Rīgā
30.12.2008. Nr.90/TA-3448
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"". Likumprojektu izstrādāja Valsts kanceleja (atbildīgā amatpersona - Bite-Perceva 67082904, inga.bite@mk.gov.lv).
Minēto
likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 22.decembra
sēdes protokola Nr.94 58.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidenta vietā
vides ministrs R.Vējonis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"
Izdarīt likumā
"Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 21.nr.; 2003, 6.,
15.nr.; 2004, 18., 23.nr.; 2005, 2., 15.nr.; 2006, 24.nr.; 2008, 1.nr.) šādus
grozījumus:
1. 12.pantā:
izteikt pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
"(1) Ja valsts kapitāla daļu turētājs ir
ministrija, šajā likumā paredzētos kapitāla daļu turētāja lēmumus pieņem
ministrijas valsts sekretārs vai ar valsts sekretāra rīkojumu norīkota cita
ministrijas amatpersona, kurai ir visas normatīvajos aktos paredzētās kapitāla
daļu turētāja pārstāvja tiesības, pienākumi un atbildība.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētās
ministrijas amatpersonas prombūtnes laikā ministrijas valsts sekretārs ir tiesīgs
pieņemt kapitāla daļu turētāja lēmumus pats vai uz minētās amatpersonas
prombūtnes laiku pilnvarot šo lēmumu pieņemšanai citu ministrijas amatpersonu.
Valsts sekretāra prombūtnes laikā attiecīgos lēmumus pieņem persona, kura
izpilda valsts sekretāra pienākumus.";
izslēgt trešo daļu;
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ministrijas valsts sekretārs no
ministrijas ierēdņu vidus ieceļ personu (turpmāk atbildīgais darbinieks), kas
sniedz nepieciešamās ziņas viņam vai ar valsts sekretāra rīkojumu norīkotajai amatpersonai,
kura pilda kapitāla daļu turētāja pārstāvja pienākumus, kā arī sagatavo
dokumentus, lai valsts sekretārs vai attiecīgā amatpersona varētu pildīt
kapitāla daļu turētāja funkcijas privātajā kapitālsabiedrībā vai pieņemt
dalībnieku (akcionāru) sapulces lēmumus valsts kapitālsabiedrībā."
2. Izteikt 14.panta septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Šā
panta otrajā daļā minētajā gadījumā pašvaldība pati var noteikt kapitāla daļu
turētāja pārstāvju un atbildīgo darbinieku atlīdzības apmēru, nepārsniedzot
Ministru kabineta noteikto maksimālo atlīdzības apmēru kapitāla daļu turētāja
pārstāvim un atbildīgajam darbiniekam."
3. Izteikt
60.pantu šādā redakcijā:
"60.pants. Padome
(2) Par kapitālsabiedrības padomes locekli var
būt fiziska persona, kuras pieredze un zināšanas nodrošina padomes locekļa
uzdevumu profesionālu izpildi un:
1) kura pārvalda latviešu valodu;
2) kurai
ir augstākā izglītība vai atbilstoša darba pieredze.
(3) Kapitālsabiedrības
padomes loceklis, ievērojot Komerclikuma noteikumus, vienlaikus var būt par
kapitālsabiedrības padomes un valdes locekli ne vairāk kā trijās valsts un
pašvaldību kapitālsabiedrībās."
4. Papildināt
61.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Kapitālsabiedrības
valdes loceklis, ievērojot Komerclikuma noteikumus, vienlaikus var būt par
kapitālsabiedrības padomes un valdes locekli ne vairāk kā trijās valsts un pašvaldību
kapitālsabiedrībās."
5. Papildināt
pārejas noteikumus ar 19.punktu šādā redakcijā:
"19. Grozījumi,
ar kuriem šā likuma 60. un 61.pantā tiek ietverts ierobežojums valsts un
pašvaldību kapitālsabiedrību padomes locekļiem vienlaikus ieņemt ne vairāk kā
trīs padomes un valdes locekļu amatus valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās,
stājas spēkā 2009.gada 1.jūnijā."
Likums stājas spēkā
2009.gada 1.janvārī.
