Rīgā
27.02.2009. Nr.90/TA-4068
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem"". Likumprojektu izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Upena 67013244, Anna.Upena@em.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 6 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 12 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 17.februāra sēdes protokola Nr.13 9.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem"
Izdarīt likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2000, 22.nr.; 2001, 11., 21.nr.;
2005, 2.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 15.nr.; 2008, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā (izņemot pārejas noteikumus) vārdu "komisija"
(attiecīgā locījumā) ar vārdu "regulators" (attiecīgā locījumā).
2. 2.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Valsts regulē sabiedrisko
pakalpojumu sniegšanu kā komercdarbību šādās nozarēs (turpmāk regulējamās
nozares):
1) enerģētika;
2) elektroniskie sakari;
3) pasts;
4) dzelzceļa transports;
5) sadzīves atkritumu apsaimniekošana;
6) ūdenssaimniecība.";
izslēgt trešo daļu;
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) To sabiedrisko pakalpojumu veidus,
kuru sniegšanu nepieciešams regulēt, regulējamās nozarēs nosaka Ministru
kabinets."
3. Izteikt 3.panta tekstu šādā redakcijā:
"Regulējamie sabiedriskie pakalpojumi, kuru
sniegšanu regulē saskaņā ar šo likumu, ir preču ražošana, pakalpojumu sniegšana
un infrastruktūras (inženierbūvju
vai inženiertehnisku risinājumu, kā arī ar to izmantošanu saistītu resursu
komplekss, kas nepieciešams preču ražošanai vai pakalpojumu sniegšanai) pakalpojumi regulējamās nozarēs atbilstoši nozaru speciālajiem normatīvajiem
aktiem (turpmāk sabiedriskie pakalpojumi)."
4. Izslēgt 6.panta pirmajā daļā vārdus "vai pašvaldību".
5. Izteikt 7.panta nosaukumu, pirmo un otro
daļu šādā redakcijā:
"7.pants.
Regulators
(1) Regulators uzrauga, lai sabiedrisko
pakalpojumu sniegšanā regulējamās nozarēs tiktu ievērots šis likums, kā arī
regulējamo nozaru speciālie normatīvie akti.
(2) Regulējamās nozarēs tiek izveidots vienots
regulators Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, kas ir ekonomikas
ministra pārraudzībā esoša atvasināta publiska persona."
6. Izslēgt 8.pantu.
7. 9.pantā:
izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"(1) Regulators pilda šādas funkcijas:";
izslēgt pirmās daļas 2.punktā vārdus "(šo
funkciju nepilda pašvaldības regulators)".
8. 10.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārda
"informāciju" ar vārdiem "neatkarīgi no tās slepenības pakāpes";
izslēgt piekto un sesto daļu.
9. 11.pantā:
izteikt otro daļu šāda redakcijā:
"(2) Regulators savu funkciju pildīšanā
nav padots valsts vai pašvaldību institūcijām.";
izslēgt trešo daļu;
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Regulatora administratīvo aktu, kas
izdots saskaņā ar šo likumu, var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā. Lietu
izskata pirmās instances tiesā triju tiesnešu sastāvā. Administratīvās
apgabaltiesas spriedumu var pārsūdzēt, iesniedzot kasācijas sūdzību.";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Pieteikuma iesniegšana tiesā par
regulatora administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku zaudējušu vai
spēkā neesošu neaptur regulatora izdotā administratīvā akta darbību."
10. Izslēgt 14.panta otro daļu.
11. Aizstāt 15.panta pirmajā daļā vārdus
"sabiedriskajām organizācijām" ar vārdu "biedrībām".
12. Papildināt II nodaļu ar 15.1
pantu šādā redakcijā:
"15.1
pants. Pašvaldību konsultatīvā
institūcija
(1) Regulators pašvaldību interešu
pārstāvēšanai un viedokļu izzināšanai izveido pašvaldību konsultatīvo
institūciju.
