LATVIJAS
REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU
(NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 708
7318, fakss 708 7317
________________________________________________________________
Rīgā
2009.gada
13.maijs
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz iekļaut
Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījumi likumā Par
nodokļiem un nodevām (Nr.1062/Lp9) izskatīšanai 3.lasījumā.
Pielikumā:
Komisijas apkopotie priekšlikumi uz ______ lapām.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs G.Bērziņš
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija
Likumprojekts trešajam lasījumam
Grozījumi
likumā Par nodokļiem un nodevām
(Nr.1062/Lp9)
Spēkā esošā redakcija |
Otrā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi ( 14 ) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija (ar valodas speciālistu labojumiem) |
|
Izdarīt likumā Par
nodokļiem un nodevām (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2., 18., 22.,
24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2., 22.nr.;
2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 11.nr.; 2006, 1., 9.,
13., 20., 24.nr.; 2007, 3., 7., 12.nr.; 2008, 1., 6., 13.nr.) šādus
grozījumus: |
1 |
Juridiskais birojs Ierosinām izteikt
likumprojekta ievaddaļā atsauces uz likuma un tā grozījumu oficiālajām
publikācijām šādā redakcijā: (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997,
24.nr.; 1998, 2., 18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8.,
12.nr.; 2002, 2., 22.nr.; 2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005,
2., 11.nr.; 2006, 1., 9., 13., 20., 24.nr.; 2007, 3., 7., 12.nr.; 2008, 1.,
6., 13.nr.; 2009, 2.nr.). |
Atbalstīts |
Izdarīt likumā Par
nodokļiem un nodevām (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2., 18., 22.,
24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2., 22.nr.;
2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 11.nr.; 2006, 1., 9.,
13., 20., 24.nr.; 2007, 3., 7., 12.nr.; 2008, 1., 6., 13.nr.; 2009, 2.nr.)
šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie termini 23) soda nauda obligāts maksājums, kas tiek uzlikts nodokļu
revīzijas (audita) rezultātā par budžetā iemaksājamās nodokļa summas
samazināšanu vai no budžeta atmaksājamās nodokļa summas palielināšanu nodokļu
administrācijai iesniegtajās vai iesniedzamajās nodokļu deklarācijās; |
|
2 |
Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāre E.Šņepste 1.pantā: papildināt 23.punktu
pēc vārdiem nodokļu deklarācijās ar vārdiem vai kuru nodokļu
administrācija aprēķina gadījumā, kad nodokļu maksātājs nodokļu deklarācijas
precizējumu un deklarācijā precizēto nodokļa maksājumu veic pēc paziņojuma
saņemšanas par nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanu; |
Atbalstīts |
1. 1.pantā: papildināt 23.punktu
pēc vārdiem nodokļu deklarācijās ar vārdiem vai ko nodokļu administrācija
aprēķina gadījumā, kad nodokļu maksātājs nodokļu deklarācijas precizējumu un
deklarācijā precizēto nodokļa maksājumu veic pēc tam, kad saņemts paziņojums
par nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanu; |
|
|
3 4 |
Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāre E.Šņepste papildināt
pantu ar 27. punktu šādā redakcijā: 27) datu atbilstības pārbaude nodokļu
administrācijas pārbaude, kuras laikā notiek nodokļu maksātāja iesniegtajās
nodokļu un informatīvajās deklarācijās uzrādītās informācijas kvalitātes un
atbilstības nodokļu administrācijas rīcībā esošajai informācijai izvērtēšana.
Datu atbilstības pārbaudi veic nodokļu administrācijas telpās. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija papildināt
pantu ar 27. punktu šādā redakcijā: 27) datu
atbilstības pārbaude nodokļu administrācijas pārbaude, kuras laikā
notiek nodokļu maksātāja iesniegtajās nodokļu un informatīvajās deklarācijās
uzrādītās informācijas atbilstības nodokļu administrācijas rīcībā esošajai informācijai
un normatīvajos aktos noteiktajam izvērtēšana. Datu atbilstības pārbaudi veic
nodokļu administrācijas telpās, nepieprasot no nodokļu maksātāja
saimnieciskās darbības attaisnojuma dokumentus;. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlikumā Nr.
4 Atbalstīts |
papildināt
pantu ar 27.punktu šādā redakcijā: 27) datu atbilstības pārbaude nodokļu
administrācijas pārbaude, kuras laikā izvērtēta nodokļu maksātāja
iesniegtajās nodokļu un informatīvajās deklarācijās uzrādītās informācijas
atbilstība nodokļu administrācijas rīcībā esošajai informācijai un normatīvajiem
aktiem. Datu atbilstības pārbaudi veic nodokļu administrācijas telpās,
nepieprasot no nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības attaisnojuma
dokumentus. |
23.pants.
