1990.gada 18.jūlija sēdes stenogramma
Vakara sēde
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās
padomes priekšsēdētājs Anatolijs Gorbunovs.
Priekšsēdētājs: Mūsu
darba kārtībā 18.jūlijā ir palikuši šādi jautājumi: par delegāciju
sarunām ar Maskavas pilsētas Tautas deputātu padomi, lēmuma projekts par
darba grupu izveidošanu Latvijas Republikas Satversmes jaunās redakcijas un
Latvijas Republikas pilsonības koncepcijas projekta izstrādāšanai, lēmuma
projekts par Latvijas Republikas Augstākās padomes Zemes komisijas
priekšsēdētāju, un tas arī ir viss. Likumprojektu par zemes reformu, kā es
sapratu, mēs tehnisku iemeslu dēļ neesam gatavi izskatīt. Un arī par
Latvijas Republikas meža ministru. Jautājumu par meža ministru Ministru
padomes priekšsēdētājs Godmanis tomēr lūdza pārcelt un, kā nākas, šo
jautājumu izskatīt viņa klātbūtnē. Līdz ar to, godātie kolēģi, ja mēs
konstruktīvi sasparotos, tad mēs šodien varētu arī normāli darbu beigt, ja
ne vairāk.
Tad skatīsim jautājumus tādā kārtībā, kā šeit ir: tagad par delegāciju
sarunām ar Maskavas pilsētas Tautas deputātu padomi, tas bija dažu deputātu
pieprasījums, kā es atceros, un mēs to iekļāvām darba kārtībā.
Acīmredzot par šo jautājumu ziņo Ārlietu komisija, un, konkrēti, deputāts
Freimanis. Lūdzu! Vai jums par procedūru?
E.Buķele: Vai drīkstu
pajautāt: kāds tam ir iemesls, ka izņemts no darba kārtības jautājums par
meža ministra ievēlēšanu?
Priekšsēdētājs: Tāpēc,
ka Ivars Godmanis nupat jau, kā sacīt jāsaka, ir gaisā, un jūs saprotat, ka
citādi mēs arī nevaram.
J.Freimanis: Godātais priekšsēdētāj,
godātie kolēģi! Runa ir par informāciju attiecībā uz komisiju pirmajām
sarunām ar Maskavu. Šis brauciens tiek organizēts pēc otrreizēja Maskavas
pārstāvju ielūguma, un pirmais variants bija- 19 vai 20 deputāti.
Konsultācijās noskaidrojās, ka mēs varēsim tur palikt tikai 19.datumā.
Tāpēc ideja ir- tā ir otrā līmeņa delegācija jeb grupa, kuras uzdevums
būs noskaidrot iespējamos sadarbības virzienus ekonomiskā un politiskā
plāksnē. Šīs grupas mērķis nav slēgt konkrētus līgumus, grupas uzdevums
ir vienoties par optimālajiem sadarbības virzieniem tuvākajā nākotnē, un,
ņemot vērā to, ka Maskavai ir ļoti daudz savu problēmu, vispirms ir
jānoskaidro šie punkti. Politiskajā pārrunu blokā acīmredzot būs sarunas
par to, kādi varētu būt tīri politiskie sadarbības momenti starp Latvijas
Republiku un Maskavu, savstarpējais atbalsts, arī tas, ko viena no otras
vēlētos tuvākajā nākotnē sagaidīt.
Kas attiecas uz ekonomiskajiem blokiem, tad tur ir ieinteresēti darboties
ekonomisti praktiķi, un tajā pašā laikā šis ekonomiskais bloks varētu
strādāt kopā ar Maskavas pilsētas izpildkomitejas atbildīgajiem
darbiniekiem, tātad ar tiem, kuri ar šo jautājumu nodarbojas. Tieši tādēļ
maskavieši lūdza, lai šī delegācija būtu kombinēta, tātad, lai tur būtu
cilvēki no ārlietām, no Augstākās padomes un lai tur būtu kāds Ministru
padomes pārstāvis.
Šis jautājums tika apspriests Ārlietu komisijā. Ārlietu komisija pieņēma
attiecīgu lēmumu, ka mēs varēsim sūtīt Induli Bērziņu kā delegācijas
vadītāju, jo, jūsu zināšanai, Ārlietu komisijā mums katram darbības
virzienam ir atbildīgais cilvēks. Otrais būtu es. Ekonomikas komisija
pirmajā variantā deleģēja komisijas vadītāju Ojāru Kehri, bet gadījumā,
ja viņš nevarēs aizbraukt tīri tehnisku iemeslu dēļ, tad lai brauc
Kodoliņa kungs. Liekas, ka pēdējais variants uz šodienu ir reālākais. Pēc
sarunām ar Ministru padomes atbildīgiem pārstāvjiem, ar akadēmiķi Arni
Kalniņu, un tas tika saskaņots arī ar Āboltiņa kungu, viņi no
līgumslēgšanas grupas sūta Hariju Kramiņa kungu. Kurš vēl- otrais
cilvēks- aizbrauks -, to mēs nezinām. Ideja ir tāda, ka dienas pirmajā
pusē delegācija risinās politiskus jautājumus, bet dienas otrajā pusē runa
būs tieši par ekonomisko bloku, kad Kodoliņa kungs un Kramiņa kungs vedīs
šīs sarunas, un mēs ar Liepiņa kungu lielākā vai mazākā mērā būsim
pakārtoti darbinieki. Tātad tas ir šīs delegācijas darba saturs un
mērķis, šī delegācija tika apspriesta, par to bija runa arī Prezidijā,
Prezidijs ir informēts par to un to akceptējis.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu,
uzdodiet jautājumus! Pirmais mikrofons.
S.Dīmanis: Sakiet, kāpēc
šo grupu formē Augstākā padome, nevis pilsētas padome?
J.Freimanis: Es varu paskaidrot. Redzat, pēc
esošās prakses, un šī prakse būs daudzkārt tāda, Augstākās padomes
komisijas- vai nu Ekonomikas komisijas, vai arī Ārlietu komisijas- pienākums
ir šos kontaktus noorganizēt un vairāk vai mazāk noteikt vienotu politisko
līniju. Pēc tam sāk darboties tiešie izpildītāji, kaut vai, piemēram,
tāds gadījums bija ar Ļeņingradu. Ļeņingradā mēs šādas sarunas
iesākām, tagad šī darbība ir pilnībā nodota attiecīgiem pārstāvjiem
Ministru padomē, viņiem ir nodoti visi kontakti, un viņi lietišķā līmenī
darbojas tālāk. Mūsu uzdevums ir politiski iesākt šo sadarbību, bet
Ministru padomei- to novest līdz galam.
S.Dīmanis: Jā,
bet šie tomēr ir atšķirīgi līmeņi- valsts un pilsēta. Es gan nezinu,
kādas ir diplomātiskās procedūras, bet, cik zinu, tad šeit vienmēr
mēģina nodrošināt saskaņu. Es domāju, ka mēs šajā situācijā
izskatīsimies ne visai solīdi, es no tā baidos.
Un vēl viens jautājums: es zinu, ka vēlēšanos strādāt šajā delegācijā
izteica arī Ždanoka, kāpēc viņa netika iekļauta delegācijas sastāvā?
J.Freimanis: Bija vairākas kandidatūras- bez
Ždanokas vēl arī citi izvirzīja savu kandidatūru, tika izvirzīta arī
Ūdra kunga kandidatūra, mēs balsojām šo jautājumu: Bērziņa kungs
saņēma septiņas balsis, Freimaņa kungs saņēma sešas balsis, Ūdra kungs
saņēma trīs balsis, Ždanokas kundze saņēma vienu balsi.
S.Dīmanis: Jautājums
skaidrs. Tātad šeit laikam ir politiski apsvērumi?
J.Freimanis: Nē, konkrētajā gadījumā es
jums varu pateikt balsošanas rezultātus.
S.Dīmanis: Paldies.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
otrais mikrofons.
J.Bojārs: Kāpēc
šajā delegācijā nav ietverta Rīgas pilsētas vadība? Atvainojiet, vai
Rīga vairs nav Latvijas galvaspilsēta? Vai to nevada Tautas fronte?
J.Freimanis: Es jums varu atbildēt to, ko es
zinu. Konkrētajā gadījumā acīmredzot jums ir pilnīga taisnība, ka šādos
vai citos sadarbības līmeņos Rīgas pilsētas padomei noteikti būtu
jādarbojas, un esmu pat pilnīgi pārliecināts, ka tas būs- gan pilsētas
padome, gan izpildkomiteja. Tas ir pilnīgi skaidrs, bet šajā gadījumā mēs
vadāmies pēc tā, ka mūsu Maskavas kolēģi lūdza to iesākt Augstākajai
padomei kopā ar Ministru padomi. Varbūt te kaut kur ir nesakritība, bet tā
nu tas reiz bija.
J.Bojārs: Nē,
nē, te principā nav nekas traucēts, un es domāju, ka nākamajā etapā mēs
pie tā noteikti nonāksim.
Priekšsēdētājs: Noregulējiet
sākumā mikrofonu atbilstoši savam augumam un pēc tam pasakiet apgabalu!
A.Teikmanis: Es vēlreiz atgādinu, es vēlreiz
atkārtoju jautājumu: vai kolēģi Ārlietu komisijā ir apsvēruši, ka
desmitā daļa no Augstākās padomes deputātiem vienlaikus sastāda Rīgas
pilsētas padomi? Un tāpēc man ir izbrīns, ka neviens no Rīgas pilsētas
padomes deputātiem nav iekļauts šajā delegācijā, kaut arī delegācija
dodas pie Maskavas padomes, bet nevis pie Krievijas parlamenta.
Priekšsēdētājs: Acīmredzot.
J.Freimanis: Teikmaņa kungs! Es domāju, ka
jūsu aizrādījums ir pilnīgi vietā, un esmu pilnīgi pārliecināts, ka
nākamā delegācija, kas brauks, noteikti būs arī ar pilsētas padomes
piedalīšanos.
Priekšsēdētājs: Kolēģi,
deputāti, ko jūs trokšņojat? Es galīgi nesaprotu, par ko tagad notiek
debates. Uzdodiet jautājumus, un pēc tam es jums visiem došu vārdu
uzstāties debatēs, tā, kā pienākas...
J.Freimanis: Jūsu aizrādījums ir vietā,
tikai diemžēl situācija ir izveidojusies tāda, ka ar Ļeņingradu bija tas
pats un ar Maskavas pilsētas padomi arī tas pats. Es domāju, ka jūsu
aizrādījums bija vietā, varbūt kaut kur esam kļūdījušies.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons.
