2009. gada 1.jūnijā Nr.9/10-
Sociālo
un darba lietu komisija lūdz iekļaut kārtējās Saeimas sēdes darba kārtībā
komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījums
Ārstniecības likumā.
Pielikumā:
1) likumprojekts uz 1 lpp.
2) anotācija
uz 5 lpp.
Grozījumi Ārstniecības likumā
1. Papildināt 54.pantu ar trešo daļu
šādā redakcijā:
"(3) Šā panta
otrajā daļā minēto veselības aprūpes
pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai ārstniecības iestādes var sniegt šādus
ar medicīnu saistītos pakalpojumus līdz noteikta ārstniecības mērķa
sasniegšanai:
1) izmitināšanu, ko
nodrošina pacientam un personai, kas uzturas kopā ar pacientu;
2) ēdināšanu, ko
nodrošina pacientam līdz noteikta ārstniecības mērķa sasniegšanai;
3) pacientu
transportēšanu ar transportlīdzekli, kas speciāli aprīkots ar medicīnas
ierīcēm."
Likumprojekta Grozījumi Ārstniecības likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1.
Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas
plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt
normatīvā akta projektu |
|
2.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Atbilstoši normatīvajos aktos
noteiktajam regulējumam ārstniecības iestādes veic veselības aprūpes
pakalpojumus ambulatori, t.sk. dienas stacionārā vai stacionāri. Valsts
budžeta finansēto veselības aprūpes pakalpojumu sadaļā ambulatoro pakalpojumu
apjoms ir 39%, bet stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apjoms ir
53%, kas norāda uz trūkumiem veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju
infrastruktūrā. Veselības ministrijas politikas rezultātā pēdējos gados
situācija uzlabojas un palielinās ambulatori veikto pakalpojumu apjoms,
kas paaugstina veselības aprūpes
pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem un nodrošina izmaksu efektīvu valsts
budžeta finanšu līdzekļu izmantošanu. Tomēr veselības pakalpojumu pieejamība
pašlaik nav apmierinoša. Uz atsevišķiem
stacionārajiem plānveida veselības aprūpes pakalpojumiem rindas ir
vairāku mēnešu garumā (piemēram, rehabilitācijas pakalpojumi no trim līdz 12
mēnešiem). Ņemot vērā pašlaik esošo medicīnisko tehnoloģiju attīstības līmeni
atsevišķus stacionārajās ārstniecības iestādēs veiktos pakalpojumus
(piemēram, plānveida operācijas, rehabilitācijas pakalpojumus, onkoloģisko
slimību ķīmijterapiju un staru terapija) var veikt ambulatori. Viens no
kavējošie faktoriem šādu pakalpojumu
attīstībai ir pacientu nespēja
attāluma dēļ katru dienu braukt uz ārstniecības iestādi. Sevišķi tas attiecas uz lauku teritorijām,
kurās ir lielākās problēmas ar veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību.
Pašlaik normatīvajos aktos nav regulējuma, kas dotu iespēju ārstniecības
iestādei piedāvāt pacientam
izmetināšanu un citus ar
medicīnu saistītos pakalpojumus,
vienlaicīgi veicot nepieciešamo veselības aprūpes pakalpojumus
ambulatori. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Grozījumi 54.pantā nepieciešami, lai
uzlabotu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem un dotu
tiesības ārstniecības iestādei vienlaicīgi ar ambulatori veikto ārstniecību
nodrošināt iedzīvotājus ar medicīnu
saistītajiem pakalpojumiem. |
4.
Cita informācija |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstākā
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām
un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo
slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2.ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
||||||||
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||
Rādītāji |
2008. gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
|||||||
|
|
2009.gads |
2010.gads |
2011.gads |
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
|
||||||||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja
nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|
||||||||
6.
Cita informācija |
|
|
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību
normu sistēmu |
|
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā
arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
|
||||||||
2.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais
akts |
|
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām
un organizācijām |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību
aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula,
lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru
prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr.
(uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
|||||||
5.Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu |
|
|||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
ir notikušas ar Latvijas Ārstu
biedrību. |
|
||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas
Ārstu biedrība atbalsta grozījumu
projektu. |
|
||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Saņemts
pozitīvs atzinums no Finanšu ministrijas. |
|
||||||||
5.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
|
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Esošo institūciju
funkcijas nepaplašinās. Likumprojekta pilnīga izpilde iespējama ar
likumprojekta spēkā stāšanos. |
|
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un datu bāzē www.likumi.lv. |
|
||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumā ietvertās normas neierobežo indivīda tiesības. Ja likuma
normas neatbilst Latvijas republikas Satversmei, var vērsties ar pieteikumu
Satversmes tiesā. |
|
||||||||