Likumprojekts
Zvērinātu tiesu izpildītāju likums
1.pants
Šis likums regulē zvērinātu tiesu izpildītāju profesionālo un korporatīvo darbību Latvijas Republikā.
2.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs amata darbībā pakļauts vienīgi likumam un pilda savus pienākumus kā neatkarīgs fizisko un juridisko personu civilo tiesību un likumisko interešu nodrošinātājs atbilstoši valsts deleģētajam pilnvarojumam.
3.pants
Zvērināti tiesu izpildītāji šajā likumā noteiktajā kārtībā pārzina un veic tiesu un citu institūciju nolēmumu izpildi, kas Civilprocesa likumā atzīti par izpildu dokumentiem, civillietās, kā arī administratīvajās lietās un krimināllietās daļā par mantiskajām piedziņām un izpildu dokumentu izpildi daļā par mantas konfiskāciju un tiesību ierobežošanu.
4.pants
Zvērināti tiesu izpildītāji ir tiesu sistēmai piederīgas personas, kuras darbojas pie rajona (pilsētas) tiesas un pilda tām likumos noteiktos pienākumus.
5.pants
Amata darbībā zvērināti tiesu izpildītāji pielīdzināti valsts amatpersonām.
6.pants
(1) Zvērināts tiesu izpildītājs pilda amata pienākumus tikai tās rajona (pilsētas) tiesas darbības rajona robežās, kurā atrodas tieslietu ministra rīkojumā par viņa iecelšanu amatā vai pārcelšanu noteiktais apkalpojamais iecirknis.
(2) Zvērinātam tiesu izpildītājam nav tiesību atteikties pieņemt izpildē izpildu dokumentu, kas saskaņā ar Civilprocesa likuma normām piekrīt viņa apkalpojamajam iecirknim.
(3) Piedzinējam ir tiesības brīvi izvēlēties zvērinātu tiesu izpildītāju savu interešu pārstāvībai saskaņā ar šajā likumā noteiktajiem ierobežojumiem.
(4) Zvērināts tiesu izpildītājs var turpināt pildīt savus amata pienākumus ārpus apkalpojamā rajona robežām, bet tikai tās apgabaltiesas rajona robežās, kurā atrodas viņa iecirknis, šādos gadījumos:
1) ja nolēmuma izpildes kavēšana var radīt ievērojamus zaudējumus piedzinējam vai piedziņa var kļūt neiespējama;
2) ja nolēmums izpildāms nekavējoties.
7.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs, veicot amata pienākumus, nedrīkst izdarīt darbības, kas aizskar personas godu un cieņu.
8.pants
(1) Valsts un pašvaldību institūcijām, tiesām, prokuroriem un pirmstiesas izmeklēšanas iestādēm jāgarantē zvērinātu tiesu izpildītāju neatkarība amata pienākumu pildīšanā.
(2) Aizliegts:
(3) Par profesionālo darbību nav atzīstama zvērināta tiesu izpildītāja nelikumīga darbība nolēmumu izpildē.
9.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs lieto zīmogu ar papildināto mazo valsts ģerboni un tekstu, kas ietver amata nosaukumu, zvērināta tiesu izpildītāja vārdu un uzvārdu, rajona (pilsētas) tiesas nosaukumu un prakses vietu.
10.pants
Par zvērinātiem tiesu izpildītājiem var būt personas, kas:
11.pants
(1) Par zvērinātiem tiesu izpildītājiem nevar būt personas:
(2) Izņēmuma gadījumos Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome var atļaut zvērinātam tiesu izpildītājam savienot zvērināta tiesu izpildītāja amatu ar citu amatu, kas nerada interešu konfliktu ar zvērināta tiesu izpildītāja amata pienākumu veikšanu.
12.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju ienākumu gūšanas, amatu savienošanas, darbu pildīšanas, kā arī ar tiem saistītos ierobežojumus un pienākumus nosaka Korupcijas novēršanas likums.
III nodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju palīgi
13.pants
Zvērinātam tiesu izpildītājam var būt viens palīgs.
14.pants
Par zvērināta tiesu izpildītāja palīgu var būt persona, kas:
15.pants
Par zvērinātu tiesu izpildītāju palīgiem nevar būt personas, kas minētas šā likuma 11.panta 2.- 9.punktā. Zvērinātu tiesu izpildītāju palīgi ir atstādināmi no pienākumu pildīšanas saskaņā ar šā likuma 89.panta noteikumiem.
16.pants
Zvērināta tiesu izpildītāja palīgu, pamatojoties uz zvērināta tiesu izpildītāja priekšlikumu un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes pozitīvu atsauksmi, apstiprina amatā tieslietu ministrs.
17.pants
Zvērināta tiesu izpildītāja palīgs tieslietu ministram dod solījumu godīgi un apzinīgi pildīt savus pienākumus.
18.pants
Zvērināta tiesu izpildītāja palīgs var aizvietot zvērinātu tiesu izpildītāju atvaļinājuma un slimības laikā.
19.pants
(1) Zvērināta tiesu izpildītāja palīgs pie likumā paredzētās atbildības saucams tādā pat kārtībā, kāda paredzēta zvērināta tiesu izpildītāja saukšanai pie atbildības.
(2) Par sava palīga amata darbību subsidāri materiāli atbildīgs ir arī zvērināts tiesu izpildītājs.
20.pants
Tieslietu ministrs var atņemt zvērinātam tiesu izpildītāja palīgam tiesību uz laiku līdz vienam gadam aizvietot tiesu izpildītāju, ja palīgs savā darbībā pieļauj nolaidību vai neizpilda savus pienākumus.
21.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju palīgiem obligāti jāpiedalās Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes organizētajos kvalifikācijas paaugstināšanas pasākumos, kā arī jāizpilda visi citi pienākumi, kurus padome viņiem uzliek.
Zvērinātu tiesu izpildītāju korporatīvā darbība
Pirmā apakšnodaļa
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģija
22.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģija ir neatkarīga Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju profesionāla korporācija, kas apvieno visus Latvijā praktizējošus zvērinātus tiesu izpildītājus. Tikai Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģijai ir šajā likumā noteiktās tiesības un pienākumi.
