13.05.2009.
9/8-
Saeimas Prezidijam
Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās
kārtējās sēdes darba kārtībā trešajam lasījumam sagatavoto likumprojektu Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Nr.1066/Lp9) .
Pielikumā: apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta trešajam lasījumam uz .... lpp.
Ar cieņu,
Guntis
Blumbergs
komisijas priekšsēdētājs
Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides
un reģionālās politikas komisija
Likumprojekts trešajam lasījumam
( Nr. 1066 / Lp 9 )
Spēkā esošā redakcija |
Otrā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi ( 14 ) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija |
Patērētāju
tiesību aizsardzības likums
|
Grozījumi Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā
|
|
|
|
Grozījumi Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā
|
|
Izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003,
11.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 24.nr.; 2007, 9., 12.nr.; 2008, 15.nr.) šādus
grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 24.nr.;
2007, 9., 12.nr.; 2008, 15.nr.) šādus grozījumus: |
4.1 pants. Atsevišķu likuma normu
piemērošana |
|
|
|
|
|
Šā likuma III un IV nodaļas noteikumi piemērojami tādām tiesiskajām
attiecībām, kuras tiek nodibinātas starp ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju un patērētāju, kā arī jebkuru citu tiesību subjektu, kurš izsaka
vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties preci vai izmantot
pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar šā tiesību subjekta saimniecisko vai
profesionālo darbību. (27.10.2005. likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
|
1. 4.1 pantā: papildināt pantu ar otro daļu šādā
redakcijā: (2) Šā likuma 5. un 6.panta noteikumi
piemērojami arī tādām tiesiskajām attiecībām, kuras uz līguma pamata tiek
nodibinātas starp fizisko personu un ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar patērētāju, tajā skaitā par
patērētāja līgumsaistību izpildes nodrošināšanu ar ķīlu vai galvojumu, ja
šādu attiecību nodibināšana nav saistīta ar minētās fiziskās personas
saimniecisko vai profesionālo darbību.; |
|
|
|
1. 4.1 pantā: papildināt pantu ar otro daļu šādā
redakcijā: (2) Šā likuma 5. un 6.panta noteikumi
piemērojami arī tādām tiesiskajām attiecībām, kuras uz līguma pamata tiek
nodibinātas starp fizisko personu un ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar patērētāju, tajā skaitā par
patērētāja līgumsaistību izpildes nodrošināšanu ar ķīlu vai galvojumu, ja
šādu attiecību nodibināšana nav saistīta ar minētās fiziskās personas
saimniecisko vai profesionālo darbību.; uzskatīt panta
līdzšinējo tekstu par pirmo daļu. |
5.pants. Līgumslēdzēju pušu tiesiskā vienlīdzība |
|
|
|
|
|
(1) Līgumos, ko patērētājs slēdz ar ražotāju, pārdevēju vai
pakalpojuma sniedzēju, līgumslēdzējām pusēm ir vienlīdzīgas tiesības. |
|
|
|
|
|
(2) Līguma noteikumi ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās
vienlīdzības principu, ja tie: |
|
|
|
|
|
1) samazina ar likumu noteikto pušu atbildību; |
|
|
|
|
|
2) ierobežo patērētāja tiesības slēgt līgumus ar trešajām personām; |
|
|
|
|
|
3) nosaka priekšrocības ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam un ierobežojumus patērētājam; |
|
|
|
|
|
4) noteic, ka patērētājs atsakās no savām likumīgajām tiesībām; |
|
|
|
|
|
5) patērētāju nostāda neizdevīgā stāvoklī un ir pretrunā ar
labticīguma prasībām. |
|
|
|
|
|
6.pants. Netaisnīgi līguma noteikumi |
|
|
|
|
|
(1) Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nedrīkst piedāvāt
tādus līguma noteikumus, kas ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās vienlīdzības
principu, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem. |
|
|
|
|
|
(2) Līguma noteikumi formulējami vienkāršā un saprotamā valodā. |
|
|
|
|
|
(21) Neskaidri un neprecīzi rakstveida līguma noteikumi
tiek tulkoti par labu patērētājam. |
|
|
|
|
|
(3) Līguma noteikums, kuru līgumslēdzējas puses savstarpēji nav
apspriedušas, ir netaisnīgs, ja tas pretēji labticīguma prasībām rada būtisku
neatbilstību līgumā noteiktajās līgumslēdzēju pušu tiesībās un pienākumos par
sliktu patērētājam. Par netaisnīgiem līguma noteikumiem uzskatāmi noteikumi,
kas: |
|
|
|
|
|
1) ir pretrunā ar šā likuma 5.pantu; |
|
|
|
|
|
2) samazina ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja atbildību
vai atbrīvo tos no atbildības gadījumos, kad patērētājs guvis kaitējumu
veselībai, vai patērētāja nāves gadījumā, kuram par cēloni bijusi ražotāja,
pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja darbība vai bezdarbība; |
|
|
|
|
|
3) ierobežo vai izslēdz iespēju patērētājam izmantot savas likumīgās
prasījuma tiesības gadījumā, kad ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma
sniedzējs nav izpildījis līgumsaistības vai ir tās izpildījis daļēji,
ieskaitot arī ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja prasījuma dzēšanu
ar patērētāja pretprasījumu; |
|
|
|
|
|
4) uzliek patērētājam, kurš neizpilda līgumsaistības, neproporcionāli
lielu līgumsodu; |
2. 6.pantā: izteikt trešās daļas 4.punktu šādā
redakcijā: |
|
|
|
2. 6.pantā: izteikt trešās daļas 4.punktu šādā
redakcijā: 4) uzliek
patērētājam, kurš neizpilda līgumsaistības, neproporcionāli lielu līgumsodu
vai citu kompensāciju par līgumsaistību neizpildi;; |
5) paredz preces vai pakalpojuma cenas noteikšanu piegādes brīdī vai
atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam palielināt cenu un
nedod patērētājam tiesības atcelt līgumu, ja galīgā cena ir pārmērīgi augsta
salīdzinājumā ar cenu, par kuru līgumslēdzējas puses vienojās, slēdzot
līgumu; |
|
|
|
|
|
6) ierobežo ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākumu
pildīt saistības, ko uzņēmies viņa pārstāvis, vai pakārto šīs saistības kādai
formalitātei; |
|
|
|
|
|
7) izslēdz vai kavē patērētāja tiesības vērsties patērētāju tiesību
aizsardzības iestādēs vai tiesā, paredz strīdu izskatīšanu tikai šķīrējtiesā; |
|
|
|
|
|
8) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam vienpusēji
atkāpties no līguma, izņemot gadījumu, kad tāda iespēja ir nodrošināta arī
patērētājam, vai atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam
izbeigt beztermiņa līgumu bez brīdinājuma; |
|
|
|
|
|
9) paredz automātiski pagarināt noteikta termiņa līgumu, ja
patērētājs neinformē par līguma nepagarināšanu, un nosaka patērētājam
nepamatoti īsu laiku šīs informācijas sniegšanai; |
|
|
|
|
|
10) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam paturēt
patērētāja samaksāto summu, ja patērētājs atkāpjas no līguma, bet neparedz
patērētājam tādu pašu iespēju, proti, saņemt ekvivalentu summu, ja ražotājs,
pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs atkāpjas no līguma; |
|
|
|
|
|
11) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam nodot
tālāk savas tiesības un pienākumus, tādējādi samazinot piedāvātās garantijas
apjomu bez patērētāja piekrišanas; |
|
|
|
|
|
12) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam
vienpusēji grozīt līguma noteikumus vai preces vai pakalpojuma raksturojumu. |
|
|
|
|
|
(4) Novērtējot līguma noteikumus, ņem vērā pārdotās preces vai
