Rīgā
16.01.2009. Nr.90/TA-2785
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Vispārīgās programmas "Solidaritāte un migrācijas plūsmu pārvaldība" ietvaros izveidoto fondu vadības likums". Likumprojektu izstrādāja Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Kurme 67219310, Gunta.Kurme@iem.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 9 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 11 lp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 13.janvāra sēdes protokola Nr.3 21.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Vispārīgās programmas "Solidaritāte
un migrācijas plūsmu pārvaldība" ietvaros izveidoto fondu vadības likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā lietoti šādi termini:
1) fonds
Eiropas Bēgļu fonds (2008.2013.gadam), kas izveidots saskaņā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2007.gada 23.maija Lēmumu 573/2007/EK, ar ko laikposmam
no 2008.gada līdz 2013.gadam izveido Eiropas Bēgļu fondu kā daļu no Vispārīgās
programmas "Solidaritāte un migrācijas plūsmu pārvaldība" un ar ko
atceļ Padomes lēmumu 2004/904/EK, Eiropas Ārējo robežu fonds (2007.2013.gadam),
kas izveidots saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada 23.maija Lēmumu
574/2007/EK, ar ko laikposmam no 2007.gada līdz 2013.gadam izveido Eiropas
Ārējo robežu fondu kā daļu no Vispārīgās programmas "Solidaritāte un
migrācijas plūsmu pārvaldība", Eiropas Atgriešanās fonds (2008.2013.gadam),
kas izveidots saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada 23.maija Lēmumu
575/2007/EK, ar kuru izveido Eiropas Atgriešanās fondu laikposmam no 2008.gada
līdz 2013.gadam kā daļu no Vispārīgās programmas "Solidaritāte un
migrācijas plūsmu pārvaldība", un Eiropas Trešo valstu valstspiederīgo
integrācijas fonds (2007.2013.gadam), kas izveidots saskaņā ar Padomes
2007.gada 25.jūnija lēmumu Nr.2007/435/EK, ar ko laikposmam no 2007.gada līdz
2013.gadam izveido Eiropas Trešo valstu valstspiederīgo integrācijas fondu kā
daļu no Vispārīgās programmas "Solidaritāte un migrācijas plūsmu
pārvaldība";
2) fonda vadība darbības, kas saistītas ar plānošanas
dokumentu sagatavošanu, saskaņošanu un apstiprināšanu, fonda vadības un
kontroles sistēmas izveidi, fonda projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju
izstrādi un apstiprināšanu, fonda projektu iesniegumu atlasi un apstiprināšanu,
fonda projektu īstenošanu, kontroli, revīziju, uzraudzību un novērtēšanu;
3) fonda
projekta iesniegums iesniegums
(aizpildīta veidlapa un tās pielikumi), ko iesniedz fonda projekta iesniedzējs,
lai saņemtu projektam nepieciešamo finansējumu no fonda;
4) fonda
projekts fonda projekta iesniegums, kas atbilst fonda projektu
iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un ko apstiprinājusi fonda vadošā iestāde;
5) fonda
projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji kritēriji, ar kuriem saskaņā vērtē fonda projektu iesniegumus un
pieņem lēmumu par to apstiprināšanu vai noraidīšanu;
6) fonda
finansējuma saņēmējs Latvijas
Republikas tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde, atvasināta
publiska persona, cita valsts iestāde vai privāto tiesību juridiskā persona,
kuras iesniegtais fonda projekta iesniegums ir apstiprināts šajā likumā
noteiktajā kārtībā. Fonda finansējuma saņēmējs var būt arī tādas starptautiskas
organizācijas pārstāvniecība Latvijas Republikā, kas darbojas jomā, ko atbalsta
fonds (turpmāk starptautiska organizācija);
7) granta līgums civiltiesisks līgums vai vienošanās par fonda projekta ieviešanu,
ko fonda vadošā iestāde slēdz ar fonda finansējuma saņēmēju;
8) plānošanas
dokumenti fonda daudzgadu programma un fonda gada programma.
2.pants.
Likuma mērķis
Likuma mērķis ir nodrošināt fondu efektīvu, pārskatāmu
un finanšu vadības principiem atbilstošu vadību Latvijā.
3.pants.
Likuma darbības joma
Likums nosaka fondu vadībā iesaistīto institūciju un
fonda finansējuma saņēmēju tiesības un pienākumus, fondu vadībā iesaistīto
institūciju lēmumu pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību,
kārtību, kādā risināmi strīdi par piešķirto fonda finansējumu, un citus ar
fondu vadību saistītus jautājumus.
4.pants.
