Rīgā
10.07.2009. Nr.90/TA-1407
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kocēna 67036948, Ieva.Kocena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 5 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 10 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 7.jūlija sēdes
protokola Nr.47 15.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Izdarīt Finanšu instrumentu tirgus likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 2.nr.; 2005, 10.,
14.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 10., 22.nr.; 2008, 13., 14., 23.nr.; 2009, 7.nr.)
šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.pantu ar 64.punktu šādā redakcijā:
"64) ieraksta datums datums astoņas darba dienas
pirms akcionāru sapulces, uz kuru tiek noteikti attiecīgās akciju sabiedrības
akcionāri un tiem piederošais akciju skaits akcionāra dalībai un balsošanai
attiecīgajā akcionāru sapulcē."
2. 54.pantā:
izslēgt otrās daļas ievaddaļā vārdus "izcelsmes
dalībvalstī";
izteikt otrās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) akcionāru sapulces vietu, laiku un darba
kārtību, kopējo balsstiesīgo akciju skaitu un akcionāru tiesībām piedalīties
akcionāru sapulcē. Kopā ar paziņojumu par akcionāru sapulces sasaukšanu akciju
sabiedrības valde akcionāriem nodrošina pilnvarojuma veidlapu;";
papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā
redakcijā:
"(21) Paziņojumu par akcionāru
sapulces sasaukšanu izplata ne vēlāk kā trīsdesmitajā dienā pirms sapulces
dienas.";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Šā panta otrajā, 2.1 un
trešajā daļā noteikto informāciju kapitālsabiedrības valde izplata saskaņā ar
šā likuma 64.2 panta prasībām. Kapitālsabiedrības valde ir atbrīvota
no Komerclikumā noteiktā pienākuma publicēt paziņojumu par akcionāru sapulces
sasaukšanu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".";
izteikt sestās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Vismaz 14 dienas pirms akcionāru sapulces
kapitālsabiedrības valde vai persona, kura saskaņā ar likumu ir tiesīga sasaukt
un sasauc sapulci, šā likuma 64.2
pantā noteiktajā kārtībā nosūta oficiālajai obligātās informācijas
centralizētās glabāšanas sistēmai (turpmāk oficiālā glabāšanas
sistēma) akcionāru sapulces darba kārtības jautājumos pieņemamo lēmumu
projektus, tajā skaitā lēmumu projektus, kurus iesnieguši akcionāri.";
papildināt pantu ar desmito, vienpadsmito,
divpadsmito un trīspadsmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Šā likuma 64.2 pantā
noteiktajā kārtībā izplatītajā paziņojumā par akcionāru
sapulces sasaukšanu papildus informācijai, kas noteikta Komerclikumā, norāda:
1) kārtību, kas akcionāriem jāievēro, lai varētu
piedalīties un balsot akcionāru sapulcē, tajā skaitā informāciju par:
a) akcionāru tiesībām iekļaut jautājumus akcionāru
sapulces darba kārtībā, iesniegt apspriešanai lēmumu projektus un uzdot
jautājumus par akcionāru sapulces darba kārtības punktiem, kā arī normatīvajos
aktos noteikto šo tiesību izmantošanas termiņu. Paziņojumā par akcionāru
sapulces sasaukšanu var norādīt tikai akcionāru tiesību izmantošanas termiņu,
ja detalizētāka informācija par šīm tiesībām ir pieejama akciju sabiedrības
norādītajā mājaslapā internetā, uz kuru paziņojumā tiek dota atsauce,
b) balsošanas kārtību uz pilnvaras pamata, īpaši
par balsošanai izmantojamām veidlapām un veidu, kādā akcionārs, ievērojot
Elektronisko dokumentu likumu, var iesniegt akciju sabiedrībā elektronisko
paziņojumu par tā pārstāvja iecelšanu, ja šāds pārstāvja iecelšanas veids ir
paredzēts statūtos,
c) balsošanas kārtību, balsojot pa pastu vai
izmantojot elektroniskos līdzekļus, ja šāds balsošanas veids paredzēts
statūtos;
2) ieraksta datumu (ar paskaidrojumu, ka tikai
personas, kas ir akcionāri ieraksta datumā, ir tiesīgas piedalīties un balsot
akcionāru sapulcē);
3) vietu un veidu, kādā akcionāri var saņemt šā panta
vienpadsmitās daļas 3. un 4.punktā minētos dokumentus;
4) mājaslapas internetā adresi, kur būs pieejama šā
panta vienpadsmitajā daļā minētā informācija.
