Likumprojekta
Grozījumi
likumā Par valsts budžetu 2005.gadam
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Likumā par budžetu un finanšu
vadību noteikto budžets ir līdzeklis valsts politikas realizācijai ar finansiālām
metodēm. Tas ir
valdības finansiālās darbības un vadības pamatā. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot,
kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām
to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana ir noteikta ar likumdošanas
aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti,
izdevumus segtu atbilstoši resursi. Visi maksājumi, kas saskaņā ar likumu vai
citu normatīvo aktu vai līgumu ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos,
ir valsts budžeta līdzekļi, kurus saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta
likumā noteiktu apropriāciju apropriē valsts mērķim. Valsts budžeta izdevumi sastāv no
apropriācijām, kas noteiktas konkrētām valsts vajadzībām saskaņā ar gadskārtējo valsts budžeta likumu. Likumprojektā Grozījumi likumā Par
valsts budžetu 2005.gadam paredzēti šādi grozījumi:
ņemot vērā budžeta ieņēmumu izpildi š.g. janvārī - jūlijā, precizētas
valsts budžeta ieņēmumu prognozes;
paredzēti papildu
izdevumi no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un aizņēmuma limita
palielinājums pašvaldībām 153,7 milj. latu apmērā;
veikta līdzekļu pārdale starp vairāku ministriju programmām
(apakšprogrammām);
veikta līdzekļu pārdale starp vienas ministrijas programmām
(apakšprogrammām), kā arī starp atsevišķiem izdevumu ekonomiskās
klasifikācijas kodiem;
izdevumu finansēšanai novirzīti virsplāna ārvalstu finanšu palīdzības
līdzekļi, kā arī to neizlietotie atlikumi uz 2005.gada 1.janvāri;
atbilstoši sagaidāmajām prognozēm precizēti ieņēmumi par sniegtajiem
maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un tiem atbilstoši izdevumi,
kā arī to neizlietotie atlikumi uz 2005.gada 1.janvāri. |
||||||||
2.Tiesību akta projekta
būtība |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par valsts
budžetu 2005.gadam jāpieņem savlaicīgi, jo valsts budžeta līdzekļus
var piešķirt vai saņemt ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu
apropriāciju. |
||||||||
Likumprojektā Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2005.gadam
paredzēts papildināt likuma tekstu ar jauniem pantiem par valsts akciju sabiedrības
Latvijas Hipotēku un zemes banka saistību izpildi un pamatkapitāla
palielināšanu, Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanas likuma
nodrošināšanai paredzēto līdzekļu no Latvijas Bankas maksājumiem par valsts
kapitāla izmantošanu un likuma Par Latvijas Banku18.1 pantā
paredzētajiem Latvijas Bankas maksājumiem valsts budžetā uzkrāšanai, par
atļauju finanšu ministram dzēst Pārtikas un veterinārā dienesta valsts
aizdevumus likvidētajiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kā arī par
deleģējumu Ministru kabinetam noteikt Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijas programmas Atbalsts novadiem apropriācijas izlietojumu. |
|||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par valsts
budžetu 2005.gadam izstrādāts ievērojot Likuma par budžetu un finanšu
vadību izvirzītās prasības, Deklarācijā
par Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktos pamatuzdevumus,
Valdības izvirzītos prioritāros attīstības virzienus, ministriju un citu
centrālo valsts iestāžu iesniegtos priekšlikumus, kā arī ņemot vērā valsts
ekonomisko stāvokli un tautsaimniecības attīstības tendences turpmākajiem
gadiem. Valdība nodrošina, ka valsts budžeta
fiskālais deficīts iekļaujas Māstrihtas kritērijos noteiktajās robežās un
nepārsniegs 1,6% no iekšzemes kopprodukta. Valsts
konsolidētā budžeta (valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta
summa, izslēdzot no ieņēmumu un izdevumu daļas savstarpējos pārskaitījumus
starp šiem budžetiem) ieņēmumi prognozēti 2 705,6 milj. latu,
bet izdevumi, ieskaitot tīros aizdevumus 2 846,8 milj. latu. Valsts pamatbudžeta ieņēmumi prognozēti 1 984,3 milj. latu un
izdevumi noteikti 2 175,7 milj. latu apmērā. Valsts pamatbudžeta izdevumu
pieaugums, salīdzinot ar apstiprināto plānu ir 119,4 milj. latu jeb par 6,6
procentiem. Valsts speciālā sociālās apdrošināšanas budžeta
ieņēmumi un izdevumi prognozēti attiecīgi 736,5 milj. latu un 688,0 milj.