Fonda finansējuma piešķiršana
Fonda projekta iesnieguma iesniegšana saskaņā ar šo
likumu nerada pienākumu fonda vadībā iesaistītajai institūcijai piešķirt finansējumu
fonda projekta iesniedzējam.
5.pants.
Fonda projektu iesniegumu atlase
Fonda projektu iesniegumu atlase var būt:
1) atklāta ja starp fonda projektu iesniegumu
iesniedzējiem notiek vienlīdzīga sacensība par fonda projekta iesnieguma
apstiprināšanu un fonda finansējuma piešķiršanu;
2) ierobežota ja iepriekš ir zināms ierobežots fonda
projektu iesniedzēju loks, kurus uzaicina iesniegt fonda projekta iesniegumu.
Šajā gadījumā apstiprina un finansē visus fonda projektu iesniegumus, kuri
atbilst fondu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.
II nodaļa
Fonda vadības nodrošināšana
6.pants.
Fonda vadības nodrošināšanā iesaistītās institūcijas
(1) Fonda vadību nodrošina:
1) šādas fonda vadībā iesaistītās
institūcijas:
a) vadošā iestāde,
b) deleģētā iestāde,
c) revīzijas iestāde,
d) sertificēšanas iestāde,
e) maksājumu iestāde,
f) vadības komiteja;
2) fonda finansējuma
saņēmējs.
(2) Vadošo
iestādi, revīzijas iestādi, sertificēšanas iestādi un maksājumu iestādi, kā arī,
ja nepieciešams, deleģēto iestādi un tās pienākumus un tiesības nosaka Ministru
kabinets, izdodot attiecīgu rīkojumu.
(3) Lai sasniegtu
šā likuma mērķi, fondu vadībā iesaistītās institūcijas, izņemot vadības
komiteju, izdod iekšējos normatīvos aktus un sadarbojas ar citām institūcijām
Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
7.pants. Vadošās iestādes pienākumi un tiesības
(1) Vadošā iestāde ir atbildīga par fondu
vadību un tās īstenošanas efektivitāti.
(2) Vadošajai iestādei ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt plānošanas dokumentu izstrādi;
2) sniegt sabiedrībai informāciju un
nodrošināt publicitāti jautājumos, kas saistīti ar fondu projektiem;
3) izstrādāt fondu projektu iesniegumu
vērtēšanas kritērijus;
4) nodrošināt fondu projektu iesniegumu
konkursu izsludināšanu;
5) nodrošināt fondu projektu iesniegumu
vērtēšanu un atlasi;
6) nodrošināt fondu projektu īstenošanas
uzraudzību;
7) nodrošināt fondu projektu ietvaros veikto
izdevumu pārbaudi;
8) nodrošināt fondu progresa, noslēguma un
novērtējuma ziņojumu sagatavošanu;
9) nodrošināt plānošanas dokumentu, fondu
progresa, noslēguma un novērtējuma ziņojumu iesniegšanu Eiropas Komisijā;
10) nodrošināt fondu ieviešanas izvērtēšan
as
pasākumus.
(3) Vadošajai iestādei ir šādas tiesības:
1) ierosināt un veikt fondu ieviešanas
kontroli un revīziju;
2) pieprasīt no fondu vadībā iesaistītajām
institūcijām un fondu finansējuma saņēmējiem informāciju, kas nepieciešama
fondu vadības nodrošināšanai.
(4) Vadošā iestāde nodrošina, lai funkcijas,
kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā vadošā iestāde, tiktu nodalītas no citām
tās funkcijām.
8.pants. Deleģētās iestādes pienākumi, tiesības un
vadošās iestādes un deleģētās iestādes padotība
(1) Deleģētā
iestāde īsteno daļu no vadošās iestādes pienākumiem. Deleģētajai iestādei var
nodot šā likuma 7.panta otrajā un trešajā daļā minētos vadošās iestādes
pienākumus un tiesības, izņemot šā likuma 7.panta otrās daļas 9.punktā minēto
pienākumu.
(2) Deleģētā
iestāde ar Eiropas Komisiju sazinās, izmantojot vadošās iestādes starpniecību.
(3) Deleģētā iestāde, pildot
tai noteiktos pienākumus, atrodas tā Ministru kabineta locekļa funkcionālajā
pakļautībā, kuram ir padota vadošā iestāde.
(4) Lai nodrošinātu
deleģētās iestādes efektīvu pienākumu izpildi, vadošā iestāde, ja deleģētā
iestāde neatrodas tās institucionālajā padotībā, saskaņojot ar deleģētās
iestādes institucionāli augstāku iestādi, var izdot deleģētajai iestādei
saistošus iekšējos normatīvos aktus attiecībā uz tai nodoto pienākumu izpildi.
