Rīgā
08.05.2009. Nr.90/TA-320
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Grozījumi Bāriņtiesu likumā". Likumprojektu izstrādāja
Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrija (atbildīgā amatpersona
- Drobiševska
67356494, evita.drobisevska@bm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz
7 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 5.maija sēdes protokola Nr.29 37.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Izdarīt Bāriņtiesu likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 15.nr.; 2007, 3.nr.; Latvijas
Vēstnesis, 2008, 200.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 13.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Lēmumu par bāriņtiesas priekšsēdētāja,
bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka vai bāriņtiesas locekļa atstādināšanu no
amata var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma darbību."
2. 14.pantā:
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Lēmumu par bāriņtiesas priekšsēdētāja,
bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka vai bāriņtiesas locekļa atcelšanu no amata
var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma darbību.";
uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs
V.Dombrovskis
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros
dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Ministru kabineta 2008.gada 11.novembra sēdes protokollēmums
(prot.Nr.80, 41.§) attiecībā uz izvērtējumu par administratīvā akta darbību
vai izpildi administratīvā akta apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas gadījumā |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
APL 185. pants paredz, ka
pieteikuma par administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku zaudējušu
vai spēkā neesošu iesniegšana tiesā aptur administratīvā akta darbību no
dienas, kad pieteikums saņemts tiesā, izņemot gadījumus, kad administratīvais
akts uzliek pienākumu samaksāt nodokli, nodevu vai veikt citu maksājumu
valsts vai pašvaldības budžetā; tas paredzēts citos likumos; iestāde,
pamatodama administratīvā akta izpildes steidzamību konkrētajā lietā, īpaši
noteikusi, ka ar pieteikuma iesniegšanu tiesā administratīvā akta darbība netiek
apturēta; policijas, robežsardzes, zemessardzes, Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta un citu likumā pilnvarotu amatpersonu administratīvie akti
izdoti, lai nekavējoties novērstu tiešas briesmas valsts drošībai,
sabiedriskajai kārtībai, personu dzīvībai, veselībai un mantai; pieteikumu
iesniedzis labvēlīga administratīvā akta adresāts, lai panāktu vēl
labvēlīgāka administratīvā akta izdošanu; administratīvais akts nodibina,
maina vai izbeidz iestādes amatpersonas tiesisko statusu; tiek pārsūdzēta faktiskā
rīcība; ar administratīvo aktu tiek atteikts nodibināt tiesiskas attiecības. Bāriņtiesu likuma
13. pants paredz bāriņtiesas locekļa atstādināšanas no amata pamatus,
savukārt 14. pants nosaka bāriņtiesas locekļa atcelšanas no amata
pamatus. Bāriņtiesu likums
neparedz, ka, ja tiek pieņemts lēmums par bāriņtiesas locekļa atstādināšanu
no amata vai atcelšanu no amata, šāda lēmuma pārsūdzēšana neaptur lēmuma
darbību. Tomēr turpmāk minēto
argumentu dēļ Bāriņtiesu likumā būtu
iekļaujama norāde, ka minētajos gadījumos lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
darbību. Ņemot vērā, ka
Bāriņtiesu likums paredz nopietnus atstādināšanas no amata pamatus, piemēram,
ja bāriņtiesas loceklis rīkojies prettiesiski vai nolaidīgi vai ja
bāriņtiesas loceklis ir aizdomās turētā vai apsūdzētā statusā, vai ja viņš,
pildot savus pienākumus, kaitē trešo personu drošībai un veselībai, kā arī
citus pamatus, būtu nepieļaujami ļaut šādam bāriņtiesas loceklim turpināt
darbu tikai tāpēc, ka viņš lēmumu par atstādināšanu no amata ir pārsūdzējis
tiesā. Tādējādi tiktu apdraudēta bāriņtiesas reputācija un bāriņtiesas
kvalitatīva darbība, kas savukārt negatīvi ietekmē un apdraud bērnu un citu
rīcībnespējīgu personu tiesību un interešu aizsardzību. Līdzīgi arī
Bāriņtiesu likums paredz nopietnus atcelšanas no amata pamatus, piemēram, ja bāriņtiesas loceklis nepilda savus
pienākumus vai, pildot tos, rīkojies prettiesiski vai nolaidīgi, vai tiek
konstatēts, ka bāriņtiesas loceklim ir atņemtas bērna aprūpes vai aizgādības
tiesības, vai viņš ir sodīts par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, vai
ir pārkāpis bērna tiesību aizsardzību reglamentējošos normatīvos aktus, vai
atrodas aizgādnībā, kā arī citus pamatus, būtu nepieļaujami ļaut šādam bāriņtiesas loceklim turpināt darbu
tikai tāpēc, ka viņš lēmumu par atcelšanu no amata ir pārsūdzējis tiesā.
