Rīgā
13.02.2009. Nr.90/TA-2743
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Putniņa 67027650, Sanita.Putnina@zm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 3 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 10.februāra sēdes protokola Nr.11 9.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību
likumā
Izdarīt Kooperatīvo sabiedrību likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 6.nr.; 2000, 10.nr.;
2002, 16., 22.nr.; 2006, 21.nr.; 2007, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt 11.punktu šādā redakcijā:
"11) peļņas (atbilstīgajā
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā pārpalikuma) atmaksa
kooperatīvās sabiedrības peļņas (pārpalikuma) daļa, kuru šajā likumā un
sabiedrības statūtos noteiktajā kārtībā izmaksā sabiedrības biedriem atbilstoši
viņu izmantoto kooperatīvās sabiedrības pakalpojumu apjomam;";
papildināt 12.punktu aiz vārdiem
"produktu ražošanu" ar vārdiem "izņemot biedru saražotās
produkcijas pārstrādi un apstrādi";
papildināt pantu ar 12.1 punktu
šādā redakcijā:
"121) atbilstīgā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā
sabiedrība lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, kas atbilst
normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem par atbalsta saņemšanu lauku
attīstībai;";
izteikt 13.punktu šādā redakcijā:
"13) peļņa (atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā
pārpalikums) gada pārskatā norādītais kooperatīvās sabiedrības ieņēmumu
pārsniegums pār izmaksām saimnieciskās darbības gadā."
2. Aizstāt 3.panta 4.punktā vārdus "lauksaimniecības
pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā" ar vārdiem "atbilstīgajā
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā".
3. Aizstāt 8.panta ceturtajā daļā vārdu
"trim" ar vārdu "pieciem".
5. Izteikt 12.panta pirmās daļas 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) ja dibinātājs ir fiziskā
persona, tās vārds un uzvārds, adrese, personas kods un pases dati; ja
dibinātājs ir juridiskā persona, tās nosaukums, reģistrācijas numurs,
juridiskā adrese, norēķinu konts, pilnvaroto pārstāvju amats, vārds un uzvārds,
adrese, personas kods un pases dati;".
10. Izteikt
22.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
"5) saņemt dividendes vai peļņas (atbilstīgajā
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā pārpalikuma) atmaksu
sabiedrības statūtos paredzētajā apmērā un kārtībā;".
13. 31.pantā:
izslēgt otrās daļas 3.punktā vārdus "(lauksaimniecības
pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā pārpalikums)";
izslēgt otrās daļas 4.punktu;
papildināt otro daļu ar
5.punktu šādā redakcijā:
"5) pārpalikums
atbilstīgajā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā."
14. 33.pantā:
papildināt panta nosaukumu aiz vārdiem "nodokļu
maksājumi" ar vārdu "atbilstīgajām";
aizstāt otrajā daļā vārdus "likumos
noteikto kārtību, lauksaimniecības"
ar vārdiem "likumos noteikto kārtību, atbilstīgā lauksaimniecības".
15. Aizstāt 38.panta otrajā daļā vārdus
"likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem"" ar vārdiem "Gada
pārskatu likuma".
16. Aizstāt 39.panta otrās daļas 10.punktā vārdus "lauksaimniecības
pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā" ar vārdiem "atbilstīgajā
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajā sabiedrībā".
17. Papildināt 40.panta trešo daļu aiz
vārdiem "pārvaldes institūcijās" ar vārdiem "un revīzijas
komisijā".
18. Izslēgt
50.panta pirmajā daļā vārdus "un bilanci".