23.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģijā pēc profesijas principa apvienoti visi Latvijas zvērināti tiesu izpildītāji, lai rūpētos par savas profesijas prestižu, veicinātu zvērinātu tiesu izpildītāju profesionālo izaugsmi, radošo spēju izkopšanu un pieredzes apgūšanu, lai pildītu šajā likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus.
24.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģija darbojas uz statūtu pamata kā zvērinātu tiesu izpildītāju pašpārvaldes publisko tiesību autonoms subjekts.
25.pants
Tieslietu ministrija pauž Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģijas viedokli jautājumos par to normatīvo aktu un to projektu pilnveidošanu, kuri skar zvērinātu tiesu izpildītāju darbību, ievērojot to, ka Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģija ir organizācija, kas izsaka kopīgo Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju viedokli.
26.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģijas institūcijas ir zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulce, Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome un revīzijas komisija.
27.pants
(1) Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģijas līdzekļus veido:
(2) Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģijai ir konts Valsts kasē.
Otrā apakšnodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulce
28.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulci sasauc Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome.
29.pants
Tikai zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulce:
30.pants
Ir gada zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulces un ārkārtas zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulces. Ārkārtas kopsapulces sasauc pēc vajadzības, to sasaukšanu var pieprasīt ne mazāk kā desmitā daļa no visiem zvērinātiem tiesu izpildītājiem vai Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome. Ārkārtas kopsapulces sasaukšanas iniciators par ārkārtas kopsapulces sasaukšanas vietu, laiku un darba kārtību ne vēlāk kā desmit dienas iepriekš paziņo visiem Latvijas zvērinātiem tiesu izpildītājiem.
31.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulce nav tiesīga lemt šā likuma 29.panta 1., 2. un 5.punktā norādītos jautājumus, ja uz to ieradusies mazāk nekā trešdaļa no visiem zvērinātiem tiesu izpildītājiem.
32.pants
Ja zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulcē nav kvoruma un tādēļ nav notikušas Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes vēlēšanas, padomes priekšsēdētājs ne vēlāk kā mēneša laikā sasauc jaunu kopsapulci, bet, ja uz šo kopsapulci ierodas mazāk nekā trešdaļa no visiem zvērinātiem tiesu izpildītājiem, par to sastāda protokolu, jaunas vēlēšanas nerīko, un padome saglabā savas pilnvaras līdz nākamajai gada kopsapulcei.
33.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulcē prezidē personas, kuras šim nolūkam no sava vidus ievēlē sanākušie zvērinātie tiesu izpildītāji.
34.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes vēlēšanas zvērinātu tiesu izpildītāju kopsapulcē izdarāmas pēc tam, kad kopsapulce ir apspriedusi Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes darbības pārskatu un iepriekšējā gada budžeta izpildes pārskatu un noteikusi ievēlējamo Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes locekļu skaitu.
35.pants
(1) Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi, tās priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku un revīzijas komisiju ievēlē no zvērinātu tiesu izpildītāju vidus, aizklāti balsojot, ar vienkāršu balsu vairākumu.
(2) Pārējos jautājumus kopsapulce izlemj, atklāti balsojot, ar vienkāršu balsu vairākumu.
36.pants
Jaunievēlētā Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome savus pienākumus sāk pildīt pēc divām nedēļām no ievēlēšanas dienas.
Trešā apakšnodaļa
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome un revīzijas komisija
37.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome ir Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju pārstāvības un uzraudzības institūcija, kā arī Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju kolēģijas pārvaldes un izpildu institūcija.
38.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome:
39.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes sēdes ir pilntiesīgas, ja tajās piedalās ne mazāk kā puse no visiem padomes locekļiem, to skaitā arī padomes priekšsēdētājs vai viņa vietnieks.
40.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes lēmumus persona, ja tā uzskata, ka ar šo padomes lēmumu aizskartas tās tiesības, var pārsūdzēt rajona (pilsētas) tiesā trīsdesmit dienu laikā no pieņemšanas dienas vai no dienas, kad par lēmumu personai paziņots.
41.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes locekļa pilnvarojums beidzas līdz ar viņa pārvēlēšanu, atcelšanu vai atteikšanos no zvērināta tiesu izpildītāja amata vai padomes locekļa amata.
42.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei ir zīmogs ar mazo valsts ģerboni un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes nosaukumu. Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome atrodas Rīgā.
43.pants
Padomes locekļiem ir tiesības no padomes budžeta saņemt atlīdzību par ceļa un citiem tiešajiem izdevumiem, ja šie izdevumi radušies, pildot padomes locekļa amata pienākumus.
44.pants
(1) Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes finansiālo darbību kontrolē revīzijas komisija.
Eksaminācija
45.pants
(1) Zvērinātu tiesu izpildītāju padome katru gadu rīko zvērināta tiesu izpildītāja eksāmenus.
(2) Pie zvērināta tiesu izpildītāja eksāmeniem tiek pielaistas personas, kuras atbilst šā likuma 10.panta 1.- 5.punktam.
46.pants
Zvērināta tiesu izpildītāja amata pretendentus pārbauda īpaša eksāmenu komisija, kuru ieceļ tieslietu ministrs, izraugoties pārstāvjus no Tieslietu ministrijas, tiesām un zvērinātiem tiesu izpildītājiem pēc saskaņošanas ar Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomi. Komisijas priekšsēdētājs ir Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes pārstāvis.
47.pants
Tieslietu ministrs pēc Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes priekšlikuma pieņem zvērinātu tiesu izpildītāju eksaminācijas nolikumu, kurā nosaka eksāmena kārtību un eksāmena maksas apmēru.
48.pants
Eksāmenu komisija pārbauda pretendentu zināšanas likumos, kas vajadzīgi zvērināta tiesu izpildītāja darbībā, aktu sastādīšanā un zvērināta tiesu izpildītāja lietvedībā.
49.pants
Eksāmens noris mutvārdos un rakstveidā.
