Rīga
2009.gada 30.aprīlī
LR Saeimas Prezidijam
Sociālo un darba lietu
komisija iesniedz izskatīšanai 3.lasījumā likumprojektu Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā
(reģ.1060/Lp9).
Pielikumā
: likumprojekta salīdzinošā tabula uz
lapām.
Patiesā cieņā,
priekšsēdētāja
A.Barča
Sociālo un darba lietu komisija
Likumprojekts
trešajam lasījumam
Likuma attiecīgo pantu spēkā esošā redakcija |
Komisijas atbalstītā redakcija |
N.p.k. |
3.lasījumam iesniegtie priekšlikumi (11) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.;
2004, 14., 18.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.; 2007, 12., 15.nr.; 2008, 3.nr.)
šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.;
2004, 14., 18.nr.; 2005, 2.nr.; 2006, 13.nr.; 2007, 12., 15.nr.; 2008, 3.nr.)
šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie termini Likumā ir lietoti šādi termini: 1) aprūpe mājās - pakalpojumi mājās pamatvajadzību apmierināšanai personām, kuras
objektīvu apstākļu dēļ nevar sevi aprūpēt; ............. 30) garīga
rakstura traucējums - šā likuma izpratnē - psihiska saslimšana un garīgās
attīstības traucējums, kas ierobežo personas spējas strādāt un aprūpēt sevi,
kā arī apgrūtina tās iekļaušanos sabiedrībā. |
1. Papildināt 1.pantu ar 31. un 32.punktu šādā redakcijā: 31) darbspējīgs
vecums personas dzīves posms no 15 gadu vecuma
līdz valsts vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamajam vecumam; 32) karitatīvais sociālais darbs
sociālajam darbam analogs darbs, kura mērķis ir palīdzēt personām, ģimenēm,
grupām vai sabiedrībai kopumā atgūt spēju sociāli un garīgi funkcionēt. |
|
|
|
1. Papildināt 1.pantu ar 31. un 32.punktu šādā redakcijā: 31) darbspējīgs
vecums personas dzīves posms no 15 gadu vecuma
līdz valsts vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamajam vecumam; 32) karitatīvais sociālais darbs
sociālajam darbam analogs darbs, kura mērķis ir palīdzēt personām, ģimenēm,
grupām vai sabiedrībai kopumā atgūt spēju sociāli un garīgi funkcionēt. |
Likuma mērķis ir noteikt
sociālā darba (.....), sociālās
aprūpes, sociālās rehabilitācijas, profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu
(turpmāk sociālie pakalpojumi) un sociālās palīdzības sniegšanas un
saņemšanas principus, to personu loku, kurām ir tiesības saņemt šos
pakalpojumus un palīdzību, kā arī sociālās aprūpes, sociālās rehabilitācijas
un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas un finansēšanas
principus. |
2. Papildināt 2.pantu pēc vārdiem
sociālā darba ar vārdiem karitatīvā sociālā darba. |
|
|
|
2. Papildināt 2.pantu pēc vārdiem
sociālā darba ar vārdiem karitatīvā sociālā darba. |
6.pants. Klienta tiesības Klientam ir tiesības: 1) bez maksas iegūt no sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
sniedzēja informāciju par iespējām saņemt sociālos pakalpojumus un sociālo
palīdzību un to saņemšanas nosacījumiem un kārtību; 2) bez maksas saņemt no sociālā darba speciālista konsultāciju par
sociālo problēmu risināšanu; 3) pieprasīt un saņemt šajā likumā minētos sociālos pakalpojumus vai
sociālo palīdzību; 4) saņemt pamatotu rakstveida atteikumu gadījumā, kad pieņemts lēmums
sociālo pakalpojumu vai sociālo palīdzību klientam nesniegt; 5) līdzdarboties ar sociālā pakalpojuma saņemšanu saistītā lēmuma
pieņemšanas procesā; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7) iesniegt Sociālo pakalpojumu pārvaldei sūdzību par sniegto sociālo
pakalpojumu kvalitāti un klienta tiesību neievērošanu. |
3. Izteikt
6.panta 7.punktu šādā redakcijā: 7) vērsties
ar iesniegumu par sniegto sociālo pakalpojumu neapmierinošo kvalitāti un
klienta tiesību neievērošanu. |
|
|
|
3. Izteikt
6.panta 7.punktu šādā redakcijā: 7) vērsties
ar iesniegumu par sniegto sociālo pakalpojumu neapmierinošo kvalitāti un
klienta tiesību neievērošanu. |
Klientam ir pienākums: 1) aktīvi iesaistīties savas
problēmas risināšanā, pildot līdzdarbības pienākumus; 2) sniegt ziņas par sevi; 3) aktīvi darboties, lai
palielinātu savu pelnītspēju un ienākumus; 4) izmantot iespējas saņemt
sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, ja klientam vai kādam no viņa ģimenes
locekļiem ir atkarības problēmas (atkarība no alkohola, narkotikām,
azartspēlēm); 5) saņemto sociālo palīdzību
izmantot atbilstoši paredzētajiem mērķiem. |
4.
Papildināt 7.pantu ar 6.punktu šādā redakcijā: 6) atļaut sociālā darba
speciālistam apsekot dzīvesvietu, ja sociālo pakalpojumu vai sociālās
palīdzības saņemšana saistīta ar klienta materiālo resursu novērtējumu. |
|
|
|
4.
