2009. gada ____ aprīlī
Nr.9/6-
Saeimas Prezidijam
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas
novēršanas komisija, pamatojoties uz Saeimas kārtības ruļļa 79. pantu, ir
sagatavojusi un iesniedz Saeimai izskatīšanai šādus likumprojektus:
1. Grozījumi Latvijas Sodu izpildes
kodeksā.
2. Grozījums Valsts probācijas dienesta
likumā.
3. Grozījums Bāriņtiesu likumā.
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 51.
pantu un 82. pantu komisija lūdz iekļaut minētos likumprojektus Saeimas šā gada
30.aprīļa sēdes darba kārtībā un nodot tos tikai Aizsardzības, iekšlietu un
korupcijas novēršanas komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 86.
pantu komisija lūdz virzīt minētos likumprojektus izskatīšanai pirmajā lasījumā
bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā un iekļaut tos Saeimas šā gada
30.aprīļa sēdes darba kārtībā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā uz ____lpp.
2. Anotācija likumprojektam Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā uz ___lpp.
3. Likumprojekts Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā uz ____lpp.
4. Anotācija likumprojektam Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā uz ____lpp.
5. Likumprojekts Grozījums Bāriņtiesu likumā uz ____lpp.
6. Anotācija likumprojektam Grozījums Bāriņtiesu likumā uz ____lpp.
Komisijas priekšsēdētājs
Juris Dalbiņš
Likumprojekts Grozījums Valsts probācijas dienesta
likumā
Izdarīt Valsts probācijas dienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 2.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 24.nr.; 2009, 2.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt likumu ar jaunu 18.1pantu šādā redakcijā:
18.1pants. Informācijas nosūtīšana
bāriņtiesai
(1) Valsts probācijas dienests ne vēlāk kā trīs darba dienu laikā no probācijas klienta reģistrācijas nosūta informāciju bāriņtiesai par probācijas klientu, kurš atrodas Valsts probācijas dienesta uzraudzībā un ir notiesāts par tīšiem vardarbīgiem noziedzīgiem nodarījumiem vai noziedzīgiem nodarījumiem pret dzimumneaizskaramību un tikumību.
(2) Ja šī panta pirmajā daļā minētais probācijas klients kriminālsodu izpildes likumā noteiktajā laikā neierodas reģistrēties Valsts probācijas dienestā, tad Valsts probācijas dienests nekavējoties nosūta informāciju bāriņtiesai atbilstoši probācijas klienta pēdējai deklarētajai dzīvesvietai.
(3) Šī panta pirmajā un otrajā daļā minētajā informācijā norāda probācijas klienta vārdu, uzvārdu, personas kodu, Krimināllikuma pantu, pēc kura tas notiesāts, piespriestā soda termiņu, plānoto uzraudzības ilgumu, tiesas uzliktos pienākumus, kā arī deklarētās dzīvesvietas adresi. Ja deklarētā dzīvesvieta nesakrīt ar faktisko, tad norāda gan deklarēto, gan faktisko adresi.
(4) Valsts probācijas dienests nekavējoties nosūta informāciju bāriņtiesai par probācijas klientu, kurš atrodas Valsts probācijas dienesta uzraudzībā, ja klienta uzraudzības gaitā iegūtas ziņas, kas rada pamatotas aizdomas par bērna veselības, dzīvības un pilnvērtīgas attīstības apdraudējuma iespējamību un probācijas klients dzīvo vai plāno dzīvot ģimenē, kurā ir bērni.
(5) Šī panta ceturtajā daļā minētajā informācijā norāda probācijas klienta vārdu, uzvārdu, personas kodu, Krimināllikuma pantu, pēc kura tas notiesāts, piespriestā soda termiņu, plānoto uzraudzības ilgumu, tiesas uzliktos pienākumus, informāciju, kas norāda uz iespējamu bērna apdraudējumu, un deklarētās dzīvesvietas adresi. Ja deklarētā dzīvesvieta nesakrīt ar faktisko, tad norāda gan deklarēto, gan faktisko adresi.
