1990.gada 2.augusta sēdes stenogramma
Rīta sēde
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; / atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos Jāņa Dūma tulkojums.
Rīta sēdi vada Latvijas
Republikas Augstākās padomes priekšsēdētājs Anatolijs
Gorbunovs.
Priekšsēdētājs:
Labrīt! Lūdzu, reģistrēsimies!
Rezultātu! 113 deputāti. Sākam izskatīt šīsdienas plenārsēdes darba
kārtību. Jautājumā par dažu rajonu tautas tiesu tautas tiesnešu
ievēlēšanu vārds ziņojumam tieslietu ministram Skudram.
V.Skudra, tieslietu ministrs: Godātie
deputāti! Sakarā ar Daugavpils rajona tautas tiesas priekšsēdētāja Viktora
Ustinova ievēlēšanu par Latvijas Republikas Augstākās tiesas locekli
Daugavpils rajona tautas tiesā izveidojusies vakanta tautas tiesneša štata
vienība. Tāpēc, pamatojoties uz Latvijas Konstitūcijas 152.pantu, Latvijas
Republikas Tieslietu ministrija un Augstākā tiesa rekomendē ievēlēt par
minētās tautas tiesas tiesnesi Ernestu Jokstu, kurš nokārtojis
kvalifikācijas eksāmenu. Arī Latvijas Republikas tautas tiesnešu
kvalifikācijas kolēģija rekomendē viņu ievēlēt par tautas tiesnesi.
Ernests Joksts kopš 1986.gada līdz šim laikam strādā Latvijas
ražošanas apvienības fabrikā Daugavpils apģērbs par juriskonsultu.
Darbavietā viņš raksturots pozitīvi, patlaban ir Daugavpils pilsētas tautas
tiesas piesēdētājs. Ernests Joksts ir dzimis 1954.gadā. 1990.gadā beidzis
Universitāti, iepriekš strādājis par skolotāju Talsu un Daugavpils rajonā,
kā arī Baltijas dzelzceļa Daugavpils nodaļas apgādes daļā un, kā es
iepriekš minēju, strādājis par juriskonsultu ražošanas apvienības Latvija
fabrikā Daugavpils apģērbs.
Priekšsēdētājs:
Vai par ministra ziņojumu ir kādi
jautājumi? Nav. Ir? Lūdzu! Vārds deputātam Preinbergam.
G.Preinbergs: Man nav īstas
skaidrības: es sapratu, ka Joksta kungs Universitāti beidzis neklātienē
1990.gadā. Kā viņš varēja strādāt par juriskonsultu 1986.gadā?
V.Skudra: Par juriskonsultu viņš
1986.gadā varēja strādāt, mācīdamies Universitātē neklātienē. Ņemot
vērā to, ka mēs, mūsu Republika, nav pārāk bagāta ar juristiem, par
juriskonsultiem tiek izmantoti arī tie studenti, kas sekmīgi mācās
Universitātē vakara vai neklātienes nodaļā Juridiskajā fakultātē.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, deputāt Silār!
I.Silārs:
Spriežot pēc biogrāfijas,
Ernests Joksts ir izvēlējies jau trešo profesiju. Vai jūs esat
pārliecināts, ka šī viņam būs īstā?
V.Skudra: Šo jautājumu
arī es uzdevu pašam tiesneša kandidātam, viņš šeit piedalās un pats var
atbildēt uz šo jautājumu, taču Ernests Joksts,
atbildot man uz šo jautājumu,
izteicās tā, ka jau tad, kad viņš bija ieguvis pirmo profesiju, viņa
vēlēšanās ir bijusi kļūt par tautas tiesnesi. Tāda ir atbilde. Es
domāju, ka...
Priekšsēdētājs:
Paldies. Vai ministram ir jautājumi?
Nav. Lūdzu, Skudras kungs, apsēdieties tepat. Ernest Jokst, lūdzu, nāciet uz
tribīni. Jautātājus es neredzu. Paldies, apsēdieties, ja nav jautātāju. Ir
tomēr? Lūdzu, deputāt Geidān.
I.Geidāns:
Es atvainojos, jūs studējāt
Rīgas Politehniskajā institūtā, pēc tam Daugavpilī. Kādas specialitātes
apguvāt vienā un otrā vietā?
E.Joksts: Atvainojiet, es nesadzirdēju
jautājumu.
I.Geidāns:
Jūs studējāt RPI un pēc tam
Daugavpilī. Kādas specialitātes apguvāt vienā un otrā vietā?
E.Joksts: Esmu beidzis Matemātikas
un fizikas fakultāti. Es iestājos RPI un pēc tam pārgāju uz Daugavpils
institūtu. RPI es mācījos skaitļošanas fakultātē.
Priekšsēdētājs:
Vēl ir jautājumi? Nav. Lūdzu,
apsēdieties. Jūs gribējāt ko jautāt? Paldies. Vai vēl kāds vēlas runāt?
Lūdzu, trešais mikrofons.
V.Seleckis: Cienījamie
deputāti! Es gribu pievērst jūsu uzmanību tam, ka šodien mums
apstiprināšanai par tiesnešiem tiek piedāvāti cilvēki, kuri ir
salīdzinoši jauni, kuri ir perspektīvi šajā jomā, un tāpēc noteikti mums
viņu kandidatūras ir jāatbalsta. Es te jūtu no dažu mūsu kolēģu puses
tādu kā skepsi, kas manī drusciņ rada izbrīnu, jo tad, kad mūsu priekšā
nāca pieredzes bagāti kandidāti, arī tad bija skepse, ka tie ir it kā
pārāk pieredzes bagāti un pārāk rutinēti, ka it kā pārāk veca un gara
ir viņu pagātne utt. Tāpēc es jūtu, ka ir arī tāda it kā pretēja
rakstura skepse. Es domāju, ka mēs to atmetīsim un tie kandidāti, kuri
šodien tiek mums piedāvāti tagad no šīs tribīnes, un arī nākamie jaunie
puiši noteikti tiks atbalstīti parlamentā un saņems mandātus turpmākajai
darbībai. Dažus no viņiem arī es pazīstu. Lūk, tepat mūsu priekšā ir
bijušais skolotājs, viņš strādājis Talsu rajonā, pēc tam būs Pēteris
Opincāns. Lai man nevajadzētu te nākt otrreiz un teikt to pašu, es gribētu
aicināt balsot par viņiem noteikti kā par labiem un perspektīviem
tiesnešiem.
Priekšsēdētājs:
Jā, dzīve ir dialektiski
daudzveidīga un sarežģīta. Lūdzu, otrais mikrofons.
A.Endziņš:
Cienījamie kolēģi! Arī es
gribētu aicināt balsot par Joksta kandidatūru, kā arī par pārējām
kandidatūrām. Ja runājam par Ernestu Jokstu, gribu teikt tā: šeit pēc
jautājumiem var spriest, ka cilvēks ir it kā mētājies no vienas vietas uz
otru, bet es tomēr gribētu atgādināt, ka tiesnesim ir jābūt cilvēkam ar
lielu dzīves pieredzi. Kā jūs zināt, pēc likuma par tautas tiesnesi var
kļūt cilvēks, kuram ir augstākā juridiskā izglītība un kurš ir
sasniedzis vismaz 25 gadu vecumu. Un tā pieredze, ko Joksts ir ieguvis,
strādādams par skolotāju un tagad būdams jurists, neapšaubāmi ir nevis
viņa nelaime, bet, manuprāt, laime, jo viņam ir plaša pieredze un viņš
varēs to sekmīgi izmantot, veicot tautas tiesneša pienākumus. Es aicinu
visus par viņu balsot un Likumdošanas jautājumu komisiju visas trīs
kandidatūras atbalstīt. Paldies.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, trešais mikrofons.
P.Simsons: Cienījamie
kolēģi! Kā jūs atceraties, Aizsardzības un iekšlietu komisija arī
iepriekšējos gadījumos ļoti nopietni izturējās pret Augstākās tiesas
tiesnešu kandidatūrām un tikpat nopietni izskatīja arī ministra šodien
piedāvātās kandidatūras, un mēs atzinām, ka visas trīs kandidatūras ir
bez šaubīšanās pieņemamas un ievēlamas par tautas tiesnešiem. Ja jūs
uzticaties abām komisijām un varbūt arī ministra labajai gribai, tad varbūt
būsim operatīvi un veikli risināsim šos uzdevumus bez papildu jautājumiem.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Lūdzu, reģistrēsimies,
jo daži deputāti atvainojās. Lūdzu rezultātu! Paldies. Tagad balsosim
Ernesta Joksta kandidatūru. Lūdzu rezultātu! 92 par, pret 22, atturas
9. Līdz ar to vajadzīgā skaita nav.
Lūdzu, ministr Skudra, ziņojiet par nākamo.
V.Skudra: Sakarā
ar Liepājas rajona tautas tiesas priekšsēdētāja Gunāra Aigara
ievēlēšanu par Latvijas Republikas Augstākās tiesas locekli Liepājas
rajona tautas tiesā ir vakanta tautas tiesneša štata vienība. Pamatojoties
uz Latvijas Konstitūcijas 152.pantu, Latvijas Republikas Tieslietu ministrija
un Augstākā tiesa rekomendē ievēlēt par Liepājas rajona tiesas tautas
tiesnesi Pēteri Opincānu, kurš arī ir nokārtojis kvalifikācijas eksāmenu.
Latvijas Republikas Tautas tiesnešu kvalifikācijas kolēģija rekomendē viņu
ievēlēt par tautas tiesnesi. Pēteris Opincāns kopš 1982.gada līdz šim
laikam...
Priekšsēdētājs:
Es atvainojos, godātais ministr,
deputātiem ir minūte pārtraukuma, lai viņi apspriež situāciju.
Apsēdieties, lūdzu! Lūdzu, turpiniet!
V.Skudra: Pēteris
Opincāns dzimis 1955.gadā, 1982.gadā beidzis Latvijas Universitāti un kopš
1982.gada līdz šim laikam strādā Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas
orgānos: Liepājas pilsētas izpildkomitejas iekšlietu daļā par
izmeklētāju, vecāko izmeklētāju, izmeklēšanas daļas priekšnieku, bet
kopš 1990.gada par Liepājas rajona izpildkomitejas iekšlietu daļas
izmeklētāju. Savā darbavietā Opincāns raksturots pozitīvi.