Papildināt 7.pantu ar 6.punktu šādā redakcijā: 6) atļaut sociālā darba
speciālistam apsekot dzīvesvietu, ja sociālo pakalpojumu vai sociālās
palīdzības saņemšana saistīta ar klienta materiālo resursu novērtēšanu. |
9.pants. Pašvaldības pienākumi sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
sniegšanā (1) Pašvaldībai, kuras teritorijā persona reģistrējusi savu
pamatdzīvesvietu, ir pienākums nodrošināt personai iespēju saņemt tās
vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību. (2) Ja pašvaldība no fiziskajām personām vai institūcijām saņēmusi
informāciju par personu, kurai varētu būt nepieciešams sociālās aprūpes,
sociālās rehabilitācijas pakalpojums vai sociālā palīdzība, pašvaldībai ir
pienākums likumā Par sociālo drošību noteiktajā kārtībā pārbaudīt saņemto
informāciju, izvērtēt personas vajadzības pēc sociālajiem pakalpojumiem un
sociālās palīdzības un informēt šo personu vai tās likumisko pārstāvi par
tiesībām un iespējām saņemt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību, kā
arī kārtību, kādā sociālie pakalpojumi vai sociālā palīdzība saņemama. |
|
|
|
|
|
5. Izteikt
9.panta trešās daļas otro teikumu šādā redakcijā: Ja nepieciešams, personu, kura ir
bez mājokļa, ar naktspatversmi vai patversmi, informāciju un konsultācijām,
kā arī vienreizēju materiālu palīdzību nodrošina pašvaldība, kuras teritorijā
šī persona atrodas. |
|
|
|
5. Izteikt
9.panta trešās daļas otro teikumu šādā redakcijā: Ja nepieciešams, personu, kura ir
bez mājokļa, ar naktspatversmi vai patversmi, informāciju un konsultācijām,
kā arī ar vienreizēju materiālu palīdzību nodrošina pašvaldība, kuras
teritorijā šī persona atrodas. |
|
(4) Pašvaldības, kuras nav izveidojušas nepieciešamos sociālo
pakalpojumu sniedzējus, slēdz līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu
sniedzējiem savā teritorijā vai ar citām pašvaldībām par minēto sociālo
pakalpojumu sniegšanu un samaksu. Šie sociālie pakalpojumi pilnībā vai daļēji
tiek finansēti no pašvaldības budžeta. (5) Ja persona vēlas saņemt sociālo pakalpojumu, kas tiek finansēts
no valsts budžeta, pašvaldības pienākums ir nodrošināt personas dzīves
apstākļu apsekošanu un vajadzību novērtēšanu, ko veic sociālā darba
speciālists. Ja persona vēlas saņemt valsts finansētu tehnisko palīglīdzekli,
dzīves apstākļu apsekošana netiek veikta. (6) Pašvaldībai ir pienākums nodrošināt konsultatīvu atbalstu
pašvaldības sociālā dienesta un tās izveidoto sociālo pakalpojumu sniedzēju
sociālā darba speciālistiem. (7) Pašvaldība nodrošina nepieciešamos sociālās aprūpes pakalpojumus
dzīvesvietā personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, kurām pēc
patstāvīgas dzīves iemaņu apgūšanas sociālās rehabilitācijas programmas
ietvaros nav nepieciešama pakalpojumu sniegšana ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas institūcijās un kurām pakalpojumu sniegšana
pārtraukta šā likuma 28.panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā. |
|
|
|
|
|
11.pants. Pašvaldības sociālā dienesta uzdevumi Pašvaldības sociālā dienesta
uzdevumi ir šādi: 1) veikt sociālo darbu ar
personām, ģimenēm un personu grupām; 2) sniegt sociālos pakalpojumus
vai organizēt to sniegšanu ģimenēm ar bērniem, kurās ir bērna attīstībai
nelabvēlīgi apstākļi, audžuģimenēm, aizbildņiem, personām, kuras aprūpē kādu
no ģimenes locekļiem, invalīdiem, pensijas vecuma personām, personām ar
garīga rakstura traucējumiem un citām personu grupām, kurām tas nepieciešams; 3) novērtēt klientu vajadzības,
materiālos un personiskos (motivācija, nepieciešamās zināšanas un prasmes,
izglītība, profesija u.c.) resursus; 4) noteikt klientu līdzdarbības
pienākumus; 5) sniegt sociālo palīdzību; 6) administrēt pašvaldības
budžeta līdzekļus, kas novirzīti sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
sniegšanai; 7) novērtēt sociālā dienesta
administrēto un pašvaldības finansēto sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības kvalitāti; 8) izstrādāt sociālo
pakalpojumu attīstības koncepcijas, mērķprogrammas un priekšlikumus jaunu
pakalpojumu ieviešanai; 9) informēt iedzīvotājus par
sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību. |
6. Izteikt
11.panta 4.punktu šādā redakcijā: 4) noteikt klienta līdzdarbības
pienākumus, vienojoties ar klientu par veicamajiem pasākumiem;. |
|
|
|
6. Izteikt
11.panta 4.punktu šādā redakcijā: 4) noteikt klienta līdzdarbības
pienākumus, vienojoties ar viņu par veicamajiem pasākumiem;. |
12.pants. Pašvaldības sociālā dienesta pienākumi un tiesības (1) Pašvaldības sociālā
dienesta pienākumi ir šādi: 1) sniegt personai informāciju
par tiesībām saņemt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību un to
sniegšanas kārtību; 2) rakstveidā informēt personu,
kas pieprasījusi sociālo pakalpojumu vai sociālo palīdzību, par pieņemto
lēmumu un atteikuma gadījumā norādīt atteikuma iemeslus un lēmuma
pārsūdzēšanas termiņus un kārtību; 3) sniegt personai psihosociālu
vai materiālu vai psihosociālu un materiālu palīdzību, lai sekmētu krīzes
situācijas pārvarēšanu un veicinātu šīs personas iekļaušanos sabiedrībā. |
7. Izteikt 12.panta pirmās daļas
2.punktu šādā redakcijā: 2) informēt personu, kas
pieprasījusi sociālo pakalpojumu vai sociālo palīdzību, par pieņemto lēmumu
un atteikuma gadījumā rakstveidā norādīt atteikuma iemeslus, kā arī lēmuma
pārsūdzēšanas termiņus un kārtību;. |
|
|
|
7. Izteikt 12.panta pirmās daļas
2.punktu šādā redakcijā: 2) informēt personu, kas
pieprasījusi sociālo pakalpojumu vai sociālo palīdzību, par pieņemto lēmumu
un atteikuma gadījumā rakstveidā norādīt atteikuma iemeslus, kā arī lēmuma
pārsūdzēšanas termiņus un kārtību;. |
(2) Pašvaldības sociālajam dienestam ir pienākums sniegt informāciju
un konsultācijas personai saprotamā veidā. (3) Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības sniedzējiem ir
tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt ziņas par personas funkcionālo
traucējumu raksturu un pakāpi, aizgādības tiesību realizāciju, bērna tiesisko
un mantisko stāvokli, aizbildnības un aizgādnības jautājumiem, ienākumiem un
piederošajiem īpašumiem, ja šīs ziņas nepieciešamas, lai pieņemtu lēmumu par
sociālā pakalpojuma vai sociālās palīdzības sniegšanu. |
|
|
|
|
|
13.pants. Valsts pienākumi sociālo pakalpojumu sniegšanā (1) Valsts nodrošina
atbilstoši ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajiem līdzekļiem: 1) invalīdu profesionālo
rehabilitāciju; 2) redzes un dzirdes invalīdu
sociālo rehabilitāciju; 3) no vardarbības cietušo bērnu
sociālo rehabilitāciju; 31) ........... ; 4) sociālo rehabilitāciju
attiecīgās institūcijās pilngadīgām personām un bērniem, kuriem ir
izveidojusies atkarība no narkotiskajām, toksiskajām vai citām apreibinošām
vielām; 5) tehniskos palīglīdzekļus šā
likuma 25.panta pirmajā daļā minētajām personām; 6) personām ar funkcionāliem
traucējumiem darbspējīgā vecumā sociālās rehabilitācijas pakalpojumus
sociālās rehabilitācijas iestādēs. Funkcionālo traucējumu sarakstu apstiprina
Ministru kabinets; 7) cilvēku tirdzniecības upuru
sociālo rehabilitāciju. Sociālās rehabilitācijas saņemšanas kārtību un
kritērijus personas atzīšanai par cilvēku tirdzniecības upuri nosaka Ministru
kabinets.; 8) atbalsta programmu ar
celiakiju slimajiem bērniem, kuriem nav noteikta invaliditāte. Atbalsta
apjomu un nosacījumus tā saņemšanai nosaka Ministru kabinets; 9) atbalstu profesionāla
sociālā darba ieviešanai un attīstībai pašvaldībās. Atbalsta veidu, apjomu un
nosacījumus tā saņemšanai nosaka Ministru kabinets; 10) (izslēgts ar 18.12.2008.
likumu). 11)........ (2) Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā
minēto pienākumu izpildi, valsts var izveidot sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas iestādes vai slēgt līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu
sniedzējiem. Šā likuma 2.1 , 2.2 daļa stājas
spēkā 2010.gada 1.janvārī. (Ar 18.12.2008.