(11) Vismaz 30 dienas pirms akcionāru sapulces un
akcionāru sapulces dienā akciju sabiedrība mājaslapā internetā, kas norādīta
paziņojumā par akcionāru sapulces sasaukšanu, akcionāriem nodrošina pieeju
vismaz:
1) informācijai par paziņojumu par akcionāru sapulces
sasaukšanu;
2) informācijai par akciju sabiedrības kopējo akciju
skaitu un kopējo tās balsstiesīgo akciju skaitu paziņojuma izplatīšanas dienā (ietverot
informāciju par katras kategorijas akciju skaitu, ja sabiedrības pamatkapitāls
sastāv no vairāku kategoriju akcijām);
3) lēmumu projektiem vai tās institūcijas komentāriem,
kas sasauc akcionāru sapulci, par akcionāru sapulces darba kārtības
jautājumiem, kuros nav paredzēts pieņemt lēmumus;
4) veidlapām, kas jāizmanto, lai nobalsotu uz
pilnvaras pamata. Ja veidlapu tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams ievietot
mājaslapā internetā, akciju sabiedrība norāda veidu, kādā akcionārs veidlapu
var saņemt. Akciju sabiedrība nodrošina, ka veidlapas ir pieejamas bez maksas
ikvienam akcionāram, kurš tās pieprasa.
(12) Akciju sabiedrība nekavējoties pēc akcionāru
sapulces šā likuma 64.2 pantā noteiktajā kārtībā izplata
informāciju par akcionāru sapulcē pieņemtajiem lēmumiem.
(13) 14 dienu laikā pēc akcionāru sapulces akciju
sabiedrība mājaslapā internetā, kas norādīta paziņojumā par akcionāru sapulces
sasaukšanu, ievieto informāciju par balsošanas rezultātiem tādā apmērā, kas
apliecina, ka katrs lēmums ir pieņemts ar
nepieciešamo balsu vairākumu. Pēc akcionāra pieprasījuma sabiedrība
norādītajā mājaslapā internetā norāda arī balsošanas rezultātos ietverto
informāciju par kopējo piedalījušos balsstiesīgo akcionāru skaitu, par katru lēmumu nodoto balsu skaitu
atbilstoši balsstiesīgo akciju skaitam un ar nodotajām balsīm akcionāru
sapulcē pārstāvētā balsstiesīgā pamatkapitāla daļu, kā arī par katru lēmumu
nodoto "par" un "pret" balsu skaitu."
3. Papildināt likumu ar 54.2, 54.3,
54.4 un 54.5 pantu šādā redakcijā:
"54.2 pants. Lēmumu projektu iesniegšana par
akcionāru sapulces darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem un ierosinātajiem
papildu jautājumiem
(1) Akcionāriem,
kuri pārstāv vismaz vienu divdesmito daļu no akciju sabiedrības pamatkapitāla,
septiņu dienu laikā no paziņojuma par akcionāru sapulces sasaukšanu
izplatīšanas dienas ir tiesības iesniegt lēmumu projektus par akcionāru
sapulces darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem.
(2) Akcionāriem, kuri ierosina papildu jautājumu
iekļaušanu akcionāru sapulces darba kārtībā, ir pienākums institūcijai, kura
sapulci sasauc, iesniegt lēmumu projektus par jautājumiem, kuru iekļaušanu
sapulces darba kārtībā tie ierosina, vai komentāru par tiem jautājumiem, kuros
nav paredzēts pieņemt lēmumus.
