Likumprojekts
Grozījumi likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"
Izdarīt likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
svītrot 1.punktā vārdus "floru, faunu";
papildināt pantu ar piekto punktu šādā redakcijā:
"5) pārrobežu ietekme jebkura paredzētās darbības izraisīta ietekme teritorijā, kas pakļauta ietekmētās valsts jurisdikcijai, ja šīs ietekmes fiziskais cēlonis pilnībā vai daļēji atrodas Latvijas jurisdikcijā esošā teritorijā."
2. Svītrot 3.panta 1.punktā vārdu "tehniskās".
3. 4.pantā:
izteikt pirmās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) kuru ietekmes novērtējums ir nepieciešams saskaņā ar Latvijas Republikas noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem;";
aizstāt pirmās daļas 3.punktā vārdus "reģionālā vides pārvalde" ar vārdiem "šā likuma 6.pantā minētā kompetentā institūcija";
papildināt pantu ar jaunu otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja paredzētajai darbībai ietekmes novērtējums nav nepieciešams, reģionālās vides pārvaldes vadītājs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izdod tehniskos noteikumus katrai konkrētajai paredzētajai darbībai. Ministru kabinets, nosakot kārtību, kādā reģionālās vides pārvaldes vadītājs izdod tehniskos noteikumus, nosaka paredzētās darbības, kuru veikšanai nepieciešami tehniskie noteikumi, prasības tehnisko noteikumu saturam, kā arī to pieprasīšanas, sagatavošanas un izdošanas kārtību.";
uzskatīt līdzšinējo otro daļu par trešo daļu.
4. Izteikt 7.panta 2.punktu šādā redakcijā:
"2) kuru ietekmes novērtējums ir nepieciešams saskaņā ar Latvijas Republikas noslēgtajiem starptautiskajiem līgumiem."
5. Izteikt 11.panta 2.punkta "c" apakšpunktu šādā redakcijā:
"c) dabiskās vides absorbcijas spējas, pievēršot īpašu uzmanību īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, īpaši aizsargājamām sugām un biotopiem, starptautiskas nozīmes mitrājiem, vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un putniem nozīmīgām vietām,".
6. Izteikt 13.pantu šādā redakcijā:
"13.pants. Sākotnējā izvērtējuma rezultāts
Sākotnējā izvērtējuma rezultātu reģionālā vides pārvalde kopā ar paredzētās darbības pieteikumu nosūta kompetentajai institūcijai lēmuma pieņemšanai."
7. Papildināt 16.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Programma ir spēkā trīs gadus. Ierosinātājs atkārtoti pieprasa izsniegt programmu, ja tās derīguma termiņš ir beidzies, bet šā likuma 19.pantā minētais noslēguma ziņojums nav iesniegts kompetentajai institūcijai."
8. Papildināt likumu ar 20.1 pantu šādā redakcijā:
"20.1 pants. Paredzētās darbības, kurām var būt pārrobežu ietekme
(1) Ja kompetentā institūcija lēmumā par ietekmes novērtējuma nepieciešamību norāda, ka paredzētajai darbībai var būt būtiska pārrobežu ietekme, tā rakstveidā paziņo par to ierosinātājam, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai un Ārlietu ministrijai, kā arī ieinteresētajām valsts un pašvaldību institūcijām.
(2) Kompetentā institūcija pēc saskaņošanas ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Ārlietu ministriju nosūta rakstveida paziņojumu par paredzēto darbību, kurai var būt pārrobežu ietekme, uz valsti, kuru paredzētā darbība var ietekmēt, pirms ierosinātājs informē Latvijas sabiedrību par paredzēto darbību saskaņā ar šā likuma 15.panta pirmo daļu.
(3) Paziņojumā tiek sniegta šāda informācija:
1) paredzētās darbības pieteikums;
2) jebkura pieejama informācija par paredzēto darbību, kurai var būt pārrobežu ietekme;
3) informācija par valsts vai pašvaldības institūcijas viedokli par paredzēto darbību;
4) termiņš un vieta, kur valsts var sniegt atbildi, norādot, vai tā ir paredzējusi piedalīties ietekmes novērtējumā.
(4) Kompetentā institūcija, saņemot rakstveida pieprasījumu no jebkuras valsts, kuru varētu būtiski ietekmēt paredzētā darbība, nosūta tai šā panta trešajā daļā minēto paziņojumu, pirms ierosinātājs informē Latvijas sabiedrību par paredzēto darbību saskaņā ar šā likuma 15.panta pirmo daļu.
