Rīgā
02.06.2009. Nr.90/TA-1673,
TA-1677, TA-1690,
TA-1764,
TA-1708, TA-1709,
TA-1717,
TA-1711, TA-1712,
TA-1710,
TA-1721, TA-1724,
TA-1726,
TA-1695, TA-1681,
TA-1643, TA-1728,
TA-1836,
TA-1686,
TA-1786, TA-1754,
TA-1621,
TA-1596, TA-1636,
TA-1762, TA-1696,
TA-1746,
TA-1858,
TA-1765, TA-1694,
TA-1835,
TA-1748
Saeimas Prezidijam
Nosūtām
izskatīšanai Ministru kabineta š.g. 27.maija, 29.maija un 1.jūnija sēdē
atbalstītos likumprojektus, kuri iekļauti valsts budžeta 2009.gadam grozījumu
likumprojekta paketē:
likumprojektu "Grozījumi Augstskolu likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67047880, Guntra.Kuske@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Profesionālās izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67047880, Guntra.Kuske@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kārkliņš 67047840, Raimonds.Karklins@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kārkliņš 67047840, Raimonds.Karklins@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījums likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Apcietinājumā turēšanas kārtības likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ķipēna 67162616, Kristine.Kipena@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Kriminālprocesa likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Dundurs 67036931, Zigmunds.Dundurs@tm.gov.lv).
likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gratkovska 67036961, Indra.Gratkovska@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Valsts probācijas dienesta likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Papsujevičs 67021128, Mihails.Papsujevics@vpd.gov.lv);
likumprojektu "Par likuma "Par tiesas piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67162676, Gundega.Kuske@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Novožilova 67162697, Linda.Novozilova@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pašvaldībām"", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kušķe 67162676, Gundega.Kuske@tm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes dzīlēm"", kuru izstrādāja Vides ministrija (atbildīgā amatpersona - Ozola 67026518, Dace.Ozola@vidm.gov.lv);
likumprojektu "Par Izglītības inovācijas fonda
likuma atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja
Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Depkovska 67047945, Anita.Depkovska@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Ciltsdarba likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Ingiļāvičute 67027661, Biruta.Ingilavicute@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Informācijas sabiedrības pakalpojumu likumā", kuru izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Plūmiņa 67223131, signe.plumina@dvi.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Avota 67083954, aiva.avota@fm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Civilprocesa likumā", kuru izstrādāja Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Rāgs 67356496, Sandris.Rags@bm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā", kuru izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Osvalde 67082971, rudite.osvalde@mk.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Tūrisma likumā", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Beļskis 67013113, Edmunds.Belskis@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību 2009.gadā"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ošiņa 67095622, Inga.Osina@fm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Būvniecības likumā", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Jēkabsons 67013028, andris.jekabsons@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Gurecka 67027063, Linda.Gurecka@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Orlovskis 67027370, Andris.Orlovskis@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Vispārējās izglītības likumā", kuru izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Grīnis 67047910, edgars.grinis@izm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Rajonu pašvaldību reorganizācijas likumā", kuru izstrādāja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (atbildīgā am atpersona - Jaunzeme 67770464, kristine.jaunzeme@raplm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījums Lauku atbalsta dienesta likumā", kuru izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Pastare 67027029, Inese.Pastare@zm.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"", kuru izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Rudzīte 67028984, Agnese.Rudzite@vid.gov.lv);
likumprojektu "Par likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu par spēku zaudējušu", kuru izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv);
likumprojektu "Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā", kuru izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Girucka 67028381, iveta.girucka@sam.gov.lv);
Pielikumā: 1. Likumprojekts
"Grozījumi Augstskolu likumā" uz 1 lpp.
2. Likumprojekta "Grozījumi Augstskolu
likumā" anotācija uz 5 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 8.§ izraksts uz 1 lp.
4. Likumprojekts "Grozījumi
Profesionālās izglītības likumā" uz 1 lpp.
5. Likumprojekta "Grozījumi Profesionālās
izglītības likumā" anotācija uz 4 lpp.
6. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 9.§ izraksts uz 1 lp.
7. Likumprojekts "Grozījumi
Izglītības likumā" uz 2 lpp.
8. Likumprojekta "Grozījumi Izglītības
likumā" anotācija uz
6 lpp.
9. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 11.§ izraksts uz 1 lp.
10. Likumprojekts "Grozījumi
Zinātniskās darbības likumā" uz 3 lpp.
11. Likumprojekta "Grozījumi Zinātniskās
darbības likumā" anotācija uz 4 lpp.
12. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 12.§ izraksts uz 1 lp.
13. Likumprojekts "Grozījums likumā
"Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"" uz
1 lpp.
14. Likumprojekta "Grozījums likumā
"Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību""
anotācija uz 6 lpp.
15. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 15.§ izraksts uz 1 lp.
16. Likumprojekts "Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā" uz 1 lpp.
17. Likumprojekta "Grozījumi Apcietinājumā
turēšanas kārtības likumā" anotācija uz 9 lpp.
18. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 16.§ izraksts uz 1 lp.
19. Likumprojekts "Grozījumi Latvijas Sodu
izpildes kodeksā" uz 3 lpp.
20. Likumprojekta "Grozījumi Latvijas Sodu
izpildes kodeksā" anotācija uz 13 lpp.
21. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 17.§ izraksts uz 1 lp.
22. Likumprojekts "Grozījumi Kriminālprocesa
likumā" uz
3 lpp.
23. Likumprojekta "Grozījumi Kriminālprocesa
likumā" anotācija uz 10 lpp.
24. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 18.§ izraksts uz 1 lp.
25. Likumprojekts "Grozījumi
Krimināllikumā" uz 3 lpp.
26. Likumprojekta "Grozījumi
Krimināllikumā" anotācija uz 10 lpp.
27. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 19.§ izraksts uz 1 lp.
28. Likumprojekts "Grozījumi Valsts
probācijas dienesta likumā" uz 2 lpp.
29. Likumprojekta "Grozījumi Valsts
probācijas dienesta likumā" anotācija uz 17 lpp.
30. Ministru
kabineta 2009.gada 29.maija sēdes protokola Nr.35 20.§ izraksts uz 1 lp.
31. Likumprojekts "Par likuma
"Par tiesas piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu"
uz 1 lpp.
32. Likumprojekta "Par likuma "Par
tiesu piesēdētāju vēlēšanām" atzīšanu par spēku zaudējušu" anotācija
uz 4 lpp.
33. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 21.§ izraksts uz 1 lp.
34. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 4 lpp.
35. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par tiesu varu"" anotācija uz 26 lpp.
36. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 22.§ izraksts uz 1 lp.
37. Likumprojekts
"Grozījumi likumā "Par pašvaldībām"" uz
1 lpp.
38. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par pašvaldībām"" anotācija uz 4 lpp.
39. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 23.§ izraksts uz 1 lp.
40. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par zemes dzīlēm"" uz 3 lpp.
41. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par zemes dzīlēm"" anotācija uz 12 lpp.
42. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 27.§ izraksts uz 1 lp.
43. Likumprojekts "Par Izglītības inovācijas
fonda likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" uz 1 lpp.
44. Likumprojekta "Par Izglītības inovācijas
fonda likuma atzīšanu par spēku zaudējušu" anotācija uz 7 lpp.
45. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 13.§ izraksts uz 1 lp.
46. Likumprojekts "Grozījumi Ciltsdarba
likumā" uz 4 lpp.
47. Likumprojekta "Grozījumi Ciltsdarba
likumā" anotācija uz 8 lpp.
48. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 29.§ izraksts uz 1 lp.
49. Likumprojekts "Grozījumi Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likumā" uz 1 lpp.
50. Likumprojekta "Grozījumi Informācijas
sabiedrības pakalpojumu likumā" anotācija uz 9 lpp.
51. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 66.§ izraksts uz 1 lp.
52. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju"" uz 2
lpp.
53. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju""
anotācija uz 10 lpp.
54. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 32.§ izraksts uz 1 lp.
55. Likumprojekts "Grozījumi Likumā
par budžetu un finanšu vadību" uz 4 lpp.
56. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par
budžetu un finanšu vadību" anotācija uz 8 lpp.
57. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 6.§ izraksts uz 1 lp.
58. Likumprojekts "Grozījumi
Civilprocesa likumā" uz 2 lpp.
59. Likumprojekta "Grozījumi Civilprocesa
likumā" anotācija uz 11 lpp.
60. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 81.§ izraksts uz 1 lp.
61. Likumprojekts "Grozījumi Valsts
pārvaldes iekārtas likumā" uz 6 lpp.
62. Likumprojekta "Grozījumi Valsts
pārvaldes iekārtas likumā" anotācija uz 7 lpp.
63. Ministru kabineta 2009.gada 26.maija sēdes
protokola Nr.33 70.§ izraksts uz 1 lp.
64. Likumprojekts "Grozījumi Tūrisma
likumā" uz 1 lpp.
65. Likumprojekta "Grozījumi Tūrisma
likumā" anotācija
uz 7 lpp.
66. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 1.§ izraksts uz 1 lp.
67. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību
2009.gadā"" uz 2 lpp.
68. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību
2009.gadā"" anotācija uz 5 lpp.
69. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 18.§ izraksts uz 2 lp.
70. Likumprojekts "Grozījumi
Būvniecības likumā" uz 2 lp.
71. Likumprojekta "Grozījumi Būvniecības
likumā" anotācija uz 6 lpp.
72. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 5.§ izraksts uz 1 lp.
73. Likumprojekts "Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 3 lpp.
74. Likumprojekta "Grozījumi Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 8 lpp.
75. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 10.§ izraksts uz 1 lp.
76. Likumprojekts "Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā" uz 3 lpp.
77. Likumprojekta "Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā" anotācija uz 14 lpp.
78. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 25.§ izraksts uz 1 lp.
79. Likumprojekts "Grozījumi
Vispārējās izglītības likumā" uz 1 lpp.
80. Likumprojekta "Grozījumi Vispārējās
izglītības likumā" anotācija uz 7 lpp.
81. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 42.§ izraksts uz 1 lp.
82. Likumprojekts "Grozījumi Rajonu
pašvaldību reorganizācijas likumā" uz 1 lpp.
83. Likumprojekta "Grozījumi Rajonu
pašvaldību reorganizācijas likumā" anotācija uz 4 lpp.
84. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 7.§ izraksts uz 1 lp.
85. Likumprojekts "Grozījums Lauku
atbalsta dienesta likumā" uz 2 lpp.
