2009. gada 7. aprīlī
Nr.________________
SAEIMAS PREZIDIJAM
Aizsardzības, iekšlietu un
korupcijas novēršanas komisija savā š. g. 7. aprīļa sēdē izskatīja likumprojektu
Grozījumi Prokuratūras likumā (Nr.1114/Lp9) otrajam lasījumam.
Komisija
lūdz iepriekšminēto likumprojektu iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā
izskatīšanai otrajā lasījumā.
Pielikumā: likumprojekta
salīdzinošā tabula uz ___lpp.
Ar cieņu
komisijas priekšsēdētāja biedrs Juris Dobelis
Aizsardzības,
iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija
Likumprojekts 2. lasījumam
Grozījumi Prokuratūras likumā
(Nr. 1114/Lp9)
Spēkā
esošā redakcija |
1.
lasījumā pieņemtā redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi 2. lasījumam (6) |
Atbildīgās komisijas atzinums |
Komisijas
ieteiktā redakcija 2. lasījumam |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Izdarīt
Prokuratūras likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1994, 12.nr.; 1996, 5., 13.nr.; 1998, 9., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2002, 13.,
22.nr.; 2003, 15.nr.; 2005, 14.nr.; 2007, 10.nr.; 2008, 16.nr.; Latvijas
Vēstnesis, 2008, 202.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Prokuratūras likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 12.nr.; 1996, 5.,
13.nr.; 1998, 9., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2002, 13., 22.nr.; 2003, 15.nr.;
2005, 14.nr.; 2007, 10.nr.; 2008, 16.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2008, 202.nr.)
šādus grozījumus: |
2.pants. Prokuratūras
funkcijas Prokuratūra: 1) uzrauga izziņas
iestāžu darbu un citu iestāžu operatīvo darbību; 2) organizē, vada un veic pirmstiesas
izmeklēšanu; 3) uzsāk un veic kriminālvajāšanu; 4) uztur valsts apsūdzību; 5) uzrauga sodu izpildi; 6) likumā noteiktajā kārtībā aizsargā
personu un valsts tiesības un likumīgās intereses; 7) likumā noteiktajos gadījumos iesniedz
prasības pieteikumu vai iesniegumu tiesā; 8) likumā noteiktajos gadījumos piedalās
lietu izskatīšanā tiesā. |
1.
Izteikt 2.panta 1. un 2.punktu šādā redakcijā: "1)
uzrauga pirmstiesas izmeklēšanas, operatīvās darbības, valsts drošības
iestāžu izlūkošanas un pretizlūkošanas procesu un valsts noslēpuma
aizsardzības sistēmas atbilstību likumiem; 2) veic pirmstiesas
izmeklēšanu;". |
|
|
|
1. Izteikt 2.panta 1.
un 2.punktu šādā redakcijā: 1) uzrauga pirmstiesas
izmeklēšanas un operatīvās darbības, valsts drošības iestāžu izlūkošanas un
pretizlūkošanas procesu un valsts noslēpuma aizsardzības sistēmas atbilstību
likumiem; 2) veic pirmstiesas izmeklēšanu;. |
5.pants. Prokurora
darbības pamatprincipi Katrs
prokurors, izskatot konkrētas lietas, savus lēmumus pieņem patstāvīgi un
vienpersoniski, pamatojoties uz savu pārliecību un likumiem, ievērojot
personu vienlīdzību likuma un tiesas priekšā, nevainīguma prezumpciju,
patiesību un likumību. |
|
1 |
Deputāts Mārtiņš Roze: Aizstāt
5.pantā vārdus nevainīguma prezumpciju ar vārdiem cilvēktiesības. |
Neatbalstīts |
|
12.pants. Izziņas iestāžu darba un citu iestāžu operatīvās darbības
uzraudzība Prokurors
kriminālprocesa likumā un citos likumos noteiktajā kārtībā uzrauga izziņas
iestāžu darbu un citu iestāžu operatīvo darbību. 13.pants. Prokurora
pilnvaras pirmstiesas izmeklēšanā Prokurors
kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā organizē, vada un veic pirmstiesas
izmeklēšanu, kā arī dod norādījumus izziņas iestādēm kriminālās meklēšanas un
procesuālo darbību izpildei. |
2.
