Rīgā
30.04.2009. Nr.90/TA-441
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Eiropas komercsabiedrību likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Zikmane 67036941, Anita.Zikmane@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 28.aprīļa sēdes
protokola Nr.27 50.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Eiropas
komercsabiedrību likumā
Izdarīt Eiropas komercsabiedrību likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2005, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 1.pantā vārdus "kā arī nodrošināt
darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā, arī viņu informēšanu, konsultēšanu
un līdzdalību Eiropas komercsabiedrībā".
2. Papildināt 2.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā
regulē likums "Par darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā"."
3. Izslēgt VI nodaļu.
4. Izslēgt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvu.
Likums stājas spēkā
vienlaikus ar likumu "Par darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā".
Tieslietu ministra
vietā
reģionālās
attīstības un
pašvaldību lietu
ministrs
E.Zalāns
Likumprojekta "Grozījumi Eiropas komercsabiedrību likumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros
dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu
|
Nav attiecināms
|
|
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Lai nacionālajā regulējumā pilnībā pārņemtu
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra direktīvas 2005/56/EK par kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanos (turpmāk -
direktīva 2005/56/EK) prasības, tika izstrādāts likumprojekts direktīvas
2005/56/EK 16.panta ieviešanai. Minētais pants paredz darbinieku līdzdalības
(pārstāvības) tiesību noteikšanu kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas
gadījumā. Veicot konsultācijas par minēto likumprojektu ar Latvijas Darba
devēju konfederācijas, Latvijas Brīvo
arodbiedrību asociācijas un Labklājības ministrijas pārstāvjiem, tika
konstatēts, ka šobrīd spēkā esošais darbinieku iesaistīšanas lēmumu
pieņemšanā normatīvais regulējums (Eiropas komercsabiedrību likums, likums
Par darbinieku iesaistīšanos Eiropas kooperatīvajā sabiedrībā) lielā mērā
dublē pamatprasības par darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā, tādējādi
būtu nepieciešams izstrādāt vienotu normatīvo aktu, kurā tiktu konsolidētas
tiesību normas par darbinieku iesaistīšanas noteikumiem. Ievērojot minēto,
tika izstrādāts likumprojekts Par darbinieku iesaistīšanu lēmumu
pieņemšanā, kura mērķis ir noteikt kārtību darbinieku iesaistīšanai lēmumu
pieņemšanā Eiropas komercsabiedrībā, Eiropas kooperatīvajā sabiedrībā un
iegūstošajā sabiedrībā kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas gadījumā un
Eiropas komercsabiedrību likumā ietvertais regulējums ir iestrādāts minētajā
likumprojektā. |
|
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts paredz izslēgt tās Eiropas komercsabiedrību likuma
normas, kas regulē darbinieku iesaistīšanas kārtību, un papildināt Eiropas
komercsabiedrību likumu ar atsauci uz darbinieku iesaistīšanas lēmumu
pieņemšanā piemērojamo normatīvo regulējumu. |
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms
un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3.Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
Likumprojektam nav ietekmes uz darbinieku iesaistīšanas noteikumu
piemērošanu Eiropas komercsabiedrībā, jo darbinieku iesaistīšanas noteikumi
tiks regulēti likumā Par darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā. |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi
|
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
|||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumu papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Ņemot vērā, ka šobrīd spēkā
esošie normatīvie akti paredz mehānismu darbinieku iesaistīšanai lēmumu
pieņemšanā Eiropas komercsabiedrībā,
likumprojekts nerada papildus izdevumus vai ietekmi uz valsts budžetu. |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus ir izstrādāti: 1) li
kumprojekts Par darbinieku
iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā, kura mērķis ir noteikt kārtību darbinieku
iesaistīšanai lēmumu pieņemšanā Eiropas komercsabiedrībā, Eiropas
kooperatīvajā sabiedrībā un iegūstošajā sabiedrībā kapitālsabiedrību
pārrobežu apvienošanas gadījumā; 2) likumprojekts Grozījums Eiropas
kooperatīvo sabiedrību likumā, kurš paredz aizstāt Eiropas kooperatīvo
sabiedrību likumā atsauci uz likumu Par darbinieku iesaistīšanos Eiropas
kooperatīvajā sabiedrībā ar atsauci uz likumu Par darbinieku iesaistīšanu
lēmumu pieņemšanā. 3) likumprojekts Grozījums Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz atbildību par darbinieku
iesaistīšanas noteikumu pārkāpšanu Eiropas komercsabiedrībā, Eiropas
kooperatīvajā sabiedrībā un iegūstošajā sabiedrībā kapitālsabiedrību
pārrobežu apvienošanas gadījumā. Visi likumprojekti izskatīšanai Ministru
kabinetā un Saeimā ir virzāmi vienlaicīgi. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms
|
|||
2.Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms
|
|||
2. tabula |
||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot
katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||
|
Nav attiecināms |
|
||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms
|
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms
|
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta
projektu
|
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Darba devēju
konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību asociāciju.
|
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju
un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Darba devēju konfederācija un Latvijas Brīvo arodbiedrību
asociācija atbalsta vienota normatīvā
akta, kas regulētu darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā sabiedrībās ar
pārrobežu elementu, izstrādi. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti, jo likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības un nerada papildus ietekmi uz tautsaimniecības
vai sabiedrības attīstību. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Normatīvā akta
izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS, kā arī
tiesību aktu portālā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
07.04.2009. 14:18
1126
J.Aleksejeva
67036996, julija.aleksejeva@tm.gov.lv
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītāja |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
M.Lazdovskis |
I.Bergmane |
L.Popova |
A.Zikmane
|
LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.27 |
2009.gada 28.aprīlī |
50.§
Likumprojekts "Grozījumi Eiropas komercsabiedrību likumā"
TA-441
___________________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-27-2804-#50.doc
1