Likumprojekts
""Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli""
1. 12. panta 1. daļu izteikt šādā redakcijā:
"12. pants. (1) Mēneša neapliekamais minimums ir 29 lati. Gada neapliekamais minimums ir visu gada mēnešu neapliekamo minimumu summa. Neapliekamo minimumu piemēro maksātājiem, kuru gada apliekamais ienākums nepārsniedz 9120 latus (760 latus mēnesī)."
2. 15. panta 2. daļu izteikt šādā redakcijā:
"12. pants. (2) Nodokļa summu aprēķina pēc šādām likmēm:
Grupu numuri |
Algas nodokļa mēneša apliekamais ienākums, latos |
Nodokļa likmes, procentos |
1. |
no 6001 |
15 |
2. |
no 7001 |
15 |
3. |
no 8001 |
16 |
4. |
no 9001 |
17 |
5. |
no 10001 |
18 |
6. |
no 11001 |
19 |
7. |
no 12001 |
20 |
8. |
no 13001 |
21 |
9. |
no 14001 |
22 |
10. |
no 15001 |
22 |
11. |
no 16001 |
23 |
12. |
no 17001 |
23 |
13. |
no 18001 |
24 |
14. |
no 19001 |
24 |
15. |
no 20001 |
25 |
16. |
no 40001 |
26 |
17. |
no 41001 |
26 |
18. |
no 42001 |
26 |
19. |
no 43001 |
27 |
20. |
no 44001 |
27 |
21. |
no 45001 |
27 |
22. |
no 46001 |
28 |
23. |
no 47001 |
28 |
24. |
no 48001 |
28 |
25. |
no 49001 |
29 |
26. |
no 50001 |
29 |
27. |
no 51001 |
29 |
28. |
no 52001 |
30 |
29. |
no 53001 |
30 |
30. |
no 54001 |
31 |
31. |
no 55001 |
31 |
32. |
no 56001 |
32 |
33. |
no 57001 |
32 |
34. |
no 58001 |
33 |
35. |
no 59001 |
33 |
36. |
no 60001 |
34 |
37. |
no 62001 |
34 |
38. |
no 64001 |
34 |
39. |
no 66001 |
34 |
40. |
no 68001 |
35 |
41. |
no 70001 |
35 |
42. |
no 72001 |
36 |
43. |
no 74001 |
36 |
44.* |
no 76001 |
37 |
45. |
no 78001 |
37 |
46. |
no 80001 |
38 |
47. |
no 82001 |
38 |
48. |
no 84001 |
39 |
49. |
no 86001 |
39 |
50. |
no 88001 |
40 |
51. |
no 90001 |
41 |
52. |
no 92001 |
42 |
53. |
no 94001 |
43 |
54. |
no 96001 |
44 |
55. |
no 98001 |
45 |
56. |
no 100001 |
46 |
57. |
no 110001 |
47 |
58. |
virs 1200 |
48 |
* Sākot ar 44. grupu līdz 58.grupai nodokli aprēķina, neizskaitot mēneša neapliekamo minimumu (Ls 29).
ANOTĀCIJA
"Grozījumiem likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"
jautājums |
Iesniedzēja sniegtā informācija |
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs? |
Likuma mērķis - samazināt nodokļu nastu zemāk atalgotajiem maksātājiem, novērst materiālās labklājības augošo polarizāciju (t.s. Džini indekss, kas raksturo, cik nevienlīdzīgi valstī tiek sadalīta ienākuma masa; Latvijai starp Austrumeiropas valstīm šis indekss ir viens no visaugstākajiem), veicināt sabiedrības vidusslāņa veidošanos. Šajā nolūkā likumprojektā no nodokļa maksāšanas paredzēts atbrīvot personas, kuru ienākumi nepārsniedz 60 latus mēnesī, kas praktiski būtu tuvs 1999.gada Labklājības ministrijas noteiktajam krīzes iztikas minimumam, t.i., Ls 55,78. Bez tam, nodokļa likme būtiski samazināta un diferencēta maksātājiem, kuru mēneša ienākumi nepārsniedz Ls 200. Nodokļa maksātājiem ar mēneša algu no Ls 200 līdz Ls 400 saglabājas esošā likme 25% apmērā. Sākot ar mēneša algu Ls 400 sākas pakāpenisks un vienmērīgs procentu likmes pieaugums. Virs mēneša algas Ls 1200 procentu likme ir nemainīga - 48%. Mēneša neapliekamais minimums noteikts Ls 29 (esošo Ls 21 vietā), kas atbilst valstī noteiktajam nabadzības līmenim, t.i.,Ls 28,67. |
2. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz tautsaimniecības attīstību? |
Samazinot nodokļu nastu zemāk atalgotajiem maksātājiem, kuri sastāda galveno strādājošo masu, netieši tiks veicināta pircēju loka paplašināšanās, pieprasījuma pieaugums pēc patēriņa precēm, kas savukārt izsauks nepieciešamību paplašināt ražošanu, uzņēmumu apgrozījumu, palielināsies darba vietu skaits. Un tas atgriezeniski atkal dos iespēju paaugstināt darba algas tiem, kas ražo patēriņa preces. |
3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts budžetu? |
