Rīgā
15.05.2009. Nr.90/TA-39
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mertena 67036901, sanita.mertena@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 21.aprīļa sēdes
protokola Nr.25 34.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījums Pilsētas domes, novada domes un pagasta
padomes vēlēšanu likumā
Izdarīt Pilsētas domes, novada
domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994,
3., 5.nr.; 1996, 23., 24.nr.; 2000, 10.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 12.nr.; 2004,
24.nr.; 2007, 11.nr.; 2008, 8.nr.) šādu grozījumu:
Izteikt 10.pantu šādā
redakcijā:
"10.pants. (1) Ja par deputāta kandidātu
ir pieteikts Valsts prezidents, tiesnesis, prokurors, policijas darbinieks vai
robežsargs, pēc deputātu kandidātu saraksta reģistrēšanas attiecīgajam deputāta
kandidātam ir jāatstāj ieņemamais amats un mēneša laikā jāiesniedz Centrālajai
vēlēšanu komisijai šo faktu apstiprinoši dokumenti.
(2) Saeimas deputātu, Ministru kabineta
locekli, Eiropas Parlamenta deputātu vai Nacionālās radio un televīzijas
padomes locekli var pieteikt par deputāta kandidātu domes (padomes) vēlēšanās,
taču, ja attiecīgais deputāta kandidāts tiek ievēlēts, tas zaudē valsts
amatpersonas amatu, kā arī esošo deputāta mandātu."
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
"Grozījums Pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanu likumā"
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ministru kabineta 2007.gada 1.augusta rīkojuma Nr.481 Par Koncepciju
par vēlēšanu tiesiskā regulējuma pilnveidošanu 4.punkts uzdot Tieslietu
ministrijai izvērtēt Saeimas vēlēšanu tiesisko regulējumu un, ja nepieciešams
iesniegt attiecīgus normatīvo aktu projektus. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Pilsētas domes, novada
domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma (turpmāk likums) 10.panta pirmā
daļa pieļauj, ka virkne augstāko valsts amatpersonu var tikt pieteiktas par
deputātu kandidātiem pašvaldību vēlēšanās un vienlaikus saglabāt savu amatu. Tai pat laikā Valsts kontroles darbību reglamentējošais
likums noteic, ka uz amata pildīšanas laiku darbība politiskajās partijās
jāpārtrauc. Pretendēšana uz darbu domē/padomē, piedaloties vēlēšanās deputāta
kandidāta statusā, nenoliedzami ir aktīva politiskā darbība. Tāpat ar
piederību pie politiskajām partijām nav savienojams tiesneša un prokurora
amats. Attiecībā uz Nacionālās radio un televīzijas padomes locekļiem šobrīd
pastāv ierobežojums savienot amatu padomē ar Saeimas deputāta vai Ministru
kabineta locekļa amata pienākumiem, radot nevienlīdzību ar salīdzināmos
apstākļos esošām amatpersonām. Likuma 10.panta
trešajā daļā noteikts, ka, ja par domes (padomes) deputāta kandidātu ir
pieteikts Eiropas Parlamenta deputāts, viņam mēneša laikā pēc deputātu
kandidātu saraksta reģistrēšanas jānoliek Eiropas Parlamenta deputāta mandāts
un jāiesniedz attiecīgajai vēlēšanu komisijai šo faktu apstiprinoši
dokumenti. Savukārt likuma 10.panta ceturtā daļa noteic, ka, ja šādi
dokumenti netiek iesniegti, vēlēšanu komisija svītro pieteikto kandidātu no
domes (padomes) deputātu kandidātu saraksta. Norma rada nevienlīdzīgu
attieksmi attiecībā pret Saeimas deputātiem, kuri zaudē amatu tikai ievēlēšanas
gadījumā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība < o:p> |
Likumprojekts
paredz noteikt personu loku, kuras var tikt pieteiktas par deputāta kandidātu
Saeimas vēlēšanām, bet ētisku apsvērumu dēļ vai, ņemot vērā normatīvajos
aktos noteiktos ierobežojumus amata savienošanā ar piederību politiskajām
partijām, tām pēc deputātu kandidātu saraksta reģistrēšanas ir jāatstāj
ieņemamais amats un viena mēneša laikā jāiesniedz šo faktu apstiprinoši
dokumenti Centrālajai vēlēšanu komisijai. Likumprojekts paredz
vienlīdzīgu attieksmi pret Saeimas deputātu, Ministru kabineta locekli un
Eiropas Parlamenta deputātu, nosakot, ka šīs amatpersonas var pieteikt par
kandidātu domes vēlēšanās, taču amatu zaudē ievēlēšanas gadījumā. |
4. Cita
informācija |
Likumprojekta
izstrādei tika izveidota darba grupa, kuras sastāvā piedalījās pārstāvji no
Tiesībsarga biroja, Satversmes tiesas, Centrālās vēlēšanu komisijas,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas, Valsts kancelejas kā
arī Ministru kabineta pārstāve starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās. Likumprojekts
skatāms vienlaikus ar likumprojektu Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā,
likumprojektu Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārējā
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē. |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Tiks būtiski uzlabota vēlēšanu procedūra |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
||
2010. |
2011. |
2012. |
|
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
3. Finansiāla
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
6. Cita informācija |
Nav |
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Vienlaikus ar
likumprojektu skatāms likumprojekts Grozījumi Eiropas
Parlamenta vēlēšanu likumā, likumprojekts Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā. |
2. Cita
informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
2. Saistības pret
citām starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas
Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums,
direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un
numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības
tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību
pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri
|
5.
Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav |
|
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
politiskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo
politiskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Likumprojekta
izstrādei tika izveidota darba grupa, kuras sastāvā piedalījās pārstāvji no
Tiesībsarga biroja, Satversmes tiesas, Centrālās vēlēšanu komisijas,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas, Valsts kancelejas kā
arī Ministru kabineta pārstāve starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās un
Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta. |
5. Cita
informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek veidotas |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc
pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un
periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta
Ziņotājs. Normatīvais akts
tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var
aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita
informācija |
Nav |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Vīza: Valsts sekretārs M. Lazdovskis
1152
Garā, 67036980,
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.25 |
2009.gada 21.aprīlī |
34.§
Likumprojekts "Grozījums Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā"
TA-39
___________________________________________________________
(M.Segliņš, S.Mertena, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Tieslietu ministrijai
steidzami precizēt likumprojekta anotāciju un iesniegt to Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
4. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Vides ministrs |
|
R.Vējonis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-25-2104-#34.doc