Priekšsēdētājs:
Vai sakarā ar ziņojumu ir
jautājumi? Nav? Paldies. Lūdzu, Pēteri Opincān, nāciet uz tribīni. Lūdzu,
uzdodiet jautājumus! Nav jautājumu? Paldies. Apsēdieties, lūdzu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu izteikt savu attieksmi pret Pētera Opincāna kandidatūru
Liepājas rajona tautas tiesneša amatam. Lūdzu, rezultātu. 108 par, 7
pret, atturas 7. Līdz ar to tiek pieņemts lēmums atzīt Pēteri Opincānu
par ievēlētu Liepājas rajona tautas tiesas tiesneša amatā. Apsveicam,
vēlam sekmes jūsu darbā!
Lūdzu, ministr, ziņojiet tālāk.
V.Skudra: Godātais
priekšsēdētāj, godātie deputāti! Ar nākamo kandidatūru ir nelielas
domstarpības tajā ziņā, ka šodien sakarā ar viņas tuvu radinieku smagu
slimību viņa ir izbraukusi ārpus Rīgas pilsētas un mēs viņu vakar
vienkārši nevarējām sazvanīt. Vai deputāti ir gatavi izskatīt šo
jautājumu bez viņas klātbūtnes?
Priekšsēdētājs:
Kāds ir jūsu viedoklis sakarā ar
ministra ziņojumu? Nav iebilžu? Ja iebildes ir, lūdzu, izmantojiet visus
trīs mikrofonus. Nav? Lūdzu, ziņojiet!
V.Skudra: Sakarā
ar to, ka kopš 1990.gada 18.jūnija Rīgas pilsētas Proletāriešu rajona
tautas tiesā ir vakanta tautas tiesneša štata vienība, pamatojoties uz
Latvijas Konstitūcijas 152.pantu, Latvijas Republikas Tieslietu ministrija un
Augstākā tiesa rekomendē ievēlēt par minētās tautas tiesas tautas
tiesnesi Dzintru Zvaigznekalnu. Viņa nokārtojusi kvalifikācijas eksāmenu,
kā arī republikas Tautas tiesnešu kvalifikācijas kolēģija rekomendē viņu
ievēlēt par tautas tiesnesi. Dzintra Zvaigznekalna kopš 1983.gada līdz šim
laikam strādājusi par juriskonsulti Līgatnes starprajonu ražošanas
apvienības komplektācijas bāzē, bet kopš 1984.gada Celtniecības
ministrijas Dzīvokļu komunālās saimniecības pārvaldē. Darbā viņa
raksturota pozitīvi. Dzimusi 1959.gadā, 1983.gadā beigusi Latvijas
Universitāti. Lūdzu izskatīt šo jautājumu!
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, jautājiet sakarā ar
ziņojumu. Paldies. Apsēdieties, lūdzu. Lūdzu, visi deputāti, ieņemiet
savas vietas. Jūs gribat izteikties?
Lūdzu, trešais mikrofons.
V.Dozorcevs: */Par balsošanas motīviem.
Es ierosinu neriskēt, jo pretendentes te nav. Te daudz kam ir nozīme. Bez tam
acīmredzot nepietiek izstrādāt kaut kādu jaunu kandidātu apstiprināšanas
formu. Es vispār protestēju pret tādu apstiprināšanas formu, kad mēs neko
nezinām par cilvēkiem, izņemot to, kas te uzrakstīts, izņemot to, ko mēs
redzam tribīnē. Bet šodien mēs vēl arī tribīnē neredzam cilvēku un
nevaram uzdot viņai jautājumus./
Priekšsēdētājs:
*/Protams, jūsu apgalvojumos viss
ir loģiski. Bet situācija tāda, ka mums šī kārtība ir apstiprināta un
pagaidām citas nav. Tautas tiesas gaidīt, kamēr mēs apstiprināsim citu
kārtību, laikam nevar. Ko lai dara, ja mums uz vietas ir tikai 126 deputāti.
Un te arī tautas tieneši un [to] kandidāti nav vainīgi. Man šķiet,
situācija ir tāda, ka rīt vēl strādājam, ministrs pats izlems, ko mums
tālāk darīt, ja te nesalasīsies vajadzīgais balsu skaits. Te ir tāda
situācija, un ar to jārēķinās./
Dz.Ābiķis:
Es uzskatu, ka gadījumā, ja divas
komisijas ir pamatīgi šīs kandidatūras izskatījušas un komisijās taču
strādā mūsu pašu kolēģi,
kompetenti cilvēki, tad mēs tomēr varam atļauties balsot.
A.Endziņš:
Visas kandidatūras tika
izskatītas viņu klātbūtnē gan Likumdošanas jautājumu, gan Aizsardzības
un iekšlietu komisijā, bet, tā kā šodien ir ļoti maz deputātu un tā kā
ir šaubas, varbūt patiešām atliksim šo jautājumu izskatīšanu uz
rītdienas plenārsēdi. Man ir priekšlikums atgriezties arī pie Joksta
kandidatūras rītdienas sēdē.
Priekšsēdētājs:
Jūs to visu varat darīt, un tas
ir ministra ziņā, jūs to varat ierosināt kā komisijas vadītājs. Bet mums
jābūt konsekventiem: ja mēs kaut ko esam sākuši, tad arī izdarīsim līdz
galam. Atgriezties mēs varam vienmēr.
V.Seleckis: Cienījamie
deputāti! Domāju, ka šī balsošana, kas šobrīd notiek, nav tikai to
cilvēku darīšana, par kuriem mēs balsojam, un viņu kvalitātes noteikšana,
bet mūsu parlamenta rādītājs. Ja mēs nevaram šajā vienkāršajā
jautājumā vienoties un kopīgi atrast simt balsis, tad tas liecina par mūsu
parlamenta līmeni. Mums katram patiešām vajadzētu saprast, ka šie cilvēki,
kas stājas mūsu priekšā, ir bijuši divu komisiju priekšā, Tieslietu
ministrijā viņus pazīst. Un, ja mēs šeit formalitāšu dēļ šādi
rīkojamies, tad... Domāju, ka tas liecina ļoti sliktu par mūsu attieksmi
pret savu pienākumu. Domāju, ka mums vajadzētu par šo kandidatūru nobalsot,
vajadzētu arī atgriezties pie Joksta kandidatūras un izlemt labvēlīgi.
Priekšsēdētājs:
Kolēģi Selecki, jūs saņemat
piezīmi no manis, jo jūs izsakāt piezīmi visam parlamentam. Var izteikt
piezīmi saviem kolēģiem, bet visam parlamentam izteikt piezīmes mums
nevienam nav tiesību.
J.Škapars: Es gluži vienkārši,
kolēģi, gribu aicināt jūs balsot, jo no mūsu vienprātības, no tā, kā
mēs nobalsosim, daudz kas ir atkarīgs. Tiesneši mums ir ārkārtīgi
nepieciešami, un vairāk neko es negribu teikt.
No zāles:
Es lūdzu piedošanu...
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, acīmredzot kolēģi jums
piedod, tikai tad mums atkal ir jāreģistrējas. Lūdzu, reģistrēsimies!
Kolēģis Batarevskis visiem, visiem atvainojas. Lūdzu rezultātu! Paldies.
Lūdzu, iepazīstieties ar anketu, mēs pašreiz izskatām Dzintras
Zvaigznekalnas kandidatūru ievēlēšanai par Rīgas pilsētas Proletāriešu
rajona tautas tiesnesi. Lūdzu izteikt savu attieksmi. Balsošanas režīmu!
99... 100... 101... Nē, es neredzēju... 103 par, pret 7.
A.Aleksejevs: */Anatolij Valerianovič!
Man par balsošanu ir priekšlikums./
Priekšsēdētājs: */Vienu sekundi. Arī jūs saņemat piezīmi./ Balsošanas rezultātā Dzintara Zvaigznekalna tiek atzīta par ievēlētu Rīgas pilsētas Proletāriešu rajonā par tautas tiesnesi. Apsveicam un vēlam sekmes. Tagad, lūdzu, trešais mikrofons.
A.Aleksejevs: */Es domāju,
ka tādos gadījumos.../
Priekšsēdētājs:
*/Trešais mikrofons, lūdzu./
A.Aleksejevs: */Es domāju,
ka varbūt tādos gadījumos.../
Priekšsēdētājs:
*/Nosauciet uzvārdu, lūdzu./
A.Aleksejevs: */Anatolij Valerianovič,
es nezinu, kas saņem piezīmes,
bet es.../ (Smiekli zālē.)
Priekšsēdētājs:
*/Nē, nu, nevajag./
A.Aleksejevs: */Aleksejevs, 48./
Priekšsēdētājs:
*/Nu, lūk, viss kārtībā./
A.Aleksejevs: */Vēlreiz,
lai būtu ar garantiju. Es domāju, ka, kad balsojot rodas tāda situācija,
varbūt vajag vienkārši nobalsot atkārtoti. Tāpēc, ka patiešām ļoti
grūti ievērot uzreiz, kurš pacēla roku, bet pēc tam rodas visādas nelabas
domas. Varbūt turpmāk atkārtosim balsošanu./
Priekšsēdētājs:
*/Ievērosim to katrā konkrētā
situācijā. Paldies par novēlējumu./
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, vārds ministram.
V.Skudra: Esmu gatavs rītdien
atgriezties pie Joksta kandidatūras. Un šajā sakarībā es gribu dzirdēt
parlamenta domas, vai esmu tiesīgs to darīt. (Zālē
rosība.)
Priekšsēdētājs:
Mēs jūsu priekšlikumu nedz
apspriedīsim, nedz to balsosim. Tas ir jūsu ziņā, kādas kandidatūras jūs
iesakāt izskatīšanai parlamentā. Bez tam nevienā mūsu reglamentā nav
ierakstīts, ka jums nav tiesību atkārtoti izvirzīt kandidatūru, izsakot
savus argumentus, un tā tālāk.
V.Skudra: Paldies. Vai drīkstu
jautāt: kurā laikā es varu ierasties?
Priekšsēdētājs:
Tas ir sarežģītāks
jautājums... Tikai ne no rīta. Varētu būt pulksten 12.30, jo tas ir tikai
dažu minūšu jautājums. 12.30.
V.Skudra: Paldies.
Priekšsēdētājs:
Nākamais jautājums
likumprojekts par ārpustiesas kārtībā represēto un nepamatoti notiesāto
personu reabilitāciju. Jums par procedūru?
A.Aleksejevs: */Anatolij Valerianovič!