(2) Pašvaldību konsultatīvās institūcijas
nolikumu apstiprina regulatora padome.
(3) Pašvaldību konsultatīvās institūcijas
locekļu kandidātus iz
virza Latvijas Pašvaldību savienība."
13. Izslēgt 16.panta sesto daļu.
14. Izslēgt 18.panta trešās daļas ievaddaļā
vārdus "informējot attiecīgās regulējamās nozares ministriju vai attiecīgo
pašvaldību".
15. 19.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Regulators izvērtē sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja
iesniegto noteiktā kārtībā aprēķināto tarifu projektu 90 dienu laikā pēc tā
saņemšanas.";
izslēgt trešo daļu;
izteikt septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Regulators izvērtēto tarifu projektu
apstiprina vai noraida 30 dienu laikā pēc tā izskatīšanas.";
izslēgt astoto, vienpadsmito un divpadsmito
daļu.
16. Izteikt 21.pantu šādā redakcijā:
"21.pants. Tarifu atklātums
(1) Regulators noteikto tarifu aprēķināšanas
metodiku publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" 10 dienu laikā pēc
tās noteikšanas.
(2) Regulators nosaka kārtību, kādā lietotāji
var iepazīties ar sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iesniegtajiem tarifu
projektiem, iesniegt savus priekšlikumus un ieteikumus regulatoram un
sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam. Minēto kārtību publicē laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" 10 dienu laikā pēc tās noteikšanas.
(3) Sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs
informāciju par aprēķināto tarifu projektu 10 dienu laikā pēc projekta
iesniegšanas regulatoram publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" vai
vismaz vienā vietējā laikrakstā, ja tas skar tikai konkrētās administratīvās
teritorijas lietotājus.
(4) Regulators noteiktos tarifus 10 dienu
laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas publicē laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" vai vismaz vienā vietējā laikrakstā, ja tas skar tikai
konkrētās administratīvās teritorijas lietotājus.
(5) Apstiprinātie tarifi stājas spēkā ne agrāk
kā trīsdesmitajā dienā pēc to publicēšanas.
(6) Pieteikuma iesniegšana tiesā par tāda
administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku zaudējušu vai spēkā neesošu,
ar kuru apstiprināts tarifs, neaptur regulatora izdotā administratīvā akta
darbību."
17. Izslēgt 23.pantu.
18. 30.pantā:
aizstāt otrās daļas pirmajā un otrajā teikumā
vārdus "valsts regulējamās nozarēs" ar vārdiem "regulējamās
nozarēs";
izslēgt trešo daļu.
19. 31.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Valsts nodevas gada likme par
sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu nedrīkst pārsniegt 0,2 procentus no
komersanta sniegto sabiedrisko pakalpojumu neto apgrozījuma iepriekšējā
kalendāra gadā.";
izteikt piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Valsts nodevu par sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanu administrē regulators saskaņā ar nodokļu jomu regulējošajiem
normatīvajiem aktiem."
20. 36.pantā:
izslēgt otrajā daļā vārdu "valsts";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Regulators izveido nepieciešamās
reģionālās struktūrvienības, ņemot vērā plānošanas reģionu teritorijas."
21. Papildināt 37.pantu aiz vārda
"izpildi" ar vārdiem "un kurš atbilst likumā "Par valsts
noslēpumu" noteiktajām prasībām, lai saņemtu speciālo atļauju pieejai
valsts noslēpumam".
22. 38.pantā:
papildināt
pirmo daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) kuras
atzītas par neatbilstošām likumā "Par valsts noslēpumu" noteiktajām prasībām, lai saņemtu
speciālo atļauju pieejai valsts noslēpumam.";
izslēgt
trešajā daļā vārdu "(padomes)".