Nodokļa maksājuma apmēra precizēšana (5) Nodokļu administrācija veic tematisko
pārbaudi, apkopo tās rezultātus un informē nodokļu maksātāju 30 dienu
laikā no pārbaudes uzsākšanas dienas. |
|
5 6 |
Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāre E.Šņepste Papildināt
23.pantu ar 5.1daļu šādā redakcijā: (51) Datu
atbilstības pārbaudes laikā nodokļu vai informatīvajā deklarācijā
konstatējot neatbilstības starp nodokļu maksātāja iesniegto informāciju un
nodokļu administrācijas rīcībā esošo informāciju, nodokļu administrācija par
to informē nodokļu maksātāju, nosūtot paziņojumu ar uzaicinājumu septiņu
dienu laikā no paziņojuma saņemšanas dienas iesniegt nodokļu administrācijā
nodokļu deklarācijas vai informatīvās deklarācijas precizējumu. Ja nodokļu
maksātājs noteiktajā termiņā nav novērsis datu atbilstības pārbaudē
konstatētās neatbilstības, nodokļu administrācija pieņem lēmumu par datu
atbilstības pārbaudes rezultātiem, kurā veic budžetā maksājamo vai atmaksājamo
summu pārrēķinu, nosaka par labu budžetam piedzenamo nodokļa summu (starpību
starp maksātāja deklarēto un datu kvalitātes un atbilstības izvērtēšanas
rezultātā precizēto nodokļu summu) un aprēķina nokavējuma naudu šā likuma
29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā par periodu no deklarētās nodokļa
summas maksāšanas termiņa līdz šī lēmuma pieņemšanas dienai. Lēmumā papildu
aprēķināto nodokļa summu un nokavējuma naudu nodokļa maksātājs iemaksā
budžetā 30 dienu laikā no lēmuma saņemšanas dienas. Ja šajā termiņā nodokļu
maksātājs neveic lēmumā norādītos maksājumus, nokavējuma naudas aprēķināšana
tiek atjaunota no dienas, kad pieņemts lēmums par datu atbilstības pārbaudes
rezultātiem. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija Papildināt
23.pantu ar 5.1daļu šādā redakcijā: (51) Datu
atbilstības pārbaudi veic triju gadu laikā no normatīvajos aktos noteiktā
maksāšanas termiņa. Datu atbilstības pārbaudes laikā nodokļu vai
informatīvajā deklarācijā konstatējot
neatbilstības starp nodokļu maksātāja iesniegto informāciju un nodokļu
administrācijas rīcībā esošo informāciju, nodokļu administrācija par to
informē nodokļu maksātāju, nosūtot paziņojumu par konstatētajām konkrētajām
neatbilstībām ar uzaicinājumu trīsdesmit dienu laikā no paziņojuma saņemšanas
dienas iesniegt nodokļu administrācijā nodokļu deklarācijas vai informatīvās
deklarācijas precizējumu vai konstatēto
neatbilstību pamatotu izskaidrojumu. Ja nodokļu maksātājs noteiktajā termiņā
nav novērsis paziņojumā norādītās neatbilstības, nodokļu administrācija
pieņem lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, kurā veic budžetā
maksājamo vai atmaksājamo summu pārrēķinu, nosaka par labu budžetam
piedzenamo nodokļa summu (starpību starp maksātāja deklarēto un datu
atbilstības izvērtēšanas rezultātā precizēto nodokļu summu) un aprēķina
nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā par periodu
no deklarētās nodokļa summas maksāšanas termiņa līdz šī lēmuma pieņemšanas
dienai. Lēmumā papildu aprēķināto nodokļa summu un nokavējuma naudu nodokļa
maksātājs iemaksā budžetā 30 dienu laikā no lēmuma saņemšanas dienas. Ja šajā
termiņā nodokļu maksātājs neveic lēmumā norādītos maksājumus, nokavējuma
naudas aprēķināšana tiek atjaunota no dienas, kad pieņemts lēmums par datu
atbilstības pārbaudes rezultātiem. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlikumā Nr.
6 Atbalstīts |
2. Papildināt 23.pantu ar 5.1 daļu šādā
redakcijā: (51) Datu
atbilstības pārbaudi veic triju gadu laikā no normatīvajos aktos noteiktā maksāšanas
termiņa. Datu atbilstības pārbaudes laikā nodokļu vai
informatīvajā deklarācijā konstatējot
neatbilstības starp nodokļu maksātāja iesniegto informāciju un nodokļu
administrācijas rīcībā esošo informāciju, nodokļu administrācija par to
informē nodokļu maksātāju, nosūtot paziņojumu par konstatētajām konkrētajām
neatbilstībām ar uzaicinājumu trīsdesmit dienu laikā no paziņojuma saņemšanas
dienas iesniegt nodokļu administrācijai nodokļu deklarācijas vai informatīvās
deklarācijas precizējumu vai konstatēto
neatbilstību pamatotu izskaidrojumu. Ja nodokļu maksātājs noteiktajā termiņā
nav novērsis paziņojumā norādītās neatbilstības, nodokļu administrācija
pieņem lēmumu par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem, kurā veic budžetā
maksājamo vai atmaksājamo summu pārrēķinu, nosaka par labu budžetam
piedzenamo nodokļa summu (starpību starp maksātāja deklarēto un datu
atbilstības izvērtēšanas rezultātā precizēto nodokļu summu) un aprēķina
nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā par periodu
no deklarētās nodokļa summas maksāšanas termiņa līdz šā lēmuma pieņemšanas
dienai. Lēmumā papildus aprēķināto nodokļa summu un nokavējuma naudu nodokļu
maksātājs iemaksā budžetā 30 dienu laikā no lēmuma saņemšanas dienas. Ja šajā
termiņā nodokļu maksātājs neveic lēmumā norādītos maksājumus, nokavējuma
naudas aprēķināšana tiek atjaunota no dienas, kad pieņemts lēmums par datu
atbilstības pārbaudes rezultātiem. |
30.pants.