sniegtā pakalpojuma raksturu, visus apstākļus, kādos līgums noslēgts, kā arī
noslēgtā līguma un ar to saistītā līguma noteikumus. |
|
|
|
|
|
(5) Līguma noteikums vienmēr ir uzskatāms par savstarpēji
neapspriestu, ja līgums sastādīts iepriekš un patērētājam līdz ar to nav
bijis iespējams ietekmēt attiecīgā līguma noteikumus. |
|
|
|
|
|
(6) Ja ir apspriesti līguma atsevišķi noteikumi vai atsevišķu
noteikumu attiecīgi aspekti, tad nevar uzskatīt, ka savstarpēji apspriesti ir
arī pārējie līguma noteikumi. |
|
|
|
|
|
(7) Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs apgalvo, ka
līguma noteikumi ir savstarpēji apspriesti ar patērētāju, viņa pienākums ir
to pierādīt. |
|
|
|
|
|
(8) Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja un patērētāja
noslēgtajā līgumā ietvertie netaisnīgie noteikumi nav spēkā no līguma
noslēgšanas brīža, bet līgums paliek spēkā, ja tas var pastāvēt arī turpmāk,
kad izslēgti netaisnīgie noteikumi. |
|
|
|
|
|
(9) (Izslēgta
ar 19.06.2008. likumu). |
|
|
|
|
|
(10) Ja starp ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju un
patērētāju rodas strīds par to, vai noslēgtajā līgumā ietvertie noteikumi ir
netaisnīgi, jebkurai no līgumslēdzējām pusēm ir tiesības vērsties tiesā, bet
patērētājs ir tiesīgs vērsties arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. |
|
|
|
|
|
|
papildināt pantu ar 10.1 daļu
šādā redakcijā: (101) Ja netaisnīgo līguma
noteikumu dēļ patērētājam rodas zaudējumi, savu likumisko tiesību un interešu
aizsardzībai patērētājs ir tiesīgs vērsties ar prasību tiesā. |
|
|
|
papildināt pantu ar 10.1 daļu šādā redakcijā: (101) Ja netaisnīgo līguma noteikumu dēļ patērētājam
rodas zaudējumi, savu likumisko tiesību un interešu aizsardzībai patērētājs
ir tiesīgs vērsties ar prasību tiesā. |
(11) Tiesa, izšķirot strīdu vai veicot citas no ražotāja, pārdevēja
vai pakalpojuma sniedzēja un patērētāja noslēgtā līguma izrietošās
procesuālās darbības, izvērtē līguma noteikumus un strīda atrisināšanai
attiecībā uz patērētāju nepiemēro līgumā ietvertos netaisnīgos noteikumus. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu un 19.06.2008. likumu) |
|
|
|
|
|
8.pants. Patērētāja kreditēšana |
|
|
|
|
|
(1) Saskaņā ar patērētāja kreditēšanas līgumu persona, kas nodarbojas
ar patērētāja kreditēšanu, piešķir vai apsola piešķirt patērētājam kredītu,
tai skaitā kredītu nekustamā īpašuma iegādei. Kredīts noformējams kā atlikts
maksājums, aizdevums vai cita finansiāla vienošanās. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētāja kreditēšanas līgums slēdzams rakstveidā, un
patērētājam izsniedzams viens šā līguma eksemplārs. Samaksa par preci vai
pakalpojumu nosakāma naudā. Patērētāja kreditēšanas līgumā aizliegts noteikt
vērtspapīrus par norēķināšanās līdzekli. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētājam ir tiesības izpildīt savas saistības pirms patērētāja
kreditēšanas līgumā noteiktā termiņa. Šajā gadījumā viņam ir tiesības uz
kopējo kredīta izmaksu taisnīgu samazināšanu. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētāja kreditēšanas līgumā ietveramo informāciju,
nosacījumus, kad patērētāja kreditēšanas līguma prasības var nepiemērot, gada
procentu likmes aprēķināšanas metodi un kopējo kredīta izmaksu taisnīgu
samazināšanu reglamentē Ministru kabineta noteikumi. |
|
|
|
|
|
(5) Persona, kas nodarbojas ar patērētāja kreditēšanu: |
|
|
|
|
|
1) pirms kredīta izsniegšanas pieprasa un saņem Valsts ieņēmumu
dienesta izziņu par patērētāja ienākumiem vai satura ziņā līdzvērtīgu citas
valsts nodokļu administrācijas izziņu. Minēto izziņu nepieprasa, ja
patērētājs ir valsts amatpersona un informācija par viņa ienākumiem ir
publiski pieejama; |
|
|
|
|
|
2) pirms kredīta izsniegšanas patērētājam, dokumentējot veiktos
pasākumus, izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, ņemot vērā šīs daļas
1.punktā minētos dokumentus; |
|
|
|
|
|
3) nodrošina visu ar kredīta izsniegšanu saistīto dokumentu glabāšanu
vienu gadu pēc patērētāja kreditēšanas līgumā noteikto saistību izpildes. |
|
|
|
|
|
(6) (Izslēgta ar 19.06.2008. likumu). |
|
|
|
|
|
(7) Šā panta piektās un desmitās daļas noteikumi attiecināmi uz
patērētāja kreditēšanas līgumu, kurā kredīta summa ir vienāda ar
100 minimālajām mēnešalgām vai lielāka. |
|
|
|
|
|
(8) Valsts ieņēmumu dienesta izsniedzamās izziņas par kredīta ņēmēja
ienākumiem saturu, kā arī izziņas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtību
nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(9) Šā panta piektās daļas noteikumi nav attiecināmi uz tādu darījumu
kreditēšanu, kuri tiek veikti ar finanšu instrumentiem. |
|
|
|
|
|
(10) Kredīts, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku,
izsniedzams ne vairāk kā 90 procentu apmērā no attiecīgā nekustamā īpašuma
tirgus vērtības. |
|
|
|
|
|
(11) Šā panta piektās un desmitās daļas noteikumus nepiemēro
patērētāja kreditēšanas līgumiem, kas tiek slēgti ar citu valstu
iedzīvotājiem, ja kredīta piešķiršanas mērķis nav nekustamā īpašuma vai cita
Latvijas Republikas publiskajos reģistros reģistrējama īpašuma iegāde vai
izmantošana. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 17.05.2007. likumu un 19.06.2008. likumu) |
|
|
|
|
|
|
3. Papildināt likumu ar 8.1
pantu šādā redakcijā: |
|
|
|
3. Papildināt likumu ar
8.1 pantu šādā redakcijā: |
|
8.1 pants. Īpaši
noteikumi attiecībā uz kredītiem, kuru atmaksa nodrošināta ar nekustamā
īpašuma hipotēku |
|
|
|
8.1 pants. Īpaši
noteikumi attiecībā uz kredītiem, kuru atmaksa nodrošināta ar nekustamā
īpašuma hipotēku |
|
(1) Kredīta devējam nav tiesību pieprasīt
patērētājam, kas nav pieļāvis būtisku
līguma pārkāpumu: |
|
|
|
(1) Kredīta devējam nav tiesību pieprasīt
patērētājam, kas nav pieļāvis būtisku
līguma pārkāpumu: |
|
1) izsniegtā kredīta papildu nodrošinājumu,
pamatojoties uz to, ka kredīta nodrošinājumā esošā nekustamā īpašuma vērtība
ir samazinājusies nekustamā īpašuma tirgus izmaiņu dēļ; |
|
|
|
1) izsniegtā kredīta papildu nodrošinājumu,
pamatojoties uz to, ka kredīta nodrošinājumā esošā nekustamā īpašuma vērtība
ir samazinājusies nekustamā īpašuma tirgus izmaiņu dēļ; |
|
2) jebkādas izmaksas par hipotekārā kredīta
nodrošinājuma pārvērtēšanu līguma darbības laikā; |
|
|
|
2) jebkādas izmaksas par hipotekārā kredīta
nodrošinājuma pārvērtēšanu līguma darbības laikā; |
|
3) izsniegtā kredīta pirmstermiņa atmaksu. |
|
|
|
3) izsniegtā kredīta pirmstermiņa atmaksu. |
|
(2) Ja patērētājs, kas nav pieļāvis būtisku līguma pārkāpumu,
to lūdz, kredīta devējam ir pienākums izskatīt patērētāja priekšlikumu par
kredīta atmaksas termiņa pagarināšanu vai kredīta valūtas maiņu. Atteikuma
gadījumā kredīta devējs sniedz patērētājam motivētu atbildi 30 dienu laikā. |
|
|
|
(2) Ja patērētājs, kas
nav pieļāvis būtisku līguma pārkāpumu, to lūdz, kredīta devējam ir
pienākums izskatīt patērētāja priekšlikumu par kredīta atmaksas termiņa
pagarināšanu vai kredīta valūtas maiņu. Atteikuma gadījumā kredīta devējs
sniedz patērētājam motivētu atbildi 30 dienu laikā. |
|
(3) Šā panta otrajā daļā minētās līguma
noteikumu izmaiņas nedrīkst būt patērētājam nelabvēlīgākas salīdzinājumā ar
līgumā izdarāmo izmaiņu piedāvāšanas brīdī pastāvošajiem tirgus nosacījumiem.
