Rīgā
23.12.2008. Nr.90/TA-3475
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ļitvinova 67514202, irina.litvinova@jpa.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 6 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 10 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 22.decembra sēdes protokola Nr.94 44.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Par valsts
kompensāciju cietušajiem"
Izdarīt likumā "Par valsts kompensāciju
cietušajiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2006, 13.nr.; 2007, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt visā
likumā vārdu "vardarbīgs" (attiecīgā locījumā).
2. Izteikt 1.pantu šādā
redakcijā:
"1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir
nodrošināt fiziskajai personai, kura Kriminālprocesa likumā noteiktajā kārtībā
ir atzīta par cietušo (turpmāk cietušais), tiesības saņemt valsts
kompensāciju par tīša noziedzīga nodarījuma rezultātā radīto morālo aizskārumu,
fiziskajām ciešanām vai mantisko zaudējumu (turpmāk kaitējums), ja noziedzīga
nodarījuma rezultātā iestājusies personas nāve vai cietušajam nodarīti smagi,
vidēja smaguma miesas bojājumi, aizskarta personas dzimumneaizskaramība vai
cietušais inficēts ar cilvēka imūndeficīta vīrusu (turpmāk noziedzīgs
nodarījums)."
3. Papildināt 2.pantu
ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3)
Cietušajam nav tiesību saņemt valsts kompensāciju, ja noziedzīgais nodarījums
bijis vērsts pret satiksmes drošību un cietušajam ir tiesības uz apdrošināšanas
atlīdzību saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē noteikumus par sauszemes
transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto
apdrošināšanu."
4. Izteikt 4.pantu šādā redakcijā:
"4.pants.
Juridiskās palīdzības administrācijas uzdevumi
(1) Juridiskās palīdzības administrācija:
1) izmaksā valsts kompensāciju atbilstoši šim likumam;
2) izveido un uztur valsts kompensācijas reģistru;
3) piedzen izmaksātās valsts kompensācijas
summas no cietušā, kurš apzināti sniedzis nepatiesas ziņas, lai saņemtu valsts
kompensāciju;
4) regresa kārtībā nodrošina cietušajam
izmaksātās valsts kompensācijas summas piedziņu no noziedzīga nodarījuma
izdarītāja vai viņa līdzdalībnieka;
5) atbilstoši šim likumam sadarbojas ar
Eiropas Komisiju un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm;
6) ja nepieciešams, pieprasa no procesa
virzītāja vai zvērināta tiesu izpildītāja informāciju lēmuma pieņemšanai par
valsts kompensāciju.
(2) Līdzekļi, kas atgūti šā panta pirmās daļas
3. un 4.punktā minētajos gadījumos, iemaksājami valsts pamatbudžeta ieņēmumos."
5. 7.pantā:
papildināt pirmo daļu ar otro teikumu šādā
redakcijā:
"Izmaksājamās valsts kompensācijas apmēru
aprēķina, ņemot vērā minimālo mēneša darba algas apmēru, kāds noteikts brīdī,
kad persona atzīta par cietušo.";
papildināt otrās daļas 2.punktu
aiz vārda "dzimumneaizskaramība" ar vārdiem "vai cietušais ir
inficēts ar cilvēka imūndeficīta vīrusu";
papildināt pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ja noziedzīga nodarījuma rezultātā personai
vienlaikus iestājas šā panta otrās daļas 1., 2. vai 3.punktā minētās sekas,
valsts kompensāciju izmaksā vienā maksājumā atbilstoši noziedzīga nodarījuma smagākajām
sekām."
6. Izteikt 8.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Ja valsts kompensācijas
pieprasīšanas brīdī kriminālprocesā nav pieņemts galīgais nolēmums, cietušais
valsts kompensācijas pieprasījumam pievieno procesa virzītāja izziņu, kurā
norādīts:
1) noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas laiks un
vieta;
2) noziedzīgā nodarījuma kvalifikācija,
noziedzīgā nodarījuma sastāva subjektīvās puses konstatētā vainas forma (tīšs
vai aiz neuzmanības) izziņas izsniegšanas brīdī, kriminālprocesa uzsākšanas
datums un krimināllietas numurs;
3) informācija par personu, kura
kriminālprocesā atzīta par cietušo (datums, kad persona atzīta par cietušo,
vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvietas adrese, kontaktinformācija);
4) ja cietušais tiesības īsteno ar pārstāvja
starpniecību informācija par personu, kura kriminālprocesā atzīta par cietušā
pārstāvi (datums, kad persona atzīta par pārstāvi, vārds, uzvārds, personas
kods, dzīvesvietas adrese, kontaktinformācija);
5) noziedzīgā nodarījuma rezultātā nodarītā
kaitējuma raksturs (miesas bojājumu smagums, dzimumnozieguma izdarīšanu
norādošo pazīmju esība vai konstatēts cilvēka imūndeficīta vīruss);
6) eksperta atzinuma sniegšanas datums,
atzinuma numurs un ekspertīzes izdarītājs;
7) informācija par aizdomās turēto vai
apsūdzēto kriminālprocesā, ja šādas informācijas izpaušana netraucē patiesības
noskaidrošanu lietā."
