10.03.2009.
9/8-
Saeimas Prezidijam
Tautsaimniecības,
agrārās, vides un reģionālās politikas komisija lūdz iekļaut Saeimas nākamās
kārtējās sēdes darba kārtībā otrajam lasījumam sagatavoto likumprojektu Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Nr.1066/Lp9).
Pielikumā: apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta otrajam lasījumam uz .... lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētājs
Guntis Blumbergs
Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides
un reģionālās politikas komisija
Likumprojekts otrajam lasījumam
( Nr. 1066 / Lp 9 )
Spēkā esošā redakcija |
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi ( 15 ) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija |
Patērētāju
tiesību aizsardzības likums
|
Grozījumi Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā
|
|
|
|
Grozījumi
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
|
|
Izdarīt Patērētāju tiesību
aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 24.nr.; 2007, 9.,
12.nr.; 2008, 15.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 24.nr.;
2007, 9., 12.nr.; 2008, 15.nr.) šādus grozījumus: |
4.1 pants. Atsevišķu likuma normu
piemērošana |
|
|
|
|
|
Šā likuma III un IV nodaļas noteikumi piemērojami tādām tiesiskajām
attiecībām, kuras tiek nodibinātas starp ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju un patērētāju, kā arī jebkuru citu tiesību subjektu, kurš izsaka
vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties preci vai izmantot
pakalpojumu nolūkam, kas nav saistīts ar šā tiesību subjekta saimniecisko vai
profesionālo darbību. (27.10.2005. likuma redakcijā) |
|
1 2 |
Juridiskais birojs Aizstāt likuma 4.1 panta tekstā skaitļus un vārdus III un
IV nodaļas ar skaitļiem un vārdiem III, IV un IV1 nodaļas. Ekonomikas ministrijas
parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Pašreizējo redakciju turpmāk uzskatīt par panta pirmo daļu un
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā: |
Atbalstīts Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.3 |
|
|
|
|
(2) Šā likuma 5. un 6.panta noteikumi piemērojami arī tādām tiesiskajām
attiecībām, kas uz līguma pamata tiek nodibinātas starp fizisku personu un
ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju saistībā ar līgumu, kas
noslēgts ar patērētāju, tajā skaitā, par patērētāja līguma saistību izpildes
nodrošināšanu ar ķīlu, galvojumu vai citā veidā, ja šādu attiecību
nodibināšana nav saistīta ar minētās fiziskās personas saimniecisko vai
profesionālo darbību. |
|
|
|
|
3 |
Atbildīgā komisija Papildināt 4.1 pantu ar otro daļu
šādā redakcijā: uzskatīt panta līdzšinējo tekstu par pirmo daļu. |
Atbalstīts |
1. 4.1 pantā: papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā: (2) Šā likuma 5. un 6.panta noteikumi
piemērojami arī tādām tiesiskajām attiecībām, kuras uz līguma pamata tiek
nodibinātas starp fizisko personu un ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar patērētāju, tajā skaitā par
patērētāja līgumsaistību izpildes nodrošināšanu ar ķīlu vai galvojumu, ja
šādu attiecību nodibināšana nav saistīta ar minētās fiziskās personas
saimniecisko vai profesionālo darbību.; uzskatīt panta
līdzšinējo tekstu par pirmo daļu. |
|
|
4 |
Ekonomikas ministrijas
parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Papildināt 4.1 pantu ar trešo daļu šādā redakcijā: (3)Strīdus starp šī likuma 4.1 panta otrajā daļā
minētajām personām izskata tiesa. |
Neatbalstīts |
|
5.pants. Līgumslēdzēju pušu tiesiskā vienlīdzība |
|
|
|
|
|
(1) Līgumos, ko patērētājs slēdz ar ražotāju, pārdevēju vai
pakalpojuma sniedzēju, līgumslēdzējām pusēm ir vienlīdzīgas tiesības. |
|
|
|
|
|
(2) Līguma noteikumi ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās
vienlīdzības principu, ja tie: |
|
|
|
|
|
1) samazina ar likumu noteikto pušu atbildību; |
|
|
|
|
|
2) ierobežo patērētāja tiesības slēgt līgumus ar trešajām personām; |
|
|
|
|
|
3) nosaka priekšrocības ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam un ierobežojumus patērētājam; |
|
|
|
|
|
4) noteic, ka patērētājs atsakās no savām likumīgajām tiesībām; |
|
|
|
|
|
5) patērētāju nostāda neizdevīgā stāvoklī un ir pretrunā ar
labticīguma prasībām. |
|
|
|
|
|
6.pants. Netaisnīgi līguma noteikumi |
|
|
|
|
|
(1) Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nedrīkst piedāvāt
tādus līguma noteikumus, kas ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās
vienlīdzības principu, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem. |
|
|
|
|
|
(2) Līguma noteikumi formulējami vienkāršā un saprotamā valodā. |
|
|
|
|
|
(21) Neskaidri un neprecīzi rakstveida līguma noteikumi
tiek tulkoti par labu patērētājam. |
|
|
|
|
|
(3) Līguma noteikums, kuru līgumslēdzējas puses savstarpēji nav
apspriedušas, ir netaisnīgs, ja tas pretēji labticīguma prasībām rada būtisku
neatbilstību līgumā noteiktajās līgumslēdzēju pušu tiesībās un pienākumos par
sliktu patērētājam. Par netaisnīgiem līguma noteikumiem uzskatāmi noteikumi,
kas: |
|
|
|
|
|
1) ir pretrunā ar šā likuma 5.pantu; |
|
|
|
|
|
2) samazina ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja atbildību
vai atbrīvo tos no atbildības gadījumos, kad patērētājs guvis kaitējumu
veselībai, vai patērētāja nāves gadījumā, kuram par cēloni bijusi ražotāja,
pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja darbība vai bezdarbība; |
|
|
|
|
|
3) ierobežo vai izslēdz iespēju patērētājam izmantot savas likumīgās
prasījuma tiesības gadījumā, kad ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma
sniedzējs nav izpildījis līgumsaistības vai ir tās izpildījis daļēji,
ieskaitot arī ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja prasījuma dzēšanu
ar patērētāja pretprasījumu; |
|
|
|
|
|
4) uzliek patērētājam, kurš neizpilda līgumsaistības, neproporcionāli
lielu līgumsodu; |
|
5 |
Ekonomikas ministrijas
parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Izteikt 6.panta trešās daļas 4.punktu šādā redakcijā: 4) uzliek patērētājam, kurš neizpilda līgumsaistības,
