Ilze Viņķele: tikai sakārtots skolu tīkls nodrošinās kvalitatīvu izglītību

(17.05.2017.)

„Mēs esam ķīlnieki situācijā, pie kuras novedis nepārdomāts un neefektīvs skolu tīkls. Mūsu bērni ir ķīlnieki, jo nesakārtotā skolu tīkla dēļ nespēj saņemt pēc iespējas kvalitatīvāku izglītību, un tas apdraud ne vien bērnu, bet arī visas valsts nākotnes perspektīvas,” trešdien, 17.maijā, pēc sēdes uzsvēra Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja Ilze Viņķele.

Šodien sēdē prezentētie pētījuma rezultāti skaidri parāda, ka nevaram turpināt ignorēt šo problēmu, sacīja I.Viņķele. Skolu tīkls ir nesakārtots, daudzviet skolas ir pustukšas, jo nespēj piepildīt klases ar skolēniem. Mainoties demogrāfiskajai situācijai, bērnu tur vienkārši nav. Šādas izglītības iestādes vajadzētu apvienot, lai koncentrētu resursus un nodrošinātu bērniem kvalitatīvu izglītību labiekārtotā mācību vidē, akcentēja I.Viņķele.

Trešdien sēdē deputāti iepazinās ar pētījuma rezultātiem par optimālā vispārējās izglītības iestāžu tīkla modeļa izveidi Latvijā, ko ekonomģeogrāfa Jāņa Turlaja vadībā veic SIA "Karšu izdevniecība Jāņa sēta" sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju. Pētījumā analizēta iedzīvotāju demogrāfiskā struktūra, iedzīvotāju migrācijas plūsma, skolu tīkls Latvijas pašvaldībās un citi faktori. Darbu pie pētījuma, kas ietvers ieteikumus optimālā skolu tīkla izveidei, plānots pabeigt šī gada rudenī.

Kā deputātus informēja J.Turlajs, viens no kavējošajiem faktoriem optimālā skolu tīkla izveidei ir pašvaldību nespēja vienoties ar kaimiņos esošajām pašvaldībām par sadarbību izglītības jomā, kā arī politiķu vairīšanās no nepopulāru lēmumu pieņemšanas. Būtiski, ka arī sabiedrībā nereti trūkst izpratnes par pozitīvajiem ieguvumiem, ko ilgtermiņā sniegtu skolu tīkla sakārtošana.

Aizvien tukšāko skolu ēku uzturēšana nākotnē prasīs arvien vairāk nodokļu maksātāju naudas, zemo algu dēļ no skolām aizies talantīgākie pedagogi, bet atrast vienā jaunus kļūs arvien grūtāk, turklāt turpinās pieaugt izglītības līmeņa atpalicība lauku un arī lielpilsētu mikrorajonu skolās, brīdināja J.Turlajs, iepazīstinot ar pētījuma rezultātiem.

Pētījums signalizē, ka skolu tīkla sakārtošanai nepieciešamas plašākas pārmaiņas, tostarp pašvaldību norēķinu kārtībā par bērniem, kuri deklarēti vienā, taču skolojas citā pašvaldībā, secināja komisijas deputāti. Tāpat būtu jāsamazina pašvaldību skaits, lai koncentrētu resursus, piesaistītu izglītības iestādēs spēcīgus pedagogus un veicinātu izglītības kvalitāti, uzsvēra I.Viņķele.


Saeimas Preses dienests

Trešdien, 22.novembrī
09:00  Saeimas 2017.gada 22.novembra ārkārtas sēde
12:30  Ārlietu komisijas sēde
 Saeimas Prezidija un Frakciju padomes sēde