7. 10.pantā:
pirmajā daļā aizstāt skaitli un vārdu "30
dienu" ar vārdu "mēneša";
papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā
redakcijā:
"(5) Ja konstatē, ka valsts kompensācija
pieprasīta par to pašu noziedzīgo nodarījumu, uz kura pamata valsts
kompensācija izmaksāta, Juridiskās palīdzības administrācija valsts kompensācijas
pieprasījumu neizskata un atdod atpakaļ personai, kura to iesniegusi.
(6) Atkārtots valsts kompensācijas
pieprasījums par to pašu noziedzīgo nodarījumu, uz kura pamata atteikts
izmaksāt valsts kompensāciju, ir pieļaujams, ja ir notikušas izmaiņas iepriekš
iesniegtajā informācijā, saskaņā ar kuru pieņemts lēmums par atteikumu izmaksāt
valsts kompensāciju."
8. Aizstāt 11.panta pirmajā daļā vārdus
"kā vienu maksājumu" ar vārdiem "kriminālprocesa ietvaros par
cietušo atzītajai personai vienā maksājumā".
9. Izteikt 14. un 15.pantu šādā redakcijā:
"14.pants. Lēmuma par valsts kompensāciju paziņošana
(1) Juridiskās palīdzības administrācijas lēmumu par
valsts kompensācijas izmaksāšanu vai atteikumu izmaksāt valsts kompensāciju
paziņo rakstveidā, nosūtot to uz valsts kompensācijas pieprasījumā norādīto
adresi vai nododot adresātam vai viņa pārstāvim personiski.
(2) Lēmuma par valsts kompensāciju norakstu
kriminālprocesā, kurā nav pieņe
mts galīgais nolēmums, nosūta procesa
virzītājam, pabeigtā kriminālprocesā iestādei, kura pieņēmusi galīgo
nolēmumu, izbeigtā kriminālprocesā iestādei, kura pieņēmusi lēmumu par
kriminālprocesa izbeigšanu. Ja pieņemts lēmums par valsts kompensācijas
izmaksāšanu, tā norakstam pievieno maksājuma uzdevuma kopiju.
15.pants.
Kārtība, kādā var apstrīdēt un pārsūdzēt lēmumu par valsts kompensāciju
(1) Juridiskās palīdzības administrācijas lēmumu par
valsts kompensācijas izmaksāšanu vai atteikumu izmaksāt valsts kompensāciju
cietušais vai viņa pārstāvis var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Juridiskās
palīdzības administrācijā. Juridiskās palīdzības administrācija pārsūta iesniegumu
Tieslietu ministrijai.
(2) Tieslietu ministrijas lēmumu, kas pieņemts par
apstrīdēto šā panta pirmajā daļā minēto lēmumu, cietušais vai tā pārstāvis var
pārsūdzēt administratīvajā rajona tiesā."
10. Izslēgt 16.pantu.
11. Papildināt likumu ar IV nodaļu šādā redakcijā:
"IV nodaļa
Izmaksātās valsts kompensācijas piedziņa
19.pants.
Juridiskās palīdzības administrācijas tiesības, nodrošinot izmaksātās valsts
kompensācijas piedziņu
Juridiskās palīdzības administrācijai, nodrošinot
izmaksātās valsts kompensācijas piedziņu, ir šādas tiesības:
1) pieprasīt no cietušā, viņa pārstāvja, noziedzīgā
nodarījuma izdarītāja vai viņa līdzdalībnieka, citām valsts un pašvaldību
iestādēm izmaksātās valsts kompensācijas piedziņai nepieciešamo informāciju;
2) bez īpaša tiesas nolēmuma stāties cietušā
(piedzinēja) vietā, lai atgūtu izmaksāto valsts kompensācijas summu;
3) uzlikt par pienākumu cietušajam atmaksāt valsts
budžetā saņemto valsts kompensāciju, ja viņš apzināti sniedzis nepatiesas
ziņas, lai saņemtu valsts kompensāciju;
4) uzlikt par pienākumu noziedzīga nodarījuma
izdarītājam vai viņa līdzdalībniekam atmaksāt cietušajam izmaksāto valsts
kompensāciju valsts budžetā;
5) pamatojoties uz cietušā vai noziedzīga nodarījuma
izdarītāja, vai viņa līdzdalībnieka pamatotu rakstveida iesniegumu, ar lēmumu
sadalīt atmaksājamo valsts kompensācijas summu daļās, nosakot, ka valsts
kompensācijas kopsummas atmaksāšanas termiņš nav ilgāks par gadu;
6) pieprasīt informāciju no zvērināta tiesu
izpildītāja par izmaksātās valsts kompensācijas piedziņas procesu.