neproporcionāli lielu līgumsodu vai citu kompensāciju par līgumsaistību
neizpildi. |
Atbalstīts |
2. 6.pantā: izteikt trešās daļas 4.punktu šādā
redakcijā: 4) uzliek
patērētājam, kurš neizpilda līgumsaistības, neproporcionāli lielu līgumsodu
vai citu kompensāciju par līgumsaistību neizpildi;; |
5) paredz preces vai pakalpojuma cenas noteikšanu piegādes brīdī vai
atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam palielināt cenu un
nedod patērētājam tiesības atcelt līgumu, ja galīgā cena ir pārmērīgi augsta
salīdzinājumā ar cenu, par kuru līgumslēdzējas puses vienojās, slēdzot
līgumu; |
|
|
|
|
|
6) ierobežo ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākumu
pildīt saistības, ko uzņēmies viņa pārstāvis, vai pakārto šīs saistības kādai
formalitātei; |
|
|
|
|
|
7) izslēdz vai kavē patērētāja tiesības vērsties patērētāju tiesību
aizsardzības iestādēs vai tiesā, paredz strīdu izskatīšanu tikai šķīrējtiesā; |
|
|
|
|
|
8) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam vienpusēji
atkāpties no līguma, izņemot gadījumu, kad tāda iespēja ir nodrošināta arī
patērētājam, vai atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam
izbeigt beztermiņa līgumu bez brīdinājuma; |
|
|
|
|
|
9) paredz automātiski pagarināt noteikta termiņa līgumu, ja
patērētājs neinformē par līguma nepagarināšanu, un nosaka patērētājam
nepamatoti īsu laiku šīs informācijas sniegšanai; |
|
|
|
|
|
10) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam paturēt
patērētāja samaksāto summu, ja patērētājs atkāpjas no līguma, bet neparedz
patērētājam tādu pašu iespēju, proti, saņemt ekvivalentu summu, ja ražotājs,
pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs atkāpjas no līguma; |
|
|
|
|
|
11) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam nodot
tālāk savas tiesības un pienākumus, tādējādi samazinot piedāvātās garantijas
apjomu bez patērētāja piekrišanas; |
|
|
|
|
|
12) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam
vienpusēji grozīt līguma noteikumus vai preces vai pakalpojuma raksturojumu. |
|
|
|
|
|
(4) Novērtējot līguma noteikumus, ņem vērā pārdotās preces vai
sniegtā pakalpojuma raksturu, visus apstākļus, kādos līgums noslēgts, kā arī
noslēgtā līguma un ar to saistītā līguma noteikumus. |
|
|
|
|
|
(5) Līguma noteikums vienmēr ir uzskatāms par savstarpēji
neapspriestu, ja līgums sastādīts iepriekš un patērētājam līdz ar to nav
bijis iespējams ietekmēt attie
cīgā līguma noteikumus. |
|
|
|
|
|
(6) Ja ir apspriesti līguma atsevišķi noteikumi vai atsevišķu
noteikumu attiecīgi aspekti, tad nevar uzskatīt, ka savstarpēji apspriesti ir
arī pārējie līguma noteikumi. |
|
|
|
|
|
(7) Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs apgalvo, ka
līguma noteikumi ir savstarpēji apspriesti ar patērētāju, viņa pienākums ir
to pierādīt. |
|
|
|
|
|
(8) Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja un patērētāja
noslēgtajā līgumā ietvertie netaisnīgie noteikumi nav spēkā no līguma
noslēgšanas brīža, bet līgums paliek spēkā, ja tas var pastāvēt arī turpmāk,
kad izslēgti netaisnīgie noteikumi. |
|
|
|
|
|
(9) (Izslēgta
ar 19.06.2008. likumu). |
|
|
|
|
|
(10) Ja starp ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju un
patērētāju rodas strīds par to, vai noslēgtajā līgumā ietvertie noteikumi ir
netaisnīgi, jebkurai no līgumslēdzējām pusēm ir tiesības vērsties tiesā, bet
patērētājs ir tiesīgs vērsties arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Redakc.
precizēts |
papildināt pantu ar 10.1 daļu
šādā redakcijā: (101) Ja
netaisnīgo līguma noteikumu dēļ patērētājam rodas zaudējumi, savu likumisko
tiesību un interešu aizsardzībai patērētājs ir tiesīgs vērsties ar prasību
tiesā. |
(11) Tiesa, izšķirot strīdu vai veicot citas no ražotāja, pārdevēja
vai pakalpojuma sniedzēja un patērētāja noslēgtā līguma izrietošās
procesuālās darbības, izvērtē līguma noteikumus un strīda atrisināšanai
attiecībā uz patērētāju nepiemēro līgumā ietvertos netaisnīgos noteikumus. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu un 19.06.2008. likumu) |
|
|
|
|
|
|
1. Papildināt 6.pantu ar divpadsmito daļu šādā
redakcijā: |
6 |
Juridiskais birojs Likumprojekta 1.pantā piedāvāto 6.panta divpadsmito daļu izteikt kā
6.panta 10.1 daļu un izteikt palīgteikumu šādā redakcijā: |
Atbalstīts |
|
|
"(12) Ja līgumā ietverto netaisnīgo
līguma noteikumu dēļ patērētājam rodas zaudējumi, patērētājs ir tiesīgs
vērsties ar prasību tiesā savu likumisko tiesību un interešu aizsardzībai." |
|
savu likumisko tiesību un interešu aizsardzībai patērētājs ir
tiesīgs vērsties ar prasību tiesā |
|
|
8.pants. Patērētāja kreditēšana |
|
|
|
|
|
(1) Saskaņā ar patērētāja kreditēšanas līgumu persona, kas nodarbojas
ar patērētāja kreditēšanu, piešķir vai apsola piešķirt patērētājam kredītu,
tai skaitā kredītu nekustamā īpašuma iegādei. Kredīts noformējams kā atlikts
maksājums, aizdevums vai cita finansiāla vienošanās. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētāja kreditēšanas līgums slēdzams rakstveidā, un
patērētājam izsniedzams viens šā līguma eksemplārs. Samaksa par preci vai
pakalpojumu nosakāma naudā. Patērētāja kreditēšanas līgumā aizliegts noteikt
vērtspapīrus par norēķināšanās līdzekli. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētājam ir tiesības izpildīt savas saistības pirms patērētāja
kreditēšanas līgumā noteiktā termiņa. Šajā gadījumā viņam ir tiesības uz
kopējo kredīta izmaksu taisnīgu samazināšanu. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētāja kreditēšanas līgumā ietveramo informāciju,
nosacījumus, kad patērētāja kreditēšanas līguma prasības var nepiemērot, gada
procentu likmes aprēķināšanas metodi un kopējo kredīta izmaksu taisnīgu
samazināšanu reglamentē Ministru kabineta noteikumi. |
|
|
|
|
|
(5) Persona, kas nodarbojas ar patērētāja kreditēšanu: |
|
|
|
|
|
1) pirms kredīta izsniegšanas pieprasa un saņem Valsts ieņēmumu
dienesta izziņu par patērētāja ienākumiem vai satura ziņā līdzvērtīgu citas