(3) Akciju sabiedrība nekavējoties pēc šā panta
pirmajā un otrajā daļā minēto lēmumu projektu saņemšanas ievieto tos mājaslapā
internetā, kas norādīta paziņojumā par akcionāru sapulces sasaukšanu, un
oficiālajā glabāšanas sistēmā. Ja par akcionāru ierosināto papildu jautājumu
nav paredzēts pieņemt lēmuma projektu, mājaslapā internetā, kas norādīta
paziņojumā par akcionāru sapulces sasaukšanu, un oficiālajā glabāšanas sistēmā
ievieto informāciju par akcionāru sapulces darba kārtībā iekļauto papildu
jautājumu un tā iekļaušanas pamatojumu.
54.3
pants. Akcionāra piedalīšanās akcionāru sapulcē
(1) Tiesības piedalīties akcionāru sapulcē ir tiem
akcionāriem, kuriem ieraksta datumā
pieder akcijas.
(2) Kārtību, kādā
akciju sabiedrība akcionāru saraksta sastādīšanai noskaidro
akcionārus, kuriem ieraksta datumā pieder akcijas, nosaka Latvijas Centrālais
depozitārijs.
(3) Akciju sabiedrība statūtos var paredzēt akcionāriem tiesības:
1) piedalīties un balsot
akcionāru sapulcē, izmantojot elektroniskos līdzekļus;
2) balsot pa pastu par akcionāru sapulces
darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem, savu balsojumu akciju sabiedrībai
nosūtot pirms akcionāru sapulces.
(4) Ja akciju sabiedrība ir paredzējusi
šā panta trešajā daļā minētās tiesības, tā statūtos nosaka prasības akcionāru
identifikācijai un kārtību, kādā akcionāri var izmantot šīs tiesības.
(5) Ja
akciju sabiedrības statūtos paredzēta iespēja balsot pa pastu par akcionāru
sapulces darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem pirms attiecīgās sapulces:
1) akcionārs var balsot pa pastu, sākot ar nākamo dienu
pēc Komerclikuma 274.panta trešajā daļā minētā termiņa
notecējuma;
2) akcionāru sapulce ir tiesīga pieņemt lēmumus
tikai tajos darba kārtības jautājumos, kuri norādīti paziņojumā par akcionāru
sapulces sasaukšanu.
54.4 pants. Akcionāru pārstāvju
iecelšana un atsaukšana, izmantojot elektroniskos līdzekļus
(1) Akciju sabiedrība statūtos var noteikt, ka
akcionāriem ir tiesības noformēt saviem pārstāvjiem pilnvaras, iesniegt tās
akciju sabiedrībai, kā arī atsaukt pārstāvjus, izmantojot elektroniskos
līdzekļus.
(2) Ja statūti akcionāriem paredz šā panta pirmajā daļā minētās
tiesības, akciju sabiedrība nodrošina, ka:
1) statūtos
ir noteikta kārtība, kādā akcionāri pilnvaru var noformēt kā elektronisko
dokumentu saskaņā ar Elektronisko dokumentu likuma prasībām un iesniegt to
elektroniski;
2) tiek ieviesta
elektronisko dokumentu aprite atbilstoši Elektronisko dokumentu likuma
prasībām;
3) akciju
sabiedrība var pārbaudīt, ka ir izmantots drošs elektroniskais paraksts
atbilstoši Elektronisko dokumentu likuma prasībām;
4) var precīzi noteikt datumu un laiku,
kad pilnvara parakstīta un iesniegta akciju sabiedrībai.
54.5 pants. Strīdu izskatīšanas
kārtība
Strīdus starp akcionāriem un akciju
sabiedrību, kas saistīti ar lēmumu projektu iesniegšanu un iekļaušanu akcionāru
sapulces darba kārtībā, akcionāru pārstāvju iecelšanu, akcionāru vai to
pārstāvju piedalīšanos sapulcē un balsošanu akcionāru sapulcē, risina Komerclikumā noteiktajā
kārtībā."