20.pants. Izmaksātās valsts
kompensācijas piedziņa no cietušā, kurš saņēmis valsts kompensāciju
(1) Ja konstatēts,
ka cietušais apzināti sniedzis nepatiesas ziņas, lai saņemtu valsts
kompensāciju, Juridiskās palīdzības administrācija pieņem lēmumu par izmaksātās
valsts kompensācijas piedziņu un paziņo to cietušajam.
(2) Cietušajam ir
pienākums šā panta pirmajā daļā minēto lēmumu izpildīt 30 dienu laikā no lēmuma
saņemšanas dienas.
(3) Ja cietušais
neizpilda šā panta pirmajā daļā minēto lēmumu noteiktajā termiņā, Juridiskās
palīdzības administrācija sagatavo brīdinājumu par lēmuma piespiedu izpildi un
paziņo to cietušajam.
(4) Ja cietušais šā
panta pirmajā daļā minēto lēmumu labprātīgi neizpilda 10 dienu laikā pēc
brīdinājuma saņemšanas par lēmuma piespiedu izpildi, Juridiskās palīdzības
administrācija sagatavo un iesniedz izpildei zvērinātam tiesu izpildītājam
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā izdotu izpildrīkojumu.
(5) Lēmuma par izmaksātās valsts kompensācijas
piedziņu izpildes termiņš ir 10 gadu. Iestājoties minētajam termiņam, izpildu
lietvedība, pamatojoties uz Civilprocesa likumu, tiek izbeigta.
21.pants. Izmaksātās valsts kompensācijas piedziņa no
noziedzīga nodarījuma izdarītāja vai viņa līdzdalībnieka
(1) Ja cietušais
valsts kompensāciju saņēmis kriminālprocesā, kurā nav pieņemts galīgais
nolēmums, pieteikumu par izmaksātās valsts kompensācijas piedziņu valsts
interesēs uzturēšanu un apmierināšanu nodrošina Kriminālprocesa likumā
noteiktajā kārtībā.
(2) Ja cietušais
valsts kompensāciju pieprasījis pabeigtā kriminālprocesā un tiesa apmierinājusi
cietušā kompensācijas pieteikumu, Juridiskās palīdzības administrācija ar
lēmumu par valsts kompensāciju stājas cietušā (piedzinēja) vietā izmaksājamās
valsts kompensācijas summas apmērā. Minēto lēmumu nosūta cietušajam vai viņa
pārstāvim un zvērinātam tiesu izpildītājam.
(3) Juridiskās palīdzības administrācija nosūta
paziņojumu noziedzīga nodarījuma izdarītājam vai viņa līdzdalībniekam, tiesai,
kas taisījusi notiesājošu spriedumu, informējot, ka Juridiskās palīdzības administrācija
stājas cietušā (piedzinēja) vietā izmaksātās valsts kompensācijas summas apmērā.
(4) Ja kriminālprocess ir pabeigts un tā ietvaros nav
saņemts cietušā kompensācijas pieteikums, cietušajam izmaksātās valsts
kompensācijas summas piedziņu no noziedzīgā nodarījuma izdarītāja vai viņa
līdzdalībnieka nodrošina šā likuma 20.pantā noteiktajā kārtībā.
(5) Ja
kriminālprocess ir izbeigts personu nereabilitējošu apstākļu dēļ un cietušais
saņēmis valsts kompensāciju, izmaksātās valsts kompensācijas piedziņu no
noziedzīgā nodarījuma izdarītāja vai viņa līdzdalībnieka nodrošina šā likuma
20.pantā noteiktajā kārtībā.
22.pants. Lēmuma par izmaksātās
valsts kompensācijas piedziņu piespiedu izpilde
(1) Lēmuma par izmaksātās valsts kompensācijas
piedziņu piespiedu izpildi veic zvērināts tiesu izpildītājs.
(2) Zvērināts tiesu izpildītājs 30 dienu laikā pēc
Juridiskās palīdzības administrācijas pieprasījuma saņemšanas sniedz rakstveida
informāciju par lēmuma piespiedu izpildes gaitu un rezultātiem.
(3) Zvērināts tiesu izpildītājs ieskaita attiecīgajā
valsts budžeta kontā naudas līdzekļus, kas piedzīti uz izpildrīkojuma vai
izpildraksta pamata, informējot par to Juridiskās palīdzības administrāciju.
23.pants. Kārtība, kādā var apstrīdēt un pārsūdzēt lēmumu par
izmaksātās valsts kompensācijas piedziņu
(1) Lēmumu par izmaksātās valsts kompensācijas piedziņu
persona var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu Juridiskās palīdzības
administrācijā. Juridiskās palīdzības administrācija pārsūta iesniegumu
Tieslietu ministrijai.
(2) Tieslietu ministrijas lēmumu, kas pieņemts par šā
panta pirmajā daļā minēto apstrīdēto lēmumu, persona var pārsūdzēt
administratīvajā rajona tiesā.
24.pants.
