Likumprojekts
Grozījumi likumā
"Par Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātu"
Izdarīt likumā "Par Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 7.pantā vārdus "pēc vides valsts ministra ieteikuma".
2. Papildināt 10.pantu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Biosfēras rezervāta teritorijā var izveidot arī citu kategoriju īpaši aizsargājamās dabas teritorijas."
3. Aizstāt 16.pantā vārdus "mežu ierīcības plāniem" ar vārdiem "meža apsaimniekošanas plāniem".
4. Izteikt 17.pantu šādā redakcijā:
"17.pants. Zemes īpašnieki un tiesiskie valdītāji, kuru zeme atrodas dabas lieguma zonā, Biosfēras rezervāta teritorijā esošajos dabas liegumos un dabas parkos, kā arī Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslas teritorijā, saskaņo ar Biosfēras rezervāta administrāciju meža apsaimniekošanas plānus un koku ciršanu ārpus meža zemes."
5. Izslēgt 18.pantu.
6. Izslēgt pārejas noteikumu 3. un 4.punktu.
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātu
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Likuma 7.pants pašreizējā redakcijā nosaka, ka biosfēras rezervāta administrāciju vada direktors, kuru pēc vides valsts ministra ieteikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs. Šeit jāņem vērā, ka vides valsts ministra amats kā tāds ir likvidēts. Pašreizējā redakcijā likuma 16.pants nosaka, ka neitrālajā zonā un ainavu aizsardzības zonā meži apsaimniekojami pēc vispārējā kārtībā apstiprinātiem mežu ierīcības plāniem, bet 17.pants nosaka, ka dabas lieguma zonā meži apsaimniekojami pēc mežu ierīcības plāniem, kas izstrādāti saskaņā ar valsts meža dienesta un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vienošanos. Tomēr saskaņā ar Meža likuma VIII. nodaļu patreiz meža apsaimniekošana notiek saskaņā ar meža apsaimniekošanas plāniem. Likuma 18.pants pašreizējā redakcijā nosaka, ka lai noteiktu administratīvos, dabas aizsardzības un citus nepieciešamos pasākumus, Biosfēras rezervātam tiek izstrādāts dabas aizsardzības plāns, kuru apstiprina Ministru kabinets. Šeit jāņem vērā, ka aizsargājamo teritoriju dabas aizsardzības plāni identiski tiek reglamentēti likuma Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām 18.pantā. Tāpēc nepieciešams novērst normu funkcionālo pārklāšanos. Likuma pārejas noteikumu 3.punkts nosaka, ka līdz jaunu mežu ierīcības plānu apstiprināšanai Biosfēras rezervāta dabas lieguma zonu meži apsaimniekojami pēc esošajiem mežu ierīcības plāniem. Jāņem vērā, ka saskaņā ar Meža likuma VIII. nodaļu patreiz meža apsaimniekošana notiek saskaņā ar meža apsaimniekošanas plāniem. Savukārt likuma pārejas noteikumu 4.punkts nosaka, ka Ministru kabinets līdz 1998.gada 30.novembrim apstiprina Biosfēras rezervāta dabas aizsardzības plānu. Praksē tas nav ticis realizēts finansējuma trūkuma dēļ. Bez tam, pašreiz Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības un neitrālajā zonā reāli pastāv citu kategoriju īpaši aizsargājamās dabas teritorijas (16 dabas liegumi un viens dabas parks), kuras tikušas izveidotas vēl pirms paša biosfēras rezervāta. Attiecīgie dabas liegumi un dabas parks ir iepriekš apstiprināti ar atbilstošiem Ministru kabineta noteikumiem (MK 15.06.1999. Nr.212 Noteikumi par dabas liegumiem; 09.03.1999. Nr.83 Noteikumi par dabas parkiem) un tiem ir atšķirīgs aizsardzības un izmantošanas režīms, nekā tas ir biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības un neitrālajā zonā. |
2. Tiesību akta projekta būtība |
2. Likuma 7.pants jāgroza tāpēc, ka ir likvidēts vides valsts ministra amats, un saskaņā ar jaunāko likumdošanas praksi aizsargājamo teritoriju administrāciju direktorus ieceļ amatā un atbrīvo no amata vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs. Likuma 10.pantu nepieciešams papildināt ar papildus regulējumu, kas paredz iespēju Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta teritorijā izveidot citu kategoriju īpaši aizsargājamās dabas teritorijas. Šāds papildinājums nepieciešams tā iemesla pēc, ka biosfēras rezervāts kopumā aizņem salīdzinoši ļoti lielas platības, kurās perspektīvā varētu tikt izveidotas arī citas attiecīgajiem gadījumiem atbilstošas īpaši aizsargājamās dabas teritorijas, kuru aizsardzības un izmantošanas režīms ir savādāks nekā pašreizējam Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta funkcionālajam zonējumam. Arī pašreiz biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības un neitrālajā zonā esošie dabas liegumi un dabas parks tādējādi tiks apstiprināti kā atsevišķas citu kategoriju īpaši aizsargājamās dabas teritorijas Ziemeļvidzemes biosfēras rezevāta teritorijā. Likuma 16. un 17.pantu jāgroza atbilstoši spēkā esošās meža likumdošanas prasībām. Likuma 18.pantu nepieciešams izslēgt tāpēc, ka tā funkcionālā nozīme atbilst likuma Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām 18.panta regulējumam. Likuma pārejas noteikumu 3. un 4.punktus nepieciešams izslēgt tāpēc, ka tie ir zaudējuši savu funkcionālo nozīmi. |
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
1. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
2. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
3. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
4. Likumprojekts precizē nepieciešamās prasības meža apsaimniekošanas plānu saskaņošanā un koku ciršanā ārpus meža zemes, kā arī normatīvi nostiprina citas īpaši aizsargājamo dabas teritoriju kategorijas Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta teritorijā un paredz iespēju tās izveidot arī turpmāk. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
1. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
2. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
3. Finansiālā ietekme |
3. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
4. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
5. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus. |
Likuma grozījumi neietekmē spēkā esošo tiesību normu sistēmu. Citos normatīvajos aktos grozījumi nav nepieciešami. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
1. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
2. Tiesību akta projekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|
1. Ar kādām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
1. Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
2. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
2. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
1. Likuma grozījumu izpildi ir paredzēts nodrošināt ar esošo Vides aizsardzības institūciju palīdzību, izmantojot Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta administrācijas kapacitāti. |
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
2. Indivīdam ir iespējas aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo, atbilstoši Latvijas Republikas likumdošanai un Latvijai saistošajiem starptautiskajiem tiesību aktiem. |
Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrs V.Makarovs
R.Ratfelders
(7026460)