Rīgā
30.01.2009. Nr.90/TA-3600
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Par Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes grozījumiem". Likumprojektu izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Bajāre 67047898, kintija.bajare@izm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Rīgas Stradiņa universitātes
Satversmes grozījumi uz 6 lp.
3. Rīgas Stradiņa universitātes Satversme jaunā redakcijā uz 13 lpp.
4. Likumprojekta anotācija
uz 8 lpp.
5. Ministru kabineta 2009.gada 27.janvāra sēdes protokola Nr.7 46.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
1.pants. Ar šo likumu tiek apstiprināti Rīgas Stradiņa universitātes
Satversmes sapulces 2008.gada 30.oktobrī pieņemtie Rīgas Stradiņa universitātes
Satversmes grozījumi.
2.pants. Līdz ar likumu
izsludināmi Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes grozījumi.
Izglītības un zinātnes
ministre
T.Koķe
Rīgas Stradiņa universitātes
Satversmes sapulcē
2008.gada 30.oktobrī
Izdarīt Rīgas Stradiņa universitātes Satversmē (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā tekstā vārdu
"finansu" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "finanšu" (attiecīgā
locījumā).
2. Aizstāt visā tekstā vārdu "šķīrējtiesa"
(attiecīgā locījumā) ar vārdiem "akadēmiskā šķīrējtiesa" (attiecīgā
locījumā).
3. Aizstāt visā tekstā vārdus "iekšējās darba
kārtības noteikumi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "darba kārtības
noteikumi" (attiecīgā locījumā).
4. Aizstāt visā tekstā vārdu
"uzņēmējdarbība" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "saimnieciskā
darbība" (attiecīgā locījumā).
5. Aizstāt 1.1.apakšpunktā vārdu "iestāde"
ar vārdu "institūcija".
6. Izteikt 1.4.apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.4. RSU ir valsts
dibināta augstākās izglītības un zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām,
atvasināta publiska persona.
RSU darbības tiesiskais
pamats Latvijas Republikas Satversme, Izglītības likums, Zinātniskās darbības
likums, Augstskolu likums, citi normatīvie akti un šī Satversme."
7. Izteikt 2.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.2. RSU galvenie
mērķi ir piedāvāt un realizēt plašu universitātes akadēmisko un profesionālo
izglītību, kā arī pētnieciskā darba iespējas šādos pamatvirzienos medicīnā,
veselības un sociālajā aprūpē, pedagoģijā, sociālajās zinātnēs un
dabaszinātnēs."
8. Aizstāt 2.4.apakšpunkta
ceturtajā daļā vārdus "šīs Satversmes" ar vārdiem "Augstskolu
likumā, šajā Satversmē un citos normatīvajos aktos".
9. 3.2.apakšpunktā:
Izteikt trešo daļu šādā
redakcijā: "Satversmes sapulcē ir 130 locekļi. Akadēmiskā personāla
pārstāvju īpatsvars Satversmes sapulcē nedrīkst būt mazāks par 60% un studējošo
īpatsvars par 20 %."
Izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā: "Struktūrvienību pārstāvniecības normas Satversmes sapulcē
nosaka RSU Senāts."
Izteikt septītās daļas
pirmo teikumu šādā redakcijā: "Satversmes sapulce ir tiesīga pieņemt
lēmumus, ja tajā piedalās vairāk kā puse delegātu."
Aizstāt astotajā daļā
vārdu "loceklis" (attiecīgajā locījumā) ar vārdu "delegāts"
(attiecīgajā locījumā).
10. Svītrot 3.3.apakšpunkta 7.punktu.
11. 3.6.apakšpunktā:
Izteikt pirmo un otro atkāpi šādā redakcijā:
" nosaka profesoru,
asociēto profesoru un docentu štata vietu skaitu atbilstoši nepieciešamībai un
finansējuma iespējām;
ievēl docentus, ja
fakultātes domnieku kvalifikācija neatbilst promocijas padomes prasībām;
akadēmisko struktūrvienību vadītājus; RSU Goda doktorus un goda biedrus";
Izteikt piekto atkāpi šādā redakcijā: "izskata sūdzības par rektora
un Revīzijas komisijas lēmumiem, kuri nav administratīvie akti".
Izteikt otro daļu šādā redakcijā: "Senāta lēmumu, kas nav
administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU
Satversmes sapulcē."
12. Izteikt 3.7.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.7. RSU Senāta sastāvā 75 % jābūt akadēmiskā
personāla pārstāvju. RSU Senāta sastāvā jābūt ne mazāk par 50 % profesoru
un asociētu profesoru un ne mazāk kā 25 % pārējā akadēmiskā personāla
pārstāvju. Studējošo īpatsvaram ir jābūt ne mazāk par 20 %, pārējie Senāta
locekļi ir RSU zinātnisko un saimniecisko struktūrvienību pārstāvji. Studējošo
pārstāvjus atbilstoši savam nolikumam Senātā ievēl un atsauc
Studējošo pašpārvalde. Satversmes sapulces ievēlēto Senāta locekli atsauc Satversmes
sapulce, ja to rakstveidā ierosina puse no darbinieku kopas, kas viņu
izvirzījusi. Ja ievēlētie pārstāvji pārtrauc darba vai studiju
attiecības ar RSU, tad viņiem izbeidzas Senāta locekļu pilnvaras. Rektors un
prorektori ir Senāta locekļi. RSU Senāta locekļu kopējo skaitu nosaka
Satversmes sapulces apstiprinātais Senāta nolikums."
13. Izteikt 3.8.apakšpunkta otro teikumu šādā redakcijā: "Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem RSU Senātā, fakultātes domē un
Satversmes sapulcē ir veto tiesības jautājumos, kas skar studējošo intereses."
14. 3.9.apakšpunktā:
Aizstāt otrajā daļā vārdus "labklājības ministra" ar vārdiem "veselības ministra"
un vārdus "Labklājības ministrijas" ar vārdiem "Veselības
ministrijas".
Izteikt piekto daļu šādā redakcijā: "Rektora lēmumu, kas nav
administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU
Senātā."
15. Izteikt 3.10.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.10. Pēc RSU Senāta iniciatīvas vai izglītības un zinātnes ministra
pieprasījuma RSU var tikt izveidots RSU Padomnieku konvents, kurš konsultē
Senātu un rektoru RSU attīstības stratēģijas jautājumos, un darbojas saskaņā ar
Augstskolu likuma 16. pantu un RSU
Padomnieku konventa nolikumu."
16. 3.11.apakšpunktā:
Izteikt pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Revīzijas komisiju RSU Satversmes sapulce uz trim gadiem ievēl piecus
cilvēkus četrus pastāvīgā akadēmiskā personāla pārstāvjus un vienu
studējošo."
