Rīgā
08.05.2009. Nr.90/TA-972
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Grozījumi Militārā dienesta likumā". Likumprojektu
izstrādāja Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Smalkais 67071907, aigars.smalkais@mil.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 3 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz
12 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 5.maija sēdes protokola Nr.29 42.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Militārā dienesta likumā
Izdarīt Militārā dienesta likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003, 2., 15.nr.; 2004,
14.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 10.nr.; 2008, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt 10.panta otrajā daļā vārdus
"sabiedriskās organizācijas" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem
"biedrības un nodibinājumi" (attiecīgā locījumā).
2. Izteikt
11.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Karavīru aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā var
nosūtīt mācīties uz civilo izglītības iestādi, ja viņa amata pienākumu
pildīšanai nepieciešama speciāla izglītība. Ar karavīra apmācību saistītos
izdevumus sedz no šim mērķim paredzētajiem budžeta līdzekļiem. Pirms mācību
uzsākšanas civilajā izglītības iestādē aizsardzības ministrs vai viņa
pilnvarots komandieris (priekšnieks) ar karavīru slēdz līgumu, kas nosaka, ka
pēc izglītības iestādes beigšanas karavīram obligāti jānodienē līgumā
noteiktais laiks, kas nav mazāks par pieciem gadiem. Nesekmības dēļ (izņemot gadījumu, ja
nesekmības iemesls ir veselības traucējumi vai cits attaisnojošs iemesls), pēc
paša vēlēšanās, izglītības iestādes iekšējās kārtības noteikumu vai uzņemšanas
noteikumu pārkāpumu dēļ no civilās izglītības iestādes atskaitītais karavīrs
atmaksā apmācībai izlietotos finanšu līdzekļus Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā."
3. Izteikt 37.panta ceturto un piekto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Tiesības uz ikgadējo atvaļinājumu
karavīram ir pēc sešu mēnešu nepārtraukta dienesta. Karavīram, kas pieņemts
profesionālajā dienestā, pirmajā dienesta gadā atvaļinājumu aprēķina par
laikposmu no dienas, kad viņš pieņemts profesionālajā dienestā, līdz gada
beigām (par katru nodienēto mēnesi proporcionāli nodienētajam laikam,
ievērojot šā panta pirmās daļas nosacījumus). Izņēmuma gadījumā ikgadējo
atvaļinājumu vai tā daļu var pārcelt uz nākamo gadu, bet ne vairāk kā divus
gadus pēc kārtas. Laikā, kas dod tiesības uz ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu,
neieskaita bērna kopšanas atvaļinājuma laiku.
(5) Nav atļauts ikgadējo atvaļinājumu kompensēt
naudā, izņemot gadījumu, ja no profesionālā dienesta atvaļina karavīru, kas nav
izmantojis ikgadējo atvaļinājumu. Kompensējot atvaļinājumu naudā, neizmaksā
atvaļinājuma pabalstu, nepiešķir uzturdevu natūrā un neizmaksā tās vērtību
naudā. Karavīram atvaļināšanas gadā atvaļinājuma kompensāciju aprēķina par
laikposmu no gada sākuma līdz atvaļināšanas dienai (par katru mēnesi proporcionāli
nodienētajam laikam, ievērojot šā panta pirmās un otrās daļas nosacījumus). Ja
karavīru atvaļina no militārā dienesta šā likuma 42.panta pirmās daļas 1.punktā
noteiktajā gadījumā vai izbeidzot profesionālā dienesta līgumu pirms termiņa šā
likuma 43.panta otrās daļas 2., 6. un 7.punktā noteiktajā gadījumā, ikgadējā
atvaļinājuma kompensāciju aprēķina par pilnu gadu. Ja karavīru atvaļina 43.panta
pirmajā daļā vai otrās daļas 1., 4., 8. un 9.punktā noteiktajā gadījumā pirms kalendāra
gada beigām un ja karavīrs izmantojis ikgadējo atvaļinājumu par pilnu kalendāra
gadu, no viņa ietur izmaksāto atvaļinājuma kompensāciju par nenodienētajām
atvaļinājuma dienām."
