Rīgā
30.01.2009. Nr.90/TA-3579
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Eiduks 67028192, Janis.Eiduks@sam.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 13.janvāra sēdes
protokola Nr.3 25.§ un 26.§
izraksts uz 2 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Dzelzceļa
pārvadājumu likumā
Izdarīt Dzelzceļa pārvadājumu
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 3.nr.;
2002, 9.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 15.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 4.pantu šādā
redakcijā:
"4.pants. Starptautiskie dzelzceļa pasažieru
un bagāžas pārvadājumi
Starptautiskie dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumi notiek atbilstoši
starptautiskajiem līgumiem, kuri ir saistoši Latvijas Republikai."
2. Izteikt 49.panta trešās daļas 1.punktu šādā
redakcijā:
"1) nodrošināt bīstamo kravu iekraušanai,
pārvadāšanai un izkraušanai izmantojamo bīstamo iekārtu lietošanu atbilstoši
normatīvajiem aktiem par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību;".
3. Aizstāt pārejas noteikumu 4.punktā vārdus "Grozījumi šā likuma
4.panta nosaukumā un ievaddaļā" ar vārdiem "Šā likuma".
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
"Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.242 "Satiksmes ministrijas nolikums" 1.punktu Satiksmes ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde transporta un sakaru nozarēs, kuras ietver cita starpā dzelzceļa apakšnozari un pasažieru pārvadājumu jomu. Atbilstoši minēto Ministru kabineta noteikumu 6.1.apakšpunktam Satiksmes ministrija izstrādā attiecīgo nozari reglamentējošo tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu projektus. Darba aizsardzības jomas attīstības pamatnostādnes 2008.
2013.gadam, kas pieņemtas ar Ministru kabineta 2008.gada 17.aprīļa rīkojumu
Nr.213 "Par Darba aizsardzības jomas pamatnostādnēm 2008.
2013.gadam", paredz rīcības virzienu "Valsts uzraudzības un
kontroles mehānisma kapacitātes un efektivitātes paaugstināšana", kura
īstenošanai paredzēts pārskatīt Valsts darba inspekcijas veicamās funkcijas,
ko tai uzliek ne tikai Valsts darba inspekcijas likums, bet arī citi likumi
un noteikumi, tādējādi atvieglojot Valsts darba inspekciju no tai
neraksturīgu funkciju veikšanas. |
||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijas Republika starptautisko dzelzceļa pasažieru pārvadājumu jomā ir pievienojusies vairākiem starptautiskajiem tiesību aktiem, tādējādi uzņemoties tajos paredzētās saistības un attiecīgajiem starptautiskajiem tiesību aktiem kļūstot par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Ar 2004.gada 26.februāra likumu "Par 1999.gada 3.jūnija Protokolu par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF)" Latvijas Republika pievienojās 1999.gada 3.jūnija Protokolam par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF), savukārt, ar 2003.gada 6.novembra likumu "Par Nolīgumu par pasažieru starptautisko satiksmi (SMPS)" - 1951.gada 1.novembrī noslēgtajam Nolīgumam par pasažieru starptautisko satiksmi (SMPS), ar grozījumiem un papildinājumiem, kas izdarīti līdz 2003.gada 1.maijam. Tajā pašā laikā Dzelzceļa pārvadājumu likuma (2007.gada 14.jūnija likuma "Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā" redakcijā) 4.pantā Ministru kabinetam dots uzdevums izdot Dzelzceļa pasažieru un bagāžas starptautisko pārvadājumu noteikumus, kuros nosaka: 1) pasažieru, rokas bagāžas, bagāžas un kravas
bagāžas pārvadāšanas kārtību; 2) biļešu derīguma termiņus, biļešu, rokas
bagāžas, bagāžas un kravas bagāžas kvīšu nodošanas un pārformēšanas kārtību; 3) bagāžas un kravas bagāžas pieņemšanas un
izsniegšanas kārtību; 4) lietas (arī vielas), ko aizliegts pārvadāt
rokas bagāžā, bagāžā vai kravas bagāžā; 5) dzīvnieku pārvadāšanas noteikumus; 6) pasažieru, rokas bagāžas, bagāžas un