A.Aleksejevs: */Kolēģi Freimani, vai jūs
nevarētu pateikt, kādā nozarē jūs esat speciālists, ar ko jūs esat
labāks par, teiksim Rīgas pilsētas mēru?/
Priekšsēdētājs: Varat uz šo jautājumu
neatbildēt. Lūdzu, pirmais mikrofons.
S.Zaļetajevs: */Man gribētos
saņemt precīzāku informāciju, no kā ir saņemts uzaicinājums uz Maskavas
pilsētas padomi, vai tas ir izdarīts kaut kādas komisijas vārdā, vai no
Maskavas padomes vadības, vai tas ir, teiksim, no kāda viena Maskavas padomes
deputāta?/
J.Freimanis: Šo jautājumu kārtot bija
pilnvarots deputāts, viņa uzvārds ir Beļajevs.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
vēlreiz pirmais mikrofons.
V.Priščepovs: */Freimaņa
kungs, kā jūs domājat, tā ir normāla parādība, ka Latvijā dzīvo ap 50%
krievvalodīgo iedzīvotāju, tomēr saformētajā komisijā braucienam uz
sarunām Krievijā nav neviena krieviska uzvārda? Neviena krievu tautības
pārstāvja! Tas no tīri ētiskiem apsvērumiem./
J.Freimanis: Es atbildēšu uz šo jautājumu.
Nez kāpēc cilvēki iedomājas, ka tad, ja brauc cilvēks ar latviešu
uzvārdu, viņš par krievu uzvārdiem nedomā. Mēs domājam par visiem
uzvārdiem.
Priekšsēdētājs: Pirmais mikrofons.
J.Gulbis: Kā Rīgas pilsētas deputātam man
ir konkrēts priekšlikums...
Priekšsēdētājs: Pašreiz ir jautājumi...
J.Gulbis: Jautājums būs arī, bet vienlaikus,
lai šo jautājumu atrisinātu, kā pārstāvi šajā komisijā un pat vadīt
šo komisiju ierosinu Teikmaņa kungam.
J.Freimanis: Tas ir atkarīgs no Augstākās
padomes, principā tas ir iespējams- kā Augstākā padome lems, tā būs.
Priekšsēdētājs: Vairāk
jautājumu nav? Paldies. Lūdzu, kādi ir priekšlikumi? Kā pirmo priekšlikumu
esmu pierakstījis deputāta Gulbja ierosinājumu- deputātam Teikmanim vadīt
šo delegāciju.
*/Lūdzu, otrais mikrofons./
I.Ivanovs: */Es atbalstu biedra Gulbja ierosinājumu-
iekļaut biedru Teikmani un Ždanoku no frakcijas "Līdztiesība"./
Priekšsēdētājs: */Tā./
Lūdzu, trešais mikrofons.
A.Aleksejevs: */Cienījamie kolēģi! Es aicinu
jūs balsot par deputātu Freimani./
Priekšsēdētājs: */Mēs
vēl par balsošanas motīviem nerunājam./
I.Geidāns: Man ir piedāvājums.
Cienījamie kolēģi! Ja esmu pareizi informēts, tad Stepičeva kungs
nav latviešu tautības un viņš ir Rīgas
pilsētas deputāts, varbūt mēs varētu viņu iekļaut šajā delegācija?
Priekšsēdētājs: Deputāt
Geidān, vai mēs iekļaujam vai neiekļaujam? Kāds ir jūsu priekšlikums?
I.Geidāns: Noteikti iekļaut!
Priekšsēdētājs: Teiksim, iekļaut.
Lūdzu, pirmais mikrofons.
S.Dīmanis: Iesaku iekļaut
delegācijā Ždanoku.
Priekšsēdētājs: Šeit jau bija
priekšlikums.
R.Repša: Es gribētu aicināt cienījamos
kolēģus nelidināties pa mākoņiem, šīs sarunas galu galā notiek jau rīt.
Tā delegācija ir noformēta, Ārlietu komisijā darbs ir izdarīts, un tagad
ar saviem nepārdomātajiem variantiem nepārvilksim tam strīpu, pēc tam būs
vēl citas delegācijas un visas ieinteresētās personas varēs braukt.
Priekšsēdētājs: Man vajadzētu
kolēģa Freimaņa sarakstu, lūdzu, iedodiet to, lai mēs virzītos uz
priekšu, ir jānosaka, kā mēs to darījām, delegācijas skaitliskais
sastāvs un jānobalso par personālijām, citas izejas mums nav. Kādi ir
priekšlikumi par skaitlisko sastāvu? Rīgas pilsētnieki, vai jūs neieteiktu
skaitlisko sastāvu? Lūdzu. Es vēlreiz fiksēšu jūsu ieteikumus par
delegāciju.
J.Freimanis: Tātad Bērziņš- delegācijas
vadītājs, no Ārlietu komisijas- Freimanis, tad acīmredzot Kodoliņa kungs,
tas ir, no Ekonomikas komisijas, sekretariāta, un Harijs Kramiņš no Ministru
padomes, cik man zināms. Varbūt vēl kāds būs, bet varbūt arī nebūs.
Priekšsēdētājs: Kramiņš.
Vai uzvārds būtu pareizs? Mūsu
kolēģis...?
J.Freimanis: Viņam nav nekāda sakara ar mūsu
Kramiņu.
Priekšsēdētājs: Acīmredzot
uzvārda sakritība...
J.Freimanis: Es negribētu par šo delegāciju
šeit izvērst kaislības.
Priekšsēdētājs: Jūs
pastāvat uz četriem cilvēkiem? Vai citu
skaitlisko sastāvu neierosināsim? Nē.
S.Zaļetajevs: */Man ir ierosinājums,
pirmkārt, par valdības pārstāvjiem nelemt, lai valdība lemj pēc saviem
ieskatiem, izlemt tikai par Augstākās padomes deputātiem, un ierosinājums,
konkrēti, piecus cilvēkus- piecus Augstākās padomes deputātus./
Priekšsēdētājs: */Atļaujiet
jums iebilst, mūsu praksē mēs jau apstiprinājām pārstāvjus no valdības.
Viņš jau ir ieteikts, kāpēc mums vajadzētu viņu noraidīt, vai viņam
nebūs.../
S.Zaļetajevs: */Nē,
es nemaz negribu noraidīt šo jautājumu. Lieta tā, ka, cik es sapratu no
deputāta Freimaņa ziņojuma, galīgi nav izlemts, viens cilvēks vai divi,
attiecībā uz personām es arī ne gluži līdz galam sapratu. Lai tas paliek
pēc valdības ieskatiem, neaizvērsim viņam ceļu, nosūtīs tā vienu-
lūdzu, nosūtīs divus- arī labi. Domāju, ka Augstākajai padomei šajā
ziņā nekādiem iebildumiem nevajadzētu būt./
Priekšsēdētājs: Kolēģi
Freimani, vai jums nav pilnīgas skaidrības? Vai valdība jums konkrēti nav
iesniegusi?
J.Freimanis: Iepriekšējais skaits, par kuru
sākumā bija runa, arī ar maskaviešiem, bija 3 plus 2. Mēs bijām naivā
pārliecībā, ka šos 2-3 cilvēkus varēsim ātri saformēt, un arī
saformējām. Kas attiecas uz šiem diviem cilvēkiem, tad tika lūgts, lai
akadēmiķis Kalniņš šo jautājumu kārto. Liekas, ka viņi pašlaik ir
apstājušies pie viena delegāta. Vai viņi sūtīs vēl kādu? Man liekas-
pastāv liela iespēja, ka viņi nesūtīs.
Priekšsēdētājs: Bet tad tiešām
deputātam Zaļetajevam ir taisnība- ne par vienu no valdības nevajag balsot?
J.Freimanis: Par vienu vajag. Par Hariju Kramiņu
var, jo viņam ir biļete. Viņš noteikti brauks. Harijs Kramiņš. Bez tam
viņš ir atbildīgais darbinieks par līgumsaistībām.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
Daini Īvān!
D.Īvāns: Cienījamie
deputāti! Man ir pavisam radikāls priekšlikums: piedodiet, bet man liekas, ka
mēs nodarbojamies ar niekošanos. Padomju Savienībā ir vairāki tūkstoši
pilsētu, un arī pasaulē tā tas ir, un, ja mēs katru reizi nodarbosimies ar
delegāciju sastādīšanu šeit, Augstākajā padomē, uz katru pilsētu, uz
katru apdzīvoto vietu, tad mēs vispār neko citu vairs šeit nedarīsim. Ja
jau mēs esam uzticējuši Ārlietu komisijai kaut ko darīt un realizēt,
veidot kaut kādu ārpolitiku, tad mēs, man liekas, to viņai varētu atļaut,
un es iesaku vispār šo jautājumu nebalsot. Tikai uzklausīt mūsu
priekšlikumus komisijai, lai komisija pati izlemj, jo galu galā šī ir
priekšsarunu delegācija, kura veiks kaut kādas konsultācijas, un mēs te
caurām dienām spriežam par to. Drīz varbūt brauks uz Černobiļu
vai uz Čeļabinsku, un mēs Augstākajā
padomē stundām tērēsim laiku, lai apspriestu- iekļaut kādu delegācijā
vai ne. Ja mēs uzskatām, ka to vajag apspriest Augstākajā padomē, tad
likvidēsim Ārlietu un visas pārējās komisijas.
Priekšsēdētājs: Tā,
ir jāsāk no radikālākā priekšlikuma. Radikālākais priekšlikums
acīmredzot ir sekojošais: "Pieņemt zināšanai Ārlietu komisijas
ziņojumu", un punkts. Nākamais priekšlikums būs par to, ka delegācija
būs četru cilvēku sastāvā, un tad
balsot visas kandidatūras: Bērziņu, Freimani, Kodoliņu, Kramiņu, Teikmani,
Ždanoku un Stepičevu. Citu priekšlikumu nebija? Lūdzu,
reģistrēsimies! Tagad uz balsošanu tiek likts pirmais, kā es noformulēju,
tomēr radikālākais priekšlikums: vispār neapspriest kandidatūras un
pieņemt tikai zināšanai komisijas informāciju. Jūs par balsošanas
motīviem? Lūdzu, deputāt Sergej Dīmani!
S.Dīmanis: Es iesaku vispār...
Man tāds priekšlikums: atturēties no balsošanas vispār. Pirmkārt, mēs jau
otro reizi divu dienu laikā uzurpējam zemākstāvošas padomes tiesības.