86. Likumprojekta "Grozījums Lauku atbalsta
dienesta likumā" anotācija uz 7 lpp.
87. Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdes
protokola Nr.34 74.§ izraksts uz 2 lp.
88. Likumprojekts "Grozījumi likumā
"Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 4 lpp.
89. Likumprojekta "Grozījumi likumā
"Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 8 lpp.
90. Ministru kabineta 2009.gada 29.maija sēdes
protokola Nr.35 7.§ izraksts uz 1 lp.
91. Likumprojekts "Par likuma
"Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu
par spēku zaudējušu" uz 1 lpp.
92. Likumprojekta "Par likuma "Par
valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" atzīšanu par spēku
zaudējušu" anotācija uz 12 lpp.
93. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 1.§ izraksts uz 1 lp.
94. Likumprojekts "Grozījumi
Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā" uz 1 lpp.
95. Likumprojekta "Grozījumi Sabiedriskā
transporta pakalpojumu likumā" anotācija uz 7 lpp.
96. Ministru kabineta 2009.gada 1.jūnija sēdes
protokola Nr.36 2.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents, bērnu, ģimenes
un sabiedrības integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Milenberga 67082895
Grozījumi Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11.,
16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.;
2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.; 2007, 3., 15.nr.;
2008, 3., 24.nr.) šādus grozījumus:
1.
Aizstāt
38.panta otrajā daļā vārdu sešiem ar vārdu trim.
2.
39.pantā:
aizstāt otrajā daļā vārdu sešiem ar vārdu trim;
izslēgt otrās daļas otro teikumu;
izslēgt trešo daļu.
3.
Aizstāt
40.panta trešajā daļā vārdu divas ar vārdu četras.
4.
Izteikt
41.pantu šādā redakcijā:
41.pants.
Naudas sods
(1) Naudas sods ir naudas summa, ko tiesa vai
prokurors uzliek samaksāt valsts labā 30 dienu laikā šajā pantā noteiktajos
apmēros kā pamatsodu, bet tiesa arī kā papildsodu.
(2) Naudas sods kā pamatsods atbilstoši noziedzīgā
nodarījuma kaitīgumam un vainīgā mantiskajam stāvoklim nosakāms no trīs līdz
divsimt Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu apmērā sprieduma
taisīšanas brīdī, norādot spriedumā šā naudas soda summu Latvijas Republikas
naudas vienībās. Prokurors var piemērot ne vairāk kā pusi no šā likuma Sevišķās
daļas attiecīgajā pantā paredzētā maksimālā naudas soda apmēra, ievērojot
Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu apmēru priekšraksta par sodu
sastādīšanas brīdī un norādot priekšrakstā par sodu šā naudas soda summu
Latvijas Republikas naudas vienībās.
(3) Naudas sods kā papildsods atbilstoši noziedzīgā nodarījuma
kaitīgumam un vainīgā mantiskajam stāvoklim nosakāms no trīs līdz simts
Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu apmērā sprieduma taisīšanas
brīdī, norādot spriedumā šā naudas soda summu Latvijas Republikas naudas
vienībās.
(4) Vainīgā mantisko stāvokli nosaka, novērtējot ne
tikai tā iespējas nekavējoties samaksāt naudas sodu, bet arī iespējas gūt
paredzamus ienākumus, kas nodrošinātu tam iespēju likumā paredzētajā laikā
samaksāt uzlikto naudas sodu.
(5) Naudas soda samaksu tiesa un prokurors var sadalīt
termiņos vai atlikt uz laiku, kas nav ilgāks par vienu gadu no dienas, kad
spriedums vai priekšraksts par sodu stājies likumīgā spēkā.
(6) Ja naudas sods nav samaksāts, tad gadījumos, ja
tas noteikts līdz trīsdesmit minimālo mēnešalgu apmērā, to aizstāj ar arestu,
vienu minimālo mēnešalgu rēķinot kā četras aresta dienas, taču ne vairāk par trīs
mēnešiem aresta; ja naudas sods noteikts virs trīsdesmit minimālo mēnešalgu
apmērā, to aizstāj ar brīvības atņemšanu, vienu minimālo mēnešalgu rēķinot kā
četras brīvības atņemšanas dienas, taču ne vairāk par vienu gadu brīvības
atņemšanas.
(7) Ja naudas sodu vai tā daļu samaksā laikā, kad
notiesātais naudas soda vietā izcieš brīvības atņemšanas sodu vai arestu,
notiesātais atbrīvojams vai brīvības atņemšanas vai aresta ilgums saīsināms
atbilstoši samaksātajai naudas soda daļai. Saīsinot norādītajā veidā soda
laiku, brīvības atņemšanas vai aresta laiks ieskaitāms atbilstoši tiesas
noteiktajam samēram..
5.
45.pantā:
papildināt pirmo daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
Gadījumos, kad persona ir nosacīti pirms termiņa
atbrīvota no soda izciešanas, papildsoda policijas kontrole izpildi uzsāk ar
brīdi, kad beigusies personas uzraudzība pēc nosacītas pirmstermiņa
atbrīvošanas.;
aizstāt piektajā daļā vārdus ar brīvības atņemšanu uz
tādu pašu laiku ar vārdiem divas policijas kontroles dienas rēķinot kā vienu
brīvības atņemšanas dienu.
6.