9.pants. Revīzijas iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1) Revīzijas iestāde ir no vadošās
iestādes un sertificēšanas iestādes funkcionāli neatkarīga institūcija.
(2) Revīzijas iestādei ir šādi pienākumi:
1) veikt auditus, lai pārliecinātos, vai
izveidotās vadības un kontroles sistēmas ir efektīvas;
2) veikt fonda projektu izdevumu izlases
pārbaudes, lai pārliecinātos par izdevumu deklarācijā iekļauto veikto izdevumu
likumību un pareizību.
(3) Revīzijas iestādei ir tiesības pieprasīt
no fondu vadībā iesaistītajām institūcijām un fondu finansējuma saņēmējiem
informāciju, kas nepieciešama šā panta otrajā daļā noteikto pienākumu
īstenošanai.
(4) Revīzijas iestāde nodrošina, lai
funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā revīzijas iestāde, tiktu
nodalītas no citām tās funkcijām.
10.pants. Sertificēšanas iestādes pienākumi un
tiesības
(1) Sertificēšanas iestāde sertificē fondu
projektu ietvaros veiktos izdevumus pirms progresa vai noslēguma ziņojuma
iesniegšanas Eiropas Komisijā.
(2) Sertificēšanas iestādei ir tiesības veikt
fondu projektu finanšu kontroli un auditus.
(3) Sertificēšanas iestāde nodrošina, lai
funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā sertificēšanas iestāde, tiktu
nodalītas no citām tās funkcijām.
11.pants. Maksājumu iestādes pienākumi un tiesības
(1) Maksājumu iestādei
ir šādi pienākumi:
1) ieskaitīt vadošās iestādes kontā no Eiropas
Komisijas saņemtos finanšu līdzekļus;
2) veikt maksājumus, pamatojoties uz vadošās
iestādes un finansējuma saņēmēju iesniegtajiem maksājuma uzdevumiem.
(2) Maksājumu iestādei
ir tiesības pieprasīt no fondu vadībā iesaistītajām institūcijām informāciju,
kas nepieciešama maksājumu finanšu uzskaites veikšanai.
(3) Maksājumu iestāde
nodrošina, lai funkcijas, kuras tā saskaņā ar šo likumu pilda kā maksājumu
iestāde, tiktu nodalītas no citām tās funkcijām.
12.pants. Vadības komiteja
(1) Vadības komiteja ir
koleģiāla fondu vadībā iesaistīta institūcija, kas izveidota, lai nodrošinātu
partnerības principu, un piedalās plānošanas dokumentu izstrādē, fonda projektu
izvērtēšanā un sasniegtā progresa novērtēšanā.
(2) Vadības komitejai
ir šādi pienākumi:
1) apstiprināt
plānošanas dokumentu projektus, kā arī izmaiņas tajos;
2) uzraudzīt plānošanas
dokumentos noteikto mērķu un rezultātu sasniegšanu;
3) piedalīties
fonda projektu iesniegumu (izņemot fonda tehniskās palīdzības projektu
iesniegumu) vērtēšanā;
4) apstiprināt
noslēguma ziņojumu Eiropas Komisijai par fonda gada programmas īstenošanu;
5) ierosināt
vadošajai iestādei pasākumus, kas paaugstina fonda finansējuma izlietošanas
efektivitāti un lietderību.
(3) Vadības komiteju
vada vadošās iestādes pārstāvis. No iestādēm, kuru kompetencē ir attiecīgā
fonda jautājumi, vadības komitejas sastāvā iekļauj pārstāvjus ar balsstiesībām,
bet no sertificēšanas iestādes un revīzijas iestādes pārstāvjus ar
padomdevēja tiesībām. Sertificēšanas iestādei un revīzijas iestādei ir
balsstiesības attiecībā uz tehniskās palīdzības jautājumiem. Ja fonda jautājumi
skar sociālo partneru kompetenci, vadības komitejas sastāvā var iekļaut
pārstāvjus ar padomdevēja tiesībām no minētajām institūcijām.
(4) Vadības komitejas
sastāvu apstiprina vadošās iestādes vadītājs.
(5) Vadības komiteja
darbojas saskaņā ar tās apstiprinātu nolikumu.
13.pants. Fonda finansējuma saņēmēja pienākumi un
tiesības
(1) Fonda finansējuma
saņēmējam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt fonda
projekta īstenošanu saskaņā ar civiltiesisko līgumu ja fonda finansējuma
saņēmējs ir privāto tiesību juridiskā persona vai starptautiska organizācija;
2) nodrošināt fonda
projekta īstenošanu saskaņā ar vienošanos par fonda projekta ieviešanu ja
fonda finansējuma saņēmējs ir Latvijas Republikas tiešās vai pastarpinātās
valsts pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde;
3) nodrošināt
grāmatvedības uzskaiti atsevišķi katram fonda projektam;
4) sniegt informāciju
par fonda projekta īstenošanu un nodrošināt Eiropas Komisijas un fondu vadībā
iesaistīto institūciju pārstāvjiem pieeju dokumentiem, kas saistīti ar fonda
projekta īstenošanu, kā arī attiecīgā projekta īstenošanas vietai.
