Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2008.gada 18.decembrī
Nr.________________
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījums Latvijas Republikas Satversmē.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija
(uz 3 lp.).
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījums Latvijas
Republikas Satversmē
Izteikt Latvijas Republikas Satversmes
101.pantu šādā redakcijā:
101. Ikvienam ir
tiesības likumā paredzētajā veidā piedalīties valsts un pašvaldību darbībā, kā
arī pildīt valsts dienestu.
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
likumprojektam
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
[1] Pašreizējā LR Satversmes 101.
panta redakcija garantē tiesības piedalīties pašvaldību vēlēšanās tikai
Latvijas pilsoņiem un Eiropas Savienības pilsoņiem. Tiesības pildīt valsts
dienestu ir garantētas tikai Latvijas pilsoņiem. Tajā pat laikā likums Par
pašvaldībām nesatur aizliegumu strādāt pašvaldībās (piemēram, pašvaldību
komisijās) arī tādām personu grupām, kuras Satversmē nav minētas. Tāpat arī
virkne ārzemnieku (piemēram, patreizējais SAB direktors J.Kažociņš, līdz
brīdim, kamēr ieguva Latvijas pilsonību) pilda funkcijas, kas uztveramas kā
valsts dienesta pildīšana. Pastāv virkne rekomendāciju, kurās autoritatīvas starptautiskas
institūcijas aicina Latviju pielaist Latvijas nepilsoņus dalībai pašvaldības
vēlēšanās. Kā pēdējo no tām var minēt šī gada 2.decembrī, Eiropas Padomes
Vietējo un reģionālo pašvaldību kongresa rekomendācijas, kur Latvija tika
aicināta nodalīt politisko tiesību jautājumu no naturalizācijas jautājuma un
piešķirt nepilsoņiem tiesības piedalīties pašvaldības vēlēšanās, motivējot to
ar faktu, ka šāds solis paātrinās nepilsoņu integrāciju Latvijas sabiedrībā. [2]
Spēkā esošajā 101. panta redakcijā ir minēta tikai viena pašvaldību darba
valoda. Šis fakts nonāk pretrunā gan ar Vispārējās mazākumtautību aizsardzības konvencijas 10.pantu (kuru
Latvija ar atrunām, bet tomēr ratificēja), gan ar Eiropas Reģionālo un
minoritāšu valodu Hartas 10. pantu [3] Pēc tam, kad 2002. gada 30. aprīlī
Satversmē tika nostiprināti ierobežojumi dalībai pašvaldību vēlēšanās
personām, kas nav Latvijas pilsoņi, jau pēc diviem gadiem nācās izdarīt
grozījumus, dodot šīs pašas tiesības arī ārzemniekiem - Eiropas Savienības
pilsoņiem. Šajā sakarā var citēt
LR Tiesībsarga 2008. gada 30. septembra slēdzienu, kura rezumējošajā daļā ir
teikts: 5. Šobrīd pastāv vairākas
jomas, piemēram, īpašumtiesības, dalība pašvaldību vēlēšanās, nodarbinātība
u.c., kur normatīvajos aktos Eiropas Savienības pilsoņiem ir paredzētas
plašākas tiesības nekā Latvijas nepilsoņiem. Tas rada situāciju, ka Latvijā
citu Eiropas Savienības valstu pilsoņiem ir noteikts plašāks tiesību kopums
nekā Latvijas nepilsoņiem, kuriem parasti ir ciešāka faktiskā saikne ar
Latvija un nav tiesiskas saiknes ar citu valsti. Nepārkāpjot pirmajā punktā
minēto valsts mērķi samazināt personu bez pilsonības un arī nepilsoņu skaitu,
būtu ieteicams, balstoties uz tiesībpolitiskiem apsvērumiem, pārvērtēt
nepilsoņu tiesību apjomu un likumīgās intereses katru reizi, kad Latvijā
kādas tiesības tiek piešķirtas Eiropas Savienības pilsoņiem. [4] Analizējot 2008. gada 3.augusta tautas
nobalsošanas rezultātus atsevišķos reģionos, ir acīmredzams, ka neatviešu
vēlētāju aktivitāte bija tāda pati kā latviešu vēlētājiem. Šis apstāklis, kā
arī tas, ka referendumā piedalījās 600 000 vēlētāju, liecina par
sabiedrības saliedētību un pilsonisko briedumu. Mēs uzskatām, ka ir pienācis
laiks nākt pretī krievu vēlētāju daļai un atgriezt balsstiesības tiem viņu
tautiešiem, kuriem tās jau bija līdz 1991.gada 15.oktobrim un viņu
pēcnācējiem.
[5] Pēc Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta pasūtījuma šogad veiktais pētījums parāda, ka par nepilsoņu
tiesībām piedalīties pašvaldības vēlēšanās iestājas - 47% Latvijas
iedzīvotāju, savukārt pret to ir tikai - 34%. |
|
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Iesniedzēji piedāvā izslēgt no Satversmes 101.
panta normu, kas neļauj nepilsoņiem piedalīties pašvaldības vēlēšanās. 2. Iesniedzēji piedāvā izslēgt no Satversmes 101.
panta normu, kas nosaka tikai vienu pašvaldības darba valodu valsts valodu. 3. Iesniedzēji piedāvā izslēgt no Satversmes 101.
panta normu, kas nosaka, ka tikai LR pilsoņi var pildīt valsts dienestu. |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības
un tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās sabiedrības
integrāciju. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts
budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus
jāizdod |
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Eiropas
Parlamenta rezolūcija par Eiropas
Komisijas visaptverošo monitoringa ziņojumu par Čehijas Republikas,
Igaunijas, Kipras, Latvijas, Lietuvas, Ungārijas, Maltas, Polijas, Slovēnijas
un Slovākijas gatavību dalībai ES, 74.punkts; EDSO Parlamentārā Asambleja,
2004. gada Edinburgas Deklarācija, Rezolūcija par situāciju ar nacionālajām
minoritātēm Latvijā un Igaunijā (05-09/07/2004); EDSO Demokrātisko institūciju un cilvēktiesību birojs. Latvijas
Republika: Saeimas vēlēšanas. 2007. gada 8.februāris; Eiropas Padomes
Parlamentārās asamblejas rezolūcija 1527(2006): Mazākumtautību tiesības
Latvijā. 2006. gada 17.novembris; .
2007. gada 16. maija Eiropas Padomes Cilvēktiesību komisāra memorands
Latvijas valdībai: Latvijas progresa novērtējums ieviešot Eiropas Padomes
Cilvēktiesību komisāra 2003. gada rekomendācijas.; Eiropas Komisijas pret
rasismu un neiecietību [EKRN] Trešais ziņojums par Latviju, 2008. gada 12.
februāris, 115. un 116. pp. un citas |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
|
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
|
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
- |
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas,
Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|||||||||||