(5) Ja valsts, kura ir saņēmusi šā panta trešajā daļā minēto paziņojumu, sniedz atbildi paziņojumā norādītajā termiņā par to, ka tā ir nolēmusi piedalīties ietekmes novērtējumā, kompetentā institūcija nosūta tai programmu, darba ziņojumu un informāciju par ietekmes novērtējuma kārtību.
(6) Kompetentā institūcija, sadarbojoties ar tās valsts kompetento institūciju, kura ir nolēmusi piedalīties ietekmes novērtējumā, nodrošina kārtību, kādā ietekmētās valsts ieinteresētās institūcijas un sabiedrības pārstāvji var iepazīties ar šā panta trešajā un piektajā daļā minēto informāciju un iesniegt priekšlikumus kompetentajai institūcijai, pirms tā sniedz atzinumu par noslēguma ziņojumu.
(7) Kompetentā institūcija konsultējas ar tās valsts kompetento institūciju, kura ir nolēmusi piedalīties ietekmes novērtējumā, par paredzētās darbības iespējamo pārrobežu ietekmi, par pasākumiem nelabvēlīgas ietekmes novēršanai vai samazināšanai, kā arī par konsultācijām nepieciešamo termiņu."
9. Papildināt 22.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja paredzētā darbība ir ar pārrobežu ietekmi, attiecīgā valsts vai pašvaldības institūcija, pieņemot lēmumu akceptēt vai neakceptēt paredzēto darbību, ņem vērā ietekmētās valsts ieinteresēto institūciju un sabiedrības pārstāvju viedokli, kā arī konsultāciju rezultātus."
10. Papildināt 23.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Attiecīgā valsts vai pašvaldības institūcija informē ikvienu valsti, ar kuru tā konsultējusies par pieņemto lēmumu, un nosūta tai šā panta otrajā daļā minēto informāciju."
11. Pielikumā:
izteikt 17.punktu šādā redakcijā:
"17. Projekti, kas paredz pazemes ūdeņu ieguvi vai mākslīgu pazemes ūdeņu papildināšanu, ja kopējā gada aprite ir 2,5 miljoni kubikmetru un vairāk.";
papildināt pielikumu ar 29.punktu šādā redakcijā:
"29. Latvijas dabai neraksturīgo savvaļas sugu ieviešanas (introdukcijas) projekti."
LIKUMPROJEKTA
grozījumi likumā Par ietekmes uz vidi novērtējumu
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Šobrīd spēkā esošā likuma Par ietekmes uz vidi novērtējumu (13.11.98) normas nepieciešams papildināt un grozīt, lai pilnībā ieviestu Eiropas Savienības direktīvas 97/11/ EC 7., 8. un 9. panta prasības, kas nosaka novērtējuma kārtību darbībām ar pārrobežu ietekmi. Normatīvajos aktos ir nepieciešams noteikt precīzu kārtību, kā vērtēt tās paredzētās darbības, kurām ietekmes uz vidi novērtējums nav nepieciešams. |
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likumprojekts nosaka ietekmes uz vidi novērtējuma kārtību gadījumiem, kad paredzētā darbība var radīt būtisku nevēlamu ietekmi uz citas valsts teritoriju. Tas nosaka attiecīgo kompetento institūciju un sabiedrības informēšanas kārtību, satur prasības iesniedzamajai informācijai, nosaka konsultāciju un informācijas apmaiņas kārtību starp valstu kompetentajām institūcijām, kā arī prasības informācijas apkopošanai un iekļaušanai nobeiguma ziņojumā par ietekmes uz vidi novērtējumu. Likumprojekts noteiks arī prasības kā novērtēt tās paredzētās darbības, kurām ietekmes uz vidi novērtējums nav nepieciešams. Tas nosaka atbilstošu Ministru kabineta noteikumu izstrādi par kārtību, kādā pieprasāmi, sagatavojami un izdodami tehniskie noteikumi šīm darbībām.
