Rīgā
27.02.2009. Nr.90/TA-4092
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Zaličenko 67774856, julija.zalicenko@fktk.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 8 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 24.februāra sēdes protokola Nr.14 8.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā "Par privātajiem pensiju fondiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1997, 14.nr.; 1998, 2., 19.nr.; 1999, 13.nr.; 2000, 13.nr.;
2002, 22.nr.; 2004, 2., 9.nr.; 2005, 7., 8., 24.nr.; 2008, 13.nr.; Latvijas
Vēstnesis, 2008, 174.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt
1.panta 4.punktā vārdus
"privātā pensiju fonda" ar vārdiem "saskaņā ar pensiju plānu
uzkrātos".
2. Papildināt
3.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Pensiju fonds nedrīkst ņemt
aizņēmumus no pensiju plāna izrietošo saistību izpildei, izņemot aizņēmumus
īslaicīgas likviditātes nodrošināšanai uz laiku līdz trim mēnešiem."
3. Papildināt
8.panta trešo daļu ar
19.punktu šādā redakcijā:
"19) šā likuma 14.panta četrpadsmitajā daļā minētajā
gadījumā pensiju fonda izstrādātas interešu konflikta situāciju pārvaldīšanas
politikas aprakstu."
4. Papildināt
II nodaļu ar 8.3 pantu šādā redakcijā:
"8.3 pants. Ārpakalpojumu
sniegšana
(1) Darbības, kuras nepieciešamas pensiju fonda darbības
nodrošināšanai, pensiju fonds var deleģēt vienam vai vairākiem ārpakalpojumu
sniedzējiem, kuri, pamatojoties uz rakstveida līgumu ar pensiju fondu, apņemas
sniegt vai sniedz pensiju fondam ārpakalpojumus un kuriem ir atbilstoša
kvalifikācija un pieredze minēto pakalpojumu sniegšanā.
(2) Pensiju fonda pensiju plāna līdzekļu pārvaldīšanu un
turēšanu veic pensiju fonda izvēlēts pensiju plāna līdzekļu pārvaldītājs un
pensiju plāna līdzekļu turētājs atbilstoši šā likuma 20., 21. un 21.1 pantā
noteiktajai kārtībai.
(3) Pensiju fonda iekšējās revīzijas dienesta pienākumus
kā ārpakalpojumu var deleģēt vienīgi zvērinātam revidentam, zvērinātu revidentu
komercsabiedrībai vai pensiju
fonda mātes sabiedrības (akcionāra) iekšējās revīzijas (audita) dienestam, ievērojot šā likuma 14.panta trešajā un
sestajā daļā noteiktās prasības pensiju fonda iekšējās kontroles dienesta
vadītājam.
(4) Pensiju fonds nedrīkst deleģēt:
1) pensiju fonda pārvaldes institūciju pienākumus;
2) pensiju fonda licencē atļauto funkciju kopuma
veikšanu pilnībā.
(5) Lai pensiju fonds varētu uzsākt ārpakalpojumu
saņemšanu, tas izstrādā attiecīgu ārpakalpojumu izmantošanas politiku un
procedūru, kas nosaka:
1) iekšējo kārtību, kādā tiek pieņemti lēmumi par
ārpakalpojumu izmantošanu;
2) ārpakalpojuma līguma slēgšanas, izpildes uzraudzības
un izbeigšanas kārtību;
3) personas (amatpersonas un darbiniekus) un
struktūrvienības, kas atbildīgas par sadarbību ar ārpakalpojumu sniedzēju un
saņemtā ārpakalpojuma apjoma un kvalitātes uzraudzību, kā arī šo personu
tiesības un pienākumus;
4) pensiju fonda rīcību gadījumā, ja ārpakalpojumu
sniedzējs nepilda vai nevarēs pildīt ārpakalpojuma līguma noteikumus.
(6) Šā panta piektajā daļā minēto politiku un procedūru
pensiju fonds iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai pirms ārpakalpojumu
saņemšanas. Finanšu un kapitāla tirgus komisija 30 dienu laikā pēc minēto
dokumentu saņemšanas izskata un izvērtē to atbilstību šā likuma prasībām.
