Rīgā
27.02.2009. Nr.90/TA-2101
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Lauska 67027264, Dace.Lauska@zm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 9 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 17 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 13.janvāra sēdes protokola Nr.3 46.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt Dzīvnieku aizsardzības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 2.nr.; 2002, 2.nr.;
2003, 6., 16.nr.; 2005, 10.nr.; 2007, 3.nr.; 2008, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pantu šādā redakcijā:
"1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:
1) atrakciju
dzīvnieks dzīvnieks, kuru tur publiskai izrādīšanai izklaides vai
izglītošanas nolūkā, izņemot dzīvnieku, kuru tur zooloģiskajā dārzā;
2) dzīvnieka īpašnieks juridiska vai fiziska persona, kurai pieder
dzīvnieks;
3) dzīvnieku
patversme speciāli aprīkota vieta, kur izmitina izķertos, atsavinātos un
bezpalīdzīgā stāvoklī nonākušos dzīvniekus;
4) dzīvnieka turētājs persona, kuras rīcībā un aprūpē atrodas
dzīvnieks;
5) dzīvnieku viesnīca speciāli aprīkota vieta, kur mājas (istabas)
dzīvnieka īpašnieks uz noteiktu laiku var atstāt aprūpē savu dzīvnieku;
6) eitanāzija
dzīvnieka dzīvības funkciju pārtraukšana nesāpīgā veidā;
7) eksperimentos
un citos zinātniskos nolūkos izmantojams dzīvnieks dzīvnieks, izņemot augļa
un embrija formu, vai brīvi dzīvojoša kāpura, vai vairojoša kāpurveidīga forma,
kuru izmanto vai kuru audzē izmantošanai izmēģinājumos, pētījumos vai
izglītības un apmācības nolūkos;
8) labturība dzīvnieka fizioloģisko un etoloģisko vajadzību nodrošināšanas pasākumu kopums;
9) lauksaimniecības
dzīvnieks dzīvnieks, kuru audzē un tur dzīvnieku izcelsmes produktu iegūšanai
vai citos lauksaimnieciskos nolūkos, ieskaitot ierobežotās platībās turētu
savvaļas sugas dzīvnieku un dzīvnieku, kuru iegūst, izmantojot ģenētiskas
modifikācijas metodes;
10) mājas (istabas) dzīvnieks dzīvnieks, kuru
cilvēks tur savam priekam;
11) mājas (istabas)
dzīvnieku audzētava vieta, kur mājas (istabas) dzīvnieku tur sugas
pavairošanai komerciālos vai nekomerciālos nolūkos;
12) savvaļas sugas
dzīvnieks dzīvnieks, kura evolūciju nav apzināti ietekmējis cilvēks, lai
apmierinātu savas vajadzības;
13) savvaļas sugas
dzīvnieku kolekcija dzīvnieki,
kurus tur dzīvnieku parkā, akvārijā, terārijā vai citā vietā zinātniskos,
izglītojošos un sugas saglabāšanas nolūkos vai savam priekam;
14) sporta un darba dzīvnieks dzīvnieks, kurš
ir apguvis specifiskas iemaņas un veic cilvēka noteiktu darbību;
15) zooloģiskais dārzs vieta, kur savvaļas
sugas dzīvnieku tur tā bioloģiskajām vajadzībām atbilstošos apstākļos sugas
saglabāšanas, pavairošanas vai reintrodukcijas, pētniecības darba vai
sabiedrības izglītošanas nolūkā."
2. Papildināt 2.pantu pēc vārda "aizsardzības" ar vārdiem "un labturības".
3. Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"3.pants.
(1) Dzīvniekus iedala pēc to faktiskā stāvokļa:
1) savvaļas dzīvnieki;
2) nebrīvē audzēti dzīvnieki.
(2) Savvaļas dzīvniekus iedala pēc to izmantošanas
veida:
1) medījamie dzīvnieki;
2) nemedījamie dzīvnieki.
(3) Nebrīvē audzētus dzīvniekus iedala pēc to
izmantošanas veida:
1) lauksaimniecības dzīvnieki;
2) mājas (istabas) dzīvnieki;
3) sporta, darba un atrakciju dzīvnieki;
4) eksperimentos un citos zinātniskos nolūkos
izmantojamie dzīvnieki;
5) zooloģiskā dārza dzīvnieki;
6) savvaļas sugas dzīvnieku kolekcijas
dzīvnieki."
4. Papildināt likumu ar 3.1 pantu šādā
redakcijā:
"3.1 pants.
(1) Aizliegts iegādāties, turēt nebrīvē, atsavināt vai turēt pārdošanai
vai apmaiņai un piedāvāt tirdzniecībā šādus dzīvniekus:
1) plēsēju kārtas savvaļas
sugas dzīvnieku;
2) primātu;
3) jūras zīdītāju;
4) krokodilu kārtas dzīvnieku;
5) kobru (Elapidae),
odžu un klaburčūsku (Viperidae) dzimtas
dzīvnieku.
(2) Dzīvnieku aizliegts barot ar dzīviem siltasiņu
dzīvniekiem.
(3) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētie
aizliegumi neattiecas uz zooloģiskā dārza dzīvniekiem un savvaļas sugas
dzīvnieku kolekcijām."
5. 4.pantā:
izteikt pirmās daļas
7.punktu šādā redakcijā:
"7) dzīvnieka
izmantošana publiskos pasākumos,
kas nav specializēti pasākumi ar dzīvnieka piedalīšanos, bez saskaņošanas ar
Pārtikas un veterināro dienestu vai dzīvnieka dāvināšana publiskā pasākumā bez
apdāvināmās personas piekrišanas un bez saskaņošanas ar Pārtikas un veterināro
dienestu;";
izteikt pirmās daļas 11.punktu
šādā redakcijā:
"11) savvaļas sugas
dzīvnieka demonstrēšana ceļojošā zooloģiskā dārzā;";
papildināt pirmo daļu ar 16.
un 17.punktu šādā redakcijā:
"16) dzīvnieka
pakļaušana izskatu pārveidojošām vai citām neārstnieciskām operācijām, ja to
nepieciešamību nav noteicis un veicis praktizējošs veterinārārsts. Operāciju
var veikt cita persona saskaņā ar lauksaimniecības dzīvnieku labturības jomu
regulējošajiem normatīvajiem aktiem;
17) dzīvnieka
izmantošana reliģiskos rituālos un izlozēs."
6. Papildināt likumu ar 4.1 pantu
šādā redakcijā:
"4.1 pants.
Aizliegts piedalīties sacensībās, izsolēs un tirgos, kā arī demonstrēt publiskā
izstādē mājas (istabas) dzīvnieku, kam veikta izskatu pārveidojoša operācija,
izņemot gadījumu, ja šīs operācijas nepieciešamību apliecina praktizējošs
veterinārārsts, veicot ierakstu dzīvnieka pasē vai vakcinācijas apliecībā."
7. Izteikt 5.pantu šādā
redakcijā:
"5.pants. (1) Dzīvnieka īpašniekam ir Civillikumā
noteiktā vara pār dzīvnieku, izņemot šajā likumā un citos normatīvajos aktos
noteiktos gadījumus.