likumu) (21) Lai nodrošinātu
šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi, tās 2.punktā noteiktos
pakalpojumus sniedz Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo
savienība; tās 3.punktā noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas Bērnu fonds;
tās 5.punktā noteiktos tehniskos palīglīdzekļus - tiflotehniku un
surdotehniku - nodrošina Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo
savienība. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Latvijas Neredzīgo
biedrība, Latvijas Nedzirdīgo savienība un Latvijas Bērnu fonds sniedz šīs
daļas 1., 2. un 3.punktā noteiktos pakalpojumus. (22) Īstenojot šā
panta 2.1 daļā minēto pienākumu izpildi, Latvijas Neredzīgo
biedrība, Latvijas Nedzirdīgo savienība un Latvijas Bērnu fonds ir tiesīgi
izdot administratīvos aktus." |
8. 13.panta pirmajā daļā: papildināt daļu ar
3.1 punktu šādā redakcijā: 31) no vardarbības
cietušo pilngadīgo personu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. Sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu veidu, apjomu, saturu, pakalpojumu saņemšanas
nosacījumus un piešķiršanas kārtību reglamentē Ministru kabinets;; papildināt
daļu ar 11.punktu šādā redakcijā: 11) vardarbību veikušu personu sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu veidu, apjomu, saturu,
pakalpojumu saņemšanas nosacījumus un piešķiršanas kārtību reglamentē
Ministru kabinets. |
1. < o:p> 2. 3. |
Juridiskais birojs Izteikt 8.punktu šādā redakcijā: 13.pantā: papildināt pirmo daļu ar 3.1 punktu šādā
redakcijā: 31)
no vardarbības cietušo pilngadīgo personu sociālās rehabilitācijas
pakalpojumus. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu veidu, apjomu, saturu,
pakalpojumu saņemšanas nosacījumus un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru
kabinets; papildināt
pirmo daļu ar 11.punktu šādā redakcijā: 11)
vardarbību veikušu personu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. Sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu veidu, apjomu, saturu, pakalpojumu saņemšanas
nosacījumus un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets.; izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2) Valsts var izveidot sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
iestādes vai slēgt līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem. šā
panta pirmās daļas 1., 4., 5. (izņemot nodrošināšanu ar tehniskajiem
palīglīdzekļiem - tiflotehniku un surdotehniku), 6., 7., 8. un 9.punktā
paredzēto pienākumu izpildei"; papildināt
pantu ar 2.1 un 2.2 daļu šādā redakcijā: "(21)
Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi, tās 2.punktā
noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas
Nedzirdīgo savienība; tās 3.punktā noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas
Bērnu fonds; tās 5.punktā noteiktos tehniskos palīglīdzekļus - tiflotehniku
un surdotehniku - nodrošina Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas
Nedzirdīgo savienība. Īstenojot šajā daļā minēto pienākumu izpildi, Latvijas
Neredzīgo biedrība, Latvijas Nedzirdīgo savienība un Latvijas Bērnu fonds ir
tiesīgi izdot administratīvos aktus." (22)
Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība, Latvijas
Nedzirdīgo savienība un Latvijas Bērnu fonds sniedz 2.1daļā
noteiktos pakalpojumus. Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs
A.Staķis
Aizstāt 13.panta (2¹) daļā vārdus un
skaitļus šīs daļas 1., 2. un 3.punktā ar vārdiem šajā daļā. Sociālo un darba
lietu komisija Izteikt 8.punktu šādā redakcijā: 8. 13.pantā: papildināt pirmo
daļu ar 3.1 punktu šādā redakcijā: 31) no
vardarbības cietušo pilngadīgo personu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus.
Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu veidu, apjomu, saturu, pakalpojumu
saņemšanas nosacījumus un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets;; papildināt pirmo
daļu ar 11.punktu šādā redakcijā: 11) vardarbību
veikušu personu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. Sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu veidu, apjomu, saturu, pakalpojumu saņemšanas
nosacījumus un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets.; izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2) Valsts var izveidot sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas iestādes vai slēgt līgumus ar citiem sociālo
pakalpojumu sniedzējiem šā panta pirmās daļas 1., 4., 6., 7., 8. un 9.punktā
paredzēto uzdevumu izpildei.; papildināt
pantu ar 2.1, 2.2, 2.3 un, 2.4
daļu šādā redakcijā: (2.1)
Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi, tās 2.punktā
noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas
Nedzirdīgo savienība; tās 3.punktā noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas
Bērnu fonds; tās 5.punktā noteiktos tehniskos palīglīdzekļus tiflotehniku
un surdotehniku nodrošina Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas
Nedzirdīgo savienība (2.2)
Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi, tās 5.punktā
noteiktos tehniskos palīglīdzekļus sniedz valsts sabiedrība ar ierobežotu
atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari. (2.3) Īstenojot šā panta 2.1un
2.2 daļā minēto pienākumu izpildi, Latvijas
Neredzīgo biedrība, Latvijas Nedzirdīgo savienība, Latvijas Bērnu fonds un
valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs
Vaivari atrodas Labklājības ministrijas funkcionālā pārraudzībā, nodrošina
piešķirto valsts budžeta līdzekļu racionālu izlietojumu un kontroli,
administrēšanas izdevumiem izlietojot ne vairāk kā 10 procentus no šo
pakalpojumu nodrošināšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Minētās
organizācijas ir tiesīgas izdot administratīvos aktus. (2.4)
Ministru kabinets nosaka šā panta 2.1 un 2.2 daļā
noteikto pienākumu izpildes nosacījumus un kārtību. |
Daļēji atbalstīts (iekļauts komisijas priekšlikumā nr.3) Nav atbalstīts Atbalstīts |
8. 13.pantā: papildināt pirmo
daļu ar 3.1 punktu šādā redakcijā: 31) no
vardarbības cietušo pilngadīgo personu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus.
Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu veidu, apjomu, saturu, pakalpojumu
saņemšanas nosacījumus un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets;; papildināt pirmo
daļu ar 11.punktu šādā redakcijā: 11) vardarbību
veikušu personu sociālās rehabilitācijas pakalpojumus. Sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu veidu, apjomu, saturu, pakalpojumu saņemšanas
nosacījumus un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets.; izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2) Valsts var izveidot sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas iestādes vai slēgt līgumus ar citiem sociālo
pakalpojumu sniedzējiem šā panta pirmās daļas 1., 4., 6., 7., 8. un 9.punktā
paredzēto uzdevumu izpildei.; papildināt
pantu ar 2.1, 2.2, 2.3 un, 2.4
daļu šādā redakcijā: (2.1)
Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi, tās 2.punktā
noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas
Nedzirdīgo savienība; tās 3.punktā noteiktos pakalpojumus sniedz Latvijas
Bērnu fonds; tās 5.punktā noteiktos tehniskos palīglīdzekļus tiflotehniku
un surdotehniku nodrošina Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas
Nedzirdīgo savienība (2.2)
Lai nodrošinātu šā panta pirmajā daļā minēto pienākumu izpildi, tās 5.punktā
noteiktos tehniskos palīglīdzekļus sniedz valsts sabiedrība ar ierobežotu
atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari. (2.3) Īstenojot šā panta 2.1
un 2.2 daļā minēto pienākumu izpildi,
Latvijas Neredzīgo biedrība, Latvijas Nedzirdīgo savienība, Latvijas Bērnu
fonds un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību Nacionālais
rehabilitācijas centrs Vaivari atrodas Labklājības ministrijas funkcionālā
pārraudzībā, nodrošina piešķirto valsts budžeta līdzekļu racionālu
izlietojumu un kontroli, administrēšanas izdevumiem izlietojot ne vairāk kā
10 procentus no šo pakalpojumu nodrošināšanai piešķirtajiem valsts
budžeta līdzekļiem. Minētās organizācijas ir tiesīgas izdot administratīvos
aktus. (2.4)
Ministru kabinets nosaka šā panta 2.1 un 2.2 daļā
noteikto pienākumu izpildes nosacījumus un kārtību. |
(3) Valsts piedalās personām ar garīga
rakstura traucējumiem paredzēto dienas centru finansēšanā un atbilstoši
ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām atbalsta un finansē
citas programmas jaunu sociālo pakalpojumu veidu attīstīšanai pašvaldībās. (4) Šā panta trešajā daļā minēto dienas
centru izveidošanas un uzturēšanas izdevumi tiek finansēti no valsts budžeta:
centru izveidošanas gadā - 80 procentu, darbības pirmajā gadā - 60 procentu,
otrajā gadā - 40 procentu, trešajā gadā - 20 procentu apmērā. Kritērijus
dienas centru izveidošanas un uzturēšanas izdevumu noteikšanai, kā arī valsts
līdzfinansējuma piešķiršanas un līdzfinansēšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets. Turpmākajos gados šie izdevumi 100 procentu apmērā tiek segti no
pašvaldību budžetiem. (5) Valsts piedalās personām ar garīga rakstura
traucējumiem paredzēto grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un
aprīkošanas finansēšanā to izveidošanas gadā 50 procentu apmērā
atbilstoši ikgadējā valsts budžeta likumā piešķirtajām apropriācijām.
