LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba
iela 10/12 LV 1811 tālr.
708 7318, fakss 708 7317
________________________________________________________________
Rīgā
2009. gada ____. jūnijs
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz pavairot un
izdalīt deputātiem komisijas apkopotos priekšlikumus likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts sociālo
apdrošināšanu (Nr.1255/Lp9) izskatīšanai 2.lasījumā.
Pielikumā: Komisijas apkopotie
priekšlikumi uz _____ lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētājs G.Bērziņš
Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija
Likumprojekts (steidzams) otrajam lasījumam
Grozījumi likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu
(Nr.1255
/Lp9)
Spēkā esošā redakcija |
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi ( 5 ) |
Ministru kabineta atzinums |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
|
Izdarīt likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.; 1999, 24.nr.;
2001, 15., 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 5.nr.; 2005, 8., 24.nr.;
2006, 14.nr.; 2007, 3., 12., 24.nr.; 2008, 15.nr.; 2009,
3.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
|
Izdarīt likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.; 1999, 24.nr.;
2001, 15., 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 5.nr.; 2005, 8., 24.nr.;
2006, 14.nr.; 2007, 3., 12., 24.nr.; 2008, 15.nr.; 2009,
3.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie termini 2) darba ņēmējs: a) persona, kas uz
darba līguma pamata par nolīgto darba samaksu veic noteiktu darbu darba
devēja vadībā, b) (izslēgts ar 27.10.2005. likumu), c) Saeimas deputāts, pašvaldības deputāts, Ministru
kabineta loceklis, komercsabiedrības valdes, padomes loceklis, prokūrists,
kontrolieris, Valsts probācijas dienesta brīvprātīgais probācijas darbinieks,
kā arī cita persona, kura ieņem amatu, kas dod tiesības uz atlīdzību, d) persona, kura ir noslēgusi Civillikuma
IV daļas 15.nodaļā paredzēto uzņēmuma, graudniecības vai
pārvadājuma līgumu un nav reģistrējusies kā saimnieciskajā darbībā gūtā
ienākuma nodokļa maksātāja, e) Iekšlietu ministrijas sistēmas iestādes un
Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi vai
Aizsardzības ministrijas padotībā esošas struktūrvienības militārpersona, f) valsts civildienesta ierēdnis, g) ārvalsts komersanta pilnvarota persona, kura,
nebūdama darba tiesiskajās attiecībās ar šo komersantu, pārstāv to darbībās,
kas saistītas ar ārvalsts komersanta filiāli; |
1. Papildināt 1.panta
2.punkta c) apakšpunktu ar vārdiem ja atlīdzība ir faktiski noteikta. |
|
|
|
|
1. Papildināt 1.panta 2.punkta c) apakšpunktu
ar vārdiem ja atlīdzība ir faktiski noteikta. |
3.pants. Sociālās apdrošināšanas jēdziens un pamatprincipi (1) Sociālā
apdrošināšana ir pasākumu kopums, ko organizē valsts, lai apdrošinātu
personas vai tās apgādībā esošo personu risku zaudēt darba ienākumu sakarā ar
sociāli apdrošinātās personas slimību, invaliditāti, maternitāti, bezdarbu,
vecumu, nelaimes gadījumu darbā vai saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu
izdevumiem sakarā ar bērna kopšanu un sociāli apdrošinātās personas vai tās
apgādībā esošās personas nāvi. Sociālā apdrošināšana ir valsts sociālās
drošības sistēmas sastāvdaļa. (2) Sociālās
apdrošināšanas pamatprincipi paredz: 1) solidaritāti
starp sociālās apdrošināšanas iemaksu veicējiem (turpmāk - maksātāji) un
sociālās apdrošināšanas pakalpojumu saņēmējiem (turpmāk - pakalpojumu
saņēmēji); 2) sociālās
apdrošināšanas līdzekļu izmantošanu tikai sociālās apdrošināšanas
pakalpojumiem saskaņā ar likumu. |
2. Aizstāt 3.panta pirmajā daļā vārdus saslimšanu
ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar bērna kopšanu un ar
vārdiem saslimšanu ar arodslimību, bērna kopšanu, kā arī papildu izdevumiem
sakarā ar. |
|
|
|
|
2. Aizstāt 3.panta pirmajā daļā vārdus saslimšanu
ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar bērna kopšanu un ar
vārdiem saslimšanu ar arodslimību, bērna kopšanu, kā arī papildu izdevumiem
sakarā ar. |
22.pants.