(2) Dzīvnieka īpašniekam ir šādi pienākumi:
1) rūpēties par dzīvnieka veselību, labturību un
izmantošanu atbilstoši tā sugai, vecumam un fizioloģijai;
2) rūpēties par labvēlīgu sabiedrības attieksmi
pret viņa īpašumā esošo dzīvnieku;
3) nodrošināt, lai dzīvnieks netraucētu un
neapdraudētu cilvēkus vai citus dzīvniekus;
4) nepieļaut nekontrolētu dzīvnieka vairošanos;
5) nodrošināt dzīvnieka turēšanas apstākļu,
aprīkojuma, barības un ūdens atbilstību tā fizioloģiskajām un etoloģiskajām
vajadzībām, ņemot vērā tā sugu, attīstības, adaptācijas un pieradināšanas
pakāpi;
6) nepakļaut dzīvnieku sāpēm un ciešanām, kā arī
novērst tā savainošanās iespējas;
7) ņemot vērā dzīvnieka fizioloģiskās un
etoloģiskās vajadzības, nodrošināt dzīvniekam fizisko aktivitāti, bet
dzīvniekam, kura pārvietošanās ir ierobežota, pietiekamu turēšanas platību;
8) nekavējoties pēc šā likuma 9.pantā minēto
iestāžu amatpersonu pieprasījuma atbilstoši to kompetencei uzrādīt dzīvnieku,
tā turēšanas vietu, kā arī ar dzīvnieku saistītos dokumentus;
9) nodrošināt sterilizēta kaķa apzīmēšanu, ja kaķis
uzturas pilsētā un lauku apdzīvotā vietā dzīvojamo māju tuvumā.
(3) Ja dzīvnieka īpašnieks nespēj pildīt šā panta
otrajā daļā minētos pienākumus, dzīvnieku atsavina personai, kas spēj pildīt
šos pienākumus, nodod dzīvnieku patversmei vai nogalina normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
(4) Šā panta otrajā daļā minētie pienākumi ir arī
dzīvnieka turētājam, kam īpašnieks uzticējis dzīvnieku vai kura valdījumā
dzīvnieks nokļuvis citādā veidā.
(5) Tikai dzīvnieka īpašniekam ir tiesības
demonstrēt dzīvnieku publiskā izstādē, dot atļauju tā izmantošanai par donoru
un šajā likumā noteiktajos gadījumos dzīvnieka nogalināšanai vai
izmantošanai eksperimentos un citos zinātniskos nolūkos.
(6) Pārtikas un veterinārais dienests pēc tās tiesībaizsardzības
iestādes pieprasījuma, kurā ir uzsākta lietvedība par suņa uzbrukumu un
nodarīto kaitējumu, izveido komisiju suņa uzvedības izvērtēšanai (turpmāk
komisija).
(7) Komisija saskaņā ar normatīvajiem aktiem par
kritērijiem un kārtību, kādā suns atzīstams par bīstamu un nosakāma turpmākā
rīcība ar to, izvērtē suņa uzvedību, pieņem lēmumu un mēneša laikā informē tiesībaizsardzības
iestādi par pieņemto lēmumu.
(8) Komisijas lēmumu suņa īpašnieks vai turētājs
var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
(9) Ja uzsākts process suņa bīstamības
izvērtēšanai, suņa īpašnieks vai turētājs ievēro normatīvajos aktos par bīstama
suņa turēšanu noteiktās prasības, nodrošinot, lai suns neradītu turpmākus
draudus cilvēkiem un dzīvniekiem.
(10) Bīstamu suni tā īpašnieka prombūtnes laikā
aizliegts uzticēt citām personām, izņemot dzīvnieku patversmju apmācītu
personālu.
(11) Bīstamu suni aizliegts turēt personai:
1) ja tā sodīta par uzbrukumu cilvēkam vai
dzīvniekam, kurā ir bijusi apdraudēta cilvēka vai dzīvnieka veselība vai
dzīvība;
2) kura pārkāpusi normatīvajos aktos noteiktās
prasības, kas reglamentē ieroču, munīcijas, sprāgstvielu, spridzināšanas
ietaišu, speciālo līdzekļu un pirotehnisko izstrādājumu izmantošanu;
3) par kuru saņemts narkologa vai psihiatra
atzinums, ka šai personai ir psihiski traucējumi vai alkohola, narkotisko,
psihotropo vai toksisko vielu atkarība;
4) kura nevar norādīt pastāvīgu dzīvesvietu."
8. Izteikt 8.pantu šādā
redakcijā:
"8.pants.
(1) Bez pajumtes un īpašnieka aprūpes vai uzraudzības palicis dzīvnieks
(izņemot savvaļas dzīvnieku) uzskatāms par klaiņojošu dzīvnieku. Par klaiņojošu
dzīvnieku nav uzskatāms sterilizēts kaķis, kas uzturas pilsētās un lauku
apdzīvotās vietās dzīvojamo māju tuvumā.
(2) Jebkura persona par
klaiņojošu vai bezpalīdzīgā situācijā nonākušu dzīvnieku nekavējoties paziņo
vietējās pašvaldības institūcijai.
(3) Vietējā pašvaldība organizē klaiņojoša un
bezpalīdzīgā situācijā nonākuša dzīvnieka noķeršanu un, ja nepieciešams,
nogalināšanu saskaņā
ar normatīvajiem aktiem par dzīvnieku labturības prasībām dzīvnieku patversmēs
un dzīvnieku viesnīcās, kārtību, kādā dzīvnieku nodod dzīvnieku patversmē vai
dzīvnieku viesnīcā, kā arī dzīvnieku patversmju un dzīvnieku viesnīcu
reģistrācijas kārtību.
(4) Vietējā pašvaldība
saskaņā ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem var atļaut pilsētā un lauku
apdzīvotā vietā dzīvojamo māju tuvumā turēt sterilizētu bezsaimnieka kaķi, ja
tiek nodrošināta tā labturība un apzīmēšana."
9. Izteikt 9.panta pirmās
daļas 1. un 2.punktu šādā redakcijā:
"1) Zemkopības
ministrijas padotībā esošās iestādes:
a) Pārtikas un
veterinārais dienests attiecībā uz lauksaimniecības, mājas (istabas), sporta,
darba un atrakciju un eksperimentos un citos zinātniskos nolūkos izmantojamo
dzīvnieku aizsardzību un labturību un attiecībā uz dzīvnieku importa, eksporta
un tranzītpārvadājumu kontroli uz valsts robežas atbilstoši kompetencei;
b) Valsts meža dienests
attiecībā uz medījamo savvaļas sugu dzīvnieku aizsardzību;
2) Vides ministrijas
padotībā esošās iestādes attiecībā uz nemedījamo savvaļas sugu dzīvnieku
aizsardzību, kā arī uz zooloģiskā dārza un savvaļas sugas dzīvnieku kolekciju
dzīvnieku aizsardzību un labturību."
10. 10.pantā:
papildināt 4.punktu aiz vārda
"metodes" ar vārdiem "kā arī prasības personālam";
izteikt 5.punktu šādā
redakcijā:
"5) labturības prasības
savvaļas sugas dzīvnieka turēšanai savvaļas sugas dzīvnieku kolekcijā un
prasības savvaļas sugas dzīvnieku kolekcijas izveidošanai un reģistrācijai, kā
arī kārtību, kādā notiek dzīvnieku populācijas atjaunošana (reintrodukcija)
dabā un Latvijas dabai neraksturīgo savvaļas dzīvnieku ieviešana (introdukcija);";
izteikt 10.punktu šādā
redakcijā:
"10) labturības
prasības savvaļas sugu dzīvnieku turēšanai zooloģiskajā dārzā un prasības
zooloģiskā dārza izveidošanai un reģistrācijai;";
papildināt pantu ar
19.punktu šādā redakcijā:
"19) valsts
nodevas apmēru par atļaujas izsniegšanu vai pagarināšanu komersantam
tirdzniecībai ar mājas (istabas) dzīvniekiem, kā arī valsts nodevas samaksas
kārtību."
