Rīgā
09.01.2009. Nr.90/TA-3966
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Sporta likumā". Likumprojektu izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Balcars 67047982, sandis.balcars@izm.gov.lv).
Minēto
likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta
anotācija uz 8 lp.
3. Ministru kabineta
2008.gada 22.decembra sēdes protokola Nr.94 79.§
izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Sporta likumā
Izdarīt Sporta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 5.nr.; 2005, 14.nr.; 2006, 24.nr.)
šādus grozījumus:
1. Izslēgt 5.panta trešo daļu.
2. 10.pantā:
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Sporta federācijai ir tiesības vadīt un
koordinēt darbu attiecīgajā sporta veidā vai darbības jomā valstī, kā arī
pārstāvēt valsti attiecīgajā starptautiskajā sporta organizācijā, ja šī
federācija atbilst šajā likumā minētajiem sporta federācijas atzīšanas
kritērijiem un ir atzīta šajā likumā noteiktajā kārtībā.";
aizstāt sestajā daļā vārdus "Sporta pārvaldes"
ar vārdu "Latvijā".
3. Papildināt likumu ar 10.1 pantu šādā
redakcijā:
"10.1
Sporta federācijas atzīšanas kritēriji un kārtība
(1) Sporta federācija var tikt atzīta un iegūt
tiesības vadīt un koordinēt darbu attiecīgajā sporta veidā vai darbības jomā
valstī, kā arī pārstāvēt valsti attiecīgajā starptautiskajā sporta
organizācijā, ja tā atbilst šādiem kritērijiem:
1) sporta federācijas statūtos noteiktais darbības
mērķis ir attiecīgā sporta veida vai darbības jomas attīstīšana valstī;
2) sporta federācijas pārstāvētajā sporta veidā vai
darbības jomā tiek organizētas sporta sacensības;
3) sporta federācijas statūtos norādīts
izpildinstitūcijas pilnvaru termiņš, un tas nav ilgāks par četriem gadiem;
4) sporta federācijas biedri ir tikai juridiskas personas
vai tikai fiziskas personas;
5) sporta federācijas izpildinstitūcijā ir vismaz trīs
locekļi;
6) sporta federācijas izpildinstitūcijas vadītājs un
vairāk nekā puse tās locekļu ir Latvijas Republikas pilsoņi;
7) sporta federācijā komersantu nav vairāk par pusi no
kopējā sporta federācijas biedru skaita;
8) sporta federācija savā darbībā ievēro antidopinga
konvenciju prasības;
9) informācija par sporta federāciju un tās rīkotajiem
pasākumiem ir pieejama internetā.
(2) Sporta federāciju atzīšanu veic, kā arī atzīto
sporta federāciju reģistru uztur un aktualizē biedrība "Latvijas Sporta
federāciju padome". Sporta federāciju atzīšanas, kā arī atzīto sporta
federāciju reģistra uzturēšanas un aktualizēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
(3) Atzīto sporta federāciju darbību sporta jomā kontrolē
biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome". Kārtību, kādā kontrolē
atzīto sporta federāciju darbību sporta jomā, nosaka Ministru kabinets.
(4) Biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome",
īstenojot šā panta otrajā un trešajā daļā minētos uzdevumus, atrodas Izglītības
un zinātnes ministrijas funkcionālā pakļautībā."
4. Izteikt 13.panta ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Latvijā atzītajām sporta federācijām, kā arī
biedrībai "Latvijas Olimpiskā komiteja" un biedrībai "Latvijas
Sporta federāciju padome" ir tiesības saņemt finanšu līdzekļus no valsts
budžeta."
5. Papildināt 20.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Sporta speciālistu sertifikācijas maksu
nosaka Ministru kabinets."
6. Papildināt pārejas noteikumus ar 8.punktu šādā
redakcijā:
"8. Biedrība "Latvijas Sporta
federāciju padome" 2009.gada 1.maijā uzsāk izvērtēt to sporta federāciju
atbilstību šā likuma 10.1 panta pirmajā daļā minētajiem
kritērijiem, kuras atzītas līdz 2009.gada 30.aprīlim."
Likums stājas spēkā 2009.gada 2.februārī.