Izteikt 12. un 13.pantu šādā redakcijā: "12.pants. Pirmstiesas
izmeklēšanas, operatīvās darbības, izlūkošanas un pretizlūkošanas procesu
uzraudzība Prokurors
uzrauga pirmstiesas izmeklēšanas, operatīvās darbības, valsts drošības
iestāžu izlūkošanas un pretizlūkošanas procesu un valsts noslēpuma
aizsardzības sistēmas atbilstību likumiem. 13.pants. Prokurora pilnvaras
pirmstiesas procesā Prokurors
uzsāk un veic kriminālvajāšanu. Izņēmuma gadījumā prokurors Kriminālprocesa
likumā noteiktajā kārtībā veic izmeklēšanu." |
|
|
|
2. Izteikt 12. un 13.pantu šādā redakcijā: 12.pants. Pirmstiesas izmeklēšanas un operatīvās
darbības, izlūkošanas un pretizlūkošanas procesu uzraudzība Prokurors uzrauga pirmstiesas izmeklēšanas un
operatīvās darbības, valsts drošības iestāžu izlūkošanas un pretizlūkošanas
procesu un valsts noslēpuma aizsardzības sistēmas atbilstību likumiem. 13.pants.
Prokurora pilnvaras pirmstiesas procesā Prokurors uzsāk un veic kriminālvajāšanu.
Izņēmuma gadījumā prokurors Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā veic
izmeklēšanu. |
17.pants. Prokurora pilnvaras, veicot
iesnieguma pārbaudi (2) Prokuroram, konstatējot likuma
pārkāpumu, atbilstoši tā raksturam ir pienākums:
4) ierosināt krimināllietu;
|
3. Izteikt 17.panta
otrās daļas 4.punktu šādā redakcijā: "4) uzsākt
kriminālprocesu;". |
|
|
|
3. Izteikt 17.panta otrās daļas 4.punktu šādā
redakcijā: 4) uzsākt kriminālprocesu;. |
36.pants.
Ģenerālprokurora amata kandidāts Par
ģenerālprokuroru var iecelt personu, kura: 1) ne mazāk kā trīs gadus ir strādājusi par
Satversmes tiesas tiesnesi; 2) pēc 1993.gada 1.janvāra ne mazāk kā trīs gadus ir
strādājusi par Augstākās tiesas tiesnesi un kurai ir vismaz trešā kvalifikācijas
klase; 3) ne mazāk kā trīs gadus ir strādājusi par
apgabaltiesas tiesnesi un kurai ir vismaz trešā kvalifikācijas klase; 4) pēc 1990.gada 26.septembra ne mazāk kā piecus
gadus ir strādājusi prokurora amatā prokuratūras iestādēs. |
|
2 |
Deputāts Mārtiņš Roze: Izteikt
36.pantu šādā redakcijā: 36.
pants. Ģenerālprokurora amata kandidāts Par
ģenerālprokuroru var iecelt Latvijas pilsoni, kam ir augstākā juridiskā
izglītība un vismaz desmit gadus ilgs darba stāžs juridiskajā specialitātē
vai zinātniski pedagoģiskajā darbā tieslietu specialitātē zinātniskajā vai
augstākajā mācību iestādē. |
Neatbalstīts |
|
39.pants. Prokurora atbrīvošana no amata Prokuroru no amata atbrīvo: 1) pēc paša vēlēšanās; 2) sakarā ar ievēlēšanu vai iecelšanu
citā amatā; 3) veselības stāvokļa dēļ, ja tas neļauj
turpināt prokurora darbu; 4) beidzoties amata pienākumu pildīšanas
termiņam. |
4.