(7) Ja tiek deleģēta pensiju fonda grāmatvedības
kārtošana, informācijas tehnoloģiju, sistēmu pārvaldība vai attīstīšana vai
iekšējās kontroles organizēšana, pensiju fonds papildus šā panta piektajā daļā
minētajiem dokumentiem iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai saskaņošanai iesniegumu par
ārpakalpojuma izmantošanu un ārpakalpojuma līguma oriģinālu vai tā apliecinātu
kopiju. Ārpakalpojumu sniedzējs drīkst uzsākt šajā daļā minētā pakalpojuma sniegšanu,
ja Finanšu un kapitāla tirgus komisija 30 dienu laikā pēc ārpakalpojuma līguma
saņemšanas nav cēlusi motivētus iebildumus pret to. Pārējos ārpakalpojumu
deleģēšanas gadījumos pensiju fonds piecu darbdienu laikā pēc ārpakalpojuma
līguma noslēgšanas informē par to Finanšu un kapitāla tirgus komisiju.
(8) Ārpakalpojuma līgumā iekļauj vismaz šādus
noteikumus:
1) saņemamā ārpakalpojuma aprakstu;
2) precīzas ārpakalpojuma apjoma un kvalitātes
prasības;
3) pensiju fonda un ārpakalpojumu sniedzēja tiesības un
pienākumus, to skaitā:
a) pensiju fonda tiesības pastāvīgi uzraudzīt
ārpakalpojuma sniegšanas kvalitāti,
b) pensiju fonda tiesības dot ārpakalpojumu sniedzējam
obligāti izpildāmus norādījumus jautājumos, kas saistīti ar ārpakalpojuma
godprātīgu, kvalitatīvu, savlaicīgu un normatīvajiem aktiem atbilstošu izpildi,
c) ārpakalpojumu sniedzēja pienākumu nekavējoties pēc
pensiju fonda rakstveida pieprasījuma saņemšanas izbeigt ārpakalpojuma līgumu;
4) Finanšu un kapitāla tirgus komisijas tiesības iepazīties
ar visiem dokumentiem, grāmatvedības un dokumentu reģistriem un pieprasīt no
ārpakalpojumu sniedzēja jebkuru informāciju, kas saistīta ar ārpakalpojuma
sniegšanu un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas funkciju veikšanu.
(9) Ja šajā pantā minētajos dokumentos tiek izdarīti
grozījumi, pensiju fonds piecu
darbdienu laikā pēc attiecīgo grozījumu apstiprināšanas iesniedz tos
Finanšu un kapitāla tirgus komisijai zināšanai.
(10) Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir
tiesības veikt ārpakalpojumu sniedzēja darbības pārbaudi tā atrašanās vai
ārpakalpojuma sniegšanas vietā, iepazīties ar visiem dokumentiem, dokumentu un
grāmatvedības reģistriem, izgatavot to kopijas, kā arī pieprasīt no
ārpakalpojumu sniedzēja informāciju, kas saistīta ar ārpakalpojuma sniegšanu
vai ir nepieciešama Finanšu un kapitāla tirgus komisijas funkciju veikšanai.
(11) Finanšu un kapitāla tirgus komisija aizliedz
pensiju fondam saņemt plānoto ārpakalpojumu no ārpakalpojumu sniedzēja, ja:
1) nav ievērotas šā likuma prasības;
2) ārpakalpojuma saņemšana var aizskart pensiju
plāna dalībnieku intereses;
3) ārpakalpojuma saņemšana var radīt
ierobežojumus pensiju fonda pārvaldes institūcijām veikt tām normatīvajos
aktos, statūtos vai citos pensiju fonda iekšējos normatīvajos aktos noteiktos pienākumus;
4) ārpakalpojuma saņemšana liegs vai radīs
ierobežojumus Finanšu un kapitāla tirgus komisijai veikt tai šajā likumā
noteiktās funkcijas;
5) ārpakalpojuma līgums neatbilst šim likumam un
nesniedz skaidru un patiesu priekšstatu par pensiju fonda un ārpakalpojumu
sniedzēja paredzamo sadarbību un ārpakalpojuma apjoma un kvalitātes prasībām.
(12) Ārpakalpojuma saņemšana neatbrīvo pensiju fondu no
atbildības par šajā likumā vai ārpakalpojuma līgumā noteikto saistību
izpildi."