(2) Finansējuma
saņēmējam ir šādas tiesības:
1) fondu vadību
reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saņemt fonda
finansējumu;
2) saņemt
nepieciešamo informāciju par fonda projekta īstenošanas finansējuma
izmantošanas nosacījumiem.
14.pants. Ministru kabineta kompetence
Lai nodrošinātu fondu
vadību, Ministru kabinets nosaka:
1) fonda daudzgadu programmas un gada
programmas izstrādes un apstiprināšanas kārtību;
2) prasības fonda vadības un kontroles
sistēmas izveidošanai;
3) fonda projektu konkursa organizēšanas
kārtību, prasības fonda finansējuma saņēmējiem, fonda projektu iesniegumu
sagatavošanas un iesniegšanas kārtību un to vērtēšanas kritērijus, fonda
projektu atlases kārtību, granta līguma slēgšanas kārtību, kā arī tehniskās
palīdzības aktivitātes īstenošanas kārtību;
4) kārtību, kādā valsts budžetā tiek
plānoti līdzekļi fonda projektu īstenošanai un veikto izdevumu atmaksa valsts
budžetā;
5) fondu projektu finansēšanas un maksājumu
veikšanas kārtību;
6) kārtību, kādā vadošā iestāde, deleģētā
iestāde, revīzijas iestāde, sertificēšanas iestāde, maksājumu iestāde un
finansējuma saņēmējs ziņo par fondu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām,
neatbilstību veidus, gadījumus, kad fonda finansējuma saņēmēja veiktos
izdevumus atzīst par neatbilstošiem;
7) kārtību, kādā atgūst neatbilstošos
izdevumus;
8) kārtību, kādā sagatavo, apstiprina un
iesniedz Eiropas Komisijā progresa ziņojumu, noslēguma ziņojumu un novērtējuma
ziņojumu par fondu līdzfinansēto darbību rezultātiem un efektivitāti;
9) kārtību, kādā veic fonda projektu
finanšu kontroli un auditu, un institūcijas, kas veic minētās pārbaudes vai
piedalās tajās.
III nodaļa
Vadošās
iestādes un deleģētās iestādes lēmumi,
to apstrīdēšana un pārsūdzēšana
15.pants. Vadošās iestādes un deleģētās iestādes
lēmumi
(1) Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde pieņem
lēmumu par fonda projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu, kā arī
lēmumu par piešķirtā finansējuma atgūšanu.
(2) Lēmumu par fonda projekta iesnieguma
apstiprināšanu pieņem, ja tas atbilst fonda projektu iesniegumu vērtēšanas
kritērijiem. Šo lēmumu var pieņemt arī ar nosacījumu, ka fonda projekta
iesniedzējs veic vadošās iestādes vai deleģētās iestādes noteiktās darbības,
lai fonda projektu varētu atbilstoši sagatavot un īstenot.
(3) Lēmumu par fonda projekta iesnieguma
noraidīšanu pieņem, ja tas neatbilst fondu projektu iesniegumu vērtēšanas
kritērijiem vai ir beidzies fonda pieejamais finansējums.
(4) Lēmumu par piešķirtā finansējuma
atgūšanu pieņem, ja fonda finansējuma saņēmējam ir izmaksāts piešķirtais
finansējums, bet tas nav izmantots atbilstoši normatīvo aktu prasībām par fondu
atbilstību vai granta līguma noteikumiem.
16.pants. Vadošās iestādes un deleģētās
iestādes lēmumu veidi
(1) Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde
atkarībā no fonda projekta iesniedzēja juridiskā statusa izdod administratīvo
aktu vai pieņem pārvaldes lēmumu.
(2) Ja fonda projekta iesniedzējs ir privāto
tiesību juridiskā persona vai starptautiska organizācija, vadošās iestādes vai
deleģētās iestādes lēmums ir administratīvais akts.
(3) Ja fonda projekta iesniedzējs ir
Latvijas Republikas tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde,
atvasināta publiska persona vai cita valsts iestāde, vadošās iestādes vai
deleģētās iestādes lēmums ir pārvaldes lēmums. To var apstrīdēt, bet tas nav
pārsūdzams tiesā.
