Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2009.gada 14.maijā
Nr.______________
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa
79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Grozījumi
likumā Par valsts pensijām
Pielikumā:
2.
Anotācija (4 lapas)
3. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins ( 1 lapa)
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi likumā
Par valsts pensijām
Izdarīt likumā Par valsts pensijām
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 24.nr.;
1997, 3., 13.nr.; 1998, 1., 24.nr.; 1999, 11., 23.nr.; 2002, 2.nr.; 2004,
6.nr.; 2005, 13., 24.nr.; 2006, 24.nr.; 2007, 24.nr.; 2008, 7., 10., 14.nr.)
šādus grozījumus:
1. Pārejas noteikumu 1.punkta
ievaddaļā:
- papildināt pirmo teikumu pēc vārda
pilsoņiem ar vārdiem un Latvijas nepilsoņiem;
- aizstāt
otrajā teikumā vārdus bezvalstniekiem
un Latvijas nepilsoņiem ar vārdiem un bezvalstniekiem.
2. Papildināt pārejas noteikumus ar 57. un 58.punktu
šādā redakcijā:
57.
Latvijas valsts pensijas saņēmējiem, kuri laikā no 1997.gada 27.jūnija līdz
2009.gada 1.jūlijam bija Latvijas nepilsoņi un kuru apdrošināšanas stāžā netika
iekļauti bijušās PSRS teritorijā uzkrātie darba un tam pielīdzinātie periodi,
Ministru kabineta noteiktajā kartībā un ievērojot patēriņa cenu indeksa
izmaiņas ne vēlāk kā līdz 2011.gada 31.decembrim izmaksā nesaņemto pensijas
daļu, ieskaitot to personas norādītajā Latvijas Republikas kredītiestādes vai
pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontā.
58.
Labklājības ministrija nodrošina to personu apzināšanu un informēšanu, kurām
saskaņā ar grozījumiem šajā likumā ir tiesības uz pensijas pārrēķināšanu un
neizmaksātās pensijas daļas saņemšanu.
Likums
stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2009.gada 18.februārī Eiropas Cilvēktiesību tiesas (turpmāk - ECT)
Lielā palāta pasludināja spriedumu lietā Nr. 55707/00, kurā atzina, ka attiecībā pret pieteicēju Nataļju
Andrejevu ir pārkāpts Eiropas Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk - Konvencija) 1.protokola
1.pants, kas nosaka tiesības uz īpašumu, saistībā ar Konvencijas 14.pantu,
kas aizliedz diskrimināciju. Augstākminētajam ECT spriedumam ir ne tikai privāta,
bet arī sabiedriska nozīme. Tajā sprieduma daļā, kas ir saistīta ar
Konvencijas 14. panta pārkāpšanu (sprieduma 81-92 punkti), ECT nekādā veidā neatsaucas
uz pieteicējas gadījuma individuālajām pazīmēm
(piemēram, datums, kad pieteicēja vērsās pēc pensijas, faktiskais darbs
Latvijā strīdīgajos periodos (sprieduma 85. punkts), viņas uzņēmuma galvenās
mītnes atrašanās vieta PSRS teritorijā, pieteicējas darba raksturs, strīdīgo
periodu garums salīdzinājumā ar aprēķinātajiem periodiem u.t.t.) ECT uzskata (sprieduma 87. punkts), ka Šajā lietā netika apstrīdēts tas, ka
Latvijas pilsonim esot tādā pašā stāvoklī kā pieteicēja, strādājot tādā pašā
uzņēmumā un tajā pašā periodā, būtu nodrošināta strīdīgās pensijas stāža daļas
ieskaitīšana. Bez tam, puses piekrita, ka ja pieteicēja naturalizācijas
kārtībā kļūtu par Latvijas pilsoni, viņa automātiski saņemtu pensiju par visu
dzīves laikā uzkrāto darba stāžu. Tāpēc pilsonība šeit kalpo kā vienīgais
apstrīdētās atšķirīgās attieksmes kritērijs. Lai kā, bet Tiesa ir
uzskatījusi, ka ir jābūt ļoti svarīgiem cēloņiem, lai atzītu uz pilsonību
balstītu atšķirīgu attieksmi, par savienojamu ar Konvencijas prasībām. Tālāk ECT atzīmē (sprieduma 88.punkts), ka pirmkārt, nav noteikts, vai pat apgalvots,
ka pieteicēja neatbilst citu normatīvo aktu prasībām, kas viņai dot tiesības