Patērētājs šā panta otrajā daļā minēto izmaiņu veikšanu ir tiesīgs prasīt ne
biežāk kā vienu reizi gada laikā. Kredīta devējam nav tiesību prasīt jebkādu
kompensāciju par šādu izmaiņu veikšanu, izņemot pamatotu un samērīgu maksu
par pakalpojuma administratīvajiem izdevumiem. |
|
|
|
(3) Šā panta otrajā daļā minētās līguma
noteikumu izmaiņas nedrīkst būt patērētājam nelabvēlīgākas salīdzinājumā ar
līgumā izdarāmo izmaiņu piedāvāšanas brīdī pastāvošajiem tirgus nosacījumiem.
Patērētājs šā panta otrajā daļā minēto izmaiņu veikšanu ir tiesīgs prasīt ne
biežāk kā vienu reizi gada laikā. Kredīta devējam nav tiesību prasīt jebkādu
kompensāciju par šādu izmaiņu veikšanu, izņemot pamatotu un samērīgu maksu
par pakalpojuma administratīvajiem izdevumiem. |
|
(4) Par būtisku līguma pārkāpumu šā panta izpratnē uzskatāma kredīta
atmaksas vai procentu samaksas maksājumu kavēšana ilgāk kā par 60
dienām vai biežāk kā trīs reizes gada laikā, katru reizi ilgāk par 30
dienām. |
1 2 |
Ekonomikas ministrs
A.Kampars Izteikt 8.1panta ceturto
daļu šādā redakcijā: (4) Par būtisku
līguma pārkāpumu šā panta izpratnē uzskatāma: 1) kredīta atmaksas
vai procentu samaksas maksājumu kavēšana ilgāk kā par 60 dienām vai biežāk kā
trīs reizes gada laikā, katru reizi ilgāk par 30 dienām; 2) kredīta
neizmantošana kredīta līgumā paredzētajam mērķim. Deputāts J.Pliners Aizvietot 8.1panta ceturtajā daļā skaitli 60 ar skaitli
90 un skaitli 30 ar skaitli 45. |
Atbalstīts Neatbalstīts |
(4) Par būtisku līguma pārkāpumu šā panta izpratnē uzskatāma: 1) kredīta atmaksas vai procentu samaksas maksājumu kavēšana ilgāk kā
par 60 dienām vai biežāk kā trīs reizes gada laikā, katru reizi ilgāk par 30
dienām; 2) kredīta neizmantošana kredīta līgumā paredzētajam mērķim. |
|
|
3 |
Deputāts J.Pliners Papildināt 8.1pantu ar ceturto un piekto daļu šādā
redakcijā: |
Neatbalstīts |
|
|
|
|
(5) Kredīta devējs ķīlas priekšmetu var atsavināt tikai izsolē. |
|
|
|
|
|
(6) Kredīta devējam nav tiesību pieprasīt patērētājam aizdevuma
nodrošinājumu, kas pārsniedz ķīlas vērtību.. |
|
|
9.pants. Līgums, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas (1) Saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības
vai pakalpojumu sniegšanas vietas, pārdevējs piegādā preces vai pakalpojuma
sniedzējs sniedz pakalpojumus patērētājam, pēc savas iniciatīvas vai pēc
patērētāja nepārprotami izteikta lūguma apmeklējot patērētāju mājās,
darbavietā vai citā viņa atrašanās vietā. |
|
|
|
|
|
(2) Līgumā, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu
sniegšanas vietas, ietveramo informāciju, kā arī šā likuma 12.pantā paredzēto
atteikuma tiesību realizēšanas termiņu un kārtību reglamentē Ministru
kabineta noteikumi. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 27.10.2005. likumu) |
|
|
|
|
|
|
4. Papildināt 9.pantu ar
trešo un ceturto daļu šādā redakcijā: |
|
|
|
4. Papildināt 9.pantu ar
trešo un ceturto daļu šādā redakcijā: |
|
(3) Slēdzot līgumu ārpus pastāvīgās
tirdzniecības vietas, persona, kas slēdz līgumu pārdevēja vai pakalpojuma
sniedzēja vārdā vai pārstāvot pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju un tā
intereses, pēc patērētāja pieprasījuma uzrāda šādus dokumentus: |
|
|
|
(3) Slēdzot līgumu ārpus pastāvīgās
tirdzniecības vietas, persona, kas slēdz līgumu pārdevēja vai pakalpojuma
sniedzēja vārdā vai pārstāvot pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju un tā
intereses, pēc patērētāja pieprasījuma uzrāda šādus dokumentus: |
|
1) personu apliecinošu dokumentu; |
|
|
|
1) personu apliecinošu dokumentu; |
|
2) apliecību, kurā ir fotogrāfija, kā
arī norādīts amats, pārdevēja nosaukums (firma), pārdevēja reģistrācijas
numurs Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju
reģistrā un juridiskā adrese; |
|
|
|
2) apliecību, kurā ir fotogrāfija, kā
arī norādīts amats, pārdevēja nosaukums (firma), pārdevēja reģistrācijas
numurs Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju
reģistrā un juridiskā adrese; |
|
3) pilnvarojuma līgumu; |
4 |
Atbildīgā komisija Izteikt 9.panta trešās daļas 3. un 4.punktu šādā redakcijā: 3) pilnvarojuma līgumu (ja tāds ir nepieciešams); |
Atbalstīts |
3) pilnvarojuma līgumu (ja tāds ir
nepieciešams); |
|
4) pārdevēja reģistrācijas apliecību
Uzņēmumu reģistrā vai tās kopiju vai Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu
maksātāju reģistrācijas apliecību vai tās kopiju. |
|
4) apliecību par pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja
reģistrāciju Uzņēmumu reģistrā vai tās kopiju vai Valsts ieņēmumu dienesta
nodokļu maksātāju reģistrācijas apliecību vai tās kopiju. |
|
4) apliecību par pārdevēja vai pakalpojuma
sniedzēja reģistrāciju Uzņēmumu reģistrā vai tās kopiju vai Valsts ieņēmumu
dienesta nodokļu maksātāju reģistrācijas apliecību vai tās kopiju. |
|
(4) Ražotājs vai
pārdevējs, kas realizē preces, izmantojot tirdzniecības automātus, uz
tirdzniecības automāta norāda ražotāja vai pārdevēja nosaukumu (firmu),
reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu
maksātāju reģistrā un juridisko adresi. |
|
|
|
(4) Ražotājs vai
pārdevējs, kas realizē preces, izmantojot tirdzniecības automātus, uz
tirdzniecības automāta norāda ražotāja vai pārdevēja nosaukumu (firmu),
reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu
maksātāju reģistrā un juridisko adresi. |
12.pants. Atteikuma tiesības (1) Atteikuma tiesības ir patērētāja tiesības noteiktā termiņā
vienpusēji atkāpties no līguma (atteikt pasūtījumu), nemaksājot līgumsodu,
procentus vai zaudējuma atlīdzību. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētājs var izmantot atteikuma tiesības, lai atkāptos no: |
|
|
|
|
|
1) līguma, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas; |
|
|
|
|
|
2) distances līguma; |
|
|
|
|
|
3) līguma par dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas daļas lietošanas
tiesību iegūšanu uz laiku. |
|
|
|
|
|
(3) Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs šā panta otrajā
daļā minēto līgumu noslēgšanas brīdī vai preces pārdošanas vai pasūtījuma
nodošanas brīdī iesniedz patērētājam rakstveida atteikuma veidlapu, kurā
minēts ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja nosaukums (firma),