Otrkārt, pēc manām domām, šeit ir izvirzīti ne visai pārdomāti
politiskie kritēriji. Cik es saprotu, neviens no frakcijas nebija iekļauts
delegācijā tāpēc, ka mēs nebalsojām par Deklarāciju. Bet jādzīvo taču
ir uz priekšu, vai ne? Es, ja nemaldos, esmu iekļauts
Satversmes izstrādāšanas grupā, tas nozīmē, ka man tad vispār ir jāiet
projām no parlamenta? Nu tad varbūt atrisināsim šo jautājumu?
Un vēl viens jautājums ir jāatrisina būtiski- vai mēs iekļausim, vai jūs
iekļausit šādās delegācijās mūsu frakcijas pārstāvjus vai ne. Šo
jautājumu vajag atrisināt principā. Ja mēs pārstāvam noteiktu vēlētāju
grupu, tad es domāju, ka sarunas var būt lietderīgas, mērķtiecīgas un
rezultatīvas tikai tad, ja tiks ievērotas dažādu sociālo slāņu,
infrastruktūru intereses. Citādi nekā nebūs. Paldies.
Priekšsēdētājs: Jūs
uzreiz izteicāt trīs priekšlikumus. Pirmais, pie tam visradikālākais
priekšlikums- balsot to, lai vispār nebalsotu. Tā bija? Otrais, es ne visai
pareizi sapratu,- par jūsu aiziešanu. Un trešais, kā es sapratu, bija
principiāls jautājums- par to, vai delegācijās iekļausim vai neiekļausim
frakcijas "Līdztiesība" deputātus, kolēģus, lai tiktu
pārstāvēts viss mūsu parlamenta politiskais spektrs, ja ir runa par
parlamenta delegācijām.
Lūdzu, trešais mikrofons.
M.Budovskis: Cienījamie kolēģi! Es runāšu
par balsošanas motīviem. Pirmkārt, es gribētu teikt, ka šis nupat
izteiktais priekšlikums par Sergeja Dīmaņa iekļaušanu mūsu delegācijas
sastāvā, kas runās par valstisko statusu Latvijā, nav nekādā ziņā
saistāms ar to, kas runās ar Maskavu. Un šinī gadījumā Dīmaņa
kandidatūras iekļaušana pirmajā delegācijas variantā ir pilnīgi loģiska,
nepieciešama, un es domāju, tas mums visiem ir saprotams.
Attiecībā uz Maskavu, šīs ir sākotnējās sarunas. Te ir principiālas
nostādnes. Un šajā sakarā mēs Ārlietu komisijā to šodien izskatījām.
Frakcijas vadītājs Dīmanis neminēja vēl vienu argumentu. Viņš tikai
teica, ka ir izvirzīta Ždanokas kandidatūra. Jā, tas tā bija, bet tālāk
bija turpinājums, mēs uzskatījām, ka šīm principiālajām sarunām ir
nepieciešams, lai frakcija "Līdztiesība" iesniegtu savus
priekšlikumus, ar kādu platformu tā šajās sarunās nāks, kādi jautājumi
tiks izskatīti. Un tālāk mēs to tad Ārlietu komisijā izskatītu un
vērtētu, vai tas ir savienojams vai nav savienojams ar to sākotnējo
platformu, par kuru mēs šinī gadījumā vēlamies vienoties ar Maskavas
padomi. Šajā sakarā tika pieņemts šāds priekšlikums. Es domāju, ka tas
ir spēkā arī turpmāk, ja kāds grib pieteikties kaut kur braukt, it
sevišķi šādā globālā plaknē, kur ir divas frakcijas. Tādā gadījumā
ir jāiesniedz priekšraksts, tēzes, par kurām būs runa un pēc kurām tad
arī varētu vadīties, un kuras būtu atskaites punkts. Tā kā šinī
gadījumā šāda iesnieguma nebija, delegācijas sastāvs joprojām ir tāds,
kā Freimaņa kungs to paziņoja.
Priekšsēdētājs: Jā,
jau ir 37 minūtes. Lūdzu, otrais mikrofons.
M.Stepičevs: Es domāju,
ka manas kandidatūras izvirzīšana bija ļoti nenopietna, jo šeit
delegācijas pārstāvji tiek izvirzīti ne jau pēc tautībām. Tāpēc lūdzu
manu kandidatūru noņemt.
Priekšsēdētājs: Jūs,
lūdzu, par balsošanas motīviem?
S.Zaļetajevs: */Par balsošanas motīviem.
Vispirms, es gribu izteikt protestu pret to, ko šeit ierosināja mūsu
kolēģis Budovskis. Tas ļoti līdzinās deputātu uzskatu un pozīciju sava
veida cenzūrai. Augstākās padomes deputātam tas ir nepieņemami.
Otrais varbūt vairāk attiecas uz jautājuma būtību. Man gribējās lai pirms
balsošanas deputāti ņemtu vērā kaut vai precedentu, kāds bija mūsu
kontaktos, pirmajos kontaktos, oficiālajos kontaktos ar zviedru Riksdagu. Cik
es atceros, zviedru parlamentārieši savā uzaicinājumā skaidri norādīja,
ka viņi grib redzēt ne tikai valdošā vairākuma, bet arī opozīcijas
pārstāvjus Tieši tādā veidā tika saformēta pirmā delegācija. Tāpēc es
speciāli jautāju kolēģim Freimanim, kas atsūtīja uzaicinājumu,
pamatojoties uz ko tas tiek darīts. Es domāju, ka mēs vienkārši nokļūsim
nelabā stāvoklī, ja neievērosim apsvērumus, kuri pastāv vispār pasaules
starpparlamentu praksē./
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
otrais mikrofons.
A.Teikmanis: Es tā saprotu, ka tas sastāvs,
kas ir sastādīts Ārlietu komisijā, faktiski jau ir izstrādājis savu
platformu, ar kuru tad viņi tur brauc. Tāpēc es arī noņemu savu
kandidatūru un lūgšu par mani nebalsot. Un tomēr es domāju, ka šī
notikusī apspriešana liecina, ka Ārlietu komisijai tomēr vajadzētu izdarīt
diezgan nopietnus secinājumus, pirms viņa veido šādas delegācijas. Es varu
ierosināt par šo delegācijas sastāvu nebalsot vispār. Ja mēs te sāksim
kaut ko lemt ar balsošanu, tad tas beigu beigās varētu traucēt šo darbu.
Tas darbs jau ir iesākts. Nav jēgas balsot, bet Ārlietu komisijai katrā
ziņā vajadzētu izdarīt secinājumus.
Priekšsēdētājs: Ja tā
nopietni formulējam abus jūsu visradikālākos priekšlikumus, tad jābalso
par to, ka šī informācija jāpieņem zināšanai, un ar to arī
aprobežoties. Pieņemt zināšanai arī to, ka Freimaņa kungs, manuprāt,
trīs reizes paskaidroja, ka tas jautājums līdz galam nav izdomāts. Es tomēr
ceru, ka agri vai vēlu mēs atgriezīsimies pie parlamentārās prakses. Par
to, ko es jums teicu un par to aģitēja arī deputāts Zaļetajevs, ja mēs
runājam par parlamenta delegācijām. Bet tas viss nāks ar citu mehānismu
starpniecību, ar loģikas mehānismu starpniecību.
Tātad balsojam par to, ka pieņemam zināšanai. Lūdzu rezultātu: 87, 18, 14.
Jābalso arī par otru priekšlikumu: izskatīt skaitlisko un personālo
sastāvu. Lūdzu rezultātu: 26, 69, 20. Tātad ir pieņemts pirmais
priekšlikums. Lēmums pieņemts zināšanai.
Lēmumprojekts par Latvijas Republikas Satversmes jaunās redakcijas un
republikas jaunās pilsonības koncepcijas projekta izstrādāšanu. Vai ir
vajadzīgi kādi ziņojumi šajā sakarā? Lūdzu, otrais mikrofons.
A.Endziņš: Es gribu informēt,
ka Einars Repše, kas ir iekļauts pilsonības koncepcijas izstrādāšanas
grupā, izteicis vēlmi strādāt Satversmes izstrādāšanas grupā.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons.
T.Ždanoka: Es gribu atgriezties pie tā
jautājuma, jo bija vēl trešais- deputāta Dīmaņa priekšlikums likts uz
balsošanu, vai opozīcija vispār tiek iekļauta Ārlietu komisijas
delegācijā. Tas ir skaidrs, ja mēs komisijā esam mazākumā, tad jebkurš
mūsu priekšlikums būs izbalsots. Man gribētos tomēr, lai parlaments
principā lemj, vai sūtīs vienas frakcijas delegāciju, vai opozīcijas
pārstāvjus, kaut vai par novērotājiem, arī sūtīs.
Priekšsēdētājs: Es tomēr
domāju, ka šo jautājumu vajag izlemt abās frakcijās. Izlemsim, kad
praktiski apstiprināsim nākamo delegāciju.
Lūdzu, trešais mikrofons.
M.Gavrilovs: */Par sarakstu. Šeit nav precizējuma
pirmajā grupā. Frakcija precizēja: Beskrovnova vietā- Drobots./
Priekšsēdētājs: */Atvainojiet,
nesadzirdēju./
M.Gavrilovs: */Beskrovnova vietā- deputāts
Drobots./
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
pirmais mikrofons.
I.Geidāns: Ja mēs
runājam par personām, tad es sapratu Endziņa kunga piedāvāto variantu tā,
ka Einars Repše pāriet uz Satversmes jaunās redakcijas izstrādāšanas
grupu. Mēs kādreiz runājām un cienījamais Gorbunova kungs tikko
atgādināja par proporcijām frakciju sastāvā. Līdz ar to parādās, ka
šeit ir 12 no Tautas frontes frakcijas un seši no frakcijas
"Līdztiesība". Mums vairs nav tās proporcionalitātes. No
neatkarīgajiem deputātiem vispār nav. Tāpēc grupa apspriedās un piedāvā
papildināt šo sarakstu ar Odiseju Kostandu- nepievienojušos deputātu, ar
Juri Celmiņu- Pilsoņu kongresa delegātu, Ziedoni Ziediņu- lauksaimnieku, un
viss.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons.
