Rīgā
30.04.2009. Nr.90/TA-443
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Zikmane 67036941, Anita.Zikmane@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 10 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 28.aprīļa sēdes
protokola Nr.27 52.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un sabiedrības
integrācijas lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījums Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādu
grozījumu:
Izteikt 41.3 pantu šādā redakcijā:
"41.3
pants. Darbinieku informēšanas un konsultēšanas noteikumu pārkāpšana Eiropas
Savienības mēroga komercsabiedrībās, Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību
grupās un darbinieku iesaistīšanas noteikumu pārkāpšana, dibinot Eiropas
komercsabiedrību vai Eiropas kooperatīvo sabiedrību vai veicot kapitālsabiedrību
pārrobežu apvienošanu
Par tādas komercnoslēpumu saturošas informācijas
atklāšanu trešajām personām, kura iegūta, darbojoties Eiropas Darbinieku padomē,
speciālajā sarunu grupā vai citas darbinieku informēšanas un konsultēšanas
kārtības ietvaros, vai par tādas komercnoslēpumu saturošas informācijas
atklāšanu trešajām personām, kura iegūta saistībā ar Eiropas komercsabiedrības
vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības dibināšanu vai kapitālsabiedrību pārrobežu
apvienošanu, darbojoties speciālajā sarunu grupā, pārstāvības komitejā vai
citas darbinieku iesaistīšanas kārtības ietvaros,
uzliek naudas sodu no simt līdz divsimt piecdesmit
latiem.
Par informācijas nesniegšanu darbiniekiem vai viņu
pārstāvjiem par:
1) darbinieku skaitu Eiropas Savienības mēroga
komercsabiedrībā, Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību grupā, Eiropas
komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības dibinātājās sabiedrībās
un tās atkarīgajās sabiedrībās vai pārrobežu apvienošanā iesaistītajās
kapitālsabiedrībās;
2) Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās
sabiedrības dibinātājām sabiedrībām un to atkarīgajām sabiedrībām vai pārrobežu
apvienošanā iesaistītajām kapitālsabiedrībām;
3) Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās
sabiedrības dibināšanas noteikumu projekta vai pārrobežu apvienošanā iesaistīto
kapitālsabiedrību reorganizācijas līguma projekta noteikumiem un to īstenošanas
gaitu
uzliek naudas sodu darba devējam līdz piectūkstoš
latiem.
uzliek naudas sodu darba devējam līdz piectūkstoš
latiem.
Par ziņojuma nesniegšanu vismaz reizi gadā Eiropas
Darbinieku padomei par Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrības vai Eiropas
Savienības mēroga komercsabiedrību grupas komercdarbības attīstību un
perspektīvām vai par pārskata nesniegšanu vismaz reizi gadā pārstāvības
komitejai par Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības
darbību un turpmāko attīstību
uzliek naudas sodu darba devējam līdz piectūkstoš
latiem.
Par Eiropas Darbinieku padomes komitejas vai ja
tādas nav Eiropas Darbinieku padomes neinformēšanu par īpašiem apstākļiem,
kas būtiski skar darbinieku intereses Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrībā
vai Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību grupā, vai par pārstāvības
komitejas neinformēšanu par īpašiem apstākļiem, kas būtiski skar darbinieku
intereses Eiropas komercsabiedrībā vai Eiropas kooperatīvajā sabiedrībā,
uzliek naudas sodu darba devējam līdz piectūkstoš
latiem."
Likums stājas spēkā
vienlaikus ar likumu "Par darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā".
