LATVIJAS
REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU
(NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 708
7318, fakss 708 7317
________________________________________________________________
Rīgā
Nr.9/2 ______________
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz iekļaut
2009.gada 16.jūlija Saeimas sēdes darba kārtībā un izskatīt jautājumu par
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas izstrādātā likumprojekta Grozījums likumā
Par iedzīvotāju ienākumu nodokli nodošanu komisijām.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz minēto likumprojektu nodot
tikai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā
komisija.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz minēto
likumprojektu izskatīt pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas komisijā.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz atzīt minēto
likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: likumprojekts uz 1.lpp. un anotācija uz lpp.
Ar cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs G.Bērziņš
Izdarīt likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
(Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.;
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.;
1995, 8., 14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.;
2000, 5.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2002, 6.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 2.nr.; 2005,
2., 8., 24.nr.; 2006, 14., 22.nr.; 2007, 3., 12., 24.nr.; 2008, 12.nr.; 2009,
1., 2.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 100.nr.) šādus grozījumus:
17. pantā:
izslēgt
desmitās daļas 3. punktā vārdus izņemot savvaļas sēņu un ogu produkciju;
papildināt
pantu ar 10.3 daļu šādā redakcijā:
(10.3)
Ieturot nodokli no sēņošanas, ogošanas vai savvaļas ārstniecības augu un ziedu
vākšanas ienākuma, pirms nodokļa aprēķināšanas no izmaksājamās summas atskaita
izdevumus, piemērojot izdevumu normu 60 procentu apmērā no izmaksājamās
summas. .
Likums stājas
spēkā 2009.gada 1.augustā
Grozījumi likumā
Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekta izstrāde nepieciešama, lai veicinātu vietējo uzņēmējdarbību
un atvieglotu ienākumu gūšanu mazturīgajiem iedzīvotājiem. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1.
tām nav
darba ņēmēji; 2.
tās
ieņēmumi nepārsniedz 10 000 latu pirmstaksācijas gadā; 3.
tā nav
profesionālās darbības veicējs. Ņemot vērā to, ka personas, kas
nodarbojas ar ienākumu gūšanu no sēņošanas, ogošanas vai savvaļas
ārstniecības augu un ziedu vākšanas, parasti ir mazturīgie un mazāk
izglītotie iedzīvotāji, tie neizmanto likumā paredzēto iespēju maksāt fiksēto
nodokli ar mazāku likmi kā likumā noteiktās iespējas atskaitīt no apliekamā ienākuma
attaisnotos izdevumus. Tas lielākoties ir saistīts ar ienākumu
neregularitāti, prasību reģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējam VID,
iemaksāt avansu 25 latu apjomā, kā arī nepieciešamību iesniegt gada
iedzīvotāju ienākuma nodokļa deklarāciju. Turklāt fiksētais nodoklis ir
diskriminējošs attiecībā pret zemāko ienākumu grupām (likme var sasniegt pat
100% no ienākuma). Minēto iemeslu dēļ, iedzīvotāji labāk izvēlās savāktās
savvaļas veltes pārdot iepircējiem no Lietuvas vai Igaunijas, kur nodokļi par
šo ienākumu veidu nav jāmaksā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Ar likuma grozījumiem paredzēts samazināt administratīvo slogu personām, kas nodarbojas ar ienākumu
gūšanu no sēņošanas, ogošanas vai savvaļas ārstniecības augu un ziedu
vākšanas, piemērojot iedzīvotāju ienākuma nodokli 6% apmērā no apgrozījuma,
ko veic ienākuma izmaksātājs. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Veicinās legālu ienākumu gūšanu no
sēņošanas, ogošanas vai savvaļas ārstniecības augu un ziedu vākšanas, kas
vienlaicīgi palīdzēs palielinot eksportu Latvijas izcelsmes savvaļas ogām,
sēnēm un ārstniecības augiem. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
2.1. Nav attiecināms. 2.2. Nav attiecināms. 2.3. Nav attiecināms. 2.4 Nav attiecināms. 2.5. Nav attiecināms. 2.6. Nav attiecināms. 2.7. Nav attiecināms. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Pārstrādātājiem
atvieglos savvaļas ogu, sēņu un ārstniecības augu un ziedu iepirkšanu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Persona, kas gūs tikai ienākumu no meža veltēm un izmaksas vietā nodoklis
būs ieturēts, varēs nesniegt gada ienākumu deklarāciju. Līdz ar to
noteiktai iedzīvotāju grupai samazināsies administratīvais slogs. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
5.1. Palielināsies iespējas mazturīgajiem iedzīvotājiem gūt legālus no
savvaļas ogu, sēņu un ārstniecības augu un ziedu vākšanas. 5.2. Pārstrādātājiem, palielinoties savvaļas ogu, sēņu un ārstniecības
augu un ziedu iepirkumiem, var palielināties arī pārstrādātās produkcijas
eksports, kas var radīt papildus darba vietas. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
6.1. Nav attiecināms. 6.2. Nav attiecināms. 6.3. Nav attiecināms. 6.4. Nav attiecināms. 6.5. Nav attiecināms. 6.6. Nav attiecināms. 6.7. Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(milj. latu) |
|||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Tiešie nodokļu ieņēmumi no ārstniecības augu un meža velšu pirmatnējās
realizācijas varētu būt 0.5 milj. latu gadā. Citi budžeta ieņēmumi no
eksporta apjomu kāpuma, jaunām darba vietām un importa aizstāšanas, kā arī
administratīvo izmaksu samazināšanās nav aprēķināma. |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V. sadaļa - projekts šo jomu neskar.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas
Pārtikas uzņēmumu federācija (LPUF) |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu paredzētos grozījumus likumā Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli, nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī sniegta
informācija par to Finanšu ministrijas mājas lapā. Likums būs pieejams
Normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
komisijas priekšsēdētājs G.Bērziņš