Nodokļa likmes diferenciācijas rezultātā pašvaldību un valsts budžeta ieņēmumi pašreiz palielinātos apmēram par diviem miljoniem latu gadā, bet turpmāk šis pieaugums varētu būt ap 0,5 - 1,0 milj. latu katru nākamo gadu. Kopā 2001. - 2010. gadu laikā papildus ieņēmums varētu sasniegt ap 40 - 50 milj. latu. |
4.Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu un, vai nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos? |
Likumprojekts iekļaujas esošo tiesību normu sistēmā. Grozījumi citos likumos nav nepieciešami. |
5.Vai likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām? |
Likumprojektā ievērotas Latvijas starptautiskās saistības. Tā arī ir tuvināšanās Eiropas Savienības valstīs vispārpieņemtajai praksei, kur nodokļu likmes ir diferencētas atkarībā no iedzīvotāju ienākumu līmeņa, kaut arī aprēķinu skalas ir dažādas (likmju svārstību galējās robežas ir no 10 līdz 57 procentiem). |
6. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde? |
Likuma izpilde tiks nodrošināta parastajā kārtībā un ar esošo institūciju palīdzību. |
Pielikums ANOTĀCIJAI
"Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"
Esošo un projektējamo likmju salīdzinājums
Grupu numuri |
Algas nodokļa mēneša apliekamais ienākums, latos |
Nodoklis pie esošās 25% nodokļa likmes, latos |
Projektētās nodokļa likmes, procentos |
Nodoklis pie projektētām likmēm, latos |
1. |
no 6001 |
6,40 |
15 |
3,84 |
2. |
no 7001 |
8,68 |
15 |
5,21 |
3. |
no 8001 |
10,95 |
16 |
7,01 |
4. |
no 9001 |
13,23 |
17 |
9,00 |
5. |
no 10001 |
15,50 |
18 |
11,20 |
6. |
no 11001 |
17,78 |
19 |
13,51 |
7. |
no 12001 |
20,05 |
20 |
16,04 |
8. |
no 13001 |
22,33 |
21 |
18,80 |
9. |
no 14001 |
24,60 |
22 |
21,70 |
10. |
no 15001 |
26,88 |
22 |
23,70 |
11. |
no 16001 |
29,15 |
23 |
26,82 |
12. |
no 17001 |
31,43 |
23 |
28,91 |
13. |
no 18001 |
33,70 |
24 |
32,40 |
14. |
no 19001 |
35,98 |
24 |
34,54 |
15. |
no 20001 |
38,30 |
25 |
38,30 |
16. |
no 40001 |
83,80 |
26 |
87,10 |
17. |
no 41001 |
86,03 |
26 |
89,50 |
18. |
no 42001 |
88,30 |
26 |
91,83 |
19. |
no 43001 |
90,58 |
27 |
97,82 |
20. |
no 44001 |
92,86 |
27 |
100,30 |
21. |
no 45001 |
95,13 |
27 |
102,74 |
22. |
no 46001 |
97,40 |
28 |
109,01 |
23. |
no 47001 |
99,68 |
28 |
111,64 |
24. |
no 48001 |
101,95 |
28 |
114,20 |
25. |
no 49001 |
104,23 |
29 |
120,90 |
26. |
no 50001 |
106,50 |
29 |
123,54 |
27. |
no 51001 |
108,78 |
29 |
126.20 |
28. |
no 52001 |
111,05 |
30 |
133,30 |
29. |
no 53001 |
113,33 |
30 |
136,00 |
30. |
no 54001 |
115,60 |
31 |
143,34 |
31. |
no 55001 |
117,88 |
31 |
146,20 |
32. |
no 56001 |
120,15 |
32 |
153,80 |
33. |
no 57001 |
122,43 |
32 |
156,70 |
34. |
no 58001 |
124,70 |
33 |
164,60 |
35. |
no 59001 |
126,98 |
33 |
167,61 |
36. |
no 60001 |
129,25 |
34 |
175.80 |
37. |
no 62001 |
133,80 |
34 |
182,00 |
38. |
no 64001 |
138,35 |
34 |
188,29 |
39. |
no 66001 |
142,90 |
34 |
194,34 |
40. |
no 68001 |
147,45 |
35 |
206,43 |
41. |
no 70001 |
152,00 |
35 |
212,80 |
42. |
no 72001 |
156,60 |
36 |
225,43 |
43. |
no 74001 |
161,10 |
36 |
232,00 |
44.* |
no 76001 |
172,90 |
37 |
255,90 |
45. |
no 78001 |
177,45 |
37 |
262,63 |
46. |
no 80001 |
182,00 |
38 |
276,64 |
47. |
no 82001 |
186,55 |
38 |
283,60 |
48. |
no 84001 |
191,10 |
39 |
298,12 |
49. |
no 86001 |
195,65 |
39 |
305,21 |
50. |
no 88001 |
200,20 |
40 |
320,32 |
51. |
no 90001 |
204,75 |
41 |
335,80 |
52. |
no 92001 |
209,30 |
42 |
351,62 |
53. |
no 94001 |
213,85 |
43 |
367,82 |
54. |
no 96001 |
218,40 |
44 |
384,40 |
55. |
no 98001 |
222,95 |
45 |
401,31 |
56 |
no 100001 |
227,50 |
46 |
405,30 |
57. |
no 110001 |
250,25 |
47 |
456,84 |
58. |
virs 1200 |
273,00 |
48 |
510,24 |
* Sākot ar 44. grupu līdz 58. grupai nodokli aprēķina, neizskaitot mēneša nepaliekamo minimumu (Ls 29).