Rīgā
13.02.2009. Nr.90/TA-328
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Prokuratūras likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Rūsiņa 67162677, Vita.Rusina@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 4 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 10.februāra sēdes protokola Nr.11 50.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Prokuratūras likumā
Izdarīt Prokuratūras likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 12.nr.; 1996, 5., 13.nr.; 1998,
9., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2002, 13., 22.nr.; 2003, 15.nr.; 2005, 14.nr.; 2007,
10.nr.; 2008, 16.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2008, 202.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.panta 1. un 2.punktu šādā redakcijā:
"1) uzrauga
pirmstiesas izmeklēšanas, operatīvās darbības, valsts drošības iestāžu
izlūkošanas un pretizlūkošanas procesu un valsts noslēpuma aizsardzības
sistēmas atbilstību likumiem;
2) veic pirmstiesas izmeklēšanu;".
2. Izteikt 12. un 13.pantu
šādā redakcijā:
"12.pants. Pirmstiesas izmeklēšanas, operatīvās
darbības, izlūkošanas un pretizlūkošanas procesu uzraudzība
Prokurors
uzrauga pirmstiesas izmeklēšanas, operatīvās darbības, valsts drošības iestāžu
izlūkošanas un pretizlūkošanas procesu un valsts noslēpuma aizsardzības
sistēmas atbilstību likumiem.
13.pants. Prokurora pilnvaras pirmstiesas
procesā
Prokurors uzsāk un
veic kriminālvajāšanu. Izņēmuma gadījumā prokurors Kriminālprocesa likumā
noteiktajā kārtībā veic izmeklēšanu."
3. Izteikt 17.panta otrās daļas 4.punktu šādā
redakcijā:
"4) uzsākt kriminālprocesu;".
4. Papildināt 39.pantu ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5) sakarā ar prokuratūras iestādes vai prokurora
amata likvidāciju vai prokuroru skaita samazināšanu, ja attiecīgajā gadījumā
nav iespējams prokuroru iecelt citā prokurora amatā vai prokurors šādai
iecelšanai nepiekrīt."
5. Izslēgt 56.panta otro daļu.
6. Izslēgt 57.pantu.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Grozījums
Prokuratūras likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz Prokuratūras likums neparedz tiesisko pamatu prokurora atbrīvošanai no amata gadījumā, kad tiek likvidēts kāds amats vai ja tiek samazināts darbinieku skaits. Tajā pašā laikā Prokuratūras likuma 57.3 pants paredz sociālās garantijas (pabalsta saņemšanu) prokuroram, ja ar viņu tiek izbeigtas dienesta attiecības sakarā ar iestādes vai amata likvidēšanu vai darbinieku skaita samazināšanu. Prokuratūras likumā lietotā terminoloģija nav harmonizēta ar Kriminālprocesa likuma terminoloģiju. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Redakcionāla rakstura grozījumi nepieciešami Prokuratūras likuma 2., 12. un 13. pantā, jo kopš Kriminālprocesa likuma spēkā stāšanās abos šajos likumos lietotā terminoloģija nav harmonizēta. Normatīvā akta mērķis ir paredzēt tiesisko pamatu prokurora atbrīvošanai no amata gadījumā, kad tiek likvidēts kāds amats vai ja tiek samazināts darbinieku skaits. Bez tam tiek veikti redakcionāli precizējumi atsevišķās Prokuratūras likuma normās, izslēdzot virkni novecojušu normu. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas
nav |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme
uz vidi: 6.1. dabas
resursu lietošana; 6.2. ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko
vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem (tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
1 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2.
speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Finansiālā ietekme 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
6. Cita informācija |
Nav |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
2. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|||
4. Atbilstības izvērtējums |
1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|||
2.tabula |
||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem , kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Lūgts viedoklis
Ģenerālprokuratūrai.
|
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Ģenerālprokuratūra atbalsta virzītos grozījumus Prokuratūras likumā. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
nav notikušas
|
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo institūciju līdzšinējo funkciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā un Ģenerālprokurora pavēli par atbrīvošanu no amata pārsūdzēt administratīvajā rajona tiesā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav |
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Lazdovskis |
I. Bergmane |
L. Popova |
V. Rūsiņa |
26.01.2009. 16:06
930
S. Janevica
67162674,
Sanita.Janevica@tm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.11 |
2009.gada 10.februārī |
50.§
Likumprojekts "Grozījumi Prokuratūras likumā"
TA-328
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-11-1002-#50.doc
1