kravas bagāžas pārvadāšanas kontroles kārtību. Izvērtējot spēkā esošo tiesisko regulējumu starptautisko dzelzceļa pasažieru pārvadājumu jomā, tika konstatēts, ka jautājumus, kurus Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4.pants deleģē Ministru kabinetam regulēt ar Dzelzceļa pasažieru un bagāžas starptautisko pārvadājumu noteikumiem, regulē Latvijas Republikai saistošs 1999.gada 3.jūnija Protokols par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) un 1951.gada 1.novembrī noslēgtais Nolīgums par pasažieru starptautisko satiksmi (SMPS), ar grozījumiem un papildinājumiem, kas izdarīti līdz 2003.gada 1.maijam, kuriem abiem ārējo normatīvo aktu juridiskā spēka hierarhijā ir augstāks juridiskais spēks attiecībā pret nacionālajiem tiesību aktiem. Minētie starptautiskie tiesību akti paredz arī īpašus gadījumus, kad starptautiskajos dzelzceļa pasažieru pārvadājumos tiek piemēroti nacionālie tiesību akti. Tādējādi nacionālie tiesību akti starptautiskajos dzelzceļa pasažieru pārvadājumos tiek piemēroti, ja vien tie ietver regulējumu, kas attiecas uz gadījumiem, kad Latvijas Republikai saistoši starptautiskie tiesību akti starptautisko dzelzceļa pasažieru pārvadājumu jomā paredz piemērot nacionālos tiesību aktus. Dzelzceļa pārvadājumu likuma 49.panta trešās daļas 1.punkts nosaka, ka bīstamo kravu nosūtītājam, saņēmējam un pārvadātājam ir pienākums
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā reģistrēt Valsts darba inspekcijā
bīstamo kravu iekraušanai, pārvadāšanai un izkraušanai izmantojamās bīstamās
iekārtas. Atbilstoši Ministru kabineta 2007.gada 18.decembra rīkojuma Nr.818
"Par Valsts energoinspekcijas un Valsts darba inspekcijas
reorganizāciju" 1.1.apakšpunktam Valsts būvinspekcijai tiek nodotas
Valsts darba inspekcijas funkcijas, kas saistīta
s ar valsts uzraudzības un
kontroles īstenošanu bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā. 2008.gada 10.jūlijā stājās
spēkā grozījumi likumā "Par bīstamo iekārtu
tehnisko uzraudzību", saskaņā ar kuriem bīstamo
iekārtu reģistru uztur Valsts būvinspekcija. Valsts darba inspekcijas likums,
kas arī stājās spēkā 2008.gada 10.jūlijā, neparedz, ka Valsts darba inspekcija veic bīstamo
iekārtu reģistrāciju. Līdz ar to Dzelzceļa pārvadājumu likuma 49.panta trešās daļas
1.punktu nepieciešams saskaņot ar likumu "Par bīstamo iekārtu
tehnisko uzraudzību" un Valsts darba inspekcijas
likumu. |
||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Normatīvā akta projekts paredz, ka starptautiskie dzelzceļa pasažieru un
bagāžas pārvadājumi notiek atbilstoši starptautiskiem līgumiem, kuri ir
saistoši Latvijas Republikai. Normatīvā akta projekts neierobežo piemērot nacionālos tiesību aktus, piemēram, Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu un saskaņā ar šo likumu izdotos Ministru kabineta noteikumus, kā arī Dzelzceļa pārvadājumu likumu tajos gadījumos, kad Latvijas Republikai saistošie starptautiskie līgumi nosaka piemērot nacionālos tiesību aktus par dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem. Vienlaikus
normatīvā akta projekts paredz precizēt bīstamo kravu nosūtītāja, saņēmēja un
pārvadātāja pienākumus, nosakot, nodrošināt bīstamo kravu iekraušanai,
pārvadāšanai un izkraušanai izmantojamo bīstamo iekārtu lietošanu atbilstoši
normatīvajiem aktiem par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību. |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Normatīvais akts neparedz ieviest jaunas prasības un administratīvās
procedūras vai mainīt esošās administratīvās procedūras saimnieciskās
darbības veicējiem. |
||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