Izteikt otrās daļas pēdējo teikumu šādā redakcijā: "Revīzijas komisijas lēmumu, kas nav administratīvais akts, 10 dienu
laikā pēc tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU Senātā."
17. Izteikt 3.12.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.12. Akadēmiskā
šķīrējtiesa darbojas trīs cilvēku sastāvā, no kuriem divus uz trim gadiem ievēl
RSU Satversmes sapulce no akadēmiskā personāla vidus. Akadēmiskās šķīrējtiesas
sastāvā nedrīkst būt RSU administratīvā personāla pārstāvji. Studējošo pārstāvi
no RSU studējošo vidus Akadēmiskajā šķīrējtiesā uz diviem gadiem ievēl RSU
Studējošo pašpārvalde. Akadēmisko šķīrējtiesu vai tās locekli atsauc Satversmes
sapulce pēc Senāta vai 2/3 Satversmes sapulces dalībnieku pieprasījuma vai RSU
Studējošo pašpārvaldes pieprasījuma par studējošo pārstāvja atsaukšanu.
Akadēmiskās šķīrējtiesas tiesības, pienākumus, uzdevumus un lēmumu pieņemšanas
kārtību nosaka Augstskolu likums, Administratīvā procesa likums un Akadēmiskās
šķīrējtiesas nolikums.
Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus administratīvos aktus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pārējos Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus,
kuri nav administratīvie akti, var apstrīdēt RSU Satversmes sapulcē."
18. 3.13.apakšpunktā:
Svītrot vārdus
"Mācību padome" (attiecīgajā locījumā).
Izteikt trešo daļu šādā
redakcijā:
"Fakultāte ir
RSU organizatoriska struktūrvienība, kas izveidota akadēmiskās darbības
organizēšanai vienā vai vairākās zinātnes nozarēs, šajā jomā fakultāte pilda
RSU kopīgos uzdevumus un ievēro tās darbības principus; atbilstošās akadēmiskās
un profesionālās darbības jautājumos fakultāte universitātē pilda metodoloģiska
un idejiska centra lomu, neskarot RSU vadības kompetenci un atbildību;
fakultāti vada dekāns, ko ievēl fakultātes dome uz termiņu, kas nepārsniedz
piecus gadus, bet vienu personu ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas, un
fakultātes dome, kas darbojas pēc Senāta apstiprinātā nolikuma; dekāns pārstāv
fakultāti bez īpaša pilnvarojuma visās tās lietās."
19. Izteikt 3.14.apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.14. RSU var
dibināt komercsabiedrības un būt komercsabiedrību dalībnieks, kā arī dibināt
biedrības un nodibinājumus un būt biedrību un nodibinājumu biedrs vai
dibinātājs. Ar senāta lēmumu satversmē noteikto mērķu īstenošanai RSU var
dibināt arī iestādes, to skaitā publiskās aģentūras.
RSU normatīvajos aktos
noteiktā kārtībā var dibināt zinātnisko institūtu, tai skaitā kā publisko
aģentūru. Zinātnisko institūtu RSU var izveidot arī kā RSU struktūrvienību.
Zinātniskais institūts, kas izveidots kā RSU struktūrvienība, darbojas
atbilstīgi RSU Senāta apstiprinātam nolikumam, to finansē un uzrauga RSU.
Zinātniskais institūts, kas izveidots kā RSU struktūrvienība, tiek reorganizēts
vai likvidēts ar RSU Senāta lēmumu.
Normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā RSU var izveidot koledžas."
20. Izteikt 4.1.apakšpunkta pirmo, otro un trešo atkāpi šādā redakcijā:
"4.1. RSU personālu
veido:
akadēmiskais
personāls RSU akadēmiskajos amatos ievēlētie darbinieki
pilnā laika studējošie,
arī maģistranti, doktorandi un rezidenti;
vispārējais
augstskolas personāls."
21. Aizstāt 4.2.apakšpunktā vārdus "likums "Par zinātnisko
darbību"" ar vārdiem "Zinātniskās darbības likums".
22. Svītrot 4.3.apakšpunktu.
23. 4.6.apakšpunktā:
Aizstāt pirmajā daļā vārdus "RSU Senāta un
Izglītības un zinātnes ministrijas" ar vārdiem "normatīvajos aktos
noteiktā kārtībā"; Papildināt otrās daļas septīto atkāpi pēc vārda
"studijām" ar vārdiem "un iespējamo karjeru".
24. Papildināt ar 4.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
"RSU izdotos
administratīvos aktus vai faktisko rīcību RSU personāls var apstrīdēt RSU
Akadēmiskajā šķīrējtiesā. RSU Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt
tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Personas, kuras nav RSU
personāla sastāvā, RSU izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var
apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu RSU rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var
pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ja apstrīdamo
administratīvo aktu izdevis vai faktisko rīcību veicis RSU rektors, personas,
kuras nav augstskolas personāla sastāvā, attiecīgo administratīvo aktu vai
faktisko rīcību var apstrīdēt Izglītības un zinātnes ministrijā. Ministrijas
pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā."
25. Aizstāt 5.1.apakšpunkta ceturtajā
atkāpē vārdus "citos uzņēmumos" ar vārdiem "citās
komercsabiedrībās"; vārdus "uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību" ar
vārdu "komercsabiedrību".
26. Izteikt 5.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"5.2. RSU īpašumā,
valdījumā un lietojumā var būt zeme, kustamais, nekustamais un intelektuālais
īpašums, kā arī naudas līdzekļi.
RSU īpašumu veido:
kustama un nekustama
manta, kas RSU dāvināta, ko RSU mantojusi vai ko RSU iegādājusies par pašas
līdzekļiem;
par valsts budžeta
līdzekļiem iegādātā manta. Nekustamais īpašums ierakstāms zemesgrāmatā kā RSU
īpašums;
RSU intelektuālais
īpašums.
RSU ir tiesības rīkoties
ar savu īpašumu RSU Satversmē norādīto mērķu sasniegšanai. RSU īpašums tiek
pārvaldīts nošķirti no tai valdījumā nodotā valsts īpašuma."
27. Aizstāt 5.11. apakšpunktā vārdus "labklājības ministram" ar vārdiem "veselības
ministram".
28. Izteikt 6.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"6.1. Lēmumu
par RSU reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības
un zinātnes ministra vai veselības ministra ierosinājuma. Ministru kabineta
rīkojuma projektam par RSU reorganizāciju vai likvidāciju pievienojams
Augstākās izglītības padomes atzinums.