valsts nodokļu administrācijas izziņu. Minēto izziņu nepieprasa, ja
patērētājs ir valsts amatpersona un informācija par viņa ienākumiem ir
publiski pieejama; |
|
|
|
|
|
2) pirms kredīta izsniegšanas patērētājam, dokumentējot veiktos
pasākumus, izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, ņemot vērā šīs daļas
1.punktā minētos dokumentus; |
|
|
|
|
|
3) nodrošina visu ar kredīta izsniegšanu saistīto dokumentu glabāšanu
vienu gadu pēc patērētāja kreditēšanas līgumā noteikto saistību izpildes. |
|
|
|
|
|
(6) (Izslēgta ar 19.06.2008. likumu). |
|
|
|
|
|
(7) Šā panta piektās un desmitās daļas noteikumi attiecināmi uz
patērētāja kreditēšanas līgumu, kurā kredīta summa ir vienāda ar
100 minimālajām mēnešalgām vai lielāka. |
|
|
|
|
|
(8) Valsts ieņēmumu dienesta izsniedzamās izziņas par kredīta ņēmēja
ienākumiem saturu, kā arī izziņas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtību
nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(9) Šā panta piektās daļas noteikumi nav attiecināmi uz tādu darījumu
kreditēšanu, kuri tiek veikti ar finanšu instrumentiem. |
|
|
|
|
|
(10) Kredīts, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku,
izsniedzams ne vairāk kā 90 procentu apmērā no attiecīgā nekustamā īpašuma
tirgus vērtības. |
|
|
|
|
|
(11) Šā panta piektās un desmitās daļas noteikumus nepiemēro
patērētāja kreditēšanas līgumiem, kas tiek slēgti ar citu valstu
iedzīvotājiem, ja kredīta piešķiršanas mērķis nav nekustamā īpašuma vai cita
Latvijas Republikas publiskajos reģistros reģistrējama īpašuma iegāde vai
izmantošana. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 17.05.2007. likumu un 19.06.2008. likumu) |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Latvijas Pirmās partijas un
partijas Latvijas Ceļš frakcija Papildināt likumu ar 8.1 pantu šādā redakcijā: |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.9 |
|
|
|
|
"8.1 pants.
Patērētāja tiesības attiecībā uz hipotekāriem kredītiem, kas nodrošināti ar
nekustamā īpašuma hipotēku |
|
|
|
|
|
(1) Jebkuras izmaksas par hipotekārā kredīta nodrošinājuma
pārvērtēšanu līguma darbības laikā pēc kredīta devēja iniciatīvas, nedrīkst
tikt piemērotas patērētājam. |
|
|
|
|
|
(2) Fiziskai personai, kas noslēgusi līgumu par patērētāja saistību
izpildes nodrošināšanu, ir tādas pašas tiesības kā patērētājam, īpaši
attiecībā uz visas informācijas par neizpildītajām saistībām un to pamatojumu
saņemšanu. |
|
|
|
|
|
(3) Gadījumā, ja patērētājam tiek piemērots līgumsods par līguma
noteikumu pārkāpumu, bet patērētājs nepiekrīt, ka šādu pārkāpumu ir
izdarījis, kredīta devējs nav tiesīgs kavēt patērētāja tiesības nokārtot
savas kredītsaistības, pieprasot sākotnēji nomaksāt līgumsodu. Šādā gadījumā
kredīta devējam par līgumsoda samaksu jāvēršas tiesā. Šo noteikumu nepiemēro
gadījumos, kad patērētāja pārkāpums ir acīmredzams un līgumā skaidri
paredzēts. |
|
|
|
|
8 |
Ekonomikas ministrijas
parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Papildināt ar 8.1 pantu šādā redakcijā: "8.1 pants.
Īpaši noteikumi attiecībā uz kredītiem, kuru atmaksa nodrošināta ar nekustamā
īpašuma hipotēku |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.9 |
|
|
|
|
(1) Kredīta devējam nav tiesību pieprasīt patērētājam izsniegta
kredīta papildus nodrošinājumu pamatojoties uz to, ka kredīta nodrošinājumā esošā
nekustamā īpašuma vērtība ir samazinājusies nekustamā īpašuma tirgus izmaiņu
dēļ. |
|
|
|
|
|
(2) Kredīta devējam aizliegts pieprasīt izsniegtā kredīta
pirmstermiņa atmaksu, izņemot gadījumu, kad patērētājs pieļāvis būtisku
līguma pārkāpumu. |
|
|
|
|
|
(3) Tiesa (tiesnesis), izskatot lietu prasības kārtībā vai pieņemot
lēmumu par nekustamā īpašuma pārdošanu labprātīgā izsolē, saistību piespiedu
izpildīšanu brīdinājuma kārtībā vai saistību bezstrīdus piespiedu
izpildīšanu, ir tiesīga noraidīt kredīta devēja prasību vai pieteikumu, ja
nav ievēroti šī panta noteikumi. |
|
|
|
|
9 |
Atbildīgā komisija Papildināt likumu ar 8.1 pantu šādā redakcijā: |
Atbalstīts |
3. Papildināt likumu ar 8.1 pantu
šādā redakcijā: |
|
|
|
"8.1 pants. Īpaši noteikumi attiecībā uz
kredītiem, kuru atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku |
|
8.1 pants. Īpaši
noteikumi attiecībā uz kredītiem, kuru atmaksa nodrošināta ar nekustamā
īpašuma hipotēku |
|
|
|
(1) Kredīta devējam nav tiesību pieprasīt
patērētājam, kas nav pieļāvis būtisku
līguma pārkāpumu: |
|
(1) Kredīta devējam nav tiesību pieprasīt
patērētājam, kas nav pieļāvis būtisku
līguma pārkāpumu: |
|
|
|
1) izsniegtā kredīta papildu nodrošinājumu,
pamatojoties uz to, ka kredīta nodrošinājumā esošā nekustamā īpašuma vērtība
ir samazinājusies nekustamā īpašuma tirgus izmaiņu dēļ; |
|
1) izsniegtā kredīta papildu nodrošinājumu,
pamatojoties uz to, ka kredīta nodrošinājumā esošā nekustamā īpašuma vērtība
ir samazinājusies nekustamā īpašuma tirgus izmaiņu dēļ; |
|
|
|
2) jebkādas izmaksas par hipotekārā kredīta
nodrošinājuma pārvērtēšanu līguma darbības laikā; |
|
2) jebkādas izmaksas par hipotekārā kredīta
nodrošinājuma pārvērtēšanu līguma darbības laikā; |
|
|
|
3) izsniegtā kredīta pirmstermiņa atmaksu. |
|
3) izsniegtā kredīta pirmstermiņa atmaksu. |
|
|
|
(2) Ja patērētājs, kas nav pieļāvis būtisku līguma pārkāpumu,
to lūdz, kredīta devējam ir pienākums izskatīt patērētāja priekšlikumu par
kredīta atmaksas termiņa pagarināšanu vai kredīta valūtas maiņu. Atteikuma
gadījumā kredīta devējs sniedz patērētājam motivētu atbildi 30 dienu laikā. |
|
(2) Ja patērētājs, kas nav pieļāvis būtisku līguma pārkāpumu,
to lūdz, kredīta devējam ir pienākums izskatīt patērētāja priekšlikumu par
kredīta atmaksas termiņa pagarināšanu vai kredīta valūtas maiņu. Atteikuma
gadījumā kredīta devējs sniedz patērētājam motivētu atbildi 30 dienu laikā. |
|
|
|
(3) Šā panta otrajā daļā minētās līguma
noteikumu izmaiņas nedrīkst būt patērētājam nelabvēlīgākas salīdzinājumā ar
līgumā izdarāmo izmaiņu piedāvāšanas brīdī pastāvošajiem tirgus nosacījumiem.