50.pants
Eksāmena dienu Zvērinātu tiesu izpildītāju padome mēnesi iepriekš paziņo personām, kas ir pieteikušās kārtot zvērināta tiesu izpildītāja eksāmenu.
51.pants
52.pants
Par eksāmenu saņemto naudas līdzekļu izlietošanas kārtību nosaka tieslietu ministrs.
VI nodaļa
Uzņemšana un ieskaitīšana zvērinātos tiesu izpildītājos
Pirmā apakšnodaļa
Pretendentu pieteikšanās un pretendentu izvērtēšana
53.pants
Lai nodrošinātu zvērināta tiesu izpildītāja amata pienākumu izpildi, tieslietu ministrs īpašā sarakstā nosaka zvērinātu tiesu izpildītāju skaitu un to amata vietas.
54.pants
55.pants
(1) Personai, kas vēlas kļūt par zvērinātu tiesu izpildītāju, jāiesniedz Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei iesniegums, dokumenti, kas apliecina pretendenta atbilstību šā likuma 10.panta prasībām, izņemot 10.panta pirmās daļas 6.punktā noteikto, kā arī to, ka personas uzņemšanai nav neviena no 11.panta 2.- 6. un 8.punktā minētajiem šķēršļiem, kā arī jāsamaksā eksāmena maksa, ko atpakaļ neizmaksā.
(2) Iesniedzējam Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes noteiktajā kārtībā jāuzrāda atsauksmes par viņa profesionālo darbību, kā arī jāiesniedz derīga zvērināta tiesu izpildītāja eksāmena apliecība.
(3) Ja iesniegumu par uzņemšanu zvērinātu tiesu izpildītāju skaitā iesniegusi persona, kuras nodarbošanās nav savienojama ar tiesu izpildītāja pienākumiem (šā likuma 11.panta 6.- 7. un 9.punkts), padome var lemt par šādas personas pielaišanu konkursā. Lēmums stājas spēkā, personai atļauts zvērēt un tā iekļaujama zvērinātu tiesu izpildītāju sarakstā tikai pēc tam, kad tā izbeigusi minēto nodarbošanos.
56.pants
To personu sarakstu, kas iesniegušas dokumentus par uzņemšanu zvērinātu tiesu izpildītāju skaitā, Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome izliek savās telpās un nosūta katras apgabaltiesas darbības teritorijā praktizējošo zvērinātu tiesu izpildītāju vecākajam kopā ar uzaicinājumu mēneša laikā sniegt atsauksmi par šīm personām.
57.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome iesniedz tieslietu ministram zvērināta tiesu izpildītāja amata pretendenta atsauksmi par viņa profesionālo darbību (10.panta 5.punkts), eksāmena apliecību un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes lēmumu par ieteikumu uzņemšanai zvērināta tiesu izpildītāja amatā.
Otrā apakšnodaļa
58.pants
(1) Ja tieslietu ministra rīkojumā par zvērināta tiesu izpildītāja iecelšanu amatā vai pārcelšanu nav noteikts citādi, zvērināts tiesu izpildītājs sāk pildīt amata pienākumus mēneša laikā no dienas, kad izdots rīkojums par viņa iecelšanu amatā vai pārcelšanu.
(2) Tieslietu ministra rīkojumu par zvērināta tiesu izpildītāja iecelšanu amatā vai pārcelšanu publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
59.pants
(1) Zvērināts tiesu izpildītājs iekļaujams zvērinātu tiesu izpildītāju sarakstā un var sākt pildīt amata pienākumus tikai pēc tam, kad ir apdrošinājis profesionālajā darbībā iespējamā zaudējuma risku (67. un 69.pants) un devis Latvijas Republikas Augstākās tiesas priekšsēdētājam šādu zvērestu:
Es zvēru būt uzticīgs Latvijai un tās valdībai, godprātīgi un pēc labākās apziņas un pārliecības pildīt valsts likumus, izturēties ar cieņu pret tiesām un valsts varu, stingri ievērot uzraudzības iestāžu un to amatpersonu norādījumus un rīkojumus, godīgi pildīt zvērināta tiesu izpildītāja pienākumus, sargāt pušu intereses, man uzticētās lietas un vērtības un neizpaust amata noslēpumus, apzinoties, ka man par savu darbību jāatbild likuma priekšā.
(2) Sākot pildīt amata pienākumus, zvērināts tiesu izpildītājs saņem tieslietu ministra apstiprinātu zvērināta tiesu izpildītāja amata apliecību un amata zīmi. To veidu un lietošanas kārtību nosaka tieslietu ministrs.
60.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju pārceļ uz citu prakses vietu pēc viņa lūguma, ja ir atbrīvojusies zvērināta tiesu izpildītāja prakses vieta.
61.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs, uzsākot darbību, izsludina laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un paziņo attiecīgā tiesu apgabala tiesām, tieslietu ministram un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei prakses vietas adresi. Šāds sludinājums publicējams un paziņojumi sniedzami arī, ja tiek mainīta zvērināta tiesu izpildītāja adrese.
Zvērinātu tiesu izpildītāju atbrīvošana, atcelšana un atstādināšana
62.pants
Tieslietu ministra rīkojumus par zvērinātu tiesu izpildītāju atbrīvošanu, atcelšanu un atstādināšanu izsludina laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
63.pants
Tieslietu ministrs atbrīvo zvērinātu tiesu izpildītāju no amata pēc viņa lūguma vai arī bez šāda lūguma, ja pēdējo divpadsmit mēnešu laikā zvērināts tiesu izpildītājs darba nespējas dēļ vairāk nekā septiņus mēnešus pēc kārtas nav pildījis savus amata pienākumus. P>
64.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju var atcelt no amata ar tieslietu ministra rīkojumu vai tiesas spriedumu.
65.pants
Tieslietu ministrs atceļ no amata zvērinātu tiesu izpildītāju:
66.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju var atstādināt no amata:
VIII nodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju darbības riska apdrošināšana
67.pants
(1) Zvērināta tiesu izpildītāja profesionālās darbības dēļ iespējamā zaudējuma risks ir obligāti apdrošināms.
