Rīgā
23.12.2008. Nr.90/TA-3309
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Vides ministrija (atbildīgā amatpersona - Kalviņa 67026522, ilze.kalvina@vidm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 8 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 22.decembra sēdes protokola Nr.94 49.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Sugu un
biotopu aizsardzības likumā
Izdarīt Sugu un biotopu aizsardzības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 9.nr.; 2005, 20.nr.;
2006, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt
4.pantu ar 13. un 14.punktu šādā redakcijā:
"13) valsts nodevas apmēru par starptautiskās tirdzniecības apdraudēta savvaļas dzīvnieka (turpmāk apdraudēts dzīvnieks) reģistrēšanu, kā arī nodevas maksāšanas kārtību un atvieglojumus;
14) kārtību, kādā izveido un
uztur datu reģistru, kurā reģistrē apdraudētos dzīvniekus un apdraudēto
dzīvnieku un augu audzētājus."
2.
Papildināt 5.pantu ar 15. un 16.punktu šādā redakcijā:
"15) nodrošina
apdraudēto dzīvnieku un augu, kā arī apdraudēto dzīvnieku un augu audzētāju reģistrāciju;
16) var noteikt īpaši aizsargājamās dabas
teritorijās esošu īpaši aizsargājamu sugu un īpaši aizsargājamu biotopu
sarakstu, kuru dzīvotnes vai atrašanās vietas saskaņā ar šā likuma 8.panta
piekto daļu ir ierobežotas pieejamības informācija."
3.
Papildināt 8.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Informācija par īpaši aizsargājamās
dabas teritorijās esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo
biotopu atrašanās vietu, ja to atklāšana var kaitēt vides aizsardzībai, ir
ierobežotas pieejamības informācija."
4.
Papildināt pārejas noteikumus ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4.
Šā likuma 4.panta 13. un 14.punkts un 5.panta 15.punkts stājas spēkā 2010.gada 1.aprīlī."
Vides ministrs
R.Vējonis
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru
kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem,
kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd Latvijā nav regulējuma, kas paredzētu starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas sugu īpatņu reģistrācijas kārtību, kā arī nav precīzu datu par šiem īpatņiem un to īpašniekiem. Tāpat netiek reģistrēti arī audzētāji, kuri komerciālos nolūkos pavairo starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas sugu augus vai dzīvniekus. Līdz ar to ir apgrūtināta apdraudēto sugu aizsardzība. Plānots, ka 2008. gadā tiks pieņemti noteikumi, kas regulētu starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas sugu īpatņu reģistrācijas, marķēšanas un sertifikātu izsniegšanas kārtību. Šie noteikumi ir nepieciešami, lai izpildītu prasības, kuras noteiktas Padomes regulā (EK) Nr. 338/97 (1996. gada 9. decembris) par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, regulējot to tirdzniecību un Komisijas regulā (EK) Nr. 865/2006 ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus attiecībā uz Padomes regulas (EK) Nr. 338/97 (1996. gada 9. decembris) par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, regulējot to tirdzniecību, ieviešanu. Tā kā noteikumos tiek paredzēts, ka par starptautiskās tirdzniecības apdraudēta savvaļas dzīvnieka reģistrēšanu maksājama valsts nodeva, ir nepieciešami grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā, kā arī likumā Par nodokļiem un nodevām. Līdz šim ierobežotas pieejamības informāciju par īpaši aizsargājamās dabas teritorijās esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu atrašanās vietu noteica Dabas aizsardzības pārvaldes 2008. gada 18. marta Rīkojums Nr. 26., taču saskaņā ar Informācijas atklātības likuma 5. pantu ierobežotas pieejamības informācijai ir jābūt noteiktai ar likumu. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojektā
noteikts, ka tiks izveidots un uzturēts datu reģistrs, kurā reģistrēs
apdraudētos dzīvniekus, kā arī apdraudēto dzīvnieku un augu audzētājus. Par
apdraudēta dzīvnieka reģistrēšanu paredzēts maksāt valsts nodevu, tāpēc
likumprojekts ietver deleģējumu Ministru kabinetam noteikt valsts nodevas apmēru par starptautiskās
tirdzniecības apdraudēto savvaļas dzīvnieku
reģistrēšanu, kā arī nodevas
maksāšanas kārtību un atvieglojumus. Likumprojekts
ir papildināts, lai noteiktu, ka Vides ministrijas un tās padotībā esošo
iestāžu kompetencē ietilpst arī ierobežotas pieejamības informācijas
noteikšana par īpaši aizsargājamās dabas teritorijās esošo īpaši aizsargājamo
sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu atrašanās vietām. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas
apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7.
augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Tiek ieviesta jauna prasība vienreizēja valsts nodevas samaksa
10,60Ls apmērā par katra starptautiskās tirdzniecības apdraudētā savvaļas
dzīvnieka reģistrēšanu. Likumprojekta
ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi precīzi aprēķināt nav iespējams, jo nav
konkrētu datu par šādu uzņēmēju skaitu, kā arī dzīvnieku skaitu, kas tiek
turēti vai audzēti komerciālos nolūkos. |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Tiek noteikts, ka starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas dzīvnieku īpašniekiem, katrs dzīvnieks ir jāreģistrē un par reģistrāciju jāsamaksā valsts nodeva 10,60Ls apmērā. Jāreģistrējas arī apdraudēto dzīvnieku un augu audzētājiem. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu
emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām
sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām
teritorijām; 6.7.
cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Likumprojekts veicinās starptautiskās tirdzniecības apdraudēto sugu aizsardzību. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
III Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
||
|
2008. gads |
2009. gads |
2010. gads |
2011. gads |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
0 |
21,2 |
7,4 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
0 |
21,2 |
7,4 |
3. Finansiālā ietekme |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Pēc Dabas aizsardzības
pārvaldes aprēķiniem 2010. gadā paredzēts identificēt un reģistrēt 2000
apdraudētos dzīvniekus. 2011.gadā un turpmākajos
gados paredzēts identificēt un reģistrēt 700 apdraudētos dzīvniekus gadā. Nodeva par dzīvnieka
reģistrēšanu 10,60Ls 1. Reģistrācijas iesnieguma un dzīvnieka reģistrācijas un marķēšanas lapas A sadaļas izskatīšana, B sadaļas aizpildīšana, lēmuma pieņemšana, vai doties apsekot dzīvnieku dzīvesvietā, un datu ievadīšana datu reģistrā. (Nepieciešamības gadījumā informācijas sniegšana par datu reģistrā esošajiem datiem Valsts vides dienestam vai Pārtikas veterinārajām dienestam). Dabas aizsardzības pārvaldes darbinieka darba samaksa par 1 stundu (laiks, kas nepieciešams viena dzīvnieka apsekošanai un reģistrēšanai un datu reģistra uzturēšanai) 600Ls/ 168h + 24,09% darba devēja soc. nod. = 4,4 Ls. 2. Veidlapu drukāšana 0,05Ls x 6 lpp = 0,3Ls. 3. Degvielas izdevumi, kas saistīti ar dzīvnieku apsekošanu klātienē viena dzīvnieka apsekošanai vidēji jānobrauc 60km, bet tā kā pēc Dabas aizsardzības pārvaldes aprēķiniem klātienē būs nepieciešams apsekot tikai 20% no visiem dzīvniekiem, vidēji viena dzīvnieka apsekošanai nepieciešams 1Ls (2000dzīvn. x 20% x 60km = 24 000 km, 24 000 km / 2000dzīvn. = 12km, 12 km x 0,08Ls/km = 0,96Ls). 4.
Pasta un telefona izdevumi dzīvnieka īpašnieka informēšanai 2 ierakstītas
vēstules x 0,58 Ls = 1,2Ls. 5. Komunālo pakalpojumu un pārējo uzturēšanas izdevumu segšanai nepieciešami 3,7Ls. Faktiskās izmaksas kopā ir 10,60Ls (4,4 + 0,3 + 1 + 1,2 + 3,7 =10,6). Kopējie ieņēmumi valsts budžetā 2010.gadā
plānoti 10,6 x 2000 = 21 200Ls; 2011.gadā 10,6 x 700 = 7 420
Ls. |
|||
6. Cita informācija |
Jautājums par
dotācijas par vispārējiem ieņēmumiem piešķiršanu Dabas aizsardzības pārvaldes
un Valsts vides dienestam izdevumu segšanai, kas saistīti ar starptautiskās
tirdzniecības apdraudēto sugu īpatņu reģistrāciju, atbilstoši valsts
pamatbudžetā ieskaitāmo nodevu apmēram skatāms gadskārtēja valsts budžeta
projekta sagatavošanas procesā sākot ar 2010. gadu. Izdevumi, kas
nepieciešami materiāltehniskajam nodrošinājumam, (darba vietas iekārtošana,
programmatūras iegāde utt.), pirmajam gadam, tiks nodrošināti Vides
ministrijas budžeta programmai Dabas aizsardzība piešķirto līdzekļu
ietvaros. Vienlaicīgi ar
šo likumprojektu ir ticis izstrādāts un valsts sekretāru sanāksmē izsludināts
arī likumprojekts Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, kura
anotācijā uzrādītā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem attiecas
uz šo pašu jautājumu. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1.
Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod
un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
1) Līdz 2010.
gada 1. aprīlim jāizdod Ministru kabineta noteikumi par valsts nodevas apmēru par starptautiskās
tirdzniecības apdraudēta savvaļas dzīvnieka
reģistrēšanu, kā arī nodevas
maksāšanas kārtību un atvieglojumus; 2)Vienlaicīgi ar šo likumprojektu ir ticis izstrādāts un valsts sekretāru sanāksmē izsludināts arī likumprojekts Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, kura spēkā stāšanās laiks ir paredzēts ar 2010. gada 1. aprīli un kurā noteikta valsts nodeva par starptautiskās tirdzniecības apdraudēto sugu īpatņu reģistrāciju; 3) Šobrīd ir sagatavots un valsts sekretāru sanāksmē izsludināts ministru kabineta noteikumu projekts Starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas sugu īpatņu uzglabāšanas, reģistrācijas, turēšanas nebrīvē, marķēšanas, tirdzniecības un sertifikātu izsniegšanas kārtība, kurā noteikta kārtība, kādā, sākot ar 1010. gada 1. aprīli, veicama apdraudēto dzīvnieku reģistrācija un marķēšana. Par projektu sagatavošanu atbildīga Vides ministrija. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
1) Padomes 1996. gada 9. decembra Regula (EK) Nr. 338/97 par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, regulējot to tirdzniecību. 2) Komisijas 2006. gada 4. maija Regula (EK) Nr. 865/2006, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus attiecībā uz Padomes 1996. gada 9. decembra Regulas (EK) Nr. 338/97 par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, regulējot to tirdzniecību, ieviešanu. |
2. Saistības pret citām valstīm un
starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
1973.gada Vašingtonas Konvencija par starptautisko tirdzniecību un apdraudētajām savvaļas dzīvnieku un augu sugām. |
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību
aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula,
lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru
prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts
un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu,
daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta
norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību
(uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
5. Saistības sniegt paziņojumu
Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē
informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un
finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6.
Cita informācija |
Likumprojekta grozījumi ir nepieciešami, lai varētu pieņemt noteikumus, kas regulētu starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas sugu īpatņu reģistrācijas, marķēšanas un sertifikātu izsniegšanas kārtību, tādejādi izpildot prasības, kuras noteiktas Padomes regulā (EK) Nr. 338/97 (1996. gada 9. decembris) par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, regulējot to tirdzniecību un Komisijas regulā (EK) Nr. 865/2006 ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus attiecībā uz Padomes regulas (EK) Nr. 338/97 (1996. gada 9. decembris) par savvaļas dzīvnieku un augu sugu aizsardzību, regulējot to tirdzniecību, ieviešanu. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1.
Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts no izsludināšanas brīža ir ievietots Vides ministrijas mājas lapā. Priekšlikumi vai ierosinājumi netika saņemti. Konsultācijas nav
veiktas, jo neuzskatījām par nepieciešamām. |
2.
Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav saņemti priekšlikumi. |
3.
Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas nav notikušas. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses
vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas |
Likumprojekta īstenošanai netiek radītas jaunas valsts institūcijas, tiek papildinātas Dabas aizsardzības pārvaldes funkcijas. |
2.
Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc pieņemšanas tiks publicēts likumā Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā
esamību noteiktajā kārtībā.
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, tiks ievietots Vides ministrijas mājas lapā un Latvijas vēstneša tiesību aktu vortālā www.likumi.lv, kā arī būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3.
Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Vides pārraudzības valsts birojā vai tiesā
Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
Vides ministrs R.Vējonis
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājas p.i. |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
G.Puķītis |
U.Lapiņš |
V.Puriņš |
I.Kalviņa |
19.11.2008 10:00
1 758
I.Kalviņa
67026522, ilze.kalvina@vidm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.94 |
2008.gada 22.decembrī |
49.§
Likumprojekts "Grozījumi Sugu un biotopu aizsardzības likumā"
TA-3309
___________________________________________________________
(R.Vējonis, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir vides ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-94-2212-#49.doc
1