Rīgā
10.07.2009. Nr.90/TA-1607
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Komercķīlas likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ruseniece 67099134, inguna.ruseniece@mna.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 7.jūlija sēdes
protokola Nr.47 14.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Izdarīt Komercķīlas likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs 1998, 24.nr.; 2000, 3.nr.; 2004, 2.nr.; 2005, 10.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt
15.panta trešās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) komercķīlas devējam netiek īstenots tiesiskās
aizsardzības process vai nav
pasludināts maksātnespējas process;".
2. Izteikt
17.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) komercķīlas devējam tiek īstenots tiesiskās
aizsardzības process (izņemot gadījumu, kad ieķīlāšana paredzēta tiesas
apstiprinātajā tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānā) vai komercķīlas
devējam ir pasludināts maksātnespējas process (izņemot gadījumu, kad ieķīlāšanu
izdara administrators);".
3. Izteikt 36.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja komercķīlas devējam tiek ierosināta
tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai pasludināts maksātnespējas process,
komercķīlas ņēmēja tiesības izlietot komercķīlas tiesību ir ierobežotas
Maksātnespējas likumā noteiktajā kārtībā."
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
Likumprojekta
Grozījumi Komercķīlas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Saskaņā ar 2008.gada 30.septembra Ministru kabineta sēdes protokollēmumu (Protokols Nr.70, 5.§) Tieslietu ministrijai uzdots līdz 2009.gada 1.februārim izstrādāt un iesniegt izsludināšanai Valsts sekretāru sanāksmē grozījumus Komercķīlas likumā. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
2008.gada 1.janvārī spēkā stājās Maksātnespējas likums. Ar Maksātnespējas likuma spēkā stāšanos ir izveidots gan jauns tiesību institūts - tiesiskās aizsardzības process, gan ieviesta jauna terminoloģija attiecībā uz maksātnespējas procesu. Šobrīd Komercķīlas likuma terminoloģija nav saskaņota ar Maksātnespējas likumu. Maksātnespējas likuma 33.panta pirmās daļas 4.punktā kā viena no tiesiskās aizsardzības procesa metodēm noteikta mantas apgrūtināšana ar lietu tiesībām, lai panāktu kreditora prasījumu izpildes termiņa pagarināšanu vai kreditora prasījuma apmierināšanu. Pašreiz spēkā esošais Komercķīlas likuma regulējums nenosaka pienākumu komercķīlas reģistra turētājam, izskatot komercķīlas reģistrācijas pieteikumu, pārliecināties, vai attiecībā uz komercķīlas devēju netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process. Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 36.panta pirmās daļas 2.punktu pēc tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanas tiesā nodrošinātajam kreditoram ir aizliegts prasīt ieķīlātās komercsabiedrības mantas pārdošanu. Savukārt Komercķīlas likuma 36.pants nosaka komercķīlas ņēmēja tiesības izlietot ķīlas tiesību. Šobrīd Komercķīlas likumā nav noteikts ierobežojums komercķīlas ņēmējam nodrošinātajam kreditoram, izlietot ķīlas tiesību atbilstoši Maksātnespējas likumā noteiktajam aizliegumam. Ievērojot minēto, ir nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus Komercķīlas likumā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts nodrošinās vienotas terminoloģijas lietošanu Komercķīlas likumā un Maksātnespējas likumā attiecībā uz tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa norisi. Likumprojektā paredzēts iekļaut regulējumu par komercķīlas reģistrācijas pieteikuma izskatīšanu gadījumā, ja komercķīlas devējam tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process. Likumprojektā paredzēts noteikt, ka gadījumā, kad komercķīlas devējam tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, komercķīlas ņēmēja tiesības izlietot komercķīlas tiesību ir ierobežotas Maksātnespējas likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts nodrošinās komercķīlu darījumu drošumu, aizsargājot gan ķīlas ņēmēja kreditora, gan ķīlas devēja parādnieka intereses tiesiskās aizsardzības procesā un maksātnespējas procesā. Paaugstinot komercķīlu darījumu drošumu, tiek uzlabota komercdarbības vide, kas savukārt pozitīvi ietekmē tautsaimniecību un kā rezultātā arī sabiedrības intereses. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Maksātnespējas likums paredz jaunu tiesību institūtu tiesiskās aizsardzības procesu, kurā kā viena no attiecīgā procesa metodēm noteikta ir mantas apgrūtināšana ar lietu tiesībām, lai panāktu kreditoru prasījumu izpildes termiņa pagarināšanu vai kreditoru prasījumu apmierināšanu. Likumprojekta mērķis ir nodrošināt kreditoru kopuma interešu aizsardzību, maksimāli samazinot ieķīlātās mantas atsavināšanas risku tiesiskās aizsardzības procesā, tādejādi radot drošāku komercdarbības vidi. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība
|
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
|
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
||||
Nav attiecināms |
||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas, jo likumprojektā Grozījumi Komercķīlas likumā ir ietverti grozījumi, kas attiecas uz normatīvā regulējuma sakārtošanu, t.i., lai Komercķīlas likumā regulētie tiesību institūti atbilstu Maksātnespējas likumam. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas netiek radītas. Likumprojekta izpilde tiks nodrošināta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra esošo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS un tiesību aktu portālā www.likumi.lv, kā arī Uzņēmumu reģistra tīmekļa vietnē. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neparedz ierobežot personu tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Vīza: Valsts sekretārs M.Lazdovskis
27.04.2009 10:23
1154
I.Ruseniece
67099134,
inguna.ruseniece@mna.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.47 |
2009.gada 7.jūlijā |
14.§
Likumprojekts "Grozījumi Komercķīlas likumā"
TA-1607
___________________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-47-0707-#14.doc
1