Tieslietu ministra
vietā
reģionālās
attīstības un
pašvaldību lietu
ministrs
E.Zalāns
Likumprojekta "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs
|
||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros
dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu
|
Nav attiecināms
|
|
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Šobrīd Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.3 pantā ir paredzēta atbildība par darbinieku
informēšanas un konsultēšanās noteikumu pārkāpšanu Eiropas Savienības mēroga
komercsabiedrībās, Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību grupās un par
darbinieku iesaistīšanas noteikumu pārkāpšanu Eiropas komercsabiedrībās. Tajā
pašā laikā neviens normatīvais akts šobrīd neparedz atbildību par darbinieku
iesaistīšanas noteikumu pārkāpšanu Eiropas kooperatīvās sabiedrības
dibināšanas gadījumā, kas neatbilst Padomes 2003.gada 22.jūlija direktīvas
2003/72/EK, ar ko papildina Eiropas kooperatīvās sabiedrības statūtus
darbinieku iesaistīšanas jomā (turpmāk - direktīva 2003/72/EK), prasībām. Lai pilnībā
pārņemtu direktīvas 2003/72/EK un Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra
direktīvas 2005/56/EK par kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanos (turpmāk -
direktīva 2005/56/EK) prasības, ir nepieciešams veikt grozījumus Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā, papildinot to ar atbildību par darbinieku
iesaistīšanas noteikumu pārkāpšanu Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas
kooperatīvās sabiedrības dibināšanas gadījumā un kapitālsabiedrību pārrobežu
apvienošanas gadījumā. |
|
3. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka darba devēji turpmāk tiks saukti pie
atbildības par darbinieku
iesaistīšanas noteikumu pārkāpšanu Eiropas Savienības mēroga
komercsabiedrībās vai Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību grupās, kā
arī par darbinieku iesaistīšanas
noteikumu pārkāpšanu Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās
sabiedrības dibināšanas gadījumā un kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas
gadījumā. Papildus likums tiks papildināts ar atbildības regulējumu par tādas
konfidenciālas informācijas atklāšanu trešajām personām, kura iegūta,
darbojoties darbinieku iesaistīšanas kārtības ietvaros Eiropas Savienības
mēroga komercsabiedrībās vai Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību
grupās, kā arī par tādas komercnoslēpumu saturošas informācijas atklāšanu
trešajām personām, kura iegūta, darbojoties darbinieku iesaistīšanas kārtības
ietvaros Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības
dibināšanas gadījumā vai kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas gadījumā. |
|
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
|
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts nodrošinās darbinieku tiesību ievērošanu Eiropas Savienības
mēroga komercsabiedrībās vai Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību
grupās, kā arī Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības
dibināšanas gadījumā vai kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas gadījumā. |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms
un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3.Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likumprojekts labvēlīgi ietekmē darbinieku tiesību aizsardzību un
realizāciju Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrībās vai Eiropas
Savienības mēroga komercsabiedrību grupās, kā arī Eiropas komercsabiedrības
vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības dibināšanas gadījumā vai
kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas gadījumā. Likumprojekts paredz vienlīdzīgu attieksmi pret personām neatkarīgi
no personu dzimuma. |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi
|
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
|||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumu papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus ir izstrādāti: 1) likumprojekts Par darbinieku
iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā, kura mērķis ir noteikt kārtību darbinieku
iesaistīšanai lēmumu pieņemšanā Eiropas komercsabiedrībā, Eiropas
kooperatīvajā sabiedrībā un iegūstošajā sabiedrībā kapitālsabiedrību
pārrobežu apvienošanas gadījumā; 2) likumprojekts Grozījums Eiropas
kooperatīvo sabiedrību likumā, kurš paredz aizstāt Eiropas kooperatīvo
sabiedrību likumā atsauci uz likumu Par darbinieku iesaistīšanos Eiropas
kooperatīvajā sabiedrībā ar atsauci uz likumu Par darbinieku iesaistīšanu
lēmumu pieņemšanā; 3) likumprojekts Grozījumi Eiropas
komercsabiedrību likumā, kurš paredz izslēgt tās Eiropas komercsabiedrību
likuma normas, kas regulē darbinieku iesaistīšanas kārtību, un papildināt
Eiropas komercsabiedrību likumu ar atsauci uz darbinieku iesaistīšanas lēmumu
pieņemšanā piemērojamo normatīvo regulējumu. Visi likumprojekti izskatīšanai Ministru kabinetā un Saeimā ir
virzāmi vienlaicīgi. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar:
1) Padomes 1994.gada 22.septembra direktīvu 94/45/EK par to, kā izveidot Eiropas Uzņēmumu padomi
vai procedūru darbinieku informēšanai un uzklausīšanai Kopienas mēroga
uzņēmumos un Kopienas mēroga uzņēmumu grupās (turpmāk - direktīva 94/45/EK); 2) Padomes 2001.gada 8.oktobra direktīvu 2001/86/EK, ar ko papildina
Eiropas uzņēmējsabiedrības statūtus darbinieku iesaistīšanas jomā (turpmāk -
direktīva 2001/86/EK); 3) Padomes 2003.gada 22.jūlija direktīvu 2003/72/EK, ar ko papildina
Eiropas kooperatīvās sabiedrības statūtus darbinieku iesaistīšanas jomā; 4) Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra direktīvu 2005/56/EK
par kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanos. |
||
2.Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Padomes
1994.gada 22.septembra direktīvu 94/45/EK par to, kā izveidot Eiropas
Uzņēmumu padomi vai procedūru darbinieku informēšanai un uzklausīšanai
Kopienas mēroga uzņēmumos un Kopienas mēroga uzņēmumu grupās (L 254/30/9/1994
P.0064-0072.lpp.)
