LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba ielā 10/12, Rīgā,
LV-1811 tālr. 7087318 fax 7087317
|
Rīgā
2009.gada 20.maijs
Nr.9/2
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija šā gada
20. maija sēdē izskatīja Ministru kabineta iesniegto likumprojektu Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību (Nr.1198/Lp9;
Dok.Nr.4173) 1.lasījumam un nolēma neatbalstīt, bet iesniegt
izskatīšanai Saeimas sēdē alternatīvu likumprojektu.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz izdarīt izmaiņas 21.maija Saeimas sēdes darba kārtībā un iekļaut sadaļā II. Likumprojektu izskatīšana Ministru kabineta iesniegtā likumprojekta Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību (Nr.1198/Lp9; Dok.Nr.4173) un komisijas izstrādātā alternatīvā likumprojekta Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību izskatīšanu 1. lasījumā.
Budžeta un
finanšu (nodokļu) komisija alternatīvo
likumprojektu Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību atbalstīja un lūdz izskatīt kā steidzamu.
Rīgā
08.05.2009. Nr.90/TA-1327
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību".
Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Avota 67083954, aiva.avota@fm.gov.lv).
Minēto likumprojektu lūdzam
atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 4 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 30.aprīļa sēdes
protokola Nr.28 8.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka
67082931
Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību
Izdarīt Likumā par budžetu un finanšu
vadību (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.;
1996, 24.nr.; 1997, 21.nr.; 1998, 9.nr.; 1999, 24.nr.; 2001, 1.nr.; 2002,
23.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2005, 2., 24.nr.; 2007, 3.nr.; 2008, 1., 24.nr.) šādus grozījumus:
izslēgt otro un 2.1 daļu;
papildināt pantu ar 2.2
un 2.3 daļu šādā redakcijā:
"(22) Finanšu ministram ir tiesības dot rīkojumu Valsts kasei noteiktam
periodam piemērot konta lietošanas ierobežojumus, ja triju mēnešu periodā valsts
budžeta nodokļu un nenodokļu faktiskie ieņēmumi attiecībā pret attiecīgajā
periodā plānotajiem ieņēmumiem samazinās par vairāk nekā 0,2 procentiem no
gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās iekšzemes kopprodukta prognozes vai
faktiskais uzkrātais valsts budžeta deficīts triju mēnešu periodā pārsniedz attiecīgajam
periodam plānoto budžeta deficītu par vairāk nekā 0,2 procentiem no
gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās iekšzemes kopprodukta prognozes,
vai ja finanšu ministram ir iesniegts Valsts kases ziņojums par resursu
nepietiekamību saistību izpildes nodrošināšanai. Finanšu ministrs par minēto
rīkojumu informē Ministru kabinetu un Saeimas Budžeta un nodokļu komisiju.
(23)
Valsts kase saskaņā ar šā panta 2.2 daļā minēto rīkojumu,
ievērojot tajā norādītos nosacījumus, nosaka konta lietošanas ierobežojumus noteiktam
periodam un informē par tiem ministrijas."
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Finanšu ministrs
E.Repše
Grozījumi
Likumā par budžetu un finanšu vadību
I. Kādēļ
normatīvais
|
|
||||||||||
1.
Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas
plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā
akta projektu |
Ministru
kabineta 2009.gada 14.aprīļa sēdes protokola Nr.25 41.§ Par fiskālās
disciplīnas un uzraudzības nodrošināšanas pasākumiem 14.punkts, kas nosaka
Finanšu ministrijai steidzami sagatavot un iesniegt
Ministru kabinetā likumprojektu Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu
vadību, paredzot tā 25.pantā finanšu ministram papildu pilnvaras veikt
asignējumu ierobežošanu. |
|
|||||||||
2.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašlaik normatīvajos aktos
nav noteikts regulējums, lai nodrošinātu faktiskā budžeta iznākuma
iekļaušanos Māstrihtas kritēriju noteiktajās robežās gadījumos, kad valsts
budžeta ieņēmumu prognozes strauji mainās. Nepieciešams noteikt skaidrus un saprotamus rīcības
pasākumus saistībā ar budžeta izdevumu ierobežošanu Makroekonomisko rādītāju
un ieņēmumu prognožu pārskatīšanas gadījumos. |
|
|||||||||
Grozījumi 25.pantā nepieciešami, lai
dotu Finanšu ministram tiesības noteikt papildus valsts budžeta izpildes
nosacījumus, gadījumos, kad nepieciešams pieņemt nekavējošus lēmumus, lai
novērstu makroekonomisko procesu izraisīto paaugstināto fiskālo, ekonomisko
un sociālo risku un nodrošinātu starptautiskajās saistībās noteikto fiskālo
kritēriju izpildi. A
notācijas I sadaļas 2.punktā minētās
problēmas tiks atrisinātas pilnībā. |
|
||||||||||
4. Cita informācija |
|
|
|||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
||||||||||
Nav attiecināms |
|
||||||||||
Nav attiecināms |
|
||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2.ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
Nav attiecināms |
|
||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||||||
|
(tūkst |
|
|||||||||
Rādītāji |
2008. gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
||||||||
|
|
2009.gads |
2010.gads |
2011.gads |
|
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī
tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts
šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un
starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Eiropas Savienības tiesību |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
||||||||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|
||||||||
5.Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības
institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas
sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu
noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
||||||||||
Konsultācijas nav notikušas, jo likumprojekta subjektu loks nav
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijas. |
|
||||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti. |
|
||||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses - vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas. |
Jaunas valsts institūcijas
netiek radītas. Esošo institūciju funkcijas nepaplašinās. Likumprojekta
pilnīga izpilde iespējama ar likumprojekta spēkā stāšanos, ievērojot
anotācijas IV sadaļā noteikto. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts tiks
publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un datu bāzē www.likumi.lv. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais |
Likumā ietvertās normas
neierobežo indivīda tiesības. Ja likuma normas neatbilst Latvijas republikas
Satversmei, var vērsties ar pieteikumu Satversmes tiesā. |
|
|||||||||
Nav attiecināms |
|
||||||||||
Finanšu ministrs E.Repše
Vīza:
Valsts
sekretārs M.Bičevskis
29.04.2009. 16:19
938
A.Avota
67083954, aiva.avota@fm.gov.lv
LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola
Ārkārtas sēde
Rīgā |
Nr.28 |
2009.gada 30.aprīlī |
8.§
Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību"
TA-1327
___________________________________________________________
(E.Repše, M.Bičevskis, V.Dombrovskis)
1.
Atbalstīt iesniegto precizēto likumprojektu.
Valsts
kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2.
Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu
ministrs.
3.
Lūgt Saeimu atzīt likumprojektu par steidzamu.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts
kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-28-3004-#08.doc