Rīgā, 2009

Rīgā, 2009.gada 19.februārī

Nr.9/3 – ______________

 

Saeimas Prezidijam

 

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu, Juridiskā komisija iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu “Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē”.

 

 

Pielikumā: likumprojekts uz 1.lpp. un anotācija uz  .lpp.

 

 

 

Ar cieņu,

 

Juridiskās komisijas priekšsēdētāja                                      V.Muižniece


Iesniedz Juridiskā komisija

Likumprojekts

 

 

 

Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē

 

 

Izdarīt Latvijas Republikas Satversmē šādus grozījumus:

1. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:

„14. Ne mazāk kā vienai desmitai daļai vēlētāju ir tiesība ierosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu. Ja tautas nobalsošanā par Saeimas atsaukšanu nobalso vairākums no balsotājiem un vismaz divas trešdaļas no pēdējās Saeimas vēlēšanās piedalījušos vēlētāju skaita, tad Saeima uzskatāma par atsauktu. Tiesības ierosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu nevar izmantot gadu pēc Saeimas sanākšanas, gadu pirms Saeimas pilnvaru beigām, Valsts prezidenta pilnvaru pēdējo sešu mēnešu laikā, kā arī agrāk kā sešus mēnešus pēc iepriekšējās tautas nobalsošanas par Saeimas atsaukšanu. 

 Vēlētāji nevar atsaukt atsevišķus Saeimas locekļus.”

 2. Izteikt 49.pantu šādā redakcijā:

„49. Ja Saeima ir atlaista vai atsaukta, tad Saeimas locekļu pilnvaras tomēr paliek spēkā līdz jaunievēlējamās Saeimas sanākšanai, bet līdzšinējā Saeima var sanākt uz sēdēm tikai tad, ja Valsts Prezidents to sasauc. Šādām Saeimas sēdēm dienas kārtību noteic Valsts Prezidents. Ne agrāk kā vienu mēnesi un ne vēlāk kā divus mēnešus pēc Saeimas atsaukšanas jānotiek jaunām vēlēšanām.”

Likums stājas spēkā ar 10. Saeimas sanākšanu.


Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē”

anotācija

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?

Latvijas Republikas Satversmē ir reglamentēts jautājums par Valsts prezidenta tiesību ierosināt Saeimas atlaišanu, bet nav attiecīga regulējuma attiecībā par vēlētāju tiesībām priekšlaicīgi atsaukt Saeimu. Vēlētāju uzticības krīzes situācijā, tautas nobalsošana ir nepieciešama, lai konstatētu ne tikai atsevišķu vēlētāju grupu, bet gan tautas kā suverēna patieso gribu. Likumprojekts nepieciešams, lai ar grozījumiem Latvijas Republikas Satversmē tiktu paredzēta tiesība vienai desmitai daļai vēlētāju rosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu.

Ar grozījumiem Latvijas Republikas Satversmē tiks veicinātas Latvijas Republikas Satversmei raksturīgās tiešās demokrātijas tradīcijas Latvijā. Saeima būs uzskatāma par atsauktu, ja tautas nobalsošanā par Saeimas atsaukšanu nobalsos vairākums no balsotājiem un vismaz divas trešdaļas no pēdējās Saeimas vēlēšanās piedalījušos vēlētāju skaita.

2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu?

 Neparedzēti izdevumi valsts budžetā nav nepieciešami.

4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Nepieciešami attiecīgi grozījumi likumā „Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu”, likumā „Saeimas vēlēšanu likums” un likumā „Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta vēlēšanām”.

5. Kāda ir likumprojekta atbilstība Latvijas starptautiskajām saistībām?

Likumprojekts šo jomu neskar.

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?

Likumprojekts sagatavots par pamatu ņemot Latvijas Valsts prezidenta Saeimā iesniegtās likumdošanas iniciatīvās un likumprojektu (Nr.1078/Lp9).

Likumprojekta sagatavošanā piedalījās Valsts prezidenta kancelejas un Saeimas Juridiskā biroja pārstāvji.

7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Likuma izpilde tiks nodrošināta ar jau esošo valsts institūciju palīdzību. Jaunu institūciju dibināšana nav nepieciešama.