Zemkopības ministra
pienākumu izpildītājs
vides ministrs R.Vējonis
Likumprojekta Grozījumi Kooperatīvo
sabiedrību likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar normatīvajos aktos par atbalsta saņemšanu lauku attīstībai
noteiktajiem kritērijiem, lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās
sabiedrības (turpmāk sabiedrība) katru gadu var pretendēt uz valsts un
Eiropas Savienības atbalsta saņemšanu, rezultātā gūstot iespēju saņemt
nodokļu atvieglojumus. Līdz ar to pastāv neliela, taču būtiska atšķirība
starp sabiedrību, kas nav atbilstīga normatīvajos aktos par atbalsta
saņemšanu noteiktajiem kritērijiem un tādu sabiedrību, kas ir atbilstīga
minētajiem kritērijiem. Nepieciešamība atļaut sabiedrībai būt par biedru citā, lielākā sabiedrībā ir apstiprinājusies praksē. Nelielai sabiedrībai, tāpat kā lielai sabiedrībai, ir nepieciešams iegādāties izejvielas un pārdot savu biedru saražoto produkciju pēc izdevīgākiem nosacījumiem. Darbojoties patstāvīgi, mazās sabiedrības nevar iegūt labākās cenas un samaksas noteikumus, jo apjoms, ar ko tās darbojas, nav liels un minerālmēslu/augu aizsardzības līdzekļu pārdevējiem, kā arī lauksaimniecības produkcijas uzpircējiem, tas nav izdevīgi. Savukārt mazās sabiedrības biedru iestāšanās lielajā kooperatīvā nav izdevīga ne zemniekam, ne lielajai sabiedrībai. Lielā sabiedrība saviem biedriem garantē konkrētu pakalpojumu apmēru un kvalitāti, ko dažiem lauksaimniekiem attālākos Latvijas nostūros sabiedrība nevar nodrošināt. Dažu lauksaimnieku dēļ lielā sabiedrība nevar izveidot bāzi un administrāciju atbilstošajā reģionā, jo tas nav ekonomiski izdevīgi pārējie biedri būtībā šo struktūrvienību uzturētu. Taču tam vien, ka lauksaimnieki vēlas strādāt arī ne tik aktīvos rajonos, bet nevar saņemt atbilstošu pakalpojumu kompleksu, nevajadzētu būt par iemeslu, lai viņi strādātu pēc sliktākiem noteikumiem. Lauksaimnieku vēlme apvienoties savā neatkarīgā, sabiedrībā, kas nodrošina savu biedru intereses, izmantojot lielās sabiedrības iespējas, ir atbalstāma. Šāda iespēja sabiedrībām nav nekas jauns tas nav aizliegts arī citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, jo nerada nekādas negatīvas sekas. Sabiedrību praktiskajā darbā ir secināts, ka nepieciešams precizēt
brīdi, kad biedrs iegūst balsstiesības. Sabiedrībām ir atšķirīgs viedoklis
par šīs normas interpretāciju. Ja galavārds par biedra uzņemšanu ir
kopsapulcei, tad biedrs nevar būt balsstiesīgs, pirms nav saņemts
apstiprinājums. Būtībā pretendents par pilntiesīgu biedru kļūst ar atbilstošu
kopsapulces lēmumu, jo teorētiski kopsapulce var arī neapstiprināt biedra
uzņemšanu. Norma par pārējām tiesībām un pienākumiem, kas ir spēkā ar valdes,
nevis ar kopsapulces lēmumu, ir vajadzīga, lai biedrs sabiedrībā varētu
darboties un pildīt noteikumus, kā arī izmantot sabiedrības priekšrocības kopsapulces
starplaikos. Šobrīd ne visām
sabiedrībām saskaņā ar spēkā esošo likuma redakciju ir iespējams ieviest
noteikto pamatpaju aprēķināšanas kārtību. Ja tā mainās atkarībā no izmantotā
pakalpojuma apmēra, tad kooperatīvos, kas piedāvā vairākus pakalpojumus, nav
iespējams aprēķināt paju kustību likumā noteiktajā kārtībā. Vairāku gadu
praksē ir pierādījies, ka katrai sabiedrībai ir izveidojusies sava sistēma,
kā uzskaitīt biedru izmantotos pakalpojumus un atbilstoši sadalīt pajas.
