LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

 

Jēkaba ielā 10/12, Rīgā, LV-1811        tālr. 7087318         fax 7087317

 

Rīgā

 

2009.gada 20.maijs

Nr.9/2 –

Saeimas Prezidijam

 

            Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija šā gada 20. maija sēdē izskatīja Ministru kabineta iesniegto likumprojektu ”Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību” (Nr.1198/Lp9; Dok.Nr.4173) 1.lasījumam un nolēma neatbalstīt, bet iesniegt izskatīšanai Saeimas sēdē alternatīvu likumprojektu.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz izdarīt izmaiņas 21.maija Saeimas sēdes darba kārtībā un iekļaut sadaļā „II. Likumprojektu izskatīšana” Ministru kabineta iesniegtā likumprojekta ”Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību” (Nr.1198/Lp9; Dok.Nr.4173) un komisijas izstrādātā alternatīvā likumprojekta ”Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību” izskatīšanu 1. lasījumā.

Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija alternatīvo likumprojektu ”Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību”  atbalstīja un lūdz izskatīt kā steidzamu.

 

Pielikumā:          1. Alternatīvais likumprojekts “Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību” uz 1 lp;

                        2. Likumprojekta anotācija uz 1 lp.

                       

  

Cieņā, 

 

komisijas priekšsēdētājs                                                                                         G.Bērziņš


Iesniedz Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija

Alternatīvais likumprojekts

 

Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību

 

Izdarīt Likumā par budžetu un finanšu vadību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994., 8.nr.; 1996., 24.nr.; 1997., 21.nr.; 1998., 9.nr.; 1999., 24.nr.; 2001., 1.nr.; 2002., 23.nr.; 2003., 2., 23.nr.; 2005., 2., 24.nr.; 2007., 3.nr.; 2008., 1.nr.; 2008., nr.24) šādus grozījumus:

25.pantā:

izslēgt otro un 2.1daļu;

papildināt pantu ar 2.2, 2.3,  2.4  un 2.5 daļu šādā redakcijā:

„(2²) Finanšu ministram ir tiesības dot rīkojumu Valsts kasei noteiktam periodam aizkavēt vai samazināt asignējumus, ja minētā darbība nav pretrunā ar  Ministru kabineta noteikumiem un likumiem:

1) ja trīs mēnešu periodā valsts budžeta nodokļu un nenodokļu faktiskie ieņēmumi attiecībā pret attiecīgajā periodā paredzētajiem ieņēmumiem samazinās vairāk kā par 0,5 procentiem no gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās iekšzemes kopprodukta prognozes vai faktiskais uzkrātais valsts budžeta deficīts trīs mēnešu periodā pārsniedz attiecīgajam periodam  paredzēto budžeta deficītu par vairāk kā 0,5 procentiem no gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās iekšzemes kopprodukta prognozes;

2) ja ministrs ir saņēmis Valsts kases ziņojumu par resursu nepietiekamību saistību izpildes nodrošināšanai.

(23) Valsts kase saskaņā ar šā panta 2.² daļā minēto rīkojumu, ievērojot tajā norādītos nosacījumus, nosaka asignējumu aizkavēšanu vai samazināšanu noteiktam periodam un nekavējoties informē par to ministrijas.

(24) Finanšu ministrs informē Ministru kabinetu 7 darba dienu laikā par šā panta 2.² daļā minēto rīkojumu. Ministru kabinets lemj par asignējumu aizkavēšanu vai samazināšanu un nepieciešamību izdarīt grozījumus  Ministru kabineta noteikumos.

(25) Asignējumu aizkavēšana vai samazināšana var tikt noteikta ne ilgāk par trīs mēnešiem. Ja nepieciešams asignējumu aizkavēšanu vai samazināšanu noteikt ilgāk par trim mēnešiem, Ministru kabinets mēneša laikā iesniedz grozījumus gadskārtējā valsts budžeta likumā un likumprojektus, kuri nosaka vai groza valsts budžetu.”

 

Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.


Likumprojekta

“Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību”

anotācija

 

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs

Pašlaik normatīvajos aktos nav noteikts regulējums, lai nodrošinātu faktiskā budžeta deficīta iekļaušanos Māstrihtas kritēriju noteiktajās robežās gadījumos, kad valsts budžeta ieņēmumu prognozes strauji mainās. Nepieciešams noteikt skaidrus un saprotamus rīcības pasākumus saistībā ar budžeta izdevumu ierobežošanu Makroekonomisko rādītāju un ieņēmumu prognožu pārskatīšanas gadījumos.

Grozījumi 25.pantā nepieciešami, lai dotu Finanšu ministram tiesības aizkavēt vai samazināt asignējumus, gadījumos, kad nepieciešams pieņemt nekavējošus lēmumus, lai novērstu makroekonomisko procesu izraisīto paaugstināto fiskālo, ekonomisko un sociālo risku un nodrošinātu starptautiskajās saistībās noteikto fiskālo kritēriju izpildi, ja šāda darbība nav pretrunā ar Ministru kabineta noteikumiem un likumiem. Tāpat, paredzēta Ministru kabinetam tiesība lemt par asignējumu aizkavēšanu vai samazināšanu un nepieciešamību grozīt spēkā esošos Ministru kabineta normatīvos aktus.

2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

Nav attiecināms.

3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Likumprojekta īstenošanai nav nepieciešami papildus izdevumi.

4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu

Sagatavojot likumprojektu veiktas konsultācijas ar Saeimas Juridisko biroju.

7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde

Likuma izpilde tiks nodrošināta ar esošo valsts institūciju palīdzību.  Jaunu institūciju dibināšana nav nepieciešama. Esošo institūciju funkcijas nepaplašinās.

 

Ar cieņu, 

komisijas priekšsēdētājs                                                                      G.Bērziņš