latu apmērā. Valsts speciālā budžeta izdevumu palielinājums pret apstiprināto
plānu ir 19,1 milj. latu jeb par 2,9 procentiem. |
||||||||
2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Sekmē uzņēmējdarbības vides attīstību,
atbalsta Latvijas uzņēmumu eksportu un mazos un vidējos uzņēmumus, sekmē
uzņēmumu konkurētspējas celšanu starptautiskā mērogā un administratīvo
kapacitāti saistībā ar Eiropas Savienības procedūrām. Latvijai kā Eiropas
Savienības dalībvalstij ir pieejami Eiropas Savienības politiku instrumentu
Eiropas Savienības struktūrfondu, Kohēzijas fonda, kopējās lauksaimniecības
politikas un citi Eiropas Savienības finanšu līdzekļi, kas paredz sākotnēji
valsts ieguldījumu, kas vēlāk, atbilstoši Eiropas Komisijas noteiktajām
prasībām un pamatprincipiem tiek atmaksāti valsts budžetam. |
||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Nodrošināts finansējums pensiju indeksācijai un pabalstu izmaksām. Nodrošināts finansējums bērna kopšanas pabalstu izmaksai atbilstoši
likumam Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā. Labvēlīgi sabiedrības sociālo stāvokli ietekmēs arī paredzētais
papildu finansējums veselības jomā. Sekmēta izglītības un zinātnes iestāžu infrastruktūras sakārtošana,
kas veicinās zinātnes pētījumus un augsti kvalificētu speciālistu pieaugumu
valstī. Palielinātas iespējas bērniem un jauniešiem iesaistīties sporta
nodarbībās un nodrošināta talantīgu sportistu un komandu piedalīšanās
olimpiskajās spēlēs, pasaules un Eiropas čempionātos. |
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
|||||||||
5.Cita informācija |
Paredzēts papildu finansējums pašvaldību
investīciju projektu un svarīgu pasākumu realizācijai, tā dodot iespējas
pašvaldībām realizēt svarīgus investīciju projektus un sakārtot savu
infrastruktūru. Palielināts pašvaldību aizņēmumu maksimālā
apmēra pieaugums, dodot pašvaldībām iespēju arī pašām investēt finanšu
līdzekļus infrastruktūras objektu sakārtošanā un nodrošinot līdzfinansējuma
iespējas ES projektu realizācijai. |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
tūkst. Ls |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
||||||
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
130 144,3 |
|
|
|
|
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos (ieskaitot
tīros aizdevumus) |
136 827,5 |
|
|
|
|
||||
3. Finansiālā ietekme |
-6 683,2 |
|
|
|
|
||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanaiDeficīta finansēšanas avoti: ·
aizņēmumi, valsts pamatbudžeta maksas pakalpojumu un citu pašu
ieņēmumu naudas līdzekļu atlikuma izmaiņas u.c. |
6 683,2 |
|
|
|
|
||||
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|
|
|
||||
6.Cita informācija |
|
|
|
|
|
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||
1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst tiesību akts |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojektā paredzēti papildu līdzekļi
Latvijas iemaksu Eiropas Savienības budžetā veikšanai. Papildu līdzekļi nepieciešami, jo Eiropas
Savienības 2005. gada budžeta grozījumu rezultātā Latvijas iemaksu apjoms
palielinās par 10 miljoniem eiro. Iemaksu palielinājums saistīts ar
makroekonomisko prognožu atjaunošanu, jo, veidojot Eiropas Savienības 2005.
gada budžetu, Eiropas Komisija izmantoja 2004. gada pavasara prognozes. Eiropas Savienības dalībvalstu saistības
veikt iemaksas nosaka Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, Eiropas
Atomenerģijas kopienas dibināšanas līgums. |
||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
3. Saistības, kas izriet
no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem
līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||
|
2.tabula |
||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||
5.Cita informācija |
|
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
|||||||||
Notikušas sarunas ar Latvijas Pašvaldību savienību. |
|||||||||
2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formu-
lējums to interesēs, neatbalsta) |
Iespēju robežās ņemti vērā Latvijas Pašvaldību savienības
priekšlikumi. |
||||||||
3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Ar masu mediju starpniecību sabiedrība informēta par likumprojekta
Grozījumi likumā Par valsts budžetu 2005. gadam izstrādes gaitu,
svarīgākajiem prognozējamiem makroekonomiskajiem un fiskālajiem rādītājiem. |
||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses - vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Budžeta finansētu institūciju budžeta
iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu komersantu un organizāciju -
vadītāji (budžeta izpildītāji) var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai
uzņemties saistības tikai likumā noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar
finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts tiks publicēts presē. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts ir izstrādāts, ņemot vērā
indivīda intereses valdība ir centusies nodrošināt vismazāko iespējamo
fiskālā deficīta līmeni atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu prognozēm līdz
gada beigām un, iekļaujot izdevumu daļā jaunos, neatliekamos pasākumus. |
||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||