23. Papildināt pārejas
noteikumus ar 12., 13., 14., 15., 16., 17. un 18.punktu šādā redakcijā:
"12. Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisija līdz 2010.gada 1.janvārim pārņem no pašvaldību
regulatoriem vai pašvaldību domēm (padomēm) regulēšanas funkcijas attiecīgajās
pašvaldību regulējamās nozarēs. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir
tiesīga pārņemt no likvidētajiem
pašvaldību regulatoriem cilvēkresursus, kas līdz 2010.gada 1.janvārim bija
nodarbināti attiecīgajos pašvaldību
regulatoros, ja tas nepieciešams Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
reģionālo struktūrvienību darbības nodrošināšanai.
13. Pašvaldības regulatora priekšsēdētāja un padomes locekļu pilnvaras ir
spēkā līdz noteiktā termiņa beigām, bet ne ilgāk kā līdz 2010.gada 1.janvārim.
Pašvaldību regulatoru priekšsēdētāji ar sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu
saistītās lietas nodod Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai līdz
2010.gada 1.janvārim.
14.
Līdz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas izdotu metodiku enerģētikas,
sadzīves atkritumu apsaimniekošanas un ūdenssaimniecības nozarēs spēkā stāšanās
dienai tiek piemēroti Ministru kabineta 2001.gada 26.jūnija noteikumi Nr.281 "Sabiedrisko
pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika pašvaldību regulējamās nozarēs".
16.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija saskaņā ar šā likuma 12.pantu līdz
2010.gada 1.janvārim izveido konsultatīvu institūciju pašvaldību interešu
pārstāvēšanai un viedokļu izzināšanai. Latvijas Pašvaldību savienība līdz
2009.gada 1.novembrim izvirza konsultatīvās institūcijas locekļu kandidātus.
17. Ja
pieteikums par regulatora administratīvo aktu Administratīvajai rajona tiesai
iesniegts līdz 2010.gada 1.janvārim, lēmumu par iesniegto pieteikumu pieņem, kā
arī ierosināto administratīvo lietu izskata un tiesas nolēmumu šajā lietā
pieņem un pārsūdz saskaņā ar Administratīvā procesa likumu.
18.
Likuma 21.pants un 22.panta pirmā daļa piemērojama tiem padomes locekļiem, kas
iecelti amatā pēc šā likuma spēkā stāšanās."
Ekonomikas ministrs
K.Gerhards
Grozījumi likumā Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
1. Likumprojekts atbilst Deklarācijas par
Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 1.11. un 5.6. punktā
minētajiem uzdevumiem.
Ministru kabinets 2006.gada 4.janvārī ar
rīkojumu Nr.4 ir atbalstījis Koncepcijā par efektīva un Latvijas situācijai
vislabāk atbilstoša sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas modeļa izveidi
paredzēto risinājumu, kas paredz izveidot vienotu sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas sistēmu, kurā lēmumus pieņem Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas (turpmāk SPRK) padome, savukārt nepieciešamo informācijas
iegūšanu un izvērtēšanu, lēmumu sagatavošanu un izpildes kontroli nodrošina
izpildinstitūcija, kuras sastāvā ietilpst arī reģionālās filiāles. Saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada
2.maija rīkojumu Grozījums Ministru
kabineta 2006.gada 4.janvāra rīkojumā Nr.4 "Par Koncepciju par efektīva
un Latvijas situācijai vislabāk atbilstoša sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas modeļa izveidi" Ekonomikas ministrijai līdz 2009.gada