Izmaksātās valsts kompensācijas piedziņas neuzsākšana vai izbeigšana
Juridiskās palīdzības administrācija izmaksātās valsts
kompensācijas piedziņas administratīvo lietu neuzsāk, bet uzsākto
administratīvo lietu izbeidz, ja konstatēts vismaz viens no šādiem apstākļiem:
1) iestājies lēmuma par izmaksātās valsts
kompensācijas piedziņu izpildes noilgums;
2) iestājies kāds no apstākļiem, kas izslēdz
kriminālatbildību vai nepieļauj kriminālprocesu, izņemot gadījumus, kad
kriminālprocess izbeigts personu nereabilitējošo apstākļu dēļ;
3) fiziskā persona mirusi un tiesiskā attiecība
nepieļauj tiesību pārņemšanu;
4) notecējis Civilprocesa likumā noteiktais termiņš
attiecībā uz izpildu dokumentu iesniegšanu piespiedu izpildei."
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Grozījumi likumā ,,Par valsts
kompensāciju cietušajiem
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Likumprojekts Grozījumi likumā ,,Par valsts kompensāciju
cietušajiem (turpmāk likumprojekts) izstrādāts saskaņā ar Juridiskās palīdzības administrācijas darbības stratēģijas 2007.
2009. gadam (apstiprināta ar tieslietu ministra 2007. gada
25. oktobra rīkojumu Nr. 1-1/471) 2.2.6. sadaļas
2. punktu, kas paredz attīstīt palīdzību noziedzīgos nodarījumos
cietušajiem, kā arī pilnveidot izmaksātās valsts kompensācijas piedziņas
mehānismu. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Kopš likuma ,,Par valsts kompensāciju
cietušajiem (turpmāk likums) spēkā stāšanās, Juridiskās palīdzības
administrācija (turpmāk administrācija) praksē ir saskārusies ar problēmām pieņemot
lēmumus par valsts kompensāciju, jo likumā nav ietverts nepieciešamais
regulējums vai ietvertās redakcijas ir nepietiekamas. 1) Šobrīd personai, kura Kriminālprocesa
likumā noteiktajā kārtībā ir atzīta par cietušo, ir tiesības saņemt valsts
kompensāciju par tīša noziedzīga nodarījuma rezultātā radīto kaitējumu, ja ir
iestājusies personas nāve vai cietušajam nodarīti smagi, vidēja smaguma
miesas bojājumi vai aizskarta dzimumneaizskaramība. Tomēr likums neparedz
iespēju saņemt valsts kompensāciju, ja pret cietušo izdarīts Krimināllikumā
paredzētais noziedzīgais nodarījums un persona ir inficēta ar cilvēka
imūndeficīta vīrusu. Tā kā cilvēka imūndeficīta vīruss iekļūstot cilvēka organismā sagrauj
imūnsistēmu un mazina spējas pretoties slimību izraisītājiem, tad, iegūstot
šādu vīrusu noziedzīga nodarījuma rezultātā, cietušajam ir gan morālas
ciešanas, gan nākotnē iespējamas fiziskas ciešanas vai pat nāve, līdz ar to
likumā nepieciešams ietvert normu, ka valsts kompensācija izmaksājama arī
gadījumos, ja cietušais noziedzīga nodarījuma rezultātā inficēts ar cilvēka
imūndeficīta vīrusu. 2) Pašlaik saskaņā ar likuma 1. pantu
personai ir tiesības uz valsts kompensāciju par tīša noziedzīga nodarījuma
rezultātā radīto morālo aizskārumu, fiziskajām ciešanām vai mantisko
zaudējumu, ja noziedzīgais nodarījums bijis vērsts pret personas dzīvību vai
veselību un ir iestājusies personas nāve vai cietušajam nodarīti smagi,
vidēja smaguma miesas bojājumi vai noziedzīgais nodarījums bijis vērsts pret
personas dzimumneaizskaramību. Tādējādi, ja arī tīša noziedzīga nodarījuma
rezultātā ir iestājušās likuma 1. pantā noteiktās sekas, proti,
iestājusies personas nāve, nodarīti smagi, vidēja smaguma miesas bojājumi vai
aizskarta personas dzimumneaizskaramība, bet noziedzīgais nodarījums nav
vērsts pret konkrētām interesēm (veselību vai dzīvību), cietušajam nav