5. 9.pantā:
izteikt sestās
daļas 13.punktu šādā redakcijā:
"13) kārtību, kādā pensiju plāna
dalībniekiem un papildpensijas saņēmējiem tiks nodrošināta šā likuma 24.pantā
minētā informācija;";
aizstāt sestās daļas 14.punktā vārdus "ienesīguma
procentu apmēru" ar vārdiem "garantiju aprakstu";
aizstāt
četrpadsmitajā daļā vārdu "desmitajā" ar vārdu
"trīspadsmitajā".
6. Aizstāt
13.panta pirmajā daļā vārdus "sešus mēnešus" ar vārdu
"mēnesi".
7. Papildināt
14.pantu ar divpadsmito, trīspadsmito un četrpadsmito daļu šādā redakcijā:
"(12) Par interešu konfliktu šā likuma
izpratnē uzskatāma situācija, kad pensiju fonds un ar to saistītās personas
pieņem lēmumus par pensiju plāna līdzekļu ieguldījumiem un vienlaikus veic šo
lēmumu izpildi vai to izpildes kontroli.
(13) Papildus
šā panta divpadsmitajā daļā minētās situācijas novēršanai pensiju fonda padomes
un valdes loceklis, pensiju fonda iekšējās kontroles dienesta vadītājs,
galvenais aktuārs un personas, kuras pilnvarotas pieņemt lēmumus pensiju fonda
vārdā, savu amata pienākumu izpildē novērš interešu konflikta rašanos un
atturas no lēmumu pieņemšanas par pensiju fonda darījumiem, kuros šīm personām
rodas vai var rasties interešu konflikts, kā arī ziņo pensiju fonda padomei par
šādiem darījumiem.
(14) Ja
pensiju fonds, līdzekļu pārvaldītājs, līdzekļu turētājs, ārpakalpojuma
sniedzējs vai iemaksas veicošais darba devējs ir saistītas personas, pensiju
fonds izstrādā interešu konflikta situāciju pārvaldīšanas politiku, kas
nodrošina potenciālo interešu konflikta situāciju savlaicīgu identificēšanu un
pārvaldīšanu, nosakot rīcību interešu konflikta situāciju novēršanai, tai
skaitā:
1) novērš tādu situāciju rašanos, kurās
darbiniekiem, pildot savus amata pienākumus, rodas vai var rasties interešu
konflikts;
2) nosakot noteiktas informācijas barjeras un
atšķirīgu organizatorisko pakļautību, nodrošina, ka struktūrvienības, kas veic
darbības, starp kurām rodas vai var rasties interešu konflikts, ir savstarpēji
neatkarīgas;
3) nodrošina, ka nosacījumi darījumiem ar pensiju
fondu saistītām personām nav atšķirīgi no nosacījumiem līdzīgiem pensiju fonda
darījumiem ar pensiju fondu nesaistītām personām un nav pretrunā ar pensiju
plānu un tā dalībnieku interesēm."
8. 20.pantā:
izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"(1) Pensiju
plāna aktīvus drīkst pārvaldīt vienīgi šādas komercsabiedrības:";
izslēgt pirmās daļas
4.punktā vārdus "(arī individuāli pārvaldīt ieguldītāju finanšu
instrumentus)";
papildināt pirmo daļu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) pensiju fonds, kas izpilda šā likuma 22.1 pantā
noteiktās prasības attiecībā uz pašu līdzekļiem, var pats veikt savu pensiju
plānu līdzekļu pārvaldītāja funkcijas.";
izslēgt trešās daļas
ceturto teikumu;
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Pensiju
plāna līdzekļu pārvaldītājs nodrošina pensiju plānā apstiprinātās ieguldījumu
stratēģijas realizēšanu un noteikumu ievērošanu attiecībā uz pensiju plāna
ieguldījumiem, veic norēķinus ar naudas līdzekļiem, kas iemaksāti saskaņā ar
pensiju plānu, veic darījumus ar finanšu instrumentiem un citus darījumus ar
pensiju plāna aktīviem atbilstoši šā likuma prasībām un Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas reģistrētajiem pensiju plāniem.";
izslēgt piekto daļu.