vārds, uzvārds un adrese, kā arī sniegts atteikuma tiesību apraksts. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētājs rakstveida atteikumu adresē personai, kuras nosaukums
(firma), vārds, uzvārds un adrese norādīta atteikuma veidlapā. Atteikuma
nosūtīšana noteiktā termiņā izbeidz līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām
līgumsaistībām, izņemot izmaksas, kas saistītas ar preču atdošanu atpakaļ
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam. |
5. Izteikt
12.panta ceturto un piekto daļu šādā redakcijā: (4) Patērētājs rakstveida atteikumu adresē
personai, kuras nosaukums (firma), vārds, uzvārds un adrese norādīta
atteikuma veidlapā. Ja patērētājam netiek izsniegta rakstveida atteikuma
veidlapa, rakstveida atteikumu adresē ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam, ar kuru noslēgts līgums. Atteikuma nosūtīšana noteiktā termiņā
izbeidz līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām līgumsaistībām, izņemot
izmaksas, kas saistītas ar preču atdošanu atpakaļ ražotājam,
pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam. |
|
|
Redakc.
precizēts |
5. Izteikt 12.panta ceturto un
piekto daļu šādā redakcijā: (4) Patērētājs
rakstveida atteikumu adresē personai, kuras nosaukums (firma), vārds, uzvārds
un adrese norādīta atteikuma veidlapā. Ja patērētājam netiek izsniegta
rakstveida atteikuma veidlapa, rakstveida atteikumu adresē ražotājam,
pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam, ar kuru noslēgts līgums. Atteikuma
nosūtīšana noteiktā termiņā izbeidz līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām
līgumsaistībām, izņemot izmaksas, kas saistītas ar preču vai lietas atdošanu
atpakaļ ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam. |
(5) Patērētāja pienākums ir septiņu dienu laikā pēc rakstveida
atteikuma nosūtīšanas atdot preci ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam (ja prece vai lieta ir saņemta). Ražotāja, pārdevēja vai
pakalpojuma sniedzēja pienākums ir septiņu dienu laikā pēc izmaksas
apstiprinošu dokumentu saņemšanas atmaksāt patērētājam to naudas summu līdz
ar visiem procentiem, kura par preci vai pakalpojumu samaksāta līdz līguma
izbeigšanas brīdim. Ja patērētājs izmanto atteikuma tiesības, pamatojot to ar
preces vai pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem, un preci vai lietu
atdod par saviem līdzekļiem, tad ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam septiņu dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas
jākompensē patērētājam arī ar preces vai lietas atdošanu saistītās izmaksas. |
(5) Patērētāja pienākums ir septiņu dienu laikā
pēc rakstveida atteikuma nosūtīšanas atdot preci ražotājam, pārdevējam
vai pakalpojuma sniedzējam (ja prece vai lieta ir saņemta). Ražotāja,
pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir septiņu dienu laikā pēc
izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas atmaksāt patērētājam to naudas
summu kopā ar procentiem, kura par preci vai pakalpojumu samaksāta
līdz līguma izbeigšanas brīdim. Ja patērētājs izmanto atteikuma tiesības un
iesniedz prasījumu saskaņā ar šā likuma 27.pantu un preci vai lietu atdod par
saviem līdzekļiem, tad ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam
septiņu dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas jākompensē
patērētājam arī ar preces vai lietas atdošanu saistītās izmaksas. |
|
|
Redakc.
precizēts |
(5) Patērētāja pienākums
ir septiņu dienu laikā pēc rakstveida atteikuma nosūtīšanas atdot preci vai
lietu ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam (ja prece vai lieta ir
saņemta). Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir septiņu
dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas atmaksāt
patērētājam to naudas summu kopā ar procentiem, kura par preci vai lietu, vai
pakalpojumu samaksāta līdz līguma izbeigšanas brīdim. Ja patērētājs izmanto
atteikuma tiesības un iesniedz prasījumu saskaņā ar šā likuma 27.pantu un
preci vai lietu atdod par saviem līdzekļiem, tad ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam septiņu dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu
dokumentu saņemšanas jākompensē patērētājam arī ar preces vai lietas atdošanu
saistītās izmaksas. |
(6) Patērētājs ir atbildīgs par preces kvalitātes un drošuma
saglabāšanu atteikuma tiesību realizēšanas termiņā. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu un 27.10.2005. likumu) |
|
|
|
|
|
16.pants. Garantija (1) Garantija ir
ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja apliecinājums, ka prece vai
pakalpojums, vai to sastāvdaļa noteiktu laiku saglabās lietošanas īpašības,
drošumu un izpildījumu un ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
uzņemas papildu saistības, kas nav paredzētas šajā likumā un citos
normatīvajos aktos. |
|
5 |
Ekonomikas ministrs
A.Kampars Izteikt 16.pantu
šādā redakcijā: 16.pants. Garantija (1) Garantija ir ražotāja vai pārdevēja bezmaksas apsolījums atmaksāt
patērētājam par preci vai lietu samaksāto naudas summu, apmainīt preci vai
lietu pret atbilstošu, bez atlīdzības novērst preces neatbilstību vai veikt
citas darbības, ja prece vai lieta neatbilst garantijā vai reklāmā sniegtajam
raksturojumam. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
6. Izteikt 16.pantu šādā redakcijā: 16.pants. Garantija (1) Garantija
ir ražotāja vai pārdevēja bezmaksas apsolījums atmaksāt patērētājam par preci
vai lietu samaksāto naudas summu, apmainīt preci vai lietu pret atbilstošu
preci vai lietu, bez atlīdzības novērst preces vai lietas neatbilstību vai
veikt citas darbības, ja prece vai lieta neatbilst garantijā vai reklāmā
sniegtajam raksturojumam. |
(2) Garantija dodama rakstveidā, tā ir brīvi pieejama pirms preces
iegādāšanās vai pakalpojuma saņemšanas, un tajā skaidri norādīti nosacījumi
prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju, garantijas termiņš
laikposms, uz kuru attiecināta garantija, kā arī garantijas devēja nosaukums
(firma) vai vārds, uzvārds un adrese. Garantijā norāda, ka patērētājam ir
noteiktas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka garantija šīs