4. Izteikt 38.panta 2.1 daļu šādā
redakcijā:
"(21) Karavīram var piešķirt
apmaksātu papildatvaļinājumu starptautiskās operācijas laikā, ja viņa dalība
starptautiskajā operācijā pārsniedz četrus mēnešus. Papildatvaļinājums nedrīkst
pārsniegt 30 kalendāra dienas gadā, aprēķinot 2,5 dienas par mēnesi.
Papildatvaļinājuma laikā karavīrs saņem viņam starptautiskajā operācijā
noteikto dienesta atalgojumu. Karavīram tiek segti ceļa izdevumi uz Latviju vai
dienesta vietu ārvalstī un atpakaļ uz starptautiskās operācijas rajonu, kā arī,
atrodoties ceļā, izdevumi par viesnīcu (naktsmītni), ja tādi radušies.
Karavīram ceļa un viesnīcas (naktsmītnes) izdevumi tiek segti atbilstoši
normatīvajam aktam, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un
darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi."
5. Izteikt 40.pantu šādā redakcijā:
"40.pants.
Atvaļinājums bērna kopšanai
Karavīram ir tiesības uz atvaļinājumu bērna kopšanai.
Atvaļinājumu piešķir bez dienesta atalgojuma saglabāšanas uz laiku, kas nav
ilgāks par pusotru gadu, līdz dienai, kad bērns sasniedz astoņu gadu vecumu.
Karavīram katra bērna kopšanai piešķir vienu nedalītu atvaļinājumu bērna
kopšanai. Karavīrs saņem bērna kopšanas pabalstu normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā un apmērā. Šā atvaļinājuma laiku ieskaita karavīra izdienas stāžā, kas
dod tiesības uz izdienas pensiju, bet neieskaita izdienas stāžā, kas dod
tiesības uz kārtējās dienesta pakāpes piešķiršanu."
6. Izteikt 44.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja karavīru atvaļina no aktīvā dienesta
sakarā ar profesionālā dienesta līguma izbeigšanu pirms termiņa, izņemot šā
likuma 43.panta otrās daļas 2. un 7.punktā noteiktos gadījumus, kā arī
gadījumus, ja karavīrs atvaļināts no viņa gribas neatkarīgu un nenovēršamu citu
apstākļu dēļ, kurus aizsardzības ministrs atzinis par attaisnojošiem, viņš
proporcionāli nenodienētajam laikam atmaksā vai no viņa ietur izdevumu daļu par
viņa militāro un profesionālo sagatavošanu vai kvalifikācijas celšanu,
ieskaitot arī ārvalstu izglītības iestādēs (kursos) radušos mācību izdevumus,
kurus, palīdzēdama Latvijai, segusi ārvalsts. Minētajam karavīram aizsardzības
ministra noteiktajā kārtībā jāatdod viņam izsniegtais aprīkojums, ekipējums un
formas tērps (izņemot gadījumu, ja viņu atvaļina rezervē ar tiesībām nēsāt
formas tērpu) vai jāatlīdzina tā atlikusī vērtība. Ja profesionālā dienesta
līguma termiņu nepagarina un karavīru atvaļina no aktīvā dienesta, karavīram
aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā jāatgriež viņam izsniegtais
aprīkojums, ekipējums un formas tērps (izņemot gadījumu, ja viņu atvaļina
rezervē ar tiesībām nēsāt formas tērpu) vai jāatlīdzina tā atlikusī
vērtība."
7. Izteikt 53.panta astoto daļu šādā redakcijā:
"(8) Profesionālā
dienesta karavīram, kas, nepārtraucot dienestu, sekmīgi mācās civilajā
izglītības iestādē, lai iegūtu militārā dienesta izpildei nepieciešamās
speciālās zināšanas, var izmaksāt kompensāciju, lai segtu ne mazāk kā pusi no
mācību gada maksas. Ja karavīram izmaksā šajā pantā paredzēto kompensāciju,
pirms mācību uzsākšanas civilajā izglītības iestādē aizsardzības ministrs vai
viņa pilnvarots komandieris (priekšnieks) ar karavīru slēdz līgumu, kas nosaka,
ka pēc izglītības iestādes beigšanas karavīram obligāti jānodienē līgumā
noteiktais laiks, kas nav mazāks par pieciem gadiem. Nesekmības dēļ (izņemot gadījumu, ja
nesekmības iemesls ir veselības traucējumi vai cits attaisnojošs iemesls), pēc
paša vēlēšanās, izglītības iestādes iekšējās kārtības noteikumu vai uzņemšanas
noteikumu pārkāpumu dēļ no civilās izglītības iestādes atskaitītais karavīrs
atmaksā apmācībai izlietotos finanšu līdzekļus Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā."