(2) Apdrošinājuma ņēmējs ir zvērināts tiesu izpildītājs, slēdzot individuālo apdrošināšanas līgumu, un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome, slēdzot grupas apdrošināšanas līgumu.
68.pants
Zvērināta tiesu izpildītāja profesionālās darbības dēļ iespējamā zaudējuma riska apdrošināšana nodrošina prasījumus, kas var rasties sakarā ar viņa amata darbību.
69.pants
(1) Zvērinātam tiesu izpildītājam apdrošināšanas līgums jānoslēdz, pirms viņš uzsācis savu pienākumu pildīšanu.
70.pants
Ja zvērināts tiesu izpildītājs līgumā noteiktajā termiņā nav izdarījis pirmo vai kārtējo apdrošināšanas maksājumu divas reizes piecu gadu termiņā, viņš atceļams no amata.
71.pants
Apdrošināšanas līguma minimālo summu un obligātos noteikumus nosaka tieslietu ministrs kopīgi ar finansu ministru pēc Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes priekšlikuma.
72.pants
Apdrošināšanas maksājumu savlaicīgu izdarīšanu uzrauga Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome.
73.pants
(1) Ja zvērināts tiesu izpildītājs, pildot amata pienākumus, savas darbības vai bezdarbības dēļ ir nodarījis kādam zaudējumus, neatkarīgi no zvērināta tiesu izpildītāja atbildības disciplinārā vai kriminālā kārtībā šos zaudējumus apdrošināšanas iestāde sedz no zvērināta tiesu izpildītāja apdrošināšanas atlīdzības uz apdrošināšanas līguma pamata.
(2) Prasības par zaudējumiem, kas cēlušies zvērināta tiesu izpildītāja amata darbības dēļ, iesniedzamas tai rajona (pilsētas) tiesai, kuras uzraudzībai zvērināts tiesu izpildītājs pakļauts.
(3) Apdrošināšanas iestādei pret vainīgajām personām ir regresa tiesības apdrošināšanas summas apmērā.
Zvērinātu tiesu izpildītāju pienākumi, tiesības un atbildība
Pirmā apakšnodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju tiesības
74.pants
Zvērināta tiesu izpildītāja prasības un rīkojumi, pildot tiesas un citu institūciju nolēmumus, ir saistoši visām personām valsts teritorijā.
75.pants
Zvērinātam tiesu izpildītājam ir tiesības atteikt pieņemt izpildei tos izpildu dokumentus, kuriem ir iestājies noilgums, kuri neatbilst likumu prasībām par izpildu dokumentu veidu un saturu vai kuriem nav ievērota noteiktā iesniegšanas kārtība.
76.pants
Pildot tiesas un citu institūciju nolēmumus, zvērināts tiesu izpildītājs ir tiesīgs nepieciešamo informāciju, kas saistīta ar amata pienākumu pildīšanu, pieprasīt no valsts un pašvaldību iestādēm un institūcijām, kā arī visām fiziskajām un juridiskajām personām, ciktāl to neierobežo speciālie likumi.
77.pants
(1) Zvērinātam tiesu izpildītājam, veicot procesuālās darbības saskaņā ar amata pienākumiem, ir tiesības atvērt un piespiedu kārtā ieiet parādniekam piederošās telpās, kā arī telpās, par kurām ir ziņas, ka tajās atrodas parādniekam piederošas mantas, un citās glabātavās, tai skaitā arī kredītiestādēs, saskaņā ar Civilprocesa likuma normām.
(2) Zvērināts tiesu izpildītājs pārbauda izpildu darbībās klāt esošo personu identitāti un pārstāvju pilnvaras.
Otrā apakšnodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju pienākumi
78.pants
(1) Zvērināts tiesu izpildītājs pēc personīgās iniciatīvas veic visus ar likumu noteiktos pasākumus un izmanto visus likumā paredzētos līdzekļus un metodes, lai ātri un kvalitatīvi pildītu tiesu un citu institūciju nolēmumus, kā arī lai veiktu citus sava amata pienākumus.
(2) Zvērināts tiesu izpildītājs amata pienākumu izpildē veic izpildu dokumentā norādīto, piemēro Civilprocesa likumu un citus normatīvos aktus, kā arī piemēro Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes rekomendācijas un ieteikumus.
79.pants
Zvērinātam tiesu izpildītājam nav tiesības nepamatoti atteikties veikt ar likumu uzdotos pienākumus.
80.pants
Pildot amata pienākumus, zvērināts tiesu izpildītājs izskaidro pusēm to tiesības un pienākumus un atbilstoši savai kompetencei palīdz tām aizstāvēt savas tiesības un ar likumu aizsargātās intereses.
81.pants
Zvērinātam tiesu izpildītājam aizliegts veikt izpildu darbības lietās, kurās viena no pusēm ir viņš pats, viņa laulātais, viņa vai viņa laulātā radinieks taisnā līnijā visās pakāpēs, sānu līnijā līdz ceturtajai pakāpei un svainībā līdz trešajai pakāpei, kā arī zvērināta tiesu izpildītāja vai viņa laulātā aizbildnībā vai aizgādnībā esošajām personām vai zvērināta tiesu izpildītāja vai viņa laulātā adoptētājiem vai adoptētajiem.
82.pants
83.pants
Pildot amata pienākumus, zvērināts tiesu izpildītājs uzrāda amata apliecību un amata zīmi.
84.pants
Trešā apakšnodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju disciplinārā atbildība
85.pants
Zvērināti tiesu izpildītāji šajā likumā noteiktajā kārtībā par savu amata darbību ir disciplināri atbildīgi.