Ja Ministru kabineta
rīkojuma projektu par RSU reorganizāciju vai likvidāciju iesniedz veselības
ministrs, šis projekts ir jāsaskaņo arī ar izglītības un zinātnes ministru. Ja Ministru kabineta rīkojuma projektu par RSU reorganizāciju vai likvidāciju
iesniedz izglītības un zinātnes ministrs, šis projekts ir jāsaskaņo ar veselības ministru."
.... ...
S A T V E R S M E
jaunā
redakcijā
Preambula
Rīgas Stradiņa
universitātes sākotne saistīta ar 1919.gada 8.februārī dibināto un 1919.gada
28.septembrī atklāto Latvijas Augstskolu. Tās Satversme ar Latvijas Republikas
Saeimas likumu apstiprināta 1923.gada 28.martā, piešķirot augstskolai nosaukumu
Latvijas Universitāte.
1940.gada jūnijā pēc Latvijas
okupācijas un iekļaušanas PSRS sastāvā valdība likvidēja Latvijas Universitātes
autonomo statusu, atcēla tās Satversmi un pārdēvēja to par Latvijas Valsts
universitāti.
Ar PSRS Ministru Padomes
1950.gada 10.jūnija rīkojumu Nr.8640r uz Latvijas Valsts universitātes
Medicīnas fakultātes bāzes tika izveidots Latvijas PSR Veselības aizsardzības
ministrijas Rīgas Medicīnas institūts.
Latvijai nostājoties uz
valstiskas neatkarības atjaunošanas ceļa, 1990.gadā Rīgas Medicīnas institūts
tika pārdēvēts par Latvijas Medicīnas akadēmiju. Tās Satversmi pieņēma Latvijas
Medicīnas akadēmijas kolektīva pārstāvju konferencē 1991.gada 1.oktobrī, un tā
ar Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumu apstiprināta 1993.gada 23.februārī.
Latvijas Medicīnas akadēmijas
Satversmes sapulce 1998.gada 5.februārī pieņēma nosaukumu Rīgas Stradiņa
universitāte, bet 2001.gada 9.maijā Satversmi. Rīgas Stradiņa universitāte
ir Latvijas Medicīnas akadēmijas tiesību un saistību pārņēmēja.
1. Vispārīgie noteikumi
1.1. Rīgas Stradiņa
universitāte (turpmāk tekstā RSU) ir Augstskolu likumā noteiktā apjomā autonoma
Latvijas Republikas augstākās izglītības un zinātnes institūcija.
1.2. Oficiālajā sarakstē vienlīdzīgi
lietojami šādi nosaukumi:
Rīgas Stradiņa universitāte,
saīsināti RSU;
Rīga Stradiņš University (angļu
valodā);
Stradina Universität Riga (vācu
valodā);
Universitate Stradina de Riga
(franču valodā);
Universitas Rigensis Stradina
(latīņu valodā).
1.3. RSU juridiskā adrese: Dzirciema
iela 16, Rīga, LV1007.
1.4. RSU ir valsts dibināta augstākās
izglītības un zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām, atvasināta
publiska persona.
RSU darbības tiesiskais pamats
Latvijas Republikas Satversme, Izglītības likums, Zinātniskās darbības likums,
Augstskolu likums, citi normatīvie akti un šī Satversme.
1.5. RSU ir savs zīmogs ar Latvijas
Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un tās pilnu nosaukumu Rīgas Stradiņa
universitāte, emblēma, karogs, nozīmes un citi atribūti, patstāvīga bilance un
savi norēķinu konti bankās.
2. RSU autonomija, uzdevumi un
akadēmiskā brīvība
2.1. RSU autonomiju raksturo varas un
atbildības sadale starp valsts institūcijām un RSU vadību, kā arī starp RSU
vadību un akadēmisko personālu.
2.2. RSU galvenie mērķi ir piedāvāt
un realizēt plašu universitātes akadēmisko un profesionālo izglītību, kā arī
pētnieciskā darba iespējas šādos pamatvirzienos medicīnā, veselības un
sociālajā aprūpē, pedagoģijā, sociālajās zinātnēs un dabaszinātnēs.
2.3. RSU uzdevumi:
nodrošināt studiju un
pētniecības darba nedalāmību, iespēju iegūt zināšanas, akadēmisko izglītību un
profesionālo prasmi, akadēmiskos un zinātniskos grādus, profesionālo
kvalifikāciju;
izstrādāt studiju programmas,
izraudzīties akadēmisko personālu, iekārtot klīnikas, zinātniskās un mācību
laboratorijas, mācību aptiekas, bibliotēku un citas struktūras, lai
studējošajiem dotu iespēju iegūt zināšanas, akadēmisko izglītību un
profesionālo prasmi atbilstoši zinātnes attīstības līmenim iespējami koncentrētā
un didaktiski pilnvērtīgā veidā; nodrošināt tādas studiju programmas,
pārbaudījumu un eksāmenu prasības, lai piešķirtos grādus un nosaukumus, iegūtos
diplomus un profesionālo kvalifikāciju, kā arī studiju programmu daļu apgūšanu
savstarpēji atzītu Latvijas un ārvalstu augstskolās;
veicināt tālākizglītojošas
studijas un piedalīties tālākas izglītības pasākumos. Sadarboties ar citām
augstskolām, kā arī ar zinātniskās pētniecības un izglītības iestādēm. Veicināt
studējošo un akadēmiskā personāla apmaiņu starp Latvijas un ārvalstu
augstskolām;
organizēt savu darbu
sabiedrības interesēs, apzinot sabiedrības aktuālās intereses, kā arī informēt
sabiedrību par savu darbību, par studiju un zinātnisko pētījumu virzieniem un
iespējām, veicinot studiju un pētniecības darbu izvēli atbilstoši indivīda
interesēm un spējām. Piedāvāt sabiedrībai iegūtās zinātniskās un profesionālās
atziņas, metodes un pētījumu rezultātus;
rūpēties par jauno zinātnieku
sagatavošanu un nodrošināt viņiem iespēju iekļauties pasaules akadēmiskajos,
pētnieciskajos procesos;
garantēt akadēmiskā personāla
un studējošo akadēmisko brīvību.
2.4. RSU nodrošina studiju un
pētniecības darba un jaunrades brīvību, ja šī brīvība nav pretrunā ar citu
personu tiesībām, šo Satversmi un normatīvajiem aktiem.
Pētniecības darba brīvība
izpaužas akadēmiskā personāla tiesībās izvēlēties zinātniskās darbības tematiku
un virzienu.
Akadēmiskais personāls
apstiprināto studiju programmu ietvaros ir tiesīgs izvēlēties, izstrādāt un
ieviest mācību metodes.
RSU administrācijai ir pienākums
garantēt un respektēt Augstskolu likumā, šajā Satversmē un citos
normatīvajos aktos paredzētās studējošo un akadēmiskā personāla tiesības.