(4) Šā panta trešajā daļā minēto pārvaldes
lēmumu izdod rakstiski, un tam ir šādas daļas:
1) vadošās iestādes nosaukums un adrese;
2) adresāts fonda projekta iesniedzējs;
3) faktu konstatējums;
4) lēmuma pamatojums;
5) atsevišķs piemēroto tiesību normu
uzskaitījums (norādot arī normatīvā akta pantu, tā daļu, punktu vai
apakšpunktu);
6) lēmums par fonda projekta iesnieguma
apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu;
7) lēmuma apstrīdēšanas kārtība.
17.pants. Lēmuma pieņemšanas termiņš
Vadošā iestāde vai deleģētā iestāde lēmumu par fonda
projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai
noraidīšanu pieņem ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc fonda projekta iesniegumu
iesniegšanas beigu datuma.
18.pants. Vadošās iestādes un deleģētās
iestādes lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana
(1) Fonda projekta iesniedzējs var
apstrīdēt vai pārsūdzēt šā likuma 15.pantā minētos lēmumus, ievērojot šā likuma
16.panta trešās daļas nosacījumus.
(2) Lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana
neaptur tā darbību.
IV nodaļa
Strīdu par piešķirto fonda
finansējumu risināšanas kārtība
19.pants. Strīdu risināšanas kārtība
Strīdu par piešķirto fonda finansējumu risina
Administratīvā procesa likumā, Civilprocesa likumā un normatīvajos aktos par
fonda projektu neatbilstošo izdevumu atgūšanu noteiktajā kārtībā.
20.pants.
Lēmums par piešķirtā finansējuma atgūšanu
Lēmumu par piešķirtā finansējuma atgūšanu pieņem šā
likuma 15.panta ceturtajā daļā noteiktajos gadījumos un Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā, ja fonda finansējuma saņēmējs var būt
administratīvā akta adresāts saskaņā ar šā likuma 16.panta otro daļu un pret
viņu var vērst piespiedu izpildi.
21.pants. Strīdu risināšanas kārtība
(1) Ja šā likuma 20.pantā noteiktās finansējuma
atgūšanas kārtības piemērošana nav lietderīga, kā arī gadījumos, ja piešķirtā
finansējuma atgūšanai nav piemērojami šā likuma 15.panta ceturtās daļas un
20.panta nosacījumi, piešķirto finansējumu atgūst vai strīdu par finanšu
līdzekļu izmaksāšanu vai izmaksāšanas turpināšanu risina civiltiesiskā kārtībā.
(2) Ja fonda finansējuma saņēmējs ir tiešās vai
pastarpinātās valsts pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona vai cita
valsts iestāde, piešķirto finansējumu atgūst vai strīdu par piešķirto finanšu
līdzekļu izmaksāšanu vai izmaksāšanas turpināšanu risina Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā.
V nodaļa
Nobeiguma noteikumi
22.pants. Ierobežojumi fondu vadībā
iesaistītajām personām
23.pants. Tiesības iepazīties ar dokumentiem
(1) Fonda projekta iesniedzējs ir tiesīgs
iepazīties ar tā iesniegtā fonda projekta iesnieguma izvērtēšanas materiāliem
tikai pēc tam, kad pieņemts lēmums par fonda projekta iesnieguma apstiprināšanu
vai noraidīšanu.
(2) Fonda projekta iesniedzējam, iepazīstoties
ar šā panta pirmajā daļā minētajiem materiāliem, netiek izpausta informācija
par personām, kuras vērtē vai ir vērtējušas fonda projekta iesniegumu.
24.pants. Informācijas atklātība
(1) Fonda projekta iesniegums, fonda projekts,
dokumenti, kas saistīti ar fonda projekta izvērtēšanu un lēmuma pieņemšanu attiecībā
uz to, ir ierobežotas pieejamības informācija.
(2) Pēc lēmuma pieņemšanas par fonda
projekta iesnieguma apstiprināšanu par vispārpieejamu uzskata vismaz šādu
informāciju:
1) fonda finansējuma saņēmējs (nosaukums un
juridiskā adrese);
2) fonda projekta nosaukums;
3) piešķirtā fonda finansējuma apmērs;
4) plānošanas dokumentā paredzētā aktivitāte,
kuras ietvaros piešķirts fonda finansējums;
5) fonda projekta īstenošanas vieta;
6) kopsavilkums par fonda projekta ietvaros
veicamajām darbībām.
(3) Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētā
informācija ir pieejama Informācijas atklātības likumā noteiktajā apjomā un
kārtībā pēc tam, kad stājies spēkā šā likuma 15.panta otrajā vai trešajā daļā
minētais vadošās iestādes lēmums par fonda projekta iesniegumu.