Pirmajā lasījumā es.../
Priekšsēdētājs:
*/Lūdzu, trešais mikrofons./
A.Aleksejevs: */Izskatot likumprojektu pirmajā
lasījumā, es iesniedzu rezolūcijas projektu. Un priekšsēdētājs Īvāna
kungs paziņoja, ka šī rezolūcija tiek nodota pastāvīgajai komisijai un
tiks nodota mūsu izskatīšanai. Otrajā lasījumā noskaidrojās, ka Dobeļa
kungs nezin kāpēc šo rezolūciju pastāvīgajai komisijai nav nodevis. Tā
kā jautājums ir principiāls un, izskatot likumprojektu pirmajā lasījumā,
noskaidrojās, ka deputāti nezina, kurā pusē uzstājās latviešu tauta, es
pastāvu uz to, lai šī rezolūcija tiktu likta uz apspriešanu pirms
likumprojekta izskatīšanas. Tikai pēc tam mēs varēsim pāriet uz
likumprojekta apspriešanu.
Es pastāvu uz to, lai tiktu ievērotas deputāta tiesības iesniegt savus
priekšlikumus, un to izslēgšanu no apspriešanas es uzskatu par
nepieļaujamu./
Priekšsēdētājs:
*/Vai var precizējošu jautājumu,
jā? Anatolij Georgijevič, bet mums dienas kārtībā
ir konkrēts jautājums. Cik es atceros un varu to apstiprināt, mēs
vienojāmies: apspriedīsim [dienas kārtībā] iekļauto jautājumu. Tur bija
divi priekšlikumi, viens no tiem bija jūsu. Es tikai jūs ļoti lūdzu
nevajag, lūk, tā kurā pusē latviešu tauta un tā tālāk. Jārunā
tomēr konkrēti, nevispārinot. Tas ir tā, atvainojiet.
Un otra rezolūcija tika iesniegta, es pašlaik neatceros precīzi formulējumu,
taču mēs
ņemsim to, par PSKP darbību un tā tālāk, tur arī bija. Tagad apspriedīsim
jautājumu, kurš mums ir dienas kārtībā un par kuru materiāli pavairoti,
bet pēc tam speciāli šos jautājumus apspriedīsim un izlemsim, ko darīt
tālāk ar tiem./
A.Aleksejevs: */Anatolij Valerianovič!
Es atbildu uz jūsu pretjautājumu.
Katrs cilvēks zināmā mērā ir egoists. Tāpēc es rūpējos tikai par
savu rezolūciju, bet kas attiecas uz otru rezolūciju, lai to aizstāv tas,
kurš to iesniedza./
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, deputāt Muciņ, ziņojiet.
L.Muciņš:
Cienījamais priekšsēdētāj,
cienījamie deputāti! Ja mēs uzmanīgi salīdzinātu likuma pirmajā
lasījumā izdalīto eksemplāru, šī likuma ievadu: Augstākā padome
nolemj, ar to, kas mums ir izdalīts tagad, tad, atbildot uz deputāta
Aleksejeva priekšlikumu, jāteic, ka mēs izņēmām ārā visas tās
motivācijas, par kurām mēs varētu strīdēties, vai tās vajag rakstīt
plašāk vai garāk: vai apskatīt visu Otro pasaules karu un pirms tam no 1933.
vai 1938.gada notikumu vēstures, tādēļ es piedāvāju tādu vienkāršu
ievadu: Latvijas Republikas Augstākā padome nolemj, lai šeit mums... no
dažādiem flangiem, no dažādām pusēm neceltos strīdi par viena vai otra
vēsturiskā jautājuma apspriešanu.
Kas ir grozījies šajā likumprojektā, salīdzinot to ar otro lasījumu?
Tātad šeit tika iesniegts deputāta Silāra rakstisks redakcionāla rakstura
priekšlikums, tas viss pilnībā tika iekļauts; tika iesniegts deputātes
Marjašas priekšlikums, kurš ir daļēji iekļauts, tomēr atstājot šādu
juridisku formulu: personas, pret kurām krimināllietas izbeigtas
pirmajā pantā pamatojoties uz nereabilitējošiem apstākļiem. Tā kā
vēlāk arī citiem deputātiem radās jautājums, kas tas ir pamatojoties
uz nereabilitējošiem apstākļiem, tad jāteic, ka juristiem praktiķiem
tas ir viennozīmīgi skaidrs tie ir Latvijas PSR Kriminālprocesa kodeksa
5.pantā un 208.pantā minētie nereabilitējošie apstākļi. Ja mēs
vadāmies, protams, no šodienas koncepcijas, tad, kamēr spēkā nav stājies
tiesas spriedums, neviens neskaitās notiesāts, un līdz ar to visi
krimināllietas vai lietas izbeigšanas apstākļi it kā būtu reabilitējoši,
taču praksē
mēs redzam, ka faktiski šie apstākļi tiek šķiroti reabilitējošos un
nereabilitējošos, bet, tā kā šis likumprojekts tālāk radīs mantiska un
finansiāla rakstura sekas, tātad mēs lemsim par kompensācijām, par
izmaksām, par īpašuma atgriešanām. Es tomēr domāju, ka šeit nav lieki
vēlreiz ierakstīt šo formulējumu pamatojoties uz nereabilitējošiem
apstākļiem, jo arī mūsu vidū ir cilvēki, kuri ir pavadījuši laiku
psihiatriskajās slimnīcās vai kur citur, pret kuriem lietas ir izbeigtas, bet
kuri ir turēti apcietinājumā un nav notiesāti, kuriem ne šie gadi, ne šis
laiks, ne šī apsūdzība nav ļāvuši nokārtot viņu pilsoņa tiesības
tādā veidā, lai viņi būtu tādā pašā stāvokļi kā pārējie pilsoņi.
Tādēļ man ir priekšlikums atstāt šo formulu tieši tādu, kā tā bija
ierakstīta.
Priekšsēdētājs:
Kolēģi Muciņ, pēc mūsu
reglamenta ir tā: trešajā lasījumā apspriež un nobalso tikai tos pantus,
par kuriem pēc otrā lasījuma ir iesniegti labojumi un papildinājumi. Trešā
lasījuma gaitā jauni likumprojekta papildinājumi un labojumi, izņemot
redakcionālus labojumus, nav atļauti. Tātad mums tagad par katru ir jābalso.
L.Muciņš:
Jā, tādēļ jau es paskaidroju,
kādēļ mēs nevarējām Marjašas redakcionāla rakstura priekšlikumu
pieņemt. Pēc būtības labojumi nebija ienākuši. Bija tikai deputāta
jautājums...
Priekšsēdētājs:
Vai, deputāte Marjaša, jūs
uzstājat par balsošanu? Paldies.
L.Muciņš:
Bija vēl viens jautājums
sagatavot paskaidrojumu par to, kuros dokumentos un kā ir formulēti šie
noziegumi pret mieru, genocīda noziegumi, noziegumi pret cilvēci un kara
noziegumi. Šeit mums par pamatu būtu izmantojama 1968.gada 26.novembrī
pieņemtā konvencija par noilguma termiņa nepiemērošanu kara noziegumiem un
noziegumiem pret cilvēci.
Konvencijas 1.pantā ir uzskaitītas divas noziegumu grupas: tātad kara
noziegumi, kas deponēti Nirnbergas starptautiskā kara tribunāla 1945.gada
8.augusta statūtos un apstiprināti ar Apvienoto Nāciju Ģenerālās
asamblejas 1946.gada 13.februāra un 1946.gada decembra rezolūciju, tas ir,
Starptautiskā kara tribunāla statūtos, ir uzskaitītas visas šīs trīs
grupas tātad noziegumi pret mieru, kara noziegumi un noziegumi pret
cilvēci, tad vēl nopietnie pārkāpumi, kas minēti 1949.gada 12.augusta
Ženēvas konvencijas (man tās ir krieviski, latviski es nedabūju), un
konkrēti:
*/Konvencija par ievainoto un slimo likteņa uzlabošanu aktīvajās armijās/
50. pants, */Konvencija par apiešanos ar karagūstekņiem/ 130.pants un
*/Konvencija par civiliedzīvotāju aizsardzību kara laikā/ 147.pants.
Un otrā grupa: Noziegumi pret cilvēci neatkarīgi no tā, vai tie izdarīti
kara laikā vai miera laikā un kas definēti šī paša Starptautiskā kara
tribunāla statūtos un rezolūcijās. Tad vēl cilvēku aizdzīšana bruņotu
uzbrukumu vai okupācijas rezultātā, kā arī citas necilvēcīgas darbības,
kas ir aparteīda politikas sekas un kas minētas 1973.gada 30.novembra
Konvencijā par aparteīda aizliegumu, novērtēšanu un sodīšanu par to. Un
genocīda noziegumi, kas definēti 1948.gada 9.decembra Konvencijā par
genocīda nozieguma novēršanu un sodīšanu par to. Tādējādi mums ir trīs
konvencijas: Kara tribunāla statūti un divas Apvienoto Nāciju Organizācijas
rezolūcijas, kurās šīs te visas četras noziegumu
grupas ir uzskaitītas. Un es
domāju, ka problēmas ar to piemērošanu tiem darbiniekiem, kam
reabilitācijas gaitā šie starptautiskie akti būs jāpiemēro, neradīsies.
Priekšsēdētājs:
Paldies. Lūdzu, uzdodiet
jautājumus. Lūdzu, pirmais mikrofons.
I.Geidāns:
Man ir jautājums par 3.punktu.
Pagājušo reizi, apspriežot otro redakciju, es atvainojos, ja neesmu
pareizi sapratis, uz mūsu jautājumu, manuprāt, mēs saņēmām atbildi, ka
mums tiks publicēti un pavairoti panti, kurus atceļ, jo šie teksti vēl nav
redzēti...
No zāles:
Tie bija izdalīti pirmajā
lasījumā.
I.Geidāns:
Nē, piedodiet, jūs neesat
sapratis manu jautājumu, es vēlreiz atkārtoju: 3.punktā ir runa nevis par
KPFSR likumiem, ko mums izdalīja jau sen, bet gan par Latvijas likumiem. Trīs
Latvijas likumi ir uzskaitīti, bet mums teksts nav izdalīts.
L.Muciņš:
Tie ir darbojošies Kriminālkodeksa
panti.
I.Geidāns:
Man ir pilnīgi vienalga, vai tie
darbojas vai nedarbojas, bet, ja mēs tos atceļam, man ir jāredz, ko atceļam.
A.Aleksejevs: */Es tomēr
gribu vēlreiz precizēt 2.panta 1.punktu pret kuriem krimināllietas
pārtrauktas, pamatojoties uz nereabilitējošiem apstākļiem. Pirmkārt, es
nesaprotu, kas te jādara. Es saprotu, ka šīs personas tika amnestētas. Nē?