Izteikt
52.panta pirmās daļas trešo punktu šādā redakcijā:
3) divām policijas kontroles dienām..
7.
Papildināt
58.1panta ceturto daļu ar 31.punktu šādā redakcijā:
31) informēt
par dzīvesvietas maiņu;.
8.
65.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
(2) Brīvības atņemšanas laiks
personai, kas izdarījusi noziedzīgu nodarījumu līdz astoņpadsmit gadu vecuma
sasniegšanai, nedrīkst pārsniegt piecus gadus, par sevišķi smagiem noziegumiem
desmit gadus, bet par smagiem noziegumiem, kas nav saistīti ar vardarbību vai
vardarbības piedraudējumu vai nav izraisījuši smagas sekas, brīvības atņemšanas
laiks nedrīkst pārsniegt divus gadus. Par kriminālpārkāpumu un mazāk smagu
noziegumu brīvības atņemšanas sods nav piemērojams.;
papildināt ar otro1 daļu šādā redakcijā:
(21) Ja persona līdz astoņpadsmit gadu vecuma sasniegšanai izdarījusi
noziedzīgu nodarījumu, par ko šā likuma Sevišķās daļas panta sankcijā noteikta
piemērojamā brīvības atņemšanas soda minimālā robeža, tiesa var piespriest
sodu, kas ir zemāks par šo minimālo robežu, arī gadījumos, ja tiesa atzinusi,
ka noziedzīgais nodarījums izdarīts atbildību pastiprinošos apstākļos..
9.
Aizstāt pārejas noteikumu 6.punktā vārdus un
skaitļus 2010.gada 1.jūnijā ar vārdiem un skaitļiem 2013.gada 1.janvārī.
10.
Papildināt pārejas noteikumus ar 7.punktu
šādā redakcijā:
7. Šā likuma 58.1
panta ceturtās daļas 2.1 un 3.punktu nepiemēro līdz 2012.gada
31.decembrim..
Pārejas
noteikums
Grozījums šā likuma 65.panta otrajā daļā attiecas uz
nepilngadīgajiem, kas noziedzīgu nodarījumu izdarījuši pēc šā likuma spēkā
stāšanās.
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Vīza:
valsts sekretārs M.Lazdovskis
11.05.2009 15:22
709
I.Gratkovska
67036961; Indra.Gratkovska@tm.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi Krimināllikumā
anotācija
Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību,
politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums
izstrādāt normatīvā akta projektu |
Ministru kabineta
2009. gada 30. aprīļa sēdes protokola Nr. 28, 3.§ 7. punkts. |
|
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Ņemot vērā valstī
esošo finansiālo situāciju, līdzekļu taupības nolūkā ir pārskatīts
normatīvais regulējums, kas šobrīd prasa ievērojamus budžeta resursus, tomēr
no kā, neapdraudot sabiedrisko drošību, valsts varētu atteikties vai būtiski
samazināt apjomu. Nepieciešams
grozīt Krimināllikuma spēkā esošajā redakcijā noteikto sodu aizstāšanas
kārtību, tādejādi novēršot nesamērīgu
sodu aizstāšanu. Būtiski atcerēties, ka netiek piemērots jauns sods,
tādēļ aizstāšanai jābūt samērīgai ar sākotnējo sodu. Krimināllikuma 40. panta
trešajā daļā noteikts, ka, ja persona, kurai piemērots piespiedu darbs,
ļaunprātīgi izvairās no soda izciešanas, neizciestais sods tiek aizstāts ar
arestu, divas darba stundas rēķinot kā
vienu aresta dienu. Šādas aizstāšanas kārtības rezultātā pēc pašreizējā
aprēķina maksimālais paredzētais piespiedu darba ilgums - divsimt astoņdesmit
stundas (kas ir ekvivalentas 35 astoņu stundu ilgām darba dienām) tiek
pielīdzināts 140 aresta dienām
(aptuveni 4 ar pusi mēneši). Tādejādi tiek noteikts brīvības atņemšanai
pielīdzināms soda termiņš, kas ir nesamērīgi bargs sods, ņemot vērā sākotnēji
piespriesto sodu. Tādēļ, lai aizstāšanu padarītu samērīgāku ir nepieciešams
vienlaikus grozīt arī 39.panta otrajā daļā noteikto aresta maksimālo ilgumu. Krimināllikuma 39.pantā
papildus otrajā daļā noteiktajam aresta maksimālajam ilgumam, problēma
saskatāma arī panta otrajā un trešajā daļā. Tajās atrunātās
iespējas arestu noteikt uz laiku
līdz vienam gadam, ja ar to tiek aizstāts naudas sods, un aresta
laikā personu iesaistīt pašvaldības
noteikto sabiedrībai nepieciešamo darbu veikšanā ir pretrunā ar pirmajā
daļā ietverto aresta, kā personas īslaicīgas piespiedu turēšanas
ieslodzījumā, definējumu. Soda mērķi
nepieciešams sasniegt tādā veidā, ka sodu aizstāšanas gadījumā netiek
pārsniegts maksimāli pieļaujamais aresta laiks. Savukārt trešajā daļā
noteiktie papildus pienākumi pēc būtības atbilst Krimināllikuma 40.pantā
atrunātajam pamatsodam piespiedu darbs, kuru notiesātajam var piemērot
tikai ar tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, turklāt
atbilstoši Krimināllikuma 36.panta pirmajā daļā noteiktajam, personai, kura
izdarījusi noziedzīgu nodarījumu, piespriežams tikai viens no pamatsodiem,
tātad persona nevar tikt sodīta gan ar arestu, gan piespiedu darbu. Sodu aizstāšanas
kārtība noteikta arī Krimināllikuma 41.panta ceturtajā daļā, kurā
atrunāts, ka, ja naudas sodu nevar piedzīt, tad gadījumos, ja tas noteikts
līdz 40 minimālo mēnešalgu apmērā, to aizstāj ar arestu, vienu minimālo mēnešalgu rēķinot kā 10 aresta dienas, taču ne
vairāk par vienu gadu aresta, savukārt, ja tas noteikts vairāk kā 40 minimālo
mēnešalgu apmērā, sodu aizstāj ar brīvības atņemšanu, vienu minimālo mēnešalgu rēķinot kā 10 brīvības atņemšanas dienas.