||||||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav Attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likuma "Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību" 10.pants nosaka, ja spēku zaudē likuma norma, kas pilnvarojusi Ministru kabinetu izdot noteikumus, par spēku zaudējušiem uzskatāmi arī noteikumi, kas izdoti, pamatojoties uz spēku zaudējušo likuma normu. Ņemot to vērā, Ministru kabineta 2001.gada 11.decembra noteikumi Nr.505 "Dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumu noteikumi", kuri tika izdoti saskaņā ar Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4.panta normu, kas spēku zaudēja 2008.gada 1.janvārī, uzskatāmi par spēku zaudējušiem. Savukārt, Dzelzceļa pasažieru un bagāžas starptautisko pārvadājumu noteikumi, kurus izdot Ministru kabinetam dots uzdevums Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4.pantā, kas stājās spēkā 2008.gada 1.janvārī, nav izdoti. |
||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Normatīvā akta projekts atbilst 1957.gada Dzelzceļu sadarbības organizācijas (OSŽD) nolikumam tā 2002.gada 1.jūlija redakcijā, kas tika pieņemts un apstiprināts ar 2004.gada 25.marta likumu "Par Dzelzceļu sadarbības organizācijas (OSŽD) nolikumu". |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts tikai tiešākā veidā paskaidro jau esošo tiesisko regulējumu attiecībā uz starptautiskiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem un atbilst 1999.gada 3.jūnija Protokolam par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) un 1951.gada 1.novembra Nolīgumam par pasažieru starptautisko satiksmi (SMPS), ar grozījumiem un papildinājumiem, kas izdarīti līdz 2003.gada 1.maijam. |
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
||||||||
2.tabula |
tr>
|||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas,
jo normatīvā akta projekts tikai tiešākā veidā paskaidro jau esošo tiesisko
regulējumu attiecībā uz starptautiskiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem un
precizē bīstamo kravu nosūtītāja, saņēmēja un pārvadātāja pienākumus
atbilstoši normatīvajiem aktiem par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību. |
||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms
|
||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Pirms normatīvā akta projekta izstrādes konsultācijas ir notikušas ar valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš", kas veic starptautiskos dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumus, ekspertiem. Valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" eksperti atbalsta izstrādāto normatīvā akta projektu. |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Nav attiecināms |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība par normatīvā akta ieviešanu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē internetā www.likumi.lv. |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
N.Freivalds |
L.Priedīte-Kancēviča |
I.Strauta |
J.Eiduks |
20.01.2009 14:24
1710
J.Zālītis
67028373, juris.zalitis@sam.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.3 |
2009.gada 13.janvārī |
25.§
Likumprojekts "Grozījums Dzelzceļa pārvadājumu likumā"
TA-3671
___________________________________________________________
(I.Purne, I.Godmanis)
Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā, ņemot vērā šī protokola
26.paragrāfu.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-03-1301-#25.doc
1
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.3 |
2009.gada 13.janvārī |
26.§
Likumprojekts "Grozījumi Dzelzceļa pārvadājumu likumā"
TA-3579
___________________________________________________________
(A.Šlesers, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
iekļaut likumprojekta tekstā šī protokola 25.paragrāfā minētā projekta tekstu
un sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā pēc precizētās likumprojekta
anotācijas saņemšanas.
2. Satiksmes ministrijai
precizēt likumprojekta anotāciju un iesniegt to Valsts kancelejā.
3. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir satiksmes ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-03-1301-#26.doc
1