskā uzraudzība’’.

Tieslietu ministrijai - saskaņā ar Ministru kabineta š.g. 20.februāra sēdes protokola Nr.8 43.§ palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem programmā 02.00.00. “Uzņēmuma reģistra attīstība” par 402 504 latiem Komerclikuma spēkā stāšanās nodrošināšanai.

1 002,5

saskaņā ar Ministru kabineta 10.04.2001. protokolu Nr. 17 37.§ “Par likumprojektu “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam”””, Programmai 10.00.00. “Rajonu (pilsētu) tiesas” palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem kārtējo izdevumu segšanai par 400 000 latiem obligātās aizstāvības krimināllietās nodrošināšanai;

saskaņā ar 14.11.2001. MK sēdes protokolu Nr.54 8.§ 2.punktu Sabiedrības integrācijas fonda darbības nodrošināšanai palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 200 000 latu apmērā jaunizveidotajā programmā 31.00.00. “Sabiedrības integrācijas fonds”.

Kultūras ministrijai – paredzēts papildus finansējums 74 935 latu apmērā apakšprogrammai 01.02.00. “Bibliotēku pārvalde un bibliotēkas” sakarā ar to, ka Latvijas Nacionālajai bibliotēkai 1997.gadā noslēgtais telpu nomas līguma termiņš izbeidzās pagājuša gada beigās un sākot ar 2001.gada 1.janvāri ir palielināti telpu nomas maksājumi un noteikti 4 Ls/kvm.

143,7

Apakšprogrammā 01.12.00. “Bibliotēku informatizācijas tīkla konsorcijs” paredzēta papildus dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 48 750 latu apmērā BOV SIA ‘’Bibliotēku informācijas tīklu konsorcijs” – elektronisko žurnālu pilna teksta datu bāzes (EBSCO) licenču iegādes izmaksām un 20 000 latu apmērā Konsorcija uzturēšanas izdevumiem.

Valsts kontrolei - programmai 01.00.00 “Valsts kontrole” palielināta dotācija no valsts budžeta vispārējiem ieņēmumiem par 28 000 latiem, lai nodrošinātu izdevumus ēkas Kr. Valdemāra ielā 26 kapitālajam remontam avārijas situācijas novēršanai.

28,0

Īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām sekretariātam –lai turpinātu lauku attīstības projekta realizāciju, programmā 03.00.00 “Pasaules bankas Lauku attīstības projekta valsts atbalsts” projekta līdzfinansējumam paredzēta papildu dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 253 500 latu apmērā (Ministru kabineta rīkojums Nr.210, pieņemts 11.04.2001.)

253,5

Dotācijām pašvaldībām - tiek paredzēta papildu dotācija 17 935 latu apmērā jaunai programmai 09.00.00. “Dotācija Valkas rajona padomei par bērniem Palsmanes bērnu mītnē” sakarā ar to, ka Labklājības ministrija ir precizējusi informāciju par bērnu skaitu Valkas rajona Palsmanes bērnu mītnē, kuri iestājušies tajā līdz 1998.gada 1.janvārim.

17,9

Valsts speciālā budžeta izdevumi

5 551,1

3. Finansiālā ietekme

Valsts konsolidētā budžeta fiskālais deficīts kopumā palielinās par 10,6 milj. latu.

10 626,1

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

 

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Vienlaicīgi paredzēts veikt grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli” un likumā “Par valsts ieņēmumu dienestu”.

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam”” nav pretrunā ar Eiropas Savienības tiesībām un normatīvajiem aktiem.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

 

 

 

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas.

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Budžeta finansētu institūciju – budžeta iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un organizāciju vadītāji (budžeta izpildītāji) var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai likumā noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem.

Lai izpildītu likumu “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam””, nav jārada jaunas institūcijas vai jāpaplašina esošo institūciju funkcijas.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likumprojekts ir izstrādāts, ņemot vērā indivīda intereses – valdība ir centusies nodrošināt vismazāko iespējamo fiskālā deficīta līmeni atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu prognozēm līdz gada beigām un, iekļaujot izdevumu daļā jaunos, neatliekamos pasākumus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finansu ministrs G. Bērziņš