Aizsardzības ministrs
I.V.Lieģis
Grozījumi
Militārā dienesta likumā
anotācija
I. Kādēļ
n
ormatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Nav
attiecināms |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Militārā dienesta
likuma (turpmāk tekstā - MDL) 11.panta trešā daļa nosaka, ka profesionālā
dienesta karavīrs ar vienības komandiera (priekšnieka) atļauju var mācīties
civilajās izglītības iestādēs arī pēc savas iniciatīvas un šā likuma 53.panta astotajā daļā
noteikts, ka profesionālā dienesta karavīram, kas, nepārtraucot dienestu,
sekmīgi mācās civilajā izglītības iestādē, lai iegūtu militārā dienesta
izpildei nepieciešamās speciālās zināšanas, var izmaksāt kompensāciju, lai
segtu ne mazāk kā pusi no mācību gada maksas. Valsts civildienesta likuma 30.panta ceturtā daļa nosaka, ka ierēdnis, kurš
atbrīvots no ierēdņa amata pēc mācību beigšanas nav nokalpojis civildienestā
piecus gadus, atmaksā to mācību gada maksas daļu, kuru segusi iestāde. Tāpat
pienākums nodienēt laiku, kas nav mazāks par pieciem gadiem pašreiz ir
noteikts arī karavīriem, kuri mācās militārajās izglītības iestādēs (MDL
18.panta trešā daļa). MDL 37.panta ceturtā
daļa nosaka, ka tiesības uz ikgadējo atvaļinājumu karavīram ir pēc sešu
mēnešu nepārtraukta dienesta. Karavīram, kas pieņemts profesionālajā
dienestā, pirmajā dienesta gadā atvaļinājumu aprēķina par laika posmu no
dienas, kad viņš pieņemts profesionālajā dienestā, līdz gada beigām (par
katru nodienēto mēnesi - 2,5 dienas). Šāds aprēķins ir nepamatots attiecībā
uz lidotājiem, gaisakuģu apkalpēs dienošajiem karavīriem, kuģu apkalpēs
dienošajiem jūrniekiem un sapieriem spridzinātājiem, kuriem, saskaņā ar MDL
37.panta pirmo daļu, tiek piešķirts atvaļinājums 40 kalendārās dienas, t.i.
par mēnesi 3,3 kal.dienas (40:12=3,3). MDL 37.panta piektā
daļa nosaka, ka nav atļauts ikgadējo atvaļinājumu kompensēt naudā, izņemot
gadījumu, kad no profesionālā dienesta atvaļina karavīru, kas nav izmantojis
ikgadējo atvaļinājumu. Karavīram atvaļināšanas gadā atvaļinājuma kompensāciju
aprēķina par laika posmu no gada sākuma līdz atvaļināšanas dienai (par katru
nodienēto mēnesi 2,5 dienas). Ja karavīru atvaļina no militārā dienesta šā
likuma 42.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktajā gadījumā vai izbeidzot
profesionālā dienesta līgumu pirms termiņa šā likuma 43.panta otrās daļas 2.,
6. un 7.punktā noteiktajos gadījumos, ikgadējā atvaļinājuma kompensāciju
aprēķina par pilnu gadu. Atvaļināšanās gadā karavīram aprēķinātais
atvaļinājums var būt līdz 45 vai 55 kal.dienām. Par katru nodienēto mēnesi
atvaļināšanās gadā pienākas dienu skaits dalīts ar 12 mēn. (piem., 45:12=3,75
vai 55:12=4,58). MDL 38.panta 2.1
daļā šobrīd ir noteikts, ka karavīram var piešķirt apmaksātu
papildatvaļinājumu, kas nedrīkst pārsniegt 15 kalendāra dienas vienas
starptautiskās operācijas laikā, sedzot ceļa izdevumus uz Latviju un atpakaļ
uz starptautiskās operācijas (SO) rajonu un izmantot viesnīcu (naktsmītni),
ja tāda nepieciešamība ir radusies kādu neparedzētu apstākļu dēļ.