9. 21.pantā:
izslēgt trešās daļas trešo
teikumu;
izslēgt ceturto daļu;
izteikt septītās daļas 4.punktu
šādā redakcijā:
"4) kontroles procedūra, kādu ir noteicis līdzekļu
turētājs attiecībā uz līdzekļu pārvaldītāja rīkojumiem par darījumiem ar
pensiju fonda pensiju plāna līdzekļiem."
10. 23.pantā:
aizstāt trešās
daļas 4.punktā vārdus "Starptautiskās fondu biržas pilntiesīgas
biedres (locekles) oficiālajā sarakstā, vai tiek tirgoti citos regulētos un
atklāti pieejamos finanšu instrumentu tirgos" ar vārdiem "Starptautiskās fondu
biržu federācijas pilntiesīgas biedres (locekles) oficiālajā sarakstā, vai
tiek tirgoti minēto valstu citos regulētos un atklāti pieejamos finanšu
instrumentu tirgos";
papildināt
trešās daļas 5.punktu aiz vārdiem "tiek tirgoti" ar vārdiem
"minēto valstu";
izteikt
trešās daļas 9.punktu šādā redakcijā:
"9) nekustamajā īpašumā, kas ir reģistrēts šīs
daļas 1.punktā minētajās valstīs. Par pensiju plāna līdzekļiem iegūto nekustamo
īpašumu reģistrē zemesgrāmatā uz pensiju fonda vārda ar norādi, ka nekustamais
īpašums iegādāts par konkrētā pensiju plāna līdzekļiem un to nedrīkst atsavināt
vai apgrūtināt bez pensiju plāna līdzekļu turētāja piekrišanas. Nekustamais
īpašums nav iekļaujams pensiju fonda mantā pensiju fonda maksātnespējas
gadījumā. Ja nekustamais īpašums atrodas citas dalībvalsts teritorijā, pensiju
fonds nodrošina šajā punktā minēto prasību izpildi atbilstoši attiecīgās
dalībvalsts normatīvo aktu prasībām;";
izslēgt
divpadsmito daļu;
papildināt pantu
ar trīspadsmito daļu šādā redakcijā:
"(13) Pensiju fonds un līdzekļu pārvaldītājs nav tiesīgi
paši apsaimniekot nekustamo īpašumu."
11. 23.1 pantā:
papildināt pantu ar 5.1 daļu šādā redakcijā:
"(51) Ja
pensiju plānā paredzēto iespējamo biometrisko risku iestāšanās gadījumā vienam
pensiju plāna dalībniekam paredzētā izmaksas summa pārsniedz 0,5 procentus no
pensiju fonda pašu līdzekļiem, pensiju fonds pārapdrošina šo risku atbilstoši
pārapdrošināšanas darbību
regulējošo normatīvo aktu prasībām.";
papildināt pantu ar
7.1 daļu šādā redakcijā:
"(71) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisija
konstatē, ka pensiju fonda izstrādātā tehnisko rezervju izveidošanas kārtība
pilnībā nenodrošina pensiju plānā un dalības līgumos noteikto saistību izpildi,
Finanšu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt noteiktas tehnisko
rezervju aprēķināšanas metodes piemērošanu, lai tiktu nodrošināta pensiju plāna
dalībnieku un papildpensijas saņēmēju tiesību atbilstoša aizsardzība, kā arī
pensiju plānā un dalības līgumos noteikto saistību izpilde.";
papildināt astoto daļu ar ceturto teikumu šādā
redakcijā:
"Ja pensiju fonds ir iesaistījies
pārrobežu darbībā, pensiju fonds nodrošina no pārrobežu darbības izrietošo saistību un attiecīgo
aktīvu nodalīšanu."
12. Izteikt
24.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Pensiju fonda valde katram pensiju plāna
dalībniekam vismaz reizi gadā nosūta rakstveida pārskatu par attiecīgo pārskata
periodu. Šajā pārskatā norādāma šāda informācija:
1) pensiju plāna dalībnieka labā
veiktās iemaksas;
2) dalībniekam izmaksātā papildpensija vai pēc
dalībnieka rīkojuma pārskaitītais uzkrājums papildpensijai pārskata periodā;
3) uzkrājumi papildpensijai;
4) uz dalībnieku attiecināto atskaitījumu kopsumma, kurā ir ietverti atskaitījumi pensiju fondam, līdzekļu
pārvaldītājam, līdzekļu turētājam, Finanšu un kapitāla tirgus komisijai un pārējie attaisnotie atskaitījumi;
5) pensiju fonda finanšu pārskatu zvērināta
revidenta vārds un uzvārds vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības firma;
6) informācija par to, vai
zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības atzinums ir
sniegts ar piezīmēm vai bez tām;
7) informācija par to, kur pensiju plāna dalībnieks
var iepazīties ar pensiju fonda darbības gada pārskatu."
13. Izteikt
25.panta piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Uzraudzības funkciju veikšanai Finanšu un kapitāla
tirgus komisija ir tiesīga pieprasīt pensiju fondam sagatavot pārskatus par
pensiju fonda un tā reģistrēto pensiju plānu darbību, nosakot minēto pārskatu
sagatavošanas un iesniegšanas kārtību."
14. Izteikt 26.panta trešo
daļu šādā redakcijā:
"(3) Ja darba devējs, kas izdara iemaksas, ir atzīts par
maksātnespējīgu un tiek uzsākta bankrota procedūra, dalībnieks var pieprasīt
uzkrāto līdzekļu pārskaitīšanu uz citu pensiju plānu."
15. 28.pantā:
izteikt
5.3 un
5.4
daļu šādā
redakcijā:
"(53) Ja Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir
konstatējusi apstākļus, kas ļauj lemt par pensiju fonda darbībai izsniegtās
licences anulēšanu, tā var pieņemt motivētu lēmumu par brīdinājuma izteikšanu,
soda naudas līdz četrsimt minimālajām mēnešalgām uzlikšanu vai licences
darbības apturēšanu, nosakot konstatēto pārkāpumu novēršanas termiņu. Ja pēc
šā termiņa notecējuma pensiju fonds nav novērsis konstatētos pārkāpumus,
Finanšu un kapitāla tirgus komisija anulē tam izsniegto licenci.
(54) Licences darbības apturēšanas termiņš nedrīkst būt
ilgāks par sešiem mēnešiem. Finanšu un kapitāla tirgus komisija norāda
ierobežojumus, kuri pensiju fondam jāievēro līdz licences darbības apturēšanas
termiņa beigām. Ierobežojumi šā panta izpratnē var būt attiecināmi uz:
1) jaunu dalībnieku piesaistīšanu;
2) jaunu iemaksu pieņemšanu;
3) līgumu grozīšanu, slēgšanu;
4) jaunu pensiju plānu reģistrēšanu;
5) iemaksāto līdzekļu ieguldīšanu;
6)
rīcību ar līdzekļu turētājam glabāšanā nodotajiem līdzekļiem.";
papildināt pantu ar
5.5
daļu šādā
redakcijā:
"(55) Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas izdotā administratīvā akta par licences anulēšanu vai tās darbības
apturēšanu pārsūdzēšana neaptur šā akta izpildi."
16. Papildināt
33.pantu ar sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
"(6) Ja mītnes valsts pensiju fonds ir nodevis līdzekļus turēšanā
Latvijā reģistrētam līdzekļu turētājam un Finanšu un kapitāla tirgus komisija
ir saņēmusi pieprasījumu no mītnes valsts kompetentās institūcijas par
ierobežojumu noteikšanu rīcībai ar Latvijā reģistrētam līdzekļu turētājam
glabāšanā nodotajiem mītnes valsts pensiju fonda līdzekļiem, Finanšu un
kapitāla tirgus komisija nekavējoties informē līdzekļu turētāju par
noteiktajiem ierobežojumiem un veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu
pieprasījuma izpildi.
(7) Ja Latvijā reģistrēts
pensiju fonds ir nodevis pensiju plāna līdzekļus turēšanā mītnes valstī
reģistrētam līdzekļu turētājam un Finanšu un kapitāla tirgus komisija ir
piemērojusi pensiju fondam šā likuma 28.panta 5.4 daļā
noteiktos ierobežojumus, Finanšu un kapitāla tirgus komisija nekavējoties
nosūta pieprasījumu mītnes valsts kompetentajām institūcijām par noteikto
ierobežojumu nodrošināšanu."