Ministru prezidents
I.Godmanis
Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām"" anotācija
|
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta
iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros
dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likums "Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" paredz, ka ministrijā kapitāla
daļu turētāja pārstāvja pienākumus var pildīt tikai valsts sekretārs.
Vienlaikus atsevišķās ministrijās kapitālsabiedrību skaits ir tik liels, ka
vienam cilvēkam šos pienākumus pilnvērtīgi izpildīt nav iespējams. Likums "Par valsts un pašvaldību
kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" pašreiz nenosaka prasības, kas
izvirzāmas personām, kuras tiek virzītas darbam kapitālsabiedrību padomēs.
Nepastāv ierobežojumi arī tam, cik valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās
šīs personas vienlaikus drīkst pildīt padomes vai valdes locekļa amata
pienākumus |
||||||||||
|
3. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Noteikt, ka valsts sekretārs valsts
kapitāla daļu turētāja pārstāvja pienākumu pildīšanu ar rīkojumu var nodot
citai ministrijas amatpersonai. Šāds regulējums nepieciešams, lai
nodrošinātu, ka arī ministrijās, kurās ir liels kapitālsabiedrību skaits, būtu
iespējams kvalitatīvi pildīt kapitāla daļu turētāja pārstāvja pienākumus,
ierobežojot kapitālsabiedrību skaitu, kurās viena persona var šos pienākumus
pildīt. Tā kā arī valsts sekretāra vietnieku skaits ir ierobežots (ne vairāk
par trim), atsevišķos gadījumos var rasties nepieciešamība kapitāla daļu
turētāja pārstāvja pienākumus deleģēt arī citām ministrijas amatpersonām. 2. Noteikt, ka arī pašvaldībās
atlīdzība kapitāla daļu turētāja pārstāvim nedrīkst pārsniegt Ministru
kabineta noteikto apmēru. 3. Noteikt prasības personai, kas ieņem
kapitālsabiedrības padomes locekļa amatu. 4. Uzlikt ierobežojumus personām, kas
pilda kapitālsabiedrības padomes locekļa amatu, nosakot, ka tās vienlaikus
drīkst ieņemt ne vairāk kā trīs padomes vai valdes locekļa amatus kapitālsabiedrībās. Likumprojekts paredz noteikt pārejas periodu
šo prasību īstenošanai līdz 2009.gada 1.jūnijam attiecībā uz
kapitālsabiedrību padomju locekļiem, lai dotu pietiekamu laiku
kapitālsabiedrībām nepieciešamo izmaiņu veikšanai |
||||||||||
|
4. Cita informācija |
|
||||||||||
|
II. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām
personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām
teritorijām; 6.7. citu veidu piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||
|
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||||
|
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|||||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
|
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
|
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu
aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var
pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
6. Cita informācija |
Atlīdzība kapitāla daļu turētāja pārstāvim
un atbildīgajam darbiniekam tiek izmaksāta no kapitālsabiedrības līdzekļiem,
t
āpēc likumprojektam nav tiešas ietekmes uz valsts vai pašvaldību budžetu |
||||||||||
|
IV. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā
arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms |
||||||||||
|
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām
institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem
katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas
Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
6.
Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo
partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir
notikušas |
Nav notikušas |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un
sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības
informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav izmantoti |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav notikušas |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā
tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas un esošo
valsts institūciju funkcijas netiek ne paplašinātas, ne sašaurinātas |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un "Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs" |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Pēc likuma spēkā stāšanās indivīds savas tiesības
varēs aizstāvēt, vēršoties ar konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Ministru prezidents I.Godmanis
Ministru prezidents |
Valsts kancelejas direktore |
Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu
lietās |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
I.Godmanis |
G.Veismane |
E.Dreimane |
Dz.Galvenieks |
I.Bite-Perceva |
15.12.2008.
1056
I.Bite-Perceva 67082904
Inga.bite@mk.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.94 |
2008.gada 22.decembrī |
58.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām""
TA-3448
___________________________________________________________
(I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
3. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir Ministru prezidents.
4. Lūgt Saeimu atzīt
likumprojektu par steidzamu.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-94-2212-#58.doc
1