J.Freimanis: Man viens konceptuālas dabas
jautājums. Pēc kādiem principiem ir vadījušies kolēģi, sastādot šo
sarakstu? Vai tajā tikai mehāniski ir ievērots frakciju pārstāvniecības
princips, vai arī tas, lai šī komisija būtu spējīga aiziet līdz galam un
izstrādāt kādu sakarīgu dokumentu? Tādēļ mums ir konceptuāli jautājumi,
kuri būs jāizlemj. Mums ir jautājums, pēc kāda principa vadījušies? Tikai
tāpēc, lai būtu pietiekoši daudz no tiem un pietiekoši daudz no tiem? Vai
kaut kā savādāk?
S.Dīmanis: Es domāju,
ka iekļaut Pilsoņu kongresa pārstāvjus šajā komisijā būtu nepareizi, jo
Pilsoņu kongress līdz šim laikam vēl ir nelikumīgs. To noteicis
iepriekšējās Augstākās padomes lēmums.
A.Teikmanis: Man ir jautājums, vai šajā
darba grupā būtu iekļaujami tikai deputāti, jeb, kā es zinu no
iepriekšējās prakses, tika iekļauti tie, kas nav deputāti?
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons. Atbildēs Endziņš.
Z.Ziediņš: Cienījamie kolēģi! Es vienmēr esmu domājis, ka valdībai ir jābūt kādam manevram (nesaprotams vārds), tāpēc komisijā jābūt gan labējam spārnam, gan kreisajam spārnam, lai centrs jeb valdība pieņemtu vienīgo optimālo risinājumu. Patlaban komisijas sastāvs manā skatījumā neļauj pieņemt šādu optimālu risinājumu, un tie, kas patiesi domā par Latvijas pilsonību, būs spiesti izveidot alternatīvu komisiju, sagatavot alternatīvu projektu un ar šādu alternatīvu projektu griezties pie mums Augstākajā padomē, tādējādi darbu sarežģījot. Kāpēc man ir jāizsaka tāda pārliecība? Man nav saprotama frakcijas "Līdztiesība" nostāja, ka cilvēki, kas nav atbalstījuši Latvijas Republiku, var piedalīties Latvijas Republikas pilsonības koncepcijas izstrādāšanā. Piemēram, Vladimirs Smirnovs- Rīgas garnizona politpārvaldes priekšnieks, okupācijas karaspēka kadrs (es atkārtoju lēnām, lai var pārtulkot), svešas valsts partijas biedrs, nav pieņēmis 4.maija Latvijas Neatkarības deklarāciju. Ja mēs vadāmies pēc šāda principa, tad jājautā, kāpēc komisijā nav, piemēram, kāds Amerikas vai Anglijas pilsonis, bet tajā ir pilsonis, kas grib saglabāt PSRS pilsonību, bet piedalīsies pilsonības statusa izstrādāšanā. Tādā gadījumā man nav skaidrs šis sadalījums, un es personiski domāju, ka jautājuma apspriešanu frakcijā vajag atlikt.
A.Kiršteins: Cienījamie deputāti!
Cienījamais priekšsēdētāj! Pirms mēs runājam par šādu grupu
sastādīšanu, mums bija ierosinājums Nacionālās neatkarības kustības
deputātiem, kuri te ir (es arī frakcijas vadībai izstāstīju), ka mums
debatēm par šo jautājumu acīmredzot vajag ziedot pusdienu. Kāpēc? Man
rokās ir rietumu bruņoto spēku mītnes 1945.gada 12.maijā izdotā
direktīva, ka pastāv Latvijas, Lietuvas un Igaunijas pilsoņi. Ja pēc Otrā
pasaules kara šie pilsoņi ir bijuši, tad acīmredzot ir vajadzīgas vairākas
darba grupas. Viena grupa noskaidros, kur ir palikuši Latvijas Republikas
pilsoņi, kas ar viņiem ir noticis, lai mēs varētu runāt par kaut kādu
jaunu pilsonību. Tas ir viens.
Otra darba grupa acīmredzot ir vajadzīga, lai tā spētu analizēt šos
starptautiskos datus, dokumentus. Un uzreiz ir jautājums, vai ir spēkā
Prāgas konvencija par sauszemes karu un 1949.gada Ženēvas konvencija par
civiliedzīvotāju aizsardzību, jautājums par visiem tiem likumiem, kas nevar
būt spēkā anektētā teritorijā. Es domāju, ka pēc šo jautājumu
izdiskutēšanas mēs varētu veidot vienu vai divas darba grupas. Šeit es
dzirdēju deputātu Dīmani sakām, ka nevar būt Pilsoņu komitejas vai
Pilsoņu kongresa pārstāvis. Es domāju otrādi, šajā komisijā nevar būt
PSRS pilsonis. Tas ir noteikti jāizdiskutē, un mans priekšlikums ir, ja
nākošajā nedēļā ievēlē, tad vispirms debatēm par šīm koncepcijām
ziedot pusdienu vai dienu, bet pēc tam veidot šo darba grupu. Pretējā
gadījumā notiks tas pats, ka mums ir vesels lērums komisiju, piemēram, viena
komisija pētīs Drošības komiteju, lai gan tās statuss ir zināms.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons.
A.Aleksejevs: */Godīgi sakot, es, Anatolij
Valerianovič, gribētu jums izteikt savu
protestu. Jūs pieļaujat, ka šeit kāds uzstājas un dala deputātus labajos
un sliktajos. Es pagaidām nedzirdēju likumu par tādu dalīšanu, un pagaidām
tāds nav izstrādāts. Ja kādu interesē, tad es domāju, darīsim tā: lai
visi mūsu deputāti uzraksta vissīkāko autobiogrāfiju, sākot no
vecvecmāmiņām, kurš no viņiem ir labais, kurš no viņiem- sliktais, kura
vecvecmāmiņa ļauj strādāt Augstākajā padomē pie likumprojektiem un kura
vecvecmāmiņa, tā sakot, to neļauj darīt./
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
otrais mikrofons.
E.Cilinskis: Kas attiecas uz pirmo mūsu
projektu, man būtu redakcionāls labojums- nevajadzētu runāt par Satversmes
jaunās redakcijas projektu, bet par Latvijas Republikas pagaidu likumprojektu
izstrādāšanu.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
pirmais mikrofons.
I.Geidāns: Es atvainojos deputātiem,
varbūt es neskaidri pateicu. Dīmaņa kungam bija jautājums. Dīmaņa kungs,
jurists Celmiņš ir mūsu deputāts un, lūk, kur viņš sēž.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons.
J.Vaivads: Man ir jautājums. Parasti visiem
iepriekšējiem projektiem bija zināms sastādītājs autors. Kas ir šī
projekta autors? Es gribu zināt, kādā veidā šis projekts ir dzimis un kā
tajā ir parādījušies konkrēti uzvārdi, kā arī motīvus, kāpēc viņi
tur ir parādījušies.
Priekšsēdētājs: Kāds
konkrēts uzvārds jūs interesē?
J.Vaivads: Vispirms man interesē autors.
Nevajag baidīties tā vārdu uzrakstīt. Tad, lūdzu, varbūt atbildiet, kāds
Vladimirs Smirnovs tur ir parādījies. Kāda ir jūsu pārliecība šajā
jautājumā?
A.Endziņš: Cienījamo
priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti! Līdz šim galvenā prakse mums bija
šāda: mēs pieņēmām nolikumu par frakcijām, kurā bija noteikta
proporcionāla pārstāvība. Es griezos pie frakcijas "Līdztiesība"
priekšsēdētāja vietnieka Gavrilova, kas man iedeva savu frakcijas
pārstāvju, kuri ieteikti vienā grupā un kuri otrā grupā, sarakstus.
Principā mēs mēģinājām skatīties, kuri deputāti ir vai nu juristi, vai
ar savu darbību ir parādījuši vai izteikuši interesi par šiem
jautājumiem, un centos viņus ietvert komisijās, lai būtu proporcionāla
pārstāvība. Ja mēs tagad ķeramies pie šī jautājuma, tad mēs pie jebkura
cita jautājuma varam dalīt tādējādi, ka, lūk, viņš ir tās frakcijas
pārstāvis un tātad mēs viņu neiekļaujam. Bet es atvainojos, labi, mēs
neiekļausim komisijā, bet tādā gadījumā, kad mēs skatīsim šos
jautājumus Augstākajā padomē, deputāti no otras frakcijas arī šeit
sēdēs un piedalīsies apspriešanā. Acīmredzot pareizāk ir šos jautājumus
tūlīt diskutēt darba grupās. Vai arī to visu atstāt uz plenārsēdēm un
pārvērst tās par tirgus sanākšanu? Tāds ir mans viedoklis.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu,
otrais mikrofons.
A.Bērzs: Dārgie
kolēģi! Mūsu parlamentā ir deputāti, kas ja tā var teikt, stāv uz
dažādām politiskām platformām. Tieši tāpēc mūsu parlamentā ir
frakcijas, un ir politiskie jautājumi, par kuriem uz dažādām politiskām
platformām stāvošiem deputātiem nevar būt vienādas domas. Pirmais šāds
precedents mūsu praksē ir 4.maija Neatkarības deklarācija. Tās
izstrādāšanā darbojās viena frakcija. Un Deklarācija acīmredzot nebūtu
izstrādāta, ja šajā frakcijā, izstrādājot Deklarāciju, būtu sajaukti
kopā dažādu politisko uzskatu pārstāvji. Es uzskatu, ka gan Satversmes
izstrādāšana, gan arī pilsonības jautājums ir tādi paši jautājumi, pie
kuriem mēs ejam, atrodoties dažādās politiskās pozīcijās. Un tāpēc
projekta izstrādāšana šajos jautājumos ir katras frakcijas lieta. Savi
projekti ir jāizstrādā Tautas frontes frakcijai, un savi projekti ir
jāizstrādā mazākuma frakcijai. Savu projektu var izstrādāt katrs
neatkarīgais deputāts. Un tikai pēc tam, virzot šos projektus uz
apspriešanu Augstākajā padomē, mēs pie tiem varam tālāk strādāt un
atrast kopīgu risinājumu. Taču es uzskatu, ka šādas
jauktas komisijas darbība nebūs lietderīga.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu,
pirmais mikrofons.
V.Mucenieks: Es domāju, ka šinī darbā
minētās komisijas pilnīgi var darboties tādā sastāvā, kāds ir likts
priekšā.
Un tas, ka būs dažādi viedokļi, absolūti neko nenozīmē. Kas attiecas uz
tā pilsonību, kas piedalīsies Konstitūcijas un pilsonības likuma
izstrādāšanā, vienalga, lai piedalās kaut vai (?) pilsonis. Es domāju, ka
tā arī nav nekāda traģēdija. Un, ja būs arī strīdīgi jautājumi, galu
galā tie tiks apspriesti un nobalsoti. Ja mums ir frakcijas, lai tad viņas
arī piedalās šīs komisijas darbā.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
otrais mikrofons.