Papildināt 39.pantu ar 5.punktu šādā redakcijā: "5)
sakarā ar prokuratūras iestādes vai prokurora amata likvidāciju vai prokuroru
skaita samazināšanu, ja attiecīgajā gadījumā nav iespējams prokuroru iecelt
citā prokurora amatā vai prokurors šādai iecelšanai nepiekrīt." |
|
|
|
4. Papildināt 39.pantu ar 5.punktu šādā
redakcijā: 5) sakarā ar prokuratūras iestādes vai
prokurora amata likvidāciju vai prokuroru skaita samazināšanu, ja attiecīgajā
gadījumā nav iespējams prokuroru iecelt citā prokurora amatā vai prokurors
šādai iecelšanai nepiekrīt. |
40.pants.
Prokuroru atlaišanas pamati (1) Prokurors ir jāatlaiž no amata: 1) ja ģenerālprokurors ir konstatējis faktu, ka nav
ievērots kāds no šā likuma 37.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem; 2) ja ģenerālprokurors konstatējis faktu, ka nav
ievērots kāds no likumā Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu
darbībā noteiktajiem ierobežojumiem un aizliegumiem; 3) ja prokurors atsakās pārtraukt savu piederību pie
partijām vai politiskajām organizācijām; 4) ja prokurors notiesāts un tiesas spriedums
stājies likumīgā spēkā. (2) Prokuroru var atlaist no amata: 1) par tīšu likuma pārkāpumu vai nolaidību, kas
saistīta ar viņa profesionālo darbību un izraisījusi būtiskas sekas; 2) par apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams
ar prokurora amatu; 3) ja viņš sasniedzis valsts noteikto pensijas
vecumu; 4) ja atestācijas komisija konstatē, ka viņa
profesionālās iemaņas ir nepietiekamas; 5) par darba pienākumu tīšu nepildīšanu; 6) par Prokuroru ētikas kodeksa normu rupju
pārkāpšanu. (Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 23.05.96. likumu,
22.10.98. likumu, 08.06.2000. likumu un 10.10.2002. likumu, kas stājas spēkā
no 13.11.2002.) |
|
3 |
Deputāts Mārtiņš Roze: Papildināt
40.panta pirmo daļu ar 5.un 6.punktu šādā redakcijā: 5)
stājies spēkā Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedums, ar kuru atzīts, ka
konkrētajā kriminālprocesā ir pārkāptas personas cilvēktiesības un prokurors
ir vainojams pārkāpuma izdarīšanā. 6)
kriminālprocesā ir konstatēts prokurora izdarīts tīšs likuma pārkāpums, kura
rezultātā nodarīts būtisks kaitējums privātpersonas Latvijas Republikas
Satversmē, noteiktajām pamattiesībām, vai Latvijas Republikai saistošajos
starptautiskajos līgumos garantētajām cilvēktiesībām. |
Neatbalstīts |
|
43.pants. Prokurora
disciplinārā atbildība (1)
Prokuroru var saukt pie disciplinārās atbildības saskaņā ar darba
likumdošanas aktiem, kā arī par: 1) tīšu
likuma pārkāpumu, pildot dienesta pienākumus; 2) darba
pienākumu tīšu nepildīšanu; 3)
apkaunojošu rīcību, kas nav savienojama ar prokurora amatu; 4)
administratīvo pārkāpumu; 5)
Prokuroru ētikas kodeksa normu neievērošanu. (2)
Attaisnojoša sprieduma taisīšana, krimināllietas nosūtīšana
papildizmeklēšanai vai procesuālo lēmumu atcelšana pati par sevi nevar būt
par pamatu prokurora disciplinārajai atbildībai, ja vien prokurors nav
pieļāvis tīšu likuma pārkāpumu vai nolaidību, kura izraisījusi būtiskas
sekas. |
|
4 |
Deputāts Mārtiņš Roze: Aizstāt
43.panta otrajā daļā teikuma daļu: ja vien prokurors nav pieļāvis tīšu