86.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome var ierosināt disciplinārlietu pret zvērinātu tiesu izpildītāju pēc rajona (pilsētas) tiesas tiesneša vai prokurora priekšlikuma, kā arī pēc personu sūdzībām vai pēc pašas iniciatīvas par:
87.pants
Tieslietu ministrs var ierosināt disciplinārlietu pret zvērinātu tiesu izpildītāju pēc tiesas vai prokurora priekšlikuma, kā arī pēc personu sūdzībām vai pēc paša iniciatīvas par:
88.pants
Tiesu, prokuratūras un pirmstiesas izmeklēšanas iestādes paziņo Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei un tieslietu ministram par visām sūdzībām un prasībām, kas ierosinātas saistībā ar zvērinātiem tiesu izpildītājiem, kā arī nosūta Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei šo sūdzību un prasību lietās taisīto nolēmumu norakstus.
89.pants
Ierosinot disciplinārlietu, tieslietu ministram ir tiesības līdz lietas izskatīšanai atstādināt zvērinātu tiesu izpildītāju no pienākumu pildīšanas.
90.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei ir tiesības izskaidrot zvērinātam tiesu izpildītājam viņa rīcības nepareizību, kā arī par šā likuma 86.pantā minētajiem pārkāpumiem, uzņemto saistību vai uzlikto pienākumu nepildīšanu un rīcību, kas nav savienojama ar zvērināta tiesu izpildītāja darbību, var uzlikt šādus disciplinārsodus:
91.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome lēmumu par disciplinārsoda uzlikšanu nosūta tieslietu ministram.
92.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome pēc tieslietu ministra pieprasījuma nosūta viņam visus disciplinārlietas materiālus.
93.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes lēmums par disciplinārsoda uzlikšanu stājas spēkā, ja tieslietu ministrs mēneša laikā pēc padomes lēmuma saņemšanas nepaziņo, ka:
94.pants
Ja Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju padome, izskatot lietu par zvērināta tiesu izpildītāja pārkāpumu, atrod, ka zvērinātam tiesu izpildītājam jāuzliek bargāks disciplinārsods, nekā to paredz šā likuma 90.pants, tā lietu kopā ar savu atzinumu nosūta tieslietu ministram.
95.pants
Tieslietu ministram ir tiesības sodīt zvērinātu tiesu izpildītāju ar vienu no šādiem disciplinārsodiem:
96.pants
Tieslietu ministrs pirms lēmuma pieņemšanas iesniedz Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju padomei disciplinārlietas materiālus, lai tā dotu atzinumu par zvērināta tiesu izpildītāja turpmāku atstāšanu amatā vai atcelšanu no amata.
97.pants
Tieslietu ministrs var nodot paša ierosināto disciplinārlietu izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei.
98.pants
Disciplinārlietas nav ierosināmas un zvērināti tiesu izpildītāji disciplināri nav sodāmi, ja pagājis gads no pārkāpuma izdarīšanas vai no dienas, kad pārkāpums atklāts.
99.pants
Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju padome vai tieslietu ministrs nevar uzlikt zvērinātam tiesu izpildītājam nevienu no šajā likumā minētajiem disciplinārsodiem un nevar izskaidrot viņa rīcības nepareizību, ja iepriekš nav pieprasīts rakstveida paskaidrojums no zvērināta tiesu izpildītāja, kā arī pirms termiņa, kad šis paskaidrojums bija jāsniedz.
100.pants
Ja zvērināts tiesu izpildītājs Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes vai tieslietu ministra noteiktajā termiņā nedod paskaidrojumus, lēmums tiek pieņemts, pamatojoties uz lietā noskaidrotajiem apstākļiem un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes vai tieslietu ministra rīcībā esošajām ziņām.
101.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei un tieslietu ministram, izskatot disciplinārlietas, ir tiesības uzklausīt arī citu personu paskaidrojumus, prasīt lietpratēju atzinumus, pieprasīt ziņas un dokumentus no valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī no citām institūcijām un to amatpersonām.
102.pants
Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes vai tieslietu ministra lēmumus disciplinārlietās disciplināri sodītais var pārsūdzēt rajona (pilsētas) tiesā trīsdesmit dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas.
X nodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju darbības
Pirmā apakšnodaļa
103.pants
(1) Zvērinātam tiesu izpildītājam piekrīt veikt tiesu un citu institūciju nolēmumu izpildi:
(2) Zvērināts tiesu izpildītājs veic arī citus tiesas uzdevumus, kas saistīti ar izpildu dokumentu izpildi.
104.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs pēc ieinteresēto personu lūguma var veikt šādas darbības:
105.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs aprēķina un iekasē ar izpildu dokumentu izpildi saistītos izdevumus, kā arī dod norēķinu par iekasēto summu izlietojumu saskaņā ar attiecīgajiem likumiem.
106.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs griežas izziņas iestādē ar iesniegumu par materiālu izvērtēšanu, ja viņa rīcībā nonāk ziņas tādā apjomā, kas būtu par pamatu pārbaudes veikšanai.
Zvērinātu tiesu izpildītāju darba atlīdzība
107.pants
108.pants
Strīdus attiecībā uz tiesu izpildītāja sastādīto aprēķinu par tiesu izpildītāja taksēm un tiesas un citu institūciju nolēmumu izpildes izdevumiem izšķir tiesa pēc strīda izskatīšanas šā likuma 38.panta 11.apakšpunktā noteiktajā kārtībā.
XI nodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju darbības uzraudzība
109.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju tiešā uzraudzība piekrīt tai rajona (pilsētas) tiesai, kuras rajonā atrodas viņu amata vieta.
110.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju darbību, grāmatas un izpildu lietas var pārbaudīt rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētāja norīkots tiesnesis.
111.pants
Par zvērinātu tiesu izpildītāju darbībā atklāto nepareizību novēršanu gādā Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome, kas dod zvērinātam tiesu izpildītājam norādījumus un rīkojumus, un, ja nepieciešams, ierosina saukt viņu pie disciplinārās atbildības vai kriminālās atbildības.
112.pants
Tiklīdz atklājas, ka zvērināts tiesu izpildītājs ir veicis darbības vai pieļāvis bezdarbību un tādēļ varētu rasties zaudējums, kura vērtība pārsniedz apdrošināšanas atlīdzību, lai nodrošinātu šo zaudējumu atlīdzināšanu, Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome nekavējoties lūdz tiesu apķīlāt zvērināta tiesu izpildītāja kustamo mantu, kā arī ierakstīt zemesgrāmatā atzīmi attiecībā uz zvērināta tiesu izpildītāja nekustamo īpašumu, norādot summu, līdz kādai sniedzas nodrošinājums.