2.5. RSU veic augstskolas
profilam atbilstošu saimniecisko darbību saskaņā ar Latvijas Republikas
likumiem un citiem normatīvajiem aktiem, un patstāvīgi nosaka pakalpojumu
normatīvus un izcenojumus. RSU veiktās saimnieciskās darbības rezultātā iegūtie
ienākumi izmantojami augstskolas attīstības vajadzībām.
3. RSU pašpārvalde un struktūrvienības
3.1. RSU pārstāvības, vadības
un lēmējinstitūcijas ir:
1) Satversmes sapulce;
2) Senāts;
3) Rektors;
4) Revīzijas komisija;
5) Akadēmiskā šķīrējtiesa.
3.2. Satversmes sapulce ir RSU
pilnvarota augstākā koleģiālā pārstāvības un vadības institūcija un
lēmējinstitūcija akadēmiskajos un zinātniskajos jautājumos.
RSU Satversmes sapulci ievēlē uz
trim gadiem, aizklāti balsojot, no:
1) akadēmiskā personāla;
2) studējošajiem;
3) citām darbinieku grupām.
Satversmes sapulcē ir 130
delegāti. Akadēmiskā personāla pārstāvju īpatsvars Satversmes sapulcē nedrīkst
būt mazāks par 60% un studējošo īpatsvars par 20%.
Struktūrvienību pārstāvniecības
normas Satversmes sapulcē nosaka RSU Senāts.
RSU Satversmes sapulce, katrreiz
sanākot, ievēl priekšsēdētāju, vietnieku un sekretāru.
RSU Sasaukt Satversmes sapulci
var rektors vai Senāts. RSU Satversmes sapulci sasauc ne retāk kā reizi trijos
gados. Ārkārtas RSU Satversmes sapulci sasauc, ja to pieprasa rektors, Senāts
vai Studējošo pašpārvalde.
Satversmes sapulce ir tiesīga
pieņemt lēmumus, ja tajā piedalās vairāk kā puse delegātu. Lēmumus pieņem, ja
par tiem nobalso klātesošo delegātu vairākums.
RSU Satversmes sapulces delegāts
ir atsaukts, ja par atsaukšanu nobalso ne mazāk kā 75% no personāla, kuram ir
tiesības ievēlēt attiecīgo Satversmes sapulces delegātu.
3.3. Satversmes sapulce:
1) atklāti balsojot, pieņem un
groza RSU Satversmi;
2) aizklāti balsojot, ievēl un
atceļ rektoru;
3) noklausās rektora pārskatu;
4) aizklāti balsojot, ievēl
Senātu;
5) aizklāti balsojot, ievēl
Revīzijas komisiju un Akadēmisko šķīrējtiesu;
6) atklāti balsojot, apstiprina
Senāta, Revīzijas komisijas un Akadēmiskās šķīrējtiesas nolikumus.
3.4. RSU Senāts ir RSU personāla
koleģiāla vadības institūcija un lēmējinstitūcija, kas apstiprina kārtību un
noteikumus, kuri regulē visas RSU darbības sfēras.
3.5. RSU Senāta pilnvaru laiks ir trīs
gadi. RSU Senāts uz trīs gadiem no sava vidus ievēl priekšsēdētāju, viņa
vietnieku, sekretāru un Senāta prezidiju. Senāta prezidijs pārstāv Senātu tā sēžu
starplaikos saskaņā ar Senāta apstiprinātu nolikumu. Senāta priekšsēdētājs ir
arī Senāta prezidija priekšsēdētājs. Senāta sekretārs vienlaikus ir arī Senāta
prezidija sekretārs. Senāta prezidiju un/vai priekšsēdētāju var pārvēlēt pēc
75% Senāta locekļu pieprasījuma.
3.6. RSU Senāts:
nosaka profesoru, asociēto
profesoru un docentu štata vietu skaitu atbilstoši nepieciešamībai un
finansējuma iespējām;
ievēl docentus, ja fakultātes
domnieku kvalifikācija neatbilst promocijas padomes prasībām; akadēmisko
struktūrvienību vadītājus; RSU Goda doktorus un goda biedrus;
apstiprina prorektorus
un RSU iestāžu, uzņēmumu un institūtu direktorus (pēc rektora priekšlikuma);
Darba kārtības noteikumus, RSU struktūrvienību; padomju u.c. institūciju
statūtus vai nolikumus; Nolikumu par zinātnisko grādu piešķiršanu RSU;
Studējošo pašpārvaldes nolikumu; studējošo uzņemšanas papildu noteikumus un
imatrikulācijas kārtību; citus noteikumus, kas reglamentē studiju gaitu,
studiju rezultātu pārbaudi un vērtēšanu; kvalifikācijas, akadēmisko un
profesionālo grādu piešķiršanas un diplomu izsniegšanas kārtību u.c. RSU
darbības jomas; RSU budžetu;
lemj par akadēmiskās,
zinātniskās, un saimnieciskās darbības jautājumiem, kas nozīmīgi universitātei;
izskata sūdzības par rektora
un Revīzijas komisijas lēmumiem, kuri nav administratīvie akti;
izskata un apstiprina studiju
programmas, dibina un likvidē struktūrvienības, kā arī veic citas darbības
atbilstoši Satversmes sapulces apstiprinātajam nolikumam par Senātu.
Senāta lēmumu, kas nav administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc
tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU Satversmes sapulcē.
3.7. RSU
Senāta sastāvā 75% jābūt akadēmiskā personāla pārstāvju. RSU Senāta sastāvā
jābūt ne mazāk par 50% profesoru un asociētu profesoru un ne mazāk kā 25%
pārējā akadēmiskā personāla pārstāvju. Studējošo īpatsvaram ir jābūt ne mazāk
par 20%, pārējie Senāta locekļi ir RSU zinātnisko un saimniecisko
struktūrvienību pārstāvji. Studējošo pārstāvjus atbilstoši savam nolikumam
Senātā ievēl un atsauc Studējošo pašpārvalde. Satversmes sapulces
ievēlēto Senāta locekli atsauc Satversmes sapulce, ja to rakstveidā ierosina
puse no darbinieku kopas, kas viņu izvirzījusi. Ja ievēlētie pārstāvji pārtrauc
darba vai studiju attiecības ar RSU, tad viņiem izbeidzas Senāta locekļu
pilnvaras. Rektors un prorektori ir Senāta locekļi. RSU Senāta locekļu kopējo
skaitu nosaka Satversmes sapulces apstiprinātais Senāta nolikums.