uz pensiju attiecībā uz visu viņas darba stāžu. Tādēļ viņa objektīvi bija
līdzīgā situācijā ar personām, kurām bija tāda pati vai līdzīga profesija,
bet kuras pēc 1991. gada tika atzītas par Latvijas pilsoņiem. Otrkārt, šeit
nav pierādījumu par to, ka padomju laikā pastāvēja atšķirīga attieksme
pensiju jautājumā pret bijušās PSRS pilsoņiem; patiesībā, valdība nekādā
veidā nepastrīdēja pieteicējas apgalvojumu, ka padomju sociālais nodoklis
tika maksāts un administrēts visiem strādājošajiem vienādi, neskatoties uz
izcelsmes valsti vai dzimšanas vietu
Treškārt, Tiesa ņēma vērā, ka pašreiz
pieteicēja nav nevienas valsts pilsone. Viņai ir Latvijas pastāvīgā
iedzīvotāja nepilsoņa statuss un Latvija ir vienīgā valsts, ar kuru viņai ir
jebkādas pastāvīgas tiesiskas saiknes un tādējādi objektīvi arī vienīgā
valsts, kura var uzņemties atbildību par viņu attiecībā uz sociālās drošības
jautājumiem. Turklāt ECT (sprieduma 90.punkts) atzīmē, ka Tiesa pilnībā apzinās šādu [starpv
alstu]
vienošanos nozīmi risinot tāda veida problēmas, kas izriet no šīs lietas.
Tomēr, tā atkārto, ka ratificējot Konvenciju, atbildētājvalsts uzņēmās
nodrošināt atbilstošas tiesības un brīvības ikvienai tās jurisdikcijā esošai
personai. Saskaņā ar to, šajā konkrētajā lietā Latvijas valsts nevar tikt
atbrīvota no atbildības par Konvencijas 14.panta izpildi, pamatojoties uz to,
ka tā ir vai tā nav saistīta ar atbilstošām starpvalstu vienošanām sociālās drošības
jomā. un noraida (sprieduma 91. punktā) valdības argumentus par
naturalizācijas nepieciešamību pilnas pensijas saņemšanai. Šie argumenti, bez jebkāda izņēmuma ir piemērojami
jebkuram Latvijas nepilsonim, kura darba vai tam pielīdzināmie periodi, saskaņā
ar likuma "Par valsts pensijām"
pārejas noteikumu 1.punktu, netiek ieskaitīti aprēķinot pensiju,
gadījumā, ja analoģiski periodi tiek ieskaitīti Latvijas pilsonim. Vēl
vairāk, ikviens nepilsonis, kuru ir skāruši šie ierobežojumi, ir Konvencijas
pārkāpšanas upuris no brīža, kad viņš ir vērsies pēc pensijas, ja šis brīdis
ir iestājies pēc tam, kad Konvencija ir stājusies spēkā Latvijas teritorijā
(27.06.1997) ECT spriedums ir pieņemts tādā plašā formulējumā
mērķtiecīgi, pilnīgi apzinoties to nepilsoņu skaitu, attiecībā pret kuriem ir
pārkāpta Konvencija un to slogu budžetam, kas radīsies kompensējot
Konvencijas pārkāpuma sekas. No augstākminētā izriet, ka lai novērstu Konvencijas
pārkāpumus ir nekavējoties jāīsteno šādi pasākumi: 1) izdarīt nepieciešamos grozījumus likuma "Par
valsts pensijām" pārejas noteikumu 1.punktā un izdarīt visu to
nepilsoņu, kas jau ir kļuvuši par Konvencijas pārkāpuma upuriem, pensiju
pārrēķinu, speciāli viņiem par to paziņojot: 2) noteikt kārtību, kādā izmaksājamas kompensācijas par
periodu no Konvencijas spēkā stāšanās brīža līdz brīdim, kad tika izdarīts
pārrēķins, ņemot vērā LR Satversmes tiesas 06.04.2005. sprieduma, kuram tika
piešķirts atpakaļejošs spēks, izpildes praksi. 2009. gada
24. februārī Godmaņa vadītais Ministru kabinets slēgtā sēdē pieņēma lēmumu
risināt jautājumu par ECT sprieduma lietā Andrejeva pret Latviju izpildi
savādāk. Šis
Ministru kabineta lēmums ir realizēts šī gada 16.aprīlī Valsts sekretāru
sapulcē apstiprinātajā likumprojektā Grozījumi
likumā Par valsts pensijām(VSS-619)
un tas paredz atņemt Latvijas pilsoņiem tās tiesības attiecībā uz pensiju
pārrēķinu, kuras pašreiz nebauda nepilsoņi Šajā
sakarā ir jāatzīmē, ka Andrejevas lieta Latvijai ir pirmā lieta, kurā tika
konstatēts Konvencijas 14. panta (Diskriminācijas aizliegums) pārkāpums.