Skaidras naudas lietošanas ierobežojumi (1) Nodokļu maksātāji, izņemot fiziskās personas,
kuras nav individuālie komersanti, katru mēnesi līdz 15.datumam Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā deklarē visus iepriekšējā mēneša laikā
savstarpēji skaidrā naudā veiktos darījumus (neatkarīgi no
tā, vai darījums notiek vienā operācijā vai vairākās operācijās), kuru summa
pārsniedz 3000 latu. Nodokļu maksātājiem, izņemot fiziskās personas, kuras
nav individuālie komersanti, nav atļauts veikt skaidrā naudā darījumus, kuru
summa pārsniedz 10 000 latu (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā operācijā
vai vairākās operācijās). (2) Šā panta pirmajā daļā minētais skaidras naudas lietošanas
ierobežojums neattiecas vienīgi uz kuģu aģentēšanas un gaisakuģu aģentēšanas
komercsabiedrībām, kā arī starptautisko autopārvadājumu un kravas
ekspedīcijas komercsabiedrību veiktajiem starptautiskajiem autopārvadājumiem
un kravas ekspedīcijas darījumiem. Minētās komercsabiedrības Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā šā panta pirmajā daļā noteiktajā termiņā deklarē
mēneša laikā veiktos darījumus, kuru kopsumma pārsniedz 10 000 latu. (3) Šā panta normas neattiecas uz: 1) kredītiestāžu pakalpojumiem; 2) skaidras naudas iemaksām kredītiestādēs šā panta pirmajā daļā minēto
darījumu dalībnieku kontos. |
30.pantā: papildināt
pantu ar 1.1, 1.2 un 1.3 daļu šādā
redakcijā: (11) Šā
panta pirmajā daļā noteiktais skaidrās naudas ierobežojums, kā arī skaidrā
naudā veikto darījumu deklarēšanas pienākums attiecas arī uz fiziskajām
personām, kuras reģistrējušās Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās
darbības veicējas un veic skaidrās naudas darījumus saimnieciskās darbības
ietvaros. (12) Nodokļu maksātāji, izņemot
fiziskās personas, kuras nav individuālie komersanti vai kuras nav
reģistrētas Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējas,
vairumtirdzniecībā veic tikai bezskaidras naudas norēķinus (to skaitā ar
maksājumu kartēm). (13) Nodokļu
maksātājs, kas nodarbojas ar vairumtirdzniecību un mazumtirdzniecību vienā
telpā, veic tikai bezskaidras naudas norēķinus.; |
|
|
|
3.