|
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi
|
Likumprojekta noteiktā tiesiskā bāze nodrošinās efektīvāku un pamatotāku ES pirmstrukturālo fondu piesaisti (ISPA, SAPARD). Tiešo investīciju pieaugums sekmēs kopējo ekonomisko aktivitāšu pieaugumu vairākās nozarēs, dodot arī zināmu ieguldījumu bezdarba līmeņa samazināšanai. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Likumprojekts nodrošinās ES prasībām atbilstošas kārtības ieviešanu, kas saistīta ar vides aizsardzības prasību noteikšanu un ievērošanu, īstenojot dažādus vidi ietekmējošus projektus. Tas arī sistematizēs vienkopus tos jautājumus, kas līdz šim bija izkliedēti vairākos citos normatīvajos aktos vai vispār nebija reglamentēti. Paredzams, ka varētu uzlaboties arī esošā uzņēmējdarbības vide, tādējādi samazinot kritiku par administratīvo procedūru sarežģītību. |
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Ir sagaidāms, ka uzlabojot investīciju kāpumu, piemēram, ar ISPA un SAPARD līdzekļu piesaisti, tiks sakārtoti vairāki ar vides piesārņošanu saistīti jautājumi ūdensapgādes un atkritumu apsaimniekošanas sistēma, kā arī videi draudzīgu lauksaimniecības metožu ieviešana. Uzlabojot vides stāvokli, likvidējot piesārņojumu, mēs arī samazinām vides faktoru izraisīto slimību daudzumu un apjomu. |
4. Ietekme uz vidi
|
Likumprojekts ir viens no galvenajiem instrumentiem, kas nosaka kārtību, kādā tiks novērtēta saimnieciskās darbības ietekme uz vidi un izstrādāti priekšlikumi nelabvēlīgas ietekmes novēršanai vai samazināšanai.
|
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
tūkst. Ls |
||||||
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
|||
Tiesību akta projekts šo jomu neskar
|
||||||
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||
|
||||||
3. Finansiālā ietekme Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
||||||
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Tiesību akta projekts šo jomu neskar
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
Tiesību akta projekts šo jomu neskar
|
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešams iesniegt Ministru kabineta noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā reģionālās vides pārvaldes vadītājs izdod tehniskos noteikumus katrai konkrētai paredzētajai darbībai, nosakot arī paredzētās darbības, kuru veikšanai nepieciešami tehniskie noteikumi, prasības tehnisko noteikumu saturam, kā arī to pieprasīšanas, sagatavošanas un izdošanas kārtību. Šie Ministru kabineta noteikumi tiks iesniegti Valsts kancelejā viena mēneša laikā no likumprojekta spēkā stāšanās brīža. Lai likums darbotos efektīvi ir nepieciešams pārņemt arī ES direktīvas 96/61/EC par integrēto piesārņojuma novēršanu un kontroli prasības.
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Likumprojekts atbilst Latvijas Republikas saistībām pret ES un izstrādāts atbilstoši ES direktīvas 97/11/EC prasībām par pārrobežu ietekmes novērtēšanu (direktīvas 7., 8. un 9. pants). Likumprojektā ietverti vides aizsardzības pamatprincipi atbilstoši Eiropas Kopienas līgumam. |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
|
Likumprojekts pilnībā atbilst ANO EEK 1991. gada 25. februāra Espo konvencijas Par ietekmes uz vidi novērtējumu pārrobežu kontekstā prasībām. |
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija
|
Eiropas Padomes 1985. gada 27. jūnija direktīva 85/337/EEC par sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu, kā arī Eiropas Padomes 1997. gada 3. marta direktīva 97/11/EC, kas papildina direktīvu 85/337/EEC par sabiedrisku un privātu projektu ietekmes uz vidi novērtējumu. OJ No L 175/40, 5.7.1985, 89. lpp. un OJ No L 73/5, 14.3.1997, 5. lpp |
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
20.1. panta 1. līdz 7. punkts, kas nosaka novērtēšanas kārtību darbībām, kurām var būt pārrobežu ietekme 22. panta trešā daļa, kas nosaka lēmuma pieņemšana kārtību
23. panta trešā daļa, kas nosaka informēšanas kārtību par pieņemto lēmumu |
direktīvas 97/11/EC 7. panta 1. līdz 5. Punkts
direktīvas 97/11/EC 8. pants
direktīvas 97/11/EC 9. panta 2. punkts
|
atbilst
atbilst
atbilst |
|
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas nav notikušas
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
|
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Panu Kontio, Somijas vides institūts, Vides politikas instrumentu nodaļa Iain Maclean, Īrijas vides aģentūras direktors Gabriel Michanek, Upsalas universitāte
|
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Saskaņā ar likumprojektu un atbilstoši Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts biroja nolikumam (MK noteikumi Nr.445 24.11.1998) kompetentās institūcijas funkcijas veic Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs. Reģionālās vides pārvaldes nodrošinās likumprojektā paredzēto Ministru kabineta noteikumu izpildi, kas nepaplašinās esošās funkcijas.
|
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Kompetentās institūcijas pieņemto lēmumu, saskaņā ar likuma 14. panta otro daļu, jebkurai ieinteresētai personai ir tiesības pārsūdzēt tiesā.
|
Vides aizsardzības un reģionālās V. Makarovs
attīstības ministrs
S. Ruža
Projektu vadītāja
(7026526)