3.8. Rektoram ir atliekošā
veto tiesības Senāta lēmumiem. Studējošo pašpārvaldes
pārstāvjiem RSU Senātā, fakultātes domē un Satversmes sapulcē ir veto tiesības
jautājumos, kas skar studējošo intereses. Pēc veto piemērošanas jautājumu izskata
saskaņošanas komisija, ko izveido Senāts. Atliekošā veto jautājumu izskata
nākamajā Senāta sēdē, pieņemot lēmumu ar 2/3 klātesošo Senāta locekļu balsu
vairākumu.
3.9. Rektors ir RSU augstākā
amatpersona, kas vada RSU un bez īpaša pilnvarojuma pārstāv RSU. Rektoru
ievēl RSU Satversmes sapulce uz pieciem gadiem, turklāt vienu personu ne vairāk
kā divas reizes pēc kārtas.
RSU ievēlēto rektoru pēc
veselības ministra ierosinājuma apstiprina Ministru kabinets. Rektoru atceļ no
amata Ministru kabinets pēc RSU Senāta vai Veselības ministrijas ierosinājuma,
ja RSU rektora darbībā konstatēti likuma vai citu normatīvo aktu pārkāpumi.
Rektors:
atbild par RSU darbības
atbilstību Augstskolu likumam un citiem normatīvajiem aktiem, kā arī RSU
Satversmei;
atbild par RSU iegūstamās
izglītības, veikto zinātnisko pētījumu kvalitāti;
nodrošina RSU piešķirto valsts
budžeta līdzekļu, kā arī RSU mantas likumīgu, ekonomisku un mērķtiecīgu
izmantojumu; personiski atbild par RSU finansiālo darbību;
veicina RSU personāla attīstību
un nodrošina akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko brīvību;
veic citus Augstskolu likumā un
citos normatīvajos aktos, kā arī RSU Satversmē noteiktos rektora pienākumus.
Rektors nosaka prorektoru
pilnvaras un vada visu RSU darbību, pildot šīs Satversmes prasības, RSU
Satversmes sapulces un Senāta lēmumus, ievērojot Latvijas Republikas normatīvo
aktu prasības.
Rektora lēmumu, kas nav administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc
tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU Senātā.
3.10. Pēc RSU Senāta iniciatīvas vai
izglītības un zinātnes ministra pieprasījuma RSU var tikt izveidots RSU
Padomnieku konvents, kurš konsultē Senātu un rektoru RSU attīstības stratēģijas
jautājumos, un darbojas saskaņā ar Augstskolu likuma 16. pantu un RSU
Padomnieku konventa nolikumu.
3.11. Revīzijas komisiju RSU
Satversmes sapulce uz trim gadiem ievēl piecus cilvēkus četrus pastāvīgā
akadēmiskā personāla pārstāvjus un vienu studējošo. Revīzijas komisijas sastāvā
nedrīkst būt RSU administratīvā personāla pārstāvji. Revīzijas komisiju vai tās
locekli atsauc Satversmes sapulce pēc Senāta vai 2/3 Satversmes sapulces
dalībnieku pieprasījuma.
Revīzijas komisijai ir tiesības
pārbaudīt RSU finansiālās un saimnieciskās darbības atbilstību spēkā esošajiem
likumiem, citiem normatīvajiem aktiem un RSU Satversmei. Revīzijas komisijai ir
tiesības iepazīties ar visiem dokumentiem, kas attiecas uz RSU finansiālo un
saimniecisko darbību. Revīzijas komisijai ir pienākums par sava darba
rezultātiem ne retāk kā reizi gadā ziņot RSU Senātam. Revīzijas komisijas lēmumu, kas nav administratīvais akts, 10 dienu laikā pēc tā pieņemšanas var pārsūdzēt RSU Senātā.
3.12. Akadēmiskā šķīrējtiesa darbojas
trīs cilvēku sastāvā, no kuriem divus uz trim gadiem ievēl RSU Satversmes
sapulce no akadēmiskā personāla vidus. Akadēmiskās šķīrējtiesas sastāvā
nedrīkst būt RSU administratīvā personāla pārstāvji. Studējošo pārstāvi no RSU
studējošo vidus Akadēmiskajā šķīrējtiesā uz diviem gadiem ievēl RSU Studējošo
pašpārvalde. Akadēmisko šķīrējtiesu vai tās locekli atsauc Satversmes sapulce
pēc Senāta vai 2/3 Satversmes sapulces dalībnieku pieprasījuma vai RSU
Studējošo pašpārvaldes pieprasījuma par studējošo pārstāvja atsaukšanu.
Akadēmiskās šķīrējtiesas tiesības, pienākumus, uzdevumus un lēmumu pieņemšanas
kārtību nosaka Augstskolu likums, Administratīvā procesa likums un Akadēmiskās
šķīrējtiesas nolikums.
Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus administratīvos aktus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pārējos Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus,
kuri nav administratīvie akti, var apstrīdēt RSU Satversmes sapulcē.
3.13. RSU struktūrvienību
dibināšanas, reorganizācijas un likvidācijas kārtību nosaka Senāts. RSU
struktūrvienības uzdevumus, funkcijas un tiesības nosaka struktūrvienības
nolikums, kuru apstiprina RSU Senāts. Ikvienas struktūrvienības vadītājs ir
atbildīgs par struktūrvienības uzdevumu izpildi, kā arī personāla nodarbināšanu
un struktūrvienības rīcībā esošo materiālo resursu lietderīgu izmantošanu.
RSU struktūrvienīb
as ir
fakultātes, akadēmiskās skolas, institūti, katedras, centri, koledžas,
klīnikas, mācību aptiekas, zinātniskās un mācību laboratorijas, kas saskaņā ar
Senāta apstiprinātiem nolikumiem veic mācību, metodisko, zinātnisko un klīnisko
darbu.
Fakultāte ir RSU
organizatoriska struktūrvienība, kas izveidota akadēmiskās darbības
organizēšanai vienā vai vairākās zinātnes nozarēs, šajā jomā fakultāte pilda
RSU kopīgos uzdevumus un ievēro tās darbības principus; atbilstošās akadēmiskās
un profesionālās darbības jautājumos fakultāte universitātē pilda metodoloģiska
un idejiska centra lomu, neskarot RSU vadības kompetenci un atbildību;
fakultāti vada dekāns, ko ievēl fakultātes dome uz termiņu, kas nepārsniedz
piecus gadus, bet vienu personu ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas, un
fakultātes dome, kas darbojas pēc Senāta apstiprinātā nolikuma; dekāns pārstāv
fakultāti bez īpaša pilnvarojuma visās tās lietās.
Akadēmiskā skola ir RSU
akadēmiska struktūrvienība studiju programmu izveidei un realizācijai, kā arī
pētnieciskā darba veikšanai atbilstīgi fakultātes profilam; akadēmisko skolu
izveido pēc rektora, fakultātes domes, vai dekāna priekšlikuma; tā darbojas
saskaņā ar Senāta apstiprinātu nolikumu; akadēmiskās skolas darbību vada skolas
direktors, kuru pēc rektora priekšlikuma apstiprina Senāts.