(6) Šajā pantā minēto informāciju nosūta bāriņtiesai, kuras darbības teritorijā uzturas probācijas klients un iespējami apdraudētais bērns.
(7) Šajā pantā minētajai informācijai ir ierobežotas pieejamības raksturs.
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas
novēršanas komisijas priekšsēdētājs J.
Dalbiņš
Grozījums
Valsts probācijas dienesta likumā
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ
likums ir vajadzīgs?
Sabiedrībā jau ilgāku laiku noris diskusija par
nepieciešamību pilnveidot bērnus aizsardzību no noziedzīgiem nodarījumiem pret
dzimumneaizskaramību un tikumību.
Vislielākos šādu nodarījumu draudus bērniem rada personas, kas jau vienu
vai vairākas reizes tiesātas par šādiem noziedzīgiem nodarījumiem un tiek
atbrīvotas pēc brīvības atņemšanas soda izciešanas. Bieži par šādu personu
atgriešanos sabiedrībā pēc soda izciešanas neuzzina tās institūcijas, kurām ir
noteikta kompetence bērna tiesību aizsardzībā.
Valsts probācijas dienests uzrauga personas, kuras nosacīti pirms termiņa atbrīvotas no brīvības atņemšanas soda, tāpēc arī Valsts probācijas dienestam jāparedz noteikta kompetence bāriņtiesu informēšanā. Valsts probācijas dienests uzrauga arī nosacīti notiesātās personas un citas personas, tāpēc jānosaka Valsts probācijas dienesta pienākums informēt bāriņtiesu, ja klienta uzraudzības gaitā iegūtas ziņas, kas rada pamatotas aizdomas par bērna veselības, dzīvības un pilnvērtīgas attīstības apdraudējuma iespējamību un probācijas klients dzīvo vai plāno dzīvot ģimenē, kurā ir bērni.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams izveidot visu to
institūciju, kam ir kompetence bērnu tiesību aizsardzībā, informēšanas sistēmu
par personām, kas tiek atbrīvotas pēc brīvības atņemšanas soda izciešanas.
2. Kāda var
būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Kāda var
būt likuma ietekme uz valsts budžeta un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Kāda var
būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Esošā tiesību normu sistēma tiks papildināta ar jaunām normām nosakot Valsts probācijas dienestam pienākumu ne vēlāk kā trīs darba dienu laikā no probācijas klienta reģistrācijas nosūtīt informāciju bāriņtiesai par probācijas klientu, kurš atrodas Valsts probācijas dienesta uzraudzībā un ir notiesāts par tīšiem vardarbīgiem noziedzīgiem nodarījumiem vai noziedzīgiem nodarījumiem pret dzimumneaizskaramību un tikumību. Bez tam, normas tiks papildinātas ar reglamentējumu, ka Valsts probācijas dienests nekavējoties nosūta informāciju bāriņtiesai par probācijas klientu, kurš atrodas Valsts probācijas dienesta uzraudzībā, ja klienta uzraudzības gaitā iegūtas ziņas, kas rada pamatotas aizdomas par bērna veselības, dzīvības un pilnvērtīgas attīstības apdraudējuma iespējamību un probācijas klients dzīvo vai plāno dzīvot ģimenē, kurā ir bērni.
Likumprojektu nepieciešams virzīt vienotā paketē ar likumprojektu Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā un likumprojektu Grozījumi Bāriņtiesu likumā.
5. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts atbilst Latvijas uzņemtajām saistībām
bērna tiesību aizsardzības jomā.
6. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
Likumprojekts sagatavots darba grupā, kurā piedalījās
Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Valsts probācijas dienesta, Valsts policijas,
Bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrijas, Izglītības
ministrijas, Tiesībsarga biroja pārstāvji.
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde?
Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos aktos
noteikto kārtību. Normatīvā akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts
izdevumā "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs"
un laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Jaunu institūciju izveide nav
nepieciešama.