Patērētājs šā panta otrajā daļā minēto izmaiņu veikšanu ir tiesīgs prasīt ne
biežāk kā vienu reizi gada laikā. Kredīta devējam nav tiesību prasīt jebkādu
kompensāciju par šādu izmaiņu veikšanu, izņemot pamatotu un samērīgu maksu
par pakalpojuma administratīvajiem izdevumiem. |
|
(3) Šā panta otrajā daļā minētās līguma
noteikumu izmaiņas nedrīkst būt patērētājam nelabvēlīgākas salīdzinājumā ar
līgumā izdarāmo izmaiņu piedāvāšanas brīdī pastāvošajiem tirgus nosacījumiem.
Patērētājs šā panta otrajā daļā minēto izmaiņu veikšanu ir tiesīgs prasīt ne
biežāk kā vienu reizi gada laikā. Kredīta devējam nav tiesību prasīt jebkādu
kompensāciju par šādu izmaiņu veikšanu, izņemot pamatotu un samērīgu maksu
par pakalpojuma administratīvajiem izdevumiem. |
|
|
|
(4) Par
būtisku līguma pārkāpumu šā panta izpratnē uzskatāma kredīta atmaksas
vai procentu samaksas maksājumu kavēšana ilgāk kā par 60 dienām vai biežāk kā
trīs reizes gada laikā, katru reizi ilgāk par 30 dienām. |
|
(4) Par
būtisku līguma pārkāpumu šā panta izpratnē uzskatāma kredīta atmaksas
vai procentu samaksas maksājumu kavēšana ilgāk kā par 60 dienām vai biežāk kā
trīs reizes gada laikā, katru reizi ilgāk par 30 dienām. |
9.pants. Līgums, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas (1) Saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības
vai pakalpojumu sniegšanas vietas, pārdevējs piegādā preces vai pakalpojuma
sniedzējs sniedz pakalpojumus patērētājam, pēc savas iniciatīvas vai pēc
patērētāja nepārprotami izteikta lūguma apmeklējot patērētāju mājās,
darbavietā vai citā viņa atrašanās vietā. |
|
|
|
|
|
(2) Līgumā, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas, ietveramo informāciju, kā arī šā likuma
12.pantā paredzēto atteikuma tiesību realizēšanas termiņu un kārtību
reglamentē Ministru kabineta noteikumi. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 27.10.2005. likumu) |
|
|
|
|
|
|
2. Papildināt 9.pantu ar trešo un ceturto daļu
šādā redakcijā: |
|
|
|
4. Papildināt 9.pantu ar
trešo un ceturto daļu šādā redakcijā: |
|
"(3) Slēdzot līgumu ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas,
persona, kas slēdz līgumu pārdevēja vārdā vai pārstāvot pārdevēju
un tā intereses, pēc patērētāja pieprasījuma uzrāda šādus dokumentus: |
10 |
Juridiskais birojs Aizstāt 9.panta trešajā daļā vārdu pārdevēja (attiecīgā locījumā)
ar vārdiem pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja (attiecīgā locījumā); |
Atbalstīts |
(3) Slēdzot līgumu ārpus pastāvīgās
tirdzniecības vietas, persona, kas slēdz līgumu pārdevēja vai pakalpojuma
sniedzēja vārdā vai pārstāvot pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju un tā
intereses, pēc patērētāja pieprasījuma uzrāda šādus dokumentus: |
|
1) personu apliecinošu dokumentu; |
|
|
|
1) personu apliecinošu dokumentu; |
|
2) apliecību, kurā ir fotogrāfija, kā arī norādīts amats,
pārdevēja nosaukums (firma), pārdevēja reģistrācijas numurs Uzņēmumu reģistrā
vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā un juridiskā adrese (darbiniekam); |
11 |
Juridiskais birojs Izslēgt 9.panta trešās daļas 2.punktā vārdu (darbiniekam); |
Atbalstīts |
2) apliecību, kurā ir fotogrāfija, kā
arī norādīts amats, pārdevēja nosaukums (firma), pārdevēja reģistrācijas
numurs Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju
reģistrā un juridiskā adrese; |
|
3) pilnvarojuma līgumu (pārstāvot pārdevēju); |
12 |
Juridiskais birojs Izslēgt 9.panta trešās daļas 3. un 4.punktā vārdus (pārstāvot pārdevēju). |
Atbalstīts |
3) pilnvarojuma līgumu; |
|
4) pārdevēja reģistrācijas apliecību Uzņēmumu reģistrā vai tās
kopiju (pārstāvot pārdevēju) vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu
maksātāju reģistrācijas apliecību vai tās kopiju (pārstāvot pārdevēju).
