Projekts
Grozījumi likumā ,,Par iekšējā tirgus aizsardzību"
Izdarīt likumā ,,Par iekšējā tirgus aizsardzību" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 6. nr.) šādus grozījumus:
,,3. pants. Atbildīgā institūcija.
,,3.1. pants. Biroja amatpersonu kompetence.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.
Likumprojekta ,,Grozījumi likumā ,,Par iekšējā tirgus aizsardzību" " anotācija
Jautājums |
Iesniedzēja sniegtā informācija |
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs? a) Pašreizējā situācija jāpamato, kādēļ neapmierina spēkā esošais tiesiskais regulējums,
|
Saskaņā ar 1999.g.12.oktobrī MK akceptēto Koncepciju par vienotu likuma "Par iekšējā tirgus aizsardzību", Antidempinga likuma un likuma "Par kompensācijas pasākumiem" administrēšanu, paredzēta Ekonomikas ministrijas pārraudzības iestādes - Valsts iekšējā tirgus aizsardzības biroja (VITAB) izveidošana. Šobrīd likumu "Par iekšējā tirgus aizsardzību" administrē Valsts iekšējā tirgus aizsardzības komisija (VITAK). 1999.gada 16.decembrī pieņemtais Antidempinga likums (būs spēkā no 2000.g. 1.jūlija) paredz, ka antidempinga lietas pārbaudi veiks VITAB. Savukārt, likumprojekts ,,Par kompensācijas pasākumiem" (šobrīd pieņemts Saeimā 1.lasījumā) arī paredz, ka VITAB būs likumu piemērojošā iestāde. Spēkā esošais mehānisms, saskaņā ar kuru pārbaudi, lai noteiktu iekšējā tirgus aizsardzības pasākumu piemērošanu, veic VITAK, ir nepilnīgs. Minētā komisija, nebūtu spējīga administrēt arī Antidempinga likumu un likumu "Par kompensācijas pasākumiem" šo likumu specifikas dēļ. Un saglabāt VITAK kompetencē tikai viena tirgus aizsardzības instrumenta - iekšējā tirgus aizsardzības pasākumu - administrēšanu būtu nelietderīgi. Turklāt, VITAK pieredze ir arī apliecinājusi, ka efektīvai tirgus aizsardzības instrumentu piemērošanai ir nepieciešama ministrijas pārraudzībā esoša, pastāvīga iestāde, jo ar VITAK kā pilnvarotu amatpersonu koleģiālas institūcijas kapacitāti nav pietiekoši. |
b) Likumprojekta koncepcija jāpaskaidro, kāpēc šis likums nepieciešams. |
Likumprojekts nosaka Ekonomikas ministrijas pārraudzības iestādes Valsts iekšējā tirgus aizsardzības biroja (VITAB) izveidošanas kārtību, darbības mērķus, funkcijas un tiesības, kā arī tā amatpersonu kompetenci, tā kā šie jautājumi pārraudzības iestādēm ir jānosaka ar likumu. Praktisku apsvērumu dēļ šīs normas ir nolemts ietvert likumā ,,Par iekšējā tirgus aizsardzību". |
Jautājums |
Iesniedzēja sniegtā informācija |
2. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz tautsaimniecības attīstību?
a) nodarbinātība.
|
Likumprojekts institucionāli nodrošinās iekšējā tirgus aizsardzības, antidempinga un kompensācijas pasākumu piemērošanu. 2000.gada valsts budžeta ietvaros Valsts iekšējā tirgus aizsardzības biroja darba nodrošināšanai tiks radītas deviņas darba vietas. |
3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts budžetu? a) vai likums prasa valsts budžetā neparedzētus izdevumus,
b) vai likums samazinās vai palielinās valsts budžeta ienākumus, c) vai likums nākamajos piecos gados samazinās vai palielinās budžeta ienākumus.
|
Likuma ieviešanai ir paredzēti līdzekļi 2000.gada valsts budžeta ietvaros (13.00.00 programma).
Likums nodrošinās budžeta līdzekļu palielinājumu no likuma ,,Par iekšējā tirgus aizsardzību", Antidempinga likuma un nākamā likuma ,,Par kompensācijas pasākumiem" piemērošanas. |
4. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu, un vai nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos? - kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus ir jāizdod un vai to projekti ir sagatavoti. |
Spēku zaudēs LR MK 1999.gada 11.maija noteikumi nr.175 ,,Valsts iekšējā tirgus aizsardzības komisijas nolikums" un LR MK 1999. gada 14. maija rīkojums nr. 233 ,,Par Valsts iekšējā tirgus aizsardzības komisiju". Pēc likumprojekta pieņemšanas būs nepieciešams grozīt LR MK 1999.g. 11.maija noteikumus nr.176 ,,Kārtība, kādā veicami iekšējā tirgus aizsardzības pasākumi". MK būs jāapstiprina Valsts iekšējā tirgus aizsardzības biroja nolikums. Šo normatīvo aktu projekti ir izstrādāti. |
5. Vai likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām? a) atbilstība saistībām pret ES no kāda starptautisko tiesību akta saistība izriet, kāda ir saistības būtība, kā šis likumprojekts izpilda šo starptautisko saistību, b) atbilstība Eiropas Kopienu tiesībām attiecīgajā nozarē, tiesību aktu nr., c) atbilstība saistībām pret Pasaules tirdzniecības organizāciju, d) atbilstība citām Latvijas starptautiskajām saistībām. |
Likumprojekts nodrošinās likuma ,,Par iekšējā tirgus aizsardzību", Antidempinga likuma un likuma ,,Par kompensācijas pasākumiem" piemērošanu saskaņā ar ES/PTO normām un Latvijas starptautiskajām saistībām. |
Jautājums |
Iesniedzēja sniegtā informācija |
6. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde? a) kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas, b) kā tiks nodrošināta kontrole no indivīda puses kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likumprojekts viņu ierobežo. |
Likuma izpildes nodrošināšanai būs nepieciešami Ministru kabineta rīkojumi par Valsts iekšējā tirgus aizsardzība biroja izveidi un tā direktora apstiprināšanu amatā. Personu tiesību aizsardzība ir paredzēta vispārējās tiesību normās un speciālajos likumos ,,Par iekšējā tirgus aizsardzību", Antidempinga likumā un tiks paredzēta likumā ,,Par kompensācijas pasākumiem".. |