Pēc pašreizējās aprēķina kārtības maksimālais paredzētais naudas sods
divsimt minimālās mēnešalgas tiek pielīdzinātas 2000 brīvības atņemšanas dienām (gandrīz pieciem ar pusi gadiem),
kas ir pielīdzināms sodam, ko var piespriest par smagu noziedzīgu nodarījumu.
Tas ir nesamērīgi ar izdarītā noziedzīgā nodarījuma smagumu. Krimināllikumā atrunāta arī papildsoda policijas kontroles
aizstāšanas kārtība noteikumu ļaunprātīga pārkāpuma gadījumā (45.panta
piektā daļa) un sodu par vairākiem noziedzīgiem nodarījumiem
saskaitīšanas vienā spriedumā vai pēc vairākiem spriedumiem gadījumā (52.panta
pirmās daļas trešais punkts), nosakot, ka policijas kontroles viena diena atbilst vienai brīvības atņemšanas
soda dienai, kas ir nesamērīgi. Papildus jau minētajai soda aizstāšanas proporcijas nesamērībai
Krimināllikuma 45.panta piektajā daļā saskatāma vēl viena problēma -
atbilstoši spēkā esošajai redakcijai personu, ja tai noteikts papildsods
policijas kontrole, pēc atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes uzrauga
Valsts policija. Tomēr gadījumā, ja persona no brīvības atņemšanas iestādes
atbrīvota nosacīti pirms termiņa, tad tā atbilstoši likumā noteiktajam
atrodas arī Valsts probācijas dienesta uzraudzībā. Tādejādi, izveidojas
situācija, ka notiesāto vienlaikus
uzrauga divas valsts institūcijas, kas nav racionāli valsts budžeta
līdzekļu taupības apstākļos. Bez tam, personai pēc nosacītas pirmstermiņa atbrīvošanas no soda
izciešanas, būtu jāmeklē darbs, jāstrādā vai jāmācas, tomēr to nav iespējams
pilnvērtīgi izdarīt, jo ir regulāri jādodas uz divām kontroles iestādēm, kā
arī jāpiedalās to noteiktajās aktivitātēs. Ņemot vērā Valsts policijas un
Valsts probācijas dienesta uzraudzības būtību, nepieciešams noteikt, ka
Valsts policija kontrolē personu pēc tam, kad tā atbrīvota pēc pilna brīvības
atņemšanas soda izciešanas vai pēc uzraudzības perioda beigām Valsts
probācijas dienestā pēc nosacītas pirmstermiņa atbrīvošanas. Nepieciešams
grozīt arī naudas soda izpildes
kārtību. Krimināllikuma
41.panta pirmajā daļā noteikts, ka naudas sods ir naudas piedziņa. Tātad šobrīd personai ir liegta iespēja pašai
brīvprātīgi samaksāt tai piemēroto naudas sodu, jo soda izpildē tiek
piesaistīti tiesu izpildītāji. Tādēļ nepieciešams grozīt šā panta daļu,
nosakot, ka naudas sods ir naudas summa, ko tiesa vai prokurors uzliek
samaksāt valsts labā. Savukārt šā panta
otrajā daļā noteikts naudas soda minimālais un maksimālais apmērs no vienas
līdz divsimt Latvijas Republikā noteiktās minimālās mēnešalgas, negradējot naudas soda kā pamatsoda un
naudas soda kā papildsoda apmērus. Tādejādi papildsods tiek pielīdzināts
pamatsodam, tomēr tas kā vieglāks sods nedrīkstētu būt vienlīdz smags ar
pamatsodu. Spēkā esošajā
41.panta redakcijā netiek precizēts arī naudas soda samaksas termiņš un vainīgā mantiskā
stāvokļa novērtēšanas kritēriji. Netiek atrunāta situācija, kad vainīgais
nevar samaksāt naudas sodu nekavējoties, tomēr pēc noteikta laika paredzami
ienākumi, līdz ar to šobrīd noteikta netaisnīga soda piemērošanas kārtība,
kurā personai, kurai sprieduma vai priekšraksta par sodu taisīšanas brīdi nav
atbilstošu ienākumu, tiek piemērots smagāks sods kā personai par tādu pašu
nodarījumu, bet ar ienākumiem, kas sniedz iespēju samaksāt naudas sodu. Krimināllikuma
65.panta otrajā daļā noteikti īpaši nosacījumi attiecībā uz pieļaujamo maksimālo robežu brīvības atņemšanas
sodam nepilngadīgajiem. Šobrīd brīvības atņemšanas laiks nedrīkst
pārsniegt desmit gadus, savukārt par sevišķi smagiem noziegumiem
piecpadsmit gadus, bet par mazāk smagiem un smagiem noziegumiem, kas nav
saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu vai nav izraisījuši
smagas sekas, brīvības atņemšanas laiks nedrīkst pārsniegt piecus gadus. Tiesiskajām sekām
nepilngadīgajam par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu jābūt tādām, lai
veicinātu bērna ar sociālās uzvedības novirzēm reintegrāciju sabiedrībā, kā
arī sabiedrības interesēm atbilstošas vērtību orientācijas veidošanos un
nostiprināšanos bērnā, tādēļ šie termiņi ir nesamērīgi augsti. Turklāt nav
ņemts vērā, ka Krimināllikuma Sevišķās daļas pantu sankcijās mēdz būt
noteikta arī brīvības atņemšanas soda minimālā