tiesības neietekmē. Ja garantija neatbilst šiem noteikumiem, tas neietekmē
garantijas derīgumu un patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai garantija tiktu
izpildīta. |
|
|
(2) Garantija dodama rakstveidā, un tajā
skaidri norādīti nosacījumi prasījuma pieteikšanai attiecībā uz garantiju,
garantijas termiņš laikposms, uz kuru attiecināta garantija, kā arī
garantijas devēja nosaukums (firma) vai vārds, uzvārds un adrese. Garantijā norāda,
ka patērētājam ir noteiktas tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka
garantija šīs tiesības neietekmē. Ja garantija neatbilst šiem noteikumiem,
tas neietekmē garantijas derīgumu un patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai
garantija tiktu izpildīta. |
|
(2)
Garantija dodama rakstveidā, un tajā skaidri norādīti nosacījumi prasījuma
pieteikšanai attiecībā uz garantiju, garantijas termiņš laikposms, uz kuru
attiecināta garantija, kā arī garantijas devēja nosaukums (firma) vai vārds,
uzvārds un adrese. Garantijā norāda, ka patērētājam ir noteiktas tiesības
saskaņā ar normatīvajiem aktiem un ka garantija šīs tiesības neietekmē. Ja
garantija neatbilst šiem noteikumiem, tas neietekmē garantijas derīgumu un
patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai garantija tiktu izpildīta. |
(3) Jebkura ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja garantija
ir saistoša tās devējam atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un
attiecīgās preces vai pakalpojuma reklāmā ietvertajai informācijai. Ja
ražotājs nav Latvijā reģistrēts nodokļu maksātājs, pārdevējs vai ražotāja
pilnvarotais pārstāvis ir atbildīgs par ražotāja dotās garantijas
nodrošinājumu. |
|
|
(3) Garantija ir saistoša tās devējam
atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un attiecīgajā reklāmā
sniegtajai informācijai. |
|
(3) Garantija
ir saistoša tās devējam atbilstoši garantijas dokumenta nosacījumiem un
attiecīgajā reklāmā sniegtajai informācijai. |
(4) Pārdevējs nav tiesīgs samazināt ražotāja dotās garantijas apjomu
un saīsināt tās termiņu. |
|
|
|
|
|
(5) Vārda garantija vai cita līdzīgas nozīmes vārda lietošana ir
aizliegta, ja tas neatbilst šā panta pirmās un otrās daļas noteikumiem. |
|
|
|
|
|
(2001.gada 22.novembra likuma
redakcijā ar grozījumiem, kas izdarīti ar 27.10.2005. likumu) |
|
|
|
|
|
IV nodaļa. Informācija par
precēm un pakalpojumiem 17.pants. Informācijas nodrošināšana |
|
|
|
|
|
---------------------------------------------- |
|
|
|
|
|
18.pants. Informācija par ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju |
6. 18.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: 18.pants. Informācija par ražotāju; |
|
|
|
7. 18.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: 18.pants. Informācija par ražotāju; |
(1) Lai varētu identificēt ražotāju, marķējumā uz preces, iesaiņojuma
vai pievienotās etiķetes norādāma ražotāja atrašanās vieta un ražotāja
nosaukums (firma). Ja tas nav iespējams, ražotāja atrašanās vietu un ražotāja
nosaukumu (firmu) norāda uz ārējā iepakojuma, pavaddokumentos vai
tirdzniecības vietā. |
|
|
|
|
|
(2) Pārdevējam aizliegts piedāvāt vai pārdot viltotu preci vai preci,
kuras ražotāju nav iespējams identificēt. Noteikums par ražotāja
identificēšanu neattiecas uz lietotas preces pārdošanu. |
|
|
|
|
|
(3) Pie pastāvīgām tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietām ir
jābūt informācijai, uz kuras norādīts pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja
nosaukums (firma) un darba laiks. |
izslēgt
panta trešo daļu. |
|
|
Redakc.
precizēts |
izslēgt trešo daļu. |
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
----------------------------------------------- |
|
|
|
|
|
|
7. Papildināt likumu ar IV1 nodaļu šādā redakcijā: |
|
|
|
8. Papildināt likumu ar IV1 nodaļu šādā redakcijā: |
|
IV1 nodaļa. Kārtība, kādā
organizē tirdzniecību un |
|
|
|
IV1 nodaļa. Kārtība, kādā
organizē tirdzniecību un |
|
21.2
pants. Labas komercprakses principu ievērošana |
|
|
|
21.2 pants.
Labas komercprakses principu ievērošana |
|
Organizējot preču pārdošanu vai pakalpojuma sniegšanu, jāievēro
profesionālā rūpība un godīgums attiecībā pret patērētāju. |
|
|
|
Organizējot preču pārdošanu vai pakalpojuma sniegšanu, jāievēro
profesionālā rūpība un godīgums attiecībā pret patērētāju. |
|
21.3
pants. Informācija par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju |
|
|
|
21.3 pants.
Informācija par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju |
|
Pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojuma
sniegšanas vietā ir jābūt informācijai par pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju [nosaukums (firma)] un darba laiku. |
|
|
|
Pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojuma
sniegšanas vietā ir jābūt informācijai par pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju [nosaukums (firma)] un darba laiku. |
|
21.4 pants.
Tirdzniecības un pakalpojuma sniegšanas vietas iekārtošana |
|
|
Redakc.
precizēts |
21.4 pants.
Pakalpojuma sniegšanas un tirdzniecības vietas iekārtošana |
|
(1) Tirdzniecības un pakalpojuma sniegšanas
vietu iekārto un noformē tā, lai varētu identificēt pakalpojuma sniedzēju vai
pārdevēju un tam piederošās preces. |
|
|
Redakc.
precizēts |
(1) Pakalpojuma sniegšanas un
tirdzniecības vietu iekārto un noformē tā, lai varētu identificēt pakalpojuma
sniedzēju vai pārdevēju un tam piederošās preces. |
|
(2) Ja
tirdzniecības teritorijā, ēkā vai telpā ar tirdzniecību nodarbojas vairāki
pārdevēji, valdītājs apstiprina plānu, kurā norāda: |
|
|
|
(2) Ja
tirdzniecības teritorijā, ēkā vai telpā ar tirdzniecību nodarbojas vairāki
pārdevēji, valdītājs apstiprina plānu, kurā norāda: |
|
1) iznomājamo
ēku, telpu vai tirdzniecības vietu izvietojumu un numuru; |
|
|
|
1) iznomājamo
ēku, telpu vai tirdzniecības vietu izvietojumu un numuru; |
|
2) pārdevēja
nosaukumu un reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā. |
|
|
|
2) pārdevēja
nosaukumu un reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā. |
|
21.5 pants.
Tirdzniecības organizēšana ar pašvaldību saskaņojamās tirdzniecības vietās |
|
|
|
21.5 pants.