4. Aizstāt 64.2 panta
pirmajā daļā vārdus "oficiālajai obligātās informācijas centralizētās
glabāšanas sistēmai (turpmāk oficiālā glabāšanas sistēma)" ar vārdiem
"oficiālajai glabāšanas sistēmai".
5. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar
25.punktu šādā redakcijā:
"25) Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada
11.jūlija direktīvas 2007/36/EK par biržu sarakstos iekļautu sabiedrību
akcionāru konkrētu tiesību izmantošanu."
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais
akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
2007.gada 11.jūlijā tika pieņemta Eiropas
Parlamenta un Padomes direktīva 2007/36/EK par biržu sarakstos iekļautu
sabiedrības akcionāru konkrētu tiesību izmantošanu (turpmāk direktīva
2007/36/EK), kuras mērķis ir vērsts uz pastiprinātu elektronisko līdzekļu
izmantošanu sabiedrības darbības nodrošināšanā, vienlaicīgi realizējot
akcionāru tiesību modernizācijas veicināšanu, ņemot vērā sabiedrības
pārrobežu aspektu. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd kapitālsabiedrību, kuru akcijas ir
iekļautas regulētajā tirgū, akcionāru tiesības regulē Finanšu instrumentu
tirgus likums, kā arī Komerclikums vispārīgos jautājumos, kuri netiek
regulēti Finanšu instrumentu tirgus likumā. Tomēr abi normatīvie akti
neietver regulējumu par regulētajā tirgū iekļauto akciju sabiedrību akcionāru
konkrētu tiesību izmantošanu, kas risinātu problēmas saistībā ar pārrobežu
balsošanu un efektīvāk ļautu izmantot akcionāriem balsstiesības, likvidējot
šķēršļus, kas akcionārus attur no balsošanas. Tā kā direktīvas 2007/36/EK mērķis ir
vērsts uz pastiprinātu elektronisko līdzekļu izmantošanu akciju sabiedrības
darbības nodrošināšanā, nepieciešams pilnveidot nacionālā komerctiesību
normatīvā regulējuma prasības attiecībā uz atsevišķu akcionāru tiesību
izmantošanas modernizāciju. Atbilstoši Komerclikuma regulējumam
paziņojums par akcionāru sapulci publicējams oficiālajā izdevumā Latvijas
Vēstnesis. Ņemot vērā, ka kapitālsabiedrību, kuru akcijas ir iekļautas
regulētajā tirgū, akcionāru faktiskā dzīvesvietas adrese nereti nav vienas
Eiropas Savienības dalībvalsts ietvaros, būtu svarīgi nodrošināt, lai
paziņojums par akcionāru sapulci tiktu publicēts mājas lapā internetā.
Papildus norādāms, ka šādā gadījumā neatsverams, ka mājas lapā internetā ir
pieejama arī cita informācija, kas saistīta ar piedalīšanos procedūru
akcionāru sapulcē un akcionāru sapulcē izskatāmajiem jautājumiem, t.sk,
iesniegtajiem lēmumu projektiem. Kā akcionāru tiesību paplašināšana nosakāmas
akcionāru tiesības iesniegt lēmumu projektus saistībā ar jautājumiem, kas
iekļauti vai tiks iekļauti akcionāru sapulces darba kārtībā. Uzsverams, ka
tādejādi tiks nodrošināta iespēja akcionāriem saņemt pilnīgu informāciju, ko
paredzēts izskatīt akcionāru sapulcē. Atbilstoši Komerclikuma regulējumam nav
noteikts pienākums akciju sabiedrībai nodrošināt informācijas publicēšanu par
akcionāru sapulces balsošanas rezultātiem, jo akcionāriem tiek nodrošinātas
tiesības iepazīties ar akcionāru sapulces protokolu. Taču, ņemot vērā
pārrobežu aspektu, ir būtiski nodrošināt, lai akcionāri pēc iespējas ātrāk un
efektīvāk varētu realizēt savas tiesības iepazīties ar akcionāru sapulces
balsošanas rezultātiem. Tāpēc akciju sabiedrībai nosakāms pienākums publicēt
informāciju mājas lapā internetā par akcionāru sapulces balsošanas
rezultātiem, norādot noteiktu termiņu, kurā veicama rezultātu publiskošana,
kā arī balsošanas rezultātu saturs. No spēkā esošā komerctiesību normatīvā
regulējuma neizriet aizliegums akciju sabiedrībām jau tagad paredzēt statūtos
iespēju akcionāriem
piedalīties akcionāru sapulcē, izmantojot elektroniskos līdzekļus, balsot par
sapulces darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem pirms akcionāru sapulces pa
pastu, kā arī balsot akcionāru sapulcē, izmantojot elektroniskos līdzekļus.
