Rīgā
10.02.2009. Nr.90/TA-2316/624
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Par Latvijas Republikas un Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) līgumu par Latvijas Republikas pievienošanos konvencijai par Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) dibināšanu". Likumprojektu izstrādāja Vides ministrija (atbildīgā amatpersona - Lapiņš 67026909, ugis.lapins@vidm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Latvijas Republikas un Eiropas
Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) līgums par Latvijas Republikas pievienošanos konvencijai
par Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) dibināšanu un saistošajiem
noteikumiem angļu valodā un tā tulkojums latviešu
valodā uz 8 lpp.
3. Likumprojekta anotācija uz 10 lpp.
4. Ministru kabineta 2008.gada 12.augusta sēdes protokola Nr.58 11.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Par Latvijas Republikas un
Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) līgumu par Latvijas Republikas
pievienošanos konvencijai par Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas
organizācijas (EUMETSAT) dibināšanu
1.pants. 2008.gada 17.decembrī Darmštatē parakstītais Latvijas
Republikas un Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) līgums par Latvijas Republikas
pievienošanos 1983.gada 24.maija Konvencijai par Eiropas Meteoroloģisko
satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT)
dibināšanu un 1986.gada 1.decembra EUMETSAT
Protokolam par privilēģijām un imunitātēm (turpmāk līgums) ar šo likumu tiek
pieņemts un apstiprināts.
2.pants. Līgumā paredzēto saistību izpildi
koordinē Vides ministrija.
3.pants. Līgums stājas spēkā tā 5.pantā
noteiktajā laikā un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to paziņo laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis".
4.pants. Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc
tā izsludināšanas. Līdz ar likumu izsludināms arī līguma un Konvencijas par EUMETSAT dibināšanu un EUMETSAT Protokola par privilēģijām un
imunitātēm teksts angļu valodā un tā tulkojums latviešu valodā.
Vides ministrs
R.Vējonis
Vides ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
R.Vējonis |
G.Puķītis |
A.Stašāne |
V.Puriņš |
U.Lapiņš |
22.12.2008 14:34
24
U.Lapiņš
67026909, ugis.lapins@vidm.gov.lv
Vides ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
R.Vējonis |
G.Puķītis |
A.Stašāne |
V.Puriņš |
U.Lapiņš |
22.12.2008 14:34
24
U.Lapiņš
67026909, ugis.lapins@vidm.gov.lv
Par Latvijas Republikas un
Eiropas meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) līgumu
par Latvijas Republikas pievienošanos konvencijai par Eiropas meteoroloģisko
satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) dibināšanu un saistošajiem
noteikumiem
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Nav attiecināms |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Pašreizējās
situācijas raksturojums Ar 1983.gada 25.maija konvenciju par Eiropas
Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) dibināšanu izveidota Eiropas Meteoroloģisko satelītu
izmantošanas organizācija (EUMETSAT) (turpmāk - EUMETSAT). EUMETSAT kā pilntiesīgas dalībvalstis iestājušās
visas Eiropas Savienības (turpmāk - ES) vecās dalībvalstis un pašlaik arī
vairākas no jaunajām dalībvalstīm, t.sk. Slovēnija, Slovākija, kā arī
valstis, kas nav ES - Horvātija. Latvijas 2004.gada 21.jūlijā noslēgusi
Latvijas Republikas valdības un Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas
organizācijas (EUMETSAT) sadarbības
valstu līgumu (apstiprināts ar Ministru kabineta 2004.gada 1.jūnija
Noteikumiem Nr.519) un ir šīs organizācijas sadarbības valsts. Sadarbības līgums saskaņā ar tā 7. pantu ir
spēkā līdz 2009.gada 31.decembrim, ja vien Latvija nekļūst par pilntiesīgu EUMETSAT dalībvalsti agrāk. Līgums
neparedz iespēju saglabāt sadarbības valsts statusu neierobežotu laiku. Ja
Latvija nekļūs par EUMETSAT dalībvalsti tā zaudēs iespēju izmantot satelītu
informāciju kvalitatīvu laika prognožu sagatavošanai. Sadarbības valsts statuss un attiecīgā
līguma noslēgšana ir kā starpsolis tām Eiropas valstīm, kas vēlas kļūt par
pilntiesīgām, EUMETSAT dalībvalstīm. Pastāvēja divas Latvijas pievienošanās
iespējas EUMETSAT kļūstot par dalībvalsti
no 2009. vai 2010.gada. Būtiskākā atšķirība bija finanšu ieguldījumos ja
Latvijas pievienojas EUMETSAT 2009. gadā, tad kopējo iemaksu summa EUMETSAT budžetā no 2008. līdz 2014.