113.pants
Sūdzības par zvērinātu tiesu izpildītāju rīcību, pildot amata pienākumus, kā arī sūdzības par atteikšanos pildīt šos pienākumus, iesniedzamas Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomē desmit dienu laikā no dienas, kad zvērināts tiesu izpildītājs izpildījis pārsūdzamo darbību vai atteicies izpildīt šādu darbību, vai no dienas, kad sūdzētājam, kuram nav paziņots par izdarāmās darbības laiku un vietu, par to kļuvis zināms. Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes lēmums ir pārsūdzams rajona (pilsētas) tiesā trīsdesmit dienu laikā.
XII nodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju atvaļinājumi
114.pants
(1) Zvērinātam tiesu izpildītājam ir tiesības uz četru nedēļu ilgu atvaļinājumu kalendāra gada laikā.
(2) Darba nespējas gadījumā zvērinātam tiesu izpildītājam var piešķirt ilgāku atvaļinājumu, bet ne vairāk kā septiņus mēnešus gadā.
115.pants
(1) Atvaļinājumu zvērinātam tiesu izpildītājam piešķir tieslietu ministrs.
(2) Atvaļinājumu zvērinātam tiesu izpildītājam var piešķirt tikai tādā gadījumā, ja zvērinātam tiesu izpildītājam ir aizvietotājs, kas izpilda zvērināta tiesu izpildītāja pienākumus viņa atvaļinājuma laikā.
(3) Ja zvērināta tiesu izpildītāja palīgs svarīgu iemeslu dēļ nevar aizvietot zvērinātu tiesu izpildītāju vai ja zvērinātam tiesu izpildītājam palīga nav, tieslietu ministrs var uzdot aizvietot šo zvērinātu tiesu izpildītāju citam zvērinātam tiesu izpildītājam vai cita zvērināta tiesu izpildītāja palīgam.
116.pants
(1) Sevišķi steidzamos gadījumos zvērināts tiesu izpildītājs var izmantot ārkārtas atvaļinājumu, kas nav ilgāks par trim dienām, iepriekš neprasot tieslietu ministra atļauju. Šādā gadījumā zvērinātam tiesu izpildītājam, tiklīdz iespējams, jāpaziņo, kādēļ un cik ilgi viņš nav pildījis savus pienākumus.
(2) Šādos gadījumos zvērināta tiesu izpildītāja pienākumus pilda zvērināta tiesu izpildītāja palīgs.
117.pants
Zvērināta tiesu izpildītāja aizvietotāja atbildība par amata pienākumu pildīšanu, aizvietojot zvērinātu tiesu izpildītāju, kā arī zvērināta tiesu izpildītāja atbildība par aizvietotāja darbību nosakāma saskaņā ar šā likuma 19.pantu.
XIII nodaļa
Zvērinātu tiesu izpildītāju finansiālā darbība
118.pants
(1) Zvērināti tiesu izpildītāji piekopj brīvo juridisko profesiju.
119.pants
Latvijas teritorijā piedāvāt tiesu izpildītāja palīdzību un reklamēt šādu palīdzību ir tiesīgi vienīgi Latvijas zvērināti tiesu izpildītāji.
120.pants
121.pants
Zvērināti tiesu izpildītāji praktizē tieši un personiski.
122.pants
Zvērināti tiesu izpildītāji uz darba līguma pamata var pieņemt darbā tehniskos un saimnieciskos darbiniekus, par kuru darbību viņi ir atbildīgi un kuriem ir aizliegts nodarboties ar tiesu izpildītāja amata pienākumu veikšanu.
123.pants
Zvērināti tiesu izpildītāji kārto savu ieņēmumu un izdevumu uzskaiti.
124.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs likumā noteiktajā kārtībā maksā valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas. Zvērinātam tiesu izpildītājam likumā noteiktajā kārtībā ir tiesības uz valsts sociālās apdrošināšanas pabalstiem un pensijām.
Naudas līdzekļu uzskaites un izmaksas kārtība
125.pants
126.pants
Ja zvērināts tiesu izpildītājs tiek atcelts vai atstādināts no amata, kā arī zvērināta tiesu izpildītāja nāves vai ilgstošas slimības gadījumā, Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome informē kredītiestādi par paraksta tiesību maiņu norādītajam zvērinātam tiesu izpildītājam.
127.pants
(1) Zvērināts tiesu izpildītājs katram gadam kārto vienu depozītu summu uzskaites grāmatu naudas līdzekļiem, kas saistīti ar tiesas un citu institūciju nolēmumu izpildi.
128.pants
Depozītu summas uzskaites grāmatas aizpildīšanas kārtība ir šāda:
129.pants
Ierakstus depozīta summu uzskaites grāmatā izdara zvērināts tiesu izpildītājs vai ar zvērināta tiesu izpildītāja rakstisku rīkojumu iecelta persona.
130.pants
Par ierakstu savlaicīgu un pareizu izdarīšanu, atbilstošo dokumentu glabāšanu, kā arī par visām izmaksām no konta ir atbildīgs zvērināts tiesu izpildītājs.
131.pants
Depozīta summu uzskaites grāmatā ir aizliegts izdarīt dzēsumus un neatrunātus labojumus.
132.pants
Ierakstus depozīta summu uzskaites grāmatā veic savlaicīgi, tiem ir jāatbilst attaisnojuma dokumentiem (kredītiestādes konta izrakstam un paziņojumam par iemaksu kontā).
133.pants
Nauda piedzinējam tiek izmaksāta no konta šādā kārtībā:
134.pants
Izmaksas dokumentā norāda personu, kurai tas izsniegts un izsniegšanas iemeslu. Dokumenta otrā pusē norāda attiecīgā ieraksta numuru depozīta grāmatā un izpildu lietas numuru. Katram saņēmējam vienā izpildu lietā tiek noformēts atsevišķs izmaksas dokuments.