Taču ņemot vērā, ka direktīvas 2007/36/EK adresāti primāri ir tieši publiskās
akciju sabiedrības, Finanšu instrumentu tirgus likumā nepieciešams iestrādāt
detalizētu kārtību un prasības, lai tiktu nodrošināta pilnvērtīga iepriekš
minēto akcionāru tiesību īstenošana. Tāpat nepieciešams papildus izstrādāt
detalizētu regulējumu, kas paredz iespēju noteikt akciju sabiedrības statūtos
kārtību, kādā var iecelt un atsaukt akcionāru pārstāvjus, izmantojot
elektroniskos līdzekļus, un
noteikt kritērijus, uz kuriem pamatojoties, iespējama šo elektronisko
līdzekļu izmantošana. Norādams, ka attiecībā uz piedalīšanos
akcionāru sapulcē ir nepieciešams
ieviest ieraksta datuma piemērošanu, kas ir noteikts datums astoņas darba
dienas pirms akcionāru sapulces, uz kuru tiek noteikti attiecīgās akciju
sabiedrības akcionāri un tiem piederošais akciju skaits akcionāra dalībai un
balsošanai attiecīgajā akcionāru sapulcē. Tādejādi tiktu mainīts pastāvošais
normatīvais regulējumu, kas paredz akcionāru akciju bloķēšanu pirms
attiecīgās akcionāru sapulces. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Lai nacionālajos
normatīvajos aktos ieviestu prasības, kas izriet no direktīvas 2007/36/EK,
tiks veikti grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā: 1) papildus
Komerclikumā ietvertajam regulējumam nosakot speciālo regulējumu, kas
attiecas uz biržu sarakstos iekļautajām akciju sabiedrībām, par paziņojumu
par akcionāru sapulces sasaukšanu, tā izplatīšanas termiņiem un paziņojumā
norādāmās informācijas saturu; 2) norādot
pienākumu akciju sabiedrībai paziņojumā par akcionāru sapulces sasaukšanu
norādītajā mājas lapā internetā publicēt informāciju, kas saistīta ar
attiecīgās akciju sabiedrības akcionāru sapulci, kā arī nosakot termiņu
informācijas publicēšanai un ievietojamās informācijas saturu; 3) nosakot akciju
sabiedrībai pienākumu publicēt informāciju mājas lapā internetā par akcionāru
sapulces balsošanas rezultātiem, norādot noteiktu termiņu, kurā veicama
rezultātu publiskošana, kā arī balsošanas rezultātu saturu; 4) ieviešot
regulējumu par akcionāru tiesībām iesniegt lēmumu projektus par jautājumiem, kurus
akcionāri iekļauj kā papildu jautājumus vai kuri jau ir iekļauti akcionāru
sapulces darba kārtībā; 5) ieviešot
ieraksta datuma piemērošanu un akcionāru tiesību uz piedalīšanos akcionāru
sapulcē noteikšanu, pamatojoties uz ieraksta datumu, tādējādi mainot
pastāvošo normatīvo regulējumu, kas paredz akcionāru akciju bloķēšanu pirms
attiecīgās akcionāru sapulces; 6) ieviešot normatīvo regulējumu, kas atļauj
akciju sabiedrībām paredzēt statūtos iespēju akcionāriem piedalīties
akcionāru sapulcē, izmantojot elektroniskos līdzekļus, balsot par sapulces
darba kārtībā iekļautajiem jautājumiem pirms akcionāru sapulces pa pastu, kā
