R
ī g ā
2009.gada 12.martā Nr. 9/10-
Saeimas
Prezidijam
Sociālo un darba
lietu komisija lūdz Saeimas Prezidiju grozīt
12.marta Saeimas sēdes kārtību un iekļaut pirms 34.darba kārtības jautājuma (Likumprojekts "Vispārīgās
programmas "Solidaritāte un migrācijas plūsmu pārvaldība" ietvaros
izveidoto fondu vadības likums") likumprojektu Grozījumi likumā Par
valsts pensijām (Nr. 1139/Lp9) izskatīšanai pirmajā lasījumā .
Komisija ierosina atzīt likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā:
Anotācijas teksts uz 7 lapām.
Komisijas priekšsēdētāja A.Barča
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par valsts pensijām
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekts izstrādāts saistībā ar 2008.gada 12.decembrī Saeimā pieņemto Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmu, lai nodrošinātu valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumu sabalansēšanu ar ieņēmumu sniegtajām iespējām. Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programma nosaka sociālās aizsardzības pasākumu saglabāšanu sociāli aizsargājamo iedzīvotāju miera stiprināšanai un uz laiku līdz ekonomikas izaugsmes atjaunošanai iesaldēt agrāk plānotos tālākos sociālo izmaksu pieaugumus (II Fiskālā politika 6.d.punkts). Nodomu protokols nosaka 2009.gadā ierobežot budžeta izdevumus, tā īstenošanai kā viens no pasākumiem minēts, iesaldēt pensijas (24.punkts). Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmas ieviešanas rīcības plāns paredz pensiju iesaldēšanu no 2009.gada 1.janvāra un pensiju indeksācijas nodrošināšanu tikai pēc inflācijas rādītāja no 2010.gada (30., 31.punkts). |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
No likuma Par valsts pensijām spēkā stāšanās dienas ir nodrošināta regulāra pensiju indeksācija. Līdzīgi kā citās valstīs pensiju indeksācija tiek veikta ar mērķi kompensēt inflācijas ietekmi uz pensijas apmēru. Likuma Par valsts pensijām (turpmāk Likums) 26.pants nosaka, ka valsts pensijas pārskatāmas ik gadu, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50% no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma indeksa. Likuma pārejas noteikumu 15.punkts nosaka, ka 2009.gadā valsts pensijas, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (135 latus), pārskatāmas 1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu (Ls 135), pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu. Savukārt laikā no 2010.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 31.decembrim valsts pensijas, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 50% no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu un 25% no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas, kuru apmērs pārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu. Pasaules Bankas un Starptautiskā valūtas fonda ziņojumā (2007.gads) norādīts, ka Latvijas pensiju sistēmas indeksācijas kārtība pēc starptautiskajiem standartiem ir pārmērīgi dāsna un būtu jāpāriet uz pensiju indeksāciju tikai ar patēriņa cenu indeksu. Patreiz Likumā nav noteikts, kā rīkoties, ja faktiskais patēriņa cenu indekss ir mazāks par ciparu 1 un tā rezultātā, veicot indeksāciju, pensiju apmēri samazinātos. Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2009.gadam" valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumi 2009.gadam plānoti 1268,6 milj. lati, izdevumi 1484,4 milj. lati, kā rezultātā finansiālā bilance ir negatīva (215,8 milj. lati).