|
|
|
|
4) pārdevēja reģistrācijas apliecību
Uzņēmumu reģistrā vai tās kopiju vai Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu
maksātāju reģistrācijas apliecību vai tās kopiju. |
|
(4) Ražotājs vai pārdevējs, kas realizē preces, izmantojot
tirdzniecības automātus, uz tirdzniecības automāta norāda ražotāja vai
pārdevēja nosaukumu (firmu), reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā vai
Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā un juridisko
adresi." |
|
|
|
(4) Ražotājs vai pārdevējs,
kas realizē preces, izmantojot tirdzniecības automātus, uz tirdzniecības
automāta norāda ražotāja vai pārdevēja nosaukumu (firmu), reģistrācijas
numuru Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju
reģistrā un juridisko adresi. |
12.pants. Atteikuma tiesības (1) Atteikuma tiesības ir patērētāja tiesības noteiktā termiņā
vienpusēji atkāpties no līguma (atteikt pasūtījumu), nemaksājot līgumsodu,
procentus vai zaudējuma atlīdzību. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētājs var izmantot atteikuma tiesības, lai atkāptos no: |
|
|
|
|
|
1) līguma, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas; |
|
|
|
|
|
2) distances līguma; |
|
|
|
|
|
3) līguma par dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas daļas lietošanas
tiesību iegūšanu uz laiku. |
|
|
|
|
|
(3) Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs šā panta otrajā
daļā minēto līgumu noslēgšanas brīdī vai preces pārdošanas vai pasūtījuma
nodošanas brīdī iesniedz patērētājam rakstveida atteikuma veidlapu, kurā
minēts ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja nosaukums (firma),
vārds, uzvārds un adrese, kā arī sniegts atteikuma tiesību apraksts. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētājs rakstveida atteikumu adresē personai, kuras nosaukums
(firma), vārds, uzvārds un adrese norādīta atteikuma veidlapā. Atteikuma
nosūtīšana noteiktā termiņā izbeidz līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām
līgumsaistībām, izņemot izmaksas, kas saistītas ar preču atdošanu atpakaļ
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam. |
3. Izteikt 12.panta ceturto un piekto daļu šādā
redakcijā: "(4) Patērētājs rakstveida atteikumu
adresē personai, kuras nosaukums (firma), vārds, uzvārds un adrese norādīta
atteikuma veidlapā. Ja patērētājam netiek izsniegta rakstveida atteikuma
veidlapa, rakstveida atteikumu adresē ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam, ar ko noslēgts līgums. Atteikuma nosūtīšana noteiktā
termiņā izbeidz līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām līgumsaistībām,
izņemot izmaksas, kas saistītas ar preču atdošanu atpakaļ ražotājam,
pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam. |
|
|
Redakc.
precizēts |
5. Izteikt
12.panta ceturto un piekto daļu šādā redakcijā: (4) Patērētājs rakstveida
atteikumu adresē personai, kuras nosaukums (firma), vārds, uzvārds un adrese
norādīta atteikuma veidlapā. Ja patērētājam netiek izsniegta rakstveida atteikuma
veidlapa, rakstveida atteikumu adresē ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam, ar kuru noslēgts līgums. Atteikuma nosūtīšana noteiktā termiņā
izbeidz līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām līgumsaistībām, izņemot
izmaksas, kas saistītas ar preču atdošanu atpakaļ ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam. |
(5) Patērētāja pienākums ir septiņu dienu laikā pēc rakstveida
atteikuma nosūtīšanas atdot preci ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam (ja prece vai lieta ir saņemta). Ražotāja, pārdevēja vai
pakalpojuma sniedzēja pienākums ir septiņu dienu laikā pēc izmaksas
apstiprinošu dokumentu saņemšanas atmaksāt patērētājam to naudas summu līdz
ar visiem procentiem, kura par preci vai pakalpojumu samaksāta līdz līguma
izbeigšanas brīdim. Ja patērētājs izmanto atteikuma tiesības, pamatojot to ar
preces vai pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem, un preci vai lietu
atdod par saviem līdzekļiem, tad ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam septiņu dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas
jākompensē patērētājam arī ar preces vai lietas atdošanu saistītās izmaksas. |
(5) Patērētāja pienākums ir septiņu dienu laikā
pēc rakstveida atteikuma nosūtīšanas atdot preci ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam (ja prece vai lieta ir saņemta). Ražotāja, pārdevēja
vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir septiņu dienu laikā pēc izmaksas
apstiprinošu dokumentu saņemšanas atmaksāt patērētājam to naudas summu kopā
ar procentiem, kura par preci vai pakalpojumu samaksāta līdz līguma
izbeigšanas brīdim. Ja patērētājs izmanto atteikuma tiesības un iesniedz
prasījumu saskaņā ar šā likuma 27.pantu un preci vai lietu atdod par saviem
līdzekļiem, tad ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam septiņu
dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas jākompensē
patērētājam arī ar preces vai lietas atdošanu saistītās izmaksas." |
|
|
|
(5) Patērētāja pienākums
ir septiņu dienu laikā pēc rakstveida atteikuma nosūtīšanas atdot preci
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam (ja prece vai lieta ir
saņemta). Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir septiņu
dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas atmaksāt
patērētājam to naudas summu kopā ar procentiem, kura par preci vai
pakalpojumu samaksāta līdz līguma izbeigšanas brīdim. Ja patērētājs izmanto
atteikuma tiesības un iesniedz prasījumu saskaņā ar šā likuma 27.pantu un
preci vai lietu atdod par saviem līdzekļiem, tad ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam septiņu dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu
dokumentu saņemšanas jākompensē patērētājam arī ar preces vai lietas atdošanu
saistītās izmaksas. |
(6) Patērētājs ir atbildīgs par preces kvalitātes un drošuma
saglabāšanu atteikuma tiesību realizēšanas termiņā. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu un 27.10.2005. likumu) |
|
|
|
|
|
III nodaļa. Preces vai pakalpojuma atbilstība līguma noteikumiem |
|
|
|
|
|
(Nodaļas nosaukums 2001.gada
22.novembra likuma redakcijā, kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
IV nodaļa. Informācija par
precēm un pakalpojumiem 17.pants. Informācijas nodrošināšana |
|
|
|
|
|
---------------------------------------------- |
|
|
|
|
|
18.pants. Informācija par ražotāju, pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju |
4. 18.pantā: izteikt nosaukumu šādā redakcijā: "18.pants. Informācija
par ražotāju"; |
|
|
|
6. 18.pantā: izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā: 18.pants. Informācija par ražotāju; |
(1) Lai varētu identificēt ražotāju, marķējumā uz preces, iesaiņojuma
vai pievienotās etiķetes norādāma ražotāja atrašanās vieta un ražotāja
nosaukums (firma). Ja tas nav iespējams, ražotāja atrašanās vietu un ražotāja
nosaukumu (firmu) norāda uz ārējā iepakojuma, pavaddokumentos vai
tirdzniecības vietā. |
|
|
|
|
|
(2) Pārdevējam aizliegts piedāvāt vai pārdot viltotu preci vai preci,
kuras ražotāju nav iespējams identificēt. Noteikums par ražotāja
identificēšanu neattiecas uz lietotas preces pārdošanu. |
|
|
|
|
|
(3) Pie pastāvīgām tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietām ir
jābūt informācijai, uz kuras norādīts pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja
nosaukums (firma) un darba laiks. |
svītrot trešo daļu. |
|
|
Redakc.
precizēts |
izslēgt panta trešo daļu. |
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
----------------------------------------------- |
|
|
|
|
|
|
5. Papildināt likumu ar IV1 nodaļu šādā redakcijā: |
|
|
|
7. Papildināt likumu ar IV1 nodaļu šādā redakcijā: |
|
"IV1 nodaļa. Kārtība, kādā organizē tirdzniecību un |
|
|
|
IV1 nodaļa. Kārtība, kādā
organizē tirdzniecību un |
|
21.2 pants. Labas
komercprakses principu ievērošana |
|
|
|
21.2
pants. Labas komercprakses principu ievērošana |
|
Organizējot preču pārdošanu vai pakalpojumu sniegšanu,
jāievēro profesionālā rūpība un godīgums attiecībā pret patērētāju. |
|
|
Redakc.
precizēts |
Organizējot preču pārdošanu vai pakalpojuma
sniegšanu, jāievēro profesionālā rūpība un godīgums attiecībā pret
patērētāju. |
|
21.3 pants.