arī balsot akcionāru sapulcē, izmantojot elektroniskos līdzekļus; 7) ieviešot normatīvo regulējumu, kas atļauj
akciju sabiedrībām paredzēt statūtos iespēju iecelt un atsaukt akcionāru
pārstāvjus, izmantojot elektroniskos līdzekļus, un nosakot kritērijus, uz
kuriem pamatojoties iespējama šo elektronisko līdzekļu izmantošana; 8) papildus
direktīvā 2007/36/EK noteiktajam ieviešot normatīvo regulējumu, kas precizē
kārtību, kādā tiek risināti strīdi starp akciju sabiedrību un akcionāriem par
paziņojuma par
akcionāru sapulces sasaukšanu izplatīšanu, lēmumu projektu iesniegšanu,
akcionāra pārstāvja iecelšanu, akcionāra vai tā pārstāvja piedalīšanos
sapulcē un balsošanu. |
4. Cita informācija |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Likumprojekts neparedz ieviest būtiskus jauninājumus, taču tā
regulējums ir vērsts uz publisko akciju sabiedrību nozīmīgu akcionāru tiesību
modernizācijas veicināšanu, paredzot pastiprinātu elektronisko līdzekļu
izmantošanu sabiedrības darbības nodrošināšanā. Tādejādi tiek ņemts vērā
sabiedrības pārrobežu darbības aspekts, jo nereti sastopami gadījumi, kad
akcionāra faktiskā dzīvesvietas adrese un sabiedrības juridiskā adrese nav
vienā Eiropas Savienības dalībvalstī. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Neraugoties uz apstākļiem, ka likumprojekts neparedz ieviest būtiskus
jauninājumus, jo daudzas direktīvā 2007/36/EK ietvertās pamatprasības jau
nodrošina esošais komerctiesību normatīvais regulējums, būtiski ir uzsvērt, ka direktīvas 2007/36/EK
adresāti primāri ir tieši publiskās akciju sabiedrības, un tāpēc Finanšu
instrumentu tirgus likumā iestrādājama detalizēta kārtība un prasības, lai
tiktu nodrošināta pilnvērtīgāka atsevišķu akcionāru tiesību īstenošana. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Publiskajām akciju sab
iedrībām, īstenojot ar
likumprojektu noteiktās akcionāru tiesības, būs nepieciešams iekļaut un
aktualizēt informāciju noteiktā mājas lapā internetā attiecībā uz akcionāru
sapulces sasaukšanu, un nodrošināt akcionāriem pieejamus akcionāru sapulcē
izskatāmo lēmumu projektus, kas iesniegti pirms akcionāru sapulces. Papildus
akciju sabiedrībai tiek noteikts pienākums, ja tā šādu prasību ir ietvērusi
savos statūtos, nodrošināt elektronisko līdzekļu izmantošanu attiecībā uz
akcionāru piedalīšanos un balsošanu akcionāru sapulcē. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
|||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms. |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
|||
6. Cita informācija |
Nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav. |
||||
2. Cita informācija |
Nav. |
||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar
Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada 11.jūlija direktīvu 2007/36/EK par
biržu sarakstos iekļautu sabiedrības akcionāru konkrētu tiesību izmantošanu.