25.pants. Valsts nodeva, vēršoties tiesā
Vadošā iestāde, deleģētā iestāde, maksājumu
iestāde, revīzijas iestāde un sertifikācijas iestāde, vēršoties vispārējās
jurisdikcijas tiesā par līgumstrīdu, valsts nodevu nemaksā.
Pārejas noteikums
Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.oktobrim
izdod šajā likumā paredzētos noteikumus. Līdz minēto noteikumu spēkā stāšanās
dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada 1.oktobrim ir piemērojami šādi Ministru
kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1) Ministru kabineta 2008.gada 10.marta
noteikumi Nr.167 "Solidaritātes un migrācijas plūsmu pārvaldīšanas
pamatprogrammas 2007.2013.gadam fondu īstenošanas, vadības, kontroles un
uzraudzības kārtība";
2) Ministru kabineta 2008.gada 10.jūnija
noteikumi Nr.425 "Solidaritātes un migrācijas plūsmu pārvaldīšanas
pamatprogrammas 2007.2013.gadam Ārējo robežu fonda, Eiropas Atgriešanās fonda
un Eiropas Bēgļu fonda projektu atlases un tehniskās palīdzības aktivitātes
īstenošanas kārtība".
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.martā.
Iekšlietu ministrs
M.Segliņš
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada
10.marta sēdes protokollēmuma (prot.Nr.15, 29.§) 2.punktā doto uzdevumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 2.jūlija sēdes (prot.Nr.36, 16.§)
protokollēmumu noteikts dotā uzdevuma izpildes termiņš 2008.gada 1.septembris. |
|||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Vispārīgās programmas Solidaritāte un migrācijas
plūsmu pārvaldība ietvaros laika periodam no 2007.-2013.gadam ietvaros ir
izveidoti četri fondi Ārējo robežu fonds, Eiropas Trešo valstu
valstspiederīgo integrācijas fonds, Eiropas Atgriešanās fonds un Eiropas
Bēgļu fonds. Lai nodrošinātu minēto fondu līdzekļu apguvi ir
izdoti divi Ministru kabineta noteikumi 2008.gada 10.marta noteikumi Nr.167
Solidaritātes un migrācijas plūsmu pārvaldīšanas pamatprogrammas
2007.-2013.gadam fondu īstenošanas, vadības, kontroles un uzraudzības
kārtība un 2008.gada 10.jūnija noteikumi Nr.425 Solidaritātes un migrācijas
plūsmu pārvaldīšanas pamatprogrammas 2007.-2013.gadam Ārējo robežu fonda,
Eiropas Atgriešanās fonda un Eiropas Bēgļu fonda projektu atlases un
tehniskās palīdzības aktivitātes īstenošanas kārtība. Ņemot vērā to, ka jau pieņemtie Ministru kabineta
noteikumi izdoti saskaņā ar spēku zaudējušā Ministru kabineta iekārtas likuma
14.panta pirmās daļas 3.punktu, kā arī to, ka nepieciešams likuma līmeņa
regulējums minēto fondu vadībai, izstrādāts šis likumprojekts. Saskaņā ar
Ministru kabineta iekārtas likuma, kas stājās spēkā 2008.gada 1.jūlijā,
pārejas noteikumu 6.punktu līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2010.gada 1.jūlijam ir spēkā Ministru
kabineta noteikumi, kas izdoti, pamatojoties uz Saeimas 1993.gada 15.jūlijā
pieņemtā Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 20.jūnija
rīkojumu Nr.384 Par Solidaritātes un
migrācijas plūsmu pārvaldīšanas pamatprogrammas 2007.-2013.gadam atbildīgajām
iestādēm par Ārējo robežu fonda, Eiropas Atgriešanās fonda un Eiropas
Bēgļu fonda vadošo iestādi noteikta Iekšlietu ministrija, bet par Eiropas
Trešo valstu valstspiederīgo integrācijas fondu Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts. Ārējo robežu fonda mērķis ir ārējo robežu kontroles efektīvas
organizēšanas, Eiropas Savienības dalībvalstu veiktās personu plūsmas
pārvaldības efektīvas īstenošanas pie Eiropas Savienības ārējām robežām,
vienādu Eiropas Savienības tiesību aktu piemērošanas nodrošināšana ārējo
robežu šķērsošanas jomā. Fonda atbalstu varēs saņemt šādām darbībām: 1) robežšķērsošanas vietu infrastruktūras
uzlabošanai; 2) nepieciešamā aprīkojuma robežšķērsošanas vietās
nokomplektēšanai; 3) informācijas un komunikāciju tehnoloģiju sistēmu
izveidošanai un pilnveidošanai; 4) pētījumiem, darbinieku apmācībai ārējo robežu
šķērsošanas jomā. Eiropas Trešo valstu valstspiederīgo integrācijas fonda mērķis ir atbalstīt Eiropas Savienības dalībvalstu
centienus palīdzēt trešo valstu valstspiederīgajiem ar dažādu ekonomisko,
sociālo, kultūras, reliģijas, valodas un etnisko izcelsmi izpildīt uzturēšanās
noteikumus un atvieglot viņu integrāciju Eiropas sabiedrībā. Fonda darbība ir
vērsta galvenokārt uz pasākumiem, kas saistīti ar to trešo valstu
valstspiederīgo integrāciju, kuri tikko ieradušies. Atgriešanās fonda mērķis ir atbalstīt Eiropas Savienības dalībvalstu centienus
attiecībā uz trešo valstu valstspiederīgo atgriešanās pārvaldības uzlabošanu.