Vienkārši lietas pārtrauktas, sakarā ar ko?/
No zāles:
*/[Sakarā] ar nāvi, piemēram./
A.Aleksejevs: */Ar nāvi?
Tā. Nu, bet tagad viņi tiks reabilitēti, neskatoties uz to, ka viņi bija
vainīgi? Nē? Te likumā nekas nav teikts, likumā teikts tikai tas, ka viņi
visi ir jāreabilitē. Tā es saprotu?/
I.Geidāns:
Nē, tikai tajos gadījumos, kas
minēti tālāk.
A.Aleksejevs: */Nu, bet, ja sakarā
ar cilvēka nāvi lieta izbeigta, kāpēc viņu jāreabilitē? Viņu var
amnestēt, es saprotu, bet kāpēc viņš jāreabilitē, es nekādi nevaru
saprast. Šajā gadījumā runa nav par radiniekiem. Tos, kurus sodīja bez
tiesas, jāreabilitē, tas ir pilnīgi acīmredzams. Bet kāpēc jāreabilitē
tie, kuru lietas netika izskatītas, man nav saprotams./
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, pirmais mikrofons.
I.Geidāns:
Amnestēšana un reabilitēšana ir
divas dažādas procedūras. Amnestē tikai pasludinot, ka viņš tiek
atbrīvots no tālākas soda izciešanas, bet reabilitēt nozīmē atjaunot
visas viņa tiesības, bet par to, ja viņš kādu laiku ir atradies
ieslodzījumā, saņemt kompensāciju par katru gadu vai par katru mēnesi.
A.Aleksejevs: Bet ja viņš
ir vainīgs? Šinī gadījumā mums vajadzētu izskatīt, vai viņš ir vai
viņš nav vainīgs.
L.Muciņš:
Bet tāpēc jau ir 1., 2., 3. un
4.apakšpunkts, tikai tajos gadījumos. Tas neattiecas uz visiem gadījumiem,
tāpēc jau mēs liekam kolu. Ne jau visos gadījumos, ja viņš ir miris, mēs
viņu reabilitējam; nē, tikai 1., 2., 3. vai 4.punktā paredzētajos
gadījumos.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, pirmais mikrofons!
G.Preinbergs: Tika iesniegts ieteikums arī
attiecībā uz likuma virsrakstu. Jā, likuma virsraksts šobrīd ir reducēts,
bet faktiski īstā jēga atklājas tā sākotnējā nosaukumā, un es domāju,
ka tas jau vairs nav ne redakcionāls, ne konceptuāls, ne politisks jautājums,
un cilvēki, sevišķi tie turpat vai 200 000 cilvēku, kuri ir atradušies,
gaida to.
L.Muciņš:
Bet mēs taču
iekļāvām jūsu priekšlikumu par
nelikumīgi represētajiem.
G.Preinbergs: Runa nav par to, runa ir par frāzi
ārpustiesas kārtība, kas atsedz visā savā kailumā partokrātiskā
genocīda būtību.
L.Muciņš: Tad mums jāraksta visi trīs gadījumi ārpustiesas kārtība, tiesas kārtība vai lietas, kuras izbeigtas sakarā ar nereabilitējošiem apstākļiem. Te vārds represēts nes slodzi visos trijos gadījumos gan ārpustiesas, gan tiesas, jo faktiski pēc būtības ārpustiesas kārtība šeit ir ļoti nenozīmīga pēc šā likuma, jo PSRS 1989.gada 16.janvāra dekrēts visas šīs personas ir reabilitējis. Es tā uzskatu un no tā negribu atkāpties.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, trešais mikrofons!
V.Dozorcevs: */Man ir šāds
jautājums. Es lūdzu piedošanu par to, ka tikai trešajā lasījumā man
radās radikāla rakstura jautājums, tā ir mana vaina, bet man šķiet, ka tas
tā kā tā jāapspriež, lai cik radikāls tas būtu. Es lasu pirmo punktu.
Mums ir darīšana ar visu to personu reabilitāciju, kuri vai nu vispār nav
tiesāti, vai notiesāti, pareizi vai nepareizi, vai pret kuriem lietas ir
izbeigtas dažādu apstākļu dēļ. Un tālāk mēs uzskaitām tos punktus,
kuri neattiecas uz reabilitācijas nepieciešamību. Man ir tāds jautājums:
kāda starpība, ko izdarījis cilvēks, ja viņš vispār netika tiesāts?
Tāpēc rodas vienkārša loģika. Pirmām kārtām jāreabilitē cilvēki
neatkarīgi no viņu darbības, absolūti nekādas, ja nebija tiesas. Manuprāt,
to nepieciešams izdalīt atsevišķā punktā. Juridiski tas ir tiesiski: ja
nebija tiesas, tad cilvēks jāreabilitē jebkurā gadījumā. No kā jūs
vadījāties, neizdalot šo atsevišķā punktā?
Un otrs jautājums. Vai mums vajag lietot dažus svešvārdus, ja mums ir
normāli latviešu un krievu [vārdi]? Es domāju vārdu kombatanti./
L.Muciņš:
Vēlreiz esmu spiests atgādināt,
ka Kriminālkodeksa 5.pantā ir uzskaitīti 10 gadījumi, un arī 208.pantā
tādi ir uzskaitīti, tātad atkārtojas no 5. līdz 8. un vēl četri
gadījumi nāk klāt. Ir ļoti
daudz dažādu gadījumu, un es nebūt negribu tagad izvērst krimināltiesību
lekciju, stāstīt, kādi ir bijuši gadījumi, kādos gadījumos var izbeigt,
nepieļaut tiesvedību krimināllietā, kādos gadījumos jāizbeidz lieta un
kādi ir šie gadījumi. Es domāju, ka tas šobrīd diez vai būtu mums šeit
diskutējams. Es tomēr, būdams jurists, kas profesionāli nodarbojas ar šiem
jautājumiem, varu teikt, ka šis likums, no vienas puses, ir rakstīts pašiem
represētajiem, lai viņi zinātu, pie kā griezties, bet likuma tiešo
piemērošanu, kā mēs redzam, tātad veiks republikas prokuratūra, Augstākā
tiesa un tautas tiesa, tātad ar šiem jautājumiem nodarbosies kvalificēti
juristi, un viņiem šie gadījumi ir zināmi. Ja runājam par
vispārteorētisku pieeju, tad mēs varam izvirzīt jautājumu tā: kāpēc PSRS
Augstākās padomes dekrēts par ārpustiesas kārtībā, par troiku
represētajiem, kaut ko izslēdz un atzīst. Tā ir plaša diskusija, un mēs to
varam, protams, izvērst un turpināt ne vienu vien dienu, teiksim, vai vispār
bija likumīgi Krievijas Federācijas Kriminālkodeksu piemērot Latvijas
Republikā sakarā ar tās okupāciju un tā tālāk. Tā ir plaša diskusija,
kurā vieni teiks: nu, redziet, kā, piemēram, šeit deputāts Kurdjumovs
zināja kādu medmāsu, kura gājusi bojā no Latvijas Republikas pilsoņa rokas
un būs arī citi gadījumi. Protams, no vispārcilvēciskā viedokļa, mēs
nevaram reabilitēt slepkavas. Tāpēc visi šie gadījumi ir uzskaitīti un
attiecīgi aprunāti. Ja ir priekšlikumi pavirzīt šo te atrunu robežu uz
vienu vai otru pusi, es visu laiku biju gatavs šos priekšlikumus uzklausīt,
bet šobrīd absolūti mēs nevaram tīrīt.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, deputāt Šapovālov!
P.Šapovālovs:
*/Man ir tāds pats jautājums kā
deputātam Dozorcevam, tikai it kā no citas puses.
Pirmkārt, likums saucas Par nelikumīgi represēto personu reabilitāciju,
bet 1.punktā mēs rakstām: represēti bez tiesas lēmuma un notiesāti.
Represēti un notiesāti ir starpība. Tāpēc likumu nevajag tā nosaukt
Par nelikumīgi represēto un notiesāto personu reabilitāciju.
Deputāts Dozorcevs teica, ka nevajag norādīt Kriminālkodeksa pantus. Es
viņam te zināmā mērā piekrītu.
Cienījamie deputāti! Pieņemot šo likumu ar pantu uzskaitījumu, mēs
izdarīsim lielu kļūdu, es jums to saku kā krimināltiesību nozarē
strādājošs jurists. Piemēram, mēs reabilitējam un mums būs jāizmaksā
kompensācijas par terorismu notiesātajiem tāpēc, ka mums ir panti par terora
aktu, par diversijām, par kara propagandu un aģitāciju. Vai tad mēs gribam,
lai mūsu republika, pretēji visām vispārpieņemtajām starptautiskajām
normām, toreiz un tagad, kad visi cīnās pret terorismu, reabilitētu
teroristus un kompensētu viņiem materiālos zaudējumus? Ja tā, tad
uzskaitīsim, lūdzu, visus šos pantus.
Bez tam mums tur ir tādi panti kā dzimtenes nodevība, pāriešana ienaidnieka
pusē, nelikumīgi arestētā, kurš vēlāk notiesāts, atbrīvošana.
Antihitleriskās koalīcijas sastāvā pret ko mēs cīnījāmies? Pret
vāciešiem vai tomēr pret antihitlerisko koalīciju? Jāpadomā. Es lūdzu
nepiekarināt man politiskas etiķetes, es runāju kā jurists vispār. Ja mēs
cīnāmies pret terorismu, tātad tā arī jāsaka. Ja mēs atbalstām terorismu
un attaisnojam šos teroristus, pret kuriem cīnās visā
pasaulē, tad, lūdzu, tā arī teiksim./
L.Muciņš:
Es jau sapratu, ka cienījamais
deputāts Ŋ apovālovs...
Priekšsēdētājs:
Es atvainojos, lūdzu uzmanību!