11. Izteikt 11.panta pirmās
daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Tās sastāvā ir valsts pārvaldes iestāžu un
zinātnisko iestāžu, biedrību, nodibinājumu un citu institūciju pārstāvji, kas
darbojas dzīvnieku aizsardzības jomā."
12. Izteikt 13. un 14.pantu šādā redakcijā:
"13.pants.
Savvaļas nemedījamo sugas dzīvnieku turēt ierobežotās platībās dzīvnieku
izcelsmes produktu ieguvei vai citos lauksaimnieciskos nolūkos drīkst, ja ir
saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes atļauja, izņemot gadījumus, ja dzīvnieks
ir dzimis attiecīgajā savvaļas sugas dzīvnieku novietnē. Savvaļas medījamo
sugas dzīvnieku turēt ierobežotās platībās dzīvnieku izcelsmes produktu ieguvei
vai citos lauksaimnieciskos nolūkos drīkst, ja ir saņemta Valsts meža dienesta
atļauja, izņemot gadījumus, ja dzīvnieks ir dzimis attiecīgajā savvaļas sugas
dzīvnieku novietnē.
14.pants.
Ja lauksaimniecības dzīvnieks
ir slims vai guvis traumu, dzīvnieka īpašnieks nekavējoties nodrošina
nepieciešamo aprūpi un pieaicina praktizējošu veterinārārstu ārstnieciskās
palīdzības sniegšanai."
13. Izslēgt 15. un 16.pantu.
14. Izteikt IV nodaļas nosaukumu un 19.pantu šādā
redakcijā:
"IV nodaļa
Sporta, darba un atrakciju
dzīvnieku aizsardzība un labturība
19.pants. Dzīvnieku sacensību organizētājs atbilstoši normatīvajiem
aktiem par kārtību, kādā organizējamas dzīvnieku sacensības, tirgi, izsoles, izstādes
un citi pasākumi ar dzīvnieku piedalīšanos, informē Pārtikas un veterinārā
dienesta attiecīgo teritoriālo struktūrvienību par sacensību norises vietu un
laiku."
15. Izslēgt 20.pantu.
16. Izteikt 21., 22. un 23.pantu šādā redakcijā:
"21.pants.
Dzīvniekam aizliegts ievadīt zāļu līdzekļus (dopingu), kas ietekmē tā dabiskās
spējas.
22.pants. Sporta, darba un atrakciju dzīvnieku izvēlas
atbilstoši izmantošanas veidam, izmantošanas apstākļiem un paredzēto funkciju
veikšanai.
23.pants. Persona drīkst izmantot sporta, darba vai atrakciju
dzīvnieku, ja tā pārzina attiecīgās dzīvnieku sugas turēšanu un izmantošanu atbilstoši normatīvajos
aktos par labturības prasībām sporta, darba un atrakciju dzīvnieku turēšanai,
apmācībai un izmantošanai sacensībās noteiktajām prasībām."
17. Izteikt 24.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Eksperimentos un citos zinātniskos
nolūkos izmanto šim mērķim audzētus dzīvniekus (laboratorijas dzīvniekus) vai
citus dzīvniekus saskaņā ar šā likuma 25.pantā minētajām prasībām, izņemot
klaiņojošus dzīvniekus vai dzīvniekus no dzīvnieku patversmēm."
18. Izteikt 31. un 32.pantu šādā redakcijā:
"31.pants.
Zooloģiskajam dārzam ir pienākums vismaz septiņas dienas gadā nodrošināt tam
piederošo savvaļas sugu dzīvnieku publisku apskati, kā arī uzturēt attiecīgi
reģistrēto sugu dokumentāciju.
32.pants. (1) Dabas aizsardzības pārvalde izsniedz
zooloģiskā dārza izveidošanas atļauju.
(2) Dabas aizsardzības pārvalde izsniedz savvaļas
sugas dzīvnieku kolekcijas izveidošanas atļauju. Kolekcijas izveidošanas
atļaujas pieprasītājam jāpierāda dzīvnieku legāla izcelsme un spēja nodrošināt
nepieciešamās labturības prasības."
19. Izslēgt 36.panta trešo un ceturto daļu.
20. Izteikt 39.pantu šādā redakcijā:
"39.pants.
Vietējās pašvaldības izveido un uztur dzīvnieku patversmes, izķer, izmitina un
aprūpē izķertos un atsavinātos mājas (istabas) dzīvniekus, kā arī izmitina un
aprūpē bezpalīdzīgā stāvoklī nonākušus savvaļas dzīvniekus vai slēdz līgumu ar
fizisko vai juridisko personu par šādu dzīvnieku izķeršanu, izmitināšanu,
uzturēšanu un aprūpi."
21. Izteikt 41.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Patversme nodrošina dzīvnieka
sterilizāciju, ja 14 dienu laikā nav izdevies atrast tā īpašnieku vai
turētāju."
22. Izteikt 45.pantu šādā redakcijā:
"45.pants. Dzīvnieku atļauts nogalināt
tikai ar dzīvnieka īpašnieka atļauju (eitanāzijas gadījumā , pamatojoties uz
rakstveida atļauju), izņemot šā likuma 5.panta trešajā un septītajā daļā un
44.panta 5., 6. un 7.punktā noteiktos gadījumus."
23. Izteikt 50.pantu šādā redakcijā:
"50.pants. Dzīvnieka eitanāziju atļauts veikt, ja:
1) dzīvnieks ir neārstējami slims vai tam
novecošanas procesā radušās neatgriezeniskas izmaiņas, kas dzīvniekam sagādā
ciešanas;
2) dzīvnieks savas agresivitātes dēļ kļuvis
bīstams cilvēkiem vai citiem dzīvniekiem;
3) īpašnieks nespēj pildīt šā likuma 5.panta
otrajā daļā minētos pienākumus un saskaņā ar šā likuma 5.panta trešo daļu nav
spējis atsavināt dzīvnieku citai personai;
4) tas paredzēts infekcijas slimību apkarošanas
programmā;
5) klaiņojošam dzīvniekam 14 dienu laikā nav
izdevies atrast tā iepriekšējo īpašnieku vai jaunu turētāju;
6) klaiņojošs dzīvnieks ir atrasts smagā
traumatiskā stāvoklī;
7) 30 dienu laikā pēc lēmuma par dzīvnieka
konfiskāciju spēkā stāšanās neizdodas atrast jaunu īpašnieku;
8) spēkā stājies lēmums par dzīvnieka eitanāziju
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kritērijiem un kārtību, kādā suns atzīstams
par bīstamu un nosakāma rīcība ar to."
24. Papildināt pārejas noteikumus ar 5., 6. un 7.punktu
šādā redakcijā:
"5. Ministru kabinets līdz 2010.gada
1.jūlijam izdod noteikumus, kas reglamentē:
1) labturības prasības savvaļas sugas dzīvnieka
turēšanai savvaļas sugas dzīvnieku kolekcijā un prasības savvaļas sugas
dzīvnieku kolekcijas izveidošanai un reģistrācijai;
2) labturības prasības savvaļas sugas dzīvnieku
turēšanai zooloģiskajā dārzā un prasības zooloģiskā dārza izveidošanai un
reģistrācijai;
3) dzīvnieku izcelsmes produktu ieguvei vai sugas
selekcijai izmantojamo savvaļas sugas dzīvnieku turēšanas kārtību iežogotajās
platībās;
4) kārtību,
kādā izsniedz atļauju nemedījamo sugu indivīdu iegūšanai, Latvijas dabai neraksturīgo savvaļas
dzīvnieku ieviešanai (introdukcijai), kā arī dzīvnieku populācijas atjaunošanai
dabā (reintrodukcijai).
