Nr.9/3
______________
Saskaņā ar
Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu, Juridiskā komisija iesniedz Saeimai
izskatīšanai likumprojektu Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē.
Pielikumā: likumprojekts uz 1.lpp. un anotācija uz .lpp.
Ar cieņu,
Juridiskās komisijas
priekšsēdētāja V.Muižniece
Iesniedz Juridiskā komisija
Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē
Izdarīt Latvijas Republikas
Satversmē šādus grozījumus:
1. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
14. Ne mazāk kā vienai desmitai daļai vēlētāju ir tiesība ierosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu. Ja tautas nobalsošanā par Saeimas atsaukšanu nobalso vairākums no balsotājiem un vismaz divas trešdaļas no pēdējās Saeimas vēlēšanās piedalījušos vēlētāju skaita, tad Saeima uzskatāma par atsauktu. Tiesības ierosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu nevar izmantot gadu pēc Saeimas sanākšanas, gadu pirms Saeimas pilnvaru beigām, Valsts prezidenta pilnvaru pēdējo sešu mēnešu laikā, kā arī agrāk kā sešus mēnešus pēc iepriekšējās tautas nobalsošanas par Saeimas atsaukšanu.
Vēlētāji nevar atsaukt atsevišķus Saeimas locekļus.
2. Izteikt 49.pantu šādā redakcijā:
49. Ja Saeima ir atlaista vai atsaukta, tad Saeimas locekļu pilnvaras tomēr paliek spēkā līdz jaunievēlējamās Saeimas sanākšanai, bet līdzšinējā Saeima var sanākt uz sēdēm tikai tad, ja Valsts Prezidents to sasauc. Šādām Saeimas sēdēm dienas kārtību noteic Valsts Prezidents. Ne agrāk kā vienu mēnesi un ne vēlāk kā divus mēnešus pēc Saeimas atsaukšanas jānotiek jaunām vēlēšanām.
Likums stājas spēkā ar 10. Saeimas sanākšanu.
Grozījumi Latvijas Republikas
Satversmē
anotācija
1. Kādēļ likums
ir vajadzīgs? |
Latvijas Republikas Satversmē ir reglamentēts
jautājums par Valsts prezidenta tiesību ierosināt Saeimas atlaišanu, bet nav
attiecīga regulējuma attiecībā par vēlētāju tiesībām priekšlaicīgi atsaukt
Saeimu. Vēlētāju uzticības krīzes situācijā,
tautas nobalsošana ir nepieciešama, lai konstatētu ne tikai atsevišķu
vēlētāju grupu, bet gan tautas kā suverēna patieso gribu. Likumprojekts nepieciešams,
lai ar grozījumiem Latvijas Republikas Satversmē tiktu paredzēta tiesība
vienai desmitai daļai vēlētāju rosināt tautas
nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu. Ar grozījumiem Latvijas Republikas Satversmē tiks veicinātas Latvijas Republikas Satversmei raksturīgās tiešās demokrātijas tradīcijas Latvijā. Saeima būs uzskatāma par atsauktu, ja tautas nobalsošanā par Saeimas atsaukšanu nobalsos vairākums no balsotājiem un vismaz divas trešdaļas no pēdējās Saeimas vēlēšanās piedalījušos vēlētāju skaita. |
2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu? |
Neparedzēti izdevumi valsts budžetā nav nepieciešami. |
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu? |
Nepieciešami attiecīgi grozījumi likumā Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu, likumā Saeimas vēlēšanu likums un likumā Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām. |
5. Kāda ir
likumprojekta atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām? |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
6. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu? |
Likumprojekts sagatavots par pamatu ņemot Latvijas Valsts prezidenta
Saeimā iesniegtās likumdošanas iniciatīvās un likumprojektu (Nr.1078/Lp9). Likumprojekta sagatavošanā piedalījās Valsts prezidenta kancelejas un Saeimas Juridiskā biroja pārstāvji. |
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde? |
Likuma izpilde tiks nodrošināta ar jau esošo valsts institūciju palīdzību. Jaunu institūciju dibināšana nav nepieciešama. |