Institūts ir RSU zinātniskā,
akadēmiskā un/vai ārstnieciska struktūrvienība; institūtu izveido,
apvienojoties vienas zinātnes apakšnozares vai vairāku apakšnozaru
struktūrvienībām (katedrām, zinātniskajām laboratorijām vai klīnikām) ar nolūku
savu intelektuālo un materiālo potenciālu izmantot kopīgu mērķu racionālai
sasniegšanai, kā arī normatīvajos aktos noteiktā kārtībā mainot jau esošo
Latvijas zinātnisko institūtu pakļautību; institūtu vada tā direktors, kuru pēc
rektora ierosinājuma apstiprina Senāts.
Katedra ir RSU akadēmiskā
struktūrvienība; katedras izveido ar Senāta lēmumu pēc rektora vai fakultātes
domes priekšlikumiem; tās darbojas saskaņā ar Senāta apstiprinātu nolikumu;
katedras darbību vada katedras vadītājs, kuru ievēl Senāts, un viņš ir katedras
oficiālais pārstāvis visās tās lietās.
Centrs ir organizatoriska,
akadēmiska un/vai ārstnieciska struktūrvienība; centru izveido ar Senāta lēmumu
pēc rektora ierosinājuma; tas darbojas saskaņā ar Senāta apstiprinātu nolikumu;
centra darbību atbilstīgi nolikumam vada direktors, medicīniskais direktors vai
vadītājs, kura kandidatūru pēc rektora ierosinājuma apstiprina Senāts.
Zinātniskā laboratorija (grupa)
ir RSU zinātniska struktūrvienība; zinātnisko laboratoriju izveido ar Senāta
lēmumu RSU institūta, katedras vai klīnikas sastāvā vai arī kā patstāvīgu
struktūrvienību; zinātnisko laboratoriju vada laboratorijas vadītājs, kuru
pieņem darbā RSU rektors.
3.14. RSU var dibināt
komercsabiedrības un būt komercsabiedrību dalībnieks, kā arī dibināt biedrības
un nodibinājumus un būt biedrību un nodibinājumu biedrs vai dibinātājs. Ar
senāta lēmumu satversmē noteikto mērķu īstenošanai RSU var dibināt arī
iestādes, to skaitā publiskās aģentūras.
RSU normatīvajos aktos noteiktā
kārtībā var dibināt zinātnisko institūtu, tai skaitā kā publisko aģentūru.
Zinātnisko institūtu RSU var izveidot arī kā RSU struktūrvienību. Zinātniskais
institūts, kas izveidots kā RSU struktūrvienība, darbojas atbilstīgi RSU Senāta
apstiprinātam nolikumam, to finansē un uzrauga RSU. Zinātniskais institūts, kas
izveidots kā RSU struktūrvienība, tiek reorganizēts vai likvidēts ar RSU Senāta
lēmumu.
Normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā RSU var izveidot koledžas.
3.15. RSU, pamatojoties uz līgumu ar
ārstniecības iestādi, ir tiesīga izveidot klīniku. Klīnika saskaņā ar
RSU attiecīgo katedru, fakultāti vai akadēmisko skolu nodrošina un realizē
mācību darbu un piedalās pētnieciskajā darbā; nodrošina un veic slimnieku
izmeklēšanu, ārstēšanu, rehabilitāciju un konsultatīvo darbu; sadarbojas ar
profesionālajām asociācijām metodiskajā un organizatoriskajā darbībā, kā arī
ievieš praksē jaunas profilakses, diagnostikas un ārstēšanas metodes; klīniku
vada tās vadītājs, kura kandidatūru izvirza un pieņem darbā ārstniecības
iestādes vadītājs, saskaņojot ar rektoru un attiecīgās katedras vadītāju.
4. RSU personāls
4.1. RSU personālu veido:
akadēmiskais personāls RSU
akadēmiskajos amatos ievēlētie darbinieki
pilnā laika studējošie, arī
maģistranti, doktorandi un rezidenti;
vispārējais augstskolas personāls.
RSU akadēmisko personālu veido:
profesori, asociētie profesori;
docenti, vadošie pētnieki;
lektori, pētnieki;
asistenti.
RSU studējošie ir:
bakalauru studiju programmu
studenti;
profesionālo studiju programmu
studenti;
maģistranti;
rezidenti medicīnā;
doktorandi.
Vispārējais RSU personāls ir:
mācību un zinātnes
palīgpersonāls;
administratīvais, tehniskais,
saimnieciskais un cits personāls, izņemot akadēmisko personālu un studējošos.
4.2. Akadēmiskā personāla
ievēlēšanas kārtību, tiesības un pienākumus nosaka Augstskolu likums,
Izglītības likums, Zinātniskās darbības likums, RSU Darba kārtības noteikumi un
RSU nolikums par akadēmiskā personāla ievēlēšanas kārtību un tiesībām.
4.3. Izslēgts.
4.4. Lektoru galvenie uzdevumi ir:
kvalificētu lekciju
sagatavošana un lasīšana, studiju nodarbību vadīšana, pārbaudījumu
organizēšana;
zinātniskās pētniecības darba
veikšana, studējošo pētniecisko darbu un prakšu vadīšana;
piedalīšanās studiju programmu
darba un kvalitātes vērtēšanā.
4.5. Asistentu galvenie uzdevumi ir:
studiju nodarbību vadīšana,
pārbaudījumu organizēšana;
zinātniskās pētniecības darba
veikšana, studējošo pētniecisko darbu un prakšu vadīšana;
piedalīšanās studiju programmu
darba un kvalitātes vērtēšanā.
4.6. Imatrikulācija RSU notiek
saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktā kārtībā apstiprinātiem uzņemšanas
noteikumiem. Tiesības kļūt par RSU studējošajiem ir jebkuram Latvijas pilsonim
un personām, kurām ir Latvijas Republikas izdota nepilsoņu pase, kā arī personām,
kurām ir izsniegtas pastāvīgās uzturēšanās atļaujas. Studējošajiem mācību maksu
pilnīgi vai daļēji sedz valsts, kā arī juridiskās un fiziskās personas saskaņā
ar līgumiem, ko RSU noslēgusi ar studējošiem.