Kritērijus grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un aprīkošanas
izdevumu noteikšanai, kā arī valsts līdzfinansējuma piešķiršanas un
līdzfinansēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. (6) Valsts piedalās ar uzturēšanos grupu mājā
(dzīvoklī) saistīto izdevumu finansēšanā 50 procentu apmērā no vienai
personai paredzētajām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas uzturēšanas izmaksām tām personām ar garīga rakstura
traucējumiem, kuras atgriežas no ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijām. Līdzfinansējuma apjomu un piešķiršanas kārtību
nosaka Ministru kabinets. Izdevumus, kas saistīti ar uzturēšanos Eiropas
reģionālās attīstības fonda nacionālās programmas ietvaros uz valsts ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pamata izveidotajās
grupu mājās (dzīvokļos) valsts sedz pilnā apmērā. |
|
|
|
|
|
13.1 pants. Samaksa par valsts finansētajiem sociālajiem
pakalpojumiem (1) Šā likuma 13.panta pirmās
daļas 1., 2., 3., 4., 6., 7. un 8.punktā noteiktie pakalpojumi, kā arī 9.1
panta 3.punktā noteiktie pakalpojumi tiek apmaksāti no valsts budžeta
līdzekļiem. |
9. Aizstāt 13.1 panta pirmajā daļā
skaitļus un vārdus 1., 2., 3., 4., 6., 7. un 8.punktā noteiktie pakalpojumi
ar skaitļiem un vārdiem 1., 2., 3., 3.1, 4., 6., 7., 8. un
11.punktā noteiktie pakalpojumi. |
|
|
|
9. 13.1 pantā: aizstāt pirmajā daļā skaitļus un vārdus 1., 2., 3.,
4., 6., 7. un 8.punktā noteiktie pakalpojumi ar skaitļiem un vārdiem 1.,
2., 3., 3.1, 4., 6., 7., 8. un 11.punktā noteiktie pakalpojumi; |
(2) Šā likuma 13.panta pirmās daļas 5.punktā
noteikto pakalpojumu finansē no valsts budžeta, pakalpojuma saņēmējam izdarot
vienreizēju iemaksu (...) Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā. |
|
4. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs
A.Staķis
Papildināt 13.¹panta otro daļu aiz vārda iemaksu ar
vārdiem vai veicot līdzmaksājumu
|
Atbalstīts |
papildināt otro daļu pēc vārda
iemaksu ar vārdiem vai veicot līdzmaksājumu. |
(3) Šā
likuma 9.1 panta 1. un 2.punktā noteiktie pakalpojumi personām,
kuras nav pensijas saņēmējas, tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem. Ja
šīs personas ir pensijas saņēmējas, tās maksā par saņemto pakalpojumu 85
procentus no pensijas, ieskaitot piemaksu pie pensijas, bet ne vairāk kā
saņemtā pakalpojuma izmaksas attiecīgajā institūcijā. (4) Šā likuma 9.1 panta 4.punktā noteikto
pakalpojumu finansē no valsts budžeta. Vecākiem ir pienākums maksāt par šo
pakalpojumu atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumam. |
|
|
|
|
|
14.pants. Labklājības ministrijas uzdevumi Labklājības ministrijas
uzdevumi sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā ir šādi: 1) izstrādāt valsts politiku
sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā, pārraudzīt tās īstenošanu; 2) nodrošināt valsts sociālo
pakalpojumu sniegšanai paredzētā valsts budžeta finanšu vadību; 3) izvirzīt prioritātes sociālo
pakalpojumu jomā. |
10. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā: 14.pants.
Labklājības ministrijas uzdevumi Labklājības ministrijas uzdevumi sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā ir šādi: 1) izstrādāt valsts politiku sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā, organizēt un koordinēt tās
īstenošanu; 2) organizēt šā likuma 9.1
un 13.pantā minēto sociālo pakalpojumu sniegšanai piešķirto valsts budžeta
līdzekļu administrēšanu; 3) koordinēt valsts sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, izņemot šā likuma 15.1 panta
pirmās daļas 3.punktā noteikto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu,
sniegšanu; 4) pārraudzīt šā likuma īstenošanu, kontrolēt
sociālo pakalpojumu sniegšanu regulējošo normatīvo aktu ievērošanu, kā arī
sociālo pakalpojumu kvalitāti un sociālo pakalpojumu sniedzēju atbilstību
normatīvo aktu prasībām un administratīvi sodīt sociālo pakalpojumu
sniedzējus par izdarītajiem pārkāpumiem. |
|
|
|
10. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā: 14.pants.