gadam ir par 73 136 EUR (51 399 LVL) mazāka, nekā tā būtu, ja
Latvija šai organizācijai pievienotos 2010.gadā. Iemaksu starpība ir saistīta
ar EUMETSAT ilgtermiņa budžeta
plānu. Izvērtējot abas iespējas, Ministru kabinets izšķīrās
pievienoties EUMETSAT 2009.gadā
(Ministru kabineta 2008.gada 22.augusta rīkojums Nr.499 Par Latvijas
Republikas un Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas
(EUMETSAT) līgumu par Latvijas Republikas pievienošanos konvencijai par
Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT)
dibināšanu un saistošajiem noteikumiem). Pamatojoties uz Ministru kabineta
pilnvarojumu, vides ministrs 2008.gada 17.decembrī parakstīja līgumu par
Latvijas Republikas pievienošanos konvencijai par Eiropas Meteoroloģisko
satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) dibināšanu un saistošajiem
noteikumiem. Līgums pēc tās parakstīšanas ratificējams
Saeimā ar attiecīgu likumu. Piedaloties EUMETSAT darbā, Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas
aģentūras (turpmāk - LVĢMA) speciālistiem ir nodrošināta nepārtraukta pieeja
visai augstākās precizitātes satelītinformācijai, ko savā darbā izmanto ES
valstu meteoroloģiskie dienesti un kurai ir būtiska nozīme savlaicīgai
brīdināšanai par bīstamām un stihiskām dabas parādībām, novērtējot postījumu
nodarītās sekas un skartās teritorijas, kā arī izstrādājot specializētās
prognozes aviācijai un sniedzot nepieciešamo informāciju Nacionālajiem
bruņotajiem spēkiem. LVĢMA rīcībā ir visa nepieciešamā aparatūra informācijas
uztveršanai un pārraidei, speciālistu papildu apmācību nodrošina EUMETSAT par saviem līdzekļiem. |
3. Normatīvā
akta projekta būtība |
Pievienošanās EUMETSAT Latvijā ievērojami uzlabos meteoroloģijas dienesta
misijas īstenošanu iedzīvotāju un īpašuma aizsardzību, savlaicīgi nodrošinot ar adekvātu
informāciju iedzīvotājus tajās darbības sfērās, kas ir tieši atkarīgas no
laika un klimatiskajiem apstākļiem. Informācija, kas tiek saņemta no
EUMETSAT, nodrošinās LVĢMA
funkciju, kā arī tai deleģēto Valsts civilās aizsardzības plāna saistību un
Ministru kabineta 2005.gada 31.maija noteikumu Nr.388 Noteikumu par
hidrometeoroloģisko dienestu darbību valsts apdraudējuma gadījumā izpildi. Pievienošanās EUMETSAT sniegs papildu atbalstu
Pasaules Meteoroloģijas organizācijas programmu īstenošanā Latvijā,
nodrošinās jaunas iespējas sinoptiķu izglītībā un kvalifikācijas celšanā, kā
arī zinātniski pētnieciskā darba veikšanā. |
4. Cita informācija |
Ar Ministru kabineta 2008.gada 22.augusta
rīkojumu Nr.499 Par Latvijas Republikas un Eiropas Meteoroloģisko satelītu
izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) līgumu par Latvijas Republikas
pievienošanos konvencijai par Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas
organizācijas (EUMETSAT) dibināšanu un saistošajiem noteikumiem Ministru
kabinets atbalstīja pievienoties EUMETSAT
2009.gadā, tādā veidā ietaupot budžeta līdzekļus. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Pievienošanās EUMETSAT
Latvijā ievērojami uzlabos meteoroloģijas dienesta datu kvalitāti un prognožu
ticamību, kas sekmēs darbību jomās, kas tieši atkarīgas no laika un klimatiskajiem apstākļiem. |
|||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Paredzams, ka dalība EUMETSAT līdz ar precīzākām laika prognozēm un
savlaicīgākām agrās brīdināšanas iespējām netiešā formā sekmēs preču un
pakalpojumu apjomu un kvalitāti, kā arī nodrošinās jauninājumus un pētījumus
hidrometeoroloģijas jomā. |
|||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Augstākas
precizitātes laika prognozes dos iespēju savlaicīgi brīdināt pa bīstamām un stihiskām
dabas parādībām un ļaus pēc iespējas sagatavoties un novērst postījumu sekas. |
|||||||||||
7. Cita ietekme |
Nav
attiecināms. |
<
/tr>
|||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
Rādītāji |
n-tais gads 2009. |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||||
n+1 2010. |
n+2 2011. |
n+3 2012. |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
237,50 |
0 |
0 |
0 |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