robeža, par kuru šajā pantā nekas nav atrunāts - 65.pants nosaka
atvieglojumus tikai attiecībā uz soda maksimālo robežu. Tomēr arī panta
sankcijā noteiktais brīvības atņemšanas soda minimālais laiks nepilngadīgajam
var būt nesamērīgi bargs. Šobrīd prokurora
lēmumu izpildi par personu nosacītu atbrīvošanu no kriminālatbildības veic
Valsts probācijas dienests. Galvenokārt šo nolēmumu izpildes nepieciešamība
ir saistīta ar kontroli pār prokuroru uzliktajiem pienākumiem. Tomēr sakarā
ar vispārējo taupības re
žīmu, budžeta līdzekļu ekonomiju un izdevumu
samazināšanu šo Valsts probācijas
dienesta funkciju realizēšanu nepieciešams atlikt, līdz tam piemērojot
tikai Krimināllikuma 58.1panta ceturtajā daļā noteiktos
pienākumus, kuru izpildes kontroli var nodrošināt pats prokurors. Šī iemesla dēļ
nepieciešams atlikt arī Krimināllikuma pārejas noteikumu 6.punktā noteikto
termiņu, kurā atrunāts, ka grozījums Krimināllikuma 61.panta ceturtajā daļā
par obligāto pienākumu piedalīties
probācijas programmās stājas spēkā no 2010.gada 1.jūnija. Turklāt, tā kā
pienākums nemainīt dzīvesvietu bez Valsts probācijas dienesta piekrišanas uz
laiku netiks piemērots, kriminālprocesa veiksmīgas norises interesēs
nepieciešams šos prokurora kontrolētos pienākumus papildināt ar pienākumu informēt prokuroru par dzīvesvietas maiņu. |
|
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekta 1.pantā paredzēts samazināt brīvības atņemšanas soda
minimālo robežu no sešiem mēnešiem uz trim mēnešiem, tādejādi sekmējot soda
individualizāciju un dodot tiesām plašākas iespējas izvēlēties noziedzīgam
nodarījumam atbilstošu sodu. Likumprojekta 2.pantā paredzēts: samazināt aresta maksimālo robežu no sešiem mēnešiem uz trim
mēnešiem, jo aresta maksimālais ilgums vienlaikus ir arī brīvības atņemšanas
soda minimālais laiks; izslēgt iespēju, aizstājot naudas sodu ar arestu, to noteikt uz laiku
līdz vienam gadam; izslēgt iespēju aresta laikā personu iesaistīt pašvaldības noteikto
sabiedrībai nepieciešamo darbu veikšanā, tādejādi nepiemērojot papildus
pienākumus, kas saturiski atbilst likumā paredzētajam pamatsodam piespiedu
darbs. Likumprojekta 3.pantā paredzēts noteikt citu pamatsoda - piespiedu darbs
aizstāšanas proporciju, tādejādi nosakot samērīgu sodu aizstāšanas kārtību un
nodrošinot arī to, ka, ņemot vērā likumprojekta 2.pantā grozīto aresta
maksimālo ilgumu, netiks pārsniegts maksimāli pieļaujamais aresta izciešanas
laiks. Un, tā kā personas brīvība tiks ierobežota uz īsāku laiku kā pašreiz,
samazināsies kopējais personu skaits, kas atrodas brīvības atņemšanas
iestādēs. Likumprojekta 4.pantā paredzēts: noteikt, ka naudas sods ir naudas summa, ko valsts labā uzliek
samaksāt tiesa vai prokurors, tādejādi nepiesaistot šā soda izpildei tiesu
izpildītājus; noteikt naudas soda samaksas termiņu 30 dienas (tiek paredzēts, ka
vainīgajai personai naudas sods jāsamaksā šādā termiņā, jo naudas soda
izpilde ir brīvprātīga un vainīgajai personai, kurai piemērots naudas sods,
ir iespēja lūgt procesa virzītājam naudas soda samaksāšanu atlikt vai sadalīt
uz laiku līdz vienam gadam. Šāds laika termiņš ir pietiekošs, lai persona vai
nu brīvprātīgi samaksātu piemēroto naudas sodu, vai arī, ja uzskata, ka 30 dienu
laikā to nespēs izdarīt, vērstos pie procesa virzītāja ar lūgumu naudas soda
samaksu atlikt vai sadalīt termiņos uz laiku līdz vienam gadam. Ja persona 30
dienu laikā naudas sodu nav samaksājusi un nav arī lūgusi tā izpildi atlikt
vai sadalīt, tas norāda uz to, ka persona ļaunprātīgi izvairās no naudas soda
izpildes, līdz ar to nepieciešams lemt par naudas soda aizstāšanu ar brīvības
atņemšanu); noteikt diferencētu naudas soda kā pamatsoda un naudas soda kā
papildsoda apmēru, vienlaikus nosakot lielāku naudas soda kā pamatsoda
minimālo apmēru; izslēgt iespēju noteikt naudas sodu Sevišķās daļas attiecīgajā pantā
paredzētā naudas soda divkāršā apmērā par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu
mantkārīgā nolūkā; noteikt, ka naudas sods piemērojams arī personām, kuras nevar sodu
samaksāt nekavējoties, tomēr nākotnē paredzamas iespējas gūt ienākumus, kas
nodrošinātu tām iespēju likumā paredzētajā laikā samaksāt uzlikto naudas