RSU studējošie ir tiesīgi:
saskaņā ar RSU apstiprinātām
studiju programmām iegūt akadēmisko un profesionālo izglītību, veikt zinātnisko
darbu un iegūt akadēmiskos grādus;
izvēlēties fakultatīvo studiju
programmas un virzienus;
RSU noteiktā kārtībā pārtraukt
un atsākt studijas;
saskaņā ar RSU Iekšējās
kārtības noteikumiem izmantot RSU telpas, laboratorijas, klīnikas, bibliotēkas,
iekārtas, aparatūru u.c.;
vēlēt un tikt ievēlētiem
Studējošo pašpārvaldē, līdzdarboties RSU visu līmeņu pašpārvaldes institūcijās;
veidot biedrības, pulciņus,
klubus u.tml.;
saņemt informāciju visos
jautājumos, kas tieši saistīti ar viņu studijām un iespējamo karjeru;
augstskolā brīvi paust un
aizstāvēt savas domas un uzskatus;
RSU noteiktā kārtībā kā
klausītājiem apmeklēt citas augstskolas mācību pasākumus un kārtot
nepieciešamos pārbaudījumus.
4.7. RSU studējošajiem ir sava
pašpārvalde, kas darbojas saskaņā ar RSU Senāta apstiprinātu nolikumu.
Studējošo pašpārvaldes pārstāvjiem ir tiesības līdzdarboties RSU
lēmējinstitūcijās, piedalīties studējošo sadzīves jautājumu risināšanā un kā
novērotājiem ieskaitēs un eksāmenos, kā arī izmantot citas Augstskolu likumā
noteiktās tiesības.
4.8. Vispārējā RSU
personāla tiesības un pienākums ir sekmēt mācību, studiju un pētniecības darbu
tā, lai RSU spētu īstenot savus uzdevumus un lai netiktu traucēta citu personu
amata vai darba pienākumu izpilde. Saskaņā ar RSU Satversmi personālam ir
tiesības piedalīties RSU vadības un pašpārvaldes lēmumu un Darba kārtības
noteikumu izstrādāšanā. Kārtību, kādā tiek pieņemts darbā un atlaists no darba
vispārējais RSU personāls, saskaņā ar esošajiem normatīviem aktiem nosaka
Senātā apstiprinātie Darba kārtības noteikumi.
4.9. RSU personāls ir atbildīgs
par savu pienākumu pildīšanu. Kārtību kādā kvalificējami pārkāpumi un uzliekami
sodi par pienākumu nepildīšanu nosaka RSU Senāts, pieņemot Darba kārtības
noteikumus.
4.10. RSU vadība nodrošina RSU
personālam darba vai studiju apstākļus, rūpējas par viņu veselību un atpūtu,
nodrošina iespēju celt kvalifikāciju un pārkvalificēties.
4.11. RSU izdotos administratīvos aktus vai faktisko
rīcību RSU personāls var apstrīdēt RSU Akadēmiskajā šķīrējtiesā. RSU
Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā.
Personas, kuras nav RSU personāla
sastāvā, RSU izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt,
iesniedzot iesniegumu RSU rektoram. Rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ja apstrīdamo administratīvo
aktu izdevis vai faktisko rīcību veicis RSU rektors, personas, kuras nav
augstskolas personāla sastāvā, attiecīgo administratīvo aktu vai faktisko
rīcību var apstrīdēt Izglītības un zinātnes ministrijā. Ministrijas pieņemto
lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
5. RSU īpašums, saimnieciskā
darbība un finanšu līdzekļi
5.1. Pildot savus uzdevumus, RSU ir
tiesības Latvijā un ārvalstīs veikt šādas darbības:
atvērt nodaļas, filiāles,
pārstāvniecības;
slēgt līgumus ar fiziskajām un
juridiskajām personām, kā arī veikt citas juridiskās darbības saskaņā ar
Augstskolu likumu, citiem Latvijas Republikas likumiem, RSU Satversmi;
izsludināt konkursus, pirkt un
pārdot kustamo un nekustamo īpašumu, dažādu mantu un vērtspapīrus saskaņā ar
spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un atbilstoši RSU darbības mērķiem;
veikt RSU profilam atbilstošu
saimniecisko darbību, kuras ienākumi ir ieskaitāmi RSU budžetā tās attīstībai,
kā arī ieguldīt iegūtos līdzekļus citās komercsabiedrībās atbilstoši RSU attīstības
mērķiem. Saimniecisko darbību veicošu komercsabiedrību dibināšana un/vai savu
daļu ieguldīšana to kapitālā notiek ar Senāta lēmumu;
būt par prasītāju un
atbildētāju tiesās.
5.2. RSU īpašumā, valdījumā
un lietojumā var būt zeme, kustamais, nekustamais un intelektuālais īpašums, kā
arī naudas līdzekļi.
RSU īpašumu veido:
kustama un nekustama
manta, kas RSU dāvināta, ko RSU mantojusi vai ko RSU iegādājusies par pašas
līdzekļiem;
par valsts budžeta
līdzekļiem iegādātā manta. Nekustamais īpašums ierakstāms zemesgrāmatā kā RSU
īpašums;
RSU intelektuālais
īpašums.
RSU ir tiesības rīkoties ar savu
īpašumu RSU Satversmē norādīto mērķu sasniegšanai. RSU īpašums tiek pārvaldīts
nošķirti no tai valdījumā nodotā valsts īpašuma.
5.3. Ar ienākumiem, ko RSU gūst,
veicot darbību šajā Satversmē noteikto mērķu sasniegšanai, RSU rīkojas,
ievērojot noteikumus, kas attiecas uz bezpeļņas organizācijām.
5.4. RSU normatīvajos aktos noteiktā
kārtībā ir atbrīvota no muitas nodokļa un nodevām, kā arī no nodokļiem par
rekonstrukcijas materiālu un aprīkojuma importu.
5.5. RSU mantas daļu RSU Senāts
var nodot lietošanā struktūrvienībām, lai tās realizētu savu darbību.
5.6. RSU finanšu līdzekļus veido:
1) valsts finansējums:
no Valsts pamatbudžeta
izglītībai studiju programmu sarakstam un studējošo skaitam, atbilstošs bāzes
finansējums, kas ietver līdzekļus personāla algām, komunālajiem maksājumiem,
nodokļiem, infrastruktūras uzturēšanai, inventāra un iekārtu iegādei,
atjaunošanai un modernizācijai ar studiju programmām saistītajam zinātniskās
pētniecības darbam;
no maksas par studijām, kuru
sedz valsts vai kura tiek saņemta atmaksājamu vai neatmaksājamu kredītu veidā
saskaņā ar normatīvajiem aktiem;
no līdzekļiem, kas paredzēti
noteiktu mērķu realizēšanai, t.sk. no investīcijām un mērķprogrammām.
2) citi ienākumi:
no maksas pakalpojumiem;
no zinātnisko līgumdarbu
veikšanas un citiem zinātnes finansēšanas avotiem;
no saimnieciskās darbības;
no organizāciju un fizisko
personu ziedojumiem un dāvinājumiem;
no kustamā un nekustamā īpašuma
pārdošanas normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā;
no citiem normatīvajos aktos
paredzētajiem ienākuma avotiem.