tiesības saņemt valsts kompensāciju. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams
precizēt likumu, nosakot, ka valsts kompensācija tiek izmaksāta, ja tīša
noziedzīga nodarījuma rezultātā ir iestājušās likumā paredzētās sekas,
neskatoties uz to, pret kādām interesēm noziedzīgais nodarījums ir vērsts. 3) Likuma 7. pants paredz, ka vienam vardarbīgā
noziedzīgā nodarījumā cietušajam izmaksājamās valsts kompensācijas
maksimālais apmērs ir Latvijas Republikā noteiktās 10 minimālās mēneša darba
algas. Tomēr no likuma skaidri neizriet, vai, aprēķinot valsts kompensācijas
apmēru, tiek ņemts vērā minimālās mēneša darba algas apmērs, kāds bijis uz to
brīdi, kad persona atzīta par cietušo, vai brīdī, kad valsts kompensācija
tiek izmaksāta. Cietušais ar valsts kompensācijas pieprasījumu administrācijā
var vērsties gada laikā pēc dienas, kad persona atzīta par cietušo. Lai
administrācija savlaicīgi varētu plānot finanšu līdzekļu pieprasījumu
nākamajam budžeta gadam un veiktu valsts kompensācijas izmaksu atbilstoši
spēkā esošā likuma 11. panta otrajā daļā noteiktajā termiņā, nepieciešams
noteikt izmaksājamās valsts kompensācijas apmēru, ņemot vērā minimālo mēneša
darba algas apmēru, kāds noteikts brīdī, kad persona atzīta par cietušo. 4) Procesa virzītāja izziņā trūkst lēmuma
par valsts kompensāciju pieņemšanai būtiska informācija, līdz ar to
nepieciešams pieprasīt papildu informāciju. Likuma 9.pants noteic, ka valsts
kompensācijas pieprasījumu administrācijā iesniedz gada laikā pēc dienas, kad
persona atzīta par cietušo. Arī likuma pārejas noteikumu 2.punktā paredzēts,
ka tiesības vērsties administrācijā ar valsts kompensācijas pieprasījumu, ja
noziedzīgs nodarījums bijis vērsts pret personas veselību un cietušajam
nodarīti vidēja smaguma miesas bojājumi, ir tām personām, kuras šāda
noziedzīga nodarījuma rezultātā atzītas par cietušajiem pēc 2007.gada
1.jūlija. Līdz ar to secināms, ka administrācijai lēmuma par valsts
kompensāciju pieņemšanai ir svarīgi saņemt informāciju par datumu, kad
persona atzīta par cietušo. Savukārt likuma 8.panta otrās daļas 3.punktā ir
noteikta informācija, kādu procesa virzītājam ir jāsniedz administrācijai par
cietušo, proti, vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvietas adrese,
kontaktinformācija. Lai administrācija pēc iespējas īsākā laikā varētu
pieņemt lēmumu par valsts kompensāciju un tai nebūtu jāpieprasa no procesa
virzītāja papildu informāciju, likuma 8.panta otrās daļas 3.punktu
jāpapildina, ietverot tajā informāciju par datumu, kad persona atzīta par
cietušo. Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 104.pantā noteikto, cietušo
pilngadīgu fizisko personu var pārstāvēt jebkura pilngadīga un rīcībspējīga
fiziskā persona uz cietušā pilnvarojuma pamata. Ja kaitējums radīts
nepilngadīgai vai rīcībnespējīgai personai, cietušajam jāīsteno tiesības ar
pārstāvja starpniecību, kuram kriminālprocesā atļauj piedalīties ar procesa
virzītāja lēmumu. Ņemot vērā to, ka procesa virzītāja izziņā bieži vien nav
norādīta informācija par nepilngadīgā vai rīcībnespējīgā cietušā pārstāvi, kā
arī to, ka likums neparedz šādu ziņu sniegšanu administrācijai, 8.panta otro
daļu jāpapildina ar jaunu punktu, nosakot, ka procesa virzītāja izziņā
jānorāda informācija par cietušā pārstāvi, ja cietušais īsteno savas tiesības
ar pārstāvja starpniecību. Līdz ar to nepieciešams precizēt procesa virzītāja
izziņā iekļaujamās informācijas apjomu.