L.Muciņš:
Es jau sapratu, ka cienījamais
deputāts Ŋ apovālovs uzstājās debatēs, es ļoti uzmanīgi izlasīju
arī viņa runas stenogrammu pirmajā lasījumā, un man veidojās tāda
izjūta, ka deputāts Šapovālovs vai nu negrib saprast, vai nesaprot, par ko
ir runa šajā likumdošanas aktā, un, zinot, ka viņš arī ir jurists, tas
manī rada izbrīnu. Pirmām kārtām es varu konstatēt, ka deputāts
Šapovālovs laikam nekad nav turējis rokās nevienu represētās personas
lietu. Mums Augstākajā padomē tagad ir viena tāda lieta atnākusi, kur
vēstulē uzrakstīta doma par neuzticību, teiksim, valdošajai iekārtai un
dažām valdošajām personām. Staļina laikos tas bija tieši tas terorisms,
par ko šeit runā deputāts Šapovālovs, vai, teiksim, karavīram, tīrot
ieroci, ir gājis vaļā šāviens Staļina portreta virzienā, bet pēc
58.panta tas ir terorisms. Ne par kādiem teroristiem, kas tagad sagrābj
lidmašīnas un tā tālāk, kā tagad deputāts Ŋ apovālovs mēģina mūs
pārliecināt, šajā likumā nav runas. Šeit tiešām ir runa par terorismu
par Staļina aparāta, par Staļina iekārtas teroru pret Latvijas
iedzīvotājiem. Tāpēc es personīgi uzskatu, ka deputāta Šapovālova
teiktais nav vis diskusija par šo likumprojektu, bet ir nesapratnes pilni
apgalvojumi, jo jautājumā par to, vai mēs reabilitēsim kara noziedzniekus,
mēs labi redzam, ka 1.panta 2.punktā ir teikts: Izņemot personas, kuras
starptautiski tiesiskā izpratnē ir vainīgas..., un tālāk ir
uzskaitījums. Tātad, ja mēs saskatīsim šo pilsoņu darbībā šādus
starptautiskus noziegumus, piemēram, pret mieru, par ko arī teica Ŋ
apovālovs, tad mēs šīs personas nereabilitēsim, bet mēs
vispārpieņemtajā tiesvedības kārtībā izskatīsim atsevišķi šo lietu.
Runājot par viņa pirmo jautājumu, ja to tā var nosaukt, jāteic, ka vārdus
nelikumīgi represētais, nelikumīgi represēts mēs lietojam,
izejot no tā viedokļa, ka gan pats jēdziens kontrrevolucionāri noziegumi,
kas tika ieviests Krievijas Federācijas Kriminālkodeksā, gan arī pati
Krievijas Federācijas Kriminālkodeksa lietošana Latvijas teritorijā, no
starptautisko tiesību viedokļa raugoties, ja mēs tā pieejam, tad šeit
faktiski daļēji var piekrist Dozorceva uzskatam ka tas ir nelikumīgi, jo
faktiski bija jādarbojas sodu likumam, tas no vienas puses. No otras puses
raugoties, arī no PSRS likumdošanas skatoties, Krievijas Federācijas
Kriminālkodeksa piemērošana Latvijas PSR arī bija nelikumīga, jo
Konstitūcijā bija skaidri un gaiši rakstīts, ka katrai republikai ir jābūt
savam kodeksam. Arī šis PSRS Augstākās padomes Prezidija dekrēts, ar kuru
visās trijās Baltijas republikās piemēroja šo kodeksu, bija nelikumīgs. Ja
mēs ejam šo ceļu, tad principā jautājums tā arī izvirzās, un tādēļ
mēs nesakām, ka šo tiesu spriedumi tobrīd neatbilda spēkā esošajai
likumdošanai. Tie atbilda tobrīd spēkā esošajai likumdošanai, kaut gan ar
lielu atkāpšanos, pievilkšanu aiz matiem, bet mēs sakām, ka pati šī
kodeksa darbība, visa rīcība ar šo kodeksu, tā piemērošana te,
republikā, sevišķi 1940.1941.gadā un arī pēc kara, bija nelikumīga.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, trešais mikrofons!
R.Marjaša: Es gribētu
uzdot divus jautājumus Muciņa kungam sakarā ar tiem, kuri tika uzdoti nupat.
Sakiet, lūdzu, vai jūs esat pētījis jautājumu, cik daudz mūsu Latvijas
Republikā vēl ir palicis pilsoņu, kuri tika bez tiesas represēti un vēl
saskaņā ar Vissavienības likumu praktiski nav pagūti reabilitēt? Vai šis
jautājums mums vispār šodien ir aktuāls, jo principā Dozorcevs jautājumu
izvirzīja pareizi: ja cilvēks ir bez tiesas represēts, tad viņš ir bez
ierunām jāreabilitē, bet šeit tāda punkta nav. Tad, lūdzu, varbūt
nomieriniet tos, kuri piekrita Dozorcevam, kā tad īsti ir: vai ir daudz tādu
cilvēku, vai tas mums ir aktuāli?
L.Muciņš:
Runājot par daudzumu, es jums to
pateikt nevaru. Cik esmu saņēmis informāciju no republikas prokuratūras un
no Drošības komitejas, tad visas 1940.1941.gadā represētās personas gan
tiesas, gan arī ārpustiesas kārtībā ir izskatītas, un tas ir atstājis
ļoti interesantu iespaidu uz Drošības komitejas darbiniekiem, kur katrai
nodaļai bija uzdots izskatīt pa 100 vai pārsimts lietām. Kā no viņu
teiktā var saprast, vismaz tādā griezumā, kā jūs man jautājāt it
sevišķi par pēckara lietām, es jums nevaru pateikt, jo šīs sevišķās
apspriedes jau darbojās viscaur, bet, ja mēs paskatāmies to informāciju, ko
mums deva republikas prokuratūra avīzē Cīņa, tad ir izskatīts pāri
par sešiem tūkstošiem lietu, bet no tām piecarpus tūkstoši ir saistīti ar
1940.1941.gadu, taču par tām
ir apmēram trīs tūkstoši iesniegumu. Tātad faktiski viņi no trim
tūkstošiem iesniegumu ir izskatījuši tikai pusotru tūkstoti. Tātad viņi
neiet uz priekšu un nešķiro pēc principa vai tiesā vai ārpustiesas, bet
viņi pamatā skata tos iesniegumus, kurus pilsoņi ir iesnieguši. Tātad
pamatā šos pilsoņus bez morālās puses satrauc vēl arī pensijas jautājums
un arī pats fakts, ka, teiksim, viņi ir dzīvi, bet varbūt kāds radinieks
atliek šī iesnieguma rakstīšanu par kādu jau savu mirušu radinieku, un
viņi uz šo jautājumu skatās pēc tāda principa.
R.Marjaša: Skaidrs. Es saprotu, ka tajā
likuma daļā, kur ir runa par ārpustiesu represētajiem, tas vienkārši vēl
atgādina to likumu izpildes nepieciešamību, kuri jau darbojas, vai tā?
L.Muciņš:
Jā, tas mazliet atgādina, bet
tomēr nedaudz citādāk pieiet nekā šis te PSRS dekrēts, jo, redziet,
represēto daudzums vēl ir milzīgs, ir pāri par 40 tūkstošiem personu, kuru
lietas vēl ir jāizskata.
R.Marjaša: Un tagad man ir vēl
tāds advokātisks jautājums. Tiešām, kad es lasīju projekta 2.punktu, kur
minēti izņēmumi, man kā advokātei, kura atšķirībā no Ŋ apovālova
kunga ir turējusi savās rokās vienu otru tālaika lietu, radās tādas
šaubas: kad mēs cilvēku nereabilitēsim uz šo izņēmumu pamata? Es uzsveru,
man ir advokātisks skatiens, jo viņa spriedumā ir sarakstīts, ka viņš ir
izdarījis kaut ko briesmīgu un tieši tādu, ko varētu kvalificēt kā
noziegumu pret cilvēci. Toreiz jau katram rakstīja to, ko nu viņam varēja
pierakstīt, un katrs jau varēja arī atzīties. Tā arī bija. Kā gan mēs
varam garantēt un kur ir tās garantijas, ka šis 2.apakšpunkts nekļūs par
reālu šķērsli patiesai reabilitācijai? Man bija tikai tāds jautājums, un
jūs varbūt sapratāt manu jautājumu.
L.Muciņš:
Jautājumu es sapratu, bet šis te
reabilitācijas akts jau nav vienīgais dokuments, kādā veidā var šos
jautājumus risināt. Vēl mums pastāv uzraudzības kārtība, lietu
izskatīšana uzraudzības kārtā, tātad, teiksim, ja šie te formālie
momenti ir ierakstīti tiesas spriedumā un tie tiek uzskatīti par
konstatētiem, bet mēs sakarā ar reabilitāciju pārskatām šo gadījumu, tas
nebūt nekavē Augstākās tiesas priekšsēdētājam vai viņa vietniekam
iesniegt protestu un trīs tiesnešu vai Prezidija sastāvā skatīt šo lietu
vēlreiz un konstatēt...
R.Marjaša: Jā,
tas izriet no vispārējā Kriminālkodeksa un Krimināllikuma.
L.Muciņš:
Jā, šinī gadījumā vispārējā
kārtība jau vēl netiek izslēgta un kaut kur arī šis te dokuments varēs
kalpot par zināmu vadlīniju, skatot šīs lietas uzraudzības kārtībā, un
šobrīd dzīve to ir pierādījusi. Un arī iepazīstoties ar visu to darbu,
kas tagad norit uzraudzības kārtībā, var teikt: jūs salīdziniet 10
cilvēki prokuratūrā un 41 tūkstotis represēto. Tie ir nesalīdzināmi
skaitļi.
R.Marjaša: Jā,
kaut kādām garantijām tomēr ir jābūt ne vien no tā, ka tiks reabilitēts
kāds vainīgais, kas 50 gadu atpakaļ izdarījis noziegumu, bet arī jābūt
garantijām no tā, ka paliek notiesāts kāds nevainīgs. Tā es domāju.
L.Muciņš:
Jā, es jums piekrītu.
Priekšsēdētājs:
Vairāk jautājumu nav? Paldies
jums! Kā es sapratu no šīs apspriešanas, tad šeit vairāk izskanēja
jautājumi, ierosinājumi, bet neviens redakcionālas dabas labojums netika
pieprasīts, ko likt uz balsošanu. Vai es pareizi sapratu? Lūdzu, pirmais
mikrofons!
I.Geidāns:
Es atbalstu Jelgavas deputāta
Preinberga iesniegto labojumu virsrakstam, un arī citi, kā dzirdējāt, to
atbalsta, tas ir jāliek uz balsošanu. Mēs uzskatām, ka virsrakstā ir
būtiska starpība.
Priekšsēdētājs:
Tātad jūs uzstājat par
balsošanu?
I.Geidāns:
Par pirmo variantu, kāds tas bija
pašu pirmo reizi.
Priekšsēdētājs:
Jūs to nosauciet!
I.Geidāns:
Es varu nolasīt, kāds tas bija,
Par ārpustiesas kārtībā represēto un nepamatoti notiesāto personu
reabilitāciju.