Ievērojot iepriekš minēto, kā arī anotācijas I sadaļas 1.punktā
noteikto, lai nodrošinātu valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
izdevumu sabalansēšanu ar ieņēmumu sniegtajām iespējām, nepieciešams veikt grozījumus Likumā. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta Grozījumi likumā Par valsts pensijām (turpmāk Likumprojekts) mērķis ir 2009.gadā iesaldēt pensiju indeksāciju un no 2010.gada pārskatīt pensijas atbilstoši faktiskajām patēriņa cenu izmaiņām. Likumprojekts nosaka, ka: 1. Valsts
pensijas apmēru pārskata reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa
cenu indeksu. Ja šis
indekss ir mazāks par ciparu 1, tad pensijas apmēru nepārskata. 2. 2009.gadā valsts pensijas nepārskata. 2010.gadā
valsts pensiju apmēru pārskata 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu
par 12 mēnešu periodu. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Neveicot 2009.gadā valsts pensiju indeksāciju minētajā periodā pasliktināsies šo personu materiālā labklājība. Taču, ņemot vērā inflācijas samazināšanās tendenci, šī ietekme uz personas materiālo situāciju nebūs ļoti būtiska. Zaudētāji būs tie pensionāri, kuru pensiju pārskatīšanā tika ņemts vērā bez inflācijas pieauguma, arī daļa no apdrošināšanas iemaksu algas reālā pieauguma procentiem. No 2010.gada indeksējot pensijas, tiks kompensēta tikai inflācijas ietekme uz pensijas apmēru. Likumprojekts nerada ietekmi uz darba tirgu. Likumprojekts izstrādāts, ievērojot dzimumu līdztiesības principu. Valsts pensiju indeksācija gan sievietēm, gan vīriešiem tiek nodrošināta pēc vienādiem nosacījumiem. Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras (VSAA) datiem 2009.gada janvārī valsts pensiju saņēmēju skaits
557 619, (vidējais pensijas apmērs Ls 166,72), no tiem sievietes 362 045
(vidējais pensijas apmērs Ls 161,61), vīrieši 195 574 (vidējais pensijas
apmērs Ls 176,23). |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
III
Kāda var būt politikas dokumenta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2009 |
Turpmākie trīs gadi |
||
2010 |
2011 |
2012 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumos |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2009.gadam ieņēmumi valsts pensiju speciālajā budžetā 903 883,1 un invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā 309 724,8 tūkst. latu. |
|||
2. Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumos |
Saskaņā ar likumu
Par valsts budžetu 2009.gadam
izdevumi valsts pensiju speciālajā budžetā 1 076 090,2 tūkst. latu un
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā 341 573,3 tūkst.
latu. |
0 |
||
3. Finansiālā ietekme speciālajā budžetā |
0 |
0 |
||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Pēc Finanšu ministrijas prognozēm uz 18.02.2009. (elektroniska vēstule) par patēriņa cenu indeksu periodā 2009.g.septembris 2009.g.decembris un prognozēm uz 05.12.2008. par patēriņa cenu indeksu periodā 2010.g.janvāris 2011.g.augusts pensiju pārskatīšanai piemērojamais indekss nepārsniegs ciparu 1, līdz ar to pensijas 2010.g.oktobrī un 2011.g.oktobrī netiek pārskatītas. Savukārt izdevumus indeksācijai 2012.gadā nav iespējams novērtēt, jo nav informācijas par prognozēto patēriņa cenu indeksu. Līdz ar to likumprojektam nav finansiālās ietekmes uz sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu attiecībā uz pensiju indeksācijām. |
|||
6. Cita informācija |
|
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta izpildes nodrošināšanai būs
jāizdod jauni Ministru kabineta noteikumi, lai noteiktu kārtību, kādā
pārskata valsts pensijas apmēru. Atbildīgā par Ministru kabineta noteikumu sagatavošanu ir Labklājības ministrija. Ministru kabineta noteikumi tiks izstrādāti trīs mēnešu laikā pēc likuma pieņemšanas. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|
Nav attiecināms. |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
NTSP Sociālās drošības apakšpadomes sēdē 13.02.2009. tika izskatīts jautājums par plānotajām aktivitātēm valsts sociālās apdrošināšanas jomā, t.sk. arī jautājums par turpmāku pensiju indeksāciju. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
LDDK, LBAS pārstāvji neatbalsta pensiju iesaldēšanu. Latvijas Pensionāru federācija uzskata, ka valsts pensiju indeksācija vismaz pensijām līdz 600 Ls ir jānodrošina. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiek veikti ar masu saziņu līdzekļu starpniecību. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. VSAA darbinieku izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību persona var apstrīdēt VSAA direktoram. Savukārt VSAA direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |