Rīgā
26.02.2009. Nr.90/TA-1713
Saeimas
Prezidijam
Nosūtām
izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi
likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu
darbībā"". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā
amatpersona - Jaungaile-Gaile
67028994, Skaidrite.Jaungaile-Gaile@vid.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz
10 lpp.
3. Ministru
kabineta 2009.gada 10.februāra sēdes protokola Nr.11 39.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru
prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā"
Izdarīt likumā
"Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 11.nr.; 2003,
12.nr.; 2006, 2., 20.nr.; 2007, 14.nr.; 2008, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. 23.pantā:
izteikt pirmās daļas ievaddaļu šādā redakcijā:
"(1) Valsts amatpersonai ir pienākums
noteiktā termiņā un kārtībā iesniegt šādas valsts amatpersonas
deklarācijas:";
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Valsts amatpersonas, izņemot šā panta
trešajā un ceturtajā daļā minētās valsts amatpersonas, deklarācijas iesniedz
Valsts ieņēmumu dienestam elektroniskā veidā, izmantojot Valsts ieņēmumu
dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu."
2. Papildināt pārejas noteikumus ar 12.punktu
šādā redakcijā:
"12. Grozījumi šā likuma 23.panta otrajā daļā, kas attiecas uz
pienākumu iesniegt valsts amatpersonas deklarācijas elektroniskā veidā, izmantojot
Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī."
Finanšu ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta
“Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā””
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Normatīvā akta projekts attiecas uz
Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts programmas 2004.-2008.gadam 106.uzdevuma – samazināt korupcijas risku, nodrošinot
informācijas pieejamību un atklātību, nodrošināt iespēju sniegt pakalpojumus
un pieņemt iesniegumus elektroniskā formā – īstenošanas izpildi. Saskaņā ar Ministru kabineta
2002.gada 11.septembra rīkojumu Nr.496 “Par Latvijas e-pārvaldes koncepciju”
akceptēto koncepciju “Latvijas e-pārvaldes koncepcija” par prioritāru
uzdevumu izvirzīta valsts pārvaldes modernizācijas jeb e-pārvaldes izveides
programmas īstenošana, kas balstīta uz Informācijas tehnoloģiju iespēju
izmantošanu valsts pārvaldē. Likumprojekts veicinātu valsts pārvaldes
pakalpojumu kvalitātes un efektivitātes uzlabošanu, kā arī veicinātu
sabiedrības līdzdalību valsts pārvaldē. Likumprojekts ir izstrādāts, lai
īstenotu ar Ministru kabineta 2005.gada 29.septembra rīkojumu Nr.623 “Par
Elektroniskās pārvaldes attīstības programmu 2005.-2009.gadam”
atbalstītajā “Elektroniskās pārvaldes attīstības programmā 2005.-2009.gadam” noteikto – ieviešot informācijas tehnoloģijas un optimizējot
procesus publiskajā pārvaldē, uzlabot valsts pārvaldes pakalpojumu kvalitāti
un pieejamību un samazināt administratīvo un finansiālo slogu sabiedrībai,
veidot efektīvu un ekonomisku valsts pārvaldi, veidot atklātu un demokrātisku
pārvaldi, kurai iedzīvotāji uzticas un kuras darbā tie piedalās. |
||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas kārtība ir noteikta
likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” (turpmāk
– likums) 23.pantā. Atbilstoši likuma 23.panta otrajā daļā paredzētajai
valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas piekritībai valsts amatpersonai
ir pienākums noteiktā termiņā un kārtībā iesniegt Valsts ieņēmumu dienestam
elektroniskā veidā vai rakstveidā šādas valsts amatpersonas deklarācijas: 1) deklarāciju, kuru iesniedz, stājoties amatā; 2) kārtējā gada deklarāciju; 3) deklarāciju, kuru iesniedz, beidzot pildīt amata pienākumus; 4) deklarāciju, kuru iesniedz pēc tam, kad amata
pienākumu pildīšana ir izbeigta. Saskaņā ar iestāžu vadītāju iesniegtajiem valsts
amatpersonu sarakstiem Valsts ieņēmumu dienestā (turpmāk – VID) valsts
amatpersonu skaits 2008.gada 1.decembrī ir 72 916. Ir iesniegtas 82 946
valsts amatpersonu deklarācijas, t.sk. elektroniski, izmantojot VID
elektroniskās deklarēšanas sistēmu (turpmāk – VID EDS) – 5 851 valsts
amatpersonu deklarācijas. 2008.gadā ir iesniegtas 52 ar Latvijas Pasta
izsniegto drošo elektronisko parakstu (turpmāk – drošais elektroniskais
paraksts) parakstītas valsts amatpersonu deklarācijas. Saņemto, reģistrēto un
datu bāzē ievadīto valsts amatpersonu deklarāciju skaits katru gadu
palielinās. Elektroniskā deklarēšana, izmantojot VID EDS, atrisinās
problēmas, kas saistītas ar rakstveidā iesniegtajās valsts amatpersonu
deklarācijās neprecīzi sniegtu, grūti salasāmu informāciju, kā arī ar
pārrakstīšanās kļūdām, piemēram, uzņēmuma reģistrācijas numurs norādīts ar
desmit cipariem, nepublicējamā daļā fiziskas personas identifikācijas dati
nav pareizi vai aizmirsti norādīt vispār. VID EDS šādas nepilnības nepieļauj,
jo veic automātisku dokumentu datu pareizības pārbaudi, kā arī VID EDS
nodrošina detalizētu informācijas saņemšanu par deklarācijas nosūtīšanas
rezultātiem. VID EDS ir iespēja autentificēties, parakstīt un iesniegt
valsts amatpersonas deklarāciju ar drošo elektronisko parakstu. Ja deklarācija netiek iesniegta, izmantojot drošo
elektronisko parakstu, lai kļūtu par VID EDS lietotāju, valsts amatpersona ar
VID noslēdz līgumu “Par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko
parakstu, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus”
(turpmāk – līgums). Detalizēta līguma slēgšanas, laušanas, iesnieguma
apstrādes kārtība noteikta VID 2006.gada 13.marta instrukcijā Nr.1 “Vienošanās
par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot
Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus, un
šo pakalpojumu nodrošināšana” (publicēta Latvijas Vēstnesis, 23.03.2006.
Nr.48 (3416)). Aktuāla informācija par VID EDS izmantošanas priekšrocībām,
iespējām un drošību ir pieejama VID interneta mājas lapā www.vid.gov.lv sadaļā “Elektroniska
deklarēšana”. VID EDS izmantošana ir bezmaksas pakalpojums, kuru VID piedāvā kopš 2006.gada 24.marta, kad
stājās spēkā VID instrukcija Nr.1 “Vienošanās
par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot
VID elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus, un šo pakalpojumu
nodrošināšana”. VID EDS nodrošina valsts amatpersonu iesniegto deklarāciju
nepublicējamā daļā norādītās informācijas aizsardzību un drošību. Izmantojot VID EDS, ir iespējams VID iesniegt arī citos
normatīvajos aktos paredzētās deklarācijas, pārskatus un nodokļu aprēķinus. |
||
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz papildināt likuma 23.pantu ar Likumprojekts paredz likuma pārejas noteikumus papildināt
ar 12.punktu, nosakot, ka pienākums iesniegt valsts amatpersonas deklarācijas
elektroniskā veidā, izmantojot VID EDS, stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī. 2008.gada 4.martā stājās spēkā grozījumi likumā “Par
nodokļiem un nodevām”. Minētā likuma grozījumi nosaka nodokļu maksātāju
pienākumu ar 2010.gada 1.janvāri nodokļu un informatīvās deklarācijas VID
iesniegt elektroniskā veidā, izmantojot VID EDS. Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā”” paredz noteikt pienākumu valsts
amatpersonām valsts amatpersonu deklarācijas iesniegt VID elektroniski,
izmantojot VID EDS. Tādējādi, izmantojot VID EDS bezmaksas pakalpojumus, tiek
nodrošināta vienveidīga deklarāciju iesniegšana VID. Valsts amatpersonas ir tās, kas
īsteno valsts pārvaldes funkcijas, un viņu pienākums ir būt lojālām pret
valdības pieņemtajiem lēmumiem, īstenojot izpildvaras izvirzītos mērķus un
uzdevumus dzīvē. Iesniedzot
valsts amatpersonas deklarāciju, izmantojot VID EDS, tiek nodrošināta pilnīga
datu drošība, aizsardzība un precizitāte. Vienlaikus tiek samazināta
pārrakstīšanās kļūdu iespēja. VID EDS
nodrošina to, ka tehniski pareizi tiek aizpildītas valsts amatpersonas
deklarācijas par uzņēmumiem (juridiskām personām), fiziskām personām,
valstīm, adresēm, deklarāciju veidiem. Ievadot VID informācijas sistēmā
rakstveidā iesniegtās valsts amatpersonu deklarācijas, kā arī precizējot valsts
amatpersonu deklarācijās rakstveidā norādītās informācijas pareizību, tiek neracionāli
izmantoti VID resursi. Speciālistus no datu ievadīšanas būtu iespējams
novirzīt konsultāciju un praktiskas palīdzības sniegšanai par VID
elektroniski iesniedzamajiem dokumentiem, kā arī kontroles pasākumu
veikšanai. Iesniedzot
valsts amatpersonas deklarācijas VID EDS, tiek nodrošināta minēto deklarāciju
operatīva publiskošana VID publiskojamo datu bāzē. |
||
4.