17. Papildināt
pārejas noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā:
"13. Pensiju fondi, kuri līdz šā likuma 8.3 panta spēkā stāšanās dienai ir
noslēguši līgumus par ārpakalpojumu saņemšanu, veic nepieciešamos pasākumus,
lai sešu mēnešu laikā pēc šā likuma 8.3
panta spēkā stāšanās dienas iepriekš noslēgtie līgumi atbilstu
šajā likumā noteiktajām prasībām."
Finanšu ministrs
A.Slakteris
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Atbilstoši Eiropas Apdrošināšanas un
fondēto pensiju uzraugu komitejas (CEIOPS) izstrādātajam apkopojumam
par Direktīvas 2003/41/EK par papildpensijas kapitāla uzkrāšanas institūciju
darbību un uzraudzību ieviešanu dalībvalstīs (Initial review of key
components of the implementation of the IORP directive - composite report),
kā arī ievērojot Finanšu un kapitāla tirgus likuma 6. panta 8. punktā
noteikto Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (turpmāk Komisija) funkciju sagatavot
priekšlikumus normatīvo aktu pilnveidošanai. |
|||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likuma "Par privātajiem pensiju fondiem" (turpmāk likums) grozījumi ir izstrādāti, pamatojoties uz finanšu tirgus dalībnieku un Komisijas sagatavotajiem priekšlikumiem, kā arī ņemot vērā Eiropas Apdrošināšanas un fondēto pensiju uzraugu komitejas (CEIOPS) izstrādāto apkopojumu par Direktīvas 2003/41/EK par papildpensijas kapitāla uzkrāšanas institūciju darbību un uzraudzību ieviešanu dalībvalstīs (Initial review of key components of the implementation of the IORP directive - composite report). Papildus minētajam Komisija ir precizējusi dažus likuma pantus, lai atvieglotu to piemērošanu un nodrošinātu likuma normu viennozīmīgu izpratni. Likums neregulē kārtību, kādā pensiju fonds var nodot
savu funkciju veikšanu trešajām personām, taču privātie pensiju fondi aizvien biežāk izmanto šo iespēju. Likums nosaka, ka privātie pensiju fondi ir tiesīgi
ieguldīt pensiju plāna līdzekļus nekustamajā īpašumā, tomēr neprecizējot šādu
nekustamo īpašumu reģistrācijas kārtību un apsaimniekošanas ierobežojumus. Likumā ir noteikts ļoti šaurs soda sankciju loks
(licences anulēšana un darbības apturēšana), kas apgrūtina Komisijai iespēju nodrošināt pensiju plāna
dalībnieku interešu efektīvu un operatīvu aizsardzību. Likumā nav
regulējuma gadījumiem, kad dalībvalsts pensiju fonds ir nodevis līdzekļus
turēšanā Latvijā reģistrētam līdzekļu turētājam, kā arī apgrieztā kārtībā,
kad Latvijā reģistrēts
pensiju fonds ir nodevis pensiju plāna līdzekļus turēšanā dalībvalstī
reģistrētam līdzekļu turētājam un tiek pārkāptas normatīvo aktu prasības vai
tiek piemērotas soda sankcijas. |
|||||||
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz papildināt likumu ar jaunu nodaļu par ārpakalpojumu sniegšanu,
nosakot vienotu kārtību, kādā pensiju fonds var nodot savas funkcijas
trešajām personām. Likumprojekts paredz izslēgt no likuma ierobežojošu normu, kas noteica, ka slēgtos pensiju fondos līdzekļu pārvaldītājs un pensiju fonda dibinātājs, kā arī līdzekļu turētājs un pensiju fonda dibinātājs nedrīkst būt saistītās personas. Tomēr, lai tiktu ievērota lēmumu pieņemšanas, uzraudzības un izpildes funkciju nodalīšana pensiju fondā un ar to saistītos uzņēmumos, likums tika papildināts ar normām par interešu konflikta novēršanu. Likumprojekts
papildina likumu ar normu, kas
nosaka, ka pensiju fonds, kas izpilda likumā noteiktās prasības attiecībā uz
pašu līdzekļiem, var pats veikt savu pensiju plānu līdzekļu pārvaldītāja
funkcijas. Līdz ar to tiek paplašināts pensiju plāna līdzekļu pārvaldītāju
loks. Likumprojektā tiek precizēta nekustamo īpašumu, kuros ir ieguldīti pensiju plāna līdzekļi, reģistrācijas kārtība attiecīgā publiskā reģistrā. Vienlaikus līdzīgi kā ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā arī privātajiem pensiju fondiem un pensiju plāna līdzekļu pārvaldītājiem tiek aizliegts pašiem apsaimniekot nekustamo īpašumu. Likumprojektā tiek precizēta nodaļa par soda sankcijām, papildinot to ar soda naudu un termiņa noteikšanu pārkāpumu novēršanai. Likumprojekts
paredz papildināt likumu ar normām, kas regulē pārrobežu darbības uzraudzību,