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe
Grozījumi Sporta likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Deklarācijas par Ivara Godmaņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību
11.2.apakšpunktā noteikts uzdevums pilnveidot valsts sporta pārvaldīšanas
institucionālo struktūru un funkcijas; nodrošināt efektīvu un koordinētu
sporta politikas izstrādi un īstenošanu; palielināt nevalstisko organizāciju
lomu sporta politikas veidošanā un realizēšanā, paredzot uzdevumu deleģēšanu
sporta organizācijām. Ministru
kabineta 2008.gada 5.februāra sēdē (Nr.7 30.§ 2.punkts) Izglītības un
zinātnes ministrijai dots uzdevums izvērtēt nepieciešamību sagatavot
grozījumus Sporta likumā, lai sporta federāciju (biedrību) statūtos noteiktu
prasību regulāri pārvēlēt vadības institūcijas un amatpersonas, lai
nodrošinātu federāciju darbībā demokrātiskas darbības principus. Ministru
kabineta 2008.gada 2.jūnija sēdē (Nr.36 19.§ 2.punkts) Izglītības un zinātnes
ministrijai dots uzdevums izvērtēt nepieciešamību izstrādāt tiesību aktu
projektus, kas paredz noteikt, ka par sporta speciālistu sertifikācijas
pakalpojumiem tiek iekasēta maksa. |
2.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Izglītības un zinātnes ministra padotībā esošās tiešās pārvaldes iestādes Sporta pārvaldes kompetence ir nostiprināta vairākos Sporta likuma pantos saistībā ar sporta federāciju atzīšanu. Izglītības un zinātnes ministrija ir pieņēmusi lēmumu ar 2009.gada 2.februāri saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta trešās daļas 4.punktu reorganizēt Sporta pārvaldi, sadalot tās struktūrvienību uzdevumus starp Izglītības un zinātnes ministriju un valsts aģentūru Nacionālais Olimpiskais sporta metodiskais centrs. Sporta likuma 10.panta ceturtajā daļā ir paredzēts deleģējums Ministru kabinetam noteikt sporta federāciju atzīšanas kritērijus un kārtību. Minētie kritēriji un kārtība ir noteikti Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra noteikumos Nr.73 Noteikumi par sporta federācijas atzīšanas kritērijiem un kārtību. Lai pilnveidotu sporta federāciju darbības regulējumu un sporta federāciju (biedrību) statūtos noteiktu prasību regulāri pārvēlēt vadības institūcijas un amatpersonas, kā arī noteiktu citas prasības, kas nodrošinātu federāciju darbībā demokrātiskas darbības principus, attiecīgus kritērijus nepieciešams ietvert Sporta likumā. Lai gan Sporta likuma 20.panta trešajā daļā noteikts, ka sporta speciālistu sertifikāciju veic biedrība Latvijas Sporta federāciju padome, Sporta likumā nav noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt maksu par sporta speciālistu sertifikāciju. Sporta likuma 13.panta ceturtajā daļā noteikts, ka atzītajām sporta federācijām ir tiesības saņemt finanšu līdzekļus no valsts budžeta. Sporta likumā nav noteikts, ka šādas tiesības ir tām Sporta likumā minētajām sporta organizācijām, kuras nav atzītās sporta federācijas. |
3. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts Grozījumi Sporta likumā paredz
noteikt kritērijus, kuriem jāatbilst sporta federācijai, lai iegūtu tiesības
vadīt un koordinēt darbu attiecīgajā sporta veidā vai darbības jomā valstī,
kā arī pārstāvēt valsti attiecīgajā starptautiskajā sporta organizācijā. Likumprojekts paredz deleģēt biedrībai Latvijas Sporta federāciju padome tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā veikt sporta federāciju atzīšanu, uzturēt un aktualizēt atzīto sporta federāciju reģistru, kā arī kontrolēt atzīto sporta federāciju darbību sporta jomā. Tajā pat laikā, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43.panta pirmajā daļā noteikto, likumprojekts paredz, ka, īstenojot minētos uzdevumus, atrodas Izglītības un zinātnes ministrijas funkcionālā pakļautībā. Tāpat likumprojekts nosaka, ka tiesības saņemt finanšu līdzekļus no valsts budžeta ir ne tikai atzītajām sporta federācijām, bet arī biedrībai Latvijas Olimpiskā komiteja un biedrībai Latvijas Sporta federāciju padome. Likumprojekts arī paredz deleģējumu Ministru
kabinetam noteikt maksu par sporta speciālistu sertifikāciju. |
4. Cita
informācija |
Nav |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārējā
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču
un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms |
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
4. Ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā
ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6. Ietekme
uz vidi: 6.1. dabas
resursu lietošana; 6.2. ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko
vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita
veida piesārņojuma emisija vidē. |
Nav attiecināms. |
7. Cita
ietekme |
Nav |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|
||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||
Rādītāji |
2008.gads |
Turpmākie trīs gadi |
|
||
2009. |
2010. |
2011. |
|
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
3. Finansiāla ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
nav |
nav |
nav |
nav |
|
6. Cita informācija |
Nav |
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Ievērojot
to, ka likumprojekts paredz noteikt vairākus deleģējumus Ministru kabinetam,