Tirdzniecības organizēšana ar pašvaldību saskaņojamās tirdzniecības vietās |
|
Ministru kabinets
izdod noteikumus, kuros paredz tirdzniecības veidus, kas saskaņojami ar
pašvaldību, un reglamentē tirdzniecības organizēšanas kārtību. |
|
|
|
Ministru kabinets izdod noteikumus, kuros
paredz tirdzniecības veidus, kas saskaņojami ar pašvaldību, un reglamentē
tirdzniecības organizēšanas kārtību. |
25.pants. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (1) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir Ekonomikas ministrijas
padotībā, kas tiek īstenota pārraudzības formā. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktoru pēc ekonomikas
ministra ieteikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētāju tiesību aizsardzības centra darbības mērķis ir
efektīvas patērētāju tiesību un interešu aizsardzības nodrošināšana. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētāju tiesību aizsardzības centra galvenās funkcijas ir
šādas: |
|
|
|
|
|
1) tirgus uzraudzība un kontrole nepārtikas preču (izņemot medicīnas
preces, zāles, veterinārās zāles, farmaceitiskos produktus, kosmētiskos
līdzekļus, veterinārfarmaceitiskos produktus, dzīvnieku kopšanas līdzekļus,
sadzīvē lietojamās ķīmiskās vielas un ķīmiskos produktus) tirdzniecībā un
pakalpojumu sniegšanas jomā; |
8. 25.pantā: izteikt ceturtās daļas 1.punktu šādā redakcijā: 1) tirgus uzraudzība un kontrole nepārtikas preču tirdzniecībā
un pakalpojumu sniegšanas jomā, izņemot jomas, kurās saskaņā ar normatīvajiem
aktiem tirgus uzraudzība un kontrole ir citu iestāžu kompetencē;; |
|
|
|
9. 25.pantā: izteikt ceturtās daļas 1.punktu šādā
redakcijā: 1) tirgus uzraudzība un
kontrole nepārtikas preču tirdzniecībā un pakalpojumu sniegšanas jomā,
izņemot jomas, kurās saskaņā ar normatīvajiem aktiem tirgus uzraudzība un
kontrole ir citu iestāžu kompetencē;; |
2) pārtikas un nepārtikas preču svara un mēra pareizas noteikšanas,
kā arī pirkuma samaksas pareizas aprēķināšanas uzraudzība; |
|
|
|
|
|
3) patērētāju tiesību aizsardzības valsts politikas īstenošanā iesaistīto
uzraudzības un kontroles iestāžu un patērētāju tiesību aizsardzības
nevalstisko organizāciju sadarbības organizēšana un koordinēšana; |
|
|
|
|
|
4) par patērētāju tiesību pārkāpumiem saņemto patērētāju iesniegumu
izskatīšana, palīdzības sniegšana patērētājiem konfliktu risināšanā ar
ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem, kā arī patērētāju
likumīgo prasību izpildes pieprasīšana; |
|
|
|
|
|
5) juridiskas palīdzības sniegšana patērētājiem viņu tiesību
jautājumos; |
|
|
|
|
|
6) patērētāju tiesību ievērošanas uzraudzība līgumu projektos un
līgumos, ko patērētāji slēdz ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu
sniedzējiem, arī normatīvajos aktos paredzēto darbību veikšana, lai ražotājs,
pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs grozītu līguma projektu vai pārtrauktu
pildīt līguma noteikumus, ja līguma projektā vai noslēgtajā līgumā konstatēti
netaisnīgi vai neskaidri noteikumi; |
|
|
|
|
|
|
papildināt
ceturto daļu ar 6.1 punktu šādā redakcijā: 61) negodīgas
komercprakses un reklāmas uzraudzība, izņemot zāļu un veterināro zāļu jomu,
lai nodrošinātu patērētāju tiesību un ekonomisko interešu ievērošanu;; |
|
|
|
papildināt ceturto daļu ar 6.1 punktu
šādā redakcijā: 61) negodīgas
komercprakses un reklāmas uzraudzība, izņemot zāļu un veterināro zāļu jomu,
lai nodrošinātu patērētāju tiesību un ekonomisko interešu ievērošanu;; |
7) citas likumos un normatīvajos aktos noteiktās funkcijas. |
|
|
|
|
|
(5) (Izslēgta ar 27.10.2005. likumu). |
|
|
|
|
|
(6) Aizstāvot patērētāju tiesības un ar likumu aizsargātās intereses,
Patērētāju tiesību aizsardzības centram ir tiesības iesniegt tiesā prasības
pieteikumu vai pieteikumu vai dot atzinumu lietā. |
|
|
|
|
|
(7) Patērētāju tiesību aizsardzības centra amatpersonu izvirzītās
prasības un dotie norādījumi likumos un citos normatīvajos aktos noteiktās
kompetences ietvaros katrā konkrētajā gadījumā ir saistoši ražotājam,
pārdevējam un pakalpojuma sniedzējam. |
|
|
|
|
|
(8) Ja konstatēts patērētāju tiesību pārkāpums, kas skar patērētāju
grupas intereses (patērētāju kolektīvās intereses), un tas var radīt zaudējumus
vai kaitējumu patērētājiem, arī atsevišķam patērētājam, Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs, izvērtējis pārkāpuma raksturu un būtību, kā arī citus
aspektus, ir tiesīgs veikt vienu vai vairākas šādas darbības: |
|
|
|
|
|
1) ierosināt, lai ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
rakstveidā apņemas noteiktā termiņā novērst izdarīto pārkāpumu; |
|
|
|
|
|
2) pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam izbeigt pārkāpumu un veikt noteiktas darbības tā
ietekmes novēršanai, nosakot termiņu šo darbību izpildei; |
|
|
|
|
|
3) ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja rakstveida
apņemšanos ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā vai
pieņemto lēmumu daļēji vai pilnībā ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības
centra mājaslapā un publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis (ar publicēšanu
saistītos izdevumus sedz ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs). |
|
|
|
|
|
(81) Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
saskaņā ar šā panta astotās daļas 1.punkta noteikumiem parakstījis rakstveida
apņemšanos, tiek uzskatīts, ka ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
ir atzinis savu vainu konstatētajā pārkāpumā, un šādā gadījumā Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs nepieņem šā panta astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu.
Ja apņemšanās netiek pildīta, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem
šā panta astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu un ražotājs, pārdevējs vai
pakalpojuma sniedzējs saucams pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības. |
|
|
|
|
|
(82) Pieņemot šā panta astotās daļas 2.punktā minēto
lēmumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs nepiemēro šā likuma 6.panta 2.2 daļas
nosacījumu par neskaidru un neprecīzu līguma noteikumu tulkošanu. |
aizstāt 8.2
daļā skaitli 2.2 ar skaitli 2.1. |
|
|
|
aizstāt 8.2 daļā skaitli 2.2
ar skaitli 2.1; |
|
|
6 |
Ekonomikas ministrs
A.Kampars Papildināt 25.pantu ar (83) daļu šādā redakcijā: |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.7 |
|
|
|
|
(83) Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs, saņemot personas iesniegumu par netaisnīgiem līguma
noteikumiem vai citu patērētāju tiesību aizsardzības normatīvo aktu
pārkāpumu, izvērtē, vai ir pieļauts patērētāju tiesību pārkāpums, kas ir
radījis vai varētu radīt būtisku kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm.
