Rīgā
04.02.2009. Nr.90/TA-304
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Finanšu ministrijas sagatavoto Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Noguldījumu garantiju likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Alaine 67774818, agnese.alaine@fktk.lv).
Minēto
likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 3 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra sēdes protokola Nr.9 62.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Noguldījumu garantiju likumā
Izdarīt Noguldījumu garantiju likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 13.nr.; 2000, 13.nr.;
2001, 22.nr.; 2007, 9.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2008, nr.162) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1. panta 5. punktu šādā redakcijā:
"5) noguldījumu nepieejamība noguldījumu
piesaistītāja nespēja izmaksāt noguldījumus šādu iemeslu dēļ, neatkarīgi no šo
nosacījumu iestāšanās kārtības:
a)
tiesa
pasludinājusi noguldījumu piesaistītāju par maksātnespējīgu vai
b) Finanšu un kapitāla tirgus komisija (turpmāk Komisija) ir
anulējusi atļauju (licenci) kredītiestādes vai krājaizdevu sabiedrības darbībai
vai
c) cits gadījums, kad, konstatējot, ka noguldījumu piesaistītājs nespēj
izmaksāt garantēto noguldījumu, Komisija ir pieņēmusi lēmumu par noguldījumu
nepieejamības iestāšanos. Lēmumu Komisija var pieņemt 5 darbdienu laikā no
noguldījumu piesaistītājs nespējas izmaksāt garantēto noguldījumu
konstatācijas.
Gadījumos, kad šis likums
attiecināms uz ārvalstī vai dalībvalstīs reģistrētu banku filiālēm Latvijā,
noguldījumu nepieejamība iestājas ar brīdi, kad noguldījumu nepieejamība ir
iestājusies atbilstoši attiecīgās ārvalsts vai dalībvalsts normatīvajiem
aktiem."
2. Aizstāt 3. pantā trešajā daļā vārdus "šā likuma 14. pantā
noteiktā noguldītāju pretenziju iesniegšanas termiņa beigām" ar vārdiem
"dienai, kad iestājusies noguldījumu nepieejamība".
3. Izteikt 14. pantu šādā redakcijā:
"14.pants
(1) Garantēto atlīdzību izmaksā noguldītājiem, kuriem atbilstoši šā likuma
noteikumiem ir tiesības uz garantētās atlīdzības saņemšanu. Noguldītāja
tiesības uz garantēto atlīdzību nosaka saskaņā ar noguldītāja piesaistītāja
grāmatvedības reģistros esošo informāciju.
(2)
Noguldītāju, kuriem izmaksājama garantētā atlīdzība, sarakstu sagatavo
noguldījumu piesaistītājs uz dienu, kad iestājusies noguldījumu nepieejamība, šajā
sarakstā iekļaujot tos noguldītājus, kuriem atbilstoši šā likuma noteikumiem ir
tiesības uz garantēto atlīdzību.
Noguldījumu piesaistītājs sarakstu iesniedz Komisijai ne vēlāk kā nākamajā
dienā pēc noguldījuma nepieejamības iestāšanās.
(3)
Komisija vai tās pilnvarota persona garantētās atlīdzības izmaksas
noguldītājiem veic saskaņā ar šā panta
otrajā daļā minēto sarakstu. "
4. Papildināt ar 14.1 pantu šādā redakcijā:
"14.1 pants (1) Gadījumā, ja
Komisija, noguldījumu piesaistītājs, tā pilnvarnieks, administrators vai
likvidators konstatē, ka personai garantētā atlīdzība izmaksāta nepamatoti,
personai ir pienākums atgriezt izmaksāto garantēto atlīdzību atbilstoši
Komisijas, noguldījumu piesaistītāja, tā pilnvarnieka, administratora vai
likvidatora pieprasījumam.
(2)
Ja persona izmaksāto garantēto atlīdzību brīvprātīgi neatgriež, Komisija,
noguldījumu piesaistītājs, tā pilnvarnieks, administratoram vai likvidatoram
pienākums celt prasību par minēto līdzekļu atgriešanu."
5.
Izteikt 15. pantu šādā redakcijā:
"15.pants. (1) Ja
Noguldījumu garantiju fondā nepietiek līdzekļu, lai veiktu garantētās
atlīdzības izmaksas saskaņā ar šo likumu, Komisija nekavējoties informē Finanšu
ministriju. Finanšu ministrija saskaņā ar likuma Par budžetu un finanšu
vadību noteikto kārtību nodrošina iztrūkstošo naudas līdzekļus no valsts
budžeta, lai garantētās atlīdzības izmaksas tiktu veiktas šā likuma 20. 1
pantā noteiktajā termiņā.