Starptautisko operāciju laikā karavīri pakļauti nepārtrauktam stresam un
savus dienesta pienākumus pilda arī brīvdienās un svētku dienās. Tādēļ
projekta mērķis ir palielināt papildatvaļinājuma dienu skaitu līdz 30 dienām,
nosakot, ka par šo laiku karavīrs saņem starptautiskā operācijā noteikto
dienesta atalgojumu, jo pretējā situācijā karavīri nevēlēsies izmantot minēto
atvaļinājumu. MDL 40.pantā noteikts,
ka karavīram pēc viņa vēlēšanās piešķir atvaļinājumu bez dienesta atalgojuma
saglabāšanas bērna kopšanai, līdz bērns ir sasniedzis pusotra gada vecumu.
Šāds formulējums karavīram ir nelabvēlīgāks nekā darbiniekam piešķiramā bērna
kopšanas atvaļinājuma nosacījumi, kuri noteikti Darba likuma 156.pantā. Darba
likums nosaka, ka šādu atvaļinājumu piešķir uz laiku, kas nav ilgāks par
pusotru gadu, līdz dienai, kad bērns sasniedz astoņu gadu vecumu. Turpretī
karavīram, saskaņā ar MDL esošo redakciju, tiesības uz šo atvaļinājumu ir
tikai līdz bērns ir sasniedzis pusotra gada vecumu. Līdz ar to grozījumu
mērķis ir vienlīdzīgas situācijas nodrošināšana. MDL 44.panta ceturtā
daļa nosaka, ka ja karavīru atvaļina no aktīvā dienesta sakarā ar
profesionālā dienesta līguma izbeigšanu pirms termiņa, izņemot šā likuma
43.panta otrās daļas 2. un 7.punktā noteiktos gadījumus un gadījumus, kad
karavīrs atvaļināts no viņa gribas neatkarīgu un nenovēršamu citu apstākļu dēļ,
kurus aizsardzības ministrs atzinis par attaisnojošiem, viņš proporcionāli
nenodienētajam laikam kompensē (no viņa piedzen) izdevumu daļu par viņa
militāro un profesionālo sagatavošanu vai kvalifikācijas celšanu, ieskaitot
arī ārvalstu izglītības iestādēs (kursos) radušos mācību izdevumus, kurus,
palīdzēdama Latvijai, segusi ārvalsts. MDL 44.panta ceturtā daļa šobrīd
neparedz karavīram atvaļinoties profesionālā dienesta līguma termiņam
beidzoties, atlīdzināt viņam izsniegtā aprīkojuma, ekipējuma un formas tērpa
atlikušo vērtību. Rezultātā Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (turpmāk tekstā
NBS) rodas materiālie zaudējumi, īpaši tas attiecas uz tiem karavīriem, kas
brauc starptautiskās operācijās un saņem dārgu ekipējumu. Karavīra
profesionālā dienesta līgumam beidzoties, ja to nepagarina, NBS nav likumīga
pamata pieprasīt atlīdzināt izsniegtā aprīkojuma, ekipējuma un formas tērpa atlikušo
vērtību. MDL 53.panta astotā daļa nosaka, ka
profesionālā dienesta karavīram, kas, nepārtraucot dienestu, sekmīgi mācās
civilajā izglītības iestādē, lai iegūtu militārā dienesta izpildei
nepieciešamās speciālās zināšanas, var izmaksāt kompensāciju, lai segtu ne
mazāk kā pusi no mācību gada maksas. Taču netiek noteikts, ka par saņemto
kompensāciju, karavīram būtu pienākums nodienēt konkrētu laiku. Lai precizētu un
vienveidotu MDL un normatīvos aktus, kuri regulē līdzīga rakstura jautājums,
nepieciešams veikt grozījumus. Grozījumi novērsīs nevienlīdzīgu attieksmi