Latvijai nav pieredzes šādu tiesas lēmumu izpildē. Tajā pat laikā ECT
statistika parāda, ka laika posmā no 1999. gada līdz 2008. gadam no 8172 ECT
spriedumiem - 104 spriedumos ( attiecībā uz 22 valstīm) ir konstatēts
Konvencijas 14. panta pārkāpums. Neviens no
mums zināmajiem precedentiem nav novedis pie tā, ka diskriminācijas fakta
konstatācija būtu pamudinājusi valsti kādam tās iedzīvotājam atņemt tās
tiesības, kuras nebaudīja diskriminējamie.
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz pielīdzināt tiesībās Latvijas pilsoņus un Latvijas
nepilsoņus attiecībā uz līdz 1990. gada 31. decembrim uzkrātā darba un tam
pielīdzināto periodu iekļaušanu apdrošināšanas stāžā. Likumprojekts paredz novērst
kaitējumu, kas tika nodarīts Latvijas valsts pensijas saņēmējiem, kas, būdams
LR nepilsoni, saņēma valsts pensiju laika posmā no Eiropas
Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas spēkā stāšanās brīža
Latvijā (27.06.1997) līdz šī likuma spēkā stāšanās brīdim (01.07. 2009),
sakarā ar to, ka personu apdrošināšanas stāžā netika iekļauti bijušās
PSRS teritorijā uzkrātie darba un tam pielīdzinātie periodi. Kaitējums tiek piedāvāts novērst izmaksājot
augstākminētajai pensionāru grupai kompensācijas par nesaņemto pensijas daļu,
ievērojot patēriņa cenu indeksa izmaiņas Kompensāciju izmaksas tiek plānots veikt laika posmā no 2009. gada
1.jūlija līdz 2011. gada 31.decembrim, ieskaitot tās personas norādītajā
Latvijas Republikas kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontā
Ministru kabineta noteiktajā kartībā. Likumprojekts uzliek par pienākumu Labklājības ministrijai nodrošināt to
personu apzināšanu un informēšanu, kurām saskaņā ar šo likumu ir tiesības uz
pensijas pārrēķināšanu un neizmaksātās pensijas daļas saņemšanu. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās
pensionāru dzīves kvalitāti. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
29 818 |
45 432 |
44 633 |
12 427 |
12 195 |
|||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Pielikumā |
|||||||||
6. Cita informācija |
|
|||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod |
Līdz 2009.g. 1.jūlijam jāizdod
attiecīgie Ministru kabineta noteikumi |
|||||||||
2. Cita informācija |
- |
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Ar normatīvo akta īstenošanu tiks
novērsta masveida Eiropas Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijas pārkāpšana |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Ar Latvijas cilvēktiesību komiteju |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Latvijas cilvēktiesību komiteja ir
izstrādājusi normatīvo aktu |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informācija par normatīvo aktu tiek
plaši izplatīta un guva sabiedrības atbalstu |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Normatīvais akts tieši izriet no Eiropas
Cilvēktiesību tiesas Lielajās palātas sprieduma lietā Nr. 55707/00 |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
1. Saskaņā ar likumu Par likumu un
citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu
izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. 2. Labklājības ministrijai uzdots
veikt papildus pasākumus iedzīvotāju informēšanai. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda
tiesības |
|||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||
Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
Par pamatu aprēķinam tiek ņemti Labklājības
ministrijas dati no likumprojekta "Par Latvijas Republikas un Krievijas
Federācijas līgumu par sadarbību sociālās drošības jomā" anotācijas.