(2) Garantēto
atlīdzību izmaksām no valsts budžeta aizdotos naudas līdzekļus Komisija atmaksā
no Noguldījumu garantiju fonda."
6.
Izteikt 16. pantu šādā redakcijā:
"16.pants.
Pēc garantētās atlīdzības izmaksas noguldītājiem, Komisija iegūst prasījuma
tiesības pret noguldījumu piesaistītāju izmaksātās garantētās atlīdzības
apmērā, tajā skaitā attiecībā uz līdzekļiem, kas izmaksāti no valsts budžeta
saskaņā ar šā likuma 15. pantu. Regresa kārtībā iegūtie līdzekļi budžeta
uzņemto saistību apmērā, ja budžeta līdzekļi piešķirti kā aizdevums, ieskaitāmi
valsts budžetā, pārējie regresa kārtībā iegūtie līdzekļi ieskaitāmi Noguldījumu
garantiju fondā. "
7.
Izslēgt 18. pantā vārdu "gadījuma".
8.
Izslēgt 19. pantā vārdu "gadījuma".
9.
20. 1 pantā:
aizstāt
pirmajā daļā vārdus "triju mēnešu" ar vārdiem "divdesmit
darbdienu";
aizstāt otrajā daļā vārdus "trīs
mēnešus" ar vārdiem "desmit
darbdienas";
izslēgt trešo
daļu.
Likums
stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
A. Slakteris |
M. Bičevskis |
M. Brencis |
M. Radeiko |
A. Alaine |
30.01.2009 14:44
558
A. Alaine
6777 4818, agnese.alaine@fktk.lv
Likumprojekta Grozījumi
Noguldījumu garantiju likumā
Anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||
1.Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros
dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms. |
|||||||
2.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd
Noguldījumu garantiju likumā noteiktais tiesiskais regulējums atbilst Eiropas
Parlamenta un Padomes 1994. gada 30.maija Direktīvai 94/19/EK par noguldījumu
garantiju sistēmām. Lai veicinātu ātrāku garantētās atlīdzības izmaksu
noguldītājiem, nepieciešams atvieglot šobrīd likumā paredzēto komplicēto garantētās
atlīdzības izmaksas noguldītājiem un trūkstošo līdzekļu no valsts budžeta
nodrošināšanas procedūru. Papildus,
tiek ņemts vērā, ka izskatīšanai Eiropas Parlamentam ir iesniegti priekšlikumi Eiropas
Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko groza Direktīvu 94/19/EK par
noguldījumu garantiju sistēmām attiecībā uz seguma līmeni un izmaksas
aizkavējumu, kas paredz saīsināt garantētās atlīdzības izmaksas termiņus. |
|||||||
3.Normatīvā akta projekta būtība |
1) Likumprojekts precizē noguldījumu nepieejamības definīciju. 2) Likumprojekts paredz
skaidrāku un ātrāku noguldītāju, kuriem izmaksājams garantētās atlīdzības,
apzināšanas procedūru. 3) Likumprojekts papildina
kārtību trūkstošo līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta. 4) Likumprojekts paredz
saīsināt garantētās atlīdzības izmaksas periodu līdz divdesmit darbdienām, ar
tiesībām pagarināt periodu vēl līdz desmit darbdienām. Minētie termiņi
paredzēti arī priekšlikumos Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko
groza Direktīvu 94/19/EK par noguldījumu garantiju sistēmām attiecībā uz
seguma līmeni un izmaksas aizkavējumu, kuri iesniegti izskatīšanai Eiropas
Parlamentam. Likuma spēkā stāšanās
paredzēta nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas. |
|||||||
4.Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||
1.Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Saīsināts
garantētās atlīdzības izmaksas periods, kas veicinās noguldītāju uzticību
finanšu sistēmai.