5.6.2.punktā minētie ienākumi
tiek izmantoti RSU pamatdarbības nodrošināšanai Senāta noteiktā kārtībā.
5.7. Jebkura valsts vai
pašvaldības institūcija, privātstruktūra un fiziskā persona, maksājot no to
rīcībā esošajiem līdzekļiem, var slēgt līgumus ar RSU par noteiktu speciālistu
sagatavošanu pētījumu veikšanu vai RSU profilam atbilstošu pakalpojumu sniegšanu,
ja tie nav pretrunā ar normatīvajiem aktiem.
5.8. Pašnopelnītos līdzekļus un
papildus valsts budžetam iegūtos līdzekļus RSU izmanto tikai savu pamatuzdevumu
veikšanai.
5.9. RSU ir tiesības saņemt banku un
citu kredītiestāžu kredītus, līzinga pakalpojumus, kā arī saņemt organizāciju
un fizisku personu dāvinājumus un ziedojumus normatīvajos aktos noteiktā
kārtībā.
5.10. RSU finanšu resursu
struktūru nosaka RSU Senāts, bet budžeta izpildi kontrolē RSU Revīzijas
komisija.
5.11. Par RSU budžeta izpildi rektors
sniedz ikgadēju pārskatu RSU Senātam, izglītības un zinātnes ministram, kā arī
veselības ministram.
6. RSU reorganizācijas vai
likvidācijas kārtība,
RSU Satversmes pieņemšanas un
grozīšanas kārtība.
6.1. Lēmumu par RSU
reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un
zinātnes ministra vai veselības ministra ierosinājuma. Ministru kabineta
rīkojuma projektam par RSU reorganizāciju vai likvidāciju pievienojams
Augstākās izglītības padomes atzinums.
Ja Ministru kabineta rīkojuma
projektu par RSU reorganizāciju vai likvidāciju iesniedz veselības
ministrs, šis projekts ir jāsaskaņo arī ar izglītības un zinātnes ministru. Ja Ministru kabineta rīkojuma projektu par RSU reorganizāciju vai likvidāciju
iesniedz izglītības un zinātnes ministrs, šis projekts ir jāsaskaņo ar veselības ministru.
6.2. RSU Satversmi pieņem un groza
Satversmes sapulce.
6.3. RSU Satversme un grozījumi
tajā stājas spēkā pēc apstiprināšanas Saeimā.
Rektors J.Gardovskis
Izglītības un zinātnes ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
T.Koķe |
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
S.Obodova |
G.Rēvalde |
31.10.2008 16:15
3526
K.Bajāre
67047898,
Par Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes
grozījumiem
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu, uzdevumu u.tml. |
Nav attiecināms. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Augstskolu likuma 10.panta trešā daļa paredz, ka valsts dibināto augstskolu (izņemot Latvijas Policijas akadēmiju un Latvijas Nacionālo aizsardzības akadēmiju) satversmi un grozījumus tajā pieņem attiecīgās augstskolas satversmes sapulce un pēc izglītības un zinātnes ministra ieteikuma ar likumu apstiprina Saeima. Likumprojekts ir izstrādāts, pamatojoties uz Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes sapulces 2008.gada 30.oktobra sēdē apstiprinātajiem grozījumiem Rīgas Stradiņa universitātes Satversmē, nodrošinot Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes atbilstību Augstskolu likumā noteiktajām prasībām. |
3. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts apstiprina Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes
grozījumus. Saskaņā ar šiem grozījumiem tiek precizēts Rīgas Stradiņa
universitātes juridiskais statuss un tiek noteikts, ka tā ir atvasināta
publiska persona. Satversmes grozījumi ietver arī jaunu jēdzienu ievēlēšanas
vieta iepriekšējā jēdziena pamatdarba vieta vietā. Satversmes grozījumos
iekļautas prasības par studējošo īpatsvara izmaiņām Rīgas Stradiņa
universitātes Satversmes sapulcē un Senātā. Ņemot vērā Stradiņa universitātes
padotību Veselības ministrijai, Satversmes grozījumi paredz noteikt, ka Rīgas
Stradiņa universitātes rektoru pēc veselības ministra ierosinājuma apstiprina
Ministru kabinets, ka arī paredz papildināt grozījumus ar nosacījumu, ka
lēmumu par Rīgas Stradiņa universitātes reorganizāciju vai likvidāciju pieņem
Ministru kabinets pēc veselības ministra ierosinājuma. Šāds papildinājums ir
nepieciešams, jo Stradiņa universitātes Satversme tika apstiprināta pirms
Veselības ministrijas izveidošanas. Satversmes grozījumos tiek izdarītas arī redakcionālas
izmaiņas vārds iestāde Satversmes tekstā aizstāts ar vārdu institūcija
vārds šķīrējtiesa aizstāts ar vārdiem akadēmiskā šķīrējtiesa, vārdi
likums Par zinātnisko darbību aizstāts ar vārdiem Zinātniskās darbības
likums u.c. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. inovācijas un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms. |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem un pašnodarbinātajām personām |
Nav
attiecināms. |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.4. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.6. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1
n+2 n+3 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību budžets
|
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms.
|
|||
6. Cita
informācija
|
Citas informācijas nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi
un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus normatīvie
akti nav jāizdod. |
2. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret
citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas
Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums,
direktīva, regula, lēmumsrezolūcija, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā
akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms.
|
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir
notikušas ar Latvijas Studentu apvienību. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Studentu apvienība
kopumā atbalsta likumprojektu. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi netika veikti. |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Konsultācijas ar
ekspertiem netika veiktas. |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek radītas. Rektors atbild par augstskolas darbības atbilstību tās satversmei saskaņā ar Augstskolu likuma 171 . panta 1.punktu. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī tiks ievietots portālā www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Rīgas Stradiņa universitātes izdotos administratīvos aktus vai
faktisko rīcību akadēmijas personāls var apstrīdēt akadēmiskajā šķīrējtiesā,
bet akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. Personas, kuras nav akadēmijas personāla
sastāvā, Rīgas Stradiņa universitātes izdotos administratīvos aktus vai
faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu rektoram. Rektora
pieņemto lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
S.Obodova |
G.Rēvalde |
31.10.08 11:38
1080
K.Bajāre
67047898, kintija.bajare@izm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.7 |
2009.gada 27.janvārī |
46.§
Likumprojekts "Par Rīgas Stradiņa universitātes Satversmes grozījumiem"
TA-3600
___________________________________________________________
(I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir izglītības un zinātnes ministre.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-07-2701-#46.doc
1