6. Līdz šā likuma 10.panta 5. un 10.punktā minēto
Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz
2010.gada 1.jūlijam piemērojami Ministru kabineta 2001.gada 8.maija noteikumi
Nr.185 "Noteikumi par prasībām savvaļas dzīvnieku turēšanai nebrīvē un
savvaļas dzīvnieku kolekciju izveidošanai", Ministru kabineta 2001.gada
23.janvāra noteikumi Nr.34 "Nemedījamo
sugu indivīdu iegūšanas, Latvijas dabai neraksturīgo savvaļas dzīvnieku
ieviešanas (introdukcijas), kā arī dzīvnieku populācijas atjaunošanas dabā
(reintrodukcijas) atļauju izsniegšanas kārtība", Ministru kabineta
2003.gada 15.aprīļa noteikumi Nr.180 "Dzīvnieku izcelsmes produktu ieguvei
vai sugas selekcijai izmantojamo savvaļas dzīvnieku turēšanas kārtība iežogotās
platībās",
ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.
7. Likuma 4.1 pants neattiecas uz
mājas (istabas) dzīvniekiem, kas dzimuši pirms 2010.gada 1.janvāra."
25. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām ar 3., 4. un 5.punktu šādā redakcijā:
"3) Padomes 1986.gada 24.novembra Direktīvas
86/609/EEK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu
attiecībā uz to dzīvnieku aizsardzību, kurus izmanto izmēģinājumos un citiem
zinātniskiem mērķiem;
4) Padomes 1998.gada 20.jūlija Direktīvas
98/58/EK par lauksaimniecībā izmantojamo dzīvnieku aizsardzību;
5) Padomes 1999.gada 29.marta Direktīvas 1999/22/EK
attiecībā uz savvaļas dzīvnieku turēšanu zooloģiskajos dārzos."
Zemkopības ministra
pienākumu izpildītājs
vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta Grozījumi Dzīvnieku
aizsardzības likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību,
politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums
izstrādāt normatīvā akta projektu |
Ministru kabineta 2006.gada 20.jūnija sēdes protokols nr.33 41§ Par Eiropas konvenciju par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību un tās protokolu. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā ir veikti, lai
saskaņotu normatīvo aktu normas ar Padomes 2004.gada
22.decembra regulu (EK) Nr.1/2005 par dzīvnieku aizsardzību pārvadāšanas un
saistīto darbību laikā un grozījumu izdarīšanu Direktīvās 64/432/EEK un
93/119/EK un Regulā (EK) Nr.1255/97, 1986.gada 10.marta Eiropas konvenciju
par mugurkaulnieku aizsardzību, kas tiek izmantoti eksperimentiem un citiem
zinātniskiem mērķiem (Latvija nav ratificējusi, bet Latvijai ir pienākums
pievienoties saskaņā ar Akta par Čehijas Republikas,
Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas
Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas,
Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas pievienošanās nosacījumiem un
pielāgojumiem līgumos, kas ir Eiropas Savienības pamatā, 6.panta 2.punktu), 1973.gada 3.marta Vašingtonas konvenciju par starptautisko
tirdzniecību ar apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām (likums Par
1973.gada Vašingtonas konvenciju par starptautisko tirdzniecību ar
apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām) un 1976.gada 10.marta
Eiropas konvenciju par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību un 1992.gada
6.februāra Eiropas konvencijas par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību
grozījumu protokolu un 2007.gada 19.aprīļa likumu Par Eiropas konvenciju par
lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību un tās protokolu. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā saskaņo dzīvnieku aizsardzības un
labturības normas.
Likumprojektā ir iekļautas lauksaimniecības dzīvnieku, sporta un darba
dzīvnieku, eksperimentālo un citos zinātniskos nolūkos izmantojamo dzīvnieku,
atrakciju dzīvnieku, mājas (istabas) dzīvnieku, savvaļas sugas dzīvnieku,
savvaļas sugas dzīvnieku kolekcijas, zooloģisko dārzu un dzīvnieku patversmes
definīcijas. Saistībā ar 1986.gada 10.marta
Eiropas konvencijas par mugurkaulnieku aizsardzību, kas tiek izmantoti
eksperimentiem un citiem zinātniskiem mērķiem prasībām veikti grozījumi
Dzīvnieku aizsardzības likuma 1.panta 9.punktā, 3.panta 4.punkta, 9.panta pirmās daļas
a)apakšpunktā, 10.panta 4.punktā, 11.pantā un 24.pantā, nosakot eksperimentālo
un citos zinātniskos nolūkos izmantojamo dzīvnieku definīciju un attiecīgi
veidojot vienādu terminoloģiju visā likumprojektā. Saistībā ar Padomes 2004.gada 22.decembra Regulas (EK) Nr.1/2005 par dzīvnieku aizsardzību pārvadāšanas un saistīto darbību laikā un grozījumu izdarīšanu Direktīvās 64/432/EEK un 93/119/EK un Regulā (EK) Nr.1255/97 stāšanos spēkā veikti grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā, svītrojot likuma 36.panta trešo un ceturto daļu. Tiek svītrots Dzīvnieku aizsardzības
likuma 20.pants,
kas nosaka aizliegumu izmantot aizsargājamo un apdraudēto sugu dzīvnieku
sportam, darbam vai atrakcijās, jo šo prasību nosaka
1999.gada 9.decembra Padomes Regula Nr. 338/97 par savvaļas dzīvnieku un augu
sugu aizsardzību, reglamentējot to tirdzniecību. Saistībā ar 1976.gada 10.marta Eiropas konvencijas par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību un 1992.gada 6.februāra Eiropas konvencijas par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību grozījumu protokola (likums Par Eiropas konvenciju par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību un tās protokolu) prasībām veikti grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likuma 14.pantā, nosakot, ka slimam vai traumu guvušam dzīvniekam nekavējoties nodrošina aprūpi un pieaicina praktizējošu veterinārārstu palīdzības sniegšanai. Saistībā ar 1987.gada
13.novembra Eiropas konvencijas par mājas (istabas) dzīvnieku aizsardzību
veikti grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likuma 1.panta 13.punktā, 4.panta
pirmās daļas 16.punktā un likums papildināts ar 4¹.pantu, nosakot mājas
(istabas) dzīvnieku definīciju, aizliegumu veikt izskatu pārveidojošas
operācijas un aizliegumu piedalīties izstādēs dzīvniekiem, kuriem veiktas
šādas operācijas. Mājas (istabas) dzīvnieka izskatu
pārveidojošo operāciju aizliegums Latvijas likumdošanā ir spēkā no 2000.gada
1.janvāra. Praksē pierādās, ka šādas normas ievērošana Latvijā ir grūti
kontrolējama un faktiski netiek ievērota. Tādējādi nosakot normu, ka dzīvniekiem,
kuriem ir veiktas izskatu pārveidojošas operācijas ir aizliegts piedalīties
sacensībās, izsolēs un tirgos, kā arī aizliegts demonstrēt tos publiskās