Tādējādi tiktu apdraudēta bāriņtiesas reputācija un bāriņtiesas kvalitatīva
darbība, kas savukārt negatīvi ietekmē un apdraud bērnu un citu
rīcībnespējīgu personu tiesību un interešu aizsardzību. Darba grupa, kura tika izveidota APL pārejas
noteikumu 5.punktā dotā uzdevuma izpildei, atbalstīja, ka Bāriņtiesu likumā
nepieciešams paredzēt, ka lēmuma par bāriņtiesas
locekļa atstādināšanu pārsūdzēšana neaptur lēmuma darbību. Attiecībā uz
bāriņtiesas locekļa atcelšanu no amata darba grupa norādīja, ka piemērojami
APL 185. panta noteikumi. Tomēr, ņemot vērā, ka praksē bāriņtiesas
locekļus atceļ no amata, arī iepriekš nepieņemot lēmumu par atstādināšanu no
amata, Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrija uzskata,
ka arī attiecībā uz lēmuma par bāriņtiesas
locekļa atcelšanu no amata pārsūdzēšanu nepieciešams paredzēt, ka
pārsūdzēšana neaptur lēmuma darbību. Līdzīgi arī darba grupa atbalstīja, ka lēmuma,
kas uzliek civildienesta ierēdnim disciplinārsodu atbrīvošana no amata
- apstrīdēšana un pārsūdzēšana
neaptur šī lēmuma izpildi. Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu
ministrija uzskata, ka Bāriņtiesu
likums paredz nopietnus bāriņtiesas locekļu atcelšanas no amata pamatus,
tādēļ būtu nepieļaujami ļaut šādam bāriņtiesas loceklim turpināt darbu tikai
tāpēc, ka viņš lēmumu par atcelšanu no amata ir pārsūdzējis tiesā. Tādējādi
tiktu apdraudēta bāriņtiesas reputācija un bāriņtiesas kvalitatīva darbība,
kas savukārt negatīvi ietekmē un apdraud bērnu un citu rīcībnespējīgu personu
tiesību un interešu aizsardzību. Ministru kabineta 2008.gada 11.novembra sēdes protokollēmumā
(prot.Nr.80, 41.§) paredzēts uzdevums Bērnu un ģimenes lietu ministrijai
iesniegt likumprojektu, kas paredz izdarīt attiecīgus grozījumus Bāriņtiesu
likumā. |
|
Likumprojekts paredz, ka: 1) lēmumu par bāriņtiesas locekļa
atstādināšanu no amata var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā, pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma darbību; 2) lēmumu par bāriņtiesas locekļa atcelšanu
no amata var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā, pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma darbību. |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojekts paredz izņēmumu no vispārīgā principa, kas paredz, ka
administratīvā akta darbība tiek apturēta no dienas, kad pieteikums saņemts
tiesā (skat. Administratīvā procesa likuma 185. panta pirmo daļu).
Likumprojekts paredz, ka lēmumu par bāriņtiesas locekļa atstādināšanu no
amata var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā,
pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma darbību, un, ka lēmumu par bāriņtiesas locekļa atcelšanu
no amata var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā, pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma darbību. Minētais ir nepieciešams, lai varētu nodrošināt kvalitatīvu bērnu un
citu rīcībnespējīgu personu tiesību un interešu aizsardzību. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||
|
|
|
tūkst.latu |
|||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Trīs nākamie
gadi |
||||
2010 |
2011 |
2012 |
||||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav attiecināms |
||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins: |
||||||
6. Cita
informācija |
Nav |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms. |
Nav |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
|||
2. Saistības pret
citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||
3.Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|||
1. tabula |
||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|||
2. tabula |
||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||
Nav attiecināms. |
||||
|
Nav. |
|||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||||
Konsultācijas nav notikušas, jo normatīvā akta projekts neizdara
būtiskas pārmaiņas administratīvo tiesību sistēmā. Likumprojektā kā
speciālajā likumā ietverti izņēmuma gadījumi no administratīvā akta darbības
apturēšanas vispārīgā principa. Bāriņtiesu likuma papildināšana ar attiecīgo likumprojektā paredzēto tiesisko regulējumu
saistāma ar APL 185. panta ceturtās daļas 2. punktu, kas noteic, ka
izņēmumi no vispārīgā principa nosakāmi citos likumos. |
||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas |
|||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības
informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Informēšanas pasākumi nav veikti |
|||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas |
|||
5. Cita informācija |
Nav |
|||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas un netiek paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Informācija par
normatīvā akta ieviešanu tiks publicēta arī izdevumā Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, kā arī ievietota informācijas sistēmā
NAIS un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Ja normatīvais akts ierobežo indivīda tiesības, indivīds var Satversmes
tiesas likuma noteiktajā kārtībā iesniegt Satversmes tiesā pieteikumu par
lietas ierosināšanu par normatīvā akta atbilstību Satversmei (Satversmē
noteikto pamattiesību aizskāruma gadījumā). Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā. Indivīds savas tiesības attiecīgo lēmumu
pārsūdzības gadījumā var aizstāvēt, iesniedzot tiesā motivētu lūgumu par
administratīvā akta darbības apturēšanu (Administratīvā procesa likuma 184.
panta piektā daļa). |
4. Cita informācija |
Nav. |
Bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu
ministrs
V.Dombrovskis
Valsts
sekretāre |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Zalpētere |
S.Rāgs |
S.Atvara |
E.Drobiševska |
17.03.2009. 16:00
1712
E.Drobiševska
67356494, evita.drobisevska@bm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU
KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola
izraksts
Rīgā |
Nr.29 |
2009.gada 5.maijā |
37.§
Likumprojekts "Grozījumi Bāriņtiesu likumā"
TA-320
___________________________________________________________
(I.Celmiņa, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Ekonomikas ministrs |
|
A.Kampars |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-29-0505-#37.doc
1