Jaunpiešķirto
vecuma pensiju skaits 2006.gadā bija 11 725. Tiek aprēķināts nepilsoņu
īpatsvars iedzīvotāju kopskaitā. Tiek pieņemts, ka 70% no tiem ir bijis darba
stāžs ārpus Latvijas. Tiek pieņemts, ka vidējais darba stāžs nepilsoņiem ārpus
Latvijas ir bijis vismaz 10 gadi.
Vidējais
vecuma pensijas apmērs tiek aprēķināts, izmantojot Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras informāciju (VSAA), t.i., apmērs tiek noteikts proporcionāli 10 gadu
darba stāžam. 2009.gadā vidējais vecuma pensijas apmērs par ārpus Latvijas
nostrādāto 10 gadu darba stāžu ir 47,55Ls, 2010.gadā 51,05Ls, 2011.gadā
53,60Ls, 2012.gadā 56,28Ls.
Aprēķinos
tiek ņemti vērā tikai tie nepilsoņi, kuri ir uzkrājuši darba stāžu tajās PSRS
republikās ar kurām nav noslēgtas atbilstošas vienošanās. Pašreiz spēkā ir
vienošanās ar Lietuvu, Igauniju un Ukrainu. Vienošanās ar Baltkrieviju un
Krieviju vēl nav spēkā, taču līdzekli šo vienošanos izpildei jau ir iekļauti
2009. gada budžetā.
Saskaņā ar Labklājības ministrijas metodiku,
to personu skaits, kuras ir uzkrājušas stāžu atbilstošās teritorijās tiek
vērtēts balstoties uz nepilsoņu etnisko sastāvu. Saskaņā ar Iekšlietu
ministrijas datiem uz 2009.gada 1.janvāri Latvijā dzīvoja 357811 nepilsoņi,
starp kuriem ir 48104 baltkrievi, 9666 lietuvieši, 540 igauņi, 235908 krievi,
34016 ukraiņi, tāpēc to nepilsoņu skaits, kuri ir uzkrājuši darba stāžu valstīs
ar kurām Latvijai nav noslēgtas atbilstošas vienošanās sastāda tikai 8,27%
Aprēķina rezultāti tiek apkopoti
tabulā
Gads |
Nepilsoņu daļa iedzīvotāju sastāvā |
To personu skaits, kas saņem vecuma pensiju saskaņa ar 1995.g.
2.novembra likumu |
to nepilsoņu skats, kas saņem pensiju
saskaņa ar 1995.g. 2.novembra likumu |
Vidējais vecuma
pensijas apmērs par ārpus Latvijā nostrādāto 10 darba gadu stāžu |
Kompensācijas izmaksas (tūkst. Ls) |
0,167 |
213348 |
24900 |
47,55 |
590 |
|
2010 |
0,147 |
225073 |
23200 |
51,05 |
1180 |
2011 |
0,126 |
236798 |
20900 |
53,6 |
1116 |
2012 |
0,106 |
248523 |
18400 |
56,28 |
1031 |
2013 |
0,086 |
260248 |
15700 |
58,96 |
922 |
2014 |
|
|
|
|
812 |