135.pants
Maksājuma uzdevumu aizpilda atbilstoši kredītiestādes prasībām, apakšā norādot pārskaitījuma pamatojumu. Maksājumu uzdevumus numurē atbilstoši ieraksta numuram depozīta summu uzskaites grāmatā.
136.pants
(1) Kredītiestādes izsniegtie dokumenti tiek sakārtoti atsevišķi pa mēnešiem.
137.pants
138.pants
(1) Zvērināts tiesu izpildītājs, pieņemot skaidru naudu no parādnieka, izsniedz kvīti.
Darba organizatoriskie noteikumi un lietvedība
139.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs nosūta visiem attiecīgās apgabaltiesas darbības teritorijā esošajiem rajonu (pilsētu) tiesu priekšsēdētājiem, zemesgrāmatu nodaļu priekšniekiem, publisko reģistru vadītājiem, kā arī tieslietu ministram un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomei sava paraksta un zīmoga nospieduma, kā arī sava palīga paraksta paraugu.
140.pants
141.pants
(1) Akti (dokumenti) sastādāmi valsts valodā, naudas summas norādāmas Latvijas valūtā, bet mēri un svari atbilstoši metriskajai sistēmai.
142.pants
(1) Ja zvērinātam tiesu izpildītājam izpildu dokumentu iesniedz, neievērojot Civilprocesa likuma normu prasības par izpildu dokumentu iesniegšanu izpildei, zvērināts tiesu izpildītājs pieņem lēmumu par izpildu dokumenta izsniegšanu atpakaļ iesniedzējam (arī gadījumos, ja izpildu dokuments saņemts pa pastu).
143.pants
(1) Katram kārtējam lietvedības gadam zvērināts tiesu izpildītājs noformē šādas grāmatas un reģistrus:
144.pants
(1) Visus izpildu dokumentus neatkarīgi no tā, vai tos iesniedz izpildei piedzinējs, nodod izpildei tiesa vai arī tie saņemti pa pastu, kā arī pārējo korespondenci reģistrē saņemtās korespondences uzskaites grāmatā. Uz saņemtā dokumenta tiek izdarīta atzīme, norādot zvērināta tiesu izpildītāja vārdu un uzvārdu, saņemšanas datumu un korespondences uzskaites grāmatas kārtas numuru.
145.pants
Korespondences uzskaites grāmatā ierakstus izdara numerācijas pieaugošā secībā, norādot datumu, kad korespondence saņemta, un tās veidu. Kārtas numurs korespondences uzskaites grāmatā atbilst dokumenta reģistrācijas numuram.
146.pants
(1) Ja izpildu dokuments reģistrējams izpildu lietu uzskaites grāmatā, zvērināts tiesu izpildītājs norāda izpildu lietas kategoriju.
1.kategorija - uzturlīdzekļu (alimentu) piedziņa;
2.kategorija - mantas konfiskācija;
3.kategorija izlikšana, telpu atbrīvošana un ievešana valdījumā;
4.kategorija - administratīvā piedziņa;
5.kategorija - piedziņa, kas izriet no krimināllietas;
6.kategorija - ja parādnieks ir fiziska persona civillietā;
7.kategorija - strīdi, kas izriet no darba tiesiskajām attiecībām;
8.kategorija - ja parādnieks ir juridiska persona civillietā;
9.kategorija - mantojuma lietas;
10.kategorija - prasības nodrošināšana.
147.pants
Izpildei iesniegtam izpildu dokumentam ir jābūt oriģinālam. Ja izpildē tiek iesniegts lēmuma noraksts, tam jābūt apstiprinātam ar tiesas, tiesneša vai tās institūcijas amatpersonas parakstu (atšifrējums) un zīmogu, kura izsniegusi izpildu dokumentu.
148.pants
(1) Visus izpildei pakļautos izpildu dokumentus reģistrē izpildu lietu uzskaites grāmatā.
149.pants
Atļauts pārsūtīt vai nosūtīt izpildu dokumentu citam zvērinātam tiesu izpildītājam šādos gadījumos:
150.pants
Izpildu lietvedības izpildes veidi:
151.pants
Izpildu lietā jābūt visiem dokumentiem par zvērināta tiesu izpildītāja veiktajām darbībām tiesas vai citas institūcijas nolēmuma izpildē.
152.pants
Zvērināts tiesu izpildītājs pēc izpildu darbību izpildes visus izpildu lietā esošos dokumentus sašuj, lapas sanumurē un sastāda izpildu lietā esošo dokumentu sarakstu, kuru ievieto izpildu lietas beigās.
153.pants
Pēc izpildu darbību izpildes un pavadrakstu vai rīkojumu parakstīšanas zvērināts tiesu izpildītājs izdara ierakstu izpildu lietu uzskaites žurnālā, norādot pavadraksta vai rīkojuma saturu un adresātu.
154.pants
Dokumentu nosūtīšanas veidi ir šādi:
155.pants
(1) Pēc statistiskā pārskata nodošanas zvērināts tiesu izpildītājs sastāda arhīvā nododamo izpildu lietu sarakstu, kurā norāda izpildu lietas numuru pieaugošā secībā un gadu.
156.pants
Zvērinātu tiesu izpildītāju lietvedības dokumentu sarakstu un to glabāšanas termiņus un dokumentu saglabāšanas un iznīcināšanas kārtību nosaka Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padome pēc saskaņošanas ar Valsts arhīvu ģenerāldirekciju.
Pārejas noteikumi
1. Likums stājas spēkā 2001.gada 1.jūlijā.
2. Tieslietu ministrijas Tiesu izpildītāju departamenta tiesu izpildītāju līdz 2001.gada 1.jūlijam veiktās izpildu darbības un sastādītie akti ir spēkā, ja tie atbilst likumam, kas bijuši spēkā šo izpildu darbību veikšanas un aktu sastādīšanas brīdī.