A.Teikmanis: Es nekādā gadījumā negribētu
piekrist kolēģim Bērzam, ka mums katrai frakcijai tagad vajadzētu
izstrādāt atsevišķu projektu. Es domāju, ja šāda grupa ir izveidota, tad
vienīgi vajadzētu noskaidrot, vai visi darba grupas locekļi vēlas
piedalīties šo projektu izstrādāšanā. Galu galā mēs taču nevaram
ierobežot deputātu tiesības izstrādāt
neatkarīgās Latvijas Satversmes koncepciju vai neatkarīgās Latvijas
pilsonības koncepciju. Ja deputāts šajā darbā vēlas dot savu ieguldījumu,
tad mēs nekādi nevarētu viņu ierobežot.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons.
E.Kide: Es arī gribētu atbalstīt deputāta
Endziņa priekšlikumu par to, ka tikai jauktas komisijas varētu izstrādāt
tādu projektu, kuru pēc tam varētu apspriest plenārsēdē, un nākt pie kaut
kāda galarezultāta. Un negribētu piekrist deputāta Bērza priekšlikumam, ka
varētu izstrādāt vairākus alternatīvus variantus un pēc tam plenārsēdē
tos novest pie kaut kāda kopsaucēja.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
pirmais mikrofons.
J.Bojārs: Strādājot
daudzās un dažādās darba grupās, esmu nācis pie slēdziena, kas tad ir
darba grupa. Tā ir grupa, kas sēž un raksta. Atvainojiet, darba grupa, kas
lielāka par pieciem cilvēkiem, vispār nav spējīga strādāt. Tā vispār
nav spējīga strādāt. Tas ir tirgus. Līdz ar to, ja mēs runājam par darba
grupu, tad tā ir viena lieta, ja mēs runājam par komisiju, kas izveidota
pilsonības likumprojekta izstrādāšanai, tad to vajag nosaukt par komisiju.
Bet, ja tā ir komisija un pārstāv tiešām mūsu Augstāko padomi, kā
cienījamais priekšsēdētājs teica, tad, manuprāt, pārstāvībai jābūt
proporcionālai. Atvainojiet, es arī saskaitīju no viena gala uz otru un no
otra gala atpakaļ. Es nedomāju, ka šī pārstāvība ir tiešām
proporcionāla. Es neesmu par to, lai tur nebūtu pretējā frakcija, lai kā,
bet profesionālu pārstāvību šajā grupā es neredzu. Es baidos, ka mēs
nevarēsim tikt no vietas.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons.
V.Dozorcevs: */Vispirms es gribētu
ierosināt pārtraukt diskusiju šajā sakarā un stāties pie balsošanas.
Otrkārt, es gribētu atvainoties par dažu frakcijas, kurai es piederu,
pārstāvju netaktiskumu, kuri aizmirsa ne tikai par to, ka visi deputāti ir
vienlīdzīgi jautājumu apspriešanā, bet arī par kaut kādu godu šodien.
Tas ir otrkārt. Gribu brīdināt, ka jebkuram cilvēkam, kura uzvārds atrodas
kādā no šiem sarakstiem, konkrēti, pilsonības likuma projekta
izstrādāšanas darba grupā, es arī esmu šajā grupā, ir savs viedoklis,
tāpat kā jebkuras frakcijas deputātam. Ja, teiksim, mans uzskats kādam
nepatīk, es lūdzu svītrot mani no šī saraksta. Es tur ieeju ar uzskatu par
nulles variantu. Ja jums nepatīk patstāvīgi deputāta uzskati, kamēr mani
nepārliecinās komisija vai grupa darba procesā, es ieeju ar šo uzskatu. Ja
es nederu pēc tiem pašiem kritērijiem, pēc kuriem jūs nepielaižat
mazākuma frakcijas pārstāvjus, lūdzu arī mani izslēgt no šī saraksta./
Priekšsēdētājs: Kolēģi,
klausoties man paliek arvien skumjāk un skumjāk. Es vairs negribu ne izteikt
piezīmes, ne vēl jo vairāk komentēt un vēl jo vairāk vadīt sesiju. Es to
jums atklāti pasaku.
Lūdzu, pirmais mikrofons.
S.Dīmanis: Lai tiešām
mums tas viss notiktu raitāk un jums neapniktu mūsu vadība, es domāju, ka ir
ļoti laba pieredze- saskaņošanas komisija. Mēs esam izstrādājuši
brīnišķīgu sadarbības mehānismu, apspriežot jautājumu par partijām,
vismaz pārejas periodam, un es domāju, ka šo pieredzi vajadzētu izmantot. Un
vispār līdz šim brīdim, paldies Dievam, mēs šeit visi esam vienādi.
Tāpēc runāt personāli, ka cilvēks neatbilst viena vai otra apstākļa
dēļ, tas būtu ļoti nepareizi.
Un vēl ir vēl viena lieta: ja katra frakcija sāks izstrādāt savu
Konstitūciju, tad pēc kāda laika mēs katrs sāksim dzīvot pēc savas
Konstitūcijas. Es domāju, ka nevajag jaukt Konstitūciju ar Deklarāciju.
Priekšsēdētājs: Bet es vienkārši
nevaru saprast, kāpēc mums tas ir jāapspriež 40 minūtes, lai pēc 40
minūtēm atkal konstatētu, ka mēs esam dažādi un ka mums tomēr
jāsadarbojas. Vai tiešām mēs nevaram katru jautājumu sākt ar to, ka
mēģināsim sadarboties? Bet vienmēr vajag notērēt 40 minūtes, lai pēc tam
konstatētu, ka mums ir jāsadarbojas. Es tikai to nevaru saprast. Es saprotu,
ka argumenti ir dažādi, un šie argumenti ir ļoti cilvēciski, bet man kaut
kā vienmēr ļoti žēl, ka nav tā laika, jo paiet dienas, paiet nedēļas,
bet mēs nekā neesam izdarījuši, un tad tu sāc domāt, kur tas laiks ir
aizgājis. Tikai par to es uztraucos. Jo citādi jau viss būs ļoti jauki.
Tagad balsosim, lūdzu. Tātad vispirms ir jābalso par radikālāko
priekšlikumu, tas, kā es saprotu, ir deputāta Kiršteina priekšlikums. Vai
es esmu pateicis kaut ko nepareizi?
A.Endziņš: Es atvainojos, pirms
balsošanas man jāpasaka, ka Raimonds Krūmiņš
vēlētos mainīties vietām ar Repši, kas no pilsonības koncepcijas
izstrādāšanas grupas pārietu uz grupu, kas izstrādā Satversmi. Savukārt
Raimonds Krūmiņš viņa vietā pārietu uz otru grupu.
Priekšsēdētājs: Ļoti
labi. Tagad balsosim par deputāta Kiršteina priekšlikumu, ka šo
lēmumprojektu neizskatīt, bet vispirms darba kārtībā ieslēgt jautājumu
par to, ka abus jūsu jautājumus apspriest konceptuāli un, izejot no tā, pie
kādas konceptuālas atziņas mēs nonāksim, tad arī veidot komisiju. Tas ir
viens priekšlikums.
Otrs priekšlikums ir, ka mēs šīs komisijas apstiprinātu, bet tās
papildinot un izdarot izmaiņas, kuras mums ieteica, t.i., praktiski ar visiem
ieteiktajiem papildinājumiem.
Tātad balsojam pirmo- deputāta Kiršteina priekšlikumu. Lūdzu. Par ko?
Lūdzu, izslēdziet. Tikko sacīju, ka balsosim par deputāta Kiršteina
priekšlikumu, jo tas man likās visradikālākais. Šis priekšlikums ir
šāds: nekādu lēmumprojektu neizskatīt, tai skaitā arī šo iesniegto
lēmumprojektu, bet nākošajā nedēļā iekļaut darba kārtībā jautājumu
par jaunās Satversmes redakciju un par republikas pilsonības koncepciju. Pēc
tam, kad šī koncepcija būs izskatīta un apstiprināta, lemt par komisiju.
Vai ir skaidrs? Otrs priekšlikums- mēs izskatīsim, balsosim par šo sarakstu
ar visiem papildinājumiem. Es nepareizi formulēju priekšlikumus?
Lūdzu, otrais mikrofons.
A.Bērzs: Es šeit neatnācu
papļāpāt, bet arī ierosināju priekšlikumu- nodot šos projektus, lai tos
izstrādā frakcijās. Tas ir priekšlikums.
Priekšsēdētājs: Es atvainojos, tātad
trešais priekšlikums ir nodot frakcijām, lai tās izstrādātu savu
Konstitūcijas projektu un projektu par pilsonību.
Lūdzu rezultātu! 28, 55, 24. Es atvainojos, ka par deputāta Bērza
priekšlikumu būs jābalso kā par otro, jo pēc mūsu reglamenta iesniegtais
ir balsojams pēdējais. Tā tas būs pareizi. Deputāta Bērza priekšlikums-
abām frakcijām izstrādāt savu Satversmes projektu un pilsonības likuma
projektu.
*/Par balsošanas motīviem? Lūdzu./
M.Gavrilovs: */Kolēģi, ja mēs jau
izstrādājam divas dažādas Konstitūcijas, tad mēs ar to pašu šeit
izsludinām aparteīdu./
Priekšsēdētājs: */Es šajā
dienā atturos no piezīmēm un vēl jo vairāk no komentāriem./
Lūdzu, balsojam. Rezultāts: 15, 63, 27. Balsojam par iesniegtajiem projektiem-
par tām izmaiņām, kas šeit tika ierosināta. (Dialogs ar zālē
sēdošajiem, bez mikrofona, neskaidri.)
Divi apmainās vietām, klāt nāk Ziediņš,
Kostanda, Celmiņš, arī Drobots, ierosināja samainīt ar visiem
priekšlikumiem, kuri šeit izskanēja, jo noraidīts nebija. Jums vēl? Lūdzu,
deputāts Kalniņš.
I.Kalniņš: Man ir jautājums.
Vai mēs balsosim kopumā par visiem cilvēkiem, kas ir tajā sarakstā? Vai
tomēr katram deputātam būs iespēja izteikt savu viedokli par katru no šīm
personām? (Zālē rosība, sarunas.)