L.Muciņš:
Jā, es jau paskaidroju, ka
komisija apspriedusies piedāvā šādu variantu...
Priekšsēdētājs:
Paldies. Tad balsosim par katru labojumu atsevišķi.
Tātad jūs dzirdējāt deputāta Geidāna priekšlikumu, lūdzu,
reģistrēsimies. Lūdzu kolēģus deputātus padomāt arī par priekšlikumiem,
kurus mēs varētu pēc tam apspriest, kādā veidā mums izteikt savu attieksmi
pret tiem, kuri šodien ir dezorganizējuši Augstākās padomes darbu ar savu
neierašanos. Jo, manuprāt, kolēģiem nevajadzētu šeit teikt karstas runas,
kas it kā vērstas pret tiem, kuri sēž zālē, bet vienkārši loģiski
padomāt, kā mums izteikt savu attieksmi pret tiem, kuri dezorganizē
Augstākās padomes darbu. Pie tam darīt to korekti, bet pietiekami
principiāli. Lūdzu rezultātu! Par 113. Paldies. Starp citu, lasīdams
morāli, arī es nenospiedu pogu. Es ļoti atvainojos. Arī es esmu vainīgs.
Redzat, klausoties morāli, daudzi deputāti nenospieda, tāpēc vēlreiz lūdzu
reģistrācijas režīmu. Jā, liekas, sēdi šeit, zālē, un rodas kaut kāda
vainas apziņa par tiem, kuri neierodas... Jā, es nospiedīšu... Man varbūt
it jābūt vainas apziņai, jo zināmā mērā mēs atbildam par to, lai zālē
tomēr būtu deputāti. Taču jūs
padomājiet par mūsu iespējām viņus kaut kā iespaidot. Lūdzu rezultātu!
122 par. Tātad jūs dzirdējāt deputāta Geidāna priekšlikumu, tāpēc
balsosim viņa piedāvāto redakciju. Lūdzu rezultātu! 41, 39, 37, 76.
Deputātu Geidāna un Preinberga ierosinātais priekšlikums negūst balsu
vairākumu. Lūdzu pie mikrofona par nākamajiem redakcionālajiem labojumiem.
Lūdzu, trešais mikrofons.
V.Dozorcevs: */Es tikai uzdevu jautājumu,
priekšlikumus es neiesniedzu, bet ierosinājums man ir. Ierosinājums tāds
sadalīt pirmo punktu divos, tas ir, izmainīt punktu numerāciju un formulēt
pirmo punktu tā: Reabilitēt visas personas, kuras uz KPFSR Kriminālkodeksa
pamata represētas bez tiesas sprieduma. Otrais punkts: Reabilitēt visas
personas, kuras notiesātas uz KPFSR Kriminālkodeksa pamata un tālāk kā
tekstā. Tālāk vajag mainīt numerāciju./
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, deputāt Muciņ!
L.Muciņš:
Nē, jūs saprotiet, Lai dzīvo
justīcija un pasaule iet bojā! tas ir tāds princips, bet vai mēs
izšķirsimies par tādu? Personīgi man tas nav pieņemams. Ja jūs atceraties,
toreiz, kad izskatīja, ja nemaldos, Trocka vai Buharina lietu, tad Jagodu arī
nereabilitēja, lai gan arī viņš pēc šā principa tika izskatīts
reabilitācijai. Mēs varam izvēlēties tādu principu, lūdzu, bet personīgi
man tas nav pieņemams.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, trešais mikrofons!
V.Dozorcevs: */Jebkuru dokumentu mēs pieņemam tāpēc, lai nākotnē likumi netiktu pārkāpti. Ja mēs ejam uz tiesisku valsti, mums jāpieņem principiāli tiesisks lēmums. Tāds ir tikai viens. Jā, jāreabilitē arī nelietis, ja nav bijusi tiesa, tiesas taču nebija, vaina nav pierādīta, neviens nezina, ko izdarījis šis cilvēks./
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, otrais mikrofons.
L.Muciņš:
Arī Krievijas Federācijas
Kriminālkodekss nelikumīgi darbojās mūsu teritorijā, tad jau paziņosim, ka
visi ir nelikumīgi notiesāti, un mums nebūs nekādu problēmu.
A.Bērzs:
Es iebilstu pret reglamenta pārkāpšanu.
Trešajā lasījumā izskata tos labojumus, kuri ir iepriekš iesniegti, bet
nevis tagad izteiktus jaunus labojumus, kuri nav iepriekš izdalīti un
izskatīti. Sadalīt pantus atsevišķās daļās tas vairs nav
redakcionālas dabas jautājums.
Priekšsēdētājs:
Diemžēl, godātais kolēģi
Dozorcev, ja deputāti iebilst, es nevaru likt jūsu priekšlikumu uz
balsošanu, jo tiešām diez vai to var uzskatīt par redakcionālu labojumu.
Manuprāt, deputāts Stefanovičs bija pie mikrofona, lūdzu!
V.Stefanovičs:
*/Man ir ne sevišķi būtisks
ierosinājums. Lēmumā vajadzētu izslēgt 7.punktu, jo tas ir pretrunā ar
4.punktu. 7.punktā rakstīts: izpildkomitejām izsniegt reabilitācijas
apliecības, bet 4.punktā uzdot Ministru padomei nodrošināt ar
apliecībām 2.punktā minētos [cilvēkus]./
Priekšsēdētājs:
*/Cienījamo kolēģi! [Kad]
nonāksim pie lēmuma, es jūs vēlreiz uzaicināšu./
L.Muciņš:
Es paskaidrošu...
Priekšsēdētājs:
Tomēr nevajadzētu, vispirms
jātiek galā ar likumu. Lūdzu, trešais mikrofons.
P.Simsons: Varbūt
mans iebildums būs par balsošanas motīviem, es nezinu, kā to pareizi
formulēt. Redzat, situācija šobrīd ir tāda: mēs ļoti labi zinām, kuri ir
tie cilvēki, kuri mums ir jāreabilitē. Un šobrīd mums ir jāizvēlas, vai
mēs šo likumu varam pieņemt šodien ar visām tām atrunām, kuras šeit ir
un pret kurām arī varētu iebilst, jo nākamais likums, kurš ir ļoti cieši
saistīts ar šo, būs par represijās vainīgo personu saukšanu pie
atbildības. Un tur acīmredzot būs uzskaitītas tās pašas personu
kategorijas, kuras ir jāsauc pie atbildības un kuras mēs šeit nevaram
reabilitēt. Visvienkāršākais variants, kā šeit norādīts 2.apakšpunkā,
ir atsaukties uz starptautiski tiesiskajā izpratnē vainīgajiem dažādos
noziegumos. Taču mums ir jāsaprot
tāda lieta, ka šeit, atsaucoties uz šiem noziegumiem un ņemot vērā to, ka
lēmuma otrajā daļā mēs reabilitāciju nododam to pašu cilvēku vai to
pašu instanču rokās,
kuri kādreiz ir tiesājuši par šiem noziegumiem. Un tad, kā Marjašas kundze
izteicās, ir lielas šaubas, vai tik drīz un pilnā mērā visi cilvēki tiks
reabilitēti. Šī procedūra, ņemot vērā to milzīgo skaitu represēto, ko
Muciņa kungs šeit minēja, vēl var ievilkties gadu desmitiem. Un tāpēc es
saprotu arī Dozorceva kunga iebildumu, kas ir ļoti principiāls iebildums.
Varbūt balsojot mums vajadzētu izvēlēties, vai mums ir no svara šobrīd
projektu pieņemt tādu, kāds tas ir, vai arī varam atļauties novilcināt to
vēl mēnesi vai pusotra, un tad vienā blokā ar nākamo likumu pieņemt tādu,
kādu mums to patiešām vajag, lai mums nav šaubu ne par ko.
Priekšsēdētājs:
Kāds ir jūsu priekšlikums?
P.Simsons: Mans priekšlikums ir atgriezties atpakaļ
no trešā lasījuma uz otro lasījumu un ņemt vērā visus šos te iebildumus,
jo mūs šī nospraustā procedūra tagad vienkārši iegrožo tādos rāmjos,
ka mēs nevaram būtiskus priekšlikumus ņemt vērā nevis lietas būtības,
bet procedūras dēļ.
L.Muciņš:
Man tomēr cienījamajam deputātam
ir iebilstams, jo šī reabilitācija šobrīd tiek piedāvāta nevis tādēļ,
lai tagad vairāk vai mazāk novilktu to robežu, kurš nav reabilitēts, bet
tādēļ, ka mēs šobrīd risinām īpašuma tiesību jautājumus un ļoti
daudzi no tiem ir saistīti ar laukiem, ar īpašumu. Tas nepieciešams, lai
šajos orgānos, kas risina reabilitācijas jautājumus, vismaz 10 reižu
paātrinātu šo procesu, jo to secinājumi un šis teksts ir saskaņots arī ar
Drošības komiteju, ar republikas prokuratūru, ar republikas Augstāko tiesu,
ar Ministru padomi. Šis jautājums ir reabilitācijas jautājums, jo visi tie
grēki, kuri tajās lietās ir sarakstīti, ir vienlīdz skaidri. Šeit es
tādā ziņā gribētu iebilst kolēģim Dozorcevam un norādīt: tas, ka troika
ir izskatījusi, ņemsim kaut vai to pašu Grīnu, kas tika izskatīts
Arhangeļskas, es atvainojos, Astrahaņas tiesā tādēļ, ka viņš nokļuva
šajā apgabalā. Advokāts pieceļas un saka: */Nošaut visus fašistus./
Tāda ir aizstāvība. Kāda starpība, vai tā ir formāla tiesa, vai tā ir
troika Maskavā, es starpību nekādu neredzu, tie ir vienlīdz dažādos
aparātos ar dažādiem paņēmieniem represēti cilvēki, tādēļ necelsim
augšā šo formālo pusi, bet skatīsimies būtisko.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, deputāt Geidān!
I.Geidāns:
Par balsošanas motīviem. Es
tomēr aicinātu kolēģus balsot šo likumprojektu trešajā lasījumā. Tad
mēs, ja mums kaut kas tur liekas ne visai pa prātam, izteiksim savu attieksmi
balsojot, bet man tomēr ir jautājums plenārsēdes vadītājam par 3.punktu:
vai mēs vispār to varam izskatīt, jo vēl līdz šim laikam apsolītais
teksts tomēr nav pavairots un izdalīts. Es personīgi uzskatu, ka es
nedrīkstu balsot par likuma atcelšanu, ja neesmu lasījis tekstu.