30.pantā: papildināt
pantu ar 1.1, 1.2 un 1.3 daļu šādā
redakcijā: (11) Šā
panta pirmajā daļā noteiktais skaidrās naudas ierobežojums, kā arī skaidrā
naudā veikto darījumu deklarēšanas pienākums attiecas arī uz fiziskajām
personām, kuras reģistrējušās Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās
darbības veicējas un veic skaidrās naudas darījumus saimnieciskās darbības
ietvaros. (12) Nodokļu maksātāji, izņemot
fiziskās personas, kuras nav individuālie komersanti vai nav reģistrētas
Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējas,
vairumtirdzniecībā veic tikai bezskaidras naudas norēķinus (to skaitā ar
maksājumu kartēm). (13) Nodokļu
maksātājs, kas nodarbojas ar vairumtirdzniecību un mazumtirdzniecību vienā
telpā, veic tikai bezskaidras naudas norēķinus.; |
(4) Mazumtirdzniecībā veiktajos darījumos šā panta normas attiecināmas
tikai uz preču pircēju. |
izteikt ceturto daļu
šādā redakcijā: (4) Mazumtirdzniecībā veiktajos darījumos šā panta
pirmajā un otrajā daļā noteiktais skaidrās naudas ierobežojums, kā arī
skaidrā naudā veikto darījumu deklarēšanas pienākums attiecināms tikai uz
preču pircēju.; |
|
|
|
izteikt ceturto daļu
šādā redakcijā: (4) Mazumtirdzniecībā veiktajos darījumos
šā panta pirmajā un otrajā daļā noteiktais skaidrās naudas ierobežojums, kā
arī skaidrā naudā veikto darījumu deklarēšanas pienākums attiecināms tikai uz
preču pircēju.; |
(5) Maksājumos par pakalpojumiem, kurus normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā sniedz Ceļu satiksmes drošības direkcija, šā panta normas
attiecināmas tikai uz pakalpojumu saņēmēju. |
|
|
|
|
|
|
papildināt pantu ar sesto
daļu šādā redakcijā: (6) Šā panta piemērošanā par
vairumtirdzniecību uzskatāma preču pārdošana savā vārdā saimnieciskās
darbības veicējam tālākpārdošanai, ražošanai vai savas darbības
nodrošināšanai. Šā panta piemērošanā par mazumtirdzniecību uzskatāma preču
pārdošana sadzīves patēriņam vai izmantošanai. |
7 8 |
Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāre E.Šņepste Izteikt 30.panta sesto
daļu šādā redakcijā: (6) Nodokļu likumu
piemērošanā par vairumtirdzniecību uzskatāma iepirkto preču pārdošana savā
vārdā citai personai tālākpārdošanai, ražošanai vai savas darbības
nodrošināšanai. Nodokļu likumu piemērošanā par mazumtirdzniecību ir uzskatāma
iepirkto preču pārdošana galvenokārt individuālajam sadzīves patēriņam vai
izmantošanai. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija Izteikt 30.panta sesto
daļu šādā redakcijā: (6) Šā panta
piemērošanā par vairumtirdzniecību uzskatāma preču pārdošana savā vārdā
saimnieciskās darbības veicējam tālākpārdošanai, ražošanai vai savas darbības
nodrošināšanai. Šā panta piemērošanā par mazumtirdzniecību uzskatāma preču
pārdošana gala patēriņam vai izmantošanai. |
Neatbalstīts Atbalstīts |
papildināt pantu ar sesto daļu šādā
redakcijā: (6) Šā panta piemērošanā par
vairumtirdzniecību uzskatāma preču pārdošana savā vārdā saimnieciskās
darbības veicējam tālākpārdošanai, ražošanai vai savas darbības
nodrošināšanai. Šā panta piemērošanā par mazumtirdzniecību uzskatāma preču
pārdošana gala patēriņam vai izmantošanai. |
Nodokļu maksātājam ir tiesības precizēt
iesniegtās nodokļu deklarācijas un iemaksāt budžetā samazināto nodokļa summu
un ar to saistīto nokavējuma naudu par periodu no minētās nodokļa summas
maksāšanas termiņa, kas noteikts konkrētā nodokļa likumā, līdz samaksas
dienai. Ja nodokļu maksātājs nodokļu deklarācijas precizējumu un deklarācijā
precizēto nodokļa maksājumu veic: 1) pirms saņemts nodokļu administrācijas
paziņojums par nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanu, nokavējuma naudu piemēro
šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā; 2) pēc tam, kad saņemts nodokļu administrācijas
paziņojums par nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanu, un līdz nodokļu
revīzijas (audita) uzsākšanas dienai, nokavējuma naudu piemēro šā likuma
29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 10 procentu apmērā no
samazinātās nodokļa summas. |
|
9 10 |
Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāre E.Šņepste Izteikt 33.2pantu
šādā redakcijā: 33.2pants. Nodokļu
maksātāja tiesības precizēt nodokļu administrācijai iesniegtās nodokļu
deklarācijas (1) Nodokļu maksātājam ir
tiesības precizēt iesniegtās nodokļu deklarācijas un iemaksāt budžetā
samazināto nodokļa summu un ar to saistīto nokavējuma naudu par periodu no
minētās nodokļa summas maksāšanas termiņa, kas noteikts konkrētā nodokļa
likumā, līdz samaksas dienai. Nodokļu maksātājs, pamatojoties uz nodokļu
deklarācijas precizējumu, samaksā iztrūkstošo nodokļa summu un ar to saistīto
nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā par periodu
no minētās nodokļa summas maksāšanas termiņa, kas noteikts konkrētā nodokļa
likumā, līdz samaksas dienai. (2) Ja
nodokļu maksātājs nodokļu deklarācijas precizējumu iesniedz un iztrūkstošās
nodokļa summas maksājumu veic līdz nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanas
dienai pēc tam, kad saņēmis nodokļu administrācijas paziņojumu par nodokļu
revīzijas (audita) uzsākšanu, papildus šā panta pirmajā daļā noteiktajam
nodokļu administrācija piemēro soda naudu 10 procentu apmērā no samazinātās
nodokļa summas. Soda naudu 10 procentu apmērā piemēro arī tad, ja nodokļu
deklarācija precizēta, samazinot no budžeta atmaksājamās nodokļa summas
apmēru. Nokavējuma naudas un soda naudas iemaksa budžetā veicama līdz nodokļu
revīzijas (audita) uzsākšanas dienai. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Izteikt 33.2 pantu
šādā redakcijā: 33.2pants. Nodokļu maksātāja tiesības
precizēt nodokļu administrācijai iesniegtās nodokļu deklarācijas (1) Nodokļu maksātājam
ir tiesības precizēt iesniegtās nodokļu deklarācijas un iemaksāt budžetā
samazināto nodokļa summu un ar to saistīto nokavējuma naudu par periodu no
minētās nodokļa summas maksāšanas termiņa, kas noteikts konkrētā nodokļa
likumā, līdz samaksas dienai. Nodokļu maksātājs, pamatojoties uz nodokļu
deklarācijas precizējumu, samaksā iztrūkstošo nodokļa summu un ar to saistīto
nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā par periodu
no minētās nodokļa summas maksāšanas termiņa, kas noteikts konkrētā nodokļa
likumā, līdz samaksas dienai. (2) Ja
nodokļu maksātājs nodokļu deklarācijas precizējumu iesniedz un iztrūkstošās
nodokļa summas un ar to saistīto nokavējuma naudu maksājumu veic līdz nodokļu
revīzijas (audita) uzsākšanas dienai pēc tam, kad saņēmis nodokļu
administrācijas paziņojumu par nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanu, papildus
šā panta pirmajā daļā noteiktajam nodokļu administrācija piemēro soda naudu
10 procentu apmērā no samazinātās nodokļa summas. Soda naudas iemaksa budžetā
veicama līdz nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanas dienai. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas
priekšlikumā Nr. 10 Atbalstīts |
4. Izteikt 33.2 pantu
šādā redakcijā: 33.2 pants. Nodokļu maksātāja tiesības precizēt
nodokļu administrācijai iesniegtās nodokļu deklarācijas (1) Nodokļu maksātājam
ir tiesības precizēt iesniegtās nodokļu deklarācijas un iemaksāt budžetā
samazināto nodokļa summu un ar to saistīto nokavējuma naudu par periodu no
minētās nodokļa summas maksāšanas termiņa, kas noteikts konkrētā nodokļa
likumā, līdz samaksas dienai. Nodokļu maksātājs, pamatojoties uz nodokļu
deklarācijas precizējumu, samaksā iztrūkstošo nodokļa summu un ar to saistīto
nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā par periodu
no minētās nodokļa summas maksāšanas termiņa, kas noteikts konkrētā nodokļa
likumā, līdz samaksas dienai. (2) Ja nodokļu maksātājs nodokļu
deklarācijas precizējumu iesniedz un iztrūkstošās nodokļa summas un ar tām
saistīto nokavējuma naudu maksājumu veic līdz nodokļu revīzijas (audita)
uzsākšanas dienai pēc tam, kad saņēmis nodokļu administrācijas paziņojumu par
nodokļu revīzijas (audita) uzsākšanu, papildus šā panta pirmajā daļā
noteiktajam nodokļu administrācija piemēro soda naudu 10 procentu apmērā no
samazinātās nodokļa summas. Soda naudas iemaksa budžetā veicama līdz nodokļu
revīzijas (audita) uzsākšanas dienai. |
Ja fiziskā vai juridiskā persona, kas veic
saimniecisko darb
ību, nereģistrējas kā nodokļu maksātājs vai 30 dienu
laikā pēc noteiktā termiņa neiesniedz nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas,
kā arī saimnieciskās darbības un grāmatvedības dokumentus, bez kuriem nodokļu
administrācijas ierēdņi (darbinieki) nevar noteikt maksājamo nodokļu summu,
tad: 1) par labu budžetam no nodokļu maksātāja
piedzen nodokli, kas aprēķināts no dienas, kad personai bija jāreģistrējas kā
nodokļu maksātājam un soda naudu 150 procentu apmērā no budžetā iemaksājamās
nodokļu summas. Ja nav iespējams noteikt nodokļa lielumu, nodokli iekasē par
iepriekšējo periodu aprēķinātās nodokļa summas apmērā, bet, ja tāda perioda
nav, nodokļa lielumu nosaka, pamatojoties uz nodokļu administrācijas rīcībā
esošo informāciju par analogiem nodokļu maksātājiem. Kopā ar aprēķināto
nodokļa summu piedzen soda naudu 150 procentu apmērā no minētās budžetā
iemaksājamās nodokļu summas; 2) pēc nodokļu administrācijas pieprasījuma: a) ministrijām, pašvaldībām un citām institūcijām
jāatsauc nodokļu maksātājam izsniegtā atļauja (licence) veikt komercdarbību; b) (izslēgts ar 19.12.2006.