likuma pārkāpumu vai nolaidību, kura izraisījusi būtiskas sekas ar teikuma
daļu: ja vien prokurora rīcība nav bijusi acīmredzami nepamatota un
prokurors konkrētajā gadījumā nav rīkojies augstākā mērā godprātīgi. |
Neatbalstīts |
|
45. pants. Disciplinārsodu piemērošanas un
pārsūdzēšanas kārtība (1)
Ģenerālprokuroram ir tiesības piemērot jebkuru disciplinārsodu jebkuram
prokuroram. Virsprokuroriem
ir tiesības kā disciplinārsodu izteikt piezīmi vai rājienu viņu vadītās
iestādes vai struktūrvienības prokuroriem. Ja izdarīts smagāka rakstura
pārkāpums, iestādes vadītājs var iesniegt ierosinājumu ģenerālprokuroram par
cita disciplinārsoda piemērošanu. (2)
Amatpersona, kurai ir tiesības piemērot disciplinārsodu, iepazīstas ar
saņemtajiem materiāliem un pieprasa prokurora paskaidrojumu, bet, ja
nepieciešams, - organizē disciplinārā pārkāpuma fakta pārbaudi. Pirms
mēneša amatalgas samazināšanas, prokurora pazemināšanas amata pakāpē,
pazemināšanas amatā vai atlaišanas no amata saņemtie materiāli iesniedzami
atestācijas komisijai atzinuma došanai. (3)
Disciplinārsodu drīkst uzlikt ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc pārkāpuma
atklāšanas dienas, neskaitot pārbaudes laiku un to laiku, kad prokurors nav
bijis darbā pamatotu iemeslu dēļ, bet ne vēlāk kā divus gadus pēc
pārkāpuma izdarīšanas dienas. (4) Ar
pavēli par disciplinārsoda piemērošanu iepazīstina pie atbildības saukto
prokuroru, kā arī pārējos šīs iestādes prokurorus. Pavēli pievieno prokurora
personiskajai kadru lietai. (5) Ja
gada laikā pēc disciplinārsoda piemērošanas, izņemot atlaišanu no amata,
prokuroram nav uzlikts jauns disciplinārsods, viņš neskaitās disciplināri
sodīts, taču iepriekšējās amata pakāpes atjaunošana vai atjaunošana
iepriekšējā amatā iespējama tikai atestācijas kārtībā. (6) Amatpersona, kas piemērojusi disciplinārsodu, ir
tiesīga to atcelt, pirms pagājis gads. Ar šādu pavēli arī tiek iepazīstināti
visi attiecīgās iestādes prokurori. (7) Persona lēmumu par tai uzlikto disciplinārsodu
var pārsūdzēt tiesā. |
|
5 6 |
Deputāts Mārtiņš Roze: Papildināt
45.panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā: Ģenerālprokurora pienākums ir
veikt pārbaudi par katru gadījumu, kad ar Eiropas Cilvēktiesību tiesas
spriedumu konstatēts cilvēktiesību pārkāpums konkrētā kriminālprocesā. Deputāts Mārtiņš Roze: Papildināt
45.panta trešo daļu aiz teikuma daļas: bet ne vēlāk kā divus gadus pēc
pārkāpuma izdarīšanas dienas, ar: vai dienas, kad spēkā stājies Eiropas
Cilvēktiesību tiesas spriedums, kurā konstatētie fakti var būt par pamatu
prokurora saukšanai pie atbildības |
Neatbalstīts Neatbalstīts |
|
56.pants. Prokurora drošības garantijas (1) Prokuroram ir tiesības uz
viņa un viņa ģimenes locekļu aizsardzību, kā arī uz savas un savu ģimenes
locekļu mantas aizsardzību. (2) Prokuroriem ir tiesības uz
dienesta ieroci. To piešķirot, glabājot, nēsājot un pielietojot, jāievēro
Ieroču aprites likumā reglamentētie nosacījumi un kārtība. |
5. Izslēgt 56.panta otro daļu. |
|
|
|
5. Izslēgt 56.panta otro daļu. |
57.pants. Prokuroru
dzīvokļu nodrošināšana ar telefonu Prokuroru dzīvokļos ārpus
kārtas tiek ierīkots telefons. |
6. Izslēgt 57.pantu. |
|
|
|
6. Izslēgt 57.pantu. |