sodu; noteikt citu soda aizstāšanas proporciju, tādejādi nosakot samērīgu
sodu aizstāšanas kārtību un nodrošinot arī to, ka, ņemot vērā likumprojekta
2.pantā grozīto aresta maksimālo ilgumu, netiks pārsniegts maksimāli
pieļaujamais aresta izciešanas laiks. Likumprojekta 5.pantā paredzēts: noteikt, ka gadījumos, kad persona ir nosacīti pirms termiņa
atbrīvota no soda izciešanas, papildsoda policijas kontrole izpildi uzsāk
ar brīdi, kad beigusies personas uzraudzība pēc nosacītas pirmstermiņa
atbrīvošanas, novēršot uzraudzības dublēšanos; noteikt citu soda aizstāšanas kārtību, lai nodrošinātu samērīgu sodu
aizstāšanu. Likumprojekta 6.pantā paredzēts grozīt policijas kontroles soda
aizstāšanas ar brīvības atņemšanas sodu kārtību, gadījumos, kad vienā
spriedumā vai pēc vairākiem spriedumiem tiek saskaitīts sods par vairākiem
noziedzīgiem nodarījumiem. Likumprojekta 7.pantā paredzēts papildināt pienākumus, kurus var
uzlikt prokurors personai nosacītas atbrīvošanas no kriminālatbildības
gadījumā, ar pienākumu informēt prokuroru par dzīvesvietas maiņu. Likumprojekta 8.pantā paredzēts: noteikt, ka nepilngadīgajiem par kriminālpārkāpumu un mazāk smagu noziegumu brīvības
atņemšanas sods nav piemērojams; noteikt zemākas nepilngadīgajiem maksimāli piemērojamās brīvības
atņemšanas soda robežas; piešķirt tiesai tiesības par noziegumiem, par kuriem šā likuma Sevišķās
daļas panta sankcijās noteikta piemērojamā brīvības atņemšanas soda minimālā
robeža, piespriest sodu, kas ir zemāks par šo minimālo robežu, vienlaikus
nosakot, ka šīs tiesības tiesai ir arī gadījumos, ja nodarījums izdarīts
atbildību pastiprinošos apstākļos. Likumprojekta 9.pantā paredzēts atlikt grozījuma Krimināllikuma
61.panta ceturtajā daļā par obligāto pienākumu piedalīties probācijas
programmās stāšanās termiņa laiku no 2010.gada 1.jūnija uz 2013.gada 1.janvāri. Likumprojekta 10.pantā paredzēts vairāku pienākumu, ko realizē Valsts
probācijas dienests, nepiemērošanu līdz 2012.gada 31.decembrim, līdz tam
piemērojot tikai Krimināllikuma 58.1panta ceturtajā daļā noteiktos
pienākumus, kuru izpildes kontroli var nodrošināt pats prokurors, kā arī likumprojekta
7.pantā paredzēto papildus pienākumu. |
|
4. Cita informācija |
Nav |
|
|
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. inovācijas un pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Īstermiņā tiks ietaupīti valsts budžeta līdzekļi atbilstoši
anotācijas III sadaļā norādītajam. |
|
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem un pašnodarbinātajām personām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Ilgtermiņā var palielināties jaunu noziedzīgu nodarījumu atkārtota
izdarīšana no atsevišķu nosacīti atbrīvoto no kriminālatbildības personu
puses, jo pārbaudes laikā netiks pievērsta uzmanība šo personu vajadzību
risināšanai, kuras veicinājušas noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.4. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.6. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
7. Cita informācija |
Nav |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
2009.gads |
Nākamie trīs gadi |
|||
2010
|
2011
|
2012
|
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
566,1 566,1 |
0 |
0 |
0 |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
566,1 566,1 |
-51.5 -51.5 |
-51.5 -51.5 |
-51.5 -51.5 |
|
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
51.5 51.5 |
51.5 51.5 |
51.5 51.5 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja
nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā). Izejas dati: Ls 2,37 kārtējie
izdevumi (bez atlīdzības) uz vienu ieslodzīto dienā (Ls 6 786 317 / 7 845
ieslodzīto skaits / 365 dienas) 2009. gadā pirmā
ceturkšņa faktiskais arestu dienu skaits 59 716 2009.gadā plānotais
aresta dienu skaits 59 716 x 4 = 238 864 Ls 2,37 x
238 864 = 566 108 Ls Izdevumu
samazinājums 2009.gadā arestu dienu skaita
samazinājums 2009. gadā otrā pusgadā ir 17 190 17 190 x 2,37 = 40
740 lati Izdevumu
samazinājums 2010.gadā un turpmāk arestu dienu skaita
samazinājums 2010.gadā un turpmāk ir
21 722 21 722 x 2,37 = 51 481 lati |
|||||
6. Cita informācija |
Šī likumprojekta finansiālā ietekme
(ietaupījums) izriet no izmaiņām KL attiecībā uz piespiedu darba vai naudas