5) Likumā nav noteikta administrācijas rīcība gadījumā, ja tā
konstatē, ka valsts kompensācijas pieprasījums ir par to pašu noziedzīgo
nodarījumu, uz kā pamata valsts kompensācija izmaksāta, vai atteikts izmaksāt
valsts kompensāciju. Praksē ir gadījumi, kad administrācija
pieņem lēmumu atteikt izmaksāt valsts kompensāciju, jo nav iesniegti visi
nepieciešamie dokumenti vai arī procesa virzītāja rīcībā nav visa likuma 8.panta
otrajā daļā paredzētā informācija (piemēram, noziedzīgajam nodarījumam nevar
noteikt kvalifikāciju, jo nozīmēta papildu ekspertīze u.c.). Līdz ar to
nepieciešams cietušajam paredzēt iespēju atkārtoti vērsties administrācijā ar
valsts kompensācijas pieprasījumu par to pašu noziedzīgo nodarījumu, uz kā
pamata atteikts izmaksāt valsts kompensāciju. Ņemot vērā minēto, nepieciešams
papildināt likumu ar attiecīgām normām. 6) Atbilstoši pašreizējai likuma
redakcijai administrācijai ir uzdevums bezstrīda kārtībā piedzīt izmaksāto
valsts kompensācijas summu no cietušā, kurš apzināti sniedzis nepatiesas
ziņas, lai saņemtu valsts kompensāciju, un regresa kārtībā vērsties pret
vardarbīgā noziedzīgā nodarījuma izdarītāju vai viņa līdzdalībnieku. Nosakot
uzdevumus, likumdevējs neparedzēja administrācijai tiesības šo
uzdevumu
nodrošināšanā, kā arī kārtību, kādā nodrošināt piedziņas funkciju. Līdz ar
to, lai īstenotu tiesisku un efektīvu piedziņas procesu, kā arī noteiktu vienotu
tiesību normu piemērošanu, ir nepieciešams definēt administrācijas tiesības minēto
funkciju realizēšanā, iestrādājot likumā piedziņas procesa regulējumu par
izmaksātās valsts kompensācijas piedziņu no cietušā, kurš apzināti sniedzis
nepatiesas ziņas, lai saņemtu valsts kompensāciju, un no noziedzīga
nodarījuma izdarītāja vai viņa līdzdalībnieka. Izvērtējot iespēju īstenot minētos uzdevumus gan civilprocesuālajā kārtībā, gan administratīvi procesuālajā kārtībā, administrācija secina, ka attiecīgajā situācijā nepastāv civiltiesisks strīds, kas būtu risināms Civilprocesa likuma noteiktajā kārtībā, jo: - nav strīda par administrācijas tiesībām īstenot regresa prasību; - nav strīda priekšmeta likuma 7. pants noteic izmaksājamās valsts kompensācijas apmēru; - nav strīda par personu, kurai ir pienākums atmaksāt valsts budžetā cietušajam izmaksāto valsts kompensāciju (likuma 4. panta pirmās daļas 3. un 4. punkts); - nav strīda par to, ka personai ir pienākums atmaksāt cietušajam izmaksāto valsts kompensāciju. Papildus atzīstams, ka minētajā kārtībā nodrošinot piedziņas funkciju tiks nodrošināts procesuālās ekonomijas princips: 1) ekonomija attiecībā uz procesā ieguldīto laiku - lēmuma piespiedu izpilde nodrošināma salīdzinoši neilgā laika posmā; 2) ekonomija attiecībā uz procesā ieguldītajiem resursiem: · nav jāmaksā valsts nodeva; · tiek ieekonomētās izmaksas attiecībā uz administrācijas un tiesu darbiniekiem; · tiek ieekonomētās izmaksas attiecībā uz materiāltehnisko nodrošinājumu; · iesaistoties sacīkstes tiesvedībā atbildētājiem visbiežāk būtu tiesības Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likuma noteiktajā kārtībā attiecīgajā tiesvedībā saņemt valsts nodrošināto juridisko palīdzību. Praksē visbiežāk valsts kompensācija tiek izmaksāta cietušajam kriminālprocesā, kurā nav pieņemts galīgais nolēmums. Ņemot vērā, ka saskaņā ar likuma 14.pantu administrācija jau pašlaik lēmuma par valsts kompensāciju norakstu nosūta procesa virzītājam vai zvērinātam tiesu izpildītājam, kura lietvedībā atrodas izpildu lieta, administrācija uzskata, ka, regresa kārtībā vēršoties pret noziedzīga nodarījuma izdarītāju vai viņa līdzdalībnieku, būtu lietderīgi piemērot Kriminālprocesa likuma 456.panta trešajā daļā prokuroram nostiprinātās tiesības pieteikt un uzturēt pieteikumu par kompensācijas piedziņu valsts interesēs. Līdz ar to tiesa sprieduma rezolutīvajā daļā norāda tiesas lēmumu par kaitējuma kompensāciju un uz tā pamata izdod izpildrakstu, ko nosūta piespiedu izpildei zvērinātam tiesu izpildītājam. Pastāv gadījumi, kad administrācijai nav
iespējams piedzīt izmaksāto valsts kompensāciju no cietušā, kurš apzināti
sniedzis nepatiesas ziņas, lai saņemtu valsts kompensāciju un no noziedzīga
nodarījuma izdarītāja vai viņa līdzdalībnieka. Tādējādi likumā nepieciešams
paredzēt gadījumus, kad administrācija neuzsāk vai izbeidz izmaksātās valsts
kompensācijas piedziņu, piemēram, ja iestājies kāds no apstākļiem, kas