pret personām dažādu normatīvo aktu piemērošanā. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz
izdarīt grozījumus 10. panta otrajā daļā, aizstājot vārdus sabiedriskās
organizācijas (attiecīgā locījumā) ar vārdiem biedrības un nodibinājumi
(attiecīgā locījumā), jo līdz ar Biedrību un nodibinājumu likuma spēkā
stāšanos tāds jēdziens kā sabiedriskā organizācija tiesību aktos vairs
netiek lietots. Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus MDL 11.panta otrajā daļā - paredzēts konkrēts
apmācību posms, par kuru karavīram jānodien noteikts laiks. Līdz ar to,
karavīram nenodienot piecus gadus, atmaksājamie finanšu līdzekļi būs
proporcionāli segtajai mācību maksai. Likuma grozījumu
projekts paredz, ka līdzīgi kā valsts civildienesta ierēdņiem arī karavīriem
pēc izglītības iestādes pabeigšanas, par kuru Nacionālie bruņotie spēki
kompensējuši mācību maksu, jānodien laiks, kurš nav mazāks par pieciem
gadiem. Ja šis laiks netiks nodienēts, tad, saskaņā ar Militārā dienesta
likuma 44.panta ceturto daļu, karavīram proporcionāli nenodienētajam laikam būs
jāatmaksā izdevumu daļa par viņa profesionālo sagatavošanu. Grozījumi paredz MDL
37.panta ceturtajā daļā noteikt, ka atvaļinājums aprēķināms par katru mēnesi
proporcionāli nodienētajam laikam, ievērojot šā panta pirmās daļas
nosacījumus. MDL 37.panta piektajā
daļā noteikts, ka karavīram atvaļinājuma dienu skaitu aprēķina, ņemot vērā šā
panta pirmās un otrās daļas nosacījumus. Pēc analoģijas ar Darba likuma
78.panta pirmās daļas trešo punktu, ja darbinieks izmanto atvaļinājumu, bet
nav nostrādājis visu termiņu, par kuru iedots atvaļinājums, darba devējs var
atprasīt izmaksāto vidējo izpeļņu. Tāpat no karavīra par kalendāro dienesta
gadu, kuru viņš nenodien pilnā apmērā, atvaļinot pirms kalendāra gada beigām,
jāietur izmaksāto mēnešalgas daļu par neatdienētajām atvaļinājuma dienām. Likumprojekts paredz precizēt
papildatvaļinājuma aprēķināšanas kārtību, ņemot vērā to, ka Nacionālie
bruņotie spēki plāno iesaistīties starptautiskās operācijās (SO), atrašanās,
kurās būs ilgāka par 6 mēnešiem, t.i. no 9 līdz 12 mēnešiem, (pašlaik 15
dienu papildatvaļinājumu veido: 2,5 dienas x 6 mēneši). Normatīvā akta
projekts paredz palielināt papildatvaļinājuma maksimāli iespējamo termiņu
līdz 30 kalendāra dienām, aprēķinot 2,5 dienas par mēnesi. Nepieciešamība
nosūtīt karavīrus uz SO ilgāk par 6 mēnešiem ir pamatota ar NBS paredzamo
dalību Starptautisko drošības atbalsta spēku (ISAF) Operacionālās sadarbības
padomnieku grupā (Operational Mentor and Liaison Team (OMLT)). ISAF OMLT
rotācijas perioda ilgumu līdz divpadsmit mēnešiem paredz ISAF OMLT
operacionālā koncepcija (NATO/ISAF ierobežotas pieejamības dokuments) un NATO
Starptautiskā militārā štāba 28.11.2007 vēstulē Nr.IMSWM-0488-2007 par
MCM-0165-2007 projektu (NATO ierobežotas pieejamības dokuments) minētais.