Priekšsēdētājs: Jūs
ierosināt ceturto priekšlikumu, jo patlaban šinī variantā es izteicu domu,
ka mēs balsosim par lēmumu kopumā, jo katrā lēmumā ir tikai viens punkts,
bet, ja jūs ierosināt balsot par katru atsevišķi, tad mēs arī to varam
izskatīt.
J.Biezais: Balsošanas motīvi. Mēs
pārkāpjam tautai ļoti svarīgu vēsturisku robežšķirtni. Ar šo balsošanu
mēs atsakāmies no pirmās Latvijas Republikas. Es atturēšos.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
pirmais mikrofons.
Dz.Ābiķis: Man rodas tāda
sajūta, ka vairākuma frakcija pašreiz nav īsti gatava pieņemt lēmumu. Es
uzskatu- šodien vajadzētu izlemt par skaitlisko sastāvu, kvotu katrai
frakcijai, un par dalībniekiem, kuri tiek deleģēti uz šo komisiju, izlemt
katras frakcijas ietvaros.
Priekšsēdētājs: Bet es saprotu, ka
tas jau vienreiz ir darīts. (Zālē
sarunas, apspriešanās.) Ir ierosināts
vēl ceturtais priekšlikums. Lūdzu, pirmais mikrofons.
V.Eglājs: Bija aizrādījums,
un es to uzturu, ka tā nav Satversmes jaunā redakcija, bet gan LPSR
Konstitūcijas pantu jaunā redakcija. Lai zina, par ko balsot.
Priekšsēdētājs: Godātie
kolēģi, es atvainojos. Vārds deputātam Andrejam Krastiņam.
A.Krastiņš: Es varbūt
izteikšu ne gluži jautājumu, bet došu paskaidrojumu. Pirmkārt, darba grupu
var veidot tikai Latvijas Republikas Satversmes jaunās redakcijas
izstrādāšanai. Atcerēsimies, kas bija rakstīts vienā no mūsu Neatkarības
deklarācijas punktiem, es to nepateikšu no galvas. Tajā ir rakstīts:
izstrādāt Latvijas Republikas Satversmes jauno redakciju. Ja šī darba grupa
darba gaitā nonāks pie secinājuma, ka starplaikā starp šīs jaunās
redakcijas pieņemšanu pārejas periodā ir nepieciešams kaut kāds pagaidu
pamatlikums, tad darba grupa arī izstrādās pagaidu pamatlikumu un iesniegs
Augstākajai padomei apspriešanai un, iespējams, arī pieņemšanai. Laikam
nebūs nekādu pretrunu, kā šo darba grupu nosaukt.
Kas attiecas uz jautājumu, ko īpaši pasvītroja Biezā kungs, par Latvijas
Republikas pilsonību, tad Latvijas Republikas tiesību pārmantošana vai
noliegšana jau būs atkarīga no tā, kādu mēs pieņemsim Latvijas Republikas
pilsonības jauno formulējumu, bet nevis radot darba grupu. Laikam darba grupai
ir jābūt un tai ir jāstrādā. Es domāju, mums sevišķi nevajadzētu runāt
par personām. Ja, piemēram, Vladimirs Smirnovs ir PSRS Bruņoto spēku
pārstāvis, tad darba grupā viņš varēs paust savu attieksmi, kādā veidā
tiks regulēta PSRS Bruņoto spēku atrašanās Latvijas Republikā un kādas
viņiem būs attiecības ar Latvijas Republikas pilsoņiem. Jebkurš varēs
paust savas domas. Atcerēsimies, ka tā ir darba grupa, kurai būs jādod
Augstākajai padomei priekšlikumi. Un Augstākā padome, jūs visi, balsosit,
vai pieņemt šos priekšlikumus vai nepieņemt. Un pagaidām nav ko lauzt
šķēpus. Tie cilvēki, kas patlaban ir darba grupā, tie strādās. Lai taču
strādā. Vajadzētu vienīgi padiskutēt, līdz
kādam datumam Augstākajai padomei vajadzētu sniegt savu atzinumu, nevis par
to, kas var strādāt. Pieņemsim taču visi kopā.
Nevienam netiks uzspiests to pieņemt, ja izrādīsies, ka tas Augstākajai
padomei ir galīgi nederīgs. Es domāju, ka ir jābalso, un ir pilnīgi
veltīgi izvērst diskusijas.
Priekšsēdētājs: Jā,
bet man ir iesniegti priekšlikumi. Tikai man sirds ir pavisam skumja, saprotot,
ka tas viss ir veltīgi, ka mēs nekādu lēmumu nepieņemsim, vienkārši
tāpēc, ka ir vajadzīga 101 balss. Balsosim, lai būtu kaut kāda skaidrība.
Tātad šis priekšlikums, jau iesniegtais priekšlikums, atvirzās tālāk.
Tagad mums jābalso par priekšlikumu- noteikt katrai frakcijai skaitlisko
sastāvu, kvotu un darboties tālāk frakcijām. Tāds bija ierosinājums. Pēc
tam balsosim par komisijas iesniegto priekšlikumu. Lūdzu, balsosim par šo
priekšlikumu. Pēc skaitliskā sastāva un ievērojot katras frakcijas kvotu.
Un pēc tam veidot. Lūdzu rezultātu: 39, 41, 21.
Pēdējais priekšlikums ir pieņemt šo lēmumu tādu, kāds tas ir iesniegts,
ar visiem papildinājumiem, kādi šeit izskanēja. Lūdzu, balsosim. Divas,
trīs rokas ir paceltas. Tie, kas ir pacēluši rokas, lūdzu, paceliet tās
augstāk, lai kolēģi redz, lai pēc tam atkal komisijām te nav jāstrādā.
Rezultāts: 94. Tātad lēmums nav pieņemts.
Es ļoti atvainojos, tikko zvanīja PSRS prezidents un ļoti lūdza, vai es
tomēr nevarētu sēdes laikā viņam piezvanīt. Vai tālāk nevarētu vadīt
deputāts Krastiņš? Nav iebildumu? Paldies.
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs
Krastiņš.
Priekšsēdētājs: Godājamie
kolēģi! Es redzu, ka daži jau iet uz bufeti. Pārējie, kas ir palikuši,
strādāsim. Ir jāizskata vēl divi jautājumi dienas kārtībā. Cerams, ka
par tiem varēsim pieņemt lēmumu. Pirmkārt, ir laikam balsu skaitīšanas
komisijas ziņojums. Tai, kā zināms, uzdevām noteikt galīgos rezultātus
balsošanā par nodokļiem, kas notika rīta sēdē.
Lūdzu, vārds ziņojumam Ozola kungam.
I.Ozols: Cienījamie deputāti! Balsu
skaitīšanas komisijā iesniegti četri protesti no četriem
deputātiem par viņu balsu pieskaitīšanu
kopējā summā tabulogrammā. Protestu iesniedzis 1.vēlēšanu apgabala
deputāts Salītis, tabulogrammā ir fiksēts, ka balsojis pret, bet viņš esot
balsojis par. Protests no 2.vēlēšanu apgabala deputātes Marjašas,
tabulogrammā ir atspoguļots, ka viņa nav piedalījusies balsošanā, bet
viņa esot balsojusi par. 135.vēlēšanu apgabala deputāts Kokorišs,
tabulogrammā fiksēts- par, bet ir atturējies. 137.vēlēšanu apgabala
deputāts Kirjušins, tabulogrammā fiksēts- par, faktiski viņš ir
atturējies. Līdz ar to plus divi, mīnus divi, iepriekšējais balsu
skaitīšanas komisijas rezultāts paliek spēkā- par lēmumu nobalsojuši 100
deputāti.
Priekšsēdētājs: Paldies par ziņojumu.
Tādējādi ir skaidrs, ka lēmums nav pieņemts. Paldies. Tātad komisijai
vajag gatavoties atkārtotai piedāvājumu iesniegšanai šā lēmuma
pieņemšanai. Trešais mikrofons, lūdzu.
J.Endele: Es tomēr komisijas
priekšsēdētāja ziņojumam nepiekrītu. Es arī biju šajā komisijā, un tad
bija tikai divi protesti, un šos divus protestus, kad mēs šo jautājumu
skatījām, priekšsēdētājs neuzrādīja.
Priekšsēdētājs: Tad varbūt
atbildēs balsu skaitīšanas komisijas priekšsēdētājs.
I.Ozols: Man no tiesas jāatvainojas tikai
Endeļa kungam- vienīgajam, kuru no komisijas locekļiem es praktiski
neinformēju un kurš protestēja pamatoti. Man viņa priekšā jāatvainojas.
Bet pilnīgi analogs pēc motivācijas un argumentācijas ir arī 135. un
134.vēlēšanu apgabala deputātu iesniegums ar lūgumu atsaukt viņu
balsošanas rezultātu. Tā ka, Endeļa kungs, es jums tiešām atvainojos.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu,
pirmais mikrofons.
S.Dīmanis: Šī
balsošana ir parādījusi, ka mums vispār nav iespējams aizklāti balsot. Vai
tiešām mēs šādu balsošanas režīmu pilnīgi noraidām mūsu parlamenta
darbā? Tas būtu nepareizi. Es domāju, ka mums vajadzēja šo jautājumu
atrisināt principiāli, jo praktiski tagad ir radusies iespēja iedarboties uz
deputātiem pat pēc balsošanas, lai sakombinētu nepieciešamo balsu skaitu,
bet tas taču nav normāli. Es domāju, ka
mums ir nepieciešams aizklātās balsošanas režīms, un tikai tad, kad
pieprasa atklātu balsošanu, tā arī notiek. Es domāju, ka aizklātā
balsošana ar mūsu tehniku ir iespējama.
Priekšsēdētājs: Paldies, bet aizklātā
balsošana nav iespējama ar mūsu tehniku, jo tad laikam nāktos, cik es
saprotu, kaut gan nedaudz, tomēr pārveidot šos monitorus, jo, ja kādai
personai ir zināmi konkrētie balsotāji, tad tā vairs nav aizklātā
balsošana. Bet laikam deputāts Kurdjumovs pareizāk paskaidros.
L.Kurdjumovs: */Jūs droši vien nebijāt
klāt, cienījamais priekšsēdētāja kungs, Prezidijā, kurā izskatīja manu
ierosinājumu par elektroniskās balsošanas izmantošanu, tai skaitā
aizklātās balsošanas režīmu. Es vienkārši gribu atgādināt, ka pie jūsu
kolēģa Īvāna kunga es griezos četras reizes, lai tas, kas ziņots
Prezidijam, tiktu ziņots arī deputātiem. Pēc trīs mēnešu darba ar
elektroniskās balsošanas sistēmu deputāti vēl nav iepazīstināti ar to,
mēs neesam atraduši tam 5- 10 minūtes. Ierosinu galu galā atrisināt šo
jautājumu. Paldies./
Priekšsēdētājs: Paldies. Laikam par
šo priekšlikumu mums bija jāpadomā un
Prezidijā jālemj jautājums par šā punkta iekļaušanu dienas kārtībā
kādā no turpmākajām plenārsēdēm. Tagad uz vietas mēs neatrisināsim
jautājumu par šīm balsošanas problēmām.