Informācija par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju |
|
|
|
21.3
pants. Informācija par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju |
|
Pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojuma sniegšanas vietā ir jābūt
informācijai par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju (nosaukums (firma)) un
darba laiku. |
|
|
|
Pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojuma
sniegšanas vietā ir jābūt informācijai par pārdevēju vai pakalpojuma
sniedzēju [nosaukums (firma)] un darba laiku. |
|
21.4 pants.
Tirdzniecības un pakalpojuma sniegšanas vietas iekārtošana |
|
|
|
21.4 pants.
Tirdzniecības un pakalpojuma sniegšanas vietas iekārtošana |
|
(1) Tirdzniecības un pakalpojuma sniegšanas vietu iekārto un
noformē tā, lai varētu identificēt pakalpojuma sniedzēju vai pārdevēju un tam
piederošās preces. |
|
|
|
(1) Tirdzniecības un pakalpojuma
sniegšanas vietu iekārto un noformē tā, lai varētu identificēt pakalpojuma
sniedzēju vai pārdevēju un tam piederošās preces. |
|
(2) Ja tirdzniecības teritorijā, ēkā
vai telpā ar tirdzniecību nodarbojas vairāki pārdevēji, valdītājs apstiprina
plānu, kurā norāda: |
|
|
|
(2) Ja
tirdzniecības teritorijā, ēkā vai telpā ar tirdzniecību nodarbojas vairāki
pārdevēji, valdītājs apstiprina plānu, kurā norāda: |
|
1) iznomājamo ēku, telpu vai
tirdzniecības vietu izvietojumu un numuru; |
|
|
|
1) iznomājamo
ēku, telpu vai tirdzniecības vietu izvietojumu un numuru; |
|
2) pārdevēja nosaukumu un
reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā. |
|
|
|
2) pārdevēja
nosaukumu un reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā vai Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā. |
|
21.5 pants.
Tirdzniecības organizēšana ar pašvaldību saskaņojamās tirdzniecības vietās |
|
|
|
21.5 pants.
Tirdzniecības organizēšana ar pašvaldību saskaņojamās tirdzniecības vietās |
|
Kārtību, kādā organizē tirdzniecību ar pašvaldību saskaņojamās
tirdzniecības vietās, nosaka Ministru kabinets." |
13 |
Juridiskais
birojs Izteikt 21.5 panta
tekstu šādā redakcijā: Ministru kabinets izdod
noteikumus, kuros paredz tirdzniecības veidus, kas saskaņojami ar pašvaldību,
un reglamentē tirdzniecības organizēšanas kārtību. |
Atbalstīts |
Ministru kabinets izdod noteikumus, kuros
paredz tirdzniecības veidus, kas saskaņojami ar pašvaldību, un reglamentē
tirdzniecības organizēšanas kārtību. |
25.pants. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (1) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir Ekonomikas ministrijas
padotībā, kas tiek īstenota pārraudzības formā. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktoru pēc ekonomikas
ministra ieteikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētāju tiesību aizsardzības centra darbības mērķis ir
efektīvas patērētāju tiesību un interešu aizsardzības nodrošināšana. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētāju tiesību aizsardzības centra galvenās funkcijas ir
šādas: |
|
|
|
|
|
1) tirgus uzraudzība un kontrole nepārtikas preču (izņemot medicīnas
preces, zāles, veterinārās zāles, farmaceitiskos produktus, kosmētiskos līdzekļus,
veterinārfarmaceitiskos produktus, dzīvnieku kopšanas līdzekļus, sadzīvē
lietojamās ķīmiskās vielas un ķīmiskos produktus) tirdzniecībā un pakalpojumu
sniegšanas jomā; |
6. 25.pantā: izteikt ceturtās daļas 1.punktu šādā redakcijā: "1) tirgus uzraudzība un kontrole
nepārtikas preču tirdzniecībā un pakalpojumu sniegšanas jomā, izņemot jomas,
kurās saskaņā ar normatīvajiem aktiem tirgus uzraudzība un kontrole ir citu
iestāžu kompetencē;"; |
|
|
|
8. 25.pantā: izteikt ceturtās
daļas 1.punktu šādā redakcijā: 1) tirgus
uzraudzība un kontrole nepārtikas preču tirdzniecībā un pakalpojumu
sniegšanas jomā, izņemot jomas, kurās saskaņā ar normatīvajiem aktiem tirgus
uzraudzība un kontrole ir citu iestāžu kompetencē;; |
2) pārtikas un nepārtikas preču svara un mēra pareizas noteikšanas,
kā arī pirkuma samaksas pareizas aprēķināšanas uzraudzība; |
|
|
|
|
|
3) patērētāju tiesību aizsardzības valsts politikas īstenošanā
iesaistīto uzraudzības un kontroles iestāžu un patērētāju tiesību
aizsardzības nevalstisko organizāciju sadarbības organizēšana un
koordinēšana; |
|
|
|
|
|
4) par patērētāju tiesību pārkāpumiem saņemto patērētāju iesniegumu
izskatīšana, palīdzības sniegšana patērētājiem konfliktu risināšanā ar
ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem, kā arī patērētāju likumīgo
prasību izpildes pieprasīšana; |
|
|
|
|
|
5) juridiskas palīdzības sniegšana patērētājiem viņu tiesību
jautājumos; |
|
|
|
|
|
6) patērētāju tiesību ievērošanas uzraudzība līgumu projektos un
līgumos, ko patērētāji slēdz ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu
sniedzējiem, arī normatīvajos aktos paredzēto darbību veikšana, lai ražotājs,
pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs grozītu līguma projektu vai pārtrauktu
pildīt līguma noteikumus, ja līguma projektā vai noslēgtajā līgumā konstatēti
netaisnīgi vai neskaidri noteikumi; |
|
|
|
|
|
|
papildināt ceturto daļu ar 6.1 punktu
šādā redakcijā: "61) negodīgas komercprakses un
reklāmas uzraudzība, izņemot zāļu un veterināro zāļu jomu, lai nodrošinātu
patērētāju tiesību un ekonomisko interešu ievērošanu;"; |
|
|
|
papildināt ceturto
daļu ar 6.1 punktu šādā redakcijā: 61) negodīgas
komercprakses un reklāmas uzraudzība, izņemot zāļu un veterināro zāļu jomu,
lai nodrošinātu patērētāju tiesību un ekonomisko interešu ievērošanu;; |
7) citas likumos un normatīvajos aktos noteiktās funkcijas. |
|
|
|
|
|
(5) (Izslēgta ar 27.10.2005. likumu). |
|
|
|
|
|
(6) Aizstāvot patērētāju tiesības un ar likumu aizsargātās intereses,
Patērētāju tiesību aizsardzības centram ir tiesības iesniegt tiesā prasības
pieteikumu vai pieteikumu vai dot atzinumu lietā. |
|
|
|
|
|
(7) Patērētāju tiesību aizsardzības centra amatpersonu izvirzītās
prasības un dotie norādījumi likumos un citos normatīvajos aktos noteiktās
kompetences ietvaros katrā konkrētajā gadījumā ir saistoši ražotājam,
pārdevējam un pakalpojuma sniedzējam. |
|
|
|
|
|
(8) Ja konstatēts patērētāju tiesību pārkāpums, kas skar patērētāju
grupas intereses (patērētāju kolektīvās intereses), un tas var radīt