1.jūnijam jāiesniedz Ministru kabinetā attiecīgs likumprojekts par grozījumiem
likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem". Ar Ministru kabineta 2008.gada 8.maija rīkojumu Nr.246 Grozījumi Enerģētikas
attīstības pamatnostādnēs 2007. 2016.gadam Ekonomikas ministrijai un SPRK
dots uzdevums līdz 2008.gada 1.jūlijam veikt organizatoriskos un administratīvos pasākumus siltumapgādes
regulēšanas centralizācijai. 2. Saskaņā ar
Ministru kabineta 05.12.2007. rīkojuma Nr.775 Par Administratīvā procesa
efektivizēšanas koncepciju 3.punktu Ekonomikas ministrijai jāizstrādā
grozījumi likumā Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem , nosakot, ka
SPRK lēmumus pārsūdz Administratīvajā apgabaltiesā. 3. Saskaņā ar Ministru prezidenta 2008.gada 8.oktobra
rezolūciju Nr. 45/SAN-3409 Ekonomikas ministrijai tika uzdots sagatavot
izskatīšanu Ministru kabineta sēdē jautājumu par grozījumiem likumā Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem attiecībā uz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas padomes locekļu atbilstību amatam vērtēšanu. 4. Ministru kabineta 2008.gada
22.februāra rīkojuma Nr.90 "Par nepieciešamajiem grozījumiem ar
pašvaldību darbību saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību
administratīvi teritoriālo reformu"
3.pielikums. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
1. Saskaņā ar likumu Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem Latvijā ir izveidota sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un
kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi (cenas) atbilst ekonomiski
pamatotām izmaksām, kā arī veicināt attīstību un ekonomiski pamatotu
konkurenci regulējamās nozarēs, nosakot sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
kārtību un tiesiskās attiecības sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā. Šobrīd Latvijā ir
izveidota divu veidu regulēšanas
sistēma, atdalot valsts līmenī regulējamās nozares no pašvaldību līmenī
regulējamām nozarēm. Valsts regulējamās
nozarēs ir izveidots vienots regulators - Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisija. Savukārt pašvaldību
regulējamās nozarēs sabiedriskos pakalpojumus saskaņā ar likumu Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem un likumu "Par pašvaldībām"
regulē attiecīgās pašvaldības izveidota iestāde regulators. Šobrīd tarifu lielums atšķiras
katrā pašvaldībā, turklāt tie tiek noteikti pēc atšķirīgām metodikām. Arī
licenču izsniegšanas un uzraudzības prakse nav vienota. Tas rada nepamatotas
atšķirības vienas nozares komersantu darbā atkarībā no komersantu atrašanās
vietas. Līdz ar to sadrumstalotā regulēšana neuzlabo sniegtos pakalpojumus, bet
palielina to sniegšanas izmaksas. Tā, piemēram, siltumapgādē tika
konstatēts, ka viena komersanta darbību nekoordinēti regulē divu veidu
regulatori, radot atšķirīgu regulēšanas pieeju, tādā veidā apgrūtinot
pakalpojuma sniedzēja darbību un kavējot vienotas siltumapgādes stratēģijas
valstī veidošanu un attīstību. Savukārt, sadzīves atkritumu apsaimniekošanā
ir izveidojusies situācija, kurā šo pakalpojumu nodrošina pakalpojuma
sniedzēji, kas apkalpo vienlaikus vairākas administratīvās teritorijas.