Obligātās iemaksas ieskaitīšana speciālo budžetu kontos Valsts kase ik dienu ieskaita obligātās iemaksas
speciālo budžetu kontos atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā
noteiktajam šā speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvaram |
|
1 |
Juridiskais
birojs Papildināt likumprojektu ar jaunu trešo pantu šādā
redakcijā: 3. Papildināt 22.pantu ar otro daļu šādā redakcijā: (2) Ja, plānojot gadskārtējo valsts budžeta likumu,
kādā no speciālajiem budžetiem ieņēmumi un iepriekšējo gadu līdzekļu atlikums
nesedz gadskārtējā budžeta izdevumus, un citā speciālajā budžetā ir līdzekļu atlikums, aprēķinot katra
speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvaru, tajā iekļauj finansējumu budžeta
izdevumu segšanai. Ja plānotie speciālā budžeta ieņēmumi pārsniedz izdevumus,
izstrādājot gadskārtējo valsts budžeta likumu, speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvarā
tiek iekļauti norēķini starp speciālajiem budžetiem, ņemot vērā iepriekšējos
gados periodos veiktās ieņēmumu īpatsvara izmaiņas nepieciešamā finansējuma
nodrošināšanai. uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par panta pirmo
daļu. attiecīgi mainīt turpmāko pantu numerāciju. |
Atbalstīts |
Atbalstīts |
3. Papildināt 22.pantu ar otro daļu šādā redakcijā: (2) Ja, plānojot gadskārtējo valsts budžeta likumu,
kādā no speciālajiem budžetiem ieņēmumi un iepriekšējo gadu līdzekļu atlikums
nesedz gadskārtējā budžeta izdevumus, un citā speciālajā budžetā ir līdzekļu atlikums, aprēķinot katra
speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvaru, tajā iekļauj finansējumu budžeta
izdevumu segšanai. Ja plānotie speciālā budžeta ieņēmumi pārsniedz izdevumus,
izstrādājot gadskārtējo valsts budžeta likumu, speciālā budžeta ieņēmumu
īpatsvarā tiek iekļauti norēķini starp speciālajiem budžetiem, ņemot vērā
iepriekšējos gados periodos veiktās ieņēmumu īpatsvara izmaiņas nepieciešamā
finansējuma nodrošināšanai. uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par panta pirmo
daļu. |
23.pants. Ziņojums par obligātajām iemaksām (1) Darba devējam
ir pienākums līdz obligāto iemaksu veikšanai noteiktajam termiņam iesniegt
Valsts ieņēmumu dienestam ziņojumu par obligāto iemaksu objektu un
obligātajām iemaksām no darba ņēmēju darba ienākumiem Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā. |
3. 23.pantā: papildināt pirmo daļu aiz vārda
pienākums ar vārdiem reizi mēnesī; aizstāt pirmajā daļā vārdus no darba
ņēmēju darba ienākumiem ar vārdiem no darba ņēmēju darba ienākumiem pārskata
mēnesī; papildināt pantu ar (1)1daļu
šādā redakcijā: (1)1 Ja darba devējs
atbilstoši šā panta pirmajai daļai nav iesniedzis ziņojumu par obligāto
iemaksu objektu un obligātajām iemaksām, ziņojumu par obligāto iemaksu
objektu un obligātajām iemaksām iesniegšanai piemēro šā likuma 20.1panta
noteikumus. |
|
|
|
|
4. 23.pantā: papildināt pirmo daļu aiz vārda
pienākums ar vārdiem reizi mēnesī; aizstāt pirmajā daļā vārdus no darba
ņēmēju darba ienākumiem ar vārdiem no darba ņēmēju darba ienākumiem pārskata
mēnesī; papildināt pantu ar (1)1daļu
šādā redakcijā: (1)1 Ja darba devējs
atbilstoši šā panta pirmajai daļai nav iesniedzis ziņojumu par obligāto
iemaksu objektu un obligātajām iemaksām, ziņojumu par obligāto iemaksu
objektu un obligātajām iemaksām iesniegšanai piemēro šā likuma 20.1panta
noteikumus. |
27.pants. Tiesības apstrīdēt un