likumu); c) bankām jāpārtrauc līdzekļu izsniegšana un pārskaitījumi no nodokļu
maksātāja konta, līdz tiek saņemts nodokļu administrācijas rakstveida
atsaukums vai tiesas nolēmums; 3) tiek piemēroti citos likumdošanas aktos noteiktie sodi. Nodokļu
administrācija ir tiesīga iesniegt materiālus attiecīgajā valsts institūcijā
kriminālprocesa uzsākšanai. |
|
11 12 |
Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāre E.Šņepste Izteikt 34.pantu šādā
redakcijā: 34.pants Atbildība par saimnieciskās darbības veikšanu,
nereģistrējoties kā nodokļu maksātājam, un citiem nodokļu pārkāpumiem (1) Ja juridiskā
persona veic saimniecisko darbību, nereģistrējoties kā konkrēta nodokļa maksātājs,
vai 30 dienu laikā pēc nodokļu administrācijas noteiktā termiņa neiesniedz
nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas, kā arī nodokļu
administrācijas pieprasītos saimnieciskās darbības un grāmatvedības
dokumentus, bez kuriem nodokļu administrācijas ierēdņi (darbinieki) nevar
noteikt maksājamā nodokļa summu, tad nodokļu administrācija, veicot nodokļu
revīziju (auditu), aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen
nodokli, kas aprēķināts par taksācijas periodu no dienas, kad personai bija
jāreģistrējas kā konkrēta nodokļa maksātājam, nokavējuma naudu šā likuma
29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 150 procentu apmērā no
budžetā iemaksājamās nodokļa summas. (2) Ja fiziskā persona,
kura veic saimniecisko darbību, nereģistrējoties kā nodokļu maksātājs, 30
dienu laikā pēc nodokļu administrācijas paziņojuma ar atgādinājumu par
reģistrēšanos saimnieciskās darbības veicēja statusā saņemšanas: 1) reģistrējas nodokļu
maksātāju reģistrā un iesniedz nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
par nodokļu deklarācijās aprēķināto, bet savlaicīgi budžetā nenomaksāto
nodokli no dienas, kad personai bija jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam,
tiek aprēķināta nokavējuma nauda šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā
apmērā; 2) reģistrējas kā
nodokļu maksātājs, bet nav iesniegusi nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
nodokļu administrācija aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja
piedzen nodokli, kas aprēķināts no dienas, kad personai bija jāreģistrējas kā
nodokļu maksātājam, ar to saistīto nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā
daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 50 procentu apmērā no budžetā
iemaksājamās nodokļa summas. 3) nereģistrējas kā
nodokļu maksātājs un nav iesniegusi nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
nodokļu administrācija aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja
piedzen nodokli, kas aprēķināts no dienas, kad personai bija jāreģistrējas kā
nodokļu maksātājam, ar to saistīto nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā
daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 100 procentu apmērā no budžetā iemaksājamās
nodokļa summas. (3) Ja fiziskā persona,
kura iepriekšējā taksācijas periodā veica, bet nebija reģistrējusi
saimniecisko darbību, vairs neveic saimniecisko darbību, ir iesniegusi
nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas par iepriekšējā taksācijas periodā
veikto saimniecisko darbību, par nodokļu deklarācijās aprēķināto, bet
savlaicīgi budžetā nenomaksāto nodokli no dienas, kad personai bija
jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam, tiek aprēķināta nokavējuma nauda šā
likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā. (4) Ja nav iespējams
noteikt nodokļa lielumu, nodokļu administrācija nosaka ar nodokli apliekamo
bāzi un nodokļa summu uz aprēķinu pamata atbilstoši nodokļu maksātāja īpašumā
esošās mantas vai kapitāla vērtības pieaugumam vai nodokļu administrācijas
rīcībā esošajām ziņām. (5) Šā panta pirmajā
daļā un otrās daļas 2. un 3.punktā minētajos gadījumos pēc nodokļu
administrācijas pieprasījuma: 1) ministrijas,
pašvaldības un citas institūcijas atsauc nodokļu maksātājam izsniegto atļauju
(licenci) veikt komercdarbību; 2) kredītiestādes un
valsts akciju sabiedrība Latvijas pasts pārtrauc līdzekļu izsniegšanu un
pārskaitījumus no nodokļu maksātāja konta, līdz tiek saņemts nodokļu
administrācijas rakstveida atsaukums vai tiesas nolēmums; 3) piemēro citos normatīvajos
aktos noteiktos sodus. Nodokļu administrācija ir tiesīga iesniegt materiālus
attiecīgajā valsts institūcijā kriminālprocesa uzsākšanai. Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija Izteikt 34.pantu šādā
redakcijā: 34.pants
Atbildība par saimnieciskās darbības veikšanu, nereģistrējoties kā nodokļu
maksātājam, un citiem nodokļu pārkāpumiem (1) Ja juridiskā