pēc likumprojekta pieņemšanas Izglītības un zinātnes ministrijai būs
jāizstrādā un Ministru kabinetam jāizdod šādi Ministru kabineta noteikumi: 1) par kārtību,
kādā biedrība Latvijas Sporta federāciju padome veic sporta federāciju
atzīšanu, kā arī uztur un aktualizē atzīto sporta federāciju reģistru
(jāizdod līdz 2009.gada 1.maijam). Līdz ar šo Ministru kabineta noteikumu
spēkā stāšanās dienu spēku zaudēs Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra
noteikumi Nr.73 Noteikumi par sporta federācijas atzīšanas kritērijiem un
kārtību; 2) par
kārtību, kādā biedrība Latvijas Sporta federāciju padome kontrolē atzīto
sporta federāciju darbību sporta jomā (jāizdod ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā
pēc likuma spēkā stāšanās dienas); 3) par sporta
speciālistu sertifikācijas maksu (jāizdod ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc
likuma spēkā stāšanās dienas). |
2. Cita
informācija |
Kārtība,
kādā biedrība Latvijas Sporta federāciju padome sporta federācija veic
sporta federāciju atzīšanu, kā arī uztur un aktualizē atzīto sporta
federāciju reģistru un kārtību, kādā biedrība Latvijas Sporta federāciju
padome kontrolē atzīto sporta federāciju darbību sporta jomā varētu tikt
ietverta vienos Ministru kabineta noteikumos. Maksa par
sporta speciālistu sertifikāciju (sertifikācijas eksāmens, sertifikāta
noformēšana un reģistrēšana, sertifikāta dublikāta izgatavošana un sporta
speciālista resertifikācija) varētu tikt ietverta Ministru kabineta 2008.gada
2.jūnija noteikumos Nr.386 Sporta speciālistu sertifikācijas kārtība un
prasības, kādām jāatbilst sporta speciālistam, lai iegūtu tiesības strādāt
sporta jomā, izdarot tajos attiecīgus grozījumus. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
|
2. Saistības
pret citām starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms |
|
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
|
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
|
6. Cita
informācija |
Nav |
|
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
politiskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Par Sporta pārvaldes reorganizāciju un ar to saistītajām izmaiņām
normatīvajos aktos ir notikušas konsultācijas ar biedrību Latvijas Olimpiskā
komiteja un biedrību Latvijas Sporta federāciju padome. |
2. Kāda ir
šo politiskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Minētās nevalstiskās sporta organizācijas atbalsta nepieciešamību
reorganizēt Sporta pārvaldi un aicina deleģēt biedrībai Latvijas Sporta
federāciju padome vairākus no līdz šim Sporta pārvaldes veiktajiem uzdevumiem
1) veikt sporta federāciju atzīšanu, kā arī kontrolēt atzīto sporta
federāciju darbību sporta jomā; 2) uzturēt un aktualizēt atzīto sporta
federāciju reģistru; 3) veikt šaušanas instruktoru sertificēšanu. Attiecībā uz sporta federāciju atzīšanas kritērijiem ir pilnībā ņemti
vērā biedrības Latvijas Sporta federāciju padome izstrādātie un Saeimas Izglītības,
kultūras un zinātnes komisijai iesniegtie priekšlikumi likumprojektam Grozījumi
Sporta likumā (Reģ.Nr.589/Lp9) (izskatīšanai 2.lasījumā). |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Notikušas mutiskas konsultācijas ar minēto nevalstisko sporta organizāciju pārstāvjiem. Tāpat Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvji ir piedalījušies biedrības Latvijas Olimpiskā komiteja izpildkomitejas un valdes sēdēs, kā arī biedrības Latvijas Sporta federāciju padome valdes sēdēs, kurās pārrunāti ar Sporta pārvaldes reorganizāciju saistītie jautājumi. Minētās nevalstiskās sporta organizācijas Izglītības un zinātnes ministrijā ir iesniegušas rakstisku viedokli par Sporta pārvaldes reorganizāciju. |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Notikušas
konsultācijas ar biedrības Latvijas Olimpiskā komiteja
un biedrības Latvijas Sporta federāciju padome pārstāvjiem, kuri uzskatāmi
par sporta nozares ekspertiem. |
5. Cita
informācija |
Nav |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek veidotas, tomēr saistībā ar Sporta
pārvaldes reorganizāciju tiks paplašināta Izglītības un zinātnes ministrijas,
valsts aģentūras Nacionālais Olimpiskais sporta metodiskais centrs, kā arī biedrības
Latvijas Sporta federāciju padome kompetence. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo
aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds var
aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā vai
Satversmes tiesā. |
4. Cita
informācija |
Nav |
Izglītības un zinātnes ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja p.i. |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
T.Koķe |
M.Gruškevics |
R.Kārkliņš |
S.Obodova |
A.Brūne |
19.12.2008. 13:24
1631
S.Balcars
67047982, sandis.balcars@izm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.94 |
2008.gada 22.decembrī |
79.§
Likumprojekts "Grozījumi Sporta likumā"
TA-3966
___________________________________________________________
(T.Koķe, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgā
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir izglītības un zinātnes ministre.
3. Lūgt Saeimu atzīt
likumprojektu par steidzamu.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-94-2212-#79.doc
1