zaudējumus vai kaitējumu patērētājiem, arī atsevišķam patērētājam, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, izvērtējis pārkāpuma raksturu un būtību, kā arī
citus aspektus, ir tiesīgs veikt vienu vai vairākas šādas darbības: |
|
|
|
|
|
1) ierosināt, lai ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
rakstveidā apņemas noteiktā termiņā novērst izdarīto pārkāpumu; |
|
|
|
|
|
2) pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam izbeigt pārkāpumu un veikt noteiktas darbības tā
ietekmes novēršanai, nosakot termiņu šo darbību izpildei; |
|
|
|
|
|
3) ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja rakstveida apņemšanos
ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā vai pieņemto lēmumu
daļēji vai pilnībā ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā
un publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis (ar publicēšanu saistītos
izdevumus sedz ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs). |
|
|
|
|
|
(81) Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
saskaņā ar šā panta astotās daļas 1.punkta noteikumiem parakstījis rakstveida
apņemšanos, tiek uzskatīts, ka ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
ir atzinis savu vainu konstatētajā pārkāpumā, un šādā gadījumā Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs nepieņem šā panta astotās daļas 2.punktā minēto
lēmumu. Ja apņemšanās netiek pildīta, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
pieņem šā panta astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu un ražotājs, pārdevējs
vai pakalpojuma sniedzējs saucams pie normatīvajos aktos noteiktās
atbildības. |
|
|
|
|
|
(82) Pieņemot šā panta astotās daļas 2.punktā minēto
lēmumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs nepiemēro šā likuma 6.panta 2.2 daļas
nosacījumu par neskaidru un neprecīzu līguma noteikumu tulkošanu. |
aizstāt 8.2 daļā skaitli "2.2"
ar skaitli "2.1". |
|
|
|
aizstāt 8.2
daļā skaitli 2.2 ar skaitli 2.1. |
(9) Šā panta astotās daļas 2.punktā minētais lēmums ir spēkā ar
brīdi, kad tas kļūst zināms adresātam. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
izpildi. |
|
|
|
|
|
(10) Pirms šā panta astotās daļas 2.punktā minētajā lēmumā noteiktā
termiņa beigām ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs informē
Patērētāju tiesību aizsardzības centru par noteikto darbību izpildi. Ja
ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs līdz termiņa beigām noteiktās
darbības nav izpildījis vai nav informējis Patērētāju tiesību aizsardzības
centru par to izpildi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs piemēro par
attiecīgo pārkāpumu paredzēto administratīvo sodu likumā noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
|
|
(11) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, piedzenot izdevumus par
patērētāju iegādāto preču vai izmantoto pakalpojumu laboratorisko vai cita
veida ekspertīzi, ir atbrīvots no tiesas izdevumu samaksas. |
|
|
|
|
|
(12) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs veidot
konsultatīvo padomi, iekļaujot tajā valsts iestāžu, patērētāju tiesību
aizsardzības biedrību, ražotāju, pārdevēju un pakalpojumu sniedzēju
organizāciju pārstāvjus, kā arī izdot rekomendācijas patērētāju tiesību
aizsardzības jautājumos. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.11.2001. likumu, 29.04.2004. likumu, 27.10.2005. likumu un 19.06.2008.
likumu) |
|
|
|
|
|
|
|
14 |
Atbildīgā komisija Papildināt likumu ar 25.1 pantu šādā redakcijā: "25.1 pants.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmums par pagaidu noregulējumu (1) Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centram ir pamats
uzskatīt, ka ir vai var tikt pieļauts patērētāju tiesību pārkāpums un tas var
radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu konkrētas patērētāju grupas ekonomiskajām
interesēm, tas ir tiesīgs pieņemt kā pagaidu noregulējumu vienu vai vairākus
lēmumus, ar kuriem: |
Atbalstīts |
9. Papildināt likumu ar 25.1
pantu šādā redakcijā: 25.1 pants. Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmums
par pagaidu noregulējumu (1) Ja Patērētāju tiesību aizsardzības
centram ir pamats uzskatīt, ka ir vai var tikt pieļauts patērētāju tiesību
pārkāpums un tas var radīt tūlītēju un būtisku kaitējumu konkrētas patērētāju
grupas ekonomiskajām interesēm, tas ir tiesīgs pieņemt kā pagaidu
noregulējumu vienu vai vairākus lēmumus, ar kuriem: |
|
|
|
1) uzliek ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par
pienākumu nekavējoties izbeigt pārkāpumu; |
|
1) uzliek ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam par pienākumu nekavējoties izbeigt pārkāpumu; |
|
|
|
2) aizliedz ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja rīcību, kas
var radīt pārkāpumu, ja tas vēl nav izdarīts, bet ir paredzams. |
|
2) aizliedz ražotāja, pārdevēja vai
pakalpojuma sniedzēja rīcību, kas var radīt pārkāpumu, ja tas vēl nav
izdarīts, bet ir paredzams. |
|
|
|
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir spēkā no tā paziņošanas brīža
līdz brīdim, kad tas ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumu tiek
atcelts vai grozīts vai kad stājas spēkā Patērētāju tiesību aizsardzības
centra galīgais lēmums. |
|
(2) Lēmums par pagaidu noregulējumu ir spēkā
no tā paziņošanas brīža līdz brīdim, kad tas ar Patērētāju tiesību
aizsardzības centra lēmumu tiek atcelts vai grozīts vai kad stājas spēkā
Patērētāju tiesību aizsardzības centra galīgais lēmums. |
|
|
|
(3) Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumu par pagaidu
noregulējumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā 10 dienu laikā no tā
spēkā stāšanās dienas. Šā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību. |
|
(3) Patērētāju tiesību aizsardzības centra
lēmumu par pagaidu noregulējumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā
10 dienu laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Šā lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
darbību. |
|
|
|
(4) Pieteikumu par Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmumu par
pagaidu noregulējumu tiesa izskata rakstveida procesā 14 dienu laikā. |
|
(4) Pieteikumu par Patērētāju tiesību