3. Tieslietu ministrijas Tiesu izpildītāju departamenta darbinieki, kuri ir pieteikušies uz izsludinātajām zvērinātu tiesu izpildītāju amata vietām un ir atestēti, bez eksāmenu kārtošanas var tikt iecelti zvērināta tiesu izpildītāja amatā, ja:
4. No 2001.gada 1.jūlija līdz Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju padomes darbības uzsākšanai tās likumā noteiktās funkcijas veic Tieslietu ministrija.
5. Līdz 2003.gada 1.jūlijam Tieslietu ministrija maksā zvērinātam tiesu izpildītājam amatalgu 100 latu apmērā. Papildus valsts finansētajai amatalgai zvērināts tiesu izpildītājs saņem līdzekļus atbilstoši tiesu izpildītāja taksei šajā likumā noteiktajā kārtībā.
6. Ja uz zvērināta tiesu izpildītāja prakses vietu nav pieteicies neviens pretendents, tieslietu ministrs līdz 2003.gada 1.jūlijam vakantajā zvērināta tiesu izpildītāja amatā var iecelt personu, kurai ir ne mazāk kā triju gadu darba stāžs tiesu izpildītāja amatā.
7. Tieslietu ministrija katru gadu līdz 2003.gada 1.jūlijam nodrošina zvērinātu tiesu izpildītāju amata darbības finansējumu atbilstoši tam finansējumam, kāds Tiesu izpildītāju departamentam tika piešķirts 2000.gadā.
8. Līdz 2003.gada 1.jūlijam Tieslietu ministrija nodrošina zvērinātiem tiesu izpildītājiem iespēju izmantot tiesu izpildītāju kantoriem iznomātās telpas, kā arī nodod zvērinātu tiesu izpildītāju lietošanā tiesu izpildītāju kantoru inventāru.
9. Zvērinātiem tiesu izpildītājiem pēc 2003.gada 1.jūlija ir tiesības tieslietu ministra noteiktajā kārtībā iegādāties viņiem lietošanā nodoto Tieslietu ministrijas inventāru pēc bilances atlikušās vērtības.
LIKUMPROJEKTA
ZVĒRINĀTU TIESU IZPILDĪTĀJU LIKUMS
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd tiesu izpildītāji ir Tieslietu ministrijas struktūrvienības - Tiesu izpildītāju departamenta - darbinieki, un par tiesu izpildītāju var būt Latvijas pilsonis, kurš sasniedzis 21 gadu vecumu un kuram ir vismaz vidējā izglītība. Tiesu izpildītājs stājas pie savu pienākumu pildīšanas nesagatavots, bez attiecīgajām zināšanām likumdošanas jautājumos. Lielā darba slodze, darbam neatbilstošs atalgojums, kā arī paši darba apstākļi nerada nosacījumus augstas kvalifikācijas kadru piesaistīšanai tiesu izpildītāju darbam, tātad arī ātrai un kvalitatīvai tiesas nolēmuma izpildei. |
2.Tiesību akta projekta būtība |
Lai tiesas un citu institūciju pieņemtie nolēmumi tiktu izpildīti ātri, kvalitatīvi un atbilstoši likuma prasībām, ir jānosaka tiesu izpildītāju darbība ar speciālu likumu par zvērinātiem tiesu, kuri darbojas kā brīvās profesijas pārstāvji un ir arī pie tiesu sistēmas piederīgas amatpersonas. |
II.Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1.Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Zvērinātu tiesu izpildītāju efektīvas darbības un tiesas nolēmumu kvalitatīvas izpildes nodrošināšana radītu lielāku ārvalstu investoru uzticību Latvijas tiesu sistēmai un iespaidotu arī uzņēmējdarbības attīstību un investīciju pieplūdi. |
3.Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
4.Ietekme uz vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts un pašavaldību budžetiem |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
3.Finansiālā ietekme. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti - likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. |
Ir sagatavoti grozījumi arī esošajos normatīvajos aktos: likumā Par tiesu varu - papildināt likumu ar jaunu 106.3.(1) pantu, izslēgt 109.-112. pantus, izdarīt grozījumus 107.un 108. pantā; Civilprocesa likumā - izdarīt grozījumus 139., 142.pantā, E daļā un pārejas noteikumos; Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā - izdarīt grozījumus 300.un 304.pantā; Krimināllikumā - izdarīt grozījumus 41.pantā, papildināt likumu ar jaunu 299.1.pantu; Latvijas Kriminālprocesa kodeksā- grozīt 360.p.; Korupcijas novēršanas likumā- papildināt 5.,9.,19. pantus; likumā Par nodokļiem un nodevām- papildināt 22.pantu; likumā Par policiju- papildināt 11.pantu; likumā Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru- papildināt 9.pantu; likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu- papildināt 1.pantu; Kredītiestāžu likumā - papildināt 63.pantu;
|
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1.Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
3.Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
VI.Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
3.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Likumprojektu ir izvērtējuši un viņu ieteikumi ir ņemti vērā, Eiropas Padomes nozīmētie eksperti - Vācijas Tieslietu ministrijas pārstāvis Matthias Weckerling (Vācija), Roterdamas apgabala tiesas viceprezidents Theo G.M. Simons (Holande), Parīzē praktizējošs advokāts Denis Chemla (Francija) un Starptautiskā tiesu izpildītāju asociācijas prezidents Dominiks Hektors, kurš īpaši uzsvēra likumprojektā paredzētās sistēmas līdzību ar Francijā pastāvošo. |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1.Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildei nav paredzēta jaunu valsts institūciju radīšana, kā arī nav paredzēts paplašināt esošo institūciju funkcijas. |
2.Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Likuma darbības izpildi nodrošinās sākotnēji Tieslietu ministrijas struktūrvienības, pēc tam Latvijas zvērinātu tiesu izpildītāju korporatīvā organizācija tieslietu ministra kontrolē. Likumprojektā ir paredzētas indivīdu tiesības apstrīdēt zvērinātu tiesu izpildītāju darbības tiesas ceļā, kā arī mehānisms iespējamo zvērinātu tiesu izpildītāju radīto zaudējumu atlīdzināšanai. |