persona vai fiziskā persona, kas reģistrējusies kā saimnieciskās darbības
veicēja, veic saimniecisko darbību, nereģistrējoties kā konkrēta nodokļa
maksātājs, vai 30 dienu laikā pēc nodokļu administrācijas noteiktā termiņa
neiesniedz nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas, kā arī nodokļu
administrācijas pieprasītos saimnieciskās darbības un grāmatvedības
dokumentus, bez kuriem nodokļu administrācijas ierēdņi (darbinieki) nevar
noteikt maksājamā nodokļa summu, tad nodokļu administrācija, veicot nodokļu
revīziju (auditu), aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen
nodokli, kas aprēķināts par taksācijas periodu no dienas, kad personai bija
jāreģistrējas kā konkrēta nodokļa maksātājam, nokavējuma naudu šā likuma
29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 100 procentu apmērā no
budžetā iemaksājamās nodokļa summas. (2) Ja fiziskā persona,
kura veic saimniecisko darbību, nereģistrējoties kā nodokļu maksātājs, 30
dienu laikā pēc nodokļu administrācijas paziņojuma ar atgādinājumu par
reģistrēšanos saimnieciskās darbības veicēja statusā saņemšanas: 1) reģistrējas nodokļu
maksātāju reģistrā un iesniedz nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
par nodokļu deklarācijās aprēķināto, bet savlaicīgi budžetā nenomaksāto
nodokli no dienas, kad personai bija jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam,
tiek aprēķināta nokavējuma nauda šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā
apmērā; 2) reģistrējas kā
nodokļu maksātājs, bet nav iesniegusi nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
nodokļu administrācija, veicot nodokļu revīziju (auditu) aprēķina un par labu
budžetam no nodokļu maksātāja piedzen nodokli, kas aprēķināts no dienas, kad
personai bija jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam, ar to saistīto nokavējuma
naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 50
procentu apmērā no budžetā iemaksājamās nodokļa summas. 3) nereģistrējas kā
nodokļu maksātājs un nav iesniegusi nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
nodokļu administrācija, veicot nodokļu revīziju (auditu) aprēķina un par labu
budžetam no nodokļu maksātāja piedzen nodokli, kas aprēķināts no dienas, kad
personai bija jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam, ar to saistīto nokavējuma
naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 100
procentu apmērā no budžetā iemaksājamās nodokļa summas. (3) Ja fiziskā persona,
kura iepriekšējā taksācijas periodā veica, bet nebija reģistrējusi
saimniecisko darbību, vairs neveic saimniecisko darbību, ir iesniegusi nodokļu
likumos paredzētās nodokļu deklarācijas par iepriekšējā taksācijas periodā
veikto saimniecisko darbību, par nodokļu deklarācijās aprēķināto, bet
savlaicīgi budžetā nenomaksāto nodokli no dienas, kad personai bija
jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam, tiek aprēķināta nokavējuma nauda šā
likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā. (4) Ja nav iespējams
noteikt nodokļa lielumu, nodokļu administrācija nosaka ar nodokli apliekamo
bāzi un nodokļa summu uz aprēķinu pamata atbilstoši nodokļu maksātāja īpašumā
esošās mantas vai kapitāla vērtības pieaugumam vai nodokļu administrācijas
rīcībā esošajām ziņām. (5) Šā panta pirmajā
daļā un otrās daļas 2. un 3.punktā minētajos gadījumos pēc nodokļu
administrācijas pieprasījuma: 1) ministrijas,
pašvaldības un citas institūcijas atsauc nodokļu maksātājam izsniegto atļauju
(licenci) veikt komercdarbību; 2) kredītiestādes un
valsts akciju sabiedrība Latvijas pasts pārtrauc līdzekļu izsniegšanu un
pārskaitījumus no nodokļu maksātāja konta, līdz tiek saņemts nodokļu administrācijas
rakstveida atsaukums vai tiesas nolēmums; 3) piemēro citos
normatīvajos aktos noteiktos sodus. Nodokļu administrācija ir tiesīga
iesniegt materiālus attiecīgajā valsts institūcijā kriminālprocesa
uzsākšanai. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts komisijas priekšlikumā
Nr. 12 Atbalstīts |
5. Izteikt 34.pantu
šādā redakcijā: 34.pants. Atbildība par saimnieciskās darbības veikšanu,
nereģistrējoties kā nodokļu maksātājam, un citiem nodokļu pārkāpumiem (1) Ja juridiskā
persona vai fiziskā persona, kas reģistrējusies kā saimnieciskās darbības
veicēja, veic saimniecisko darbību, nereģistrējoties kā konkrēta nodokļa
maksātājs, vai 30 dienu laikā pēc nodokļu administrācijas noteiktā termiņa
neiesniedz nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas, kā arī nodokļu
administrācijas pieprasītos saimnieciskās darbības un grāmatvedības
dokumentus, bez kuriem nodokļu administrācijas ierēdņi (darbinieki) nevar