izstādēs, izņemot gadījumus, kad šīs operācijas nepieciešamību rakstiski
apliecina praktizējošs veterinārārsts, tiktu radīti pamatnosacījumi, lai
Latvija ne tikai juridiski būtu noteikusi aizliegumu mainīt dzīvnieku izskatu
cilvēka iegribu dēļ, bet arī nodrošinātu šī aizlieguma ievērošanu. Precizēta izpratne par cietsirdīgu izturēšanos pret
dzīvnieku, klaiņojošu dzīvnieku un atļautajiem dzīvnieku izmantošanas
veidiem. Precizētas institūciju kompetences sfēras. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2007.gada 18.decembra
sēdes protokollēmuma Nr.70 50§ 2.3. punktu, likuma 10.pants papildināts ar
deleģējumu Ministru kabinetam apstiprināt valsts nodevas
apmēru un samaksas kārtību par atļaujas izsniegšanu komersantam tirdzniecībai
ar mājas (istabas) dzīvniekiem. Pieļauta iespēja vietējām pašvaldībām ar saviem
saistošajiem noteikumiem regulēt sterilizētu bezsaimnieka kaķu turēšanu
dzīvojamo māju tuvumā, jo pašvaldība izvērtējot sava budžeta apjomu, var
pieļaut, ka tās teritorijā tiek praktizēta šādu kaķu turēšana. Dažās Latvijas lielākajās pilsētās sadarbībā ar dzīvnieku
aizsardzības organizācijām darbojas kaķu sterilizācijas programma
noķer-sterilizē-atlaid, kuras ietvaros klaiņojošie kaķi tiek noķerti,
sterilizēti un izdzīvot spējīgie tiek atlaisti atpakaļ noķeršanas vietā. Kaķu
sterilizācija tiek veikta ar nolūku pārtraukt to vairošanos, lai mazinātu
klaiņojošo kaķu populāciju. Sterilizētie kaķi tiek iezīmēti, nogriežot tiem
kreisās auss galiņu, tādējādi saīsinātais auss galiņš kalpo kā atpazīstamības
zīme, lai sterilizētos kaķus var atšķirt no klaiņojošajiem kaķiem, kam šī
sterilizācija nav veikta. Kā viena no dzīvnieka atpazīšanas zīmēm varētu būt arī kakla
siksniņa. Šāda atpazīstamība ļauj izvairīties no dzīvnieka pakļaušanas
stresam un ciešanām, kas varētu rasties atkārtoti noķerot šādu klaiņojošu
dzīvnieku, vienlaikus ietaupot finansu līdzekļus, laiku un cilvēkresursus. Likumprojekta
7. pantā paredzēts grozījums, kas uzliek pienākumu dzīvnieka īpašniekam
nodrošināt sterilizēta kaķa apzīmēšanu, ja kaķis uzturas pilsētās un lauku
apdzīvotās vietās dzīvojamo māju tuvumā. Par klaiņojošiem dzīvniekiem nav
uzskatāmi sterilizēti kaķi, kas uzturas pilsētās un lauku apdzīvotās vietās
dzīvojamo māju tuvumā. Arī dzīvnieku īpašniekiem ir jāapzīmē savs
sterilizētais kaķis, lai dzīvnieku ķērāji nesagūstītu kaķi kā klaiņojošu un
tas neradītu pārpratumus. Šī norma attiecināma tikai uz kaķiem, jo tikai šie
mājas (istabas) dzīvnieki attiecīgajās teritorijās drīkst atrasties bez
īpašnieka pastāvīgas uzraudzības. Definīcija dzīvnieku patversme tiek precizēta un
izteikta citā redakcijā, bet saglabā savu statusu kā patvēruma vieta
dzīvniekiem, kuriem ir nepieciešama palīdzība. Likumprojekta 5. pants tiek izteikts citā redakcijā, jo kārtību kādā dzīvnieki piedalās publiskos pasākumos nosaka Ministru Kabineta 2004.gada 26.oktobra noteikumi Nr.895 Kārtība, kādā organizējamas dzīvnieku sacensības, tirgi, izsoles, izstādes un citi pasākumi ar dzīvnieku piedalīšanos. Minētajos noteikumos tiks veikti grozījumi nosakot detalizētākas prasības dažādu veidu pasākumiem ar dzīvnieku piedalīšanos. Likumprojekta 5. pantā paredzētajā grozījumā noteikts aizliegums savvaļas dzīvnieku, kuru skaitā ietilpst arī zooloģiskā dārza dzīvnieki, demonstrēšanai ceļojošā zooloģiskajā dārzā, jo mainot dzīvniekam ierasto vidi, kā arī pakļaujot dzīvnieku transportēšanai, rodas stress, kas ietekmē dzīvnieku veselību un labturību. Ministru kabineta 2001.gada 23.janvāra noteikumu Nr. 34 Nemedījamo
sugu indivīdu iegūšanas, Latvijas dabai neraksturīgo savvaļas dzīvnieku
ieviešanas (introdukcijas), kā arī dzīvnieku populācijas atjaunošanas dabā
(reintrodukcijas) atļauju izsniegšanas kārtība 2.
punkts nosaka, ka persona, kas vēlas iegūt nemedījamo sugu indivīdu, ieviest
Latvijas dabai neraksturīgos savvaļas dzīvniekus vai atjaunot dzīvnieku
populāciju (turpmāk atļaujas pieprasītājs), iesniedz Vides ministrijā
pieteikumu. Notiek normu dublēšana vairākos normatīvajos aktos, tāpēc
Dzīvnieku aizsardzības likuma 31.pants, kas noteica, ka izzudušo dzīvnieku
populācijas atjaunošanai (reintrodukcija) dabā un Latvijas dabai neraksturīgo
savvaļas dzīvnieku ieviešanai (introdukcija) nepieciešama Vides ministrijas
atļauja, tiek izteikts citā redakcijā. Tiek mainīts Dzīvnieku aizsardzības ētikas padomes sastāvs, tajā iekļaujot zinātnisko iestādes, lai nodrošinātu padomes darbību atbilstoši Padomes 1986.gada 24.novembra Direktīvas 86/609/EEK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz to dzīvnieku aizsardzību, kurus izmanto izmēģinājumos un citiem zinātniskiem mērķiem, prasībām. Likumprojektā
tiek noteikts, ka Pārtikas un veterinārais dienests izveido komisiju suņa uzvedības
izvērtēšanai pēc tiesībaizsardzības iestādes pieprasījuma. Viena mēneša laikā Pārtikas un veterinārā
dienesta izveidotā komisija izvērtē suņa uzvedību un pieņem lēmumu par suņa
bīstamību, kā arī tiesībaizsardzības iestādei sniedz informāciju par pieņemto
lēmumu. Tiesībaizsardzības iestādē tiek savākti lietiskie pierādījumi,
kas ļauj uzsākt dzīvnieka uzvedības izvērtēšanu tikai pēc reāla fakta
konstatēšanas (iesniegums par personas sakošanu), kas savukārt mazinātu laika
un cilvēkresursu patēriņu, kad cilvēki, rakstot nepamatotas sūdzības, izmanto
dzīvnieka klātbūtni kā līdzekli sociālu konfliktu risināšanā, kā arī savāktie
materiāli sekmētu ātrāku procesa virzību, jo balstoties uz šiem iesniegtajiem
materiāliem, PVD komisija varētu nekavējoties uzsākt izvērtēt dzīvnieka
uzvedības izvērtēšanu un iespējami ātri sniegt par to atzinumu. Bez tam
savāktie materiāli (notikuma vietas apskates protokoli, fotogrāfijas) varētu
palīdzēt identificēt konkrēto dzīvnieku, kas radījis apdraudējumu, gadījumos,
kad īpašniekam pieder vairāki pēc izskata līdzīgi suņi, kas ir grūti
identificējami pēc ārējām pazīmēm. |
4. Cita informācija |
Pamatojoties uz
2007.gada 1.oktobra starpinstitūciju sanāksmē starp Zemkopības ministriju un
Tieslietu ministriju panākto vienošanos, likumprojekts ir papildināts ar
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām, jo Dzīvnieku
aizsardzības likumā tiek pārņemts Padomes 1998.gada 20.jūlija direktīvas
98/58/EK par lauksaimniecībā izmantojamo dzīvnieku aizsardzību 2.panta
1.punkts. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
|
2. Ekonomiskā ietekme: |
Nav attiecināms. |