Priekšsēdētājs:
Manos pienākumos tomēr nav visus
tekstus pavairot.
L.Muciņš:
Deputāta Geidāna pieprasījums ir
nevietā. Ir spēkā darbojošies likumi, kuri ir jāievēro jebkuram cilvēkam.
Mēs izdalījām 1926.gada Kriminālkodeksu, tāpēc ka tas nav tik plaši
dabūjams. Spēkā esošais Kriminālkodekss ir pieietams jebkuram.
Priekšsēdētājs:
Kolēģi Geidān, es vienīgi varu
jums lūgt: jums blakus sēž juristi gan doktori, gan profesori, jūs esat
komunikabls cilvēks, tāpēc bez manis atrisiniet šo problēmu. Lūdzu, otrais
mikrofons.
J.Bojārs:
Cienījamie deputāti! Es jūs
visus ļoti aicinu balsot par šo likumu, šo likumprojektu taisnības vārdā.
Jo uz mums patiesībā skatās visa Padomju Savienība. Mēs vakar runājām ar
Krievijas Republikas, ar Krievijas Padomju Sociālistiskās Republikas vadību.
Viņi tieši griezās pie mums un lūdza sūtīt savus jaunos demokrātiskos
likumus un likumprojektus, arī šajā gadījumā, jo viņi ir vēl sliktākā
pozīcijā. Gribu atgādināt cienījamajiem deputātiem, ka mēs šo
likumprojektu vairākkārt izskatījām Likumdošanas jautājumu komisijā, mēs
esam konsultējušies ar viskompetentākajiem republikas juristiem un mēs
lūdzam mums uzticēties. Es vēlreiz aicinu balsot par šo likumprojektu
taisnības vārdā.
Priekšsēdētājs:
Vairāk gribētāju runāt nav,
mums arī nav deputātu, kuri pieprasītu nobalsot redakcionālus labojumus.
Visus priekšlikumus, kuri bija iesniegti un pret kuriem šeit radās
pretenzijas, mēs nobalsojām. Tagad mēs varam balsot kopumā. */Lūdzu!/
V.Dozorcevs: */Lūdzu
piedošanu./
Priekšsēdētājs:
*/Trešais mikrofons./
V.Dozorcevs: */Bija vēl viens
redakcionāla rakstura ierosinājums./
Priekšsēdētājs:
*/Lūdzu./
V.Dozorcevs: */Kombatantu vietā
jāraksta krieviski vai latviski, bet ne franciski. Runa ir par
neapbruņotiem.../
Priekšsēdētājs:
*/Es saprotu, kolēģis Muciņš
atbildēs, bet es varu teikt, ka otrajā lasījumā mēs 15 minūtes veltījām
šim vārdam./
V.Dozorcevs: */Es ne ar vienu nestrīdos.
Es tikai ierosināju balsot par to. Vai ir jēga lietot svešvārdu, kad [to]
pašiem pietiekami./
Priekšsēdētājs:
*/Labi, kādu vārdu jūs
ierosināt?/
V.Dozorcevs: */Neapbruņoti
civiliedzīvotāji./
Priekšsēdētājs:
*/Neapbruņoti civiliedzīvotāji./
Deputāt Muciņ, jums pēc tradīcijas tiek dota minūte laika savam argumentam,
bet tikai nevajag komentēt.
L.Muciņš:
Deputāts Morozļi piedāvāja «мирных
гражданских
лиц», , jo šeit radās
jautājums kā būs ar apbruņotu milici vai ciema padomes priekšsēdētāju,
kurš izpilda savus dienesta pienākumus. Un mēs konstatējām: ja viņš,
pildot savus dienesta pienākumus, kādā kabinetā vai citur ir noslepkavojis,
tad tas tiek konstatēts kā noziegums un reabilitācija nenotiek. Taču,
ja viņš, teiksim, ir piedalījies
karadarbībās pret mežabrāļiem pēc kara un kā apbruņota militārpersona
rīkojies līdzīgi viņam, taču mēs
nevaram viņu nosaukt par militārpersonu, teiksim, par iznīcinātājbataljona
dalībnieku, tādējādi mums ir deputāta Bojāra piedāvātais nekombatants.
Es apskatīju vairākus starptautiskus dokumentus, viņi figurē visur
politiskajā vārdnīcā viņi ir, svešvārdu vārdnīcā ir. Tas, ka mēs
viņu retāk lietojam, nav nekas.
Priekšsēdētājs:
Deputāt Preinberg, jūs par šo
jautājumu? Man ir jābalso.
G.Preinbergs: Es vēlētos
Jelgavas represēto kluba Staburadze vārdā izteikt lielu pateicību
kolēģim Muciņam un visus aicināt balsot par šo likumu. Paldies. (Zālē
rosība.)
Priekšsēdētājs:
Bet es aicināju konkrēti
izteikties, balsojot Dozorceva priekšlikumu. Deputāts Dozorcevs uzstāj, ka
tas ir redakcionālas dabas labojums, un vārda nekombatanti vietā
lietot... Kā būs latviski nevooružonnoje graždanskoje naseļeņije?
Neapbruņoti civiliedzīvotāji? Jūs par balsošanas motīviem?
J.Bojārs:
Nē, nē. Par terminu, tikai par
terminu.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu!
J.Bojārs:
Es gribu izskaidrot terminu, jo acīmredzot
cilvēki to nesaprot.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, skaidrojiet!
J.Bojārs:
Es gribu jums paskaidrot, kas ir nekombatants un kas ir kombatants. Kombatants
ir visas bruņotas personas, kas
piedalās militārās akcijās, un nav svarīgi, vai viņām ir uzpleči
vai to nav. Visas bruņotas
personas. Un arī visas militārpersonas, kas nepiedalās akcijās, respektīvi,
šīs piecas: juristi, kara korespondenti, militārie ārsti utt. Kaut arī
viņiem ir forma, viņi ir nekombatanti. Un šīs personas nogalināšana
saskaņā ar Ženēvas konvencijām ir kara noziegums. Šeit viss ir ļoti
vienkārši, tas ir oficiāls juridisks termins, kas ir minēts Ženēvas
konvencijā. Tāpēc es lūdzu jūs neaiztikt šo terminu, tas ir ļoti
ietilpīgs un pareizi definēts, der šajā vietā, lai izšķirtu, ko drīkst
un ko nedrīkst nogalināt kaujas operācijas laikā.
Priekšsēdētājs:
Balsosim par deputāta Dozorceva
ierosinājumu. Nekombatanta vietā viņš ierosina lietot neapbruņoti
civiliedzīvotāji. Lūdzu rezultātu: 17 par, 74, pret, atturas 18.
Priekšlikums negūst vairākuma atbalstu. Tātad paliek termins nekombatanti.
Tagad varam balsot kopumā. Par balsošanas motīviem, es ceru, visi ir
izteikušies?
M.Gavrilovs: */Frakcija Līdztiesība
lūdz nolasīt mūsu paziņojumu par balsošanas motīviem./
Priekšsēdētājs:
*/Lūdzu./
M.Gavrilovs: */Paziņojumu
nolasīs deputāts Ŋ apovālovs./
Priekšsēdētājs:
*/Lūdzu./
P.Šapovālovs:
*/Frakcijas Līdztiesība
deputātu paziņojums Latvijas Republikas Augstākajai padomei.
Nevainīgi notiesāto reabilitācija ir augstākā humānisma akts. Tomēr,
pretēji vispārpieņemtajām starptautiskajām tiesību normām, atsaucoties uz
patiešām Staļina laikā pieļautajām masu represijām un nelikumībām pret
Latvijas pilsoņiem, daļa Augstākās padomes deputātu cenšas reabilitēt
personas, kuras ir vienkārši kriminālnoziedznieki, piešķirot viņu
antihumānajām noziedzīgajām darbībām politisko cīnītāju nokrāsu, un uz
republikas rēķina kompensēt viņu materiālos zaudējumus. Tā iesniegtā
likuma projekta par represēto personu reabilitāciju 1.panta 2., 3. un
4.punktā norādīts, ka tiek reabilitēti notiesātie, piemēram, par dzimtenes
nodevību, ko veikušas militārpersonas, tai skaitā kara laikā (58.1b.pants),
arestētā atbrīvošana, tai skaitā arī kara noziedznieka (81.pants), ieroču
un sprāgstvielu pirkšana un
glabāšana, tai skaitā arī to nodošana hitleriskās Vācijas karaspēkam
(182.pants), un tā tālāk. Praktiski tiks reabilitētas visas personas, kuras
piedalījās karā pret antihitlerisko koalīciju fašistiskās Vācijas pusē.
Tāpat tās saņems materiālo kompensāciju, ja tikai to darbības nebūs kara
noziegumi vai noziegumi pret cilvēci vai arī ja to nevarēs savlaicīgi
pierādīt. Reabilitētas tiek arī personas, kuras gatavoja bruņotu
sacelšanos (58.2.pants), aģitēja par karu (58.5.pants), nodarbojās ar terora
aktiem un diversijām (58.8., 58.9.pants), kaut arī visā pasaulē kā toreiz,
tā tagad notiek cīņa pret šiem noziegumiem. Ar tādu likumu Latvijas
Republika praktiski atsakās no starptautiskās cīņas pret terorismu, nostāda
sevi ārpus starptautisko tiesību normām. Ŋ ī likuma projekta
apspriešanas laikā pirmajā lasījumā frakcijas deputāti aicināja
republikas Augstāko padomi būtiski to pārstrādāt, reabilitācijas
jautājumus izskatīt individuāli tiesas ceļā. Tomēr tas netika izdarīts.
Šī likuma pieņemšana [tā] pašreizējā redakcijā grauj Latvijas
Republikas autoritāti starptautiskajā arēnā un tāpēc frakcijas deputāti
piedalīties balsošanā atsakās. Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs:
Par balsošanas motīviem? Lūdzu,
otrais mikrofons.
A.Bērzs:
Man ir priekšlikums: frakcijas Līdztiesība
paziņojumu un tā pamatotību izskatīt Likumdošanas jautājumu komisijā un
līdz tam laikam, kamēr Likumdošanas jautājumu komisija izskatīs šā
paziņojuma pamatotību, balsošanu par šo Muciņa iesniegto likumprojektu
šajā lasījumā atlikt.
Priekšsēdētājs:
Vai vēl ir kādi priekšlikumi?
Nav. Apsēdieties, lūdzu! Paldies. Balsosim trīs balsošanas motīvus. Lūdzu,
pirmais mikrofons!