aizsardzības centra lēmumu par pagaidu noregulējumu tiesa izskata rakstveida
procesā 14 dienu laikā. |
|
|
|
(5) Tiesas lēmums par šā panta ceturtajā daļā minēto lēmumu nav
pārsūdzams un stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.". |
|
(5) Tiesas lēmums par šā panta ceturtajā
daļā minēto lēmumu nav pārsūdzams un stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi. |
Pārejas noteikumi |
|
|
|
|
|
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par
patērētāju tiesību aizsardzību" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes
un Valdības Ziņotājs, 1992, 46./47./48.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 5.nr.). |
|
|
|
|
|
2. Ministru kabinets triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās
apstiprina Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikumu. |
|
|
|
|
|
3. Ministru kabinets triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās
izdod noteikumus, kas reglamentē: |
|
|
|
|
|
1) šā likuma 8.pantā minētā patērētāja kreditēšanas līguma
nosacījumus; |
|
|
|
|
|
2) šā likuma 9.pantā minētā līguma, kas noslēgts ārpus uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas
vietas, nosacījumus; |
|
|
|
|
|
3) šā likuma 10.pantā minētā distances līguma nosacījumus; |
|
|
|
|
|
4) šā likuma 11.pantā minētā līguma par dzīvošanai paredzētas ēkas
vai ēkas daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku nosacījumus. |
|
|
|
|
|
4. Tiesības, kuras regulē šā likuma 31.pants, piemērojamas tikai pēc
tam, kad stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi par patērētāja
kreditēšanas līgumu. |
|
|
|
|
|
5. Atteikuma tiesības, kuras regulē šā likuma 9.pants, piemērojamas
tikai pēc tam, kad stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi par līgumu,
kas noslēgts ārpus uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas. |
|
|
|
|
|
6. Atteikuma tiesības, kuras regulē šā likuma 10.pants, piemērojamas
tikai pēc tam, kad stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi par distances
līgumu. |
|
|
|
|
|
7. Atteikuma tiesības, kuras regulē šā likuma 11.pants, piemērojamas
tikai pēc tam, kad stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi par līgumu,
kas reglamentē dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas daļas lietošanas tiesību
iegūšanu uz laiku. |
|
|
|
|
|
8. Grozījumi šā likuma 27.panta pirmajā daļā, 28.panta trešajā daļā,
29.panta trešajā daļā un 31.panta otrajā daļā stājas spēkā 2003.gada
1.janvārī. Līdz 2003.gada 1.janvārim patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par preces vai pakalpojuma
neatbilstību līguma noteikumiem gada laikā pēc preces iegādes vai pakalpojuma
saņemšanas. |
|
|
|
|
|
(2001.gada 22.novembra likuma
redakcijā, kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
9. Ministru kabinets līdz 2002.gada 1.jūnijam izdod šā likuma
10.panta ceturtajā daļā un 27.panta trešajā daļā minētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
(2001.gada 22.novembra likuma
redakcijā, kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
10. Līdz šo pārejas noteikumu 9.punktā minēto Ministru kabineta
noteikumu izdošanai, bet ne ilgāk kā līdz 2002.gada 1.jūnijam ir spēkā šādi
Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu: |
|
|
|
|
|
1) 1999.gada 24.augusta noteikumi nr.299 Kārtība, kādā piesakāms
patērētāja prasījums par nepienācīgas kvalitātes preci vai pakalpojumu un
veicama preces vai izgatavotās lietas ekspertīze; |
|
|
|
|
|
2) 1999.gada 7.septembra noteikumi nr.316 Noteikumi par distances
līgumu; |
|
|
|
|
|
3) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.29 Mājsaimniecības veļas
mazgāšanas mašīnu, veļas žāvēšanas mašīnu un kombinēto veļas mazgāšanas un
žāvēšanas mašīnu marķēšanas noteikumi; |
|
|
|
|
|
4) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.30 Mājsaimniecības ledusskapju
un saldētavu marķēšanas noteikumi; |
|
|
|
|
|
5) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.31 Mājsaimniecības krāšņu
marķēšanas noteikumi; |
|
|
|
|
|
6) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.32 Mājsaimniecības trauku
mazgāšanas mašīnu marķēšanas noteikumi; |
|
|
|
|
|
7) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.33 Mājsaimniecības spuldžu
marķēšanas noteikumi. |
|
|
|
|
|
(2001.gada 22.novembra likuma
redakcijā, kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
11. Šā likuma 8.panta piektā daļa stājas spēkā 2007.gada 10.jūlijā. |
|
|
|
|
|
(2007.gada 17.maija likuma
redakcijā) |
|
|
|
|
|
12. Ministru kabinets līdz 2007.gada 3.jūlijam izdod šā likuma
8.panta astotajā daļā minētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
(2007.gada 17.maija likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
13. Ministru kabinets līdz 2008.gada 1.septembrim izdod šā likuma
8.panta ceturtajā daļā minētos noteikumus, kuros paredz patērētāju
kreditēšanas līgumā ietveramo informāciju, gada procentu likmes aprēķināšanas
metodi, kopējo kredīta izmaksu taisnīgu samazināšanu, kā arī nosacījumus, kad
patērētāja kreditēšanas līguma prasības var nepiemērot. Līdz šo noteikumu
izdošanai piemērojami Ministru kabineta 1999.gada 13.jūlija noteikumi Nr.257
Noteikumi par patērētāja kreditēšanas līgumu. |
|
|
|
|
|
(19.06.2008. likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
|
7. Papildināt pārejas noteikumus ar 14.punktu šādā
redakcijā: |
|
|
|
10. Papildināt
pārejas noteikumus ar 14.punktu šādā redakcijā: |
|
"14. Līdz 2009.gada 1.martam ir spēkā
Ministru kabineta 1999.gada 31.augusta noteikumi Nr.312
"Vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības organizēšanas kārtība",
kas izdoti saskaņā ar Saeimas 1993.gada 15.jūlijā pieņemtā Ministru kabineta
iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu." |
|
|
|
14. Līdz
2009.gada 1.martam ir spēkā Ministru kabineta 1999.gada 31.augusta noteikumi
Nr.312 Vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības organizēšanas kārtība, kas
izdoti saskaņā ar Saeimas 1993.gada 15.jūlijā pieņemtā Ministru kabineta
iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu. |
|
Likums stājas spēkā
2009.gada 1.martā. |
15 |
Juridiskais birojs Izslēgt nosacījumu par grozījuma likuma spēkā stāšanos |
Atbalstīts |
|