Joprojām tiek uzsvērts, ka papildatvaļinājums karavīram pienākas, ja SO
ilgums pārsniedz četrus mēnešus. Likumprojekts paredz papildatvaļinājuma SO
laikā karavīram izmaksāt viņam SO noteikto dienesta atalgojumu. Likumprojekts
ir pamatots, ņemot vērā citu NATO dalībvalstu, Latvijas sadarbības partneru,
pieredzi kuru karavīriem tiek maksāts SO noteiktais atalgojums
papildatvaļinājuma laikā, līdz ar to likumprojekts paredz radīt vienlīdzīgu
sociālo regulējumu salīdzinājumā ar pārējo NATO valstu SO dienošiem
karavīriem. Likumprojekta realizācijai būs pozitīva ietekme karavīru
motivācijai turpināt dienestu, kā arī piesaistot Latvijas Republikas pilsoņus
dienestam bruņotajos spēkos, tāpat likumprojekta realizācijai būs labvēlīgas
sociālās sekas, uzlabosies karavīru sociālās garantijas. Likumprojekta
nepieciešamība ir pamatota arī ar karavīru psiholoģisko stāvokli SO laikā,
ņemot vērā SO apdraudējumu un dienesta specifiskos karavīra veselībai un
psihei nelabvēlīgos apstākļus. Dienests SO būtiski atšķīrās no darba tiesisko attiecību darba dienas
un darba laika izpratnes, jo dienests ir atkarīgs no dienas sadales
(operatīviem un taktiskiem kaujas uzdevumiem), nepastāvot brīvdienām
(sestdiena, svētdiena) un karavīrs atrodas nepārtrauktā (24 stundas/7 dienas
nedēļā) gatavība. Papildatvaļinājuma izmantošana, ja to pieļauj operatīvā
situācija, ir nepieciešams priekšnosacījums SO uzdevumu precīzai un efektīvai
izpildei. Vienveidojot normatīvos
aktus, ņemot analoģiju ar Darba likuma 156.panta pirmo daļu un ievērojot
vienlīdzīgu tiesību principu, MDL 40.pantā paredzēts noteikt, ka karavīram ir
tiesības uz atvaļinājumu bērna kopšanai bez dienesta atalgojuma saglabāšanas
uz laiku, kas nav ilgāks par pusotru gadu, līdz dienai, kad bērns sasniedz
astoņu gadu vecumu. Papildus tiek svītrots
40.panta pēdējais teikums, jo tas nesatur juridisko slogu. MDL 44.panta ceturtajā
daļā paredzēts ietvert trešo teikumu ar atrunu, ka šās daļas otrā teikumā
minētie nosacījumi attiecas arī uz karavīriem, kuri tiek atvaļināti no aktīvā
dienesta beidzoties profesionālā dienesta līguma termiņam, ja līgumu
nepagarina. Likumprojekta 53.panta
astoto daļu papildināt ar nosacījumu, ja karavīram izmaksā šajā pantā
paredzēto kompensāciju, pirms mācību uzsākšanas civilajā izglītības iestādē
aizsardzības ministrs vai viņa pilnvarots komandieris (priekšnieks) ar
karavīru slēdz līgumu, kas noteic, ka pēc izglītības iestādes beigšanas
obligāti jānodien līgumā noteiktais laiks, kas nav mazāks par pieciem gadiem. Grozījumu būtība ir
veicināt dažādu normatīvo aktu vienveidīgu piemērošanu un paredz uzlabojumu
vienlīdzīgu tiesību nodrošināšanā. |
4. Cita
informācija |
Likumprojekta ietvaros nav paredzēta ietekme uz valsts budžetu. |
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Grozījumu būtība ir veicināt dažādu normatīvo aktu
vienveidīgu piemērošanu, nodrošināt vienlīdzīgu tiesību ieviešanu un pilnveidot
sociālās garantijas.. |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka resursu
izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Grozījumi
uzlabos karavīru sociālo stāvokli, vienveidojot tiesību normas un ņemot vērā normatīvajos
aktos noteikto vienlīdzīgu tiesību principa ievērošanu. |
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie
atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši
aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs
gadi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2010 |
2011 |
2012 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
501,3 |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
501,3 |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins. 5.1. 2009.gadā komandējuma dienas nauda dodoties uz starptautisko
operācijas rajonu Ls 24 930.