Fonda atbalstu varēs saņemt šādām darbībām: 1) dalībvalstu iestāžu sadarbības uzlabošanai ar
trešo valstu iestādēm, lai iegūtu ceļojuma dokumentus trešo valstu
valstspiedrīgo atpakaļsūtīšanai; 2) informācijas aprites uzlabošanai par iespējām
trešo valstu valstspiederīgajiem atgriezties savā mītnes zemē; 3) pieredzes apmaiņai starp iestādēm, semināru
organizēšanai un pētījumu veikšanai trešo valstu valstspiederīgo atgriešanas
jomā; 4) kompetento iestāžu darbības uzlabošanai, lai tās
ātri spētu pieņemt nepieciešamos lēmumus, īstenot nepieciešamās darbības
trešo valstu valstspiederīgo atgriešanas jomā; 5) trešo valstu valstspiederīgo atbalstam
atgriešanas procedūru īstenošanas laikā. Eiropas Bēgļu fonda mērķis ir atbalstīt darbības Eiropas Savienības
dalībvalstīs, kas saistītas ar patvēruma procedūru. Fonda atbalstu varēs saņemt šādām darbībām: 1) patvēruma meklētāju uzņemšanas apstākļu un
patvēruma procedūru nodrošināšanai, tajā skaitā infrastruktūras attīstībai; 2) apmācībām, sociālajai palīdzībai, tulkošanas
pakalpojumiem, juridiskajai palīdzībai, konsultāciju nodrošināšanai patvēruma
procedūras ietvaros. |
|||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Ar likumprojekta pieņemšanu būs izveidota tiesiskā bāze
fondu, kas izveidoti Vispārīgās programmas Solidaritāte un migrācijas plūsmu
pārvaldība ietvaros, finanšu līdzekļu apgūšanai. Likumprojektā noteiktas Vispārīgās programmas Solidaritāte un migrācijas
plūsmu pārvaldība ietvaros izveidoto Ārējo robežu fonda (2007.-2013.gadam),
Eiropas Trešo valstu valstspiederīgo integrācijas fonda (2007.-2013.gadam),
Eiropas Atgriešanās fonda (2008.-2013.gadam) un Eiropas Bēgļu fonda
(2008.-2013.gadam) vadībā iesaistīto institūciju un fonda finansējuma
saņēmēju tiesības un pienākumi, fondu vadībā iesaistīto institūciju lēmumu
pieņemšanas, apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība, kārtība, kādā risināmi
strīdi par piešķirto fonda finansējumu, kā arī citi ar fondu vadību saistīti
jautājumi. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekta pieņemšana veicinās fondu atbalstīto
jomu attīstību. |
|||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām
un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Īstenojot projektus fondu ietvaros tiks veicināta trešo valstu
valstspiederīgo integrācija, sociālā nodrošinātība, apmācība, nodrošināti
kvalitatīvāki dzīves apstākļi uzturēšanās laikā Latvijas Republikā. |
|||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
|||||||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. | |||||||||
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
|||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins
(ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
|||||||||
6. Cita informācija |
Nepieciešamais nacionālais finansējums fondu projektu
līdzfinansēšanai tiks pieprasīts atbilstoši Ministru kabineta 2008. gada 10.