soda aizstāšanu ar arestu. Likumprojekta īstenošanas rezultātā tiek uz pusi
samazināts maksimālais aresta termiņš, kas personai piemērojams soda
aizstāšanas gadījumā, un tas veicinās šo notiesāto personu ātrāku apriti
brīvības atņemšanas iestādēs. Tādejādi tiks novērstas problēmas, kas rodas no
aizvien pieaugošā personu, kam piespiedu darbs un naudas sods aizstāts ar
arestu, skaita samazināta pieejamā finansējuma apstākļos. Pēc Ieslodzījuma vietu pārvaldes sniegtajiem
datiem, 2009.gadā laikā vidēji par 50% ir pieaudzis personu skaits, kam
piespiedu darbs vai naudas sods aizstāts ar arestu un minētajā laikā posmā no
ieslodzījuma vietām atbrīvota 91 persona. Grozījumu KL rezultātā budžeta izdevumi 2009.gadā
samazināsies par 40 740 latiem. Likumprojektā ietverto grozījumu attiecībā uz naudas sodu rezultātā
iegūtie ietaupījumi atspoguļoti likumprojektā Grozījumi Latvijas Sodu
izpildes kodeksā. Likumprojektā ietverto grozījumu attiecībā uz Valsts probācijas
dienesta funkcijām rezultātā iegūtie ietaupījumi atspoguļoti likumprojektā
Grozījumi Valsts probācijas dienesta likumā. Likumprojektā ietvertie grozījumi attiecībā uz papildsoda policijas
kontroles izpildes kārtību veidos ietekmi uz valsts izdevumiem kriminālsodu
izpildes sistēmai kopumā, veidojot secīgu valsts budžeta līdzekļu piesaisti
tai (divas valsts institūcijas vienlaikus netērēs valsts budžeta līdzekļus
uzraugot notiesāto, kas nosacīti pirms termiņa atbrīvots no brīvības
atņemšanas iestādes, ja tam noteikts papildsods policijas kontrole). Tomēr šos
ietaupījumus nav iespējams novērtēt konkrētos skaitļos. Likumprojektā ietvertie grozījumi attiecībā uz Krimināllikuma
65.pantā nepilngadīgajiem noteikto kriminālatbildības maksimālo apjomu atstās
pozitīvu ietekmi uz valsts budžetu (ietaupījumu) ilgtermiņā. Tomēr šos
ietaupījumus nav iespējams novērtēt konkrētos skaitļos, jo minētais regulējums atteiksies uz noziedzīgiem
nodarījumiem, ko notiesātie būs izdarījuši pēc likumprojekta spēkā stāšanās. Priekšlikumus par izdevumu samazināšanu
iekļaut grozījumos likumā Par valsts budžetu 2009.gadam, kā arī ņemt vērā
turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu izstrādē. |
||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Jāizdara grozījumi: 1)
Kriminālprocesa
likumā; 2)
Valsts
probācijas dienesta likumā; 3)
Latvijas Sodu
izpildes kodeksā. Normatīvo aktu projekti ir sagatavoti un tiek
virzīti vienotā paketē. |
2. Cita informācija |
Nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
|
|||
2. tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta
Nr. ) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar
|
||
5. Cita informācija |
Nav
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organ
izācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts tika
nosūtīts elektroniskai izvērtēšanai pastāvīgajai Krimināllikuma darba grupai,
kurā piedalās:
1) Latvijas Policijas akadēmijas
Krimināltiesību katedra; 2) Latvijas Zvērinātu advokātu padome; 3) Latvijas Universitātes Krimināltiesisko
zinātņu katedra; 4) Rīgas apgabaltiesa 5) Iekšlietu ministrijas Juridiskais
departaments; 6) Ģenerālprokuratūras Darbības analīzes un
vadības departamenta Metodikas nodaļa; 7) Latvijas Krimināllietu advokātu biedrība; 8) Saeimas Juridiskais birojs; 9) Augstākā tiesa; 10)
Tiesībsarga
birojs; 11)
Satversmes
tiesa. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Par to, ka pret
likumprojektu iebildumu nav, informējusi lielākā daļa pastāvīgās
Krimināllikuma darba grupas locekļu. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta
izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
kabineta Ziņotājs. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Nav attiecināms. |
4. Cita informācija |
Nav |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Vīza:
Valsts sekretārs M.Lazdovskis
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.35 |
2009.gada
29.maijā |
19.§
Likumprojekts "Grozījumi
Krimināllikumā"
TA-1712
______________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā valsts budžeta grozījumu
likumprojekta paketē.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un
sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Valsts kancelejas direktore G.Veismane