Rīgā
27.04.2009. Nr.90/TA-668
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums Kredītiestāžu likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ābele 67099123, ervins.abele@mna.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 6 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa sēdes
protokola Nr.23 21.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents,
bērnu, ģimenes un
sabiedrības
integrācijas
lietu ministrs V.Dombrovskis
Stafecka
67082931
Grozījums Kredītiestāžu likumā
Izdarīt
Kredītiestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 23.nr.; 1996, 9., 14., 23.nr.; 1997, 23.nr.; 1998, 13.nr.;
2000, 13.nr.; 2002, 10., 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 2., 12., 23.nr.; 2005,
13., 14.nr.; 2006, 15.nr.; 2007, 7., 12.nr.; 2008, 14., 23.nr.; Latvijas
Vēstnesis, 2009, 27., 39.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt 62.pantu ar
septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ziņas par
fiziskās un juridiskās personas kontiem un veiktajām banku operācijām
(darījumiem) sniedzamas šo personu maksātnespējas procesa administratoram tā
pienākumu izpildei, pamatojoties uz pieprasījumu, kuram pievienots tiesas
lēmuma noraksts par maksātnespējas procesa administratora iecelšanu konkrētajā
maksātnespējas procesā."
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
Likumprojekta Grozījums
Kredītiestāžu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Saskaņā ar 2008.gada 30.septembra Ministru kabineta sēdes protokollēmumu (Protokols Nr.70, 5.§) Tieslietu ministrijai uzdots līdz 2009.gada 1.februārim izstrādāt un iesniegt izsludināšanai Valsts sekretāru sanāksmē grozījumu Kredītiestāžu likumā. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Kredītiestāžu likuma
62.pantā, kā arī 63.panta pirmajā daļā, ir noteikta kārtība un gadījumi, kad
kredītiestādes rīcībā esošās neizpaužamās ziņas, tajā skaitā, ziņas par
kontiem un veiktajām banku operācijām (darījumiem), sniedzamas attiecīgi
pašām fiziskajām un juridiskajām personām vai trešajām personām - valsts
institūcijām, valsts amatpersonām vai citām iestādēm un amatpersonām. Savukārt Maksātnespējas
likuma 60.panta otrajā daļā un 157.panta pirmajā daļā ir noteikta
maksātnespējas procesa administratora rīcība un pienākumi saistībā ar
konkrētu ziņu iegūšanu no kredītiestādēm sākot ar maksātnespējas lietas
ierosināšanas brīdi, lai varētu pildīt maksātnespējas procesa administratora
pienākumus konkrētā maksātnespējas procesā un sniegt tiesai atzinumus un
darbības pārskatus par konkrētā maksātnespējas procesa norisi. Saskaņā ar
pašreizējo normatīvo aktu regulējumu maksātnespējas procesa administratora
pienākumu pildīšana pēc juridiskās personas vai fiziskās personas
maksātnespējas lietas ierosināšanas ir apgrūtināta. Atbilstoši Maksātnespējas
likuma 61.pantam maksātnespējas procesa administrators ir atzīstams par
juridiskās personas pilnvaroto personu pēc maksātnespējas procesa
pasludināšanas, tādējādi ziņas no kredītiestādes maksātnespējas procesa
administrators var saņemt saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 62.panta otro daļu
gadījumā, ja tiek pasludināts juridiskās personas maksātnespējas process.
Savukārt maksātnespējas procesa administratoram fiziskās perso
nas
maksātnespējas procesā ziņu saņemšana no kredītiestādēm ir neiespējama. Ievērojot minēto un to, ka kredītiestāžu rīcībā esošās informācijas iegūšanas speciālā kārtība ir regulēta Kredītiestāžu likumā, ir nepieciešams veikt grozījumu minētajā likumā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojektā Grozījums Kredītiestāžu
likumā paredzēts papildināt Kredītiestāžu likumu ar regulējumu par
kredītiestāžu rīcībā esošo neizpaužamo ziņu sniegšanas apjomu un kārtību
maksātnespējas procesa administratoram maksātnespējas procesa norises
nodrošināšanai. |
4. Cita informācija
|
Nav attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām
|
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība
|
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Likumprojektā ietvertais
regulējums par kredītiestāžu rīcībā esošo neizpaužamo ziņu sniegšanu
maksātnespējas procesa administratoram tieši ietekmē maksātnespējas
procesa gaitu, kvalitāti, kā arī tiesu sistēmu kopumā. Tiek veicināta iespēja
maksātnespējas procesa administratoram ātrāk sniegt tiesai pilnīgākus
atzinumus un darbības pārskatus par konkrētā maksātnespējas procesa norisi. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
|
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
||||
Nav attiecināms |
||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar: 1. Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija; 2. Latvijas Komercbanku asociācija. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa administratoru asociācija un Latvijas Komercbanku asociācija kopumā atbalsta likumprojektu. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav notikuši |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju funkciju ietvaros. Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas un spēkā stāšanās. Papildu laiks un pārejas periods izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS un tiesību aktu portālā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts paredz izpaust informāciju, kas citos gadījumos atbilstoši normatīvajiem aktiem ir aizsargājama. Ja indivīds uzskata, ka viņa tiesības tiek aizskartas nepamatoti, viņš var vērsties ar konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Tieslietu ministrs M.Segliņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Lazdovskis |
I.Bergmane |
L.Popova |
E.Ābele |
15.04.2009. 09:47
1147
E.Stafeckis
67099135, Edgars.Stafeckis@mna.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.23 |
2009.gada 7.aprīlī |
21.§
Likumprojekts "Grozījums Kredītiestāžu likumā"
TA-668
___________________________________________________________
(M.Segliņš, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt
iesniegto likumprojektu.
2. Tieslietu
ministrijai steidzami aktualizēt likumprojekta anotāciju un iesniegt Valsts
kancelejā.
3. Valsts
kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
4. Noteikt,
ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts
kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-23-0704-#21.doc
1