Ja no iesniegumā sniegtās informācijas un tam pievienotajiem materiāliem
neizriet, ka pieļauts patērētāju tiesību pārkāpums, kas ir radījis vai varētu
radīt būtisku kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm, Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs ir tiesīgs neuzsākt administratīvo lietu. Šādā gadījumā
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sagatavo personai atbildi, informējot,
ka ir pieņēmis tās iesniegumu zināšanai. |
|
|
|
|
7 |
Atbildīgā komisija Papildināt 25.pantu ar (83) daļu šādā redakcijā: (83) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, saņēmis
personas iesniegumu par netaisnīgiem līguma noteikumiem vai citu patērētāju
tiesību aizsardzības normatīvo aktu pārkāpumu, izvērtē, vai ir pieļauts
patērētāju tiesību pārkāpums, kas radījis vai varētu radīt būtisku kaitējumu
patērētāju kolektīvajām interesēm. Ja no iesniegumā sniegtās informācijas un
tam pievienotajiem materiāliem neizriet, ka pieļauts patērētāju tiesību
pārkāpums, kas radījis vai varētu radīt būtisku kaitējumu patērētāju
kolektīvajām interesēm, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs
neuzsākt administratīvo lietu. Šādā gadījumā Patērētāju tiesību aizsardzības
centrs sagatavo personai atbildi. |
Atbalstīts |
papildināt pantu ar 8.3, 8.4
un 8.5 daļu šādā redakcijā: (83) Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs, saņēmis personas iesniegumu par netaisnīgiem līguma
noteikumiem vai citu patērētāju tiesību aizsardzības normatīvo aktu
pārkāpumu, izvērtē, vai ir pieļauts patērētāju tiesību pārkāpums, kas radījis
vai varētu radīt būtisku kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm. Ja no
iesniegumā sniegtās informācijas un tam pievienotajiem materiāliem neizriet,
ka pieļauts patērētāju tiesību pārkāpums, kas radījis vai varētu radīt
būtisku kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm, Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs ir tiesīgs neuzsākt administratīvo lietu. Šādā gadījumā
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sagatavo personai atbildi. |
|
|
8 |
Ekonomikas ministrs
A.Kampars Papildināt 25.pantu ar (84) un (85) daļu šādā
redakcijā: (84) Izskatot personu iesniegumus par patērētāju tiesību
pārkāpumiem, kas skar vai varētu skart patērētāju kolektīvās intereses,
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs veic uzraudzības pasākumus prioritārā
secībā, ņemot vērā: |
Atbalstīts |
(84) Izskatot personu iesniegumus
par patērētāju tiesību pārkāpumiem, kas skar vai varētu skart patērētāju
kolektīvās intereses, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs veic uzraudzības
pasākumus prioritārā secībā, ņemot vērā: |
|
|
|
1) gada darba plānā noteiktās uzraudzības
prioritātes; |
|
1) gada darba
plānā noteiktās uzraudzības prioritātes; |
|
|
|
2) iestādei piešķirto finanšu resursu
maksimāli efektīvu izmantošanu; |
|
2) iestādei
piešķirto finanšu resursu maksimāli efektīvu izmantošanu; |
|
|
|
3) par konkrēto personu un konkrēto
pārkāpumu saņemto iesniegumu skaitu; |
|
3) par konkrēto
personu un konkrēto pārkāpumu saņemto iesniegumu skaitu; |
|
|
|
4) iespējamo vai nodarīto kaitējumu
patērētāju kolektīvajām interesēm; |
|
4) iespējamo vai
nodarīto kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm; |
|
|
|
5) pārkāpuma
raksturu un ilgumu; |
|
5) pārkāpuma
raksturu un ilgumu; |
|
|
|
6) konkrēto tirgus sektoru. |
|
6) konkrēto
tirgus sektoru. |
|
|
|
(85) Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs apkopo un analizē datus par saņemtajām sūdzībām un
iesniegumiem un šo informāciju izmanto nākamo periodu uzraudzības un
kontroles programmu izstrādē. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs regulāri
informē par aktuālajām sūdzībām un to tendencēm par attiecīgo jomu atbildīgo
augstāko iestādi. |
Redakc.
precizēts |
(85) Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs apkopo un analizē datus par saņemtajām sūdzībām
un iesniegumiem un šo informāciju izmanto nākamo periodu uzraudzības un
kontroles programmu izstrādē. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs par
aktuālajām sūdzībām un to tendencēm regulāri informē par attiecīgo jomu
atbildīgo augstāko iestādi.; |
(9) Šā panta astotās daļas 2.punktā minētais lēmums ir spēkā ar
brīdi, kad tas kļūst zināms adresātam. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
izpildi. |
|
|
|
|
|
(10) Pirms šā panta astotās daļas 2.punktā minētajā lēmumā noteiktā
termiņa beigām ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs informē
Patērētāju tiesību aizsardzības centru par noteikto darbību izpildi. Ja
ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs līdz termiņa beigām noteiktās
darbības nav izpildījis vai nav informējis Patērētāju tiesību aizsardzības
centru par to izpildi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs piemēro par
attiecīgo pārkāpumu paredzēto administratīvo sodu likumā noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Ekonomikas ministrs
A.kampars Papildināt 25.pantu ar (101) daļu šādā redakcijā: (101) Saskaņā ar šo pantu pieņemtos Patērētāju tiesību
aizsardzības centra lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.10 |
|
|
|
10 |
Atbildīgā komisija Papildināt 25.pantu ar 10.1 daļu šādā redakcijā: (101) Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumus var
pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
Atbalstīts |
papildināt pantu ar 10.1 daļu
šādā redakcijā: (101) Patērētāju tiesību
aizsardzības centra lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
(11) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, piedzenot izdevumus par
patērētāju iegādāto preču vai izmantoto pakalpojumu laboratorisko vai cita
veida ekspertīzi, ir atbrīvots no tiesas izdevumu samaksas. |
|
|
|
|
|
(12) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs veidot
konsultatīvo padomi, iekļaujot tajā valsts iestāžu, patērētāju tiesību
aizsardzības biedrību, ražotāju, pārdevēju un pakalpojumu sniedzēju
organizāciju pārstāvjus, kā arī izdot rekomendācijas patērētāju tiesību
aizsardzības jautājumos. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu, 29.04.2004. likumu, 27.10.2005. likumu un 19.06.2008.
likumu) |
|
|
|
|
|
|
9. Papildināt likumu ar 25.1
pantu šādā redakcijā: 25.1 pants. Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmums
par pagaidu noregulējumu (1) Ja Patērētāju tiesību aizsardzības
centram ir pamats uzskatīt, ka ir vai var tikt pieļauts patērētāju tiesību
pārkāpums un tas var radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu konkrētas patērētāju
grupas ekonomiskajām interesēm, tas ir tiesīgs pieņemt kā pagaidu
noregulējumu vienu vai vairākus lēmumus, ar kuriem: |
|
|
|
10. Papildināt likumu ar 25.1 pantu
šādā redakcijā: 25.1 pants.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmums par pagaidu noregulējumu (1) Ja Patērētāju tiesību aizsardzības
centram ir pamats uzskatīt, ka ir vai var tikt pieļauts patērētāju tiesību
pārkāpums un tas var radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu konkrētas patērētāju
grupas ekonomiskajām interesēm, tas ir tiesīgs pieņemt kā pagaidu
noregulējumu vienu vai vairākus lēmumus, ar kuriem: |
|
1) uzliek ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam par pienākumu nekavējoties izbeigt pārkāpumu; |
|
|
|
1) uzliek ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam par pienākumu nekavējoties izbeigt pārkāpumu; |
|
2) aizliedz ražotāja, pārdevēja vai
pakalpojuma sniedzēja rīcību, kas var radīt pārkāpumu, ja tas vēl nav
izdarīts, bet ir paredzams. |
|
|
|
2) aizliedz ražotāja, pārdevēja vai
pakalpojuma sniedzēja rīcību, kas var radīt pārkāpumu, ja tas vēl nav