Turklāt likumprojektā nepieciešami vairāki redakcionāli un tehniska
rakstura labojumi. |
|||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz precizēt termina lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība skaidrojumu, kā arī skaidrot terminu atbilstīgā lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība. Lai likumu saskaņotu ar Gada pārskatu likumu un vienlaikus skaidrotu terminu pārpalikums atbilstīgajai lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai , likumprojekts paredz likumā iekļaut termina peļņa (atbilstīgajā kooperatīvajā sabiedrībā - pārpalikums) skaidrojumu. Likumprojekts paredz, ka turpmāk kooperatīvo sabiedrību varēs dibināt vismaz pieci dibinātāji pašreizējo trīs kooperatīvās sabiedrības dibinātāju vietā, lai jau sākotnēji kooperatīvā sabiedrība kopējā tirgū sevi varētu pieteikt kā nopietns konkurents. Lai padarītu efektīvāku pašreizējo lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību darbību un veicinātu to attīstību, kā tas ir arī citās Eiropas Savienības valstīs, ir jānosaka, ka lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības dibinātāji un biedri var būt arī citas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības. Tā kā sabiedrību sniegto pakalpojumu specifika atšķiras, tās savos statūtos var noteikt citu pamatpaju aprēķināšanas kārtību. Likumprojekts paredz izdarīt redakcionālus un tehniska rakstura grozījumus, lai precizētu sabiedrību statusu un tiesības, kā arī veiktu labojumus dažos likuma pantos. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Tiks veicināta sabiedrību efektīva darbība centralizētas pirmapstrādes un mārketinga procesa nodrošināšanai (tostarp jaunu noieta tirgu apgūšanā), kā arī produkcijas realizācijai tirgū pēc vienota kvalitātes standarta. |
|||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Tiks veicināta ražošanas un produktu pielāgošana tirgus prasībām, tā sekmējot un palielinot sabiedrību konkurētspēju. |
|||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
|||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
|||||||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
2009.gads |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||
2010. |
2011. |
2012. |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jāsagatavo grozījumi Enerģētikas likumā, paredzot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām tiesības nodarboties ar elektroenerģijas vai siltumenerģijas ražošanu no biedru saražotās biomasas; Jāsagatavo grozījumi Komercķīlas likumā,
paredzot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām iespēju kā
komercķīlu ieķīlāt lietu kopību. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||||||||
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas
Lauksaimniecības kooperatīvu asociāciju (LLKA). |
|||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
LLKA atbalsta šo likumprojektu. |
|||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Informēšana
par likumprojektu darba grupās un LLKA valdes sēdē. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiks sagatavota informācija plašsaziņas līdzekļiem. Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
Zemkopības ministrijas un Lauku atbalsta dienesta mājas lapās, Normatīvo aktu
informācijas sistēmā. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt administratīvo procesu reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
Zemkopības ministrs M.Roze
Valsts
sekretāre |
Juridiskā
departamenta direktore |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
D.Lucaua |
S.Dumbrovska |
M.Salenieks |
S.Putniņa |
12.01.2009. 11:00
1419
S.Putniņa
67027650, Sanita.Putnina@zm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.11 |
2009.gada 10.februārī |
9.§
Likumprojekts "Grozījumi Kooperatīvo sabiedrību likumā"
TA-2743
___________________________________________________________
(R.Vējonis, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
Noteikt, ka atbildīgais
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir vides ministrs.
2. Ekonomikas
ministrijai sagatavot un ekonomikas ministram līdz 2013.gada 31.decembrim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Enerģētikas likumā,
paredzot lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām tiesības
nodarboties ar elektroenerģijas vai siltumenerģijas ražošanu no biedru
saražotās biomasas.
3. Tieslietu ministrijai
sagatavot un tieslietu ministram līdz 2010.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā
kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Komercķīlas likumā, paredzot
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām iespēju ieķīlāt lietu
kopību kā komercķīlu.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-11-1002-#09.doc
1