Godājamie kolēģi, mums ir palicis dienas kārtībā viens jautājums. Tātad,
kā zināms, par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidū mēs šodien
neizskatām, jo jautājums nav sagatavots izskatīšanai plenārsēdē,
jautājums par Latvijas Republikas meža ministru nav izskatāms, jo Ministru
padomes priekšsēdētājs, kuram vienīgajam ir tiesības stādīt mums
priekšā ministru, atteicās no šī goda un atlika to pēc savas
atgriešanās.
Tādējādi mums ir palicis pēdējais jautājums- par Latvijas Republikas
Augstākās padomes Zemes komisijas priekšsēdētāju. Ziņotājs, cik es
saprotu, ir komisijas priekšsēdētājs deputāts Strīķis. Lūdzu, vārds
atbildīgajam ziņotājam.
G.Grūbe: Es katrā
gadījumā ziņošu komisijas vārdā par šo jautājumu un lūdzu deputātus
patiešām uzklausīt. Lauksaimniecības komisija izskatīja jautājumu par
Zemes komisijas priekšsēdētāju un uzskata, ka jautājums ir ļoti svarīgs
visai republikai, jo pretrunu zemes reformas jautājumos ir ļoti daudz un tās
ir arī ļoti nopietnas, tāpēc tas jārisina visaugstākajā līmenī. Ir
izveidojusies reāla situācija, ka republikas visaugstākajā vadībā nav
lauksaimnieku.
Tāpēc komisija vairākkārt pārskatīja šo jautājumu un piedāvā jums
iesniegto projektu ar Ivaru Godmani priekšsēdētāja amatā. Uzskatām, ka
Godmaņa kungs pietiekami uzmanīgi un godprātīgi pievēršas
lauksaimniecības jautājumu risināšanai.
Jāsaka, ka Zemes komisijas uzdevums nav tikai dalīt zemi, bet nodrošināt
agrāro reformu kopumā. Šeit ir vajadzīgi ne tikai finansiālie, bet arī
materiālie resursi. Tāpēc uzskatām, ka valdības galvas konkrētā dalība
Zemes komisijā var tikai šo procesu veicināt, kas arī ir vitāli
nepieciešams. Šajā gadījumā ļoti būtisks ir pārējais komisijas
sastāvs, tāpēc arī lēmuma projektā uzsvērts, ka priekšsēdētājam divu
nedēļu laikā jāiesniedz Augstākajai padomei apstiprināšanai komisijas
sastāvs. Aicinu visus deputātus, kā arī visas ieinteresētās puses aktīvi
iekļauties komisijas formēšanā.
Visbeidzot, lūdzu visus deputātus atbalstīt Lauksaimniecības un
mežsaimniecības komisijas iniciatīvu un balsot par deputātu Ivaru Godmani,
balsojot par visu projektu kopumā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Jautājumi
laikam šeit nevarētu būt nekādi, vai būtu lietderīgi atklāt par šo
jautājumu debates? Vai mēs esam gatavi balsošanai? Esam gatavi, ja? Vai mums
nav nepieciešama pārreģistrācija? Laikam ir, jo daži deputāti aizgāja.
Pirmais mikrofons, laikam par balsošanas motīviem.
V.Eglājs: Es par procedūru.
Lēmums ir sekojošs: "Latvijas Republikas Augstākā padome nolemj
ievēlēt Ivaru Godmani." Man liekas, ka mums ir jāizbeidz šādi
nepareizi formulēt, jo mēs vispirms balsosim par Ivaru Godmani un tikai pēc
tam lemsim. Mēs nevaram vispirms nolemt ievēlēt. Tas ir absurdi- lemt, kuru
ievēlēt. Mēs vispirms vēlēsim, un tad pieņemsim lēmumu. Tās ir divas
atšķirīgas lietas. Tāpēc man ir priekšlikums, ko es uzrakstīju, tas ir
sekojošs: "Pama-tojoties uz balsošanas rezultātiem, Latvijas Republikas
Augstākā padome nolemj atzīt par ievēlētu Latvijas Republikas Augstākās
padomes Zemes komisijas priekšsēdētāja amatā Ivaru Godmani un uzdot viņam
divu nedēļu laikā utt." Un vēl- mums nav nekur pieņemts nevienā
vietā, nekādā reglamentā, nekādās procedūrās, kā skaitīt- kas ir
ievēlēts. Mēs toreiz 2.maija projekta 7.sadaļā par vēlēšanām neko
nepieņēmām, un tāpēc man ir priekšlikums, balsojot skaitīt par
ievēlētu, ja viņš ir saņēmis vairākumu no balsīm, tā kā mūsu
deputātus vēlēja. Pēc tam pieņemt lēmumu, ka mēs atzīstam viņu par
ievēlētu. Tā ir tāda lieta, ko mēs visu laiku darām aplam.
Priekšsēdētājs: Paldies deputātam
Eglājam, bet laikam mēs atkal nesāksim pieņemt reglamentu, un to, atklāti
sakot, Eglājam nākas atkārtot gandrīz katrā sēdē. Mums ātrāk jāpieņem
reglaments, nevis katru reizi jālemj par vēlēšanu procedūru. Es palūgšu
iesniegt šo rakstisko formulējumu, lai mēs varētu par to balsot. Lūdzu,
trešais mikrofons, par balsošanas motīviem.
R.Krūmiņš: Man šajā
pašā sakarībā ir cits priekšlikums. Es iesaku šādā formulējumā:
"Latvijas Republikas Augstākā padome nolemj ie-celt", vārda
"ievēlēt" vietā lietot "iecelt". Parastajā lēmuma
pieņemšanas kārtībā Augstākā padome ieceļ Zemes komisijas
priekšsēdētāju.
Priekšsēdētājs: Mums ir jāsaskaņo
šis likums par Zemes komisiju. No jauna mēs šajā gadījumā nevaram
izgudrot. Tur ir minēts par Zemes komisijas priekšsēdētāja ievēlēšanu.
Izmainīt mēs nevaram. Tad mums ir jāatceļ iepriekš pieņemtie lēmumi.
Godājamie deputāti! Tātad viens priekšlikums ir par iepriekš iesniegto
komisijas lēmumprojektu, kurš jums ir izsniegts, otrs ir deputāta Eglāja
ierosinātais priekšlikums- par jaunu lēmuma formulējumu. Būtība nemainās.
Ivars Godmanis tāpat ir vienīgā kandidatūra. Mainās lēmuma formulējums.
Vai mums ir nepieciešamība balsot par katru no šiem lēmumiem? Tas ir
redakcionālas dabas labojums. Laikam nav... Vai mēs varam pieņemt par pamatu
šo deputāta Eglāja ierosinājumu? Iebildumu nav. Arī no mūsu latviešu
valodas speciālistiem nav? Paldies. Sagatavosimies balsošanai! Lūdzu,
reģistrēsimies! Rezultāts: 121. Nekāda pamata atlikt balsošanu mums nav.
Tātad aicinu balsot par lēmumu- par Ivara Godmaņa ievēlēšanu par Zemes
komisijas priekšsēdētāju. Lūdzu. Rezultāts: 106 balsis par, 6- pret, 8-
atturas. Paldies. Līdz ar to Ivars Godmanis ir ievēlēts par Zemes komisijas
priekšsēdētāju. Līdz ar to dienas kārtības sagatavotie jautājumi ir
izsmelti. Vārds paziņojumam sekretariāta vadītājam Jurim Dobelim.
J.Dobelis: Cienījamie kolēģi! Kaut
neregulāri, bet es tomēr centīšos informēt, kādi dokumenti iet caur
sekretariātu. Vakar es sniedzu Latvijas televīzijai ziņas par to, kādā
veidā mūsu deputāti apmeklē plenārsēdes. Es atgādinu, ka visas šīs
ziņas ir saskaņotas ar komisiju priekšsēdētājiem. Kārtība paliek tā
pati vecā. Saņemot datus pēc reģistrēšanās, es visus tos, kuri nav
reģistrējušies, pārbaudu pie komisiju priekšsēdētājiem un tikai pēc tam
es atļaujos ziņot par stāvokli, kāds ir radies.
Šodien, apmēram tāpat kā vakar, no klāt neesošajiem puse nav ieradusies
nezināmu iemeslu dēļ. Man lūgums- vienmēr informēt komisiju
priekšsēdētājus, kāpēc deputāts nevar piedalīties plenārsēdē.
Biju saņēmis deputāta pieprasījumu, ko uzrakstījis Viktors Alksnis un
parakstījuši daži deputāti. Es atdevu atpakaļ cienījamajam Alkšņa
kungam, jo nebiju apmierināts ar šā pieprasījuma kvalitatīvo izpildījumu.
Tur bija strīpojumi, un arī teksts mani neapmierināja. Alksnis paņēma
atpakaļ, pazuda ar visu pieprasījumu un šodien vairs nerādās plenārsēdē.
(Zālē rosība, kņada, čalas.)
Šodien saņemtas septiņas vēstules. Vēstules
tiek atdotas attiecīgajai komisijai. Es nerunāju par vēstulēm, kas domātas
konkrētiem deputātiem. Tās atdodu minētajam deputātam. Ir tādas vēstules,
kur nevar uzreiz izlemt, kurai komisijai atdot. Tās tiek atdotas vienai, otrai
vai arī vairākām komisijām reizē. Ja komisija pauž interesi atbildēt, tad
attiecīgi tiek sagatavota atbilde.
Šodienas vēstules ir apmēram ar tādu saturu. Rēzeknes iedzīvotāji
kritizē mūsu pretējās frakcijas darbību. Vispār tādu kritiku... Es
atļāvos šo vēstuli pieņemt zināšanai. Ja kāds ar to vēlas iepazīties,
tad var to arhīvā dabūt. No Ogres vēlētājiem ir protests par to, ka
Dziesmu svētku dienā vairākās vietās netika izkārti sarkanbaltsarkanie
karogi. Minētas konkrētas mājas. Protests no LTF Studentu apvienības sakarā
ar sabiedrisko organizāciju aizliegšanu augstākajās mācību iestādēs.