izslēdz kriminālatbildību vai nepieļauj tiesvedību kriminālprocesā. 2007. gada 2. janvārī administrācijā tika izveidota Piedziņas nodaļa ar trīs štata vietām, no kurām uz 2008. gada I pusgadu nodarbināti trīs darbinieki, uz doto brīdi ir aizpildītas visas štata vietas. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Ar likumprojektu tiek precizēts likuma mērķis, kā arī konkretizēts to personu loks, kurām ir tiesības saņemt valsts kompensāciju, skaidri nosakot, ka personai ir tiesības saņemt valsts kompensāciju, ja pret viņu vērstais noziedzīgais nodarījums ir izdarīts tīši, neatkarīgi no noziedzīga nodarījuma izdarītāja subjektīvās attieksmes pret noziedzīga nodarījuma sekām, kā arī paredzot cietušā tiesības uz valsts kompensāciju, ja ir iestājušās likumā noteiktās sekas, neskatoties uz to, pret kādām interesēm noziedzīgais nodarījums ir bijis vērsts. Bez tam likumprojekts paredz, ka valsts kompensācija izmaksājama, ja cietušais noziedzīga nodarījuma rezultātā inficēts ar cilvēka imūndeficīta vīrusu. Ņemot vērā to, ka likumprojektā tiek paredzēts, ka cietušajam ir tiesības uz valsts kompensāciju, ja ir iestājušās likumā noteiktās sekas, neskatoties uz to, pret kādām interesēm noziedzīgs nodarījums ir vērsts, likumprojektā ietverta norma, kas noteic, ka cietušajam nav tiesību uz valsts kompensāciju, ja noziedzīgais nodarījums bijis vērsts pret satiksmes drošību, vienlaikus nodarot kaitējumu personas veselībai vai dzīvībai, kā rezultātā cietušajam ir tiesības uz apdrošināšanas atlīdzību saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē noteikumus par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu. Lai cietušais pēc iespējas īsākā laikā
varētu saņemt valsts kompensāciju, likumprojektā tiek konkretizēts
informācijas apjoms, kas iekļaujams procesa virzītāja izziņā. Cietušais ar valsts kompensācijas pieprasījumu
administrācijā var vērsties gada laikā pēc dienas, kad persona atzīta par
cietušo. Lai administrācija savlaicīgi varētu plānot finanšu līdzekļu
pieprasījumu nākamajam budžeta gadam un veiktu valsts kompensācijas izmaksu
atbilstoši spēkā esošā likuma 11. panta otrajā daļā noteiktajā termiņā,
nepieciešams noteikt izmaksājamās valsts kompensācijas apmēru, ņemot vērā
minimālo mēneša darba algas apmēru, kāds noteikts brīdī, kad persona atzīta
par cietušo. Ievērojot
minēto, ar likumprojektu tiek precizēta izmaksājamās valsts kompensācijas
apmēra aprēķināšana, ņemot vērā valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas
apmēru brīdī, kad persona atzīta par cietušo. Likumprojekts papildināts ar normu,
kas noteic administrācijas rīcību gadījumā, ja tā konstatē, ka valsts
kompensācijas pieprasījums ir par to pašu noziedzīgo nodarījumu, uz kā pamata
valsts kompensācija izmaksāta. Turklāt likumprojektā cietušajam ir paredzēta iespēja
izņēmuma gadījumos atkārtoti vērsties administrācijā ar valsts kompensācijas
pieprasījumu par to pašu noziedzīgo nodarījumu, uz kā pamata atteikts
izmaksāt valsts kompensāciju. Lai nodrošinātu tiesisku un
efektīvu piedziņas procesu, kā arī īstenotu vienotu tiesību normu
piemērošanu, likumprojektā definētas administrācijas tiesības piedziņas
uzdevuma nodrošināšanā un paredzēta kārtība, kādā tiks piedzīta izmaksātā
valsts kompensācija no cietušā, kurš apzināti sniedzis nepatiesas ziņas, lai
saņemtu valsts kompensāciju, kā arī no noziedzīga nodarījuma izdarītāja vai
viņa līdzdalībnieka. Likumā nostiprinātās normas ļaus administrācijai
atsevišķos gadījumos neuzsākt vai izbeigt izmaksātās valsts kompensācijas
summas piedziņu. Izvērtējot konstatētās
problēmas, secināms, ka, īstenojot piedziņu, lietderīgākais veids, kādā
nodrošināt likumā noteikto piedziņas funkciju izpildi, ir pieņemt
administratīvo aktu, ar kuru administrācija uzliek personai (gan cietušajam,
gan noziedzīgā nodarījuma izdarītājam vai viņa līdzdalībniekam (pabeigtā
kriminālprocesā)) par pienākumu atmaksāt valsts budžetā cietušajam izmaksāto
valsts kompensāciju. Tādējādi minētā lēmuma labprātīgas neizpildes gadījumā
administrācijai būs tiesības nodrošināt tā izpildi Administratīvā procesa
likuma 41. nodaļā noteiktajā kārtībā - nododot administratīvo aktu piespiedu
izpildei, kas ietilpst zvērinātu tiesu izpildītāju kompetencē. |
4.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav
attiecināms |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2.
preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3.
cenas; 2.4.
eksporta un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms |
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms |
4.
Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām
personām |
Nav
attiecināms |
5.
Sociālā ietekme: 5.1.
sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav
attiecināms |
6.
Ietekme uz vidi: 6.1.
dabas resursu lietošana; 6.2.
ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3.
darbības radītie atkritumi; 6.4.
ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5.
ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6.
ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7.
cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms |
7.