237,50 |
19,4 |
13,9 |
32,22 |
||||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
0 |
+19,4 |
+13,8 |
32,22 |
||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
|||||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) Latvijas iemaksa kopā tai skaitā: Obligātajās
programmās Izvēles
programmās Iestāšanās maksa,
t.sk: attiecībā uz investīcijām, kas
jau veiktas obligātajās programmās attiecībā uz investīcijām
izvēles programmā |
237,5 136,8 13,9 86,8 44,9 41,9
|
218,1 200,1 18,1 |
251,3 237,9 13,4 |
269,72 240,38 29,34 |
||||||||
6. Cita informācija |
Latvijas gada
iemaksa EUMETSAT budžetā ir
atkarīgas no organizācijas ilgtermiņa budžeta plāna. EUMETSAT budžetu veido
ievērojot dalībvalstu skaitu. Ja EUMETSAT pievienotos vēl kāda liela valsts
Latvijas iemaksas EUMETSAT budžetā samazinātos. Likuma īstenošana no 2010.gada un turpmākajos
gados
tiks nodrošināta Vides ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu
ietvaros. |
|||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildu likumus un Ministru kabineta noteikumus nav nepieciešams
izdot. |
|
2. Cita informācija |
Nav
attiecināms, |
|
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Sadarbība ar EUMETSAT
palīdz sniegt meteoroloģisko informāciju lidojumu plānošanai saskaņā ar
Komisijas 2005. gada 20. decembra Regula (EK) Nr. 2096/2005 par
kopīgām prasībām aeronavigācijas pakalpojumu sniegšanai. |
|
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Sadarbība ar EUMETSAT
palīdz izpildīt Latvijas Republikas starptautiskās saistības Pasaules
meteoroloģijas organizācijā (Latvija iestājās 1992. gadā) un Zemes novērošanas
grupā (GEO) (Latvija pievienojās 2006. gadā). |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav
at
tiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas
ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas
nav notikušas. |
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas
nav notikušas. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Dalību EUMETSAT LVĢMA
pārstāvjiem oficiālu sanāksmju laikā ir ieteikuši ES valstu meteoroloģisko
dienestu direktori, kā būtisku minot iespēju uzlabot hidrometeoroloģisko
dienestu darbību. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei nav nepieciešams
radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav nepieciešams paplašināt esošo
institūciju funkcijas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas
Vēstnesis un Vides ministrijas mājas lapā www.vidm.gov.lv, normatīvo aktu
informācijas sistēmā (NAIS), normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts
neparedz indivīda tiesību ierobežošanu. |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
A.Stašāne |
V.Puriņš |
U.Lapiņš |
26.01.2009 16:00
1531
U.Lapiņš
67026909, ugis.lapins@vidm.gov.lv
LATVIJAS
REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA
SĒDES
PROTOKOLA IZRAKSTS
Rīgā |
Nr.58 |
2008.gada 12.augustā |
11.§
Latvijas Republikas un Eiropas
Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) līgums par Latvijas Republikas pievienošanos konvencijai
par Eiropas Meteoroloģisko satelītu izmantošanas organizācijas (EUMETSAT) dibināšanu un saistošajiem
noteikumiem
TA-2316
___________________________________________________
(R.Vējonis, M.Segliņš)
1. Pieņemt iesniegto rīkojuma projektu.
Valsts kancelejai sagatavot rīkojuma projektu
parakstīšanai.
2. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.
3. Likuma īstenošanu nodrošināt piešķirto valsts
budžeta līdzekļu ietvaros. Vides ministrijai attiecīgi precizēt likumprojekta
anotāciju un iesniegt Valsts kancelejā.
4. Pilnvarot vides ministru nosūtīt vēstuli EUMETSAT ģenerāldirektoram par Latvijas
Republikas vēlmi iestāties organizācijā, kā arī parakstīt līgumu.
5. Vides ministrijai pēc līguma parakstīšanas iesniegt
to Valsts kancelejā.
6. Valsts kancelejai sagatavot līgumu un
likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
7. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko
virzību Saeimā ir vides ministrs.
Ministru prezidenta vietā
iekšlietu ministrs M.Segliņš
Valsts kancelejas direktore G.Veismane