1.04.2009.
9/8 -
Komisija lūdz iekļaut minēto
likumprojektu Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā un nodot to
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, nosakot, ka
tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 86.pantu komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā.
Komisija ierosina atzīt
minēto likumprojektu par steidzamu.
Ar cieņu,
Guntis Blumbergs
komisijas priekšsēdētājs
Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"
Izdarīt
likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 21.nr.; 2003, 6.,
15.nr.; 2004, 18., 23.nr.; 2005, 2., 15.nr.; 2006, 24.nr.; 2008, 1.nr.; 2009,
2.nr.; Latvijas vēstnesis, 2009, 27.nr.; 2009, 47.nr.) šādus
grozījumus:
1.
2.pantā:
papildināt otro daļu ar 6.punktu šādā
redakcijā:
6) tiek pārvaldītas tās
kapitālsabiedrības, kurās valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrība ir ieguvusi
izšķirošo ietekmi.;
papildināt trešo daļu pēc vārdiem kapitāla
daļas citās sabiedrībās ar vārdiem iekavās (izņemot šā likuma IV nodaļā
minētos gadījumus).
2. 7.pantā:
izslēgt pirmajā daļā vārdu privātajā;
izslēgt sesto daļu.
3. Papildināt likumu ar
7.1pantu šādā redakcijā:
7.1
Tiesiskās sekas iegūstot izšķirošo ietekmi
(1)
Ja kapitāla
daļas turētājs vai Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu par to, ka viena valsts
kapitālsabiedrība iegūst izšķirošo ietekmi citā valsts kapitālsabiedrībā vai
valsts kapitālsabiedrība iegūst visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas
citā kapitālsabiedrībā, atkarīgajā kapitālsabiedrībā netiek veidota padome.
(2)
Ja kapitāla
daļas turētājs vai pašvaldības dome (padome) ir pieņēmusi lēmumu par to, ka
viena šīs pašvaldības kapitālsabiedrība iegūst izšķirošo ietekmi citā šīs
pašvaldības kapitālsabiedrībā vai šī pašvaldības kapitālsabiedrība iegūst visas
kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas citā kapitālsabiedrībā, atkarīgajā
kapitālsabiedrībā netiek veidota padome.
(3) Valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrībai ir jānodrošina, ka kapitālsabiedrībā, kurā tā ir ieguvusi
izšķirošo ietekmi:
1) valdes locekļa atlīdzība nepārsniedz Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā
statistikas paziņojumā publicētajam valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo
iepriekšējā gada mēneša vidējās darba samaksas apmēram, kas noapaļots pilnos
latos, kuram var piemērot koeficentu, kurš nedrīkst būt lielāks par 5. Valdes
locekļa atlīdzības lielumu pārrēķina katru gadu un pārrēķināto atlīdzību sāk
izmaksāt ar attiecīgā gada 1.maiju;
2) valdes loceklim, kurš tiek atsaukts no amata
pirms termiņa beigām un, kura darba līgumā vai jebkurā citā ar viņu noslēgtā
civiltiesiskā līgumā ir paredzēts atlaišanas pabalsts vai jebkāda cita veida
kompensācija, tiek nodrošināta tiesība saņemt atlaišanas pabalstu vai
kompensāciju līgumā noteiktajā apmērā, bet ne vairāk kā divu mēnešu atlīdzības apmērā.
(4) Šā panta pirmajā un
otrajā daļā minētās atkarīgās akciju sabiedrības akcionāru pilnsapulces pilda
padomes uzdevumus atbilstoši Komerclikuma 292.panta pirmajai daļai.
(5) Šā panta pirmajā un
otrajā daļā minētās atkarīgās akciju sabiedrības valdei ir jāsaņem akcionāru
pilnsapulces piekrišanu Komerclikuma 294.panta pirmajai daļā noteikto jautājumu
izlemšanā.
4. Papildināt Pārejas
noteikumus ar 30. un 31.punktu šādā redakcijā:
30. Ja
kapitālsabiedrībās, kurās visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder
valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrībām, līdz 2009.gada 1.maijam ir izveidota padome,
attiecīgā valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrība ne vēlāk kā līdz 2009.gada 1.jūlijam atbilstoši šā likuma 7.1panta
pirmās un otrās daļas prasībām (par to, ka kapitālsabiedrībās, kurās visas
kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder valsts vai pašvaldību
kapitālsabiedrībām, netiek veidota padome) nodrošina grozījumu veikšanu
atkarīgās kapitālsabiedrības statūtos.