Cita ietekme |
Nav
attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamākie trīs gadi |
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1.
valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un
citi pašu ieņēmumi; 1.2.
speciālais budžets; 1.3.
pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1.
valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2.
speciālais budžets; 2.3.
pašvaldību budžets |
0 |
0 |
1,26 |
1,26 |
3.
Finansiālā ietekme: 3.1.
valsts pamatbudžets, tajā
skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3.
pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
-1,26 |
-1,26 |
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5.
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu
ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Izmaksas 2010.gadam un
turpmākajiem gadiem: Par pamatu aprēķiniem ņemti Iekšlietu ministrijas
Informācijas centra statistikas dati par 2006. un 2007. gadā uzsāktiem
kriminālprocesiem - reģistrēts viens kriminālprocess par personas apzinātu
inficēšanu ar cilvēka imūndeficīta vīrusu. Atlīdzības apmēru plānots
pielīdzināt atbilstoši likuma 7. panta otrās daļas 2. punktā minētajam valsts
kompensācijas apmēram (smagi miesas bojājumi un dzimumneaizskaramība), kas
paredz 70% no maksimālās valsts kompensācijas summas. Ls 180 x 10 x 70% = Ls 1260 (valsts kompensācijas atlīdzības apmērs 1 gadījumam) 180 - minimālā darba alga ar 01.01.2009. 10 - saskaņā ar likuma 7.panta pirmo daļu; 70% - saskaņā ar likuma 7.panta
otrās daļas 2. punktu. |
|||
6.
Cita informācija |
Ņemot vērā šobrīd spēkā esošo likuma
regulējumu, valsts kompensācija tiek izmaksāta gadījumos, ja noziedzīgais
nodarījums, kā rezultātā iestājušās konkrētās sekas, bija vērsts pret
personas veselību vai dzīvību. Līdz ar likumprojektā paredzēto personu loka,
kam ir tiesības uz valsts kompensāciju, paplašināšanos, piemēram, gadījumos, kad
laupīšanas rezultātā cietušais guvis vidēja smaguma vai smagus miesas
bojājumus, vai iestājusies personas nāve, papildu līdzekļi nebūs
nepieciešami, jo par šādiem noziedzīgajiem nodarījumiem jau šobrīd valsts kompensācija
tiek izmaksāta. Jautājumu par papildu
valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Tieslietu ministrijai likumprojekta
īstenošanai 2010. gadā un turpmākajos gados skatīt Ministru kabinetā
kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu
pieprasījumiem kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un
izskatīšanas procesā. Papildus norādām, ka
iespējamā pieprasījumu skaita palielināšanās radīs papildus finanšu līdzekļu
nepieciešamību. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Citos normatīvos
aktos grozījumi nav jāparedz un papildu normatīvie akti nav jāizdod. |
2.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms |
2.
Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un
organizācijām |
Nav
attiecināms |
3.
Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms |
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav
attiecināms |
|
5.
Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši
normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko
noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms |
||
6.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1.
Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Lietuvas Tieslietu ministrija, Lietuvas Tieslietu ministrijas tiesību institūts. Izstrādājot likumprojektu, tika organizētas vairākas sanāksmes. Jautājumā par personu loka, kurām ir tiesības uz valsts kompensāciju, paplašināšanu tika pieaicināti pārstāvji no Veselības ministrijas, Latvijas Infektoloģijas centra, AIDS profilakses centra un Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra. |
2.
Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta |
3.
Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti |
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
veiktas |
5.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta līdzšinējo administrācijas funkciju ietvaros, izmaksājot valsts kompensācijas cietušajiem un likumā noteiktajos gadījumos piedzīt valsts budžeta līdzekļus, kas izmaksāti valsts kompensācijās cietušajiem, sadarbībā ar kriminālprocesa virzītājiem un zvērinātiem tiesu izpildītājiem. Ar likumprojektu jauna funkcija netiek ieviesta, bet precizēts piedziņas mehānisms. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta
projekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs.
Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), un
ar to būs iespējams iepazīties administrācijas interneta mājas lapā: www.jpa.gov.lv. |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Administrācijas
lēmumu indivīds var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu
administrācijā, kas to pārsūta Tieslietu ministrijai, bet Tieslietu
ministrijas lēmumu var pārsūdzēt administratīvajā rajona tiesā. |
4.
Cita informācija |
Nav
attiecināms |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Lazdovskis |
I.Bergmane |
L.Popova |
I.Ļitvinova |
04.11.2008. 14:37
2900
I.Grīnberga
67443830; iveta.grinberga@jpa.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.94 |
2008.gada 22.decembrī |
44.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem""
TA-3475
___________________________________________________________
(G.Bērziņš, M.Lazdovskis, I.Ļitvinova, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimai.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir tieslietu ministrs.
3. Jautājumu par papildu
valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Tieslietu ministrijai likuma īstenošanai
2010.gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu
ministriju un centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu pieprasījumiem
kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas
procesā.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-94-2212-#44.doc
1