izdarīts, bet ir paredzams. |
|
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir spēkā
no tā paziņošanas brīža līdz brīdim, kad tas ar Patērētāju tiesību
aizsardzības centra lēmumu tiek atcelts vai grozīts vai kad stājas spēkā
Patērētāju tiesību aizsardzības centra galīgais lēmums. |
|
|
|
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir spēkā
no tā paziņošanas brīža līdz brīdim, kad tas ar Patērētāju tiesību
aizsardzības centra lēmumu tiek atcelts vai grozīts vai kad stājas spēkā
Patērētāju tiesību aizsardzības centra galīgais lēmums. |
|
(3) Patērētāju tiesību aizsardzības centra
lēmumu par pagaidu noregulējumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā
10 dienu laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Šā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
darbību. |
|
|
|
(3) Patērētāju tiesību aizsardzības centra
lēmumu par pagaidu noregulējumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā
10 dienu laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Šā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
darbību. |
|
(4) Pieteikumu par Patērētāju tiesību
aizsardzības centra lēmumu par pagaidu noregulējumu tiesa izskata rakstveida
procesā 14 dienu laikā. |
|
|
|
(4) Pieteikumu par Patērētāju tiesību
aizsardzības centra lēmumu par pagaidu noregulējumu tiesa izskata rakstveida
procesā 14 dienu laikā. |
|
(5) Tiesas lēmums par šā panta ceturtajā
daļā minēto lēmumu nav pārsūdzams un stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi. |
|
|
|
(5) Tiesas lēmums par šā panta ceturtajā
daļā minēto lēmumu nav pārsūdzams un stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi. |
26.pants. Patērētāju sūdzību izskatīšana uzraudzības un kontroles iestādēs |
|
|
|
|
|
(1) Patērētāji ir tiesīgi iesniegt sūdzības par šā likuma un citu
patērētāju tiesību aizsardzības normatīvo aktu prasību pārkāpumiem Patērētāju
tiesību aizsardzības centram un citām iestādēm, kuru kompetencē ir tirgus uzraudzība
attiecīgajā jomā. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un citas iestādes, kuru
kompetencē ir tirgus uzraudzība attiecīgajā jomā, ir tiesīgas noteikt
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam termiņu, kurā jāsniedz
rakstveida atbilde par patērētāja sūdzībā minētajiem pārkāpumiem. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Atbildīgā komisija Papildināt 26.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā: (3) Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centram vai citai iestādei, kuras kompetencē ir tirgus uzraudzība attiecīgajā jomā, izskatot saņemto personas sūdzību par tās individuālo tiesību pārkāpumu, rodas pamatotas šaubas par to, ka tās iesniedzējs nav patērētājs šā likuma izpratnē, jo attiecīgajā situācijā darbojies savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros, attiecīgā iestāde ir tiesīga pieprasīt, lai sūdzības iesniedzējs noteiktā termiņā sniedz nepieciešamo informāciju (kredītu reģistrā esošās ziņas par sūdzības iesniedzēja saistībām, informāciju par veiktajiem darījumiem u.tml.), kas apliecina, ka attiecīgajā situācijā tas darbojies kā patērētājs. Ja sūdzības iesniedzējs pieprasīto informāciju neiesniedz, iestāde ir tiesīga izbeigt sūdzības izskatīšanu. |
Atbalstīts |
11. Papildināt 26.pantu ar trešo daļu šādā
redakcijā: (3) Ja Patērētāju tiesību aizsardzības
centram vai citai iestādei, kuras kompetencē ir tirgus uzraudzība attiecīgajā
jomā, izskatot saņemto personas sūdzību par tās individuālo tiesību
pārkāpumu, rodas pamatotas šaubas par to, ka tās iesniedzējs nav patērētājs
šā likuma izpratnē, jo attiecīgajā situācijā darbojies savas saimnieciskās
vai profesionālās darbības ietvaros, attiecīgā iestāde ir tiesīga pieprasīt,
lai sūdzības iesniedzējs noteiktā termiņā sniedz nepieciešamo informāciju
(kredītu reģistrā esošās ziņas par sūdzības iesniedzēja saistībām,
informāciju par veiktajiem darījumiem u.tml.), kas apliecina, ka attiecīgajā
situācijā tas darbojies kā patērētājs. Ja sūdzības iesniedzējs pieprasīto
informāciju neiesniedz, iestāde ir tiesīga izbeigt sūdzības izskatīšanu. |
Pārejas noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par
patērētāju tiesību aizsardzību" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes
un Valdības Ziņotājs, 1992, 46./47./48.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 5.nr.). |
|
|
|
|
|
---------------------------------------------- |
|
|
|
|
|
13. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.septembrim izdod šā likuma
8.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus, kuros paredz patērētāju kreditēšanas
līgumā ietveramo informāciju, gada procentu likmes aprēķināšanas metodi,
kopējo kredīta izmaksu taisnīgu samazināšanu, kā arī nosacījumus, kad
patērētāja kreditēšanas līguma prasības var nepiemērot. Līdz šo noteikumu
izdošanai piemērojami Ministru kabineta 1999.gada 13.jūlija noteikumi Nr.257
Noteikumi par patērētāja kreditēšanas līgumu. |
|
|
|
|
|
(19.06.2008. likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
|
10. Papildināt
pārejas noteikumus ar 14.punktu šādā redakcijā: |
|
|
|
12. Papildināt pārejas noteikumus
ar 14., 15. un 16.punktu šādā redakcijā: |
|
14. Līdz 2009.gada 1.martam ir spēkā Ministru kabineta
1999.gada 31.augusta noteikumi Nr.312 Vairumtirdzniecības un
mazumtirdzniecības organizēšanas kārtība, kas izdoti saskaņā ar Saeimas
1993.gada 15.jūlijā pieņemtā Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta
pirmās daļas 3.punktu. |
12 |
Atbildīgā komisija Aizstāt pārejas noteikumu 14.punktā vārdus Līdz 2009.gada 1.martam
ar vārdiem Līdz 2009.gada 1.jūlijam. |
Atbalstīts |
14. Līdz 2009.gada 1.jūlijam ir spēkā
Ministru kabineta 1999.gada 31.augusta noteikumi Nr.312 Vairumtirdzniecības
un mazumtirdzniecības organizēšanas kārtība, kas izdoti saskaņā ar Saeimas
1993.gada 15.jūlijā pieņemtā Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta
pirmās daļas 3.punktu. |
|
|
13 |
Ekonomikas ministrs
A.Kampars Papildināt pārējas
noteikumus ar 15. un 16.punktu šādā redakcijā: |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.14 |
|
|
|
|
15. Šā likuma 25.panta (83), (84),
(85) daļu noteikumi stājas spēkā ar 2009.gada 1.jūniju
un piemērojami attiecībā uz pēc 2009.gada 1.jūnija saņemtajiem personu
iesniegumiem. |
|
|
|
|
|
16. Grozījumi šā
likuma 25.panta (101)
daļā stājas spēkā ar 2009.gada 1.jūniju. |
|
|
|
|
14 |
Atbildīgā komisija Izteikt pārejas noteikumu 15. un 16.punktu šādā redakcijā: |
Atbalstīts |
|
|
|
|
15. Šā likuma 25.panta 8.3, 8.4 un 8.5 daļa
stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā, un šīs normas piemērojamas, izskatot
sūdzības, kuras saņemtas pēc 2009.gada 30.jūnija. |
|
15. Šā likuma 25.panta 8.3, 8.4
un 8.5 daļa stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā, un šīs normas
piemērojamas, izskatot sūdzības, kuras saņemtas pēc 2009.gada 30.jūnija. |
|
|
|
16. Šā likuma 25.panta 10.1 daļa stājas spēkā 2009.gada
1.jūlijā. Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumi, kuri līdz
2009.gada 30.jūnijam apstrīdēti, iesniedzot iesniegumu Ekonomikas ministrijai,
izskatāmi saskaņā ar tiem normatīvajiem aktiem, kuri bija spēkā dienā, kad
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņēma attiecīgo lēmumu. |
|
16. Šā likuma 25.panta 10.1 daļa
stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā. Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumi,
kuri līdz 2009.gada 30.jūnijam apstrīdēti, iesniedzot iesniegumu Ekonomikas
ministrijai, izskatāmi saskaņā ar tiem normatīvajiem aktiem, kuri bija spēkā
dienā, kad Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņēma attiecīgo lēmumu. |