|
||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada 11.jūlija
direktīvu 2007/36/EK par biržu sarakstos iekļautu sabiedrības akcionāru
konkrētu tiesību izmantošanu. (L184/14/7/2007 P.0017-0024) |
||||
2.tabula |
|||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru
direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs
tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta
projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|||
Direktīva 2007/36/EK |
|||||
Direktīvas 2007/36/EK 5.panta 1.punkta pirmā daļa |
Likumprojekta 2.panta trešā daļa |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 5.panta 2.punkta pirmā daļa |
Likumprojekta 2.panta ceturtā daļa |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 5.panta 3.punkts |
Likumprojekta 2.panta sestā daļa |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 5.panta 4.punkta pirmā daļa |
Likumprojekta 2.panta sestā daļa |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 5.panta 4.punkta otrā daļa |
Likumprojekta 2.panta otrā daļa |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 6.panta 1.punkta pirmā daļa |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 6.panta 1.punkta trešā daļa |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 6.panta 2.pnkts |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 6.panta 3.punkts |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 6.panta 4.punkts |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 7.panta 2.punkta pirmā daļa |
Likumprojekta
1.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 7.panta 3.punkts |
Likumprojekta
1.pants un likumprojekta 3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 7.panta 4.punkts |
Likumprojekta 3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 8.panta 1.punkts |
Likumpro
jekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 8.panta 2.punkta pirmā daļa |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 11.panta 1.punkts |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 11.panta 1.punkts |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Direktīvas 2007/36/EK 12.pants |
Likumprojekta
3.pants |
Atbilst |
|||
Likumprojekta 2.panta sestā daļa |
Atbilst |
||||
Direktīvas 2007/36/EK 14.panta 3.punkts |
Likumprojekta 3.pants |
Atbilst |
|||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
||||
6. Cita informācija |
Ar likumprojektu direktīva 2007/36/EK tiek
pārņemta daļēji. Direktīvas 2007/36/EK 5.panta 3.punkta 1.apakšpunkts,
9.panta 1.punkts, 11.panta 2.punkts un 14.panta 1.punkts jau atbilst spēkā
esošā Komerclikuma normām. Savukārt direktīvas 2007/36/EK 10.panta 1., 3., 4.
un 5.punks jau atbilst spēkā esošā Civillikuma Saistību tiesību daļas normām.
Iestrādājot Finanšu instrumentu tirgus likumā ar likumprojektu pārņemtās
direktīvas 2007/36/EK prasības, tiktu nodrošināta pilnīga direktīvas
2007/36/EK ieviešana nacionālo tiesību sistēmā. |
||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
ir notikušas ar Latvijas Komercbanku asociāciju un NASDAQ OMX Riga.
Likumprojekts izskatīts un atbalstīts arī Tieslietu ministrijas
organizētajā Pastāvīgajā darba grupā Komerclikuma grozījumu izstrādei, kurā
savu dalību realizē arī Latvijas Tirdzniecības un Rūpniecības kameras
pārstāvis. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojektā iestrādāti
iesniegtie priekšlikumi. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
notikuši. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Tieslietu ministrijas organizētās Pastāvīgās darba grupas
Komerclikuma grozījumu izstrādei ietvaros attiecībā uz likumprojekta
izskatīšanu savu viedokli ir pauduši Latvijas Komercbanku asociācijas,
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas un Latvijas Centrālā depozitārija
pārstāvji, kā arī tiesību zinātņu eksperti un praktizējoši juristi. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts
neparedz veidot jaunas valsts institūcijas, kā arī neparedz paplašināt esošo
institūciju funkcijas, jo pēc būtības reglamentē tikai attiecības starp
privāttiesību subjektiem. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS,
kā arī tiesību aktu portālā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts
viņu ierobežo |
Ar likumprojekts pēc būtības nav paredzēts ierobežot indivīda
tiesības, bet gan nodrošināt tā tiesību realizācijas paplašināšanu. Taču
norādāms, ka attiecībā uz akcionāru sapulces pieņemtajiem lēmumiem, akcionārs
atbilstoši Komerclikuma noteikumiem ir tiesīgs civilprocesuālā kārtībā celt
prasību par akcionāru sapulces lēmumu atzīšanu par spēkā neesošu. Tāpat akcionāram tiek nodrošinātas tiesības
administratīvā kārtībā apstrīdēt tādus valsts pārvaldes iestāžu pieņemtos
lēmumus, kas neatbilst normatīvo aktu prasībām. |
4. Cita informācija |
Nav. |
Tieslietu ministrs M. Segliņš
Vīza: Valsts sekretārs M. Lazdovskis
28.04.2009.
12:17
2088
Kocēna,
67036948
Ieva.Kocena@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.47 |
2009.gada 7.jūlijā |
15.§
Likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā"
TA-1407
___________________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-47-0707-#15.doc
1