Piemaksa par dalību starptautiskajā operācijā atvaļinājuma laikā Ls 383 900. Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (
24,09 %) - Ls 92 482.
* Pamatojoties uz Ministru kabineta 08.03.2004. noteikumu Nr.131 Noteikumi
par karavīru dienesta atalgojumu 4.punktu. (Piemaksu koeficientu katrai
konkrētai starptautiskajai operācijai nosaka ar Ministru kabineta rīkojumu). 2009.gadā izmaksas likuma grozījumu realizācijai Ls 501 312. 5.2. Analoģisks aprēķins kā 5.1. punktā. 2010.gadā komandējuma dienas nauda dodoties uz starptautisko
operācijas rajonu Ls 24 930. Piemaksa par dalību starptautiskajā operācijā atvaļinājuma laikā Ls
383 900. Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (
24,09 %) - Ls 92 482. 2010.gadā izmaksas likuma grozījumu realizācijai Ls 501 312. 2010.gadā salīdzinot ar 2009.gadu palielinājums ir Ls 0. 5.3. Analoģisks aprēķins kā 5.1. punktā. 2011.gadā komandējuma dienas nauda dodoties uz starptautisko
operācijas rajonu Ls 24 930. Piemaksa par dalību starptautiskajā operācijā atvaļinājuma laikā Ls 383
900. Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (
24,09 %) - Ls 92 482. 2011.gadā izmaksas likuma grozījumu realizācijai Ls 501 312. 2011.gadā salīdzinot ar 2009.gadu palielinājums ir Ls 0. 5.4. Analoģisks aprēķins kā 5.1. punktā. 2012.gadā komandējuma dienas nauda dodoties uz starptautisko
operācijas rajonu Ls 24 930. Piemaksa par dalību starptautiskajā operācijā atvaļinājuma laikā Ls
383 900. Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (
24,09 %) - Ls 92 482. 2012.gadā izmaksas likuma grozījumu realizācijai Ls 501 312. 2012.gadā salīdzinot ar 2009.gadu palielinājums ir Ls 0. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Cita
informācija |
Likumprojekta izpildi Aizsardzības ministrija 2009.gadā un
turpmākajos gados nodrošinās atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta
līdzekļiem un programmas Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO ietvaros
no budžeta programmas 22.00.00 Nacionālie bruņotie spēki budžeta
apakšprogrammas 22.10.00 Starptautisko operāciju un NBS centralizētais
atalgojums. |
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi, kuri noteiks
kārtību, kādā karavīrs veiks mācību maksas kompensācijas atmaksu un nosacījumus,
pie kuriem šī atmaksa būs jāveic. Noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2009.gada trešajam ceturksnim. |
2. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
6. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Aizsardzības ministrija un NBS ir atbildīgi par virzīto likumprojektu un
vienotās militārās dienesta gaitas nodrošināšanu NBS. Likumprojekta izpildē
nav iesaistītas pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijas, kā arī citas institūcijas. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav
noskaidrota pozīcija |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav notikušas konsultācijas |
4. Konsultācijas
ar ekspertiem |
Nav
notikušas konsultācijas. |
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas papildu funkcijas valsts pārvaldes iestādēm
neradīsies. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Latvijas Republikas Nacionālie
bruņotie spēki. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts
oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī tiks iekļauts Normatīvo
aktu informācijas sistēmā. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma apstrīdēšana pirmstiesas strīda
izskatīšanas stadijā ir iespējama Latvijas Republikas Aizsardzības ministrijā. |
4. Cita
informācija |
Nav
attiecināms |
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgās amatpersonas |
I.Lieģis |
J.Sārts |
R.Raudzeps |
I.Kalna |
A.Smalkais V.Savickis |
13.03.2009. 16:24
2738
A.Smalkais, 67071907, fakss: 67071902
V.Savickis,
67071903,
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.29 |
2009.gada 5.maijā |
42.§
Likumprojekts "Grozījumi Militārā dienesta likumā"
TA-972
___________________________________________________________
(I.V.Lieģis,
V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai sagatavot
likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir aizsardzības ministrs.
Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Ekonomikas ministrs |
|
A.Kampars |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-29-0505-#42.doc
1