Labklājības ministrijas uzdevumi Labklājības ministrijas uzdevumi sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā ir šādi: 1) izstrādāt valsts politiku sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā, kā arī organizēt un koordinēt tās
īstenošanu; 2) organizēt šā likuma 9.1
un 13.pantā minēto sociālo pakalpojumu sniegšanai piešķirto valsts budžeta
līdzekļu administrēšanu; 3) koordinēt valsts sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, izņemot šā likuma 15.1 panta
pirmās daļas 3.punktā noteikto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu,
sniegšanu; 4) pārraudzīt šā likuma īstenošanu,
kontrolēt sociālo pakalpojumu sniegšanu regulējošo normatīvo aktu ievērošanu,
kā arī sociālo pakalpojumu kvalitāti un sociālo pakalpojumu sniedzēju
atbilstību normatīvo aktu prasībām un administratīvi sodīt sociālo
pakalpojumu sniedzējus par izdarītajiem pārkāpumiem. |
15.pants. Sociālo pakalpojumu pārvalde (1) Sociālo pakalpojumu
pārvalde ir labklājības ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas
piedalās valsts politikas īstenošanā sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības jomā. (2) Sociālo pakalpojumu
pārvalde veic šādas galvenās funkcijas: 1) koordinē valsts sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu; 2) organizē administratīvos
pasākumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu finanšu vadības procesu sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas jomā; 3) pārrauga šā likuma
īstenošanu, kontrolē sociālo pakalpojumu sniegšanu regulējošo normatīvo aktu
ievērošanu, kā arī sociālo pakalpojumu kvalitāti un sociālo pakalpojumu
sniedzēju atbilstību normatīvo aktu prasībām un administratīvi soda sociālo
pakalpojumu sniedzējus par izdarītajiem pārkāpumiem; 4) analizē un novērtē sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības attīstību un sniedz priekšlikumus valsts
sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības politikas pilnveidošanai. (3) Labklājības ministrs ar
Sociālo pakalpojumu pārvaldes starpniecību īsteno padotību pār valsts
sociālās aprūpes centriem. |
11. Izslēgt 15.pantu |
|
|
|
11. Izslēgt 15.pantu. |
15.1 pants. Sociālās integrācijas valsts aģentūra (1) Sociālās integrācijas valsts aģentūra (turpmāk Aģentūra) ir
Labklājības ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kura: 1) sniedz sociālās
rehabilitācijas pakalpojumus, pielietojot ārstniecību; 2) sniedz
profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus invalīdiem; |
|
|
|
|
|
3) veic to
personu uzskaiti, kurām nepieciešama profesionālā rehabilitācija; |
12. Aizstāt 15.1 panta
pirmās daļas 3.punktā vārdus profesionālā rehabilitācija ar vārdiem
profesionālā un sociālā rehabilitācija. |
|
|
|
12. Aizstāt 15.1 panta
pirmās daļas 3.punktā vārdus profesionālā rehabilitācija ar vārdiem
profesionālā un sociālā rehabilitācija. |
4) īsteno
profesionālās pamatizglītības, profesionālās vidējās izglītības, pirmā līmeņa
profesionālās augstākās izglītības (koledžas izglītība), profesionālās
tālākizglītības un profesionālās pilnveides programmas, sagatavojot
speciālistus profesijās, kuras nepieciešamas invalīdu sociālās aizsardzības
pasākumu veikšanai. (2) Aģentūras
darbību regulē saskaņā ar Publisko aģentūru likumu apstiprināts nolikums,
kurā iekļauj arī koledžu darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības
attiecībā uz koledžas nolikumu. (3) Aģentūras
pedagogu darba samaksu nosaka normatīvie akti par pedagogu darba samaksu. |
|
|
|
|
|
17.pants. Sociālo pakalpojumu sniedzējs (1) Sociālos pakalpojumus
šajā likumā minētajos gadījumos drīkst sniegt tikai tāds sociālo pakalpojumu
sniedzējs, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām un ir
reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā. (2) Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā sociālo pakalpojumu sniedzējs tiek reģistrēts
sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā un izslēgts no tā, kā arī izslēgšanas
pamatojumu. Sociālo pakalpojumu sniedzējs Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā un apmērā maksā valsts nodevu par sociālo pakalpojumu sniedzēja
reģistrācijas apliecības vai tās dublikāta izsniegšanu. (3) Par
institūcijas, kas sniedz sociālos pakalpojumus vadītāju var būt persona,
kurai ir (...) augstākā izglītība. |
13. Papildināt 17.panta trešo daļu
pēc vārdiem kurai ir ar vārdiem otrā līmeņa profesionālā augstākā vai
akadēmiskā. |
|
|
|
13. Papildināt 17.panta trešo daļu
pēc vārdiem kurai ir ar vārdiem otrā līmeņa profesionālā augstākā vai
akadēmiskā. |
17.1 pants. Administratīvo aktu un faktiskās rīcības
apstrīdēšana un pārsūdzēšana (1) Tiešās pārvaldes iestādes kā sociālo pakalpojumu sniedzējas izdotu
administratīvo aktu vai faktisko rīcību apstrīd Sociālo pakalpojumu pārvaldē,
bet tās lēmumu pārsūdz tiesā, ja likumā vai Ministru kabineta noteikumos nav
noteikts citādi. (2) Citu personu kā sociālo pakalpojumu sniedzēju izdotu
administratīvo aktu vai faktisko rīcību apstrīd un pārsūdz Administratīvā procesa
likumā noteiktajā kārtībā. (3) Sociālo
pakalpojumu pārvaldes darbinieku izdotu administratīvo aktu vai faktisko
rīcību apstrīd Sociālo pakalpojumu pārvaldes direktoram, bet viņa lēmumu
pārsūdz tiesā. |
14.
Izteikt 17.1 pantu šādā redakcijā: 17.1 pants. Administratīvo aktu un
faktiskās rīcības apstrīdēšana un pārsūdzēšana (1) Tiešās
pārvaldes iestāžu, valsts kapitālsabiedrību vai šā likuma 13.panta 2.2 daļā
noteikto personu kā sociālo pakalpojumu sniedzēju izdotos administratīvos
aktus vai faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt Labklājības
ministrijā, bet tās lēmumus pārsūdzēt tiesā, ja likumā vai Ministru kabineta
noteikumos nav noteikts citādi. (2) Pašvaldību
un to institūciju kā sociālo pakalpojumu vai sociālās palīdzības sniedzēju
izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt
atbilstoši likumam Par pašvaldībām. (3) Labklājības ministrijas darbinieku izdotos
administratīvos aktus vai faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt
Labklājības ministrijas valsts sekretāram, bet viņa lēmumus pārsūdzēt tiesā. (4) Labklājības
ministrijas lēmuma par sociālo
pakalpojumu sniedzēja izslēgšanu no Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra,
Labklājības ministrijas vai sociālo pakalpojumu sniedzēja lēmuma par sociālo
pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanu vai izbeigšanu, kā arī pašvaldības lēmuma
par sociālās palīdzības sniegšanas pārtraukšanu vai izbeigšanu apstrīdēšana
vai pārsūdzēšana neaptur attiecīgā lēmuma darbību, izņemot gadījumu, kad tā
tiek apturēta ar tās iestādes lēmumu, kurā lēmums tiek apstrīdēts. |
5. |
Sociālo un darba
lietu komisija Likumprojekta 14.pantā (17.1panta
trešo daļu) aizstāt vārdu darbinieku ar vārdu amatpersonu. |
Atbalstīts |
14.