Padomes
2001.gada 8.oktobra direktīvu 2001/86/EK, ar ko papildina Eiropas
uzņēmējsabiedrības statūtus darbinieku iesaistīšanas jomā (L294/10/11/2001 P.0022-0032.lpp.) Padomes 2003.gada 22.jūlija direktīva 2003/72/EK, ar ko
papildina Eiropas kooperatīvās sabiedrības statūtus darbinieku iesaistīšanas
jomā
(L207/18/8/2003 P.0025-0036)
Parlamenta un Padomes 2005.gada 26.oktobra direktīva
2005/56/EK par kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanos
(L310/25/11/2005
P.0001-0009.lpp.) |
||
2. tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot
katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Direktīvas 94/45/EK 8.pants |
Likumprojekta 1.pants
(Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.3 pants) |
Atbilst |
|
Direktīvas 94/45/EK 11.panta trešais punkts |
Likumprojekta 1.pants
(Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.3 pants) |
Atbilst |
|
Direktīvas 2001/86/EK 8.pants |
Likumprojekta 1.pants
(Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.3 pants) |
Atbilst |
|
Direktīvas 2001/86/EK 12.panta otrais punkts |
Likumprojekta 1.pants
(Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.3 pants) |
Atbilst |
|
Direktīvas 2003/72/EK 10.pants |
Likumprojekta 1.pants
(Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.3 pants) |
Atbilst |
|
Direktīvas 2003/72/EK 14.panta
otrais punkts |
Likumprojekta 1.pants
(Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.3 pants) |
Atbilst |
|
Direktīvas 2005/56/EK 16.panta trešā punkta f) apakšpunkts |
Likumprojekta 1.pants
(Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41.3 pants) |
Atbilst |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms
|
||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms
|
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta
projektu
|
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas, jo likumprojekts ir izstrādāts, lai
pilnībā pārņemtu Eiropas Savienības direktīvu prasības. Papildus norādāms, ka
atbildība par darbinieku
iesaistīšanai lēmumu pieņemšanā Eiropas komercsabiedrībā, Eiropas
kooperatīvajā sabiedrībā un iegūstošajā sabiedrībā kapitālsabiedrību
pārrobežu apvienošanas gadījumā tiesību pārkāpšanu ir paredzēta likumā Par
darbinieku iesaistīšanu lēmumu pieņemšanā, un par minēto likumprojektu ir
notikušas konsultācijas ar Latvijas
Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību asociāciju.
|
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Nav attiecināms |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
attiecināms
|
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde
|
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekts
neparedz veidot jaunas valsts institūcijas, jo normatīvā akta izpilde tiks
nodrošināta esošo institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS, kā arī
tiesību aktu portālā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds
savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā,
kā arī informēt Valsts darba inspekciju par darbinieku tiesību pārkāpšanu Eiropas Savienības
mēroga komercsabiedrībās vai Eiropas Savienības mēroga komercsabiedrību
grupās, kā arī Eiropas komercsabiedrības vai Eiropas kooperatīvās sabiedrības
dibināšanas gadījumā vai kapitālsabiedrību pārrobežu apvienošanas gadījumā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
07.04.2009. 14:39
1520
J.Aleksejeva
67036996, julija.aleksejeva@tm.gov.lv
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Lazdovskis |
I.Bergmane |
L.Popova |
A.Zikmane |
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.27 |
2009.gada 28.aprīlī |
52.§
Likumprojekts "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā"
TA-443
___________________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-27-2804-#52.doc
1