2.1. makroekonomiskā vide; |
Nav attiecināms. |
2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; |
Nav attiecināms. |
2.3. cenas; |
Nav attiecināms. |
2.4. eksporta u n importa apjoms; |
Nav attiecināms. |
2.5. konkurences apstākļi; |
Nav attiecināms. |
2.6. jauninājumi un pētījumi; |
Nav attiecināms. |
2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likumprojekts
nerada sociālās sekas, tomēr normatīvā akta ieviešana ir nepieciešama, lai
uzlabotu dzīves vidi un nodrošinātu sabiedrības atbildību par pieradinātiem
dzīvniekiem. |
6. Ietekme uz vidi: |
Likumprojekta
ieviešana sakārtos pienākumu un tiesību izpratni par dzīvnieku aizsardzību un
labturību. Tā rezultātā būtiski uzlabosies vides kvalitāte. |
6.1. dabas resursu lietošana; |
Nav attiecināms. |
6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; |
Nav attiecināms. |
6.3. darbības radītie atkritumi; |
Nav attiecināms. |
6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; |
Nav attiecināms. |
6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; |
Nav attiecināms. |
6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; |
Nav attiecināms. |
6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||
Rādītāji |
2009. gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
||||
2010 |
2011 |
2012 |
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
162,2 |
154,6 |
154,7 |
|
||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
0 |
-162,2 |
-154,6 |
-154,7 |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
|
|
|||||
Izmaksas kopā |
0 |
162,2 |
154,6 |
154,7 |
|
||
Atlīdzība, t.sk. |
0 |
84,6 |
84,8 |
84,9 |
|
||
Atalgojums 5 veterinārajiem inspektoriem =
950Ls*12mēn.*5cilv.+950Ls*20%*5cilv.+950Ls*100%*5cilv. (mēnešalga 950,-Ls
mēnesī*, 1x gadā paaugstināta intensitāte 20% apmērā no mēnešalgas, 1x gadā
novērtēšanas prēmija 100% apmērā) *Mēnešalga noteikta saskaņā ar MK 20.12.2005
noteikumiem Nr.995, inspektoriem tiek piemērota 11.mēnešalgu grupa, 85% no
4.kvalifikācijas pakāpes |
0 |
62,7 |
62,7 |
62,7 |
|
||
Atvaļinājuma pabalsts = 950Ls*1mēn.*5cilv. |
0 |
4,8 |
4,8 |
4,8 |
|
||
Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas
=67450Ls*24,09% |
0 |
16,3 |
16,3 |
16,3 |
|
||
Veselības apdrošināšana = 165Ls*5cilv.(vienai personai
2010.g.-165,-Ls; 2011.g.-190,-Ls) |
0 |
0,8 |
1,0 |
1,1 |
|
||
Preces un pakalpojumi |
0 |
70,6 |
69,8 |
69,8 |
|
||
Apmācība (3 dienu kursi (1 modulis) Londonas Kembridžas
universitātē, dalības maksa 750,- Lielbritānijas mārciņas (GBP) par 1 moduli
= 670,-Ls *5cilv.+ dienas nauda 55,-Ls/dienā*5cilv.+aviobiļete 200,-Ls
turp/atpakaļ*5cilv.+ viesnīcas izdevumi 280,- GBP par nakti =
250,-Ls*2naktis*5cilv.=7675Ls Tiek
plānots nodrošināt piecu inspektoru ikgadēju apmācību Kembridžas universitātes
kursos dzīvnieku labturības jomā. Dzīvnieku labturības vispārējās prasības ir
attiecināmas uz jebkuru dzīvnieku. Specifiskās prasības ir noteiktas
dzīvnieku grupām atkarībā no to izmantošanas veida (piemēram, mājas (istabas)
dzīvnieki, eksperimentos un citos zinātniskos nolūkos izmantojamie dzīvnieki,
lauksaimniecības dzīvnieki, kas ietver dažādas sugas, piem. liellopi, cūkas,
vistas, kažokzvēri, skrējējputni utt.). Ar dzīvniekiem saistītas darbības
skar apzīmēšanu, reģistrēšanu, turēšanu, tirdzniecību, transportēšanu,
kaušanu un citus jautājumus. Labturības kontroles saistītas ar plašu darbības
lauku, tāpēc inspektoriem ir nepieciešama apmācība dažādās jomās. |
0 |
7,7 |
7,7 |
7,7 |
|
||
Pasta, telefona un citu sakaru pakalpojumu apmaksa
(40,-Ls mēnesī *5 cilv.*12 mēn.) |
0 |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
|
||
Transportlīdzekļu noma (350,-Ls mēn. * 5a/m*12mēn.) |
0 |
21,0 |
21,0 |
21,0 |
|
||
Degviela (50000km
gadā*10litri/100km*0,73Ls/l *5a/m) |
0 |
18,3 |
18,3 |
18,3 |
|
||
Transportlīdzekļu uzturēšana (700,-Ls *5 a/m) |
0 |
3,5 |
3,5 |
3,5 |
|
||
Veidlapas (3000 gab.*0,27Ls/gab.) |
0 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
|
||
Kancelejas preces, materiāli, inventārs un spectērpi,
mikročipu lasītāji (kanc.preces 20Ls*12*5Ls+ kārtridži printeriem
50Ls*3gab.*5cilv.+ mikročipu nolasītāji 165 Ls*5gab.=2775Ls) |
0 |
2,8 |
2,0 |
2,0 |
|
||
Administratīvie izdevumi (10% no augstāk minētajiem
izdevumiem) |
0 |
14,1 |
14,1 |
14,1 |
|
||
Kapitālie izdevumi |
0 |
7,0 |
0 |
0 |
|
||
Datori un skaitļošanas tehnika (Datorkomplekts un printeris, 900,-Ls*5gab.) |
0 |
4,5 |
0 |
0 |
|
||
Kancelejas mēbeles un telpu iekārtas (500,-Ls *5gab.) |
0 |
2,5 |
0 |
0 |
|
||
6. Cita informācija |
Pārtikas un Veterinārā dienesta inspektori veic šādas funkcijas: dzīvnieku novietņu apsekošana, novietņu reģistrācijas dokumentu pārbaude, dzīvnieku labturības pārbaude, dzīvnieku identifikācijas pārbaude, dzīvnieku barības un barības piedevu aprites kontrole, dzīvnieku infekcijas slimību uzraudzība, veterināro zāļu aprites kontrole, dzīvnieku izcelsmes produktu aprites kontrole, izmantošanai pārtikā neparedzēto dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu aprites kontrole un citas ar veterināro objektu uzraudzību saistītās funkcijas. Šī brīža situācija ir sekojoša - inspektori, dodoties uz uzraudzības objektu, inspekcijas laikā veic arī dzīvnieku labturības prasību kontroli. Nodalīt, kuri inspektori veic tieši dzīvnieku labturības uzraudzību, nav iespējams. Tomēr saskaņā ar plānotajiem grozījumiem Dzīvnieku aizsardzības likumā tiks būtiski pastiprināta dzīvnieku labturības un aizsardzības uzraudzība, ja tiks piešķirts nepieciešamais finansējums. Kopš likuma spēkā stāšanās dienests ir prasījis līdzekļus šīs funkcijas nodrošināšanai, bet finansējums nav saņemts. Pieprasījums bija iekļauts arī iestādes darbības stratēģijā 2007.-2010.gadam. Sagatavojot anotāciju, tika
plānots budžets papildus 5 veterināro inspektoru štata vietām labturības jomā
sākot ar 2009.gadu. Ieteikums izvērtēts valsts budžeta izdevumu samaz
ināšanas
kontekstā, ņemot vērā Ministru kabineta 2008.gada 1.jūlija sēdes
protokollēmumā (prot.Nr.45 31§) Par grozījumiem likumā Par valsts budžetu
2008.gadam 16.punktā ministrijām, īpašu uzdevumu sekretariātiem, kā arī citām
valsts pārvaldes iestādēm doto uzdevumu, izvērtējot funkcijas un tām
nepieciešamos resursus, sagatavot priekšlikumus par valsts pārvaldē
strādājošo skaita samazināšanu 2008.-2009. gadā ne mazāk kā par 5 % no resorā
kopējā valsts pārvaldē strādājošo skaita.