Izteikt 17.1 pantu šādā redakcijā: 17.1 pants. Administratīvo aktu un
faktiskās rīcības apstrīdēšana un pārsūdzēšana (1) Tiešās
pārvaldes iestāžu, valsts kapitālsabiedrību vai šā likuma 13.panta 2.2 daļā
noteikto personu kā sociālo pakalpojumu sniedzēju izdotos administratīvos
aktus vai faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt Labklājības
ministrijā, bet tās lēmumus pārsūdzēt tiesā, ja likumā vai Ministru kabineta
noteikumos nav noteikts citādi. (2) Pašvaldību
un to institūciju kā sociālo pakalpojumu vai sociālās palīdzības sniedzēju
izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt
atbilstoši likumam Par pašvaldībām. (3) Labklājības ministrijas amatpersonu izdotos
administratīvos aktus vai faktisko rīcību privātpersona var apstrīdēt,
vēršoties pie Labklājības ministrijas valsts sekretāra, bet viņa lēmumus
pārsūdzēt tiesā. (4) Labklājības
ministrijas lēmuma par sociālo
pakalpojumu sniedzēja izslēgšanu no Sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistra,
Labklājības ministrijas vai sociālo pakalpojumu sniedzēja lēmuma par sociālo
pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanu vai izbeigšanu, kā arī pašvaldības lēmuma
par sociālās palīdzības sniegšanas pārtraukšanu vai izbeigšanu apstrīdēšana
vai pārsūdzēšana neaptur attiecīgā lēmuma darbību, izņemot gadījumu, kad šī
darbība tiek apturēta ar tās iestādes lēmumu, kurā lēmums tiek apstrīdēts. |
25.pants. Nodrošināšana ar tehniskajiem palīglīdzekļiem (1)
Tehniskos palīglīdzekļus ir tiesības saņemt šādām personām ar ilgstošiem vai
nepārejošiem organisma funkciju traucējumiem vai anatomiskiem defektiem, ja
tās saņēmušas ārstniecības personas atzinumu par tehniskā palīglīdzekļa
nepieciešamību: 1)
1., 2. un 3.grupas invalīdiem; 2)
bērniem invalīdiem līdz 18 gadu vecumam; 3)
bērniem, kuriem tehniskais palīglīdzeklis nepieciešams, lai samazinātu vai
novērstu funkcionālo mazspēju; 4)
pilngadīgām personām, kurām tehniskais palīglīdzeklis nepieciešams, lai
samazinātu vai novērstu funkcionālo mazspēju; 5)
personām ar anatomiskiem defektiem protēzi vai ortopēdiskos apavus. (2) Kārtību,
kādā personas saņem tehniskos palīglīdzekļus, un tehnisko
palīglīdzekļu aprites noteikumus reglamentē Ministru kabinets. (3) No
valsts budžeta finansējamo tehnisko
palīglīdzekļu sarakstu apstiprina Ministru kabinets. (4)..... |
|
6. 7. |
Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs
A.Staķis
Papildināt 25. pantu ar ceturto daļu
šādā redakcijā: (4) Šā panta pirmajā daļā noteiktās
personas ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, izņemot
tiflotehniku un surdotehniku, nodrošina valsts sabiedrība ar ierobežotu
atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari, kura: 1) organizē tehnisko palīglīdzekļu
piegādes sistēmu, ņemot vērā teritoriālo principu, un izdod administratīvos
aktus par tehnisko palīglīdzekļu piešķiršanu konkrētām personām; 2) nosaka tehnisko palīglīdzekļu
pakalpojumu sniedzējus un slēdz līgumus par tehnisko palīglīdzekļu
izgatavošanu, piegādi un pakalpojumu sniegšanu, 3) nodrošina piešķirto valsts budžeta
līdzekļu racionālu izlietojumu un kontroli, administrēšanas izdevumiem izlietojot
ne vairāk kā 10% no tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai piešķirtajiem
valsts budžeta līdzekļiem; 4) organizē datu bāzu veidošanu un
uzturēšanu par rindām tehnisko palīglīdzekļu saņemšanai un tehnisko
palīglīdzekļu lietotājiem; 5) informē sabiedrību par tehnisko
palīglīdzekļu saņemšanas iespējām. Sociālo un darba lietu komisija
Papildināt likumprojektu ar jaunu pantu
šādā redakcijā: Papildināt 25. pantu ar ceturto daļu
šādā redakcijā: (4) Šā panta pirmajā daļā noteiktās
personas ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, izņemot
tiflotehniku un surdotehniku, nodrošina valsts sabiedrība ar ierobežotu
atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari, kura: 1) organizē tehnisko palīglīdzekļu
piegādes sistēmu, ņemot vērā teritoriālo principu, un izdod administratīvos
aktus par tehnisko palīglīdzekļu piešķiršanu konkrētām personām; 2) nosaka tehnisko palīglīdzekļu
pakalpojumu sniedzējus un slēdz līgumus par tehnisko palīglīdzekļu
izgatavošanu, piegādi un pakalpojumu sniegšanu, 3) nodrošina piešķirto valsts budžeta
līdzekļu racionālu izlietojumu un tās kontroli; 4) organizē datu bāzu veidošanu un
uzturēšanu par rindām tehnisko palīglīdzekļu saņemšanai un tehnisko
palīglīdzekļu lietotājiem; 5) informē sabiedrību par tehnisko
palīglīdzekļu saņemšanas iespējām. |
Daļēji atbalstīts (iekļauts komisijas priekšlikumā nr.7) Atbalstīts |
15.
Papildināt 25.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Šā
panta pirmajā daļā noteiktās personas ar tehniskajiem palīglīdzekļiem,
izņemot tiflotehniku un surdotehniku, nodrošina valsts sabiedrība ar
ierobežotu atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari, kura: 1)
organizē tehnisko palīglīdzekļu piegādes sistēmu, ņemot vērā teritoriālo
principu, un izdod administratīvos aktus par tehnisko palīglīdzekļu
piešķiršanu konkrētām personām; 2) nosaka
tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniedzējus un slēdz līgumus par tehnisko
palīglīdzekļu izgatavošanu, piegādi un pakalpojumu sniegšanu; 3)
nodrošina piešķirto valsts budžeta līdzekļu racionālu izlietojumu un šā
izlietojuma kontroli; 4)
organizē datubāzu veidošanu un uzturēšanu par rindām tehnisko palīglīdzekļu
saņemšanai un tehnisko palīglīdzekļu lietotājiem; 5) informē
sabiedrību par tehnisko palīglīdzekļu saņemšanas iespējām. |
26.pants. Profesionālā rehabilitācija (1) Tiesības saņemt profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus ir
personām darbspējas vecumā, ja tām ir noteikta invaliditāte un Veselības un
darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas ieteikums apgūt profesiju. |
15. Papildināt 26.panta pirmo daļu ar teikumu šādā
redakcijā: Lai saņemtu valsts finansētos
profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus, persona vēršas pie attiecīgā
pakalpojumu sniedzēja. Attiecīgais profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu
sniedzējs pieņem lēmumu par pakalpojumu piešķiršanu vai atteikumu piešķirt
pakalpojumus. |
|
|
|
16. Papildināt 26.panta pirmo daļu ar teikumu šādā
redakcijā: Lai saņemtu valsts finansētos
profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus, persona vēršas pie attiecīgā
pakalpojumu sniedzēja. Attiecīgais profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu
sniedzējs pieņem lēmumu par pakalpojumu piešķiršanu vai atteikumu piešķirt
pakalpojumus. |
(2) Kārtību, kādā persona saņem
profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus, nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(1) Ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā dzīvojošai personai ir
tiesības: 1) patstāvīgi pieņemt lēmumus
un tos īstenot tiktāl, ciktāl tas neierobežo citu personu tiesības un
brīvības vai neapdraud personas veselību vai dzīvību; 2) baudīt individuālu personāla
pieeju sociālo pakalpojumu sniegšanā. (2) Ilgstošas sociālās
aprūpes institūcijā dzīvojošai personai ir tiesības uz noteiktu naudas
summu personiskiem izdevumiem šādā apmērā: 1) pilngadīgai personai, kura
ir pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēja, naudas summa,
kas paliek tās rīcībā pēc ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojuma samaksas,
nedrīkst būt mazāka par 15 procentiem no šīs personas pensijas,
ieskaitot piemaksu pie pensijas, vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta
apmēra; 2) pilngadīgai personai, kura
nav pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmēja, naudas
summa, kas izmaksājama no ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas budžeta, ir
15 procenti no valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra; 3) bērnam no septiņu gadu
vecuma naudas summa, kas izmaksājama no ilgstošas sociālās aprūpes
institūcijas budžeta, ir 15 procenti no valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta apmēra. |
16.
29.pantā: aizstāt
panta nosaukumā vārdus institūcijās dzīvojošu personu ar vārdiem
institūciju klientu un tekstā vārdus institūcijā dzīvojošai personai ar
vārdiem institūcijas klientam; aizstāt otrās daļas 1., 2. un 3.punktā skaitli 15 ar skaitli 10; papildināt
otrās daļas 3.punktu ar teikumu šādā redakcijā: Par labām
un teicamām sekmēm un aktivitāti izglītības iestādes vai ilgstošas sociālās
aprūpes institūcijas sabiedriskajā dzīvē var piešķirt arī lielāku naudas
summu. |
|
|
|
17.