noteikt maksājamā nodokļa summu, tad nodokļu administrācija, veicot nodokļu
revīziju (auditu), aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen
nodokli, kas aprēķināts par taksācijas periodu no dienas, kad personai bija jāreģistrējas
kā konkrēta nodokļa maksātājam, nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā
daļā noteiktajā apmērā un soda naudu 100 procentu apmērā no budžetā
iemaksājamās nodokļa summas. (2) Ja fiziskā persona,
kura veic saimniecisko darbību, nereģistrējoties kā nodokļu maksātājs, 30
dienu laikā pēc tam, kad saņēmusi nodokļu administrācijas paziņojumu ar
atgādinājumu par reģistrēšanos saimnieciskās darbības veicēja statusā: 1) reģistrējas nodokļu
maksātāju reģistrā un iesniedz nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
par nodokļu deklarācijās aprēķināto, bet savlaicīgi budžetā nenomaksāto
nodokli no dienas, kad personai bija jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam,
tiek aprēķināta nokavējuma nauda šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā
apmērā; 2) reģistrējas kā
nodokļu maksātājs, bet nav iesniegusi nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
nodokļu administrācija, veicot nodokļu revīziju (auditu), aprēķina un par
labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen nodokli, kas aprēķināts no dienas,
kad personai bija jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam, ar to saistīto
nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda
naudu 50 procentu apmērā no budžetā iemaksājamās nodokļa summas; 3) nereģistrējas kā
nodokļu maksātājs un nav iesniegusi nodokļu likumos paredzētās nodokļu
deklarācijas par taksācijas periodu, kurā tika veikta saimnieciskā darbība,
nodokļu administrācija, veicot nodokļu revīziju (auditu), aprēķina un par
labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen nodokli, kas aprēķināts no dienas,
kad personai bija jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam, ar to saistīto
nokavējuma naudu šā likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā un soda
naudu 100 procentu apmērā no budžetā iemaksājamās nodokļa summas. (3) Ja fiziskā persona,
kura iepriekšējā taksācijas periodā veica, bet nebija reģistrējusi
saimniecisko darbību, vairs nev
eic saimniecisko darbību, ir iesniegusi
nodokļu likumos paredzētās nodokļu deklarācijas par iepriekšējā taksācijas
periodā veikto saimniecisko darbību, par nodokļu deklarācijās aprēķināto, bet
savlaicīgi budžetā nenomaksāto nodokli no dienas, kad personai bija
jāreģistrējas kā nodokļu maksātājam, tiek aprēķināta nokavējuma nauda šā
likuma 29.panta otrajā daļā noteiktajā apmērā. (4) Ja nav iespējams
noteikt nodokļa lielumu, nodokļu administrācija nosaka ar nodokli apliekamo
bāzi un nodokļa summu uz aprēķinu pamata atbilstoši nodokļu maksātāja īpašumā
esošās mantas vai kapitāla vērtības pieaugumam vai nodokļu administrācijas
rīcībā esošajām ziņām. (5) Šā panta pirmajā
daļā un otrās daļas 2. un 3.punktā minētajos gadījumos pēc nodokļu
administrācijas pieprasījuma: 1) ministrijas,
pašvaldības un citas institūcijas atsauc nodokļu maksātājam izsniegto atļauju
(licenci) veikt komercdarbību; 2) kredītiestādes un
valsts akciju sabiedrība Latvijas Pasts pārtrauc līdzekļu izsniegšanu un
pārskaitījumus no nodokļu maksātāja konta, līdz tiek saņemts nodokļu
administrācijas rakstveida atsaukums vai tiesas nolēmums; 3) piemēro citos normatīvajos aktos
noteiktos sodus. Nodokļu administrācija ir tiesīga iesniegt materiālus
attiecīgajā valsts institūcijā kriminālprocesa uzsākšanai. |
Pārejas noteikumi |
|
13 |
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija Papildināt pārejas
noteikumus ar 111. un 112.punktu šādā redakcijā: 111. Līdz 2010.gada 30.jūnijam
nodokļu administrācija lēmumus par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem pieņem tikai attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa deklarācijās iekļauto summu precizēšanu. 112.Šā likuma 30.panta
1.1, 1.2, 1.3 daļa, grozījumi ceturtajā daļā
un sestā daļa stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.. |
Atbalstīts |
6. Papildināt pārejas
noteikumus ar 111. un 112.punktu šādā redakcijā: 111. Līdz 2010.gada 30.jūnijam nodokļu administrācija lēmumus par datu atbilstības pārbaudes rezultātiem pieņem tikai attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa deklarācijās iekļauto summu precizēšanu. 112. Šā likuma 30.panta 1.1, 1.2,
1.3 daļa, grozījumi ceturtajā daļā un sestā daļa stājas spēkā
2009.gada 1.jūlijā. |
|
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.martā. |
14 |
Juridiskais birojs Ierosinām izslēgt
likumprojektā norādi par likuma spēkā stāšanās laiku. |
Atbalstīts |
|