jūnija noteikumos Nr.430 Noteikumi par Finanšu ministrijas budžeta
apakšprogrammas Finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un
pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu
īstenošanai" līdzekļu pārdali noteiktajai kārtībai. |
|||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to
būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai nodrošinātu fondu vadību, likumprojekts
paredz deleģējumu Ministru kabinets noteikt: 1) fonda daudzgadu
programmas un gada programmas izstrādes un apstiprināšanas kārtību; 2) prasības fonda
vadības un kontroles sistēmas izveidošanai; 3) fonda projektu
konkursa organizēšanas kārtību, prasības fonda finansējuma saņēmējiem, fonda
projektu iesniegumu sagatavošanas un iesniegšanas kārtību un to vērtēšanas
kritērijus, fonda projektu atlases kārtību, granta līguma slēgšanas kārtību,
kā arī tehniskās palīdzības aktivitātes īstenošanas kārtību; 4) kārtību, kādā valsts
budžetā tiek plānoti līdzekļi fonda finansēto projektu īstenošanai un veikto izdevumu
atmaksa valsts budžetā; 5) fondu projektu
finansēšanas un maksājumu veikšanas kārtību; 6) kārtību, kādā ziņo
par fondu ieviešanā konstatētajām neatbilstībām, neatbilstību veidus,
gadījumus, kad fonda finansējuma saņēmēja veiktos izdevumus atzīst par
neatbilstošiem un kārtību, kādā atgūst neatbilstošos izdevumus; 7) progresa ziņojuma,
noslēguma ziņojuma un novērtējuma ziņojuma par fondu līdzfinansēto darbību
rezultātiem un efektivitāti sagatavošanas, apstiprināšanas un iesniegšanas
Eiropas Komisijā kārtību; 8) kārtību, kādā veic
fondu finansēto projektu finanšu kontroli un auditu un institūcijas, kas veic
vai piedalās minēto pārbaužu veikšanā. Par minēto tiesību aktu
izstrādi atbildīga ir Iekšlietu ministrija un Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts. Minēto Ministru kabineta noteikumu izstrādi
paredzēts uzsākt pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā 1.lasījumā. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekta izstrādes gaitā ņemti vērā nosacījumi, kas izriet no: 1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada 23.maija lēmuma
Nr.574/2007/EK, ar ko laikposmam no 2007.gada līdz 2013.gadam izveido Eiropas
Ārējo robežu fondu kā daļu no Vispārīgās programmas Solidaritāte un
migrācijas plūsmu pārvaldība; 2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada 23.maija lēmuma
Nr.575/2007/EK, ar kuru izveido Eiropas Atgriešanās fondu laika posmam no
2008. līdz 2013.gadam kā daļu no Vispārīgās programmas Solidaritāte un
migrācijas plūsmu pārvaldība; 3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2007.gada 23.maija lēmuma
Nr.573/2007/EK, ar ko laikposmam no 2008.gada līdz 2013.gadam izveido Eiropas
Bēgļu fondu kā daļu no Vispārīgās programmas Solidaritāte un migrācijas
plūsmu pārvaldība un ar ko atceļ Padomes Lēmumu 2004/904/EK; 4) Padomes lēmuma 2007.gada 25.jūnija Nr.2007/435/EK, ar ko
laikposmam no 2007.gada līdz 2013.gadam izveido Eiropas Trešo valstu
valstspiederīgo integrācijas fondu kā daļu no Vispārīgās programmas
Solidaritāte un migrācijas plūsmu pārvaldība. ·
|
|||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas
Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot
katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas
1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta
vienību Nr.) |
Komentāri |
||||||||
|
|
Nav attiecināms |
||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem. |
Nav attiecināms |
|||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu |
||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Nav notikušas. |
|||||||||
2. Kāda ir šo un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs,
neatbalsta) |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir
izmantoti |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Veiktas konsultācijas ar Saeimas Juridisko biroju. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību
puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiks radītas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Iekšlietu ministrija un Īpašu
uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiks sagatavota informācija plašsaziņas līdzekļiem. Informācija par
minēto fondu ieviešanu tiks ievietota arī vadošo iestāžu (Iekšlietu
ministrijas un Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta) mājas lapās internetā, kā arī likumprojekts tiks ievietos
bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīdam vadošās iestādes lēmumus būs iespēja apstrīdēt augstākai
amatpersonai, ja tāda būs, un pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Ja tiks piemērota strīda risināšana civiltiesiskā kārtībā, indivīds
varēs izmantot civilprocesuālos savu tiesību aizsardzības līdzekļus. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||
Iekšlietu ministra
vietā
finanšu ministrs A.Slakteris
Valsts sekretārs |
Juridiskā
departamenta direktors |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
G.Kurme
|
|
|
|
|
01.09.2008 15:00
1821
Kurme
67219310,
Gunta.Kurme@iem.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.3 |
2009.gada 13.janvārī |
21.§
Likumprojekts "Vispārīgās programmas "Solidaritāte un migrācijas plūsmu pārvaldība" ietvaros izveidoto fondu vadības likums"
TA-2785
___________________________________________________________
(M.Segliņš, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir iekšlietu ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2009-MK-PROT-03-1301-#21.doc
1