29.pantā: aizstāt
panta nosaukumā vārdus institūcijās dzīvojošu personu ar vārdiem
institūciju klientu; aizstāt
pirmās un otrās daļas ievaddaļā vārdus institūcijā dzīvojošai personai ar
vārdiem institūcijas klientam; aizstāt otrās daļas 1., 2. un 3.punktā skaitli 15 ar skaitli 10; papildināt
otrās daļas 3.punktu ar teikumu šādā redakcijā: Par labām
un teicamām sekmēm un aktivitāti sabiedriskajā dzīvē izglītības iestādes vai
ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas var piešķirt arī lielāku naudas
summu. |
(1) Lai nepieļautu
personas atstāšanu bez uzraudzības un aizsargātu citu personu tiesības un
brīvības, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas
vadītājs vai viņa pilnvarota persona var pieņemt lēmumu par nepieciešamību
ierobežot personas tiesības brīvi pārvietoties. (2) Ja persona ar savu
rīcību apdraud savu vai citu personu veselību vai dzīvību, attiecīgās
institūcijas vadītājs vai viņa pilnvarota persona var pieņemt lēmumu, izdarot
atzīmi personas lietā, par personas izolēšanu uz laiku, ne ilgāku par 24
stundām, īpaši šim nolūkam iekārtotā telpā, kur personai tiek nodrošināta
nepieciešamā aprūpe un nepārtraukta uzraudzība. (3) Ja nepieciešams
ierobežot ilgstošas aprūpes institūcijās esošo bērnu tiesības, piemērojamas
Bērnu tiesību aizsardzības likuma normas. |
17. Papildināt 31.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā: (4) Pensijas, piemaksas pie pensijas un
valsts pabalstu izmaksu klientiem, ievērojot šā likuma 29.panta otrās daļas
1.punkta nosacījumus, nodrošina ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas, kuru kontā Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūra, pamatojoties uz klienta iesniegumu, pārskaita pensiju, piemaksu pie
pensijas vai valsts pabalstu. |
|
|
|
18. Papildināt 31.pantu ar ceturto daļu šādā
redakcijā: (4) Pensijas, piemaksas pie pensijas un
valsts pabalstu izmaksu klientiem, ievērojot šā likuma 29.panta otrās daļas
1.punkta nosacījumus, nodrošina ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas, kuru kontā Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūra, pamatojoties uz klienta iesniegumu, pā
rskaita pensiju, piemaksu pie
pensijas vai valsts pabalstu. |
35.pants. Sociālās palīdzības pabalstu veidi (1) Pašvaldība no pamatbudžeta
izmaksā pabalstu garantētā minimālā ienākuma līmeņa nodrošināšanai un
dzīvokļa pabalstu. (2) Pašvaldība,
neizvērtējot personas (ģimenes) ienākumus, var piešķirt personai (ģimenei)
vienreizēju pabalstu ārkārtas situācijā, ja stihiskas nelaimes vai iepriekš
neparedzamu apstākļu dēļ tā nespēj apmierināt savas pamatvajadzības. (3) Pašvaldība ir tiesīga
izmaksāt arī citus pabalstus, ja ir apmierināts pamatots pašvaldības
iedzīvotāju pieprasījums pēc pabalsta garantētā minimālā ienākuma līmeņa
nodrošināšanai un dzīvokļa pabalsta. (4) Šā panta trešajā
daļā minēto pabalstu veidu, apmēru, izmaksas kārtību un personas, kuras ir
tiesīgas saņemt šos pabalstus, reglamentē pašvaldības saistošajos noteikumos. (5) Dzīvokļa pabalsta apmēru,
izmaksas kārtību un personas, kuras ir tiesīgas saņemt šo pabalstu,
reglamentē pašvaldības saistošajos noteikumos. |
|
|
|
|
|
36.pants. Pabalsts garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai (1) Garantēto minimālo ienākumu līmeni un pabalsta apmēru garantētā
minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai nosaka un katru gadu saistībā ar
gadskārtējā valsts budžeta likuma projektu pārskata Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(3) Ja personas ienākumi no algota darba laikā, kad tā saņem
pabalstu garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai, paaugstinājušies
virs garantētā minimālā ienākumu līmeņa, pabalstu garantētā minimālā ienākumu
līmeņa nodrošināšanai izmaksā samazinātā apmērā: 1) pirmajā mēnesī 75 procentu apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra; 2) otrajā mēnesī 50 procentu apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra; 3) trešajā mēnesī 25 procentu apmērā no piešķirtā pabalsta apmēra. |
18. 36.pantā: izslēgt
otrās daļas pirmo teikumu; papildināt
otro daļu pēc vārdiem līmeņa nodrošināšanai ar vārdiem un kārtību, kādā slēdzama vienošanās par līdzdarbību; izslēgt trešo daļu. |
|
|
|
19. 36.pantā: izslēgt
otrās daļas pirmo teikumu; papildināt
otro daļu pēc vārdiem līmeņa nodrošināšanai ar vārdiem un kārtību, kādā slēdzama vienošanās par līdzdarbību; izslēgt trešo daļu. |
Tiesības sniegt sociālās
aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un sociālo palīdzību ir
personām, kas ieguvušas pirmā līmeņa profesionālo augstāko izglītību sociālās
aprūpes, sociālās rehabilitācijas vai sociālās palīdzības sniegšanas jomā vai
profesionālo vidējo izglītību (....)
(pēc tādas profesionālās vidusskolas vai citas izglītības iestādes beigšanas,
kura īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas). |
19. Papildināt 42.pantu pēc vārdiem
profesionālo vidējo izglītību ar vārdiem sociālās aprūpes jomā. |
|
|
|
20. Papildināt 42.pantu pēc vārdiem
profesionālo vidējo izglītību ar vārdiem sociālās aprūpes jomā. |
45.pants. Sociālā darbinieka profesionālie uzdevumi (1) Sociālā darbinieka
profesionālā darbība ir vērsta uz to, lai panāktu un veicinātu indivīda
sociālo problēmu praktisku risinājumu un viņa dzīves kvalitātes uzlabošanos,
iekļaušanos sabiedrībā, spēju palīdzēt pašam sev. (2) Sociālais darbinieks (...): 1) sniedz personai palīdzību un
atbalstu sociālo problēmu risināšanā; 2) palīdz personai attīstīt
spēju risināt personiskās, starppersonu un sociālās problēmas; 3) atbalsta personas attīstības
iespējas, kā arī tiesības patstāvīgi pieņemt lēmumus un tos īstenot; 4) piesaista sociālekonomiskos
resursus un attiecīgos sociālos pakalpojumus personas vai personu grupas
sociālo problēmu risināšanai; 5) nodrošina informāciju par
sociālo pakalpojumu sniedzējiem un veido kontaktus starp sociālo pakalpojumu
saņēmējiem un sniedzējiem. 6)....... (3) Veicot šajā pantā
minētos uzdevumus, sociālie darbinieki ievēro sociālo darbinieku ētikas kodeksu,
kuru apstiprina Latvijas Profesionālo sociālo un aprūpes darbinieku
asociācija. |
20.