31.
Valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībām līdz 2009.gada 1.jūlijam ir
jānodrošina, ka kapitālsabiedrībās, kurās tām ir izšķirošā ietekme, valdes
locekļiem, kas par tādiem iecelti līdz 2009.gada 1.jūnijam, atbilstoši šā
likuma 7.1panta trešās daļas 1.punkta prasībām noteiktā atlīdzība
tiek aprēķināta un izmaksāta sākot ar 2009.gada 1.jūniju.
Grozījumi
likumā Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām
ANOTĀCIJA
I.
Kādēļ likums ir vajadzīgs |
Latvijas Republikas Saeima šā gada 12.martā pamatojoties uz likuma
Saeimas kārtības rullis 92.pantu pirmo daļu steidzamības kārtībā otrajā
lasījumā pieņēma likumprojektu Grozījumi likumā Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām (reģistrācijas Nr. Nr.1071/Lp9). Citā
starpā grozījumi likuma Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un
kapitālsabiedrībām 47., 61., 89. un 96.pantā paredzēja, ka valsts un
pašvaldību sabiedrībās ar ierobežotu atbildību un daļā valsts un pašvaldību
akciju sabiedrībās netiek veidotas padomes, kā arī tiek ierobežota atlīdzība
valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības valdes locekļiem. Atbilstoši
Komercreģistrā pieejamai informācijai atsevišķām valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrībām ir izšķirošā ietekme citās kapitālsabiedrībās, kuras
saskaņā ar Koncerna likuma 2.pantu veido koncernu. Ar koncernu parasti saprot
divu vai vairāku juridiski patstāvīgu komercsabiedrību grupu, kuras darbojas
(tiek vadītas) vienotas saimnieciskās interesēs. Vienotas intereses, kuru
realizācijai darbojas koncerns, parasti ir koncentrētas koncerna valdošajā
uzņēmumā, t.i. šajā gadījumā valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībā, kurai ir
izšķirošā ietekme citā kapitālsabiedrībā. Lai nodrošinātu vienotu pārvaldes
un atalgojuma nosacījumus koncerna ietvaros, kurā valdošais uzņēmums ir
valsts un pašvaldības kapitālsabiedrība, ir nepieciešams veikt grozījumus
likumā Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām,
nosakot, ka: 1.
valsts un
pašvaldību kapitālsabiedrībai iegūstot visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās
akcijas citā kapitālsabiedrībā, atkarīgajā kapitālsabiedrībā netiek veidota
padome; 2.
Valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībai ir jānodrošina, ka
kapitālsabiedrībā, kurā tā ir ieguvusi izšķirošo ietekmi: 3) valdes locekļiem atlīdzība nepārsniedz Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā
statistikas paziņojumā publicētajam valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo
iepriekšējā gada mēneša vidējās darba samaksas apmēram, kas noapaļots pilnos
latos, kuram var piemērot koeficentu, kurš nedrīkst būt lielāks par 5. Valdes
locekļa atlīdzības lielumu pārrēķina katru gadu un pārrēķināto atlīdzību sāk
izmaksāt ar attiecīgā gada 1.maiju; 4) valdes loceklim, kurš tiek atsaukts no amata
pirms termiņa beigām un, kura darba līgumā vai jebkurā citā ar viņu noslēgtā
civiltiesiskā līgumā ir paredzēts atlaišanas pabalsts vai jebkāda cita veida
kompensācija, tiek nodrošināta tiesība saņemt atlaišanas pabalstu vai
kompensāciju līgumā noteiktajā apmērā, bet ne vairāk kā divu mēnešu atlīdzības apmērā. |
II. Kāda var būt likuma ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
Likums nodrošinās, ka koncerna
ietvaros, kurā valdošais uzņēmums ir valsts un pašvaldības kapitālsabiedrība,
tiks nodrošināti vienoti pārvaldes un atalgojuma nosacījumi. |
III. Kāda
var būt likuma ietekme uz |
Likumam nav tiešas ietekmes uz valsts un pašvaldību
budžetiem |
IV. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
Nepieciešams izdarīt grozījumus Komerclikumā, nosakot,
ka uz valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kur
valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībām ir izšķiroša ietekme, piemēro
Komerclikumu tik tālu, cik tas nav pretrunā likumam Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
Likumprojektu ir izstrādājusi Ekonomikas ministrija |
VII.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
Likuma Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un
kapitālsabiedrībām un Komerclikuma noteiktajā kārtībā. Jaunas institūcijas
netiks izveidotas |