Atsevišķu pašvaldību regulatoru pastāvēšana nozīmē, ka šādam reģionālam
pakalpojumu sniedzējam ir jāsaņem vairākas licences, jāievieš atsevišķa
uzskaite atbilstoši katra licences izsniedzēja prasībām un nereti jāpiedāvā
atšķirīgi pakalpojumi par atšķirīgiem tarifiem katrā pašvaldībā. Līdz ar to
sadrumstalotā regulēšana neuzlabo sniegtos pakalpojumus, bet palielina to
sniegšanas izmaksas. 2. Likumā nav noteikts, ka SPRK lēmumus
pārsūdz Administratīvajā apgabaltiesā. 3. SPRK locekļi pieņem lēmumus, kas saistīti
ar elektroenerģijas, gāzes un sakaru jomu jautājumiem, kas var ietekmēt arī
valsts drošību, tomēr Likumā nav noteikts, ka SPRK ir tiesīga saņemt
informāciju, kas uzskatāma par valsts noslēpumu, tai skaitā arī nav
noteikts, ka padomes locekļiem būtu jāatbilst kritērijiem, kas nepieciešami,
lai saņemtu atļauju par pielaidi valsts noslēpumam. 4. Saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas
likuma 5.panta pirmo daļu un 6.pantu rajonu un pagastu padomju vairs nebūs, tādēļ
konstatēta neatbilstība Likuma 38.panta trešajā daļā, kas nosaka, ka
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes loceklis nevar būt
pašvaldības domes (padomes) deputāts. |
3. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz: 1) ka tiek veidota vienota sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas sistēma, kuras ietvaros tiks nodrošināts: -
vienota pieeja pakalpojumu sniedzējiem ar reģionālu raksturu; -
centralizēta un vienveidīga ar sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu
saistītu jautājumu izskatīšana; -
vienota valsts nodeva par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu; 2) Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas lēmumus pārsūdz Administratīvajā apgabaltiesā; 3)
noteikt, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir tiesīga saņemt
informāciju, kas uzskatāma par valsts noslēpumu. Ņemot vērā, ka SPRK locekļi
pieņem lēmumus, kas saistīti ar elektroenerģijas, gāzes un sakaru jomu
jautājumiem, kas var ietekmēt arī valsts drošību, šādas obligātas prasības
noteikšana likumā dotu iespēju valsts institūcijām vērtēt ne tikai potenciālā
kandidāta profesionālo darbību, bet arī citas viņa faktiskās rīcības
iespējamo ietekmi uz amata pienākumu veikšanu. 4)
papildināt Likumā noteiktās prasības padomes locekļu kandidātiem, nosakot, ka
minētā amata ieņemšanai ir nepieciešams saņemt atļauju pieejai valsts
noslēpumam. 5) svītrot normu, kas attiecas uz rajonu un pagastu padomēm, lai
pielāgotu Likumu administratīvi teritoriālajai reformai. 6) izslēgt tiesību normas, kuru izpilde ir
deklaratīva un neefektīva, kā, piemēram, pienākums regulatoram katru gadu
informēt Finanšu ministriju par prognozējamo tarifu maiņu. 7) redakcionālus precizējumus Likumā. |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojektā paredzēto izmaiņu ieviešana nodrošinās vispārēju,
kvalitatīvu sabiedrisko pakalpojumu pieejamību par ekonomiski pamatotām cenām
visā valsts teritorijā. Tiks garantēta atbilstoša SPRK padomes locekļu
profesionālā darbība, kas saistīta
sabiedrisko pakalpojumu nozaru tirgus komersantu uzraudzību. |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Likumprojekts paredz centralizētu sistēmiski pārskatāmu un
vienveidīgu sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu, kā arī vienotu valsts nodevu
par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu. Ieviešot dzīvē Likumprojektā
paredzētās izmaiņas, Regulators spēs efektīvāk uzraudzīt normatīvo aktu
izpildi, nodrošinot iespēju lietotājiem saņemt nepārtrauktus, drošus un
kvalitatīvus regulējamos sabiedriskos pakalpojumus, kā arī veicinot
sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju attīstību atbilstoši normatīvo aktu
prasībām, kas atvieglojot komersantu ienākšanu tirgū barjeras, tādejādi
uzlabojot arī konkurences apstākļus, nodrošinās ekonomiski pamatotas cenas
patērētājiem. |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Vienādas prasības sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un vienota
valsts nodevu par sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanu nepalielinās izmaksas sabiedrisko pakalpojumu lietotājiem
par sabiedriskajiem pakalpojumiem, tajā pat laikā radīs sakārtotību,
vienkāršos tarifu maksājumu aprēķināšanu, kā arī nodrošinās vienādu pieeju