Jautājums par papildus valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu likumprojekta
paredzēto funkciju izpildei 2010. un turpmākajos gados lemjams Ministru
kabinetā, sagatavojot vidēja termiņa valsts budžeta projektu kopā ar visu
ministriju un citu centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu
pieteikumiem. |
|
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ministru kabinets līdz 2010.gada 1.jūlijam apstiprina: 1) labturības prasības savvaļas dzīvnieku turēšanai savvaļas dzīvnieku kolekcijā un prasības savvaļas dzīvnieku kolekcijas izveidošanai un reģistrācijai (deleģējums noteikts likuma 10.panta 5.punktā); 2) labturības prasības savvaļas dzīvnieku turēšanai zooloģiskajā dārzā un prasības zooloģiskā dārza izveidošanai un reģistrācijai (deleģējums noteikts likuma 10.panta 10.punktā); 3) dzīvnieku izcelsmes produktu ieguvei vai sugas selekcijai izmantojamo savvaļas sugas dzīvnieku turēšanas kārtība iežogotās platībās(deleģējums noteikts likuma 10.panta 1.punktā); 4) nemedījamo sugu indivīdu iegūšanas, Latvijas dabai neraksturīgo savvaļas dzīvnieku ieviešanas (introdukcijas), kā arī dzīvnieku populācijas atjaunošanas dabā (reintrodukcijas) atļauju izsniegšanas kārtība (deleģējums noteikts likuma 10.panta 5.punktā). Saistībā ar grozījumiem Dzīvnieku aizsardzības likumā nepieciešams veikt grozījumus: 1) Ministru kabineta 2001.gada 23.oktobra noteikumos Nr.450 Eksperimentos un zinātniskos nolūkos izmantojamo dzīvnieku turēšanas, izmantošanas, tirdzniecības un nogalināšanas kārtība; 2) Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa noteikumos Nr.266 Labturības prasības mājas (istabas) dzīvnieku turēšanai, tirdzniecībai, pārvadāšanai un demonstrēšanai publiskās izstādēs, kā arī suņa apmācībai; 3) Ministru
kabineta 2006.gada 7.februāra noteikumos Nr.109 Noteikumi par kritērijiem un
kārtību, kādā suni atzīst par bīstamu un nosaka turpmāko rīcību ar to, kā arī
par prasībām bīstama suņa turēšanai. Grozījumi minētajos Ministru kabineta noteikumos tiks izstrādāti līdz 2009.gada 1.jūlijam. Saistībā ar grozījumiem Dzīvnieku aizsardzības likumā līdz 2009.gada 1.janvārim izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu Valsts nodevas apmērs un samaksas kārtība par atļaujas izsniegšanu komersantam tirdzniecībai ar mājas (istabas) dzīvniekiem. |
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
1. Padomes 1986.gada 24.novembra Direktīvas 86/609/EEK par dalībvalstu normatīvo un administratīvo aktu tuvināšanu attiecībā uz to dzīvnieku aizsardzību, kurus izmanto izmēģinājumos un citiem zinātniskiem mērķiem, prasības ir noteiktas Ministru kabineta 2001.gada 23.oktobra noteikumos Nr.450 Eksperimentos un zinātniskos nolūkos izmantojamo dzīvnieku turēšanas, izmantošanas, tirdzniecības un nogalināšanas kārtība; 2. Padomes 1998.gada 20.jūlija Direktīvas 98/58/EK par lauksaimniecībā izmantojamo dzīvnieku aizsardzību prasības ir noteiktas Ministru kabineta 2007.gada 2.janvāra noteikumos Nr.5 Lauksaimniecības dzīvnieku vispārīgās labturības prasības; 3. Padomes 1999.gada 29.marta Direktīvas 1999/22EK attiecībā uz savvaļas dzīvnieku turēšanu zooloģiskajos dārzos prasības ir noteiktas Ministru kabineta 2001.gada 8.maija noteikumos Nr.185 Noteikumi par prasībām savvaļas dzīvnieku turēšanai nebrīvē un savvaļas dzīvnieku kolekciju izveidošanai. Latvija, veicot grozījumus Dzīvnieku aizsardzības likumā, būs pārņēmusi iepriekšminētos tiesību aktus pilnībā, jo līdz grozījumu izdarīšanai Latvijas normatīvajos aktos nav pārņemtas Eiropas Savienības un Eiropas Padomes noteiktās dzīvnieku izmantošanas veidu definīcijas. 4. Padomes
2004.gada 22.decembra Regula (EK) Nr.1/2005 par dzīvnieku aizsardzību
pārvadāšanas un saistīto darbību laikā un grozījumu izdarīšanu Direktīvās
64/432/EEK un 93/119/EK un Regulā (EK) Nr.1255/97. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
1. 1976.gada 10.marta Eiropas konvencija par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību un 1992.gada 6.februāra Eiropas konvencijas grozījumu protokols par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību. Papildus Eiropas Savienības prasībām konvencijā ir noteikts, kādas brīvības dzīvniekam ir jānodrošina, ņemot vērā dzīvnieka sugu, attīstības, adaptācijas un pieradināšanas pakāpi, kā arī prasība, lai ventilācija un trokšņu intensitāte vietā, kurā dzīvnieks tiek izmitināts, nekaitē tā veselībai. 2. 1986.gada 18.marta Eiropas konvencija par eksperimentiem un citiem zinātniskiem mērķiem izmantoto mugurkaulnieku aizsardzību. Papildus Eiropas
Savienības prasībām Eiropas konvencijas par eksperimentiem un citiem
zinātniskiem mērķiem izmantoto mugurkaulnieku aizsardzību A un B pielikumā ir
noteiktas labturības prasības dzīvnieku sugām, kuras nav minētas Eiropas
Savienības atbilstošajos normatīvajos aktos. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Padomes 1998.gada 20.jūlija Direktīva 98/58/EK par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību 2.panta 1.punkts. |
Likumprojekta 1.pants (attiecībā uz lauksaimniecības dzīvniekiem) |
Atbilst. Definīcija ir paplašināta atbilstoši Eiropas konvencijas par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību 1.pantam un tās 1992.gada 6.februāra protokola 1.pantam. |
|
Padomes 1986.gada
24.novembra Direktīva 86/609/EEK par to dalībvalstu normatīvo un
administratīvo aktu tuvināšanu, kas attiecas uz izmēģinājumos un citiem
zinātniskiem nolūkiem izmantojamo dzīvnieku aizsardzību 2.panta a un b
punkts. |
Likumprojekta 1.pants (attiecībā uz eksperimentos un citos zinātniskos nolūkos izmantojamiem dzīvniekiem) |
Atbilst Eiropas konvencijas par eksperimentiem un citiem zinātniskiem mērķiem izmantoto mugurkaulnieku aizsardzību 1.pantam |
|
Padomes 1999.gada
29.marta Direktīvas 1999/22 EK attiecībā uz savvaļas dzīvnieku turēšanu zvēru
dārzos 2.pants |
Likumprojekta 1.pants (attiecībā uz zooloģiskais dārzs) |
Atbilst. Latvija iestādēm nepiešķir no direktīvas prasībām izņēmuma tiesības. |
|
Padomes 2004.gada 22.decembra regulas (EK) Nr.1/2005 par dzīvnieku aizsardzību pārvadāšanas un saistīto darbību laikā un grozījumu izdarīšanu Direktīvās 64/432/EEK un 93/119/EK un Regulā (EK) Nr.1255/97 1.pants un 10.pants |
Likumprojekta 17.pants |
Atbilst |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
6. Cita informācija |
|
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
|
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Dzīvnieku aizsardzības ētikas padome atbalsta aizliegumu veikt dzīvnieku izskatu pārveidojošas vai citas
neārstnieciskas operācijas, paredzot specifiskus izņēmumus, kā arī norāda, ka
šīs operācijas atļauts veikt tikai veterinārārstam, izdarot ierakstus
dzīvnieka pasē vai vakcinācijas apliecībā. Latvijas Kinoloģiskās
federācijas Dzīvnieku aizsardzības grupa grib uzsvērt aizliegumu attiecībā uz ķirurģisku iejaukšanos, ko veic
estētisku apsvērumu vai dzīvnieka īpašnieka ērtību dēļ, bet ne dzīvnieka
vajadzībām. Latvijas Kinoloģiskā federācija uzskata, ka šķirnes suņiem
ausu un astes griešana ir jānosaka atļautajos izņēmumos (likumprojektā tiek
noteikts aizliegums izskatu pārveidojošām operācijām, ja to nepieciešamību
nav noteicis un veicis praktizējošs veterinārārsts). Lūdz definēt
neārstnieciskās operācijas (nav iekļauts likumprojektā) un iebilst, ka šādas
operācijas lauksaimniecības dzīvniekiem atļauts izdarīt jebkurai personai
(nav ņemts vērā, jo lauksaimniecības dzīvnieku jomu regulējošajos
normatīvajos aktos ir noteikts, ka noteiktas operācijas var veikt apmācīts
personāls). Zemkopības ministrijas Meža resursu departaments ierosina atļautajos
izņēmumos iekļaut noteiktas medību suņu šķirnes. Latvijas Veterinārārstu biedrība, Latvijas Kinoloģiskā federācija,
Latvijas Kinoloģiskās federācijas Dzīvnieku aizsardzības grupa, Dzīvnieku
aizsardzības ētikas padome, SIA AB Grupa iesaka noteikt sterilizēto
bezsaimnieka kaķu tiesisko statusu. Dzīvnieku aizsardzības ētikas padome, SIA
AB Grupa iesaka izstrādāt normatīvos aktus par sterilizētu kaķu koloniju
izveidošanas un uzturēšanas kārtību. Likumprojektā tiek noteikts, ka
pašvaldības ar saviem saistošajiem noteikumiem var regulēt bezsaimnieka kaķu
turēšanu savā teritorijā. Latvijas Veterinārārstu biedrība, SIA AB Grupa un Pārtikas un
veterinārais dienests iebilst pret likuma 41.panta otrās daļas redakciju,
pamatojoties uz nepietiekamo pašvaldību finansējumu, bet Dzīvnieku
aizsardzības ētikas padome un Latvijas Kinoloģiskās federācijas Dzīvnieku
aizsardzības grupa atbalsta šo normu. Latvijas Pašvaldību savienība ir
sniegusi atzinumu, kurā nesaskaņo projektu, jo nav paredzēti finanšu līdzekļi
39.panta realizēšanai (t.i. dzīvnieku patversmju izveidošanai un
uzturēšanai). |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav veikti |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta
ieviešanai netiks radītas jaunas valsts vai pašvaldību institūcijas. Pārtikas
un veterinārais dienests veiks uzraudzības un kontroles funkcijas, kuras tas
veic jau šobrīd. Likumprojekta anotācijā tiek paredzēts finansējums Pārtikas
un veterinārajam dienestam papildu 5 veterināro inspektoru darba vietu
izveidošanai un uzturēšanai to rajonu pārvaldēs, kuru teritorijās ir
vislielākais ar dzīvnieku labturību saistīto uzraudzības objektu un saņemto
sūdzību skaits. Likums tiek papildināts ar punktu, kas nosaka, ka pašvaldība
saskaņā ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem var atļaut pilsētās un lauku
apdzīvotās vietās dzīvojamo māju tuvumā turēt sterilizētu bezsaimnieka kaķi,
ja tiek nodrošināta tā labturība un tā iezīmēšana. Jau vairākus gadus dažās
Latvijas lielākajās pilsētās sadarbībā ar dzīvnieku aizsardzības
organizācijām darbojas kaķu sterilizācijas programma
noķer-sterilizē-atlaid, kuras ietvaros klaiņojošie kaķi tiek noķerti,
sterilizēti un izdzīvot spējīgie tiek atlaisti atpakaļ noķeršanas vietā. Dzīvnieku
aizsardzības organizācijas vēlas popularizēt šo programmu, bet tam ir
nepieciešami finansiālie līdzekļi Ja kāda pašvaldība, izvērtējot savas
finansiālas iespējas, piekrīt īstenot šādu kaķu sterilizācijas programmu savā
teritorijā, tad tā var iesaistīties šādā programmā, nosakot to ar saviem
saistošajiem noteikumiem. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc
tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā
izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. Ar
normatīvo aktu varēs iepazīties bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav |
Zemkopības ministra p.i.
vides ministrs R.
Vējonis
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
D.Lucaua |
S.Dumbrovska |
M.Salenieks |
D.Lauska |
24.02.2009. 16:14
3750
D.Lauska
67027264, Dace.Lauska@zm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.3 |
2009.gada 13.janvārī |
46.§
Likumprojekts "Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā"
TA-2101
___________________________________________________________
(M.Roze, V.Veldre, E.Zalāns, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Zemkopības
ministrijai kopīgi ar Tieslietu ministriju precizēt likumprojektā, ka lēmumu
par dzīvnieka bīstamību pieņem Pārtikas un veterinārā dienesta izveidota
komisija, bet šo lēmumu var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktā
kārtībā, precizēt likumprojekta anotāciju, ņemot vērā reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministra priekšlikumu, un Zemkopības ministrijai iesniegt
likumprojektu un tā anotāciju Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
4. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir zemkopības ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-03-1301-#46.doc
1