Viens iesniegums no Latvijas iedzīvotāja, kurš vēlas mainīt savu tautību.
Šo iesniegumu es atdevu Cilvēktiesību komisijai, lai viņi sagatavo
attiecīgu kvalificētu atbildi. Iniciatīvas vēstule no LTF Iekšrīgas
nodaļas par pilsonības liku-mu. Viena spēcīga kritika, kas domāta visiem
Augstākās padomes deputātiem. Faktiski divas tāda tipa vēstules. Viena ir
tāda satura, ka vispār Augstākās padomes deputāti neko nedarot. Otra
vēstule kritizē Tautas frontes frakciju un Augstākās padomes vadību par
mīkstsirdību attiecībā pret opozīcijas frakciju. Šīs vēstules attiecīgi
nodotas arhīvā. Kas vēlas, var iepazīties ar tekstiem. Tas apmēram viss par
dokumentālo materiālu, kāds bijis šodien. Ir saņemti vairāki pieprasījumi
un arī atbildes uz vairākiem pieprasījumiem. Bet to individuāli. Ja ir
jautājumi, lūdzu.
Priekšsēdētājs: Vai ir kādi
jautājumi? Lūdzu, trešais mikrofons.
A.Aleksejevs: */Savā laikā bija deputātu
pieprasījums par ierosinājumiem, ko izvirzīja deputātu grupa Maskavā par
suverenitāti. Par šo jautājumu mēs ar jums nesaņēmām atbildi. Es
atkārtoju šo pieprasījumu. Gorbunova kungs apsolīja, ka materiāli tiks
nodoti, deputāti tiks ar tiem iepazīstināti, pēc tam man nācās atkārtoti
griezties ar to pašu jautājumu. Man Gorbunova kungs apsolīja dot no sava
personīgā arhīva. Pagāja laiks, un viņš man jautāja: "Bet vai tad
Bišera kungs neiedeva? Viņš man teica, ka nodevis jums." Šodien es
sarunājos ar Bišera kungu, un Bišera kungs teica, ka šie priekšlikumi tika
oficiāli iesniegti republikas iepriekšējās valdības vārdā. Rodas
interesanta situācija: republikas valdība iesniedza Savienības valdībā
savus priekšlikumus, kuri slēpj?.../
Priekšsēdētājs: Es ļoti
atvainojos, vai šis ir jautājums Jurim Dobelim?
A.Aleksejevs: Jā, jo sekretariāts atbild par
to, lai mēs saņemtu attiecīgas atbildes,
*/...tad gribētu no kolēģa Dobeļa uzzināt, kāpēc par tiem jautājumiem,
kuri kādam nepatīk, mēs nesaņemam atbildes. Piemēram, tika uzdots
jautājums attiecībā uz Ētikas komisijas priekšsēdētāja uzstāšanos
Latvijas televīzijā, un līdz šim laikam nav nekādas atbildes. Tātad es
lūgtu noskaidrot, vai uz visiem pieprasījumiem jādod atbildes, vai, es ceru,
cienījamie deputāti, mēs pieņemsim kaut kādu lēmumu šajā jautājumā./
J.Dobelis: Pēdējais Aleksejeva kunga
pieprasījums ir tiešām fiksēts un aizsūtīts uz televīziju. Atkārtoti
varam painteresēties par atbildi.
Kas attiecas uz manām attiecībām ar Gorbunova kunga personisko arhīvu, man
nav nekādu pilnvaru tajā rakņāties. Varbūt
Aleksejeva kungs varētu uzrakstīt šādu pieprasījumu, un tad attiecīgi mēs
varētu lemt, vai man dot tādas tiesības vai ne. Par Gorbunova kunga arhīvu
nav bijis pieprasījuma. Pirmo reizi to dzirdu.
Priekšsēdētājs: Paldies. Ceru, ka mēs
no vietas nerunāsim, nekomentēsim. Lūdzu, otrais mikrofons.
A.Bērzs: Ja atmiņa
neviļ, vēl maija mēnesī es sekretariātā deputāta likumdošanas
iniciatīvas kārtībā iesniedzu iesniegumu Likumdošanas komisijai ar
priekšlikumu izdarīt labojumu Konstitūcijas 104.pantā, svītrot tur no
Augstākās padomes priekšsēdētāja pienākumiem Augstākās padomes sēžu
vadīšanu. Man nav pienākusi nekāda informācija, vai Likumdošanas komisija
šo jautājumu izskata vai neizskata. Vai sekretariāts to ir nodevis vai nav
nodevis? Pagājuši vairāk nekā divi mēneši. Gribētu zināt, kur palikusi
mana likumdošanas iniciatīva.
J.Dobelis: Bērza kungs, risināsim šo
jautājumu individuāli. Pienāciet, lūdzu, apskatīsimies.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
pirmais mikrofons.
I.Geidāns: Man jautājums
par procesu. Mēs iesniedzam jautājumu, priekšlikumu, jūs to
piereģistrējat, aizsūtāt tam, kam adresēts. Kā tālāk- vai viņš atbild
vai neatbild? Vai ir kaut kāda kontrole vai atgādinājums?
J.Dobelis: Iespēju robežās (kā jūs zināt,
darbinieku štati mums vēl nav pilnīgi nokomplektēti) pēc zināma laika mēs
interesējamies par visiem iesniegumiem. Ja kādam ir steidzama interese par
kādu no pieprasījumiem, esat tik laipni, pajautājiet man, un mēs varam
īpaši painteresēties par konkrēta pieprasījuma likteni.
Priekšsēdētājs: Paldies. Domāju,
ka Juris Dobelis atbildējis uz visiem jautājumiem. Vai vēl kādi paziņojumi
varētu būt? Es domāju, mēs šodien varam beigt sēdi. Es atvainojos, laikam
vēl ir jautājumi Jurim Dobelim?
No zāles: Nē,
man Krastiņa kungam jautājums.
Priekšsēdētājs: Es domāju,
ka te nav jautājumu. Lūdzu, vai ir kādi paziņojumi?
No zāles: Šis jautājums
attiecas uz visiem deputātiem.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
ja varēšu, es jums atbildēšu.
I.Geidāns: Man ir lūgums
atbildēt. Varbūt momentā nevarēs, bet lūgšu Prezidija loceklim, Krastiņa
kungam, noskaidrot. Savā laikā mēs pieņēmām Nolikumu par deputāta palīgu
un sekretāru.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
ejiet un formējiet savu deputāta palīgu un sekretāru Augstākās padomes
kadru daļā!
I.Geidāns: Jā,
bet Nolikums par palīgu un sekretāru nav ne no viena parakstīts. Vai tas ir
pieņemts vai nav?
Priekšsēdētājs: Godājamais
Geidāna kungs! Es domāju, ka šādus jautājumus mēs atrisinātu
starpbrīdī, nevis publiski plenārsēdes laikā. Paldies.
Lūdzu, otrais mikrofons.
J.Bojārs: Cienījamie
deputāti! Manuprāt, mums ir viens ļoti svarīgs un iekavēts darbs. Mums ir
komisijas, kurām darba tik daudz, ka tās var produkciju mērīt kilogramos. Ir
tādas, kas var mērīt gramos. Ir tādas, kur darbu kā briljantus mēra
karātos. No bezdarbības šādām komisijām jājaucas citu darīšanās un
jāorganizē starppilsētu sakari. Cilvēki mīļie, ar vienu no pirmajiem
aktiem, ko pieņēmām, mēs pievienojāmies starptautiskajām konvencijām.
Apmēram divdesmit pāri. Kurš no šiem pievienošanās aktiem ir sagatavots
nosūtīšanai depozitāriem? Dārgie draugi! Tā jau nevar ar starptautiskiem
sakariem muļķoties. Ja mēs pievienojamies starptautiskajām konvencijām, tad
ir jāsagatavo Augstākās padomes raksts par to, ka mēs pievienojamies tādai
un tādai konvencijai. Pirms tam jāapskatās šī pievienošanās kārtība
saskaņā ar konvencijas tekstu. Pēc tam šis akts, kas ir pierakstīts
Augstākajā padomē, ar Ārlietu ministrijas starpniecību jānosūta
depozitārijam. Atvainojiet, kas ar to nodarbosies?
Priekšsēdētājs: Laikam jānodarbojas
Ārlietu komisijai.
Lūdzu, pirmais mikrofons, pēc tam otrais.
No zāles: Paziņojums.
Uzmanību Privilēģiju likvidēšanas komisijai! Orientējiet, lūdzu, savu
darba plānu tā, lai otrdien pulksten 9.00 komisijas locekļi varētu
sapulcēties šeit blakus telpā.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
pirmais mikrofons.
V.Zatuliviters: */Es gribētu griezties pie
kolēģiem deputātiem ar nelielu informāciju. Vakar paziņoja, ka miris
Valentīns Savvičs Pikulis. Sakarā ar šo
man gribētos informēt deputātus par to, ka rakstnieka Valentīna Savviča
Pikuļa bēres notiks š.g. 20.jūlijā pulkst.14
I Meža kapos, bet atvadīšanās no viņa tajā pašā dienā Virsnieku namā
no pulkst 11 līdz 13. Lūdzam visus deputātus piedalīties sēru mītiņā un
apbedīšanā./
V.Strīķis: Godātie
kolēģi! Šodien mēs ātrāk beidzām, šodien bija paredzēts par zemes
reformu. Lūdzu lauksaimniekus palikt vēl uz mirkli, lai varētu par šo
jautājumu runāt un rīt pulksten 10.00 turpināt komisijā. Precizējot
iepriekšējo paziņojumu- šodien mēs apspriežam valdības programmu. Tos,
kam interesē, gaidām pulksten 9.00 - Brīvības ielā 58. Rīt būs ministrs
D.Ģēģers. Runāsim par valdības programmas agrāro daļu.
Priekšsēdētājs: Lūdzu,
trešais mikrofons.
T.Jundzis: Sakarā ar Godmaņa izklāstīto
valdības programmu un viņa lūgumu ir nelielas izmaiņas Aizsardzības un
iekšlietu komisijas rītdienas sēdes darba kārtībā. Pirmkārt, sēde sākas
10.00, bet 12.00 pie mums ierodas divi ministri- Vaznis un Skudra sakarā ar
valdības programmu par tiesību sistēmas reformu.
Priekšsēdētājs: Paldies. Līdz
ar to mūsu plenārsēde ir beigusies. Nākošreiz tiekamies pirmdien pulksten
10.00.