Papildināt 45.panta otro daļu pēc vārdiem sociālais darbinieks ar vārdiem
un karitatīvais sociālais darbinieks. |
8. |
Sociālo un darba lietu komisija Izteikt likumprojekta 20.pantu šādā
redakcijā: 21.Izteikt 45.pantu šādā redakcijā: 45.pants. Sociālā darbinieka un karitatīvā sociālā darbinieka profesionālie uzdevumi (1) Sociālā darbinieka un karitatīvā sociālā darbinieka profesionālā darbība ir vērsta uz
to, lai panāktu un veicinātu indivīda sociālo problēmu praktisku risinājumu
un viņa dzīves kvalitātes uzlabošanos, iekļaušanos sabiedrībā, spēju palīdzēt
pašam sev. (2) Sociālais darbinieks un karitatīvais sociālais darbinieks pēc
apstākļu izvērtēšanas: 1) sniedz personai palīdzību un atbalstu sociālo problēmu risināšanā; 2) palīdz personai attīstīt spēju risināt personiskās, starppersonu un
sociālās problēmas; 3) atbalsta personas attīstības iespējas, kā arī tiesības patstāvīgi
pieņemt lēmumus un tos īstenot; 4) piesaista sociālekonomiskos resursus un attiecīgos sociālos
pakalpojumus personas vai personu grupas sociālo problēmu risināšanai; 5) nodrošina informāciju par sociālo pakalpojumu sniedzējiem un veido
kontaktus starp sociālo pakalpojumu saņēmējiem un sniedzējiem. (3) Veicot šajā pantā minētos
uzdevumus, sociālie darbinieki un karitatīvie sociālie darbinieki ievēro
sociālo darbinieku ētikas kodeksu, kuru apstiprina Latvijas Profesionālo
sociālo un aprūpes darbinieku asociācija. |
Atbalstīts |
21.
Izteikt 45.pantu šādā redakcijā: 45.pants. Sociālā darbinieka un karitatīvā sociālā
darbinieka profesionālie uzdevumi (1) Sociālā darbinieka un karitatīvā sociālā darbinieka profesionālā darbība ir vērsta uz
to, lai panāktu un veicinātu indivīda sociālo problēmu praktisku risinājumu
un viņa dzīves kvalitātes uzlabošanos, iekļaušanos sabiedrībā, spēju palīdzēt
pašam sev. (2) Sociālais darbinieks un karitatīvais sociālais darbinieks pēc
apstākļu izvērtēšanas: 1) sniedz personai palīdzību un atbalstu sociālo problēmu risināšanā; 2) palīdz personai attīstīt spēju risināt personiskās, starppersonu un
sociālās problēmas; 3) atbalsta personas attīstības iespējas, kā arī tiesības patstāvīgi
pieņemt lēmumus un tos īstenot; 4) piesaista sociālekonomiskos resursus un attiecīgos sociālos
pakalpojumus personas vai personu grupas sociālo problēmu risināšanai; 5) nodrošina informāciju par sociālo pakalpojumu sniedzējiem un veido
kontaktus starp sociālo pakalpojumu saņēmējiem un sniedzējiem. (3) Veicot šajā pantā minētos uzdevumus, sociālie darbinieki un
karitatīvie sociālie darbinieki ievēro sociālo darbinieku ētikas kodeksu,
kuru apstiprina Latvijas Profesionālo sociālo un aprūpes darbinieku
asociācija. |
1. ....... 16. Grozījumi šā likuma 13.panta otrajā daļā un 2.1 , 2.2
daļa un 17.1 panta ceturtā daļa stājas spēkā 2010.gada
1.janvārī. (18.12.2008. likuma redakcijā) |
21. Pārejas noteikumos: aizstāt 16.punktā skaitli un vārdus 17.1 panta ceturtā
daļa ar skaitli un vārdiem 17.1 panta pirmā daļa; papildināt pārejas noteikumus ar 17., 18. un 19.punktu šādā redakcijā: 17. Šā likuma 13.panta pirmās daļas 3.1 punkts stājas
spēkā 2010.gada 1.janvārī. 18. Šā likuma 13.panta pirmās daļas
11.punkts stājas spēkā 2010.gada 1.oktobrī. 19. Līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai
Ministru kabineta noteikumos, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada 1.oktobrim
Sociālo pakalpojumu pārvaldei Ministru kabineta noteikumos paredzētos
uzdevumus veic Labklājības ministrija. |
9. 10. 11. |
Juridiskais birojs Izteikt likumprojekta 21.pantu šādā
redakcijā: 21. Pārejas
noteikumos: izslēgt
pārejas noteikumu 16.punktu; papildināt
pārejas noteikumus ar 16.1 un 17. šādā redakcijā: 16.1
Šā likuma 13.panta pirmās daļas 3.1 punkts, grozījumi 13.panta otrajā daļā, 2.1 un 2.2 stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī. 17. Šā likuma 13.panta pirmās daļas 11.punkts
stājas spēkā 2010.gada 1.oktobrī. Labklājības ministrijas parlamentārais sekretārs
A.Staķis
Papildināt pārejas noteikumus ar 20.
un 21.punktu šādā redakcijā: 20. Ministru kabinets līdz 2009.gada
1.septembrim reorganizē valsts aģentūru Tehnisko palīglīdzekļu centrs,
pievienojot to valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību Nacionālais
rehabilitācijas centrs Vaivari. 21. Grozījumi šā likuma 13.¹ panta
otrajā daļā attiecībā uz pakalpojuma saņēmēja līdzmaksājumu un 25. panta
ceturtā daļa stājas spēkā ar 2009.gada 1. septembri. No 2009.gada
1.septembra līdz 2009.gada 31.decembrim valsts sabiedrība ar ierobežotu
atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari nodrošina personas
arī ar tiflotehniku un surdotehniku. Sociālo un darba lietu komisijas priekšlikums 22. Pārejas noteikumos: izslēgt 16.punktu; papildināt
pārejas noteikumus ar 16.1, 17., 18., 19. un 20.punktu šādā
redakcijā: 16.1 Šā likuma 13.panta
otrās daļas jaunā redakcija, 2.1
un 2.4 daļa
stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī. 17. Šā
likuma 13.panta pirmās daļas 3.1 punkts un 13.panta pirmās daļas
11.punkts stājas spēkā 2011.gada 1.janvārī. 18. Šā likuma 13.panta 2.2 un 2.3, daļa un 25.panta ceturtā daļa stājas spēkā
2009.gada 1.septembrī. 19. Likvidējamās valsts aģentūras Tehnisko palīglīdzekļu centrs
tiesības, pienākumus, mantu, tajā skaitā lietvedību un arhīvu, pārņem valsts
sabiedrība ar ierobežotu atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs
Vaivari. 20. Laika periodā no 2009.gada 1.septembra līdz 2009.gada 31.decembrim
valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs
Vaivari nodrošina personas arī ar tiflotehniku un surdotehniku. |
Daļēji atbalstīts (iekļauts komisijas priekšlikumā nr.11) Daļēji atbalstīts (iekļauts komisijas priekšlikumā nr.11) Atbalstīts |
22. Pārejas noteikumos: izslēgt 16.punktu; papildināt
pārejas noteikumus ar 16.1, 17., 18., 19. un 20.punktu šādā
redakcijā: 16.1 Šā likuma 13.panta
otrās daļas jaunā redakcija, 2.1
un 2.4 daļa
stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī. 17. Šā
likuma 13.panta pirmās daļas 3.1 punkts un 13.panta pirmās daļas
11.punkts stājas spēkā 2011.gada 1.janvārī. 18. Šā likuma 13.panta 2.2 un 2.3, daļa un 25.panta ceturtā daļa stājas spēkā
2009.gada 1.septembrī. 19. Likvidējamās valsts aģentūras Tehnisko palīglīdzekļu centrs
tiesības, pienākumus, mantu, tajā skaitā lietvedību un arhīvu, pārņem valsts
sabiedrība ar ierobežotu atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs
Vaivari. 20. Laika periodā no 2009.gada 1.septembra līdz 2009.gada 31.decembrim
valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību Nacionālais rehabilitācijas centrs
Vaivari nodrošina personas arī ar tiflotehniku un surdotehniku. |
|
Likums stājas spēkā 2009.gada
1.jūlijā. |
|
|
|
Likums stājas spēkā
2009.gada 1.jūlijā. |