citu regulējošo funkciju izpildē. |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Kaut arī reģionālās struktūrvienības tiks veidotas uz likvidēto
pašvaldību regulatoru bāzes, iespējams darbinieku samazinājums, optimizējot
reģionālo struktūrvienību skaitu. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms. |
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Ekonomikas ministrijai jāizstrādā uz jāiesniedz MK: 1) līdz 30.06.2009. grozījumus likumā Par nodokļiem un nodevām,
noregulējot normas attiecībā uz valsts nodevas par sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanu administrāciju; 2) līdz 15.12.2008. grozījumus šādos MK noteikumos, nosakot vienotu
pieeju sabiedrisko pakalpojumu regulēšanai: -2005.08.30. Nr.664 Sabiedrisko pakalpojumu licencēšanas noteikumi; -2004.12.28. Nr.1068 Noteikumi par valsts
nodevas likmi par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu un tās maksāšanas
kārtību; -2001.07.03. Nr.297 Noteikumi par
regulējamiem sabiedrisko pakalpojumu veidiem. Jāatzīst par spēku zaudējušiem 2001.06.26. Ministru kabineta
noteikumi Nr.281 Sabiedrisko pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika
pašvaldību regulējamās nozarēs. |
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām
institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības
tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību |
Nav attiecināms
|
5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar Mazo un vidējo komersantu un amatniecības
padomi (MVKAP), Latvijas Darba devēju konfederāciju (LDDK), Latvijas
patērētāju interešu aizstāvības asociāciju (PIAA), Patērētāju interešu
aizstāvības klubu (PIAK) un Latvijas Pašvaldību savienību (LPS). |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
PIAA un PIAK kopumā atbalsta likumprojektu,
izsakot priekšlikumus: 1) iesaistīt patērētāju NVO pārstāvjus tarifu izskatīšanā un
apstiprināšanā; 2) komersantu izmaksu pamatotības pārbaudes metodes noteikt MK
noteikumos un nodrošināt pamatotības izvērtējuma atklātību sabiedrībai. Ekonomikas ministrija neuzskata par nepieciešamu likumprojektu
papildināt, jo Likuma 15.pants nosaka sadarbību ar patērētāju tiesību
aizsardzības biedrībām, savukārt regulatora darbības atklātumu nosaka 13.pants, kā arī atklātas ir SPRK sēdes. LPS neatbalsta vairāku sabiedrisko
pakalpojumu centralizētu regulēšanu, neatbalsta SPRK finansēšanas
modeli, kā arī principu, ka SPRK pati nosaka kārtību, kādā iepazīstina
sabiedrību ar tarifu projektiem. Ekonomikas ministrija nepiekrīt LPS. Šāds
regulēšanas modelis atbalstīts MK ar 2006.gada 4.janvāra rīkojumu Nr.4 par
koncepciju par efektīva un Latvijas situācijai vislabāk atbilstoša
sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas modeļa izveidi. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Ekonomikas ministrija nosūtīja likumprojektu organizācijām viedokļu
paušanai, pēc kā tika izvērtēti to priekšlikumi. |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
2004.gadā Pasaules banka veica
pētījumu Regulatora reforma jautājuma padziļināšana (Regulatory
reform Deepening Agenda), kas atzina, ka esošajā divu veidu regulēšanas
sistēmā pastāv vairākas nepilnības. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas
institūcijas netiek radītas. Regulators veidos reģionālas struktūrvienības. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī
bezmaksas normatīvo aktu bāzē www.likumi.lv |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā
procesa likuma noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
Ekonomikas ministrs K.Gerhards
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
K.Gerhards |
A.Matīss |
Dž.Innusa |
E.Pētersone |
A.Upena |
21.01.2009 13:57
2250
J.Stepiņš
67097229, janis.stepins@sprk.gov.lv
A.Upena
67013244, anna.upena@em.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.13 |
2009.gada 17.februārī |
9.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem""
TA-4068, SAN-3409, TA-3764
___________________________________________________________
(K.Gerhards, M.Segliņš, A.Matīss, V.Andrējeva, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Ekonomikas
ministrijai precizēt likumprojekta anotāciju un iesniegt Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
4. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ekonomikas ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-13-1702-#09.doc
1