I.Geidāns:
Man ir lūgums sekretariātam
paņemt šo nolasīto dokumentu, lai mēs varam to publicēt, citādi atkal to
neatradīsim, mums jau vienreiz bija tāds precedents.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, iesniedziet pēc deputāta
Geidāna lūguma nolasīto paziņojumu sekretariātā. Deputāt Ŋ apovālov,
lūdzu, iesniedziet sekretariātā savu paziņojumu!
P.Šapovālovs:
*/Es varu atdot, bet man rokraksts ir pagrūts,
varbūt ar kādu.../
No zāles:
*/Sapratīsim, sapratīsim jūsu
politiku./
Priekšsēdētājs:
*/Nododiet sekretariātā, bet ar
rokrakstu pēc tam izskaidrosieties./
Lūdzu, trešais mikrofons!
P.Simsons: Cienījamie
kolēģi! Es lūdzu mierīgāku attieksmi pret notiekošo procedūru. Dabiski,
ka šāda rakstura paziņojums lielai daļai ir izsaucis normālu pretreakciju.
Un mēs ļoti gribam par visu makti savākt vajadzīgās balsis, lai
pierādītu, ka šis paziņojums nav ņemams vērā. Taču
es gribētu vērst jūsu uzmanību
uz deputāta Bērza argumentāciju. Ja reiz ir šāds motivēts paziņojums, tad
es pilnīgi piekrītu deputātam Geidānam, ka to vajag nodot, attiecīgi
formulēt un publicēt, bet mums tomēr šo mēnesi strādāt, lai pārbaudītu
un apgāztu šos argumentus. Un tad pēc mēneša šo likumu pieņemt tādā
veidā, kādā to tiešām vajag, bez šīm nepilnībām un trūkumiem, kādi
tam ir, kādus te minēja Dozorcevs un varbūt vēl viens otrs. Un otrajam
lasījumam atdot atpakaļ.
Priekšsēdētājs:
Paldies, deputāt Simson! Es
nezinu, kādas man ir tiesības, bet es izsaku stingru piezīmi deputātam
Šapovālovam, ka viņš nolasa Līdztiesības frakcijas paziņojumu,
kurā nav neviena paraksta. Pieņemt to vai nepieņemt? Viņš to ir nolasījis,
taču es lūdzu
nedot tiesības sniegt tādus paziņojumus utt. Elementārai kārtībai un
korektumam jābūt, parakstiem apakšā ir jābūt. Izrādās, ka arī paša
deputāta Ŋ apovālova paraksta tur nav. Lūdzu, pirmais mikrofons.
J.Dinevičs:
Cienījamie kolēģi! Varbūt
patiesi deputāta Bērza doma ir pamatota, ka mums vajadzētu šo lietu nodot
atpakaļ komisijā izskatīšanai un rīt pašu pirmo mēs varētu to likt uz
balsošanu un pieņemt.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu, trešais mikrofons!
J.Biezais: Atbalstu tikko izteikto priekšlikumu, taču
man ir jautājums kolēģiem. Es
negribu to runāt no šovinistiskām pozīcijām, bet, ja mums valsts valoda ir
latviešu valoda un likumteksts ir latviešu valodā, bet krievu valoda ir
informatīva rakstura, tad gadījumā, ja ir nopietna lieta, vai nevajadzētu to
tulkot latviski un skaidrot.
Priekšsēdētājs:
Par ko jūs tagad runājat?
J.Biezais: Par kolēģa
Šapovālova iesniegumu.
Priekšsēdētājs:
Mums ir tehniskie darbinieki, iesniedziet, un viņi
iztulkos. Kādas problēmas jūs te apspriežat?
P.Šapovālovs:
*/Es atvainojos Augstākajai
padomei. Es patiešām pārrakstīšu uz mašīnas, parakstīšu un tad
iesniegšu. Varam to izdarīt arī valsts valodā, ja vēlaties./
Priekšsēdētājs:
*/Pašlaik mēs to pieņemam tikai
kā Jūsu protestu./
P.Šapovālovs:
*/Tas ir paziņojums no visas
frakcijas, mēs sagatavosim to un iesniegsim sekretariātā./
A.Aleksejevs: Savā
zvērīgajā naidā pret Lielā Tēvijas kara dalībniekiem ir gatavi atņemt
tos niecīgos atvieglojumus, kuri viņiem piešķirti un kuri ne tuvu nav
salīdzināmi ar tām priekšrocībām, ko prasa visa cilvēce, pasaules
cīnītāji pret fašismu.
*/Es pievienojos visiem tiem, kuri uzskata šo likumu par ārkārtīgi svarīgu
un taisnīgu. Taisnīgums ir jāatjauno, un netaisnā tiesa, tās sekas ir
jānovērš. Bet es gribētu vērst kolēģu uzmanību uz sekojošo. Uz to,
kādu likumu mēs pieņemsim, šodien skatās dažādu pārliecību cilvēki,
arī tie, kuri, kā izteicās kāds no deputātiem, cīnījās otrā pusē. Un,
lūk, es atļaušos nolasīt vienu frāzi no vēstules, ko es saņēmu no
vēlētājiem, kuri bija otrā pusē: ...Tāpēc es gribētu, lai pieņemamais
likums, taisnīgs likums nekādā ziņā nebūtu apvainojums tiem, kuri
cīnījās pret fašismu./
J.Lucāns:
Klausoties deputāta Šapovālova
paziņojumu, man rodas tāda sajūta, ka okupācijas mēdz būt divējādas:
viena par otru labākas. Un, cik es noprotu, Padomju Savienības okupācija
šeit, dokumentā, parādās it kā vērtīgāka par Vācijas okupāciju. Un
izriet no visa šā dokumenta koncepcijas. Tāpēc es domāju, ka būtu
lietderīgi padiskutēt, kādas ir okupācijas un kura ir labāka.
Priekšsēdētājs:
Deputāt Muciņ, lūdzu!
L.Muciņš:
Es gribu iepazīstināt ar
vēstulēm, kuras saņēmusi Augstākā padome sakarā ar šo likumprojektu.
Viena no tām varētu radīt interesi. Golubecka uzrakstījusi šādu vēstuli:
*/Kā jūs zināt, 1940.gadā bija Latvijas tīrīšana. Divas diennaktis
Daugavpilī mūs sadzina vagonos. Daļu nosūtīja uz Sibīriju kā
specnometinātos, bet daļu uz nometnēm Kirovas apgabalā un Kirovas
rajonā. Mūs netiesāja. Nometnē paziņoja soda termiņu pēc 58.panta. Salā
un badā mēs gāzām kokus. Ŋ is darbs atstāja pēdas apsaldētu
degunu, rokas, kājas. Saņēmām dienā maizi, 200 gramus, un balandu no
puvušām pupām. Ļaudis sāka mirt no bada. Tad mani nozīmēja medicīniskās
māsas darbā. Tas bija šausmīgs darbs, no kura man sākās epilepsijas
lēkmes. Kā invalīde es jau strādāju par statistiķi. Par invalīdi paliku
līdz šai dienai. Pēc soda termiņa beigām visus izsūtīja uz Sibīriju
trimdā. Mani, slimo, nevarēja izsūtīt, tāpēc es paliku nometnē lieku
gadu, turpināju strādāt. 1949.gadā IeTK paziņoja manam tēvam, lai viņš
brauc uz nometni un pārņem mani savā apgādībā. Tēvs tā izdarīja.
1957.gadā tēvs nomira un es paliku bez līdzekļiem dzīvei. 1958.gadā es
griezos Daugavpilī sociālās nodrošināšanas nodaļā ar lūgumu nozīmēt
man pensiju. Ar lielām grūtībām man nozīmēja invaliditātes pensiju:
1959.gadā 20 rubļus mēnesī, pēc tam 26 rubļus mēnesī, 48 rubļus
mēnesī un no 1989.gada oktobra 70 rubļus mēnesī. VDEK mani tagad atzina
par beztermiņa pirmās grupas invalīdu. Augstākās padomes sesijās noteica
pensijas un atvieglojumus dažādu karu invalīdiem, darba invalīdiem. Tikai
neviens neatcerējās par Staļina lāgeru invalīdiem. Jā, plāno uzstādīt
un uzstāda pieminekļus tiem, kuri tur gāja bojā, bet no tā nav vieglāk
tiem, kuri diemžēl palika dzīvi. Tiesa, mūsu ir palicis ļoti maz... Ar
cieņu Golubecka, Daugavpilī, Varšavas ielā 5, dz. 3. /
Es nenolasīšu visu vēstuli līdz galam. Ja šī vēstule jums neliek
aizdomāties, cienījamā frakcija Līdztiesība, tad es nezinu, ko mēs
šeit darām.
Priekšsēdētājs:
Paldies, deputāt Muciņ! Kādi
priekšlikumi ir par pārtraukumu? Ir priekšlikums nobalsot, un tad viss.
Priekšlikums, kurā praktiski izteikta situācija sakarā ar deputāta
Šapovālova iesniegumu. Tātad: uzdot Likumdošanas jautājumu komisijai
izskatīt deputāta Ŋ apovālova iesniegumu un iesniegt izskatīšanai šo
likumprojektu 3.augustā izskatīšanai plenārsēdē. Lūdzu, balsosim!
No zāles:
Ir redakcionāli labojumi. Tur
tekstā vajag: frakcija Līdztiesība. Viņi oficiāli atzina, ka
tas ir viņu.
Priekšsēdētājs:
Lūdzu rezultātu. Par 101, 2
atturas. Lēmums ir pieņemts. 102...
Tagad par mūsu nākamo darbu. Es sapratu, ka vakarā daudzi no jums, it
sevišķi komisiju vadītāji, piedalīsies Ministru padomes sēdē. Pēc mūsu
plenārsēžu grafika, kuru jūs vakar apstiprinājāt, mēs tālāk sēdi
turpinām pulksten 14.30. Prezidiju atsaukt mēs nevaram, jo daži vadītāji
grib piedalīties vai jau piedalās Ministru padomes sēdē. Līdz ar to
praktiski mums pašreiz, ja nav nekādu paziņojumu, iznāk pārtraukums līdz
14.30. Lūdzu uzkavēties vēl vienu sekundīti. Ir paziņojumi.
V.Strīķis:
Lūdzu Lauksaimniecības komisiju
palikt zālē.
J.Škapars: Lūdzu
Pašvaldības komisiju sanākt Sarkanajā zālē.
A.Endziņš:
Likumdošanas jautājumu komisija
12.15 lūdz visus pulcēties.
(Pārtraukums)