nosakot noteiktu kārtību gadījumā, kad dalībvalsts pensiju fonds ir nodevis
līdzekļus turēšanā Latvijā reģistrētam līdzekļu turētājam, kā arī apgrieztā
kārtībā, kad Latvijā
reģistrēts pensiju fonds ir nodevis pensiju plāna līdzekļus turēšanā
dalībvalstī reģistrētam līdzekļu turētājam un tiek pārkāptas normatīvo aktu
prasības vai tiek piemērotas soda sankcijas. |
|||||||
4. Cita
informācija |
Citas informācijas
nav. |
|||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts paplašina subjektu loku, kas ir tiesīgi pārvaldīt pensiju plāna līdzekļus. |
|||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Likumprojekts nosaka vienotu kārtību, kādā
pensiju fonds var nodot savu funkciju veikšanu trešajām personām. |
|||||||
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku
saimniecībām |
Pirms uzsākt ārpakalpojumu saņemšanu, pensiju fondam būs jāsaskaņo ar
Komisiju ārpakalpojumu izmantošanas politika un procedūra, kā arī jāiesniedz
Komisijai zināšanai ārpakalpojuma līgums. Papildu nosacījumi ir paredzēti
grāmatvedības kārtošanas, informācijas tehnoloģiju, sistēmu pārvaldības vai
attīstīšanas vai iekšējās kontroles organizēšanas deleģēšanas gadījumos. Tad
pensiju fondam papildus minētajai politikai un procedūrai ir jāiesniedz
Komisijā iesniegums un jāsaskaņo ar Komisiju ārpakalpojuma līguma nosacījumi,
pirms uzsākt šo pakalpojumu saņemšanu. Minētā norma attiecas uz privātajiem pensiju fondiem (reģistrēti seši
pensiju fondi). |
|||||||
4. Ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms. |
|||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
|||||||
7. Cita
ietekme |
Nav. |
|||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu
aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var
pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
|||||||
6. Cita informācija |
Lai arī likumprojekts paredz, ka
Komisija pensiju fondam var uzlikt naudas sodu, ietekme uz valsts budžetu nav
plānojama un prognozējama, galvenokārt nelielā privāto pensiju fondu skaita
dēļ. |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||||||
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Nav attiecināms. |
|||||||
2. Cita
informācija |
Nav. |
|||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
|||||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms. |
|||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
|||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav. |
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms. |
||
6. Cita
informācija |
Nav. |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Komercbanku asociācija. |
2. Kāda ir
šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. Likumprojektā iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi attiecībā
uz likuma esošās redakcijas aktualizāciju un pilnveidošanu. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi notikuši, ievietojot likumprojektu
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā www.fktk.lv. |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
5. Cita
informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts
institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Finanšu un kapitāla tirgus
komisija. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc normatīvā akta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis", kā arī likuma teksts ar visiem grozījumiem
tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas interneta mājas lapā
www.fktk.lv. |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita
informācija |
Nav. |
Finanšu ministrs |
A. Slakteris |
Finanšu
ministrs |
Valsts
sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A.
Slakteris |
M.
Bičevskis |
M. Brencis |
M. Radeiko |
J. Zaličenko |
18/12/2008 15:12
1448
J. Zaličenko
67774856; julija.zalicenko@fktk.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.14 |
2009.gada 24.februārī |
8.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem""
TA-4092
___________________________________________________________
(A.Slakteris, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-14-2402-#08.doc
1