pārsūdzēt Aģentūras amatpersonu izdotos administratīvos aktus (1) Aģentūras
darbinieku izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību persona var
apstrīdēt Aģentūras direktoram mēneša laikā no administratīvā akta spēkā
stāšanās dienas. Aģentūras direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā
no direktora lēmuma spēkā stāšanās dienas. (2) Iesnieguma
iesniegšana Aģentūras direktoram vai pieteikuma iesniegšana tiesai neaptur
Aģentūras izdotā administratīvā akta darbību. Aģentūras direktors ir tiesīgs
ar rakstveida lēmumu apturēt adresātam nelabvēlīga administratīvā akta
darbību, ja saņemts personas iesniegums par administratīvā akta darbības
apturēšanu. |
4. 27.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā
redakcijā: 27.pants. Aģentūras izdoto administratīvo aktu apstrīdēšana un
pārsūdzēšana, izdošanas termiņa pagarināšana"; papildināt pantu ar trešo
daļu šādā redakcijā: (3) Aģentūras direktoram ir tiesības ar
motivētu lēmumu pagarināt administratīvā akta izdošanas termiņu līdz trīs
gadiem no personas pieprasījuma saņemšanas dienas, ja sociālās
apdrošināšanas pakalpojumu vai valsts sociālo pabalstu piešķiršanai ir
nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija saistībā ar informācijas saņemšanu
no kompetentās ārvalstu iestādes. Aģentūras direktora lēmumu par termiņa
pagarināšanu var pārsūdzēt tiesā.. |
|
|
|
|
5. 27.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā
redakcijā: 27.pants. Aģentūras izdoto administratīvo aktu apstrīdēšana un
pārsūdzēšana, izdošanas termiņa pagarināšana"; papildināt pantu ar trešo
daļu šādā redakcijā: (3) Aģentūras direktoram ir tiesības ar
motivētu lēmumu pagarināt administratīvā akta izdošanas termiņu līdz trīs
gadiem no personas pieprasījuma saņemšanas dienas, ja sociālās
apdrošināšanas pakalpojumu vai valsts sociālo pabalstu piešķiršanai ir
nepieciešama ilgstoša faktu konstatācija saistībā ar informācijas saņemšanu
no kompetentās ārvalstu iestādes. Aģentūras direktora lēmumu par termiņa
pagarināšanu var pārsūdzēt tiesā.. |
28.pants. Tiesības norakstīt
speciālajā budžetā izveidojušos parādu summas Aģentūra noraksta
un izslēdz no bilances tās uzskaitē esošo parādu summas, kas sociālās
apdrošināšanas pakalpojumu saņēmēju vainas dēļ veidojušās kā pārmaksas, kuru
piedziņa nav iespējama, jo parādnieks ir miris vai parāda piedziņai iestājies
noilgums, vai kas nepārsniedz 35 procentus no valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsta. |
5. Aizstāt 28.pantā vārdus vai parāda
piedziņai iestājies noilgums ar vārdiem vai parāda piedziņai iestājies 10
gadu noilgums. |
|
|
|
|
6. Aizstāt 28.pantā vārdus vai parāda
piedziņai iestājies noilgums ar vārdiem vai parāda piedziņai iestājies 10
gadu noilgums. |
|
6. Papildināt likumu ar 29.pantu šādā
redakcijā: 29.pants.
Sociālās apdrošināšanas pakalpojumu un valsts sociālo pabalstu piegāde
dzīvesvietā Ja persona ar piegādi dzīvesvietā saņem
vairākus sociālās apdrošināšanas pakalpojumus vai valsts sociālos pabalstus,
no kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par šo pakalpojumu piešķiršanu un
izmaksāšanu ir ieturama maksa par piegādi dzīvesvietā, maksu par piegādi
dzīvesvietā Aģentūra ietur no viena, apmēra ziņā lielākā izmaksājamā sociālās
apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta. |
2 |
Juridiskais
birojs Izteikt
6.pantu šādā redakcijā: 6.