Cita informācija |
Nav attiecināms |
||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
|
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.
cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms |
|
|
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms |
|
|
4.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām |
Īstenojot likumprojektu, tiks vienkāršota valsts
amatpersonu deklarāciju iesniegšanas procedūra, samazināsies pārrakstīšanās
kļūdu iespēja. Tiks nodrošināta valsts amatpersonu deklarācijās norādīto
publiskojamo ziņu laicīga un precīza publiskošana. Tiek nodrošināta valsts
amatpersonu deklarācijās norādīto personu identifikācijas datu aizsardzība. Normatīvā akta projektā paredzētās
administratīvās procedūras ietekmēs valstī reģistrētās valsts amatpersonas. Tiks vienkāršota valsts amatpersonas
deklarācijas aizpildīšanas procedūra, jo VID EDS veic automātisku dokumentu
datu pareizības pārbaudi. Tiek paredzēts izmantot valstī esošo
informācijas sistēmu (VID interneta mājas lapa) nepieciešamās informācijas
iegūšanai par VID EDS pakalpojumu izmantošanu. Ja deklarācija netiek iesniegta, izmantojot
drošo elektronisko parakstu, valsts amatpersonai sākotnēji jāierodas VID
teritoriālajā iestādē, lai noslēgtu līgumu par VID EDS pakalpojumu
izmantošanu. Turpmāk valsts amatpersona
normatīvajos aktos paredzēto informāciju sniedz elektroniski. Papildus laika
patēriņi nav paredzēti. Perspektīvā likumprojekts paredz laika resursu
ekonomiju, amatpersonai veicot deklarācijas iesniegšanu. Valsts pārvaldes iestāžu sadarbību
likumprojekts neizmaina un normatīvā akta projekts naudas izteiksmē neatstāj
ietekmi uz fiziskām personām. |
|
|
5.
Sociālā ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav
attiecināms |
|
|
6.
Ietekme uz vidi: 6.1. dabas
resursu lietošana; 6.2.
ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4.
ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5.
ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6.
ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
|
|
7.
Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
|
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||
2009. |
2010. |
2011. |
2012. |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.
valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un
citi pašu ieņēmumi; 1.2.
speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
||||||
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1.
valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
||||||
3.
Finansiālā ietekme: 3.1.
valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3.
pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
attiecināms |
||||||
5.
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Lai VID teritoriālajās iestādēs nodrošinātu valsts amatpersonu deklarāciju
apstrādi (uz 2008.gada 1.decembri ir iesniegtas 82 946 deklarācijas), ir
nepieciešams 20 ierēdņu darbs. Saskaņā ar veikto finanšu aprēķinu VID vienam VID teritoriālās iestādes speciālistam
2007.gadā bija šādas faktiskās izmaksas: 1) atlīdzībai
Ls 7 049; 2) uzturēšanas izdevumiem (precēm un pakalpojumiem) Ls 2 663; 3) kopā Ls
9 712. 2011.gadā, ja 100% valsts amatpersonu deklarāciju tiks iesniegtas,
izmantojot VID EDS pakalpojumus, tiks likvidētas 20 štata vietas – Ls
194 240. |
||||||
6.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga
par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi
un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Nav attiecināms |
||||||
2.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
||||||
2.
Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms |
||||||
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms |
||||||
2.tabula |
|||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
|||||
|
|
|
|||||
5.
Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
||||||
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||
1.
Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Nav attiecināms |
||||||
2.
Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
||||||
3.
Kādi konsultāciju veidi un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav
attiecināms |
||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
attiecināms |
||||||
5.
Cita informācija |
Nav
attiecināms
|
||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde |
|||||||
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses –
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas un netiek
paplašinātas esošo institūciju funkcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās VID.
Likumprojekts paredz likuma pārejas noteikumus papildināt ar 12.punktu,
nosakot pārejas periodu valsts amatpersonas deklarāciju iesniegšanai
elektroniskā veidā, izmantojot VID EDS, kas stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī. |
||||||
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”, periodiskajā izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs”. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS), datu bāzē www.likumi.lv,
kā arī ievietots VID interneta mājas lapā. |
||||||
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības aizstāvēt savas
tiesības neierobežo. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss paredz
administratīvo atbildību par valsts amatpersonas deklarācijas neiesniegšanu
noteiktajā kārtībā. Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa un Administratīvā procesa likumā noteiktajā
termiņā un kārtībā. |
||||||
4.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
||||||
Finanšu ministrs A.Slakteris
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
M.Brencis |
M.Radeiko |
S.Jaungaile-Gaile |
11.12.2008. 15.30
1853
L.Zihmane
67090293, liga.zihmane@vid.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.11 |
2009.gada
10.februārī |
39.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par
interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā""
TA-1713
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, K.Čerņickis, S.Bāliņa, R.Vējonis, M.Bičevskis, I.Godmanis)
1.
Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
Valsts
kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2.
Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu
ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-11-1002-#39.doc
1