|
|||||||
2.Ekonomiskā ietekme: 2.1.makroekonomiskā
vide; 2.2.preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.cenas; 2.4.eksporta
un importa apjoms; 2.5.konkurences
apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Veicinās noguldītāju uzticību finanšu
sistēmai. |
|||||||
3.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām,
zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Atvieglos
procedūru garantētās atlīdzības saņemšanai. |
|||||||
4.Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Atvieglos procedūru garantētās atlīdzības
saņemšanai. |
|||||||
5. 5.Sociālā ietekme: 5.1.sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2.nodarbinātība |
Atvieglos un paātrinās procedūru garantētās atlīdzības saņemšanai. |
|||||||
6.Ietekme uz vidi: 6.1.dabas
resursu lietošana; 6.2.ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.darbības
radītie atkritumi; 6.4.ķīmisko
vielu produktu ražošana; 6.5.ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6.ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7.cita
veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
|||||||
7.Cita
ietekme |
Citas ietekmes nav. |
|||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2.speciālais
budžets; 1.3.pašvaldību budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||||
2.Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1.valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 2.2.speciālais
budžets; 2.3.pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||||
3.Finansiālā ietekme: 3.1.valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 3.2.speciālais
budžets; 3.3.pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
||||
5.Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
|||||||
6.Cita informācija |
Gadījumā, ja noguldījumu garantiju fondā ir nepietiekams
līdzekļu apjoms garantēto atlīdzību izmaksai, un papildu līdzekļi tiek
nodrošināti likumā Par budžetu un
finanšu vadību noteiktajā kārtībā,
rodas resursu piesaistīšanas izmaksas, tādējādi netiešā veidā
palielinot valsts parāda apkalpošanas izdevumus. Izdevumu apjomu nevar prognozēt un tas atkarīgs no valsts
budžeta līdzekļu apjoma, ko jāpiesaista noguldījumu garantiju fondam. |
|||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||
1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to
būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jaunus normatīvos aktus papildus šim
likumprojektam nav nepieciešams izdot. |
|||||||
2.Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||
1.Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
|||||||
2.Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām
institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||||||
3.Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms.
|
|||||||
2.tabula |
||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav attiecināms |
||||||
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
||||||
5.Saistības sniegt paziņojumu Eiropas
Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|||||||
6.Cita informācija |
Likumprojektā piedāvāto regulējumu ierosina
Starptautiskais Valūtas fonds sniegtās tehniskās palīdzības ietvaros. |
|||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
||||||||
1.Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
notikušas ar Latvijas Komercbanku asociāciju. |
|||||||
2.Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
|||||||
3.Kāds konsultāciju veids un sabiedrības
informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Likumprojektā piedāvātais regulējums tika
apspriests ar Latvijas Komercbanku asociāciju. |
|||||||
4.Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
notikušas ar Latvijas Komercbanku asociāciju. |
|||||||
5.Cita informācija |
Konsultācijas
notikušas ar Starptautisko Valūtas fondu. |
|||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta prasību izpildi nodrošinās
Finanšu un kapitāla tirgus komisija esošo funkciju ietvaros. |
|||||||
2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Likumprojekts "Grozījumi Noguldījumu
garantiju likumā" pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis" un ievietots šī laikraksta bezmaksas interneta
mājas lapā www.likumi.lv, kur ar to varēs iepazīties visas ieinteresētās
personas. |
|||||||
3.Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības aizstāvēt
savas tiesības neierobežo. Pieteikumu par Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas faktiskās rīcības vai administratīvā akta pārsūdzēšanu indivīds var
iesniegt Administratīvajā apgabaltiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
|||||||
4.Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
|||||||
Finanšu ministrs A.
Slakteris
Finanšu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktors |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
A. Slakteris |
M. Bičevskis |
M. Brencis |
M. Radeiko |
A.
Alaine
|
30.01.2009 15:18
1065 vārdi
A. Alaine
6777 4818, agnese.alaine@fktk.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU KABINETA
SĒDES PROTOKOLA
IZRAKSTS
Rīgā |
Nr.9 |
2009.gada 3.februārī |
62.§
Likumprojekts "Grozījumi Noguldījumu garantiju
likumā"
TA-304
______________________________________________________
(M.Bičevskis, G.Bērziņš, J.Brazovskis, A.Slakteris,
I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir finanšu ministrs.
3. Finanšu ministrijai
pēc Eiropas Centrālās bankas atzinuma saņemšanas nekavējoties iesniegt to
Saeimā un Valsts kancelejā.
4. Lūgt Saeimu atzīt
likumprojektu par steidzamu.
Ministru prezidents I.Godmanis
Valsts kancelejas direktore G.Veismane