Papildināt likumu ar 29.pantu šādā redakcijā: 29.pants. Sociālās apdrošināšanas pakalpojumu un valsts sociālo pabalstu piegāde dzīvesvietā Ja persona ar piegādi dzīvesvietā saņem vairākus sociālās apdrošināšanas pakalpojumus vai valsts sociālos pabalstus, no kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par šo pakalpojumu piešķiršanu un izmaksāšanu ir paredzēta maksa par piegādi dzīvesvietā, maksu par piegādi dzīvesvietā Aģentūra iekasē no viena, apmēra ziņā lielākā izmaksājamā sociālās apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta. |
Atbalstīts |
Atbalstīts |
7. Papildināt likumu ar 29.pantu šādā
redakcijā: 29.pants. Sociālās apdrošināšanas pakalpojumu un valsts sociālo pabalstu piegāde dzīvesvietā Ja persona ar piegādi dzīvesvietā saņem
vairākus sociālās apdrošināšanas pakalpojumus vai valsts sociālos pabalstus,
no kuriem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par šo pakalpojumu piešķiršanu un
izmaksāšanu ir paredzēta maksa par piegādi dzīvesvietā, maksu par piegādi
dzīvesvietā Aģentūra iekasē no viena, apmēra ziņā lielākā izmaksājamā
sociālās apdrošināšanas pakalpojuma vai valsts sociālā pabalsta. |
Pārejas
noteikumi |
7. Papildināt pārejas
noteikumus ar 46., 47. un 48.punktu šādā redakcijā: 46. Ja, plānojot gadskārtējo valsts budžeta likumu, kādā no
speciālajiem budžetiem ieņēmumi un iepriekšējo gadu līdzekļu atlikums nesedz
gadskārtējā budžeta izdevumus, un citā speciālajā budžetā ir līdzekļu atlikums,
aprēķinot katra speciālā budžeta ieņēmumu īpatsvaru, tajā iekļauj finansējumu budžeta izdevumu
segšanai. Ja plānotie speciālā budžeta ieņēmumi pārsniedz izdevumus,
izstrādājot gadskārtējo valsts budžeta likumu, speciālā budžeta ieņēmumu
īpatsvarā tiek iekļauti norēķini starp speciālajiem budžetiem, ņemot vērā
iepriekšējos periodos veiktās ieņēmumu īpatsvara izmaiņas nepieciešamā
finansējuma nodrošināšanai, 47.Grozījumi likuma 3.panta
pirmajā daļā stājas spēkā 2010.gada 3.maijā. 48. Šā likuma 29.pants stājas spēkā 2009.gada
1.augustā. |
3 &n
bsp; 4 |
Juridiskais birojs Izteikt
7.pantu šādā redakcijā: 7. Papildināt pārejas noteikumus ar 46.. un
47.punktu šādā redakcijā: 46. Grozījumi šā likuma 3.panta pirmajā daļā
attiecībā uz vārdu saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem
sakarā ar bērna kopšanu un aizstāšanu ar vārdiem saslimšanu ar arodslimību,
bērna kopšanu, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar stājas spēkā 2010.gada 3.maijā. 47. Šā likuma 29.pants stājas spēkā 2009.gada
1.augustā. Labklājības ministrijas
parlamentārais sekretārs A.Staķis Izslēgt likumprojekta 7.pantā iekļauto
likuma pārejas noteikumu 48.punktu (kas nosaka, ka likuma 29.pants stājas spēkā 2009.gada 1.augustā.) |
Atbalstīts Atbalstīts |
Atbalstīts Atbalstīts |
8. Papildināt
pārejas noteikumus ar 46., 47. un 48. punktu šādā redakcijā: 46. Grozījumi šā likuma 3.panta pirmajā daļā
attiecībā uz vārdu saslimšanu ar arodslimību, kā arī papildu izdevumiem
sakarā ar bērna kopšanu un aizstāšanu ar vārdiem saslimšanu ar arodslimību,
bērna kopšanu, kā arī papildu izdevumiem sakarā ar stājas spēkā 2010.gada 3.maijā. 47. Šā likuma 29.pants stājas spēkā 2009.gada
1.augustā. |
|
|
5 6 |
Ministru
kabinets Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 48.punktu šādā redakcijā: 48.
Laika periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim saskaņā ar šo
likumu noteikto termiņu, kurā darba devēji reģistrē katru darba ņēmēju Valsts
ieņēmumu dienesta teritoriālā iestādē pēc darba devēja reģistrācijas vietas,
nosaka atbilstoši likumam Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu no
2009.gada līdz 2012.gadam. Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 48.punktu šādā redakcijā: 48. Laika
periodā no 2009.gada 1.jūlija līdz 2012.gada 31.decembrim saskaņā ar šo
likumu noteikto termiņu, kurā darba devēji reģistrē katru darba ņēmēju Valsts
ieņēmumu dienestā pēc darba devēja reģistrācijas vietas, nosaka atbilstoši
likumam Par valsts pensiju un valsts pabalstu izmaksu no 2009.gada līdz
2012.gadam. |
Atbalstīts Atbalstīts |
Atbalstīts Atbalstīts |
48. Laika periodā no 2009.gada 1.jūlija
līdz 2012.gada 31.decembrim saskaņā ar šo likumu noteikto termiņu, kurā darba
devēji reģistrē katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā pēc darba devēja
reģistrācijas vietas, nosaka atbilstoši likumam Par valsts pensiju un valsts
pabalstu izmaksu no 2009.gada līdz 2012.gadam. |
|
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā. |
|
|
|
|
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā. |